Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff »

Duke schreef: vr sep 19, 2025 12:13 pm
Andriy Demchenko schreef: do dec 29, 2022 6:22 pm Nouja grappig dat je dat noemt, maar Raiola was ook een workaholic. Die zat op z'n 25ste al in het bestuur van Haarlem, werkte 70 uur per week en sprak 8 talen.
De podcast die nu over hem gemaakt is, is echt wel een aanrader en bevestigt dit beeld. Hij deed letterlijk alles voor zijn spelers. In de podcast gaat het uitgebreid over de transfer van Zlatan naar Juventus, en die van Van Bommel naar Milan. Bij die laatste transfer bepaalde Raiola feitelijk naar welke club Van Bommel zou gaan, en Van Bommel wist ook niet wat hij zou gaan verdienen. Joep Schreuder mocht meelopen met Raiola, en maakte een reportage: https://www.youtube.com/watch?v=Q24_q8ohzb4

Er wordt ook gesproken over een trainer van Ajax die in de stal van Raiola zat, 15 jaar geleden, waardoor Raiola kind aan huis was bij Ajax. Was dat Martin Jol?
Marillion schreef: vr sep 19, 2025 6:40 pm Klopt, dat was Martin Jol.

Interessante podcast inderdaad. :biggthumpup.gif:
Poster Andriy Demchenko maakte een uitgebreide opsomming welke spelers Jol en Raiola allemaal hebben gehaald. Als ik het probeer te reproduceren zal ik er vast nog een aantal vergeten.

Raiola heeft daar schandalig veel aan verdiend, maar ook Jol zal zijn zakken op illegale wijze hebben gevuld. Bij Fulham verdiende Jol zelf flink mee aan de transfers, bij Hamburger SV werd dat lastiger, maar Rik vd Boog was helaas wel het type die zo'n schimmige constructie onderhands toestond om "de toptrainer" Martin Jol te halen.

Onder meer gehaald door Jol: Timothy Atouba. wat hebben we veel lol aan hem beleefd.
Samuel Kuffour. Atouba / Kuffour haalde Jol als trainer van HSV eerst uit de PL. Een jaar later kocht hij dezelfde speler weer van HSV voor Ajax.
El Hamdaoui. Misschien de enige aankoop van Jol die niet via Raiola ging. Ajax had immers nog wel een echte topspits nodig, die vooral goed uit de voeten kon in 4-4-2 formatie.
Teemu Tainio. Kennen jullie die überhaupt nog?
Een overbodige Nicolas Lodeiro. Spelen deed hij vrijwel nooit, maar wel prettig om Suárez te paaien.
Uiteraard een moddervette Mido. Hoe kwam die dan door de medische keuring in een topsportcultuur?
Kerlon, bekend van de zeehondendribbel en Zé Eduardo. Deze twee Brazilianen speelden allebei geen minuut in Ajax 1 en Zé Eduardo werd zelfs gekocht van een Braziliaanse voetbalclub die alleen op papier bestond en waarvan Mino Raiola 25% van de aandelen in handen had.

Maar deze lijst is nog niet eens compleet.

Overduidelijk was dat er zeer schimmige praktijken plaats hebben gevonden, als Raiola, Jol en Van de Boog langer door hadden kunnen gaan was Ajax echt richting een faillissement gegaan.
Cruciaal is dat Jol vroeg genoeg de deur werd gewezen, in de Fluwelen Revolutie werd te druk te groot en ook dat we in augustus 2010 met redelijk wat geluk van Dynamo Kyiv wonnen in de voorronde van de CL. De Arena kolkte die avond gi-gan-tisch. Maar mochten we die pot hebben verloren, dan was Ajax flink in de penarie beland.

Ajax had op dat moment bij ABN AMRO zelfs een noodkrediet lopen, omdat Vd Boog, Jol en Raiola onze liquide middelen richting een dieptepunt hadden verbrand.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Jaarcijfers AFC Ajax NV 2024/2025

AFC Ajax NV boekt een nettoverlies van € 37,3 miljoen over het boekjaar 2024/2025 maar ziet sportieve vooruitgang en een verbetering van € 19,9 miljoen in het operationeel resultaat.

