Dynamo Kiev - Ajax 28-08-2018
Moderator: mods
Re: Dynamo Kiev - AFC Ajax dinsdag 28 augustus 21:00
Ja tot nu toe heeft Wober mij niet kunnen overtuigen in dit soort potjes de goede keuze te zijn.
Maar goed, mij zou het tegenvallen als AJAX niet deze klus gaat klaren, al moet je dan wel meteen toeslaan als Kiev zo gek is om meteen vol op de aanval te gaan.
Maar goed, mij zou het tegenvallen als AJAX niet deze klus gaat klaren, al moet je dan wel meteen toeslaan als Kiev zo gek is om meteen vol op de aanval te gaan.
Blij met de punten ...
Wat is 'de definitie van dit soort potjes' en hebben we die onder Ten Hag al gespeeld?999 schreef:Ja tot nu toe heeft Wober mij niet kunnen overtuigen in dit soort potjes de goede keuze te zijn.

PSV thuis was Wöber vorig seizoen uitstekend, PSV uit was hij dramatisch.
Sturm Graz uit had hij een heel lekkere assist, maakte hij defensief wel een domme fout. Gaat voorlopig dus nog op en neer met die jongen.
Hij pakt wel iets te makkelijk kaarten, tot nu toe zijn er een aantal plussen en minnen bij hem te noteren.Yopii schreef:Tactisch de sterkste niet, maar wel een jongen die voorop gaat in de strijd. Dat laatste is in zo'n wedstrijd waarschijnlijk belangrijker dan het eerste.Marillion schreef: Is dit nu een voorzichtige poging om Tagliafico een complimentje te geven?![]()
De laatste paar potten is hij weer lekker bezig!

En laten we wel wezen: tegen Rostov moest je 't nog met Dijks doen op die positie, ben blij dat die tijden voorbij zijn.
Blind tegen een aanvaller met snelheid, dat is het ook niet.Marillion schreef:Dat zou wel mijn keuze zijn. Wöber heeft het lastig. Dan is het niet handig om hem in een cruciale wedstrijd om een voor hem onnatuurlijke positie op te stellen.
Het blijft een noodverband.
Als er andere spelers zijn met snelheid zoals Matthijs de Ligt en als de spelers het goed met elkaar afstemmen kan dat prima.Yopii schreef:Blind tegen een aanvaller met snelheid, dat is het ook niet.Marillion schreef:Dat zou wel mijn keuze zijn. Wöber heeft het lastig. Dan is het niet handig om hem in een cruciale wedstrijd om een voor hem onnatuurlijke positie op te stellen.
Het blijft een noodverband.
Daley Blind is wel positioneel sterk en goed aan de bal, speelt altijd op de juiste snelheid naar een teamgenoot en dus één van je beste opties als linksback.
Hoewel je van Johan Cruijff nooit via je backs mag opbouwen doen alle Eredivisie ploegen dat continu.
Doet pijn aan je ogen.Cruijff schreef: Hoewel je van Johan Cruijff nooit via je backs mag opbouwen doen alle Eredivisie ploegen dat continu.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Tijd voor wat mooie JC Soundbites!Mr. Ajax schreef:Doet pijn aan je ogen.Cruijff schreef: Hoewel je van Johan Cruijff nooit via je backs mag opbouwen doen alle Eredivisie ploegen dat continu.

