Ajax-PSV

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Baseman

Bericht door Baseman »

Nihad schreef:Nee, klopt. Maar ik ben zwaar pissig. Heel gek. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met die pedofiele vereniging uit Aidshoven die gewonnen heeft van Ajax.
Soms ben jij een heel zielig mannetje Nihad :nooo:
Baseman

Bericht door Baseman »

Ik kan me voor de verandering een keer aardig vinden in de woorden van Nijnatten:
Zonder gêne durft Koeman te genieten van Italiaanse winst

Bij Ajax had gistermiddag na de lunchwedstrijd tegen PSV iedereen het idee dat er best aardig was gevoetbald. Er was voor rust veel balbezit geweest, er waren wat kansen en alleen na rust mocht PSV enige aanspraak maken op de overwinning. Ajax had eigenlijk best goed gespeeld, vonden ze vooral bij Ajax zelf.

Oké, best goed, dat wel, maar een goed spelend Ajax brengt onvoldoende om PSV te kunnen verslaan. Zelfs een gelijk spel is een probleem. Henk ten Cate verdient niettemin alle respect voor de manier waarop hij Ajax laat voetballen. Het ziet er authentiek Amsterdams uit en hij haalt een hoog rendement uit zijn selectie. Mede dankzij hem heeft de bondscoach bovendien nog wat te kiezen in de eredivisie.

Maar hoewel de ranglijst van vandaag en de uitslag van gisteren anders doen vermoeden, schuilt er een groot verschil tussen het niveau waarop PSV zich beweegt en dat daaronder, waar Ajax zijn ambities koestert. We hebben het hier nadrukkelijk niet in de eerste plaats over schoonheid, maar wél over effectiviteit. Gaat het slechts om aanvallende intenties en vermaak, dan bevindt Ajax zich aan de top van het Nederlandse voetbal, samen met het AZ van Louis van Gaal, ook al zo’n echte Ajacied. Gaat het om het totale rendement, dan verkeert PSV op eenzame hoogte.

Uiteraard is het spelen van mooi voetbal een prijzenswaardig streven en, toegegeven, Ajax doet niet anders dan daarnaar streven. En de achterban van die club wil ook niet anders. Zo lelijk als PSV indien het moet, durft te spelen, wil geen enkele Ajacied het van zijn club zien. Het kostte Ronald Koeman en in mindere mate Danny Blind zelfs ooit de kop in de hoofdstad. In die zin is Koeman nu in Eindhoven veel beter op zijn plaats. In het door de bedrijfscultuur van de firma Philips gedomineerde PSV gaat het in de eerste plaats om de punten. Wat er daarna komt, ziet men wel. Daarom genoot Koeman zonder gêne van een, zoals hij het zelf noemde, Italiaanse overwinning: niks weggeven, weinig creëren, dodelijk effectief, gedoseerd spelen. Het is de norm die wordt gehanteerd in Italië, Spanje en Engeland, precies de regio’s in Europa waar PSV graag zijn kunsten vertoont.

Opvallend aan de aardige, maar ook wel vlakke topper was het dat PSV in de laatste twintig minuten met slechts tien man niet in de problemen kwam bij Ajax. Het onderstreepte andermaal de kracht van de nieuwe koploper. Het was Mendez die het veld mocht verlaten, nadat hij zijn tweede gele kaart incasseerde wegens het wegtrappen van de bal na een fluitsignaal van de scheidsrechter. Formeel gezien was dat een juiste beslissing van Jan Wegereef, die na afloop in het kamp van PSV tóch als een mierenneuker werd beoordeeld.

Voor die kritiek was wat te zeggen, omdat de arbiter helemaal aan het begin van de wedstrijd zich in het voordeel van Ajax van zijn soepelste kant had getoond. Gek genoeg zat het interessante moment ’s avonds niet in de samenvatting bij Talpa. John Heitinga kegelde bij de eerste confrontatie routinier Phillip Cocu rücksichtslos onderuit. De aanvoerder verbeet de pijn aan de zijlijn, maar zag net als iedereen tot zijn verbazing dat Wegereef zijn gele kaart op zak hield. Wie op dat moment de spelregels ruim interpreteert, moet later geen rood geven voor het wegtrappen van de bal.
En ik ben het met Jim eens betreffende de wedstrijden van PSV voor gisteren, PSV speelt dit seizoen de laatste tijd gewoon goed en aantrekkelijk voetbal. Veel meer dan onder Hiddink. Maar als het nodig is dan kan PSV het ook heel anders aanpakken, zoals gisteren. En met resultaat.
elliquido

Bericht door elliquido »

niemand het interview achteraf gezien met Ten Cate?