Ajax heeft het boekjaar 2024/2025 afgesloten met een nettoverlies van € 37,3 miljoen. Dit resultaat is voor het overgrote deel toe te schrijven aan een lager transferresultaat ten opzichte van het seizoen 2023/2024. Tegelijkertijd laat Ajax een sterke verbetering zien in het operationeel resultaat (bedrijfsresultaat vóór afschrijving en resultaat vergoedingssommen).

Sportief kende Ajax 1 Mannen een sterk seizoen. Het team bereikte de achtste finale van de UEFA Europa League en eindigde als tweede in de Eredivisie. Hierdoor heeft Ajax zich direct geplaatst voor de league phase van de UEFA Champions League in 2025/2026, een belangrijke stap voorwaarts met positieve impact op zowel sportief als financieel vlak.

Bij Ajax 1 Vrouwen werd het seizoen afgesloten met een derde plaats in de Eredivisie. Hoewel kwalificatie voor de groepsfase van de UEFA Champions League uitbleef, blijft het team bouwen aan verdere groei en prestaties.

Kerncijfers
De netto-omzet steeg met € 26,1 miljoen naar € 178,1 miljoen, voornamelijk gedreven door hogere Europese premies, toegenomen kaartverkoop (door meer wedstrijden) en groei van commerciële inkomsten.De kosten stegen met € 6,2 miljoen naar € 197,5 miljoen. De stijging in de kosten is enerzijds te verklaren door gerelateerde kosten aan de hogere omzet, meer wedstrijden en anderzijds door stijging in salariskosten gedreven door met name hogere tekengelden en bonussen voor het bereiken van de league phase van de UEFA Champions League.
Het operationeel verlies bedraagt dit boekjaar € 19,4 miljoen, tegenover een operationeel verlies van € 39,3 miljoen in 2023/2024. Een verbetering ten opzichte van vorig seizoen van € 19,9 miljoen.

Het resultaat uit transfers van spelers bedraagt € 10,3 miljoen. Gedurende het seizoen zijn onder andere Steven Bergwijn naar Ittihad Club, Gerónimo Rulli naar Olympique Marseille, Silvano Vos naar AC Milan en Jakov Medić naar Norwich City getransfereerd. Na afschrijvingen op vergoedingssommen bedraagt het transferresultaat € 31,0 miljoen negatief (2023/2024 31,3 miljoen positief). Een verslechtering van € 62,3 miljoen.

Het nettoverlies bedraagt € 37,3 miljoen. In het seizoen 2023/2024 was dit een nettoverlies van € 9,8 miljoen.
Na verwerking van het negatieve resultaat van € 37,3 miljoen bedraagt het eigen vermogen € 189,1 miljoen.
De deelname aan de UEFA Champions League, de vanaf 1 juli 2025 gerealiseerde transferresultaten — waaronder de transfers van Jorrel Hato naar Chelsea FC en Brian Brobbey naar Sunderland AFC — en de doorgevoerde kostenbesparingen hebben gezorgd dat we belangrijke stappen hebben gezet richting financiële duurzaamheid. Naar verwachting zullen deze ontwikkelingen leiden tot een verbeterd resultaat.
https://www.ajax.nl/club/pers/persberic ... -20242025/
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie »

dit jaar cl en verkoop, maar er staat geen geld op het veld ( selectie ) ...
doorgaan met deze 3 kabouters levert volgend jaar geen CL en wellicht ook geen EL op..Lekker bezig dus..
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
Yopii

Bericht door Yopii »

Ajax-directeur Beuker: 'Zijn komst was een nadrukkelijke wens van Farioli'

Marijn Beuker heeft zich op de algemene ledenvergadering (AVA) uitgelaten over het scoutingapparaat van de Amsterdamse club. De directeur voetbal vertelt onder meer dat aanvaller Raúl Moro uit de koker van voormalig trainer Francesco Farioli kwam.

De scouting binnen Ajax is tweeledig, vertelt Beuker: jeugdscouting en scouting op seniorenniveau. "De jeugdscouting draait op volle toeren. In de markt van België hebben we bijvoorbeeld Jorthy Mokio gevonden", stelt de directeur, geciteerd door Ajax Showtime. Het is de taak van de scouting om spelersprofielen te zoeken die overeenkomen met wat de trainer verlangt. "Dan is het een spel."

"In een transferwindow kun je gaan voor de eerste keuze, zoals bij onze eerste aankoop Raúl Moro. Zijn komst was een nadrukkelijke wens van Farioli en daarna heeft ook de staf van Heitinga die voorkeur uitgesproken", zegt Beuker. "Het is een spel richting je eerste voorkeur, maar soms gebeurt het ook bij een bepaalde positie dat je eerste vijf opties al zijn vertrokken of niet haalbaar zijn."

Op de samenstelling van de selectie heeft Ajax veel kritiek gekregen. Zo werd er gezocht naar een ervaren nummer zes, die niet is gekomen. "Wij wisten dat we zeven of acht spelers moesten toevoegen, maar er was maar ruimte voor drie of vier", aldus Beuker. "De puzzel is deels gelegd. Veel mensen zijn ermee bezig. De zaken gaan goed, maar er zijn ook dingen die beter kunnen. Het is belangrijk dat we vanuit een visie werken en daar wil ik het bij laten."
Daar zou ik het maar bij laten, inderdaad. :aai.gif:

Niemand is nu dus meer verantwoordelijk voor de komst van Moro.
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Yopii schreef:
Ajax-directeur Beuker: 'Zijn komst was een nadrukkelijke wens van Farioli'

Marijn Beuker heeft zich op de algemene ledenvergadering (AVA) uitgelaten over het scoutingapparaat van de Amsterdamse club. De directeur voetbal vertelt onder meer dat aanvaller Raúl Moro uit de koker van voormalig trainer Francesco Farioli kwam.

De scouting binnen Ajax is tweeledig, vertelt Beuker: jeugdscouting en scouting op seniorenniveau. "De jeugdscouting draait op volle toeren. In de markt van België hebben we bijvoorbeeld Jorthy Mokio gevonden", stelt de directeur, geciteerd door Ajax Showtime. Het is de taak van de scouting om spelersprofielen te zoeken die overeenkomen met wat de trainer verlangt. "Dan is het een spel."

"In een transferwindow kun je gaan voor de eerste keuze, zoals bij onze eerste aankoop Raúl Moro. Zijn komst was een nadrukkelijke wens van Farioli en daarna heeft ook de staf van Heitinga die voorkeur uitgesproken", zegt Beuker. "Het is een spel richting je eerste voorkeur, maar soms gebeurt het ook bij een bepaalde positie dat je eerste vijf opties al zijn vertrokken of niet haalbaar zijn."

Op de samenstelling van de selectie heeft Ajax veel kritiek gekregen. Zo werd er gezocht naar een ervaren nummer zes, die niet is gekomen. "Wij wisten dat we zeven of acht spelers moesten toevoegen, maar er was maar ruimte voor drie of vier", aldus Beuker. "De puzzel is deels gelegd. Veel mensen zijn ermee bezig. De zaken gaan goed, maar er zijn ook dingen die beter kunnen. Het is belangrijk dat we vanuit een visie werken en daar wil ik het bij laten."
Daar zou ik het maar bij laten, inderdaad. :aai.gif:

Niemand is nu dus meer verantwoordelijk voor de komst van Moro.
Haha. Prachtig dit. Zou leuk zijn als Farioli dit ontkracht.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Maar ik neem aan onder Farioli had hij het een stuk beter gedaan... Die speelt een stuk meer solide met meer ruimte.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

We moeten wel een klein beetje oppassen met het veroordelen op basis van al dit soort losse knip en plak stukjes van allerlei websites. Ze maken daar allemaal losse artikelen van en je mist soms toch wat context.

Hier heb ik bijvoorbeeld echt niet het idee dat ze deze aankoop afschuiven op de trainers maar dat het meer is bedoeld om aan te geven dat er breed draagvlak was om Moro te halen. Uiteindelijk is het natuurlijk heel simpel en zijn alle aankopen (de goede en de slechte) de verantwoordelijkheid van de TD.