https://www.youtube.com/watch?v=tAGnKpE4NCI
'Als je voetbalt en jij hebt de bal, kan de tegenstander nooit een goal maken.'
'Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Als je er niet bent, ben je of te vroeg of te laat.'
'En dat zag je dus op het laatst dat het ehh, dat het een geitenkaas werd.'
'Ik schijn het af en toe niet goed te formuleren, maar over het algemeen begrijpt iedereen me wel.'
'Als je niet in positie bent, dan heb je geen excuus. Dan ben je gewoon te laat'
'Het is en blijft de eerste wedstrijd Champions League. Ik denk dat niemand het achterste van zijn long laat zien.'
JC: 'Ik hoop dat ik wat beter voetbal verwacht als de laatste keer.'
Smeets: 'Je hoopt dat je het verwacht, dat vind ik mooi.'
JC: 'Ik hoop dat het er komt. Ik verwacht dat het er eigenlijk niet komt.'
Maar dat is logisch.
Johan Cruijff, ook als analyticus onnavolgbaar
Johan Cruijff als taalkunstenaar 'Cruijffiaans
-
Nog ruim 8 uur jongens... Ik ben er niet gerust op. Ajax en Europese uitwedstrijden is al een paar jaar linke soep. Je kan zeggen dat er nu een heel ander elftal staat als tegen Lyon en Schalke, maar niet in vergelijking met Standard uit een paar weken geleden. Waar we ook doodleuk een 0-2 voorsprong weggeven in de tweede helft. Het is goed kut dat Nico er niet bij is, een serieuze aderlating, daar zijn we het inmiddels wel over eens. Gezien zijn spel zou ik Wöber geen linksback zetten, maar (toch) Blind. Frenkie dan in het centrum naast De Ligt. dat schept gelijk ruimte voor een felle Donnie op het middenveld en de ervaring van Lasse. En dan is nog de vraag: wat doen we met Neres? Kan ie al een hele wedstrijd spelen? Als hij fit is, zullen zijn snelheid en kwaliteit van de diepte zoeken broodnodige wapens zijn.
Fok. Ik ben dus gewoon zenuwachtig. Ik durf nog niet naar de speeldata van de poulefase van de CL te kijken om daarop zo veel mogelijk mijn agenda te proberen aan te passen, dat is de goden verzoeken...
Fok. Ik ben dus gewoon zenuwachtig. Ik durf nog niet naar de speeldata van de poulefase van de CL te kijken om daarop zo veel mogelijk mijn agenda te proberen aan te passen, dat is de goden verzoeken...
Hij is zeer kwetsbaar bij steekballen, dan komt hij wendbaarheid en startsnelheid tekort. Ik vind hem geen back.Cruijff schreef: Daley Blind is wel positioneel sterk en goed aan de bal, speelt altijd op de juiste snelheid naar een teamgenoot en dus één van je beste opties als linksback.
Tegenwoordig wordt veel van backs gevraagd omdat tegenstanders juist daar de ruimte zoeken.
Vergelijk het met 1995, toen speelden de meeste tegenstanders 4-4-2: een back had zelden een directe tegenstander. Toen kon LVG Reiziger en De Boer laten knijpen bij balverlies. Daardoor kon Ajax spelen met een voetballende, verdedigend matige of redelijke speler in het centrum (Jonk, Blind) en maar één verdedigend echt sterke CV. De Boer nam vaak een aanvaller voor zijn rekening, zoals die Tsjech van Genoa (even zijn naam kwijt), die bekend stond om zijn kopkracht.
Tegenwoordig zie je dat backs een 'laufpensum' van jewelste hebben, en dat bovendien snel tot zeer snel moeten zijn omdat ze naast hun verdedigende taken zich moeten inschakelen in de aanval. Op het moment dat de back weg is, profiteert de tegenstander meteen door over de vleugel te counteren.
Op dit moment heb je twee verdedigend sterke CV's nodig die ook kunnen opbouwen. Nu zou je niet meer met Jonk in het centrum kunnen spelen, en met Daley Blind is ook een probleem. De backs worden zoveel ingeschakeld in de aanval dat ze verdedigend niet meer zoveel assistentie kunnen verlenen als De Boer en Reiziger destijds deden. De enige oplossing, als je het zo zou laten als destijds, is met een (de facto-) vijfmansverdediging te spelen, maar dan kom je weer mankracht tekort in de omschakeling.
LVG dacht er niet anders over. De bal ging altijd éérst naar Litmanen of De Boer, en dan z.s.m. naar de vleugelspitsen. Reiziger of Bogarde zorgde echt niet voor de opbouw, dan ging het geheid mis. Daar hadden ze de kwaliteiten niet voor.Hoewel je van Johan Cruijff nooit via je backs mag opbouwen doen alle Eredivisie ploegen dat continu.
Het punt is dat een back veel te snel vastgezet kan worden, omdat hij minder afspeelmogelijkheden heeft. Via het midden opbouwen biedt veel meer mogelijkheden en dwingt de tegenstander te kiezen. Bovendien is het niet zo gevaarlijk als je ergens op het middenveld de bal kwijtraakt, in plaats van in de verdediging.
Zag bij jeugdteams tot mijn verbazing dat er nog steeds via de backs werd opgebouwd. Dat moet verboden worden in de opleiding! Meteen naar voren, of zoals Cruijff zei: 'Meteen de beste man aan de bal.'
-
Toch zie je dat bij 'Cruijff adept' Pep Guardiola de backs ook erg belangrijk zijn, het voetbal verandert natuurlijk ook en tegen teams die gegroepeerd verdedigen ligt de ruimte vaak aan de zijkanten.
Thomas Skuhravy. Vormde daar een gevaarlijk koppel met Carlos Aguilera.Yopii schreef: .....De Boer nam vaak een aanvaller voor zijn rekening, zoals die Tsjech van Genoa (even zijn naam kwijt), die bekend stond om zijn kopkracht.....
Nil volentibus arduum
Volgens mij moet je opbouwen waar de ruimte is. De kunst is dat spelers vooraf weten wat ze gaan doen. Aanvoelen. Je moet kunnen anticiperen op de tegenstander; continue. 442, 532, 352 zijn slechts cijfertjes
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Overigens heb ik veel te doen tot 20:45. Dan val ik thuis binnen en ga ik 2 uur stressend cocoonen voor de buis. Scheelt een hoop voorstress
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
- Monkey Tonk
Om de spanning wat te doorbreken bij de aanhang die zich mentaal voorbereid op de slag van Kiev, radio MT:
Error Index: Kiev 0 - Ajax 0
Geen voordeel, dus het hep ook geen nadeel. Ajax had een mooi 3-0 voordeel in de thuiswedstrijd.
[De teller voor Error Index resultaten voor Ajax-wedstrijden staat inmiddels op 3-0 ATS (eigenlijk 4-0, maar de eerste - uit bij Standard - tellen we niet mee).]
Heerlijk relaxed hier. Totaal geen spanning. Voor deze speciale gelegenheid misschien wel de allerbeste reggae song die ooit de sterren ingeslingerd is: https://www.youtube.com/watch?v=rxRIeaVAiCo
One good thing about music ..!
Bring it on. WTF is Kiev?
Error Index: Kiev 0 - Ajax 0
Geen voordeel, dus het hep ook geen nadeel. Ajax had een mooi 3-0 voordeel in de thuiswedstrijd.
[De teller voor Error Index resultaten voor Ajax-wedstrijden staat inmiddels op 3-0 ATS (eigenlijk 4-0, maar de eerste - uit bij Standard - tellen we niet mee).]
Heerlijk relaxed hier. Totaal geen spanning. Voor deze speciale gelegenheid misschien wel de allerbeste reggae song die ooit de sterren ingeslingerd is: https://www.youtube.com/watch?v=rxRIeaVAiCo
One good thing about music ..!
Bring it on. WTF is Kiev?
Maar niemand stelt dat de backs niet belangrijk zijn. Alleen dat ze pas later en 'dieper' in de opbouw moeten worden ingeschakeld.Gaizka1985 schreef:Toch zie je dat bij 'Cruijff adept' Pep Guardiola de backs ook erg belangrijk zijn, het voetbal verandert natuurlijk ook en tegen teams die gegroepeerd verdedigen ligt de ruimte vaak aan de zijkanten.
Zoals Johan altijd uitlegde kan een back maar een kant op, terwijl hij - als hij de bal al vroeg in de opbouw krijgt - rekening moet houden met heel het veld. Een veel te grote ruimte. Terwijl, als hij pas later en dieper de bal krijgt, hij maar met een half veld te maken heeft, want die goal staat in het midden.