Ten cate beklaagde zijn spelers dat ze niet over links gingen aanvallen en dat mitea 25 !! minuten de kans kreeg?
Dit zei hij letterlijk. Mitea speelde echter maar 10 minuten?

Daarnaast

WAAAROm met 0-1 achter en tegen 10 man je topscoorder wisselen voor de andere spits.
wat een lafbekkerij... totaal onlogische wissel

Ik heb gistermiddag met een huiskamer vol zitten kijken. Zelfs de aanwezige psv'ers moesten smakelijk lachen en noemde deze wissel een regelrechte " DICKIE " Hunelaar werd gevreesd om zijn momenten. Ook in de bekerfinale raakte hij geen bal, maar scoorde wel 2 keer.
HUNTELAAR NOOIT WISSELEN zeker niet bij 0-1 achter en tegen 10 man.

Wat een kut middag was het. Een matige topper, lafbek voetbal en een onmachtig Ajax
Die goal was typerend voor de wedstrijd.

Ten cate vond het examen geslaagd
ik zeg, de leraar heeft het verkeerde proefwerk gegeven
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo »

Dat gaf Ten cate later ook aan, dat hij beter had moeten nadenken over die wissel. Hij gaf achteraf zelf toe Vermaelen beter te te kunnen wisselen en Huntelaar te laaten staan.
Nihad

Bericht door Nihad »

Baseman schreef:
Nihad schreef:Nee, klopt. Maar ik ben zwaar pissig. Heel gek. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met die pedofiele vereniging uit Aidshoven die gewonnen heeft van Ajax.
Jij was toch gestopt met het supporteren van PSV sinds Kluivert's komst? Heel raar dat je voor de zoveelste keer op een Duitse manier van je concurrent hebt verloren in eigen huis dat je dan over de rooie bent. :eusa_liar:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned »

Nihad, kijk eens naar je eigen signatuur. Wie kan uitdelen moet ook kunnen incasseren.
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing
999

Bericht door 999 »

Nihad schreef:
Baseman schreef:
Jij was toch gestopt met het supporteren van PSV sinds Kluivert's komst? Heel raar dat je voor de zoveelste keer op een Duitse manier van je concurrent hebt verloren in eigen huis dat je dan over de rooie bent. :eusa_liar:
Dat je over de rooie bent nadat je " gevoel " je voor de zoveelste keer in de steek heeft gelaten is te begrijpen, de rest blijft zielig.

Duitse manier, ook zoiets :nooo:

Je wint, en verliest wedstrijden ...
Blij met de punten ...
El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo »

Dat is het toch ook? Laf, counterend Duits anti-voetbal.
elliquido

Bericht door elliquido »

van beide kanten overigens
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Spijker schreef:Dat gaf Ten cate later ook aan, dat hij beter had moeten nadenken over die wissel. Hij gaf achteraf zelf toe Vermaelen beter te te kunnen wisselen en Huntelaar te laaten staan.
Ik kan het me wel voorstellen, want PSV is sterk in de counter. Om druk te kunnen zetten, moet je wel het middenveld in handen hebben. Vaak werkt een extra aanvaller brengen contraproductief.
Ik denk niet dat het iets had uitgemaakt. De pijp was leeg bij Ajax.
Het stinkt aan alle kanten!
Baseman

Bericht door Baseman »

Spijker schreef:Dat is het toch ook? Laf, counterend Duits anti-voetbal.
Wat een onzin zeg...
Arsenal speelt zeker ook laf en Duits anti-voetbal ? :drecul2:

Alleen Nederlanders blijven de illusie houden dat verdedigend en countervoetbal laf anti-voetbal is. Al zie ik overigens niet in wat dat met Duitsland te maken heeft, niet voor niets heeft de media en ook Koeman zelf het over een Italiaanse speelwijze.

