Ex-trainer Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

WP_Legend

Re: Francesco Farioli

Bericht door WP_Legend » di aug 20, 2024 3:08 pm

Mano schreef:ik denk dat hij ook door wisselt omdat hij gewoon nog niet tevreden is over de basis 11.
Achterin is het wel duidelijk inmiddels maar het middenveld en de voorhoede zijn gewoon erg pover.
Ik vraag me af of achterin zo duidelijk is als Rugani er nu bij is...

Mano

Bericht door Mano » di aug 20, 2024 3:10 pm

WP_Legend schreef:
di aug 20, 2024 3:08 pm
Mano schreef:ik denk dat hij ook door wisselt omdat hij gewoon nog niet tevreden is over de basis 11.
Achterin is het wel duidelijk inmiddels maar het middenveld en de voorhoede zijn gewoon erg pover.
het was duidelijk met het materiaal dat ie heeft.
Dat verandert nu (mits de aankoop er wat van kan)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Alexander

Bericht door Alexander » di aug 20, 2024 4:28 pm

WP_Legend schreef:
di aug 20, 2024 3:08 pm
Ze hadden het geld van Rugani in hun zak moeten houden. Gaaei voor zijn aankoopprijs slijten aan die Duitsers en dan met Tete investeren in een goede rechtsback. Dat was vele malen logischer geweest.

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 20, 2024 4:50 pm

Marillion schreef:
di aug 20, 2024 1:34 pm

Tegen NAC heeft het verkeerd uitgepakt en dat heeft punten gekost. Een tegenvaller. Daar zal iedereen het over eens zijn. De zorgen dat we aanvallend nog niet veel bereiken deel ik ook maar of het heel realistisch is om nu al echt goed aanvallend spel te verwachten als je kijkt wat het startpunt was?
Ik benoemde eerder de wingers, die aan de zijlijn geplakt stonden. Andere i.m.o. vreemde keuzes: vd Boomen als aanvallende middenvelder en dan ook nog vanaf links. Hato als LB, die niet voor een overlap zorgt. Het inzakken van de VM in een 5-mans defensie, waardoor je tekort komt op het middenveld.

Is Vos écht (nog) minder dan Mannsverk en Fitz-Jim? :confused.gif: Ik heb er nog wel meer, maar het is lullig om steeds weer over Akpom en Forbs te beginnen.

De keuzes van FF zijn natuurlijk van invloed op het veldspel. En o.b.v. die combi van keuzes en veldspel is het lastig om enige fiducie in FF en z'n huishouding te hebben.

Positief vind ik Sutalo, die groeit. 1-0 van NAC was ook al fout van Gaaei. Die heeft nul defensief overzicht en stoof op de bal af i.p.v. z'n man te verdedigen. Lijkt me een goed jong, maar die moet je lekker aan Hoffenheim verkopen.

Yopii

Bericht door Yopii » di aug 20, 2024 5:01 pm

Ik benoemde eerder de wingers, die aan de zijlijn geplakt stonden. Andere i.m.o. vreemde keuzes: vd Boomen als aanvallende middenvelder en dan ook nog vanaf links. Hato als LB, die niet voor een overlap zorgt. Het inzakken van de VM in een 5-mans defensie, waardoor je tekort komt op het middenveld.
Tegen Panathinaikos husselde hij ook het team door elkaar, stond Taylor opeens linksback. :confused.gif:
De keuzes van FF zijn natuurlijk van invloed op het veldspel. En o.b.v. die combi van keuzes en veldspel is het lastig om enige fiducie in FF en z'n huishouding te hebben.
Het zag er in elk geval niet uit.

Een trainer kan van een ezel geen renpaard maken, maar hij kan er wel voor zorgen dat de organisatie staat, daardoor kun je veel camoufleren.

FF moet nu gaan presteren, anders is het snel gedaan met het geduld van de supporters. Hetzelfde geldt trouwens voor Kroes.