Maar zo is dat gewoon. Het (te) vroeg aanspelen van de backs vind ik echt schrijnend. Je schiet jezelf gewoon in de voet.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- InnerHarbour
Zoals ik al aangegeven is het voor Nederlandse clubs minder moeilijk geworden om zich voor de groepsfase te plaatsen. Zeker nu Ajax iemand als Tadic heeft aangetrokken, ik zeg 1-1, Ajax naar de CL groepsfase en PAOK ook graag.
Dan rustig wachten op de loting.

Dan rustig wachten op de loting.
YNWA
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Volgens het AD gaat Blind naar links en Frenkie een positie naar achter..voor lucht duels en verdedigend lijkt mij Wober een betere optie
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. 

Om niet in luchtduels te komen is dit het beste
-
- AT Toto winner 15/16
Frenkie in de verdediging dus.. laat me niet merken dat we een tegendoelpunt krijgen omdat hij alles voetballend wil oplossen ipv een bal ook eens een keer weg te rossen want daar heeft hij namelijk een handje van. Zie hem veel liever op het middenveld.
-
Heeft ook mijn voorkeur.mattie schreef:Volgens het AD gaat Blind naar links en Frenkie een positie naar achter..voor lucht duels en verdedigend lijkt mij Wober een betere optie
-
Klopt niet, Wober speelt lees ik nu op AD. Rest is hetzelfde!
- mattie
Als De Jong dit vanavond ook flikt zet ik hem persoonlijk op het vliegtuig naar Barcelona.. Niks voetballend oplossen.. de groepsfase halen niks meer of minderbrigade zuid schreef:Frenkie in de verdediging dus.. laat me niet merken dat we een tegendoelpunt krijgen omdat hij alles voetballend wil oplossen ipv een bal ook eens een keer weg te rossen want daar heeft hij namelijk een handje van. Zie hem veel liever op het middenveld.

-
Ik krijg van diverse supporters uit Kiev weer berichten dat die klootzakken van Kiev op jacht zijn (geweest)...
- mattie
Daarom zijn ze hier ook niet welkom uit Die omgeving... Lees het ook op het AD.. 1 supporter het ziekenhuis in geslagen.. Reis ook niet alleen in de omgeving..Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik krijg van diverse supporters uit Kiev weer berichten dat die klootzakken van Kiev op jacht zijn (geweest)...
Wober start en Neres op de bank..

- Giacomo Puccini
Wober op linksback, rest hetzelfde. Verstandig om de rest hetzelfde te laten, ik had alleen Mitchel Bakker verkozen, toch meer een linksback dan onze Oostenrijkse vriend.
Het wordt een heet Europacup avondje! We zullen top moeten zijn, want vond dat Kiev een goede ploeg. Doelstelling is om 2 keer te scoren, dan ben je veilig. De kans dat Ajax het droog houdt achterin acht ik nihil.
Het wordt een heet Europacup avondje! We zullen top moeten zijn, want vond dat Kiev een goede ploeg. Doelstelling is om 2 keer te scoren, dan ben je veilig. De kans dat Ajax het droog houdt achterin acht ik nihil.
Ajax!
-
Spannend potje! Ik heb er zin in, op naar de CL!