De Marco van Basten-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 1:10 pm

Yep, Vertonghen centraal vind ik een uitstekend idee. Ik denk niet dat ik daar opgekomen zou zijn. :blush.gif:

Ik las dat hij garant zou staan voor fouten. Die heb ik eerlijk gezegd nog niet gezien.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op za jan 10, 2009 1:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za jan 10, 2009 1:10 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Neefkens schreef:Men wil meteen TOP spel zien. Als dat TOP zijn ook nog gerelateerd wordt aan de hoogtijdagen van de club en als die hoogtijdagen ook nog tot in het belachelijke geromantiseerd worden dan ontstaat er een verwachtingspatroon dat per definitie nooit gehaald zal worden. Dat leidt dan weer tot een continu gevoel van onvrede.
Als je TOP zo schrijft, associeer ik dat eerder met Jupilerleagueniveau dan met briljant voetbal... :smallgrin.gif:
:ajaxsmiley.gif:

Maar ondanks die verwarring snap je wel wat ik bedoel?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za jan 10, 2009 1:15 pm

Jöhnk schreef:Yep, Vertonghen centraal vind ik een uitstekend idee. Ik denk niet dat ik daar opgekomen zou zijn. :blush.gif:
Speelde hij bij RKC toch ook? Ik vind hem als linkshalf beter, zeker aangezien ik geen fan van Lindgren ben. Ajax moet gewoon een mandekker kopen en dan kun je Wielaert er nog wel bijhalen voor de inspeelpass. Oleguer een enkeltje naar Spanje geven en klaar ben je.

Als iedereen fit is, dan speelt hij misschien zo, Lucas. Bij blessures blijven de poppetjes alleen nooit op hetzelfde plekje. Lindgren geblesseerd? Nou, dan zetten we Urby opeens linkshalf. Werkt dat? Nee dat werkt niet. Nu is vBasten volgens mij ook eindelijk zo ver, want nu stelde hij daar Enoh/Gabri op. Sulejmani op '10' is ook geen groot succes, maar als Assaiti fit is, dan schuift Sulejmani hopelijk op naar de '11'. Het andere concept 4-2-3-1 (Oranje-concept) werkte ook vrij aardig, dus wellicht dat we zo gaan spelen de rest van de competitie. Ik zie dus inderdaad duidelijke verschillen in opstellingen, maar jij ziet dus ook heel veel verdedigers bij AZ rondlopen. Tsja, dan verschillen we daar dus gewoon van mening over.

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 1:18 pm

Het is gewoon niet waar Peter. Sorry.
Keeper, rechtsback, twee middelste verdedigers, linksback, rechtshalf, linkshalf, rechtsbuiten en midvoor staan vast. Al weeeeeeeeeeeeeken

Vertonghen speelde bij RKC niet centraal

999

Bericht door 999 » za jan 10, 2009 1:23 pm

LucaS schreef:Onzin, ik heb je steeds in volgorde van positie gegeven.l Is dus gewoon onwaar.
Ja er is gewisseld op het middenveld, om precies te zijn op de nummer tien. Als iedereen fit was speelde Enoh op rechts en Lindgren op links. Niet soms, niet meestal, maar de laatste manden constant.
Ajax speelde (als deze spelers fit waren) steeds met dit elftal

Vermeer
van der Wiel
Oleguer
Vertonghen
Vermaelen
Enoh
Lindgren
Suarez
Cvitanich

Waarbij Sulejmani en Emanuelson oha de tien en elf positie verdeelden.

Dit zijn elf spelers die bij fit zijn bijna zeker speelden. Dus het constante geschuif if een sprookje. Onderling wel ja, Oleguer en van de Wiel, Vermaelen en Vertonghen. Vroeger heette dat totaalvoetbal, nu schijnt het belachelijk te zijn
Misschien zo je er dan bij kunnen zetten wie niet fit was toen Sno, Kennedy, Leonardo mochten opdraven ?.Zelfs de voorhoede heeft ie meerdere keren op andere posities gezet, terwijl daarvan iedereen fit was.Of Urby b.v. die mocht na een paar wedstrijden als buitenspeler weer naar het middenveld toe, terwijl er genoeg middenvelders op de bank zaten.

Er is een periode geweest dat de achterhoede in de zelfde samen en opstelling starte en na een half uur moest er weer doorgeschoven worden ( O. naar de back plaats ) of werd er gewisseld.
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 1:26 pm

Het gaat over de laatste 6 wedstrijden ofzo. Daarvoor veel blessures en natuurlijk ook nog een beetje zoeken.
Grappig dat jullie het nu nog steeds zeker denken te weten, terwijl niemand die weddenschap aandurfde

peter

Bericht door peter » za jan 10, 2009 1:33 pm

Huh? Ik val je daar telkens op aan, man.

Urby heeft linkshalf, linksbuiten en zelfs op '10' gespeeld. Als jij niet in ziet dat we de laatste 2 wedstrijden anders spelen, dan houdt het gewoon op. Cvita in de spits, drie mensen erachter die van positie wissselen en 2 beukers op het middenveld. Zo speelden we de laatste 2 duels. Die duels daarvoor, die overigens hemeltergend slecht waren, was het anders. Het gaat mij niet om het begin van het seizoen, want toen speelden we totaal anders dan nu. Toen was zelfs die malle Sno nog in de gratie en mocht hij het spel verdelen haha.

We gaan van: 4-3-3 met mannetje naar achteren, naar 4-3-3 mannetje naar voren, naar 4-2-3-1.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 1:35 pm

In het begin van het seizoen speelden we ook 4-2-3-1. Met Sarpong, Sulejmani en Suarez achter de spits. Toen Sulejmani geblesseerd raakte moest er geschoven worden.

999

Bericht door 999 » za jan 10, 2009 1:37 pm

LucaS schreef:Het gaat over de laatste 6 wedstrijden ofzo. Daarvoor veel blessures en natuurlijk ook nog een beetje zoeken.
Grappig dat jullie het nu nog steeds zeker denken te weten, terwijl niemand die weddenschap aandurfde
Weddenschap ?, welke weddenschap ?. :confused.gif:
Blij met de punten ...

peter

Bericht door peter » za jan 10, 2009 1:38 pm

Wedstrijd tegen NAC. Deel van het verslag van nu.nl:
Op zoek

Trainer Marco van Basten van Ajax is vlak voor de helft van de competitie nog steeds op zoek naar zijn beste elftal. De basiself van de Amsterdamse club wisselt bijna elke week van uiterlijk. De voormalig bondscoach experimenteert vooral met schaduwspitsen.

Tegen NAC mocht Siem de Jong het weer eens vlak achter de diepe spits proberen. De negentienjarige voetballer kreeg de laatste zes weken alleen in het tweede elftal speeltijd. Hij voetbalde op 1 november tegen FC Twente voor het laatst in de hoofdmacht.

Emanuelson

Urby Emanuelson is de speler die het meest van positie wisselt. De Amsterdammer acteerde dit seizoen al als linksback, linkshalf, linksbuiten en schaduwspits.

nu.nl
Sarpong bleef vooral stijf op links, Jöhnk. Was meer klassiek 4-3-3 wat mij betreft. Ind e laatste 2 duels zag ik 3 schaduwspitsen die continu van positie wisselden. Pakte wat mij betreft prima uit. Ik ben alleen wel benieuwd of dit ook de wijze wordt, want dan is er geen ruimte voor Aissati.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2009 1:43 pm

Tja, ik zie het weer helemaal anders. Kijk bijvoorbeeld naar de 0-1 in Rotterdam. Sarpong kwam vanaf rechts.

LucaS

Bericht door LucaS » za jan 10, 2009 2:26 pm

Dat zeg ik toch heel de tijd Peter. Alleen de nr tien is nog zoeken en wordt nog veel gewisseld. EN dat er soms een iets andere taktiek gespeeld wordt lijkt me logisch. Al was het alleen maar omdat Cvitanich een ander type spits is als Huntelaar. Maar het ging hier over het sprookje dat constant de opstelling veranderd wordt en dat spelers heen en weer geslingerd worden door het elftal. Dat is onjuist, dat geldt feitelijk alleen voor Emanuelson

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za jan 10, 2009 2:28 pm

Zlatan Son of God schreef:
Daarnaast blijkt maar weer eens dat van Basten de tekortkomingen in de groep niet ziet. Hij is tevreden over de verdediging en redelijk tot goed te spreken over de zwakste pilaren in de verdediging.
Is hij zo te spreken over Oleguer en Van der Wiel?

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za jan 10, 2009 2:30 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 7:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jan 11, 2009 2:07 pm

Neefkens schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Neefkens schreef:Men wil meteen TOP spel zien. Als dat TOP zijn ook nog gerelateerd wordt aan de hoogtijdagen van de club en als die hoogtijdagen ook nog tot in het belachelijke geromantiseerd worden dan ontstaat er een verwachtingspatroon dat per definitie nooit gehaald zal worden. Dat leidt dan weer tot een continu gevoel van onvrede.
Als je TOP zo schrijft, associeer ik dat eerder met Jupilerleagueniveau dan met briljant voetbal... :smallgrin.gif:
:ajaxsmiley.gif:

Maar ondanks die verwarring snap je wel wat ik bedoel?
Natuurlijk! En leidt het wel tot onvrede? Ik heb me inmiddels neergelegd bij de gedachte dat we dit jaar geen oogstrelend Ajaxvoetbal gaan zien. Als we maar kampioen worden. Ik hunker ernaar, na 5 jaar...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jan 11, 2009 3:38 pm

Juist, dat is waar het om gaat. En als het ff kan beter voetbal. En dat zíen we gelukkig al, vind ik zelf.

peter

Bericht door peter » zo jan 11, 2009 6:55 pm

Nuancering: in de laatste 2 duels was het wel aardig.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jan 11, 2009 10:21 pm

Dat zegt helemaal niets, want de tegenstand hield niet over.
Het stinkt aan alle kanten!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma jan 12, 2009 6:51 am

Sportwereld schreef:Van Basten prikkelt Sulejmani
FERREIRAS - Het opvallendste beeld tijdens de trainingsweek van Ajax in Portugal was dat Marco van Basten zelf conditietraining gaf aan Miralem Sulejmani. Gewapend met fluit en stopwatch begeleidde hij op een ochtend de serie 400-meters van een speler die een dag eerder met een pijntje was afgehaakt.
afbeelding vergroten Marco van Basten doceert in Portugal. FOTO PRO SHOTS
Het was een signaal. Sulejmani is binnengehaald als speler die het verschil kan maken in wedstrijden. ,,Maar het beeld tot nu toe is dat hij wegvalt zodra de intensiteit omhoog gaat. Sulejmani zal écht in zichzelf moeten investeren om inderdaad de speler te worden die beslissend is,’’ sprak Van Basten na het afsluitende oefenduel met VfB Stuttgart. In de met 3-2 verloren pot werd Sulejmani zaterdag na zestig ondermaatse minuten gewisseld.

Van Basten benutte de stage in de Algarve om meer van dergelijke prikkels uit te delen. In elke linie zijn wel één of meer spelers die zich - als het goed is - op scherp gezet voelen voor de herstart van de competitie. Met NEC-uit en Groningen-uit begint 2009 voor Ajax ronduit zwaar.

Naast waarschuwingen deelde de trainer ook schouderklopjes uit. In het doel zouden Maarten Stekelenburg en Kenneth Vermeer het beste in elkaar naar boven moeten gaan halen nu ze weten dat ze elkaar wat de staf betreft nauwelijks ontlopen. De jonge verdediger Toby Alderweireld kreeg lof voor een uitstekende trainingsweek, die volgde op de beslissing om hem definitief bij de A-selectie te halen.

Alderweireld is 19 jaar, gezegend met een goede crosspass en het volgende talent dat via het filiaal Germinal Beerschot Antwerpen bij Ajax op doorbreken staat. Hij is, liet Van Basten doorschemeren, zelfs een optie voor een basisplaats tegen NEC, mocht de voetkneuzing van Jan Vertonghen niet tijdig zijn genezen. In het hart van de defensie weet Oleguer juist weer dat hij zijn borst kan natmaken zodra Ajax er in slaagt Rob Wielaert te halen.

Op het middenveld wordt Gabri geacht als bijna dertiger het hele elftal te beïnvloeden in wedstrijden en niet alleen zijn eigen ding te doen. Dat de Spanjaard na drie jaar nog altijd geen Nederlands en Engels spreekt, is geen excuus.

In de aanval wil Van Basten er naar toe dat Ajax na de winterstop minder afhankelijk wordt van de vorm van de dag van zijn grillige spitsen. De oefenwedstrijd tegen Stuttgart gaf een aardig beeld van wat er nog aan werk ligt. Tegen de statische verdediging van de Duitsers schoot met name Sulejmani tekort in het samenspel met Cvitanich en Suarez.

In de rol van nummer tien verzuimde de Serviër voor diepte te zorgen. Door alleen maar naar de bal toe te bewegen of breed weg te lopen, bemoeilijkte hij de opbouw van achteruit. Het gaat er juist om dat aanvallers met loopjes ruimte maken voor zichzelf én voor een ander.

,,Het is des te vreemder, omdat Sulejmani die diepgang wel heeft,’’ stelde Van Basten, die Siem de Jong goed zag invallen. De Jong is de enige Ajacied die zijn prikkel voor de komende periode mede zelf mag bepalen. Met de clubleiding heeft hij de afspraak dat zijn stem zwaar telt in de beslissing over blijven of verhuurd worden.

,,Het liefst maak ik het seizoen af bij Ajax,’’ zei De Jong na de wedstrijd. ,,Voor de winterstop heb ik toch nog in elf wedstrijden meegedaan. Als ik in de terugronde hetzelfde aantal haal, ben ik tevreden.’’

Met hem in de ploeg werkte Ajax de 3-1 achterstand uit de eerste helft nog bijna volledig weg. De 3-3 in de slotminuut van Cvitanich werd echter ten onrechte wegens buitenspel afgekeurd. Eerder zorgde de centrumspits met zijn handelsmerk, de kopbal naar de grond, wel voor 3-2. Luis Suarez maakte de 1-1. In een week van prikkels droeg hij voor het eerst de aanvoerdersband. Het maakte hem zichtbaar trots.

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 12, 2009 6:54 am

joey schreef:Dat zegt helemaal niets, want de tegenstand hield niet over.
EN dat is voor het eerst in jaren? Vorige jaren december hadden we wereldtegenstanders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 12, 2009 9:57 am

Ik zeg alleen dat Ajax in de laatste twee duels haast geen weerstand kreeg. Dan zeg ik toch niets nieuws?

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 12, 2009 11:37 am

Nee, maar die tegenstand komen we al jaren regelmatig tegen. Je kunt best vaststellen dat Ajax deze wedstrijden beter speelde dan het in tijden heeft gedaan. Inclusief dergelijke tegenstanders dus

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 12, 2009 11:43 am

Pff, Luuk... Die laatste twee wedstrijden zijn geen maatstaf. De tegenstanders deden er weinig aan. Je kunt een ploeg pas beoordelen op het moment dat er weerstand is.

LucaS

Bericht door LucaS » ma jan 12, 2009 11:45 am

Dus de afgelopen jaren tegen dergelijke tegenstanders speelden we net zo goed?

peter

Bericht door peter » ma jan 12, 2009 11:47 am

Qua spel of qua uitslag? De twee ontmoetingen met Volendam waren qua spelbeeld beroerder, maar viel toch eenmaal in het voordeel van Ajax uit. Voor de rest gaat het wel beter qua resultaten gelukkig. Nog lang niet goed genoeg, want we staan wel op achterstand.

Plaats reactie