Re: F1
Geplaatst: zo sep 22, 2019 3:16 pm
Keurige derde plek, meer zat er niet in.
www.trouw.nlStikstofregels lijken de Formule 1 in Zandvoort aan banden te leggen
Drie natuurorganisaties maken zich grote zorgen over de Formule-1-race die volgend jaar in Zandvoort op het programma staat. Ze vrezen aantasting van het kwetsbare Natura2000-duingebied waar het circuit middenin ligt en de extra uitstoot van stikstof die veroorzaakt zal worden door de bouwactiviteiten op en rond het circuit. Die zijn volgens organisator Dutch Grand Prix hard nodig om veilig te kunnen racen en de enorme toeloop van toeschouwers op te vangen.
Prima, zeggen de stichtingen Rust bij de Kust en Duinbehoud, en de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, maar dan wel volgens de regels. En daar zit hem de kneep: volgens de natuurbeschermers houden de raceorganisatoren zich niet aan de ontheffing van de natuurbeschermingswet, of hebben ze nog geen vergunningen aangevraagd waar die wel nodig zijn.“Er zijn al bomen gekapt, struiken weggehaald en zand verplaatst”, aldus Karel van Broekhoven van Rust bij de Kust.
Stilgelegd
Maar er is ook goed nieuws, zegt hij. De spoedprocedure die de drie organisaties bij de bestuursrechter hadden aangespannen tegen de ontheffing, blijkt niet meer nodig. Op last van de provincie heeft het circuit het werk moeten stilleggen omdat er geen vergunningen voor zijn. “Een eerste succes”, laat Van Broekhoven weten. “Er is erkend dat het circuit zonder vergunning bezig is geweest in het Natura2000-gebied en het werk staat stil totdat er vergunningen zijn.”
Van Broekhoven maakt zich boos over de steunbetuiging van sportminister Bruins, die zei dat het kabinet er alles aan zal doen om de Formule 1 te laten doorgaan, ondanks de stikstofproblemen. “Hoe kan hij dat nou zeggen? Het lijkt wel of hij de wet wil overtreden om dit te bereiken. Waarom wel een uitzondering voor het circuit en niet voor woningbouw?”
Het circuit moet van de provincie Noord-Holland ook nog een zogeheten stikstoftoets doen, om te bepalen of er sprake zal zijn van extra stikstofbelasting voor de Kennemmerduinen. Dat risico is er vooral bij de aanleg van een nieuwe toegangsweg van de boulevard naar het circuit. “Dat moet een promenade-achtig iets worden, met parkeerplaatsen, allemaal in Natura2000-gebied en een vergroting van het circuitterrein”, zegt directeur Sijas Akkerman van de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland. “De gemeentecamping ligt er vlak naast, dus dan zeg ik: offer dan een deel van die camping op.”
De Dutch Grand Prix organisatie erkent dat de vergunningen nog niet allemaal rond zijn. Sportief directeur Jan Lammers zei tegen het Haarlems Dagblad dat te kunnen opvangen. “Als er nu bepaalde vergunningen worden ingehouden, wil dat niet zeggen dat de Grand Prix in gevaar komt. We kunnen het dan alleen niet zo goed en mooi organiseren als we zouden willen.”
Klefheid
Van Broekhoven zegt dat de natuurorganisaties hun procedures wel willen staken, maar alleen in ruil voor minder lawaai op het circuit door het jaar heen. “Dat wilden ze niet”, zegt hij. Zandvoort noemt hij ‘een grote wild-west gemeenschap’. “Het zijn handige jongens die op creatieve wijze omgaan met de regels. De gemeente en het circuit lijken wel met elkaar vergroeid. Die klefheid voorkomt dat dingen volgens de normale procedures verlopen.”
Zandvoort heeft intussen haar eigen problemen: dit voorjaar blijken de kosten van de gemeentelijke bijdrage aan het evenement met ruim vier miljoen nogal optimistisch te zijn ingeschat. Onder meer de bijdrage aan de aanpassing van het station en het spoortracé zijn niet meegerekend. In oktober zullen b. en w. de gemeenteraad een aangepaste begroting presenteren.
In welk opzicht niet interessant?Monkey Tonk schreef:Zandvoort is helemaal geen interessant circuit. Waarom bouwen ze er geen nieuw circuit dat wel leuk is? Het nieuwe circuit in Amerika laat zien hoe het ook kan. Altijd een spektakel.
Voorlopig blijft hij eerst verliezen, dus of hij dat straks nog in kan lopen, ik vraag het mij af.Giacomo Puccini schreef:Max heeft wel op het einde de beste banden misschien.
Regressie in plaats van progressie. Ondanks al die nieuwe onderdelen. Honda weet dus - vooralsnog - niet de stappen te maken die nodig zijn om bij Mercedes en Ferrari in de buurt te komen, De laatste loopt zelfs uit.Max Verstappen maakte zondag na zijn vierde plek in de Grand Prix van Rusland een gelaten indruk. De Nederlandse coureur van Red Bull Racing kon Mercedes en Ferrari zondag nooit bedreigen en betwijfelt of het nog goed komt dit seizoen.
"Ik denk dat ik de hele race goed gereden heb. Meer dan een vijfde plek zat er niet in, doordat Sebastian Vettel uitviel werd ik nog vierde. Maar dat maakt allemaal niet zoveel uit", zei een balende Verstappen tegen Ziggo Sport.
Ook in gesprek met AD liet Verstappen zijn teleurstelling blijken. "Ik verwacht niet dat Japan over twee weken opeens een magisch weekend gaat worden. Dus we moeten aan de slag. Of het nog goed komt dit jaar? Ik weet het niet. We gaan het zien."
Met zeges in Oostenrijk en Duitsland aan het eind van de eerste seizoenshelft leek Verstappen een mooie tweede helft van het jaar tegemoet te gaan, maar in de vier races na de onderbreking kwam hij niet in de buurt van nieuw succes.
"Dit zijn voor ons niet de meest competitieve weken en dan moet je gewoon die auto thuisbrengen en maximale punten scoren", besefte de Limburger die maandag zijn 22e verjaardag viert. nu.nl
Zo, en niet zo’n klein beetje. Zit als een verwend joch achter het stuur maar te janken en klagen. Ik zou zeggen: head down en racen.WP_Legend schreef:Ik vond dat Leclerc wel als een kleuter zat te klagen hoor! Vettel was gewoon sneller!