Kasper Dolberg

Alles over de actieve spelers van Ajax

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Kasper Dolberg

Bericht door Cruijff »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: di sep 02, 2025 10:09 pm Ben wat ambivalent. Heeft een goed jaar gehad bij ons en ging downhill, geen killer of fanatiekeling.

In die zin zou ik graag een keertje, eenmalig maar, in de kleedkamer van Ajax willen zitten om de interactie tussen ijskonijn Dolberg en Heitinga te zien voorafgaand aan de wedstrijd: “Kesper! Mouwtjes opstropen en in de handjes tuffen en dan met een stukje togetherness simpel voetballen! kom op!”.

Inmiddels hebben we inmiddels van poster Cruijff zo onderhand wel een kratje bier verdiend, want die was ervan overtuigd dat Dolberg de absolute wereldtop zou halen en zette daar in een weddenschap bier op in, als ik het mij goed herinner. Na Nice, Sevilla, Hoffenheim en Anderlecht is die voorspelling niet helemaal uitgekomen.

Maar zonder dollen; ten opzichte van Brobbey gaan we er in de spits denk ik wat op vooruit;

Jep, het is wel zo fair dat ik met dat kratje over de brug kom.
Is een krat Hertog Jan prima, of blijven we in het Deense thema en heb je liever een Deens biermerk als Carlsberg of Tuborg?

Met een beetje fantasie kun je overigens wel een aardige opsomming van het palmares van Dolberg maken: scoorde twee maal in één EK wedstrijd (Zlatan kreeg dit nooit voor elkaar), speelde als tiener al een EL finale. Was basisspeler in de halve finale van de CL (alleen bij de return) en kreeg ook speeltijd in het beroemde Bernabeu stadion op die memorabele avond in maart 2019 toen Ajax Real Madrid met 1-4 slachtte, het Real Madrid dat net 3 keer op rij de CL had gewonnen.

Er zijn al regelmatig voetballers tot wereldtop gebombardeerd voordat ze ook maar iets dat lijkt op één van de vier bovenstaande dingen hebben gepresteerd. Maar ik zal eerlijk toegeven dat de potentie die Dolberg in mijn ogen wel heeft er gewoonweg niet uit is gekomen. Ook jij ziet wel een vooruitgang tov van Brobbey, elk technisch facet van het voetbalspel beheerst Dolberg natuurlijk veel, véél beter dan Brobbey. Dat is wel echt een aanklacht richting de jeugdopleiding aangezien Brobbey die helemaal door heeft gelopen. Dolberg is natuurlijk meer aankoop dan jeugdspeler (een koopje van 275.000 euro en daarmee één van de laatste rendabele wapenfeiten van de jeugdscouting)

En ik lees dat AR van Dolberg erg onder de indruk is. :smallgrin.gif:
Ajax Rules schreef: wo sep 10, 2025 6:44 pm https://www.youtube.com/watch?v=SeN6Ygcp1Xw

Tering, wat een klasse zeg. De variatie in zijn goals en de beheersing van bal, lichaam en situatie. Dit is echt heel indrukwekkend. Als hij dit nog kan (hij zegt zelf vandaag dat hij een betere speler is dan toen hij vertrok), dan is het een verschil van dag en nacht ten opzichte van Brobbey.

Er is ook een compilatie van Ajax-tv met zijn tien mooiste goals, maar die lijkt wel random gekozen. Er staan in deze compilatie nog twintig andere goals die misschien wel een plek in de top tien hadden verdiend.
Yopii

Bericht door Yopii »

Tering, wat een klasse zeg. De variatie in zijn goals en de beheersing van bal, lichaam en situatie. Dit is echt heel indrukwekkend. Als hij dit nog kan (hij zegt zelf vandaag dat hij een betere speler is dan toen hij vertrok), dan is het een verschil van dag en nacht ten opzichte van Brobbey.
Tering! Was inderdaad een groot talent. Bij Ajax werd het uiteindelijk een teleurstellend verhaal en elders ook. Hoe zou dat komen?
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Ik vond hem wel heel vaak verstoppertje spelen.... Hopelijk is dat nu minder.
Toppie

Bericht door Toppie »

Nog geblesseerd :blush.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Garcia over Dolberg:
..Een andere speler, Kasper Dolberg, krijgt twee weken lang de tijd om met zijn verbeterpunten aan de slag te gaan. De Deen weet in ieder geval wat de technische staf van hem verlangt. 'We hebben data voor alle spelers. Alle spelers moeten verbeteren. We hebben hem middels data laten zien wat hij moet verbeteren.'

Bron: Uit een bericht op Ajax Showtime geplukt
Een poging om hem wakker te schudden? Ben benieuwd of het haalbaar is om wat meer intensiteit in zijn spel te krijgen. Zou er niet teveel op rekenen maar als het wel lukt heeft hij wel de techniek om dan een hele complete spits voor ons te zijn.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Tja, hij heeft altijd op zijn mooie techniek geteerd. Uiteindelijk is hij een slapzak. Anders was hij wel verder gekomen.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Op zichzelf is het wel de moeite waard om te kijken of ze hem wat wakker kunnen schudden. Hij hoeft niet ineens Weghorst de 2e te worden maar een beetje meer intensiteit zou zijn spel echt flink ten goede komen.

Het gaat wat mij betreft ook wel bepalend zijn als het gaat om de positie van eerste spits. Ik sluit ook niet uit dat Cruijff en Garcia hebben gesproken over dit dossier en dat de laatste in opdracht handelt.
Nil volentibus arduum
columbus

Bericht door columbus »

Is wishful thinking vrees ik. Dat heeft hij nog nooit gedaan of gehad.

Zou lekker zijn wanneer Ajax eens een spits zou hebben die er 25 inlegt. Gewoon een killer in de 16
LucaS

Bericht door LucaS »

Godts!
I think I lost my fucking headache
Yopii

Bericht door Yopii »

Jesper
@Jesper__Afca
·
17h
Ajax-spits Kasper #Dolberg zijn laatste schot voor Ajax dateert van 21 februari.
Zijn laatste schot op goal voor #Ajax was van 24 januari, dit is nu precies 10 wedstrijden zonder schot op goal.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

columbus schreef: zo apr 12, 2026 8:49 pm Is wishful thinking vrees ik. Dat heeft hij nog nooit gedaan of gehad.

Zou lekker zijn wanneer Ajax eens een spits zou hebben die er 25 inlegt. Gewoon een killer in de 16
Hij mist Pipi Langkous mentaliteit.
Ben bang dat je gelijk hebt, aan de andere kant lijkt het me toch ook niet totaal onhaalbaar om hem met iets meer intensiteit te laten spelen met de juiste begeleiding. Dat is ook wel de moeite want we hebben 10 miljoen voor hem betaald.
Nil volentibus arduum
columbus

Bericht door columbus »

Het lijkt als of die iets hogere intensiteit hij ook niet aan kan want dan volgt er weer een vage blessure
Yopii

Bericht door Yopii »

Die jongen heeft nergens consistent gepresteerd, waarom zou je tien miljoen voor hem betalen? :confused.gif:
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Tja, ik was van begin af aan al erg wantrouwig
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

En Pieter Zwart was nog wel zo enthousiast. :hypocrite.gif:
Yopii

Bericht door Yopii »

Harde kritiek op 'irritante' Dolberg: 'Hij is een probleem voor Anderlecht, hè'
5 augustus om 12:43

RSC Anderlecht kon in de Europese confrontatie met BK Häcken geen vuist maken en werd uitgeschakeld in de Europa League. Ondanks de aanwezigheid van Kasper Dolberg wist Paars-Wit offensief weinig klaar te spelen. De Deense spits ontving ook scherpe kritiek van de clubloze trainer Hein Vanhaezebrouck.
Hoewel Dolberg bekendstaat als een efficiënte afwerker, zag Vanhaezebrouck een groot mankement in zijn spel. "Als je zo’n Dolberg ziet, hoe die druk zet... Dolberg is een probleem, hè", verklaarde hij bij Het Nieuwsblad.
En net dat druk zetten is cruciaal in het systeem van Besnik Hasi, weet Vanhaezebrouck. "Iedereen weet dat hij ongelofelijke kwaliteiten heeft, want hij is een van de beste finishers in België. Maar er komt gewoon heel weinig uit qua intensiteit en betrokkenheid."

Dolberg werd de voorbije weken meermaals gelinkt aan een transfer, maar die lijkt er niet te komen. Volgens Vanhaezebrouck zit ook daar het probleem. "Ik denk dat Anderlecht hem liever verkoopt, maar het probleem is dat Dolberg en zijn gezin zich goed voelen in Brussel. Ze zitten niet te wachten op alweer een nieuw land. Hij wil gewoon blijven zitten en zijn goed contract uitdienen."
Vanhaezebrouck twijfelt dan ook of Dolberg nog zal uitblinken in het Lotto Park. "Als je ploeg het beoogde niveau haalt qua voetbal en drive, valt dat allemaal minder op. Dan kan Dolberg de goals maken en zelfs de ster zijn. Maar als je ploeg niet op niveau is, ga je je aan hem irriteren. En dat ben ik nu dus aan het doen", lacht hij.
Peter plaatste dit bij Dolbergs (tweede) komst.

De prestaties van Dolberg momenteel zijn geen verrassing.
Lionel

Bericht door Lionel »

Ik heb liever een geblesseerde Dolberg dan een fitte Weghorst.

Maar een verbetering is altijd welkom.
IK GELOOF!!!!!!
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Ik heb via/via gehoord dat Dolberg de absolute topverdiener van Ajax is. Kroes was dusdanig in paniek dat ze hem een salaris van 4 mio hebben voorgeschoteld. Ze wilden per se Celtic en een club uit Saoedi Arabië aftroeven en dat lukte dus ook.

Het is een gigantische flop natuurlijk. Je moet je afvragen of je hem voor dat salaris er überhaupt bij wil hebben. Aan de andere kant levert hij nu ook echt geen stuiver op na dit verschrikkelijk matige jaar.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Nou ja, als hij echt zo'n topverdiener is dan heb je weinig te willen. Want dan gaat ie natuurlijk nergens heen.

Het is wel een lastig probleem. Het budget zal beperkt zijn en de nood op andere posities is hoger. Ik wil niet nog een seizoen meemaken zonder een fatsoenlijke controlerende middenvelder. En voorlopig hebben we ook geen keeper. Om maar eens wat te noemen.

Weghorst zal denk ik wel vertrekken. Dan valt er wat betreft salaris wel behoorlijk wat geld vrij. Konadu lijkt me geen Ajax materiaal. Er moet dus wel een spits bij. Ik hoop tegen beter weten in op een verrassing. Een relatief onbekende speler die de ambitie en de kwaliteit heeft om Dolberg eruit te spelen.

Toch denk ik wel dat het mogelijk moet zijn om Dolberg beter te laten functioneren dan nu het geval is. Het is bijvoorbeeld niet zo dat hij echt veel bruikbare ballen krijgt. En als je met een middenvelder zou spelen die bij hem aansluit en kan combineren dan moet er toch wat te bereiken zijn. Het is ook niet zo dat hij niets kan.
Nil volentibus arduum
LucaS

Bericht door LucaS »

Het zal vast ook met het team en wellicht de speelwijze te msken hebben. In België maskte hij er een behoorlijk aantal en oha is scoren daar wat lastiger dan hier
I think I lost my fucking headache
Lionel

Bericht door Lionel »

Een fitte Dolberg is echt ons minste probleem.
IK GELOOF!!!!!!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Er moet wel echt een spits bij maar laten we inderdaad niet daar beginnen.

In ieder geval eerst een goede controlerende middenvelder en een fatsoenlijke keeper. Op andere posities hangt het er ook een beetje vanaf wie er vertrekt. Er vanuit gaande dat Weghorst zal vertrekken haal je een vervanger voor hem. Dat zou dan iemand moeten zijn die gaat proberen om Dolberg eruit te spelen. Twee volwaardige spitsen heb je echt wel nodig.

Konadu zou ik het liefst verhuren.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

LucaS schreef: ma apr 13, 2026 7:33 pm Het zal vast ook met het team en wellicht de speelwijze te msken hebben. In België maskte hij er een behoorlijk aantal en oha is scoren daar wat lastiger dan hier

Daar zaten veel strafschoppen bij, heb ik begrepen.
Ik heb via/via gehoord dat Dolberg de absolute topverdiener van Ajax is. Kroes was dusdanig in paniek dat ze hem een salaris van 4 mio hebben voorgeschoteld.
Mijn God, die Kroes heeft er wel een zooitje van gemaakt. Vier miljoen voor deze twijfelaar, die raak je dus nooit meer kwijt.
Lionel

Bericht door Lionel »

Itakura verdient ook de hoofdprijs las ik ergens. Die is in paniek allerlei gekke dingen gaan doen.
IK GELOOF!!!!!!
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Mag dus van de zomer alweer vertrekken volgens AD....

10 goals is niet best... Maar ik had het al zien aankomen...pure paniek aankoop.

https://www.ad.nl/voetbal/acht-maanden- ... ~a39026b6/
Plaats reactie