999

Bericht door 999 » di aug 20, 2024 5:10 pm

Lijkt me vanaf nu heel simpel, ook zoals de Mos al aangeeft, hij zal heel vlug met een "beste " basis moeten komen.En die basis kan ie gewoon afkijken van vorig seizoen toen in principe ( en dan laten even het vertoonde spel buiten buiten beschouwing, en conditie ) de achterhoede het allergrootste probleem was.Dat verwachte ik van hem de achterhoede op orde ( voor mij part met wat omzettingen ( Hato ( vaste ) back b.v. ) en vervolgens werken aan een team met automatisme , maar eigenlijk doet ie met dat gehussel per wedstrijd steeds het tegenovergestelde ..
Laatst gewijzigd door 999 op di aug 20, 2024 5:25 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 20, 2024 5:13 pm

Yopii schreef:
di aug 20, 2024 5:01 pm
Een trainer kan van een ezel geen renpaard maken, maar hij kan er wel voor zorgen dat de organisatie staat, daardoor kun je veel camoufleren.

FF moet nu gaan presteren, anders is het snel gedaan met het geduld van de supporters. Hetzelfde geldt trouwens voor Kroes.
The honeymoon is over, ja. FF is al aangeteld, na 2 nederlagen tegen zéér matige tegenstanders. En Kroes z'n lot hangt aan dat van de trainer, lijkt me.

Begin eens met een logische opstelling, zet spelers in hun kracht i.p.v. op de voor hen verkeerde plek. Kap met dat gehussel. Je kunt ook fitter worden op het wedstrijdveld. Kap met dat 'investeren' (speeltijd gunnen) in Ajax-onwaardige spelers.

Ik snap dat het lastig is, met een lege geldkoffer en na 25 min of meer miskopen. Maar juist dan zie je het eraan af, wanneer er een echt goede trainer voor de groep staat.

Yopii

Bericht door Yopii » di aug 20, 2024 5:17 pm

Precies, en dan begin je tegen Heerenveen en NAC, dan is er geen excuus voor puntverlies.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di aug 20, 2024 5:31 pm

Want vorig seizoen draaide deze selectie als een malle tegen het rechterrijtje!

wimpey

Bericht door wimpey » di aug 20, 2024 5:38 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
di aug 20, 2024 5:31 pm
Want vorig seizoen draaide deze selectie als een malle tegen het rechterrijtje!
Je stelt geen nieuwe trainer met een complete huishouding aan om precies hetzelfde te bereiken.

Maar goed, je hebt gelijk: hetzelfde doen (selectie) en andere resultaten verwachten is een teken van domheid.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di aug 20, 2024 5:41 pm

wimpey schreef:
di aug 20, 2024 4:50 pm
Marillion schreef:

Tegen NAC heeft het verkeerd uitgepakt en dat heeft punten gekost. Een tegenvaller. Daar zal iedereen het over eens zijn. De zorgen dat we aanvallend nog niet veel bereiken deel ik ook maar of het heel realistisch is om nu al echt goed aanvallend spel te verwachten als je kijkt wat het startpunt was?

....
Ja dat zijn concrete punten waar we iets van kunnen vinden.

Het inzakken van een middenvelder naar achteren werkt in de zin dat je daar minder gaten ziet ontstaan. Dit is mogelijk ook een reden waarom Sutalo beter is gaan spelen want die moet niet bij voortduring onmogelijke keuzes maken.

Maar als een andere speler vervolgens niet doorschuift naar de achtergelaten positie op het middenveld kom je daar in een ondertal situatie te staan. Het is cruciaal dat het elftal op dit soort momenten als één geheel fungeert. Als de één wel inzakt maar de ander niet dan ga je nat. Zeker met een tegenstander die zo'n overtal gelijk benut.

Vraag is of de opdrachten en keuzes niet kloppen of dat spelers het (nog?) niet altijd goed uitvoeren.
Nil volentibus arduum

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » di aug 20, 2024 5:44 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Want vorig seizoen draaide deze selectie als een malle tegen het rechterrijtje!
Ze zijn hier vergeten dat we de competitie geëindigd zijn met gelijkspelen in de Arena tegen NEC, Fortuna, Go Ahead en Excelsior.
Laat die man z’n werk doen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

999

Bericht door 999 » di aug 20, 2024 5:46 pm

Trab schreef:
di aug 20, 2024 5:44 pm
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Want vorig seizoen draaide deze selectie als een malle tegen het rechterrijtje!
Ze zijn hier vergeten dat we de competitie geëindigd zijn met gelijkspelen in de Arena tegen NEC, Fortuna, Go Ahead en Excelsior.

Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat jij um over pak um beet 4 wedstrijden , als het niet echt verbeterd , compleet af gaat zagen :drecul.gif:
Blij met de punten ...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » di aug 20, 2024 5:49 pm

Marillion schreef:
wimpey schreef:
di aug 20, 2024 4:50 pm
Marillion schreef:

....
Ja dat zijn concrete punten waar we iets van kunnen vinden.

Het inzakken van een middenvelder naar achteren werkt in de zin dat je daar minder gaten ziet ontstaan. Dit is mogelijk ook een reden waarom Sutalo beter is gaan spelen want die moet niet bij voortduring onmogelijke keuzes maken.

Maar als een andere speler vervolgens niet doorschuift naar de achtergelaten positie op het middenveld kom je daar in een ondertal situatie te staan. Het is cruciaal dat het elftal op dit soort momenten als één geheel fungeert. Als de één wel inzakt maar de ander niet dan ga je nat. Zeker met een tegenstander die zo'n overtal gelijk benut.

Vraag is of de opdrachten en keuzes niet kloppen of dat spelers het (nog?) niet altijd goed uitvoeren.
Het staat verdedigend stukken beter dan vorig seizoen. NAC scoort 2x door fouten van Gaaei. Die moet ie nooit meer opstellen.
Voor de rest is het gewoon een gebrek aan kwaliteit. De enige creatieve speler is Berghuis maar die heeft er vorig seizoen een halfjaar uitgelegen. Die kan je niet 2x laten spelen binnen 2 dagen. Hij is net weer fit. Kroes is nu aan zet en moet zorgen dat er kwaliteit bijkomt.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » di aug 20, 2024 5:52 pm

999 schreef:
Trab schreef:
di aug 20, 2024 5:44 pm

Toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat jij um over pak um beet 4 wedstrijden , als het niet echt verbeterd , compleet af gaat zagen :drecul.gif:
Uiteraard Afbeelding. Nee zonder gekheid. De man werkt hard maar moet alleen niet doorslaan in dat data geneuzel. Ene Mislintat deed al z’n aankopen ook op basis van data en we hebben gezien waar dat toe geleid heeft. Berghuis en Baas niet laten starten is begrijpelijk, maar Hendrerson, Rensch, Taylor hadden gewoon moeten spelen.

Mano

Bericht door Mano » wo aug 21, 2024 8:06 am

wimpey schreef:
di aug 20, 2024 5:38 pm

Maar goed, je hebt gelijk: hetzelfde doen (selectie) en andere resultaten verwachten is een teken van domheid.
Dit vat toch alles samen :confused.gif:
Dit is de crux van het verhaal. Hij probeert deze selectie zo uit te knijpen dat hij maximaal rendement krijgt.
dat hij geen logische keuzes maakt, komt omdat de logische keuzes nog steeds te slecht zijn.

Zolang er geen versterkingen komen, is hij aan het puzzelen naar een zo stabiel mogelijke Ajax.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopii

Bericht door Yopii » wo aug 21, 2024 9:38 am

Vind ik niet, hij zou aan een vast elftal moeten werken, zodat er automatismen komen. Die zijn er duidelijk niet, misverstanden troef.

Een trainer als Guardiola stelt doorgaans min of meer hetzelfde team op, terwijl hij zat goede spelers op de bank heeft zitten. Wisselingen zorgen voor onrust. Als je nog niet eens een speelwijze erin geslepen hebt en je gooit constant het team door elkaar, dan moet dan haast fout gaan.

Zou kunnen dat de spelers er op een gegeven moment aan wennen, maar dan moet het wel eerst staan.

Bij mij komt het wat Lobanovski-achtig over: de spelers doen er niet toe, het gaat om het systeem. De trainer als schaker, een megalomaan concept.

Mano

Bericht door Mano » wo aug 21, 2024 10:13 am

Wie zegt ons dat hij daar niet naartoe werkt? :confused.gif:

Neem Brobbey en Bergwijn, beide komen totaal niet fit naar de eerste training van Ajax.
Hen meteen volledig belasten zou ervoor zorgen dat zij direct weer uitvallen.

Het is extreem beschamend dat deze primadonna's out of shape bij Ajax aankloppen.
Daar zou je straffen (financieel) op moeten zetten.
Je kan Brobbey dus niet vol gebruiken in je eerste weken van het seizoen omdat meneer weer niet in shape is.

Dat overkwam Tadic niet. Die zorgde (ook tijdens vakantie) voor zijn lichaam.

Yopii

Bericht door Yopii » wo aug 21, 2024 10:18 am

Brobbey is sinds hij bij het eerste zit altijd blessuregevoelig geweest, misschien heeft hij een weinig belastbaar lichaam.

Wat Bergwijn betreft ben ik het met je eens.

Lionel

Bericht door Lionel » wo aug 21, 2024 10:30 am

Dus is het toch niet gek dat hij rouleert? 8 vind ik overigens overdreven.

En met Weghorst in plaats van Akpom gaan we er wel degelijk op vooruit.

Net zoals we er ook op vooruitgaan met Rugani in plaats van Medic. Als je die 1 op 1 als vervanger kunt benoemen gezien de salariskosten die Rugani meebrengt.
IK GELOOF!!!!!!

Wie kent Cees de Wolf nog?

Francesco Farioli

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo aug 21, 2024 10:44 am

Ik snap de hele ophef nog niet helemaal. Bergwijn en Brobbey hebben nog wat fysieke achterstand door enerzijds het EK en anderzijds (vermoed ik) door een volstrekt gebrek aan professionaliteit en tijdens een vakantie kennelijk lekker los gaan. Brobbey is aantoonbaar blessuregevoelig (en Bergwijn is ook niet echt The Rock). Daar voorzichtig mee zijn voor een lang seizoen snap ik.

Maar zij zijn eigenlijk de enige spelers die wel een basisplaats horen te hebben? Ik vind de verschillen FJ-Branco, Taylor-Hlynnson, Rensch-Gaaei best wel marginaal. Forbs lijkt echt slechter dan Godts, Traore echt minder dan Berghuis en achterin is vooralsnog Janse de enige verrassing en is daar niet persé dissonant.

Het rouleren is kennelijk op fitheid gebaseerd en dat is best een valide reden.

Het argument daartegen is dat je daarmee geen automatismes krijgt met een vaste basiself. Ik vind dat argument helemaal niet zo sterk. Juli en augustus zijn niet de maanden voor automatismes; tot 1 september kan er immers nog van alles in de samenstelling van de selectie gebeuren. Straks vertrekken er bijvoorbeeld 5 van die vaste 11 en kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Door veel spelers te benutten kun je, zo denk ik, vanaf september, aangevuld met de eventuele nieuwe spelers, sneller tot automatismes komen dan wanneer een substantieel deel van je selectie in juli en augustus op de bank zat ten faveure van die vaste 11, die ongetwijfeld niet intact blijven door transfers.

Wordt de discussie over rouleren zodoende niet een tikkeltje overdreven?

Yopii

Bericht door Yopii » wo aug 21, 2024 10:45 am

Niet als het punten kost. Ajax kan zich geen nederlagen als die van afgelopen zondag permitteren.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » wo aug 21, 2024 10:46 am

Gertjan Verbeek was mordicus tegen.

Nou, in dat licht zou Farioli dus best een goed argument kunnen hebben.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » wo aug 21, 2024 10:49 am

Yopii schreef:
wo aug 21, 2024 10:45 am
Niet als het punten kost. Ajax kan zich geen nederlagen als die van afgelopen zondag permitteren.
Wat een onzin. Ajax moet zich richten op plek 3. Meer verwachten getuigt echt van geen enkele realiteitszin. Nou, dan kan in de beginfase van de competitie je echt wel wat puntverlies permiteren. Of verwachten we dat AZ en Twente (+ verrassende subtopper van dit seizoen) alles gaan winnen?
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo aug 21, 2024 10:51 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
wo aug 21, 2024 10:44 am
....

Wordt de discussie over rouleren zodoende niet een tikkeltje overdreven?
Helemaal mee eens.

Natuurlijk kun je het er over hebben maar er zijn echt wel valide redenen waarom je voor deze aanpak zou kiezen. Nu hangen we het hele verhaal op aan de wedstrijd tegen NAC. Die was slecht, dat klopt uiteraard. Maar een losse wedstrijd bepaald niet of je aanpak goed is of niet. Ajax was en is gewoon nog kwetsbaar. Verrassing: dat gaat nog wel even zo blijven. Het is totaal niet realistisch om te verwachten dat we nu al uit die fase zijn gezien het voortraject en het feit dat de transfermarkt nog open is. Mensen schieten terug in de paniek op basis van de afgelopen seizoenen. Dat is begrijpelijk maar niet helemaal terecht.

Er zullen dit seizoen nog wel een aantal wedstrijden tussen zitten die tegenvallen. Bereid je daar maar vast op voor.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie