N.E.C. 2007 - 2008

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za feb 16, 2008 10:25 pm

Excelsior blijft altijd een of ander vage angsgegner voor NEC... heel vaag.
Ja.. jammer... zo kom je toch weer aardig in de problemen... maarja...

Komp allemaal goeh... (zo... zeg ik dat?? :))
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » za feb 16, 2008 10:29 pm

:worshippy.gif: :worshippy.gif: :icon_biggrin.gif:

Wouter

Bericht door Wouter » zo feb 17, 2008 12:39 am

Oh-oh...NEC gaat toch niet degraderen he? Dat zou betekenen dat de enige wedstrijd waarbij ik met een gerust hart naar het stadion ga, in de wetenschap dat Vitesse in elk geval niet zal verliezen, volgend jaar niet meer gespeeld zal worden: Vitesse-NEC...

Wel leuk om Van Beukering zo'n grote kans te zien missen trouwens. Misschien heeft die jongen toch nog een greintje respect voor zijn geboortegrond...

Ramona

Bericht door Ramona » zo feb 17, 2008 7:38 am

Kan ik me voorstellen, Wouter... :aai.gif: de enige wedstrijd waar nog enigszins inzet getoond wordt door Vitesse...
Hoewel... :1evil.gif: :excited.gif:

:moontje2.gif:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo feb 17, 2008 11:18 am

Kan me wel voorstellen dat Wouter een beetje bang is dat NEC degradeert... dat betekent voor hem dat hij een een wedstrijd zou moeten missen waarin Vitesse wel altijd wil laten zien dat het nog enigszins iets kan... om er dan schlemielig met de punten er vandoor te gaan... Tsja... je bent fan van een club of je bent het niet... :-)

Maar maak je niet ongerust... NEC blijft er wel in... (hoop ik)...

Sterkte tegen Feyenoord... ik hoop dat Vistas wint overigens...

Ramona

Bericht door Ramona » wo feb 20, 2008 4:39 pm

"Ik moest erg wennen aan het Nederlandse voetbal"
Door: Ray | Gepubliceerd: Vandaag 14:54

Nét tegen het sluiten van de transfermarkt nam NEC de jonge Hongaarse speler Krisztián Vadócz over van het Franse Auxerre. De jonge Hongaar maakte de overstap naar NEC, na een korte periode bij het Schotse Motherwell te hebben gespeeld. Sinds zijn komst in Nijmegen krijgt Vadócz van trainer Mario Been ruimschoots de kans zich te bewijzen in de Nijmeegse hoofdmacht. Vadócz, die in zijn eigen land als snel gold als een talent, maakte als op jonge leeftijd zijn opmars in het nationale jeugdelftal van Hongarije. Nu krijgt hij de kans om Nijmegen te wennen aan het Nederlandse voetbal en zich in de kijker te spelen. Een kennismaking met Krisztián Vadócz.

Het Nederlandse voetbal heeft door de jaren heen heel regelmatig kennis kunnen maken van Hongaarse voetballers. Zo was József Kiprich jaren onmisbaar bij Feyenoord, speelde Csaba Fehér vanaf het begin van de 21ste eeuw bij verschillende Nederlandse clubs en waren het de Hongaren Bodnar en Bodor die in Kerkrade het eerste van Roda JC versterkten. Ook NEC is bepaald geen onbekend terrein voor spelers uit het voormalige Oostblok. In het verleden stonden de Nijmegenaren als eens onder leiding van Sandor Popovics, die als in het begin van de jaren zestig voor de Rotterdamse club Sparta speelde. Popo, die tussen 1985 en 1987 het eerste elftal van Nijmegen trainde, was de eerste Hongaar die zijn intrede deed in de Goffert. Natuurlijk is Gábor Babos de meest bekende Hongaar in Nijmegen. Al sinds 2005 behoort hij bij de selectie van NEC en bewaakte sindsdien zeer regelmatig het Nijmeegse doel.

Afbeelding

Landgenoot
Sinds het begin van dit seizoen is nog een Hongaarse speler toegevoegd aan de Nijmeegse selectie. Krisztián Vadócz (1985) werd aangetrokken om in Nijmegen het middenveld te versterken. Bij aankomst in De Goffert ontmoet ik de ietwat schuchtere Vadócz. Bijna verlegen schuift hij bij me aan tafel. We spreken af het gesprek in het Engels te doen, zijn Nederlands is nog niet goed genoeg. ''Of in het Frans'', zegt hij. De jonge Hongaar woonde en werkte immers ook in Frankrijk. Ik bedank. Als ik mijn papieren met mijn voorbereiding op tafel leg, wijst hij direct op een foutje. Zijn geboortedatum heb ik verkeerd genoteerd. Vadócz blijkt een zorgvuldig mens en probeert dat ook in zijn voetbal te uitdrukking te laten komen.

De amateurvoetballer Vadócz is bezeten van het spelletje. Als hij op 17-jarige leeftijd de kans krijgt zich in het Hongaarse betaalde voetbal te bewijzen, wordt het zijn trainers snel duidelijk. Vadócz is een talent en na drie wedstrijden op proef, wordt hij basisspeler van Honvéd, de club waar hij al zijn jeugdjaren doorliep. Tijdens zijn debuut in het Hongaarse betaalde voetbal, ontmoet hij Gábor Babos. ''Ik had als kind Babos al wel eens zien spelen, ik kende zijn naam en wist waar hij speelde'', aldus Vadócz, ''maar hij kende mij nog niet, toen ik in Nijmegen aankwam'', voegt hij er aan toe. Vadócz ervaart de aanwezigheid van een landgenoot in zijn team als bijzonder prettig. ''Het is goed om af en toe even je eigen taal te kunnen spreken, maar ik ben als nieuwe speler prima opgevangen in de ploeg''.

