Re: F1 en andere autosporten
Geplaatst: za jun 26, 2021 3:05 pm
Weer pole 

Ik heb dat altijd al. Ik vind hem een soort van PSV; hoe vaak er ook wordt gewonnen, hij is gewoon niet serieus te nemen.brigade zuid schreef:Ja vreselijk, begin steeds meer een hekel aan die kerel te krijgen.
Bron: nl.motorsport.comWolff laakt claims McLaren en te zware straf na spin Bottas in pits
Door: Bjorn Smit, Redacteur
27 jun. 2021 12:44
Toto Wolff is niet onder de indruk van de manier waarop McLaren is omgegaan met de spin van Valtteri Bottas in de pits in Spielberg. Hoewel de Mercedes F1-teambaas begrijpt waarom er een gridstraf is uitgedeeld, vindt hij de drie plaatsen die de Fin moet inleveren toch een enigszins zware straf.
Voorafgaand aan de kwalificatie voor de Grand Prix van Stiermarken wist Valtteri Bottas al dat hij drie plaatsen in moet leveren op de startopstelling. Hij maakte een op het oog knullige fout tijdens de tweede vrije training. Bij het wegrijden na een bandenwissel spinde de Mercedes-coureur in de pits, waarbij hij voor de pitboxen van McLaren tot stilstand kwam. De monteurs van dat team duwden Bottas vervolgens weer in de goede richting, maar op de pitmuur werd direct contact gelegd met de wedstrijdleiding. Het gevolg: de coureur en zijn team moesten zich melden bij de stewards, die hem dus een straf oplegden vanwege het veroorzaken van een gevaarlijke situatie.
Sinds enkele races zendt de F1 ook radiocommunicatie tussen de pitmuur en de FIA uit. De klachten van McLaren over de spin van Bottas werden dus opgepikt en uitgezonden. “Het is goed dat deze kanalen nu opengesteld zijn, zodat we allemaal kunnen lachen”, zei Mercedes-teambaas Toto Wolff over de communicatie tussen McLaren en de FIA. Het door McLaren geschetste scenario ziet hij als overdreven. Desondanks begrijpt de Oostenrijker waarom de wedstrijdleiding besloot om Bottas een straf te geven. Tegelijkertijd deelt hij ook de mening van zijn coureur dat een gridstraf van drie plaatsen een te zware sanctie is.
“Valtteri spinde in de pits en had iemand kunnen verwonden. Ondanks dat dit op lage snelheid gebeurde, kan het iemand behoorlijk verwonden. Ik begrijp de straf. Vind ik die zwaar? Ja, zeker voor iemand als Valtteri die nooit een verkeerde actie uithaalt”, vervolgt Wolff. “Hij was heel eerlijk en duidelijk in zijn uitleg. Velen zouden zeggen dat ze niet wisten wat er gebeurde, of dat de geverfde sponsoring erg glad was en dat de verf aangepast zou moeten worden. Valtteri was eerlijk en zei dat hij de controle verloor toen hij de start probeerde te optimaliseren. We moeten in de paddock iets meer integriteit hebben, zoals Valtteri heeft. Dat geldt ook voor de mensen die snel op de knop drukken en over iedereen klagen.”
McLaren bleek een van de profiteurs van de straf voor Bottas. De Fin kwalificeerde zich als tweede op de Red Bull Ring, maar moet door de straf vanaf de vijfde plek aan de race beginnen. Lando Norris schuift hierdoor op naar de derde startpositie, nadat hij de kwalificatie op de vierde positie afsloot.
Dat werkt twee kanten op natuurlijk. Maar het geeft vooral aan wat voor talenten deze twee racers zijn.Marillion schreef:Daar schuilt ook een gevaar in. Die afstand naar de rest. Het betekent namelijk dat de kans groot is dat Hamilton steeds tweede is als Verstappen wint. Je loopt dan relatief weinig uit. Een keer een misser maken kan dan duur komen te staan.
En je denkt niet dat dit wordt gezegd door Toto om gezichtsverlies te beperken? Ik geloof er namelijk niets van dat ze zich niet verder ontwikkelen.Monkey Tonk schreef:Verstappen is in principe zo goed als wereldkampioen. Mercedes doet niet veel meer aan de ontwikkeling van deze auto, en richt de pijlen op volgend jaar. Met de RB nu sneller op alle soorten circuits gaat het eigenlijk alleen nog om het halen van de eindstreep.
ik vond dat ook bloed irritant. Elke keer die banden die los schotenFIA vertraagt pitstops in F1: Klaagzang Mercedes of veiligheid?
Door:
Ronald Vording
,
Journalist
24 jun. 2021 20:42
De FIA heeft een technische richtlijn naar teams gestuurd over tragere pitstops in de Formule 1. Vanaf de Hongaarse GP zijn nieuwe regels van kracht, waardoor stops in de koningsklasse iets langer zullen duren. De autosportfederatie grijpt naar eigen zeggen in om de veiligheid te waarborgen, al is er achter de schermen ook door enkele teams gepraat over de snelle pitstops van onder meer Red Bull.
FIA vertraagt pitstops in F1: Klaagzang Mercedes of veiligheid?
Volgens de FIA worden sommige pitstops nu sneller uitgevoerd dan dat volgens het huidige reglement, of in ieder geval volgens de geest daarvan, zou moeten. Dat laatste komt doordat teams steeds meer automatiseren, nog meer dan dat bij het opstellen van de regels voor mogelijk werd gehouden. Het maakt dat die regels een update krijgen en wel met technische richtlijn 22A. Die is voor het raceweekend in Stiermarken naar alle F1-teams gestuurd.