En het werkte gisteren, het enige dat telde !
De vorige wedstrijden speelde PSV heel aardig voetbal, maar dat moet je natuurlijk wel willen zien :idea:
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Hoe erg kunnen mensen langs elkaar heen lullen, zeg.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Baseman schreef:En het werkte gisteren, het enige dat telde !
Dat zegt toch genoeg? Maar ik gun je overwinning van harte hoor! :xyxthumbs:

Ik heb alleen niets met die manier van denken. :X
Jesse

Bericht door Jesse »

Bertje schreef:Even in het kort: de huisstijl is toch juist dominant voetbal en niet zozeer wel of niet met drie spitsen? Of snap ik het nou nog steeds niet. :confused:
Ik snap het ook niet helemaal. Voor mijn part speelt Ajax op papier 5-3-2. Als ze het dominante voetbal maar niet verliezen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
Baseman

Bericht door Baseman »

Ach, het is altijd hetzelfde.
Als het slecht gaat dan zijn de resultataen heilig, maar als het goed gaat dan moet er bij Ajax ineens mooi gevoetbald worden. En als men dan verliest van een team dat zijn tactiek aanpast en wint, is dat team ineens Duits, laf, anti-voetbal...beetje vermoeiend af en toe.

Als Ajax een galavoorstelling op de mat legt en vervolgens verliest van een club niveau Kopenhagen en daarmee de CL verspeelt, dan lijkt het mij erg sterk dat jullie tevreden zijn.

En het blijft een herhaling van zetten.
Bij PSV komt de winst voor de speelwijze en bij Ajax is soms de speelwijze belangrijker dan de winst. Gezien de resultaten van de laatste jaren is mij duidelijk wat beter werkt, al was het spel van PSV vorig seizoen geen reet aan. Maar dat heeft Koeman goed aangepakt en nu speelt PSV regelmatig sterk en heel aardig voetbal. Alleen gisteren niet, toen was het verdedigend, degelijk en erg effectief.

Maar kreten als laf en anti-voetbal zijn gewoon onzin, kijk anders eens verder dan '94 en '95 en kijk ook eens naar het buitenland.
999

Bericht door 999 »

Baseman schreef:
Spijker schreef:Dat is het toch ook? Laf, counterend Duits anti-voetbal.
Wat een onzin zeg...
Arsenal speelt zeker ook laf en Duits anti-voetbal ? :drecul2:

Alleen Nederlanders blijven de illusie houden dat verdedigend en countervoetbal laf anti-voetbal is. Al zie ik overigens niet in wat dat met Duitsland te maken heeft, niet voor niets heeft de media en ook Koeman zelf het over een Italiaanse speelwijze.

En het werkte gisteren, het enige dat telde !
De vorige wedstrijden speelde PSV heel aardig voetbal, maar dat moet je natuurlijk wel willen zien :idea:
Maar dan nog, Psv bewijst toch dat dat een van de beste manieren is om AJAX ( in thuiswedstrijden ) te bestrijden, zeker de laatste jaren.Misschien dat AJAX ook eens een keertje z'n verstand gaat gebruiken en zeker in dit soort wedstrijden kiest voor een andere tactiek
Blij met de punten ...
Jesse

Bericht door Jesse »

Hoezo? In de eerste helft speel je een stuk beter dan PSV. Het enige probleem is die vrije trap, maar daar helpt geen enkele tactiek tegen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
joey
Erelid

Bericht door joey »

Daarom zijn wij anders, Baseman. Noem het naief, maar voor ons telt de manier waarop zwaar.
Daarom past Koeman (pure resultaattrainer, goed voor de korte termijn) bij PSV en niet bij Ajax. HtC daarentegen is een idealist die beter bij Ajax past dan bij PSV.
jabu

Bericht door jabu »

Ik zie het liefste dat Ajax initiatiefrijk, aanvallend en dominant voetbal speelt. Dat kan in verschillende variaties, afhankelijk van de wedstrijd en de tegenstander. Je totaal niet aanpassen aan een tegenstander is volgens mij namelijk een gebrek aan tactisch inzicht. Wat mij betreft is het in 99% van de gevallen met vleugelspitsen, maar daar kan zelfs in een uiterste situatie incidenteel van afgeweken worden. Het grootste doel is om aantrekkelijk voetbal te spelen. Dat Ajax zo nu en dan eens onderuit gaat en niet wint neem ik op de koop toe. Dat zal met laf countervoetbal namelijk ook wel gebeuren.
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Baseman schreef:En het blijft een herhaling van zetten.
Bij PSV komt de winst voor de speelwijze en bij Ajax is soms de speelwijze belangrijker dan de winst. Gezien de resultaten van de laatste jaren is mij duidelijk wat beter werkt
Dat heeft mijns inziens in eerste instatie te maken met het verschil in kwaliteit vwb. het spelersmateriaal.

Zowel met verdedigend als met aanvallend voetbal kun je prijzen pakken.
999

Bericht door 999 »

joey schreef:Daarom zijn wij anders, Baseman. Noem het naief, maar voor ons telt de manier waarop zwaar.
Daarom past Koeman (pure resultaattrainer, goed voor de korte termijn) bij PSV en niet bij Ajax. HtC daarentegen is een idealist die beter bij Ajax past dan bij PSV.
Volgens mij zijn wij helemaal niet zo veel anders ...
Blij met de punten ...
joey
Erelid

Bericht door joey »

Jöhnk schreef:Zowel met verdedigend als met aanvallend voetbal kun je prijzen pakken.
Precies. Ik wil het je niet inpeperen, Baseman, maar Ajax heeft meer in de prijzenkast staan dan PSV.
Jabukajaja zegt terecht, dat wij af en toe op onze manier verliezen, nemen we op de koop toe. We doen het op onze manier.
Een andere factor is natuurlijk, dat Ajax altijd met veel jonge spelers speelt. Die komen in dit soort wedstrijden wel eens ervaring tekort. Maar wij willen onze eigen jeugd zien, geen vreemdelingenlegioen van de andere kant van de wereld. In 1987 speelde Ajax om de supercup tegen Porto. Porto was op alle fronten uitgenaster. Maar bij Ajax deden wel spelers mee die naderhand een hoop zouden winnen. Die deden in die frustrerende wedstrijd ervaring op, ze leerden ervan.
Baseman

Bericht door Baseman »

Hoeveel prijzen heeft Ajax sinds '94 en '95 gewonnen dan ?
Ik bedoel, toen kon dat nog maar heel realistisch is die speelwijze nu niet meer. Voetbal verandert nu eenmaal...en Ajax presteert al jaren minder, niet slecht maar vooral Europees ook niet goed.
joey schreef:Daarom zijn wij anders, Baseman. Noem het naief, maar voor ons telt de manier waarop zwaar.
Dat weet ik en dat prijs ik :xyxthumbs:

Alleen word ik zo moe van kreten als anti-voetbal en laf als de tegenstander (99% van alle andere teams in de wereld zo ongeveer) het anders aanpakt. Dat is gewoon onzin. Een tunnelvisie zogezegd ;)
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk »

Liggen de oorzaken van Ajax' slechte prestaties niet elders, Baseman? Alsof Ajax met verdedigend voetbal meer zou hebben gewonnen.

Psv heeft de laatste 10 jaar gewoon betere spelers gehad. Daar zit mijns inziens de crux.

En volgens mij hebben recentelijk Duitsland en Barcelona bewezen dat aanvallend voetbal nog altijd prima werkt op het hoogste niveau.
joey
Erelid

Bericht door joey »

Baseman schreef: Ik bedoel, toen kon dat nog maar heel realistisch is die speelwijze nu niet meer. Voetbal verandert nu eenmaal...
Dat zeggen ze al veertig jaar. Al in de tachtiger jaren jaren luidde het verhaal dat Nederlandse clubs nooit meer een EC zouden winnen. Het is natuurlijk niet gemakkelijk voor de Nederlandse clubs, maar dat heeft niets te maken met spelstijl. Buitenlandse clubs kunnen kwaliteit kopen, wij moeten slim zijn.
Desondanks, met slim scouten en goed coachen is het mogelijk, daar ben ik van overtuigd. Ook op de Ajax-manier. Maar niet altijd, je hebt een goede generatie nodig. En routiniers met klasse, die zijn ook niet altijd beschikbaar.
Plaats reactie