Fysiek
Ook op nationaal niveau blijft Vadócz niet onopgemerkt. Al jong wordt hij geselecteerd voor Jong Hongarije en aan het einde van 2004 debuteert Vadócz, dan negentien jaar oud, in het Hongaarse nationale elftal. Toch heeft Vadócz zijn twijfels over het niveau van voetballen in zijn geboorteland en droomt al snel van een vertrek naar het buitenland, het liefst naar West-Europa. ''In dit deel van Europa wordt er heel anders over voetbal gedacht en wordt er heel anders mee omgegaan door de clubs''. Vadócz schetst een situatie waarbij hij weken moest zeuren om zijn salaris en er verder voor de spelers niets of weinig goed geregeld was. Een vertrek naar het buitenland lag dus zeer voor de hand. Vadócz kiest uiteindelijk voor het Franse Auxerre, een ploeg die op dat moment onder leiding staat van de voetballegende Guy Roux. Vadócz is alom verbaasd. ''Waar ik in Hongarije achter mijn eigen geld aan moest, had ik in Auxerre binnen drie dagen een woning én een auto van de club'', verklaart hij. Vadócz treft een team aan met fysiek sterke spelers. ''ik speelde daar met onder meer Djibrill Cisé.'' Het zijn grote namen maar de jonge Hongaar blijft er nuchter onder. ''Ze waren sterk en ik kwam erachter dat ik ook sterker moest worden''. De jonge Vadócz blijkt nog wat te licht en werkt aan zijn lichamelijke gesteldheid. ''Dat kon ook, want ik kwam niet aan spelen toe'', verklaart hij en dat wilde hij natuurlijk wel. Zijn herinnering aan de Franse tijden zijn dan vooral ook die van grote professionaliteit. ''Het bewees maar weer dat het voetbal in dit deel van Europa veel professioneler wordt beleefd.'', verklaart hij. ''Het zit 'm vooral in de manier van denken.''

Afbeelding

Positie wisselen
Dan valt in 2006 het besluit om Vadócz te verhuren aan een andere club. De keuze valt op het Schotse Motherwell, waar de middenvelder een half jaar vertoeft. Ook daar werkt Vadócz aan zijn fysiek, maar het soort voetbal staat hem niet aan. ''Het middenveld werd volledig overgeslagen in de opbouw'', aldus Vadócz. Hij schetst een situatie waarin de verdedigers de bal met een lange trap in de aanval probeerden te brengen. ''Alleen bij een afvallende bal werd er een keer een middenvelder in het spel betrokken, maar verder deed het middenveld niet zo mee''. Het idee is dan om aan het einde van dat jaar terug te keren naar Frankrijk, als net tegen het sluiten van de transfermarkt NEC zich meldt voor de Hongaar. Aanvankelijk wilde de Franse club Vadócz niet laten gaan en hem hoogstens voor een tijdje aan NEC verhuren, maar op het allerlaatste moment verandert de voorzitter van Auxerre van gedachten en laat de Hongaar definitief vertrekken naar Nijmegen. ''Ik was erg blij om in Nederland te kunnen gaan spelen'', vertelt Vadócz en legt uit dat het Nederlandse voetbal in Hongarije erg hoog aangeschreven staat. ''Hongaren zien Nederland écht als een plek om door te kunnen breken. Dat maakt de stap naar werkelijk spelen in grote voetballanden een stuk kleiner.'' Toch is Vadócz niet alleen positief over het voetbal in Nederland. ''Ik ben gewend om op een vaste plek in het middenveld te spelen'', legt hij uit, ''maar in Nederland zijn de posities veel vrijer''. Vadócz moest erg wennen aan het feit dat spelers op allerlei plekken in het veld opkomen en van positie wisselen. ''Ook bij NEC is dat zo en dat is voor mij niet altijd makkelijk''.

Basisspeler
Vadócz voelde zich direct thuis in de Nijmeegse hoofdmacht en beschrijft de gebruikelijk balorigheden die voetballers onderling met elkaar uithalen. ''Het team is jong, heel enthousiast, maar hier en daar ook nog zeer onervaren''. Vadócz legt uit dat het zelfvertrouwen niet optimaal is en zeker na de veelbesproken bekerwedstrijd tegen FC Zwolle was het vertrouwen binnen de ploeg ver te zoeken. De middenvelder heeft begrip voor zijn trainer, die door het jaar heen veel met de opstelling van zijn team heeft geëxperimenteerd, maar heeft het idee dat er zich nu een redelijke vaste lijn aftekent binnen de selectie. Dat Vadócz daar een plaats binnen heeft, lijkt zeer waarschijnlijk. Ook in de thuiswedstrijd tegen Excelsior stond hij als basisspeler opgesteld. Vadócz lijkt dus een vaste waarde te worden binnen het team van Mario Been en hij glimlacht als ik hem dat zeg. Als ik informeer naar de mogelijk euforie na de 5-2 zege AZ maakt de glimlach plaats voor nuchterheid. ''Het was geen groter feest dan na een andere overwinning'', zegt hij. De uitslag van het duel met Excelsior is dan nog niet bekend, maar ''dat heeft nu weer alle aandacht''. Dan komt de elftalbegeleider het restaurant van De Goffert binnen en meldt dat de trainer op hem wacht. Onze tijd is voorbij. Geschrokken geeft Vadócz me een hand. Er moet gewerkt worden. En dat is wat Kristián Vadócz wil. Hard werken. En spelen.

Bron: http://www.forzanec.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » za feb 23, 2008 7:39 am

Voorbeschouwing: sc Heerenveen - NEC

Competitie:
Eredivisie 2007-2008
Speeldatum: zondag 24 februari 2008
Stadion: Abe Lenstra Stadion, Heerenveen
Scheidsrechter: D. Jol

Blessures
Saidi Ntibazonkiza ()
Tim Janssen (Rug)
Mark van den Boogaart (Enkel)
Mark Otten (Afgescheurde kruisband)

Schorsingen
geen schorsingen bekend

Onderlinge stand

Pos. Team Gespeeld Gewonnen Gelijk Verloren Punten + / -
5. sc Heerenveen 25 13 6 6 45 66 - 31 (+35)
13. NEC 25 6 6 13 24 28 - 42 (-14)

Na een relatief gemakkelijke serie met wedstrijden tegen Heracles, AZ en Excelsior waarin zeven punten werden gehaald, staat NEC nu voor twee loodzware uitwedstrijden. Volgende week neemt NEC het op tegen Feyenoord, aankomend weekend reist NEC af naar Friesland voor de zware confrontatie tegen SC Heerenveen. De Friese ploeg steekt in een supervorm en heeft verrassend genoeg het beste doelsaldo van de Eredivisie.

