Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Anderlecht - Ajax 01-10-2009

Bericht door wimpey » za okt 03, 2009 8:28 am

SylvievdVaart schreef: Joey, wanneer heb je voor het laatst echt genoten van Ajax?
Onder HtC. Toen vond ie het allemaal helemaal geweldig.

The glory days are long gone, ik ga niet het onmogelijke verwachten. Persoonlijk vind ik dat Jol tot dusver een prima rendement qua resultaat uit de hem ter beschikking staande middelen haalt. En qua spel zit er ook meer in dan de laatste jaren. De man lijkt me dan ook een betere trainer voor Ajax dan legio van z´n voorgangers.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za okt 03, 2009 10:08 am

Kowalczyk schreef:@ Ajax Rules: Thanks... :blush.gif:

Nog even als nadere uitleg... Simpel gezegd: ten opzichte van 1995 mis ik een heleboel dingen bij het huidige Ajax, maar de kwaliteit van het eerste elftal staat daar los van (ik ben vanwege een bepaalde traditie Ajacied geworden; niet zozeer omdat die traditie ook altijd tot goede elftallen leidde).
K.
Juist ja en ik ga nog veel verder terug, ik vond 71 tm 73 de mooiste periode ooit, totale overheersing van Europa met geweldig voetbal, in 1995 vond ik het voetbal al minder, niet dat ik klaagde natuurlijk maar ook toen al realiseerde ik me dat ik eigenlijk niet mocht vergelijken aangezien de tijden veranderd waren. Nu helemaal, het is een utopie om te denken dat Ajax een elftal bij elkaar kan houden hedentendage, daarom sloeg die vergelijking van Cruijff met Barcelona ook nergens op. Het is veranderd allemaal, het voetbal en resultaten van 1995 en helemaal niet die van begin zeventiger jaren komt nooit meer terug en daar kan je over gaan zitten janken bij elke gelegenheid die er is of je pakt het positieve op uit het huidige Ajax, tis maar waar je zin in hebt, ik kies voor het laatste.

Afgelopen woensdag en tegen NAC en ADO heb ik een prima Ajax gezien, gemeten naar de huidige tijd, en heb me prima vermaakt.
YNWA

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za okt 03, 2009 11:23 am

wimpey schreef:
SylvievdVaart schreef: Joey, wanneer heb je voor het laatst echt genoten van Ajax?
Onder HtC. Toen vond ie het allemaal helemaal geweldig.
Ik AJAX-f'noord onder Adri Koster.

Maargoed ik zie dat de nieuwe trend van de laatste paar dagen is.. 'we leven niet meer in 1995' om vervolgens AJAX zo laag in te schalen dat al gauw aan allerlei verwachtingen worden voldaan.

Ik moet wel zeggen dat het onder Jol wat beter gaat dan Mvb, slechter kon ook niet.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » za okt 03, 2009 11:33 am

Gelukkig is er één iemand die het nog wél een beetje leuk vond allemaal, en dat ben ik!

Brussel. Ditmaal met de trein en omdat ik nog zeker twee weken 25 ben lekker met jongerenkorting dus het was bij nader inzien maar 40,40 euro! Eerst van Utrecht naar Rotterdam om daar over te stappen naar de internationale trein die ons via exotische bestemmingen als Dordrecht en Mechelen naar Brussel voert. In Rotterdam nog even pinnen, maar NER-GENS-OP-DAT-HELE-LELIJKE-KUT-STATION is een pinautomaat te vinden! En dan te bedenken dat de gebruikelijke paupers in hun trainingsbroek weer door die lelijke grafstad banjerden met hun afgrijselijke accent maakte het begin tot een ware hel.

Snel die trein in, en toen we voorbij De Kuip ging het eerste blikkie open. Weg uit de havenstad, op naar al het moois! Na een tijdje merk je dat de elektriciteitskabels ineens bovengronds zijn, dat de huizen schots en scheef naast elkaar zijn gebouwd en zijn de stationnetjes van dien aard dat het Nederland van de jaren '20 zich er nog voor zou schamen, dus dat kan maar één ding betekenen: WE ZIJN IN BELGIË! De reis verliep op een verstopte plee na bijzonder voorspoedig en om half vier reden we Brussel Centraal binnen. Tassen even in kluisjes gooien en op naar de Grote Markt. 'Grote Markt' klinkt namelijk behoorlijk groot en gezellig, dus het terras op en het volgende 'pintje pakk'n' á 6,80 euro. Mooi paleis enzo daar, maar voor die onzin kwamen we niet! AJAX, daar draait het om vandaag! En in het leven trouwens, maar dat terzijde.

Inmiddels was de meute op de Markt al aardig bezopen en werd er wat gezongen. De ME ging op het bordes staan van één of ander museum voor het geval alle Ajacieden plotsklaps zin hadden om zich van hun culturele kant te laten zien. Verspilde moeite. Tijd voor 5 minuten cultuur, dus op naar 'Manneken Pis'. Altijd een spannend moment, als je een 'bekend iets' voor het eerst gaat zien. En altijd even ontluisterend...dat moment dat je er staat en denkt...'oh, is dit het nou'. Tsja, net als die naakte zeemeerminchick in Kopenhagen of dat gare klokkie in Praag is het eigenlijk gewoon een klein irritant klotedingetje. En dat geldt in Brussel voor zowel Manneken Pis als zijn fier plassende pielemans.

Op weg naar De Beurs, waar je voor elke halve liter weer vrolijke 4,30 euro betaalt en rond 18u naar de McDonalds, want...ook culinair moeten we ons mannetje staan in het buitenland. En natuurlijk laat ik mij van mijn geintegreerde kant zien en bestel mijn Big Mac en Kipnuggets gewoon in het Frans.
"Goedemiddag, kan ik u helpen?"
"Jaja. Je veux un 'amburgèrrrr et les kipnuggètsss.."
"één Big Mag en Kipnuggets?"
"Mais oui, s'il vous plaît!"

Daarna naar de metro waar we op het station nog even een glaasje bier scoorden in een zaaddodend forenzencafé. En lap, we mochten niet eens met ons glas de metro in! Waar je in een ander land bijna een mep in je muil krijgt van een of andere nazi/agent, zijn ze in België uiterst vriendelijk en vragen ze je eerst rustig om je 'pintje op te drinken' om daarna het glas gewoon op de grond te zetten.
De meereizende agenten in de metro praten zelfs terug als je een gesprek met ze aanknoopt, hen is ook echt niets te dol! Om 19u bij het stadion, omwisselen en het stadion in. En daar stond ik dan aan de bar, en ik huilde een beetje van binnen dat ik de komende 4,5 uur op cola moest doorgaan. Een supporter naast me merkte echter De Paradijselijke Meevaller. "Huh, hè, verkopen jullie hier ook bier?"
"Awel ja"
"Alcoholvrij zeker"
"Eh nee hoor, gewoon met alcohol"
"WAAATTTTT?!?!?!"
Ik was zo volkomen van mijn a propos dat ik er even bij moest zitten. Bier...in het uitvak....mét alcohol! NU snap ik waarom het kaartje 54 euro kostte! Dat was met alcohol-recht!

Helaas moest ik nog twee uur de tijd doden met een Amsterdamse vlag en het uitzicht, dus dan grijp je vanzelf naar de fles. Of in dit geval, een plastic bekertje. Toen de wedstrijd begonnen was kon ik nog net de Ajacieden van de Anderlechtspelers onderscheiden en dat zorgde er gelukkig voor dat ik weinig spanning kende. Blijkbaar kregen we enkele goede kansen in het begin en begonnen we steeds beter te spelen. De sfeer in het uitvak was fantastisch, en minutenlang werd het tekstueel hoogstaande 'OHOHhhhhhhhhh ohohoh..ohohohhhhhhhhhohoh ohohohohoh ohohohohohoh jajalalalalalaa jaohoohohohohoh' gezongen. In principe het enige nummer wat ik toen nog mee kon zingen zonder de tekst telkens te vergeten. Terwijl ik bezig was met mijn ohohooh-jalalala paringsdans scoorde Rommedahl, en dat kreeg ik pas door toen iedereen traditiegetrouw over elkaar heenviel met veel geschreeuw. 0-1, wie had dat gedacht? Ik niet, want denken kon ik niet meer!

De overwinning telde ik al, maar waar Ajax in Florence en Hamburg alles wist vast te houden kregen we nu d'n geleykmoaker om d'n or'n. Verdomme, wat is dit voor onzin!? In 1830 waren die gasten ook met minder en toen wonnen ze ook van ons! Want dit vóelt als een nederlaag. Nog even klappen, want toch goed gespeeld (naar men zegt) en weer de stad in.

Tas ophalen, nog een biertje halen en naar de taxi. In plaats van een mooie welkomstgroet van de taxichauffeur liep hij van zijn auto weg en ging met zijn collega smiespelen. "No bière dans la taxi of wat bedoel je"? We gingen even zitten en rustig ons biertje opdrinken, om na 10 minuten toch echt naar onze slaapplek te gaan. Kapot, gebroken, naar de tyfus...Zo hoort het!

De dag erna nog even een broodje gescoord, in Antwerpen nog uitgestapt om daar het schitterende station te bezichtigen en nog een bakkie pleuah te nemen op het terras en moe maar voldaan huiswaarts gekeerd.

Nadat ik bij terugkomst aan de achterblijvers heb gevraagd hoe de wedstrijd was krijg ik een meewarige glimlach op het rekest. 'Thijs, 40 euro treinreis, 50 euro zuipen, 54 euro kaartje, en dan te bezopen voor de wedstrijd, was het dat allemaal wel waard'? JA NATUURLIJK WAS HET DAT WAARD, thuisblijvende sufkut die met-zn-wijf-op-de-bank-naar-will&grace-zat-te-kijken! Ajax is priceless! Want dit is mijn club, mijn ideaal, dit is de mooiste club van allemaal. Hier ligt mijn hart! Mijn vreugde en verdriet! Het kan dooien, het kan vriezen, we kunnen winnen of verliezen (of gelijkspelen), maar een betere en MOOIERE club dan deze is er niet!

Aaaajax! :ajaxscarf.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Zuidema

Bericht door Zuidema » za okt 03, 2009 11:49 am

Geweldig verhaal, Thijs! :biggthumpup.gif: :worshippy.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za okt 03, 2009 12:00 pm

Erg leuk Thijs! :ajaxsmiley.gif:
YNWA

Wouter

Bericht door Wouter » za okt 03, 2009 12:11 pm

Ik vergelijk Ajax niet met de topclubs en hun begrotingen van 300 of 400 miljoen euro. Dat is een andere sector geworden, die ik niet eens leuk vind. Ik kijk er nooit naar, naar die wedstrijden. Ik zie er niks dat liefde in me opwekt. Als je je aan die wereld spiegelt, qua voetbalniveau, vind je helemaal niks goed of leuk meer wat Ajax doet.

Als ik kon kiezen: volgend jaar tot het wereldje van Manchester United en Barcelona horen, of volgend jaar weer in De Meer spelen - en uitwedstrijden spelen in het Oosterpark, de Alkmaarder Hout en op het oude Kasteel, dan weet ik wel wat ik kies. Koffie (uit de thermosfles!): 50 cent. "Koffiemelk en suikerklontjes staan daarzo." (tafeltje, weet je wel), haha. Gevulde koek: 1 euro. Broodje bal: 2,50. Si-mon Kist-e-maker!
Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ben zelf een paar weken geleden naar Barcelona-Atletico Madrid geweest. Mooi voetbal, met een geweldige Messi als uitblinker, en daar omheen een super spelende Ibrahimovic en een nog altijd goede Henry. Het was een keertje leuk, maar toch ga ik liever naar, pakweg, Vitesse-FC Utrecht. In Barcelona gaat het elftal met een gematigd applausje van het veld na een 5-2 overwinning op een volslagen kansloos Atletico Madrid. Als Arnhemmers (of Utrechters of Tukkers of wie dan ook) een keer op zulk voetbal getrakteerd zouden worden, zou het stadion letterlijk ontploffen van vreugde. Er is veel meer beleving op de tribune in Nederland, het publiek is minder verwend en "gewoner", etc.etc.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za okt 03, 2009 4:07 pm

joey schreef:
Zlatan Son of God schreef:Dat is mede een oorzaak, maar de leegloop toen had ook met het gierige (lees: rasictische) beleid van het bestuur te maken.
Daarnaast ligt het gewoon grotendeels aan het wanbeleid binnen Ajax en de verwaarlozing van de jeugdopleiding!
Als dit laatste op niveau was gebleven hadden we elk seizoen voldoende talent / kwaliteit in huis uit eigen gelederen, waardoor veel middelmaat nooit gehaald hoefde te worden. Echter is het niveau van de opleiding drastisch achteruit gegaan, waardoor het wachten is op een groot talent. Wat betekend dat Ajax elders moet gaan zoeken en we weten allemaal dat Ajax hier geen kaas van heeft gegeten.

Mee eens.

Maar dit pas niet in de goed-nieuwsshow, ZsoG. :666.gif:
Klopt dat mag hier niet..

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 03, 2009 4:15 pm

Wat een bullshit, iedereen mag hier neerzetten wat ie wil. Maar je moet niet raar opkijken dat je een opmerking krijgt als alles wat je schrijft negatief is. Net als Neef te horen krijgt dat hij alles positief ziet. Maar er is niets mis mee om kritisch te zijn over zaken. EN ik ken niemand op dit forum die daar wel problemen mee heeft
I think I lost my fucking headache

Arthur

Bericht door Arthur » za okt 03, 2009 4:20 pm

Aparte trend inderdaad. Als iemand het niet met je eens is, mag je iets zogenaamd niet meer zeggen.
Als je niet tegen tegengas kunt, moet je ook niet meedoen aan een discussie.

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 03, 2009 6:10 pm

Ach, het is toch normaal? Veel supporters verdragen geen kritiek en reageren als door een horzel gestoken als je iets lelijks over hun club zegt. Mopperen mag alleen collectief, namelijk als iedereen het erover eens is dat het KUT gaat. Dat is bij Ajax meestal rond/vanaf de winterstop het geval.
Kowalczyk schreef: Ajax is op een paar momentjes in de 109-jarige historie uitblinker geweest. Vaker waren ze het niet.
Neeeeee, niet mee eens. Ajax was altijd bijzonder. Bijzonder qua uitstraling, filosofie en speelstijl. Ook als Ajax geen belangrijke prijzen won, was Ajax een voorbeeld. Een club waar andere clubs tegenop keken. Dát mis ik dus. Zoals ik al zei, Ajax is gewoontjes geworden.

Het aanstellen van Jol is daar een symptoom van. Geen slechte trainer hoor, maar zo gewoon. Een man zonder dromen. Nuchter, down to earth en berekenend. Aan de traditie van Ajax heeft hij geen boodschap. In mijn ogen past hij dus niet bij Ajax, maar Ajax stelt desnoods de Kerstman als trainer aan, als de Kerstman er maar voor zorgt dat Ajax de CL haalt. Ajax is business geworden. Jammer, maar onomkeerbaar, ben ik bang.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za okt 03, 2009 6:39 pm

"Vroeger was álles beter" en je kunt daarover blijven dromen tot je keihard wakker wordt.
Ik ben erg blij dat Jol gewoon met zijn voeten op de grond blijft en niet besmet is met het "vroeger was alles beter" virus. Daar maak je namelijk alles mee kapot, want vroeger IS niet meer.

Wat er nu mis is aan kampioen willen worden, ontgaat me ook volledig.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za okt 03, 2009 7:08 pm

Het heeft niet echt met vroeger is alles beter te maken. Maar meer met het feit dat Ajax haar eigen gezicht / identiteit is verloren.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za okt 03, 2009 7:29 pm

AJAX is deel van de voetbalwereld, die heftig aan het veranderen is. Dat doet iets met je eigen identiteit, of je dat wilt of niet. Dan moet je je heroriënteren en dat heeft AJAX gedaan. Wat je in ieder geval NIET moet doen is in het glorieuze verleden blijven hangen.

Ik probeer uit het húidige AJAX mijn plezier te halen, als ik dat niet zou kunnen, zou ik direct stoppen met voetbal kijken.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 03, 2009 7:32 pm

Volgens mij heeft het niets met een gebrek aan eigen gezicht - sowieso een beetje een vaag begrip - te maken, maar alleen met een gebrek aan kwaliteit. Ook kwalijk, maar er wordt altijd zo zweverig over gedaan. Ook met een betere jeugdopleiding is Ajax het Ajax van dertig jaar geleden niet meer. Dat was een amateuristisch geleid clubje. Tegenwoordig zitten we met en amateuristisch geleid bedrijf. Niet te vergelijken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za okt 03, 2009 7:51 pm

Voor mij staat Ajax voor Aanvallend Attractief voetbal met veel eigen jeugd spelers. En dit is helaas allang niet meer het geval.. Ok de selectie herbergt veel eigen spelers, maar 75% hiervan heeft niet het gewenste niveau.

Ajax's jeugdopleiding, waar ze zo beroemd om zijn is drastisch achteruit gegaan en staat momenteel in Nederland allang niet meer op de eerste plaats. Ze lopen op het punt waar ze altijd zo goed in waren flink achter het net te vissen..

De club glijdt steeds verder af naar een lager niveau en dat doet mij pijn.Sorry dat ik jullie lastig val met mijn beklaag over Ajax. Maar ik zie gewoon mijn trots; de Ajaxschool, het Ajax voetbal (iedereen weet dat ik juist erg geniet van technisch en verzorgd voetbal) steeds verder wegzakken.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za okt 03, 2009 8:08 pm

Zo een Kennedy die zou nooit bij AJAX mogen spelen, op die positie zou je een eigen jeugdspeler moeten hebben.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za okt 03, 2009 8:24 pm

Toen die kwam dacht je daar nog heel anders over.
brigade zuid schreef:
Jabu schreef:Er zal vast veel dreiging zijn, maar Leonardo en Suarez in de basis zal niet echt tot ingestudeerde aanvalspatronen leiden.
Maar je krijgt wel 36 penalties mee in een seizoen. Ik denk dat ik het wel zou willen om ze allebei te laten spelen.
YNWA

jamie

Bericht door jamie » za okt 03, 2009 8:29 pm

So what... Mag dat dan niet?
InnerHarbour schreef:Toen die kwam dacht je daar nog heel anders over.
brigade zuid schreef:
Jabu schreef:Er zal vast veel dreiging zijn, maar Leonardo en Suarez in de basis zal niet echt tot ingestudeerde aanvalspatronen leiden.
Maar je krijgt wel 36 penalties mee in een seizoen. Ik denk dat ik het wel zou willen om ze allebei te laten spelen.

999

Bericht door 999 » za okt 03, 2009 8:31 pm

Ach, tis wel heel gemakkelijk om het steeds over de misaankopen van AJAX te hebben en dan de jeugdopleding ( of externe spelers die heel vroeg in de jeugd bij AJAX zijn begonnen ) er met de haren bij te slepen, maar tel voor de aardigheid eens al die TALENTEN die zo rond hun zestien de beloftes waren van die jeugdopleiding toendertijd en wat het uiteindelijk geworden is.

Een jeugdopleiding is geen exacte wetenschap zoals sommige het willen doen geloven ..
Blij met de punten ...

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za okt 03, 2009 8:33 pm

@ jamie Zeg ik dat?
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op za okt 03, 2009 8:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
YNWA

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za okt 03, 2009 8:33 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za okt 03, 2009 8:47 pm

InnerHarbour schreef:Toen die kwam dacht je daar nog heel anders over.
brigade zuid schreef:
Ik heb het over Kennedy, niet over Suarez hoor.

jamie

Bericht door jamie » za okt 03, 2009 8:53 pm

Ik vind niet dat de jeugdopleiding verwaarloosd word. Het kan niet elk jaar jackpot zijn. Er zijn genoeg "toppers" doorgebroken de laatste 10 jaar.

Waar ik me toch veel meer zorgen over heb is onze scouting. Met alle respect maar iedereen had Suarez, de Zeeuw of Huntelaar kunnen scouten toen Ajax die kocht. Maar als ik zie hoe AZ, Heerenveen of Twente de laatste jaren heeft gescout dan vraag ik me toch af wat die Ajax scouts aan het doen zijn.

Niet elke aangekochte speler zal het redden maar het is toch echt absurd wat Ajax de laatste jaren heeft gekocht / gescout. (Kennedy, Wielaart, Ogăraru, Rosales, Charisteas, Cvitanich (nou niet de topper waar we op hoopte), Silve, Sno, Jurgen Collin, Juanfran, Kuffour, Krohn-Dehli, Leonardo, Luque, Lindenbergh, Manucharyan, Oleguer, Atoube etc etc. Hoeveel hebben die gekost aan transfer kosten en salaris? Dan heb ik toch liever dat we Ajax jeugd meer kans geven dan om zulke spelers te kopen.

Er zit toch iets heel erg fout op scouting / technisch nivo. Andere teams in Nederland die kunnen het blijkbaar nu wel. Wanneer komt onze scouting weer op de proppen met een Zlatan, Litmanen, Overmars, Chivu of een Maxwel?

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za okt 03, 2009 9:24 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie