Real Madrid - Ajax 27-09-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Real Madrid - Ajax 27-09-2011

Bericht door wimpey » za okt 01, 2011 12:32 pm

Bertje schreef:Van der Wiel aanvallend niet beter dan Reiziger? :drecul.gif:
VDW is snel, heeft een mooie stijl, redelijke voorzet en hij schoot er in 09/10 6 in, wat voor een back natuurlijk erg veel is.

Defensief boekt hij geen progressie. Evt. geinteresseerde clubs zullen vooral zijn prestaties in de CL volgen. Een kapitale blunder tegen Lyon en een wanprestatie tegen Real Madrid doen z'n marktwaarde dus geen goed.

Voor hem geldt hetzelfde als voor EH: die droom club komt niet. Kwestie van te weinig kwaliteit.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za okt 01, 2011 1:15 pm

Reiziger stond er in de eerste plaats om te verdedigen, een aanvaller uit te schakelen; een back die zijn tegenstander uitschakelt, dat is toch niet zo bijzonder? Stel dat je twee backs hebt die twee aanvallers uitschakelen, ik denk dat er dan veel minder gevaar vanaf de flanken komt. Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.

De eerste keer dat ik Reiziger zag verdedigen was op een "Amsterdam-toernooi", de wedstrijd tegen Anderlecht en Reiziger was zo actief dat hij helemaal de linkerkant opzocht toen daar iemand dreigde door te breken. Reiziger kon een doelpunt niet voorkomen, maar Van Gaal wees hem erop dat hij daar helemaal niet had moeten staan: de discipline die verdedigers horen te hebben, die hoeven niet frivool te zijn, iets onverwachts te doen. Reiziger is toch een prima back geworden (in korte tijd)

Reiziger heeft volgens mij in competitieverband één doelpunt gemaakt, in zijn laatste? thuiswedstrijd voor Ajax, een schot(je) rand strafschopgebied als ik me het goed herinner.

Vermeer is m.i. niet gelijkwaardig aan Stekelenburg, de achterhoede speelt in dezelfde samenstelling als vorig jaar, heeft nu meer internationale ervaring, maar ergens gaat er iets fout. In zeven competitiewedstrijden tien tegendoelpunten. Ik geef niemand de schuld, iedere keeper wil tegendoelpunten voorkomen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 01, 2011 2:51 pm

Elke verdediger staat er in de eerste plaats om te verdedigen, Demo.
Het stinkt aan alle kanten!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za okt 01, 2011 3:03 pm

joey schreef:Elke verdediger staat er in de eerste plaats om te verdedigen, Demo.
Waarom doen ze dat bij Ajax dan niet? Ook in de A1 kunnen buitenspelers (tegenstanders) voorzetten of binnendoor gaan (In de eredivisie zie je dat trouwens ook, niet alleen bij Ajax, denk aan acties van Cabral waar een verdediger gewoon achteraan loopt)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » za okt 01, 2011 7:31 pm

Demosthenes schreef: Vermeer is m.i. niet gelijkwaardig aan Stekelenburg, de achterhoede speelt in dezelfde samenstelling als vorig jaar, heeft nu meer internationale ervaring, maar ergens gaat er iets fout. In zeven competitiewedstrijden tien tegendoelpunten. Ik geef niemand de schuld, iedere keeper wil tegendoelpunten voorkomen.
Ik heb Vermeer dit seizoen nog niet op een beslissende fout kunnen betrappen, die een tegengoal betekende. VDW en Vertonghen daarentegen. :excited.gif:

Vermeer doet zijn werk naar behoren. Net als vorig seizoen in de laatste 6 competitiewedstrijden.

Lionel

Bericht door Lionel » za okt 01, 2011 7:40 pm

Raar argument van Demo hoor.. Dus omdat de verdediging hetzelfde is als vorig jaar moet het wel aan de keeper liggen? :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za okt 01, 2011 7:43 pm

Wat schrijft Rishi?
Rishi schreef:Raar argument van Demo hoor.. Dus omdat de verdediging hetzelfde is als vorig jaar moet het wel aan de keeper liggen? :excited.gif:
Wat schreef ik?
Vermeer is m.i. niet gelijkwaardig aan Stekelenburg, de achterhoede speelt in dezelfde samenstelling als vorig jaar, heeft nu meer internationale ervaring, maar ergens gaat er iets fout. In zeven competitiewedstrijden tien tegendoelpunten. Ik geef niemand de schuld, iedere keeper wil tegendoelpunten voorkomen.
Waar staat dat het aan de keeper = Vermeer ligt?

wimpey

Bericht door wimpey » za okt 01, 2011 7:48 pm

Demosthenes schreef: F. de Boer is nog niet zo ver, want Van der Wiel e.c. zijn ook geen "wereldverdedigers", maar zij krijgen wel veel tegendoelpunten te verwerken of zou dat komen door de vervanging van Stekelenburg door Vermeer? Dat is het enige verschil met vorig seizoen!
Je suggereert het hier anders.

Ik zie cruciale fouten van Vertonghen (Heracles, Vitesse), Blind (VVV) en VDW (psv, Twente) die tot tegengoals leiden. Van Vermeer niet. Jij ziet die fouten toch ook wel, neem ik aan?

Lionel

Bericht door Lionel » za okt 01, 2011 7:57 pm

Zo kwam/komt het op mij over Demo. En blijkbaar bij Wimpey ook.

Terwijl Vermeer juist goed staat te keepen. Of denk je dat de spelers onzekerder zijn nu Maarten er niet staat?
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za okt 01, 2011 7:59 pm

Ik zie cruciale fouten van Vertonghen (Heracles, Vitesse), Blind (VVV) en VDW (psv, Twente) die tot tegengoals leiden. Van Vermeer niet. Jij ziet die fouten toch ook wel, neem ik aan?
Die fouten ziet iedereen, maar om welke reden werden die fouten vorig seizoen minder gemaakt? Coaching? Zeg het maar; die spelers doen dat niet met opzet! Andere opdrachten van F. de Boer? Ze zijn alleen maar ervarener geworden, een verdediger wordt toch steeds beter? Van Vertonghen schrok ik vorig seizoen toen ik in Oostenrijk naar een oefenwedstrijd keek (tegen een Egyptische ploeg, zie mijn verslag) alleen maar vrijblijvend een bal in een laag tempo enkele meters opzij plaatsen. In een oefenwedstrijd ga je ervoor!

Vermeer blundert trouwens wel tegen De Graafschap uit.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za okt 01, 2011 7:59 pm

Die fouten ziet iedereen, maar om welke reden werden die fouten vorig seizoen minder gemaakt? Coaching? Zeg het maar; die spelers doen dat niet met opzet! Andere opdrachten van F. de Boer? Ze zijn alleen maar ervarener geworden, een verdediger wordt toch steeds beter? Van Vertonghen schrok ik vorig seizoen toen ik in Oostenrijk naar een oefenwedstrijd keek (tegen een Egyptische ploeg, zie mijn verslag) alleen maar vrijblijvend een bal in een laag tempo enkele meters opzij plaatsen. In een oefenwedstrijd ga je ervoor!

Vermeer blundert trouwens wel tegen De Graafschap uit.

999

Bericht door 999 » za okt 01, 2011 8:14 pm

Blunderde ?.Komop Demo, ondanks zijn 1.82 doet Vermeer het tot nu toe gewoon goed.In tegenstelling tot sommige die voor zijn neus staan te spelen ..
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 01, 2011 8:17 pm

Blunderde is inderdaad nogal sterk uitgedrukt. Hij was in die situatie niet sterk, maar goed, als de andere spelers dit seizoen ook maar 1 niet zo sterk moment hadden gehad, hadden we nu zonder puntverlies bovenaan gestaan.
I think I lost my fucking headache

Jesse

Bericht door Jesse » za okt 01, 2011 10:34 pm

Bertje schreef:Van der Wiel aanvallend niet beter dan Reiziger? :drecul.gif:
Dat misschien niet, maar ik vind vd Wiel aanvallend nou niet bijzonder sterk.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 01, 2011 11:03 pm

Reiziger speelde met Finidi en Ronald de Boer voor zich, van hem werd het niet gevraagd. Bij Groningen speelde hij op het middenveld en scoorde hij zes doelpunten. (Iets moeilijker bij Groningen dan bij Ajax.)
Het stinkt aan alle kanten!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za okt 01, 2011 11:57 pm

Je kunt de aanvallende kwaliteiten van Reiziger niet goed inschatten, omdat hij inderdaad vooral verdedigend werk moest opknappen; wel kan ik me nog wedstrijden herinneren waarin de tegenstander dacht alleen Michael vrij te laten zodat hij balbezit had en de rest (Blind, Rijkaard en F de Boer) niet kon opbouwen. Dan bleek hij toch prima in staat een lekkere pass te verzenden.

VdW en Reiziger kun je dus niet vergelijken op wie de beste 'aanvaller' was/is. Wel weet ik dat ik altijd de Reiziger van midden jaren '90 als rechtsback verkiezen boven Greg. No doubt.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za okt 01, 2011 11:59 pm

999 schreef:Blunderde ?.Komop Demo, ondanks zijn 1.82 doet Vermeer het tot nu toe gewoon goed.In tegenstelling tot sommige die voor zijn neus staan te spelen ..
Hij komt zijn doel niet, het is binnen het doelgebied, hij moet die bal hebben (De Graafschap uit).

Hij doet het goed? Ik heb hem nog niet """die onhoudbare bal"""zien pakken, vind hem geen "brok rust". Verdedigers maken fouten? Ja, maar waarom dit seizoen ineens zo veel fouten (Gelukkig worden fouten in de Nederlandse competitie niet altijd afgestraft)

Ja, ik besef dat mijn oordeel o.a. wordt gevormd door de vele fouten die ik hem in A1 heb zien maken (Stekelenburg en Verbist deden dat niet) maar ik weet ook dat Vermeer op de dag van de vuurwerkramp in Enschede (Er was die dag een toernooi bij Ajax) een prima indruk op mij maakte, m.n. in de één-tegen-één-situaties. Ik zie in hem echter niet die keeper met "niveau-Stekelenburg".

Leeftijd? Stekelenburg was bij zijn debuut vele jaren jonger dan Vermeer. Bizot? In de jeugd een formidabele keeper, wie weet ooit bij Ajax. Leeuwenburg? Heeft alles mee, maar is soms niet alert genoeg, hij is nog jong. Ajax levert genoeg goede keepers!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo okt 02, 2011 12:12 am

Ik zie hem eigenlijk heel vaak die onhoudbare bal pakken. Oa tegen Twente (kopbal Landzaat) en Real 1 op 1 tegen Ronaldo (geloof ik dat het was). Alleen bij hoge ballen nog niet top en inderdaad wat onrustig. Maar ik hoop dat die onrust snel verdwijnt naarmate hij meer topwedstrijden speelt.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo okt 02, 2011 12:30 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik zie hem eigenlijk heel vaak die onhoudbare bal pakken. Oa tegen Twente (kopbal Landzaat) en Real 1 op 1 tegen Ronaldo (geloof ik dat het was). Alleen bij hoge ballen nog niet top en inderdaad wat onrustig. Maar ik hoop dat die onrust snel verdwijnt naarmate hij meer topwedstrijden speelt.
Kopbal Landzaat! De vraag die ik (mezelf) altijd stel is of in zo'n situatie een keeper reageert op wat de speler/tegenstander doet of dat het "gewoon Pavlov" is, de trainer die zegt dat je zo je doel uitkomt/de hoek verkleint/het de tegenstander moeilijk maakt.

Vergeet niet dat een keeper soms niet kan reageren (Zie zijn reactie als actie) want een bal die met een snelheid van 72 km per uur (= 72.000 meter per 3.600 seconden) op hem afkomt, legt in 0,5 seconde (Wie reageert zo snel dat de gedachte van de reactie ook daadwerkelijk voor 100% is uitgevoerd) 10 meter af (72.000 : 3600 : 2 = halve seconde) Staat een speler op minder dan tien meter afstand van hem, dan heeft een keeper minder tijd. Is 72 km/per uur snel? R. Koeman haalde snelheden boven de 110 km/per uur.

Bij hoge ballen niet zo goed? Hij is al ruim elf jaar keeper, wanneer leert hij dan wel hoge ballen te pakken? Waarom is hij na al die jaren nog steeds "een brok onrust"?

Khraa

Bericht door Khraa » zo okt 02, 2011 12:34 am

Er komt meer bij keepen kijken dan alleen reactie. Het was VdSar geloof ik die zei dat hij aan de houding van de speler kon zien waar hij ging schieten.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

999

Bericht door 999 » zo okt 02, 2011 7:35 am

Demosthenes schreef:
999 schreef:Blunderde ?.Komop Demo, ondanks zijn 1.82 doet Vermeer het tot nu toe gewoon goed.In tegenstelling tot sommige die voor zijn neus staan te spelen ..
Hij komt zijn doel niet, het is binnen het doelgebied, hij moet die bal hebben (De Graafschap uit).

Hij doet het goed? Ik heb hem nog niet """die onhoudbare bal"""zien pakken, vind hem geen "brok rust". Verdedigers maken fouten? Ja, maar waarom dit seizoen ineens zo veel fouten (Gelukkig worden fouten in de Nederlandse competitie niet altijd afgestraft)

Ja, ik besef dat mijn oordeel o.a. wordt gevormd door de vele fouten die ik hem in A1 heb zien maken (Stekelenburg en Verbist deden dat niet) maar ik weet ook dat Vermeer op de dag van de vuurwerkramp in Enschede (Er was die dag een toernooi bij Ajax) een prima indruk op mij maakte, m.n. in de één-tegen-één-situaties. Ik zie in hem echter niet die keeper met "niveau-Stekelenburg".

Leeftijd? Stekelenburg was bij zijn debuut vele jaren jonger dan Vermeer. Bizot? In de jeugd een formidabele keeper, wie weet ooit bij Ajax. Leeuwenburg? Heeft alles mee, maar is soms niet alert genoeg, hij is nog jong. Ajax levert genoeg goede keepers!
Jij hebt gewoon iets tegen Vermeer omdat ie volgens jou niet de ideale lengte heeft voor een keeper.Eerder heb ik diverse keren aangegeven dat de lengte van Vermeer niet het probleem hoeft te zijn.Zie bv, Casillas of Valdés.Foppe zal hem toch niet opgesteld hebben omdat ie dan zeker wist dat Jong-Oranje geen kampioen werd.

Vermeer doet het tot nu goed, zeker gezien het feit dat b.v. Steek een betere achterhoede voor zijn neus had staan dan de vorm van de achterhoede die nu voor zijn neus staat.En dan kun je er wel weer theoretische berekingen op los laten en overdreven beginnen te roepen dat ie een " een brok onrust " is.Maar tot nu toe heeft ie dat, dat brok of onrust ook niet laten zien.

Maar goed, ook Vermeer, net als elke andere keeper kan ballen verkeerd inschatten of tegen een goal aanlopen waarvan je met zekerheid kan zeggen dat ie die bal had moeten hebben.Zo vind ik dat zijn uittrappen beter mogen zijn.Mocht Cillessen er dan in komen mag jij je messen alweer slijpen, die is 5 cm groter als Vermeer ..
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo okt 02, 2011 8:12 am

Khraa schreef:Er komt meer bij keepen kijken dan alleen reactie. Het was VdSar geloof ik die zei dat hij aan de houding van de speler kon zien waar hij ging schieten.
Ik geloof dat Stekelenburg in zijn laatste jaar bij Ajax ook in die fase kwam. Dat hij steeds meer leerde inschatten wat er ging gebeuren en daarmee net die tijdwinst kon pakken om afdoende te handelen. Daar waar hij voorheen alleen reageerde op een actie, anticipeerde hij nu al op de actie die vrij waarschijnlijk komen ging. Hij maakte dan ook nog wel zijn fouten, maar ik vond hem toch over het geheel genomen veel betrouwbaarder overkomen. Eindelijk stond er eens een persoonlijkheid in het doel.

Vwb Vermeer: ik vind hem een vrij goede lijnkeeper met geweldige reflexen. Dat verhaal van geen onhoudbare ballen pakken kan ik niet plaatsen. Die jongen heb ik inmiddels de nodige ballen uit het doel zien houden, die ik al als doelpunt telde. Ik vind hem alleen niet geweldig in zijn eigen doelgebied, laat staan de 16. Zeker het doelgebied moet van hem zijn, niemand anders. Daarin kan hij zeker nog stappen maken, dominanter worden. Of zijn lengte daarbij een handicap is weet ik niet. Ik vind hem vooral nogal licht, frêle overkomen. Wat meer body, wat meer krachthonkwerk zou volgens mij een goede zaak zijn, dat ie er ook meer staat in het fysieke contact met tegenstanders.

Ik vind Vermeer vaak wel wat onrustig overkomen, nerveus vooral. Hij straalt nog niet veel persoonlijkheid uit wat mij betreft. Dat hij alles onder controle heeft, echt met zelfvertrouwen speelt. Dat zal ook met een stuk ontwikkeling te maken hebben die ik hierboven bij Stekel beschreef. Toen kwam er ook veel meer rust in het spel van Stekel. Daarnaast vraag ik me af of Vermeer in het coachen van zijn verdediging al een voldoende scoort, daar al afdoende leiding aan geeft. Misschien omdat ie nog teveel met zijn eigen keeperswerk bezig moet zijn.

Ik denk dan ook wel dat Vermeer een factor is in de vele tegendoelpunten, maar dat er vóór hem ook erg veel misgaat, wat hem niet te verwijten valt. De verdediging geeft te vaak niet thuis, maar de balans (weerbaarheid) is ook niet meer in orde in het elftal. Ons middenveld is erg licht en niet erg geschikt voor het nodige weerwerk, wat de verdediging ook weer extra belast. Het heeft allemaal met elkaar te maken. Vermeer die zich nog verder ontwikkelen moet, de verdediging die wel eens wat beter mag gaan functioneren en het team op zich dat veel beter moet gaan samenwerken bij geen balbezit en waarin nodig meer balans moet komen, vooral op dat middenveld.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo okt 02, 2011 9:05 am

Maar goed, ook Vermeer, net als elke andere keeper kan ballen verkeerd inschatten of tegen een goal aanlopen waarvan je met zekerheid kan zeggen dat ie die bal had moeten hebben.Zo vind ik dat zijn uittrappen beter mogen zijn.Mocht Cillessen er dan in komen mag jij je messen alweer slijpen, die is 5 cm groter als Vermeer ..
Zuidema heeft al een paar punten over Vermeer geschreven, die hoef ik niet te herhalen, maar waarom moet ik de messen slijpen als het over Cillessen gaat? Ik heb niets tegen hem, ben geen aanhanger van hem, heb hem nog nooit zien keepen (af en toe een samenvatting zegt mij niet zo veel)

Wat de lengte betreft: het feit dat Barcelona over een kleine keeper beschikt die goed is, betekent niet alle keepers van die lengte goed zijn of dat als een lange keeper slecht is, Cillessen ook wel slecht moet zijn, want hij is vijf centimeter langer dan Vermeer.

Lengte is wel van belang, Vermeer (Ik heb het niet over Valdez) staat redelijk ver voor zijn doel en is zo kwetsbaar voor geplaatste ballen (Jansen van Twente, twee keer eind van het seizoen, Ruiz in de Supercup) Een langere keeper heeft dan meer kans zo'n bal te pakken.

Informatie over reactiesnelheid en test je eigen reactiesnelheid.

Onhoudbare ballen? Keepers krijgen vaak alle eer voor een redding, terwijl ze soms niet eens de tijd hebben te reageren. Lees eventueel alleen de grote lijn in http://www.visualexpert.com/Resources/reactiontime.html Een reactietijd is niet alleen opgebouwd uit wat er in signalen naar hersenen/armen enz. gaat, de beweging moet ook nog gemaakt worden.

Test je eigen reactiesnelheid op http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/ind ... opic=387.0

Denk dat 0,3 wel goed is (In het artikel staat dat ook 0,15 mogelijk is, maar denk dan niet aan iets nieuws dat op je afkomt, denk aan een goede gamer) maar dan legt een bal al een afstand af van 0,3 x 20 m/s = 6 meter (snelheid 72 km/uur, Koeman haalde boven de 110 km/uur, bij 108 km/uur wordt de rekensom 0,3 = 30 m/s = 9 meter)

In het artikel wordt ook gesproken over 1,5 seconden! Keepers zullen echter schoten verwachten enz. zullen sneller zijn.

LucaS

Bericht door LucaS » zo okt 02, 2011 9:10 am

Sommige dingen gaan op gevoel, daar wordt niets verwacht of nagedacht natuurlijk. Bijv die kopbal van Landzaat. En bij Vermeer zit het met die instinctieve reacties wel goed.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo okt 02, 2011 9:23 am

LucaS schreef:Sommige dingen gaan op gevoel, daar wordt niets verwacht of nagedacht natuurlijk. Bijv die kopbal van Landzaat. En bij Vermeer zit het met die instinctieve reacties wel goed.
Het is niet alleen gevoel, ook trainen op hoe je je "breder" maakt, hoe je je doel uitkomt enz. Ik heb alleen niet het gevoel dat Vermeer zich kan onttrekken aan natuurwetten, alle deeltjesversnellers ten spijt.

Plaats reactie