Beurtelings scoort het middenveld of de aanval van de nummer vijf van Nederland erop los. Regelmatig zijn de spitsen van Heerenveen dit seizoen (voornamelijk Gerald Sibon en Miralem Sulejmani) beslissend in de belangrijke wedstrijden. Anders dan bij andere clubs loopt ook het middenveld over van scorend vermogen, maar ook voor het doel zijn de wingers alswel het centrum van het middenveld van doorslaggevend belang. Michael Bradley is dit seizoen definitief doorgebroken. De Amerikaanse middenvelder, pas 20 jaren jong, scoorde dit seizoen al dertien keer en gaat daarmee records benaderen van middenvelders als Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart. Bedankt is de trainer die aan de basis stond van dit immense succes. Ondanks dat Heerenveen enkele weken geleden nog de voornaamste uitdager was van titelhouder PSV moet Gert-Jan Verbeek het veld ruimen. De voetbalprofessor, jarenlang rechterhand van knuffelFries Foppe de Haan, moet vertrekken omdat hij het niet meer beter zou kunnen doen de aankomende jaren. Direct stonden de clubs in de rij maar Verbeek heeft nog geen keuze gemaakt over zijn toekomst. Dat Verbeek geen tijd krijgt om zijn karwei af te maken lijkt een sterke conclusie. Behalve Gerald Sibon staat er geen dertiger in de basis en speelt de rest van de Friese ploeg frivool, fris en aanvallend voetbal.

Het soort voetbal wat NEC-trainer Mario Been ook al tijden nastreeft. Bij vlagen is het voetbal van de Nijmegenaren dit seizoen dan ook weer fris en fruitig maar de momenten zijn nog steeds erg zeldzaam. Afgelopen twee wedstrijden waren misschien wel een perfect voorbeeld van het seizoen als NEC-speler. AZ werd in twintig minuten helemaal van de (nieuwe) Goffertmat gevoetbald wat resulteerde in vier, en later zelfs vijf, schitterende treffers. Nog geen hele week later kwam hekkensluiter Excelsior op bezoek. Kans op kans werd gecreëerd maar Geert den Ouden schoot als een ware dief in de nacht Excelsior naar drie belangrijke punten. Weer kon er geen definitief afscheid genomen worden van de degradatiezone. De nederlaag veranderde direct de euforische stemming in Nijmeegs nuilen omdat de degradatiezone wederom lonkt. Het ''gat'' met plaats 18, goed voor rechtstreekse degradatie, bedraagt weer maar vier punten. Veel zal Mario Been waarschijnlijk niet aan zijn opstelling sleutelen. Brett Holman lijkt los te komen sinds hij Bas Sibum, binnen enkele wedstrijden een heuse publiekslieveling, achter zich heeft. Daarnaast staat Krisztian Vadocz ook zijn mannetje zodat Jeremain Lens (afgezien van de wedstrijd tegen Excelsior) de ruimte krijgt te excellereren. Dat laatste mag gezien worden als de verdienste van de trainer. Mario Been ging het gevecht aan met de AZ-huurling en kreeg gelijk.

In welke opstelling Mario Been zondag zijn gelijk wilt halen is op het moment van schrijven nog niet bekend. Jonas Olsson is fit en zou zijn plekje centraal in de verdediging weer terug kunnen krijgen. Of dit ten koste gaat van Patrick Pothuizen lijkt de vraag. De routinier zou goed tussen beide mandekkers in kunnen spelen om zo een overtalsituatie tegen de Heerenveenspitsen te krijgen. Het doorschuiven van El-Akchaoui en Nalbantoglu op de gevaarlijke wingers lijkt dan ook een logische keuze. In het laatste geval lijkt een spits te worden ingeruild. De keuze kan hierbij op clubtopscorer Van Beukering vallen zodat de aanvallers Bobson en Lens naar hartelust mogen counteren.

Vermoedelijke opstellingen:

Heerenveen:
Vandenbussche; Zuiverloon, Drost, Dinsdag, Breuer; Beerens, Roorda, Bradley, Pranjic; Sibon en Sulejmani

NEC: Babos; Nalbantoglu, Wisgerhof, Pothuizen, Olsson, El-Akchaoui; Sibum, Holman, Vadocz; Lens en Bobson

Ramona

Bericht door Ramona » zo feb 24, 2008 4:20 pm

El Ak... yesss... :cheer.gif: :necsjaal.gif:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo feb 24, 2008 8:42 pm

Wat heb ik genoten in dat Abe Lenstra Stadion... heerlijk middagje tussen de Friezen vertoeven...

Ramona

Bericht door Ramona » zo feb 24, 2008 8:45 pm

Waren ze pissed? :neutral.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo feb 24, 2008 11:01 pm

Dit is een mooie overwinning, hoor. Gefeliciteerd Ramoon en Banjavi! :necsjaal.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » ma feb 25, 2008 12:09 am

Leuk publiek hoor... Ik zat dus in een Heerenveenvak (bij een vriend van me... ik heb in Leeuwarden gewoond) en bij de 1-0 zagen ze aan me dat ik niet echt een Heerenveenhart had... dus vonden ze het nodig om me te pesten. (grappig verder... nix mis mee)... Bij de 2-0 beloofde ze dat ik ook een keer mocht juichen als NEC zou scoren... en dat heb ik dus ook maar gedaan... tot 3x toe...

Ja.. en toen was het pesten wel over... maar ik werd netjes gefeliciteerd door een grote groep mensen...