Ik blijf me wel enorm verbazen over de prioriteiten wat betreft posities. Je wil 7 of 8 plekken versterken in een ideale wereld. Dat snap ik. Maar je kunt er maar 3 of 4 halen. Dat snap ik ook. Maar hoe dan de hele wereld buiten Ajax wel ziet dat je moet beginnen met het vervangen van Henderson en zij doodleuk beginnen met aanvallende posities die al grotendeels bezet zijn is me echt een compleet raadsel. Vraag daar nou eens op door als journalist.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Beuker wordt toch geciteerd? 'Zijn komst was een uitdrukkelijke wens van Farioli..', enz.

Je kunt de media wel de schuld geven, maar het begint met de mensen binnen Ajax zelf, die hun machtsspelletjes via de pers spelen.
Anbeek beseft ook dat men bij Ajax kritisch moet zijn op zichzelf. 'Wat wij horen en lezen in tv-programma's, podcasts of op het internet is een gevolg van wat wij hier bij Ajax gebeurt', zegt Anbeek, die merkt dat media bronnen hebben bij en rondom Ajax. Hij ziet het leiden tot foutieve informatie. 'Ik doe een beroep op journalisten om kritisch te zijn op bronnen die zij hebben. Je moet erbij stilstaan wat voor belang bepaalde bronnen hebben.'
Dit zei Anbeek, ik vind het ongehoord. Wat verwacht die man? Journalisten krijgen info van mensen binnen Ajax, dan moeten zij de heiligen spelen? Zo werkt het niet, want elke journalist heeft graag een primeur.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Nee, dat klopt. Dat Ajax zo lek als een mandje is ligt niet aan journalisten.

Wat Moro betreft. Het is wel een citaat maar het is niet de hele uitleg over die transfer. Dat is wat ik bedoel. De beide trainers zagen hem kennelijk graag komen. Maar dat wil niet zeggen dat de speler gehaald is enkel omdat de trainer dat wilde. Dat is wat ik bedoel. De speler kan prima op de radar zijn gekomen bij de TD en de scouting waarna ook de trainers positief waren. Met zo'n losse quote gaat het in de richting dat de speler is gehaald enkel omdat de trainer hem wilde. Dat lijkt me te kort door de bocht.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Niet alleen vanwege de trainer, maar handig is het wel. De overwinning heeft vele vaders, de nederlaag is wees.

De TD is honderd procent verantwoordelijk voor het aankoopbeleid. Als hij ertoe overgaat spelers te halen omdat de trainer dat wil, moet hij daar ook voor staan.

Ik las een hoop vaag gezwets van Kroes en Beuker, maar geen verklaring voor het eigenaardige transferbeleid. Het is meer: de buitenwereld (inclusief de bekende vijand van 'de media') zorgt voor onrust, houd daar eens mee op, buitenwereld.

Door die weinig zelfkritische houding van de een en de ander heb ik weinig hoop op verbetering. Ze vegen hun eigen straatje schoon. Beuker beweert zelfs dat de zaken goed gaan. :confused.gif:

Waarschijnlijk hopen ze dat Grim en Nuijten snel gaan winnen, zodat alles bij het oude kan blijven. Heel vervelend, die stemming onder de supporters dat de club moet worden opgeschoond.
LucaS

Bericht door LucaS »

Ze hebben deze zomer voor meer dan 50 miljoen kunnen kopen. Dat is voor NL begrippen een zeldzaam hoog bedrag. Als de selectie niet is versterkt en niet in balans is hebben ze dus gefaald en de verkeerde spelers gehaad
I think I lost my fucking headache
Yopii

Bericht door Yopii »

Precies, Luuk. Het zou Kroes sieren als hij dat toegaf. Iedereen ziet dat hij gefaald heeft, iedereen ziet dat hij de verkeerde prioriteiten stelde. Moet hij niet Farioli erbij halen zo'n zwaktebod. :aai.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dat stelt vrijwel iedereen hier dan ook.