Langzamere stops
Het betekent in de praktijk dat pitstops vanaf de Hongaarse GP, als de aangepaste regels ingaan, langzamer zullen worden. Zo drukken monteurs tegenwoordig op een knop op hun wheelguns om aan te geven dat een wielmoer vast zit. Als dit bij alle wielen is gebeurd en de sensoren dat hebben geregistreerd, springt het licht voor de coureur op groen en kan hij vertrekken. Er zijn echter geen specifieke richtlijnen die voorschrijven wanneer een wiel daadwerkelijk vastzit en wanneer een monteur op de knop mag drukken. Het maakt dat teams andere maatstaven hanteren (wanneer te drukken) en dus dat de software daar bij teams ook verschillend op reageert.
De FIA vindt dit met steeds snellere pitstops gevaarlijk worden. Zo vreest de federatie bij steeds kleinere marges dat de kans toeneemt op een auto die wordt weggestuurd terwijl nog niet alle wielen vastzitten. Het maakt dat artikel 12.8.4 van het technische reglement wordt aangescherpt. Er wordt strakker gedefinieerd wanneer een wielmoer daadwerkelijk vastzit en een monteur het signaal mag geven. Daarnaast voert de FIA zelf ook enkele vertragingen in. Zo komt er een vertraging van 0.15 seconde tussen het moment waarop de monteur het signaal geeft dat het wiel vastzit en het moment waarop de software reageert. Als de tijd van een monteur minder dan 0.15 seconde bedraagt, de menselijke reactietijd volgens de FIA, vermoed men namelijk giswerk zonder dat het wiel daadwerkelijk vastzit. Daarnaast komt er een tweede vertraging van 0.20 seconde tussen het moment waarop alle wielen als 'vast' zijn aangegeven en het moment waarop het stoplicht voor de coureur daadwerkelijk op groen springt.
Lobby van Mercedes tegen snelle stops Red Bull?
Dit alles maakt dat pitstops vanaf de race in Boedapest langer zullen duren en dat stops van twee seconden of zelfs nog minder nagenoeg uitgesloten zijn. Alhoewel de FIA in de technische richtlijn louter spreekt over veiligheid en niet naar teams als Red Bull wijst, is dat achter de schermen wel aangekaart. Dat laatste zou vooral door Mercedes zijn gebeurd, heeft Helmut Marko recent laten doorschemeren: "Mercedes is nerveus en ze proberen ons af te remmen. Eerst hadden we het gedoe met de achtervleugel en nu hebben ze onze pitstop-apparatuur als illegaal bestempeld bij de FIA. Maar het is allemaal gebakken lucht." Red Bull vermoedt dat Mercedes voor deze ingreep heeft gepleit, al spreekt de FIA in het document niet specifiek over teams.
GPFans.comRICHTLIJN PITSTOPS
Ferrari schaart zich achter Red Bull in pitstopdiscussie: 'Komt uit de lucht vallen'
Ferrari schaart zich achter Red Bull in pitstopdiscussie: 'Komt uit de lucht vallen'
Stijn van Mierlo
Zaterdag 26 juni 2021 14:15
Ook Ferrari uit kritiek op de werkwijze van de FIA om het reglement rondom de pitstops aan te passen. Zo zegt de sportief directeur, Laurent Mekies, dat er niet overlegd is met de Formule 1-teams en dat hij de kritiek van Red Bull begrijpt.
De nieuwe technische richtlijn van de FIA is een behoorlijk lang en ingewikkeld document. Kort gezegd komt het erop neer dat er enkele procedurele wijzigingen op stapel staan rondom de pitstops, die ervoor moeten zorgen dat het één en ander veiliger verloopt. Vanaf de Grand Prix van Hongarije gaat de richtlijn in. Red Bull, dat de afgelopen jaren hard heeft gewerkt om de pitstops te optimaliseren, is hier niet blij mee. Helmut Marko liet zich er eerder al negatief uit en zei dat de nieuwe richtlijn het team vier tienden gaat kosten.
'Beter om dit te bespreken'
Er zijn vier teams die willen dat de bandenwissel niet té snel gebeuren. Ook Mercedes zou bij dat groepje horen. Dit zou onveilige situaties moeten voorkomen. Bijvoorbeeld dat een band niet goed gemonteerd is aan de auto en de coureur al wegrijdt. Mekies kiest hierin de kant van Red Bull. Hij haalt zelfs uit naar de FIA, die deze beslissing heeft gemaakt. Het gaat vooral om de werkwijze waar Mekies moeite mee heeft. "Het komt een beetje uit de lucht vallen", zegt hij tegen Autosport. “Zonder de omstandigheden te bespreken, denk ik zeker dat het beter is om allemaal samen te zitten en deze dingen te bespreken met de FIA en de teams, in plaats van verrast te worden midden in het seizoen."
Kritiek van Horner
Red Bull-teambaas Christian Horner ziet de nieuwe richtlijn niet zozeer als een maatregel die genomen is omwille van de veiligheid, zo zegt hij tijdens de persconferentie waar ook Toto Wolff aangeschoven was. "Je moet je bijna afvragen of deze richtlijn niet gewoon een reglementswijziging is", denkt Horner hardop na. "We hebben het wereldrecord als het gaat om pitstops, dus dit is geen toeval." De teambaas bestempelt de richtlijn dan ook als 'teleurstellend'. Hij denkt dat de straffen voor onveilige pitstops nu al zwaar genoeg zijn. "Ik begrijp niet wat ze hiermee willen bereiken. Natuurlijk, wanneer je in een competitieve setting niet verslagen kunt worden, dan is het logisch voor de tegenstanders om je op een andere manier te vertragen. Dat is natuurlijk wat hier gebeurt."
https://www.nu.nl/formule-1/6142959/ham ... appen.html