Heel leuke middag gehad... in mijn eentje als NEC-er in zo'n groot vak... :-)

edit: En inderdaad.. THANIX JOEY!!
Laatst gewijzigd door Banjavi op ma feb 25, 2008 11:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramona

Bericht door Ramona » ma feb 25, 2008 7:11 am

Thnx, Joey... :koe.gif:

N.E.C. op spectaculaire wijze langs SC Heerenveen

Ondanks een 2-0 achterstand bij rust, knokte N.E.C. zich in de tweede helft goed terug. Na doelpunten van Jermaine Lens en Brett Holman schoot Youssouf El-Akchaoui in de blessuretijd schitterend een vrije trap binnen. Hij bezorgde N.E.C. daarmee 3 onverwachte, maar broodnodige punten.

Trainer Mario Been veranderde zijn team op één positie ten opzichte van de ploeg die vorige week verloor van Excelsior. Jonas Olsson keerde terug in de basis, wat ten koste ging van Patrick Pothuizen.

De wedstrijd begon voor N.E.C. zeer ongelukkig. Al na twee minuten schoot Pranjic een vrije trap op de lat en kon ex-N.E.C.'er Roy Beerens op eenvoudige wijze de rebound achter Gabor Babos tikken: 1-0. De meegereisde N.E.C'ers hielden hun hart vast na deze snelle achterstand tegen De Friezen, die dit seizoen de meestscorende ploeg in de Eredivisie zijn en ook al een aantal monsterzeges hadden geboekt. Na deze vroege achterstand probeerde N.E.C. zich te herpakken en bleef de ploeg voetballen. Aanvoerder Peter Wisgerhof kreeg een grote kans op de gelijkmaker, maar hij schoot van dichtbij over. In de 23ste minuut resulteerde het blijven voetballen in een uitbraak met Jeremain Lens. De vleugelspits dook op achter de verdedigers van Heerenveen en ging alleen op de goal af. Doelman Vandenbussche was ver zijn doel uit en maakte hands ruim buiten het strafschopgebied. Arbiter Jol kon niets anders dan hem met een rode kaart van het veld sturen. Zo werd het tien tegen elf en gloorde er hoop voor N.E.C. Die hoop werd echter al snel teniet gedaan toen Roorda in de 28ste minuut de 2-0 scoorde. Vijf minuten later kwam N.E.C. goed weg toen Bradley op de lat kopte.

Vlak voor rust bracht Been Dani Fernandez voor Muslu Nalbantoglu. Fernandez debuteerde hiermee voor N.E.C. De Spanjaard is aanvallender ingesteld dan Muslu en met de man-meer situatie dus zeer bruikbaar.

Vroeg in de tweede helft waren er opnieuw kansen voor Heerenveen, maar Babos hield N.E.C. op de been. In de 63ste minuut scoorde uitblinker Jeremain Lens de aansluitingstreffer. Na een goede actie van Brett Holman op links nam hij de bal aan, speelde zich vrij en schoot de bal fraai in de verre hoek, buiten bereik van doelman Van Dijk. Tien minuten later was de stand gelijk toen Brett Holman na een fraaie hakbal van Jhonny van Beukering van dichtbij de 2-2 scoorde. N.E.C. bleef daarna vol op de aanval spelen en kreeg kans op kans om de winst veilig te stellen. Met name Bas Sibum was er dichtbij, maar hij stuitte na een fraaie aanval op Van Dijk. In blessuretijd kreeg N.E.C. alsnog loon naar werken toen Youssef El-Akchaoui op zeer fraaie wijze een vrije trap vanaf 25 meter binnenknalde: 2-3.

Al met al was het een zeer spectaculaire overwinning voor N.E.C, een overwinning waar bij voorbaat maar weinig mensen rekening mee gehouden zouden hebben. Ondanks de 2-0 achterstand bij rust bleef N.E.C. geloven in eigen kunnen en de aanval zoeken. Ook was het geluk ditmaal eens aan de kant van N.E.C. te vinden.

Volgende week zondag staat de uitwedstrijd tegen Feyenoord op het programma, daarna volgen zeer belangrijke thuiswedstrijden tegen Sparta en De Graafschap.

Door: Frans Ariaans

Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/layout.php

El-Akchaoui zorgt voor enorme vreugde in Friesland
Door: harold | Gepubliceerd: Gisteren 18:50 |

NEC heeft in de strijd tegen degradatie uitstekende zaken gedaan door met 3-2 van sc Heerenveen te winnen. Youssef El-Akchaoui zorgde met zijn vrije trap in blessuretijd voor enorme vreugde in het Nijmeegse kamp.

Jeremain Lens gaf de doorslag voor NEC. Aanvankelijk leek er voor Heerenveen geen vuiltje aan de zonnige lentelucht. Roy Beerens, die vorig seizoen nog voor NEC uitkwam, zorgde in de rebound na een vrije trap van Danijel Pranjic op de paal voor 1-0 en de Nijmeegse verdediging zag er niet sterk uit. In de 23ste minuut ontsnapte de watervlugge Lens echter aan de aandacht van de Heerenveen-defensie en Vandenbussche zag zich genoodzaakt hands te maken buiten zijn strafschopgebied. Scheidsrechter Dick Jol was onverbiddelijk. Toch ging Heerenveen met een gerust hart de kleedkamer in. Geert Arend Roorda maakte in de 29ste minuut 2-0 en opnieuw rammelde de Nijmeegse defensie.

Afbeelding

Na de thee maakte NEC echter steeds beter gebruik van de man-meer-situatie. In de 63ste minuut kwam Lens vogelvrij het strafschopgebied binnenwandelen en Brett Holman bediende hem vanaf links. De spits kapte Henrico Drost uit en legde de bal beheerst in de lange hoek: 1-2. Drost mocht zich ook de 2-2 aanrekenen. Na een hakballetje van Johnny van Beukering verzuimde hij weg te werken, waardoor Holman de bal simpel voor het intikken had.