Het was wat mij betreft alleen wat overdreven om zo'n quote aan te halen als bewijsmateriaal dat hij probeert om zichzelf achter Farioli te verschuilen. Het is een vraag en antwoord spelletje op zo'n vergadering. Elke nieuwssite knipt en plakt zich een ongeluk om van zo'n bijeenkomst allemaal losse berichten te maken met wat spraakmakende koppen. Want elke klik betekent inkomsten.

Dit is iets anders dan een uitgebreid inhoudelijk interview. Daar zou je dan als journalist bijvoorbeeld door kunnen vragen over hoe dat aankoopproces dan is gegaan. Is de scouting betrokken geweest? Hoe zag het totale proces eruit?

Ik ben héél kritisch over de afgelopen transferperiode en had deze transfer nooit prioriteit gegeven. Maar ik haal hier op geen enkele manier uit dat hij het afschuift op de trainers. Dat zou de positie van de directie ook alleen maar verzwakken want dan zouden ze dus met het boodschappen lijstje van de trainer op pad gaan. Dat beide trainers positief waren over deze speler is niet hetzelfde als dat. Maar iedereen maakt van één of twee van die zinnen het verhaal dat 'ie horen wil. Dat is het effect van dat knip en plakwerk.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Nou ja, wat zegt Beuker precies in zijn armoedige Nederlands? Afschuiven of niet, hij noemt Farioli toch om de komst van Moro te verklaren/rechtvaardigen? :confused.gif:
Ze waren ook trots, destijds. Een spel richting je eerste voorkeur, jawel! :headbang.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Maar daarmee is dat toch niet het hele verhaal van die transfer?
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Zeker niet. En inderdaad zou een journalist kunnen of zelfs moeten doorvragen.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Waren er journalisten bij de ledenvergadering die iets mochten vragen?

Het is me niet duidelijk of FF specifiek Moro wilde of simpelweg een rechtsbuiten.

Zoals in ander topic al gezegd: ik vind het niet sterk overkomen van Beuker. Voelt als verschuilen achter FF.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Hoe gaan we eigenlijk om met de problemen die iedereen nu al ziet of waar je vanaf de zomer enorme last van gaat krijgen? Best kans dat een TD ook een zoektocht van maanden gaat zijn en gaat die nieuwe TD dan direct een keeper en een zes kopen? Of gaat Kroes dat nog “repareren”? Het is eigenlijk wel echt een puikbak he.
LucaS

Bericht door LucaS »

Er is geen ged toch?

Die Heerkens was ook al zo'n briljante zet
Yopii

Bericht door Yopii »

En vast geen CL volgend jaar.

Kroes heeft het geld verkeerd besteed, dat zal grote gevolgen hebben.
Lionel

Bericht door Lionel »

Uiteindelijk is de meeste puinzooi ook in 1 of 2 transferwindows op te lossen. Met twee fatsoenlijke aankopen + trainer is Ajax echt al een heel eind.
IK GELOOF!!!!!!
zeux

Bericht door zeux »

Wie o wie gaat straks in januari de strategische genius zijn die de broodnodige verbouwing van het elftal ter hand gaat nemen?

Wie gaat de beslissende beslissingen nemen? Kroes? Beuker? Blind? Is Jordi dan al TD?

Belangrijke window...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
LucaS

Bericht door LucaS »

Er is geen geld om te verbouwen. Zal er eerst verkocht moeten worden
Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules »

LucaS schreef: za nov 29, 2025 11:32 am Er is geen geld om te verbouwen. Zal er eerst verkocht moeten worden
Alleen valt er nu echt niets meer te verkopen. Een Gaaei had je in de zomer nog wel voor een miljoen of 12 kunnen verpatsen. Die levert je nu nog niet eens de helft op. Taylor is ook flink in waarde gedaald. Fitz-Jim ga je nu bijna moeten weggeven. Etc, etc.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
zeux

Bericht door zeux »

LucaS schreef: za nov 29, 2025 11:32 am Er is geen geld om te verbouwen. Zal er eerst verkocht moeten worden
Dat heeft Kroes toch al de afgelopen periodes gedaan? Dat lijkt zo ongeveer het enige dat hij wèl heeft gedaan: meuk saneren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Plaats reactie