NEC voerde de druk daarna steeds hoger op, maar de bal wilde er niet in. Tot Youssef El-Akchaoui in de blessuretijd aanlegde voor een vrije trap. Met een spetterende knal zette hij de eindstand op het scorebord. Heerenveen zakte daardoor naar de zesde plaats en NEC klom mede dankzij de 4-1 nederlaag van De Graafschap bij PSV een plaatsje naar de twaalfde stek.

Bron: Sportweek (bewerkt)
Geknipt en geplakt van: http://www.forzanec.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » ma feb 25, 2008 11:08 am

Positieve spelopvatting loont voor NEC

HEERENVEEN - In de knotsgekke competitie die de eredivisie heet, boekte NEC gistermiddag de tweede overwinning buiten de poorten van het eigen Goffertstadion.

Afbeelding
Jeremain Lens wil Brian Vandenbussche met een lobje verschalken, de Heerenveen-doelman maakt hands en krijgt rood.foto Henk-Kan Dijks/Pro Shots

Na een zinderend duel tegen Heerenveen pakte de ploeg van Mario Been de volle buit dankzij een fabuleuze vrije trap van Youssef El-Akchaoui, die ver in blessuretijd de bal onhoudbaar voor doelman Rob van Dijk in de winkelhaak joeg: 2-3.

De zege kwam op het juiste moment. Na de zeperd van vorige week tegen Excelsior dreigde opnieuw een onvoorspelbare strijd tegen degradatie, maar inmiddels staan de Nijmegenaren twaalfde en is het gaatje naar de rode streep gegroeid tot vier punten. De zege werd weliswaar voor de poorten van de hel weggesleept, maar was tegelijkertijd een beloning voor de spelopvatting van de Nijmegenaren die negentig minuten lang naar voetballende oplossingen hadden gezocht. "Dat was zeker een verdienste van NEC", prees Heerenveen-trainer Gertjan Verbeek de tegenstander, die al na een minuut op achterstand was gekomen.

Hoewel Been voor het begin van het duel er bij zijn verdedigers nog op gehamerd had geen onnodige overtredingen te maken, torpedeerde de teruggekeerde Jonas Olsson - hij speelde gistermiddag zijn beroerdste wedstrijd van het seizoen - al na zestig seconden het loopwonder Miralem Sulejmani. Uit de toegekende vrije trap teisterde Danijel Pranjic eerst het houtwerk boven Gábor Babos waarna uitgerekend Roy Beerens Heerenveen in de rebound op voorsprong zette: 1-0.

De oud-speler van NEC speelde gedreven en leek een mooie middag tegemoet te gaan, tot Brian Vandenbussche na 23 minuten ver buiten zijn eigen strafschopgebied een lobje van Jeremain Lens met de hand onderschepte waarna er voor Dick Jol niets anders op zat de Belg weg te sturen. Verbeek haalde noodgedwongen Beerens naar de kant en bracht zijn tweede doelman Van Dijk in.

Met een man meer liet NEC weer eens zien dat het veel te goed kan voetballen om in de kelder van de eredivisie te moeten ronddwalen. Bij vlagen werden de Friezen van het kastje naar de muur gestuurd, maar weigerden men voorin aanvankelijk de trekker over te halen. En dat was hard nodig, want vijf minuten na de rode kaart stond het 2-0 door een goal van Geert Arend Roorda en kopte Michael Bradley zo vrij als een vogeltje op de lat. "Op die momenten verdedigden wij matig", zei Been met gevoel voor understatement.

Om nog dwingender te kunnen spelen liet de coach van NEC voor rust de aanvallend ingestelde rechtsback Dani Fernandez debuteren. De Spanjaard viel uitstekend in. "Een hele belangrijke wissel", wist Been die zijn beste aanvaller, Jeramain Lens, na een uur de 2-1 zag scoren. Een kwartier voor tijd balde Been zijn vuisten bij de gelijkmaker van Brett Holman om in blessuretijd helemaal uit zijn dak te gaan bij de winnende pegel van zijn verdediger El-Akchaoui.

"Deze wedstrijd kon alle kanten op. Heerenveen had zomaar op 3-0 kunnen komen, maar wij hebben ook hele grote kansen laten liggen. Misschien was een gelijkspel terecht geweest, maar nu hadden wij een keer het geluk aan onze kant. En dat voelt ongelooflijk lekker."

Bron: http://www.gelderlander.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » ma feb 25, 2008 11:19 am

Tweeling met gemengde gevoelens
door Harry Arts

25 feb 2008, 03:08 - HEERENVEEN - Willy en René van de Kerkhof, Frank en Ronald de Boer, Gerard en Dennis de Nooijer; Nederland heeft in de loop der jaren nogal wat talentvolle voetbaltweelingen voortgebracht. Het huidige tijdgewricht heeft de gebroeders Drost, twee blonde jongens uit Kampen, die niet alleen uiterlijk sprekend op elkaar lijken.

Afbeelding
Jeremain Lens was gistermiddag in Heerenveen niet op reglementaire wijze af te stoppen. Henrico Drost en Brian Vandenbussche slagen er ditmaal wel in met ongeoorloofde middelen, al zal het de NECer geen penalty opleveren. foto Henk-Jan Dijks/Pro Shots

Het meest in het oog springende onderscheid tussen de twee verdedigers is het feit dat Henrico, de oudste, rechtsbenig is, terwijl Jeroen, tien minuten later geboren, een echte linkspoot is.

Gistermiddag in het Abe Lenstra-stadion waren er nog twee belangrijke verschillen. Henrico stond negentig minuten op het veld, gehuld in een pompebleddentenue met het nummer 22. Zijn broer droeg een rood-groen-zwart shirt met het nummer 21; alleen was dat niet te zien omdat het bedekt werd door een trainingsjack. "Ja, ik had graag een paar minuten meegedaan."

De twee broers stonden gistermiddag na afloop van Heerenveen-NEC met tegenstrijdige en gemengde gevoelens in de catacomben van de Friese voetbaltempel. Bij Henrico overheerste de teleurstelling. "Vooral ook omdat ik bij de 2-2 in de fout ging. Ik had die bal gewoon een ram moeten geven. In plaats daarvan speel ik hem te zacht terug op de keeper en zit Holman ertussen. Balen. Temeer omdat we daarna ook nog dat ene punt verspelen."

Jeroen, sinds begin januari op huurbasis uitkomend voor NEC, zat uiteraard een stuk lekkerder in zijn vel. "Als wisselspeler heb je iets minder emoties dan wanneer je in het veld staat. Maar ik voetbal op dit moment bij NEC en ben dus blij met de drie punten. Die zijn ongelooflijk belangrijk voor de club. Uiteraard voel ik ook mee met Heerenveen, de club waar ik onder contract sta en waar ik iedereen ken."

Zoals wel vaker bij eeneiïge tweelingen hebben de Drost Bros een zeer nauwe band met elkaar. Henrico: "Ik weet bijna altijd wat hij denkt en hoe hij voelt, omgekeerd is dat precies hetzelfde. We zijn ons hele leven lang intensief met elkaar opgetrokken. Altijd bij elkaar in de klas gezeten, in dezelfde elftallen gevoetbald. Alleen nu even niet…"

De week voorafgaand aan de onderlinge confrontatie hadden de broers veelvuldig contact met elkaar. Jeroen: "We belden elkaar nog veel vaker dan anders. Om te stangen? Nee, hoor. Dat was misschien wel het geval geweest als ik ook had gespeeld. Het ging er meer om dat we elkaar op de hoogte hielden over blessures en dergelijke. De trainers willen dat nu eenmaal graag."

Terwijl Henrico zich opmaakte voor een avondje wonden likken, wachtte Jeroen een feestelijke busreis van 150 kilometer naar Nijmegen. "En daarna weer terug naar Heerenveen", grinnikte hij. "Of we elkaar vanavond nog opzoeken? Ik denk niet dat Henrico daar veel zin in heeft"

Bron: http://www.gelderlander.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » di feb 26, 2008 7:35 am

NEC presteert bovenmaats bij stilstaande situaties
Door: William | Gepubliceerd: Gisteren 17:05

NEC haalt in verhouding het hoogste rendement uit stilstaande situaties. De Nijmegenaren staan met hun positieve saldo van zes goals acht plaatsen hoger dan ze op de Eredivisie-ranglijst vertoeven.

De mannen van coach Mario Been scoorden twaalf keer uit vrije trappen, strafschoppen, hoekschoppen en standaardsituaties en kregen er zes tegen.

Afbeelding

FC Groningen presteert juist erg ondermaats. De ploeg van coach Ron Jans is zeven plaatsen slechter dan de stand van de Eredivisie aangeeft. Op die ranglijst staan de noorderlingen vierde, terwijl ze op de elfde plaats bivakkeren op basis van het saldo uit dode spelmomenten (-1).

In absolute zin is NAC Breda de gevaarlijkste club met 14 stilstaande treffers voor. Sparta Rotterdam en De Graafschap incasseren er de meeste (14).

De Graafschap is sowieso slecht bezig. De Superboeren moeten harder trainen op dode spelmomenten. Ze scoorden pas vier keer uit zulke mogelijkheden en hebben het slechtste saldo: -10.

PSV is verdedigend het best op zijn hoede. Doelman Gomes hoefde pas vier keer een goal te slikken uit een standaardsituatie. En omdat de Eindhovenaren er zelf 11 maakten, zijn ze ook in dit klassement koploper (+7).

Goals voor en tegen uit stilstaande situaties

Team Voor Tegen Saldo

1. (1) PSV 11 4 +7
2. (5) NAC Breda 14 8 +6
3. (2) Ajax 13 7 +6
4. (12) NEC 12 6 +6
5. (3) Feyenoord 9 5 +4
6. (8) FC Twente 12 9 +3
7. (7) Roda JC 10 7 +3
8. (15) Heracles Almelo 10 10 0
9. (10) FC Utrecht 11 12 -1
10. (16) VVV-Venlo 10 11 -1
11. (4) FC Groningen 9 10 -1
12. (6) SC Heerenveen 11 13 -2
13. (18) Willem II 9 11 -2
14. (9) Vitesse 5 7 -2
15. (17) Excelsior 9 12 -3
16. (11) AZ 8 12 -4
17. (14) Sparta Rotterdam 6 14 -8
18. (13) De Graafschap 4 14 -10

Bron: Voetbal International
Geknipt en geplakt van: http://www.forzanec.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » wo feb 27, 2008 7:52 am

Goede zaak...ben benieuwd...

NEC Supporterscollectief
Door: Jeroen | Gepubliceerd: Gisteren 22:50 | Laatst bewerkt: Gisteren

De afgelopen weken zijn supporters van de Supportersvereniging NEC, HKN, ForzaNEC.nl, De Trouwe Honden en Legio Noviomagum bij elkaar gekomen. Samen hebben ze besloten om middels een supporterscollectief zich hard te gaan maken voor zaken die voor alle NEC supporters van belang zijn. Binnenkort zal dit collectief met meer informatie naar buiten komen.

HKN
Supportersvereniging NEC
Legio Noviomagum
ForzaNEC.nl
De Trouwe Honden

Of Mark nog te bewonderen valt dit seizoen op de velden...? :confused.gif: :eusa_pray.gif:

Weeklog Mark Otten
Door: Steven | Gepubliceerd: Gisteren 11:53 | Laatst bewerkt: Gisteren 13:59 | 1 reactie

Wederom een week voorbij. En het is wederom een week geweest waarin er niet veel spannends is gebeurd.

Ik zit nog steeds in het stadium waarbij het voornaamste doel is, de knie rustig krijgen. Dit begint langzaam te lukken, waarbij er wel vermeld moet worden dat ik nog niet buiten aan het trainen ben. De dagelijkse training bestaat voorlopig alleen nog maar uit kracht- en coördinatieoefeningen binnen. In de loop van deze week hoop ik de looptraining buiten weer op te pakken.

Het gevoel in mijn knie is nog steeds erg goed en word met de week beter, het is alleen wachten op het moment dat mijn knie weer gewend is aan het belasten van het gewricht in getrekte toestand. Omdat ik mijn knie een hele tijd niet heb kunnen strekken zijn er structuren, die gebruikt worden wanneer de knie in uiterste strekking gebracht wordt, een hele tijd niet belast. En deze structuren moeten er nu weer aan wennen om wel belast te worden. Dit heeft tijd nodig. Dus de knie is gebaat bij een geleidelijke opbouw. Gebeurt dat niet dan gaat 'ie reageren en krijg ik pijn aan de binnenkant van mijn knie.

Dat is de situatie op dit moment en ik hoop dus dat mijn knie snel 'droog' is en dat ik de belasting snel op mag gaan voeren..

Met vriendelijke groet, Mark

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » wo feb 27, 2008 2:22 pm

Nalbantoglu kan naar Turkije
Muslu Nalbantoglu is niet tevreden met de manier waarop NEC is omgegaan met zijn aflopende contract. De 24-jarige rechtsachter twijfelt daarom of hij nog wel langer bij de ploeg van Mario Been wil blijven.

"NEC had me beloofd me eind januari een aanbieding te doen. Ik heb lange tijd niets gehoord, totdat ik twee weken geleden een voorstel kreeg mijn contract met twee seizoenen te verlengen", aldus de ontstemde Nalbantoglu in VI.

Een langer verblijf bij NEC is niet de enige optie die de verdediger heeft. "NEC heeft me geen slechte aanbieding gedaan, maar het is niet de enige optie. Ook vanuit Turkije is er interesse, dus ik weet nog niet wat ik ga doen. Binnenkort ga ik opnieuw met NEC om de tafel.
voetbalprimeur.nl

NEC is nooit goed geweest in het verlengen van contracten...

Ramona

Bericht door Ramona » do feb 28, 2008 7:20 am

Elke club zijn eigen verlosser... :neutral.gif:

Column Nummer Acht
Door: Nummer 8 | Gepubliceerd: Eergisteren 22:12

Zoals Nummer Acht al in zijn introductie schreef enkele weken geleden kan hij enorm divers zijn. De frêle, geniale middenvelder of de fantastische mannetjesputter, het maakt Nummer Acht niet uit. Vandaag is het tijd voor dat laatste. In de Goffert loopt er eentje rond: een leider pur sang, verlosser voor NEC anno 2008.

Op Tweede Kerstdag 1982 werd, ongeveer 2000 jaar na dato, wederom een verlosser geboren. Niet voor een grote groep religieuzen zoals toentertijd in Bethlehem het geval is maar op die Boxing Day, zoals de Engelsen zeggen, kwam voor 12000 gelovigen in Nieuw-Amsterdam de verlosser ter aarde.

Al enkele malen waren de 12000 gelovigen getrakteerd op exotische verrassingen uit allerlei windstreken: Brazilianen, Paraguayanen, Congolezen, Polen, Kaapverdianen, niets was gek genoeg maar geen van allen wist de hoge Nijmeegse verwachtingen echt waar te maken. Waar Leen Looyen jarenlang over de wereld vloog op zoek naar een Nijmeegse topper haalde Carlos Aalbers hem binnen een half jaar. Nog geen luttele tweehonderd kilometer van het heilige Goffertgras zat namelijk een heuse redder op de bank.

Mario Been noemde hem bijna letterlijk een verlosser. De woorden van de Rotterdammer waren meer dan lovend: ''Hij kan voor ons het verschil maken tussen degradatie en het linkerrijtje.'' Typeringen die normaal alleen voor echte toppers gelden maar dat was deze aankoop toch niet? Eén eredivisiedoelpunt maakte hij slechts in 107 duels; voor een middenvelder een teleurstellend gemiddelde. Toch heeft Mario Been gelijk gehad. Vanaf de eerste minuut in het rood-groen-zwart oogde Hij vertrouwd, alsof Hij al jaren aanwezig was. Medespelers die hij nog nauwelijks kende aansturend, de wissels nog even wat moed inpraten en zelf constant bikkelend, strijdend en glijden voorop in de strijd

Zijn debuut tegen Ajax wist Hij niet in winst om te zetten, tot grote frustratie van Hemzelf. Minutenlang leek Hij het heilige gras te vervloeken waar andere spelers zich tevreden toonden met het behaalde punt. Maar waarom zou Hij dat doen? De zelfbenoemde winnaar (en dat is voor Hem geen loze kreet) kan nooit tevreden zijn met een gelijkspel en zal altijd strijden voor maar één ding: drie punten.

Zelden zal een nieuwe speler in het Nijmeegse zo’n impact hebben gehad als de nieuwbakken leider op het Nijmeegse middenveld. Uit de kleigronden van Drenthe kwam Hij en niet uit het verre Oosten, Westen, Noorden of Zuiden. Zo dichtbij, zo onverwacht. Bas Sibum, onze verlosser.

Ramona

Bericht door Ramona » do feb 28, 2008 3:05 pm

Schijnt iets anders te liggen, BanJovi...

Het echte verhaal rond Muslu Nalbantoglu
Uitgegeven op 28 februari 2008 13:59

De laatste dagen is een aantal publicaties verschenen over Muslu Nalbantoglu en de status van zijn contractonderhandelingen bij N.E.C. Deze publicaties bevatten onwaarheden, vandaar dat de rechtsback van N.E.C. graag zijn eigen verhaal vertelt.

Afbeelding

‘Ik ben echt ontstemd over de berichtgeving over mijn situatie in Voetbal International. Het wordt door allerlei voetbalsites overgenomen en dat schept echt een verkeerd beeld. Inmiddels heeft VI excuses aangeboden een aangegeven dat er een eigen interpretatie is gegeven aan zaken die weer uit andere media zijn overgenomen zonder dat ik hen zelf gesproken heb!

Maar goed, nu dus het echte verhaal: Ik heb eind januari voor het eerst met N.E.C. gesproken over mijn contract. Door omstandigheden was dit niet aan het begin maar aan het einde van de maand. Het is absoluut niet waar dat ik ontstemd zou zijn over mijn werkgever. Ik heb het juist heel erg naar mijn zin bij N.E.C. Op dit moment weet ik alleen niet of mijn toekomst ook hier ligt. Het klopt dat er concrete interesse is vanuit Turkije. Het is dus nu aan mij om de plussen en minnen tegenover elkaar te gaan zetten en een goede beslissing te nemen. Met N.E.C. is in elk geval afgesproken dat er eind maart duidelijkheid moet zijn.

Ik ben blij met die deadline van eind maart aangezien ik me het liefst louter en alleen met de wedstrijden bezighoud en me zo min mogelijk bezig wil houden met de ‘randzaken’. Alle finales die er nu nog aankomen zijn zo ontzettend belangrijk voor ons want N.E.C. moet in de Eredivisie blijven en dat is waar ik me nu voor de volle 100% op wil richten!’

Bron: http://www.nec-nijmegen.nl/

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 29, 2008 10:10 am

Voorbeschouwing: Feyenoord - NEC

Competitie:
Eredivisie 2007-2008
Speeldatum: zondag 2 maart 2008
Stadion: De Kuip, Rotterdam
Scheidsrechter:

Blessures
Saidi Ntibazonkiza (Knie)
Tim Janssen (Rug)
Mark van den Boogaart (Enkel)
Mark Otten (Afgescheurde kruisband)

Schorsingen
geen schorsingen bekend

Onderlinge stand

Pos. Team Gespeeld Gewonnen Gelijk Verloren Punten + / -

3. Feyenoord 26 14 6 6 48 48 - 27 (+21)
12. NEC 26 7 6 13 27 31 - 44 (-13)

Na de verrassende uitzege bij competitierevelatie SC Heerenveen mag NEC het dit weekend opnemen in de Kuip tegen Feyenoord. De Rotterdammers begonnen sterk aan het seizoen en staan inmiddels verdienstelijk derde, achter Ajax en PSV.

Feyenoord begon dit seizoen met een totaal gerenoveerde selectie. In het oog schietende spelers werden gehaald, waarvan de meeste de nodige routine en ervaring bezaten om de jonge groep naar grote hoogten te stuwen. In navolging van de nieuwe trainer Bert van Marwijk, die aankomende maand definitief als bondscoach ná Marco van Basten zal worden aangesteld, kwamen een aantal gearriveerde spelers. Topspits Roy Makaay, de betrouwbare Kevin Hofland en de nieuwbakken aanvoerder Giovanni van Bronckhorst waren de meest in het oogspringende transfers. Ook enkele talenten voegden zich bij dit unieke gezelschap. Luigi Bruins en Andwele Slory kwamen over van sattelietclub Excelsior en Van Marwijk bracht zijn eigen Turks/Duitse troetelkind mee: Nuri Sahin. Het Legioen kreeg in de transfermaanden weer het nodige vertrouwen maar echt verbetering is cijfermatig nog niet te bekennen. Erwin Koeman had rond de winterstop zelfs meer punten dan de charismatische Van Marwijk die met een veel betere spelersgroep dus eigenlijk minder presteert. Feyenoord speelt al het hele seizoen in een 4-2-3-1 formatie. Het ontbreken van klassieke buitenspelers en een tweede spits zorgden voor een behoudende aanval met daarachter een creatief middenveld. Doorgaans spelen Nicky Hofs, Jonathan de Guzman en Luigi Bruins achter Wijchenaar Makaay. Voor de controlerende posities is Van Bronckhorst een zekerheidje naast óf Denny Landzaat of Nuri Sahin. Zorgenkindje is al het hele seizoen de verdediging en dat zal tegen NEC niet anders zijn. Nu de ''zekerheidjes'' Tim de Cler (lichte blessure) en Kevin Hofland (schorsing) niet zeker zijn speelt Feyenoord met een kwalitatief arme defensie.

Door het nakende vertrek van Bert van Marwijk naar de KNVB valt de naam van Mario Been weer regelmatig in combinatie met de naam Feyenoord. De geboren Rotterdammer is bezig aan zijn tweede seizoen als hoofdcoach in de Eredivisie en zal altijd genoemd worden voor een vacante positie in de Kuip. Vooralsnog lijkt Been gelijk te krijgen dit seizoen, het komt inderdaad allemaal goed. Met Jeremain Lens, die bij de supporters vrijwel alles verbruid had, ging hij het gevecht aan en won glansrijk. De jonge Noord-Hollander is inmiddels één van de gevaarlijkste en meest dreigende aanvallers van de Eredivisie, een ware verdienste van de coach. Ook de ongelukkige hand van wisselen kwam dit seizoen meerdere malen ter sprake. Afgelopen zondag wist hij echter, mede door een slimme wissel, een 2-0 achterstand om te buigen in een 2-3 overwinning. De Spaanse rechtsback Dani Fernandez stond bekend als een aanvallende back en daarom bracht Been hem in plaats van de (voetballend mindere) Nalbantoglu. Dani Fernandez bestreek, net als El-Akchaoui op links, de gehele flank en mede daardoor kon NEC de wedstrijd naar zijn hand zetten. Dat El-Akchaoui in de blessuretijd nog de slagroom op de cake kon spuiten was helemaal mooi meegenomen. Mario Been heeft voorlopig gelijk gekregen en mag zondag het gelijk van de kenners bevestigen waarom hij echt een potentiële kandidaat is om in de toekomst hoofdtrainer van Feyenoord te worden.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » vr feb 29, 2008 10:18 pm

Dankzij Vitesse komt VVV drie punten dichterbij NEK...

:666.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 29, 2008 10:42 pm

Yep...dat wel... :1evil.gif: 'toch' heb ik genoten...van uh Amrabat... en een boze Theo... :666.gif: :drecul.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mar 02, 2008 2:49 pm

NEC leidt tegen Feyenoord. Go Ramona! :onfire.gif:

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo mar 02, 2008 2:56 pm

Door een doelpunt van Bret Holman ook nog. Die stond vroeger toch onder contract bij feyenoord?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie