F1 en andere autosporten

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: F1 en andere autosporten

Bericht door zeux »

Lees nu ook over 'clipping': op het rechte eind switcht de auto automatisch naar opladen batterij, zodat topsnelheid zakt, ondanks dat gaspedaal ingedrukt blijft (en dat kan tot wel 60 km/u minder zijn).

Dat heeft geen fuck meer met racen te maken.

Ben benieuwd hoe lang dit 'goed' gaat, want rijders en fans morren. Norris maakt zich zorgen dat er een keer een ongeluk gebeurt door rare snelheidswisselingen op de baan.

Vraag is: wat kan F1 doen? Er is jaren gewerkt aan deze auto's, met heel specifieke specs. Dat draai je niet even terug. Ook niet voor volgend jaar.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Ondanks het schrappen van 2 GPs in het Midden Oosten wordt het een lang seizoen voor Verstappen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
zeux

Bericht door zeux »

Toto Wolf claimt dat Mercedes nu een betere auto heeft, omdat ze eerder aan het project zijn begonnen dan de rest. Denk dat Merc de laatste twee seizoenen heeft weggegeven, omdat ze er toch niets meer uit konden halen. Twee voordelen: meer energie en resources voor 2026-project en doordat ze zakten op constructeurslijst meer tijd en geld dan de teams boven hen om in de ontwikkeling te stopen.
Dat betaalt zich uit.

Vraag is nu: wat is de inschatting van Max? Denkt hij dat RB de afstand kan overbruggen of gaat hij weer koffie drinken met Toto?

En dan is de vraag: is Wolf nog bereid Russell of Antonelli te offeren? Stopt Hamilton en stapt de laatste dan over naar Ferrari?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
elliquido

Bericht door elliquido »

max naar ferrari zou ook een natte droom zijn
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Voor heel veel tifosi... Behalve Leclerc!

Maar ik vraag me af of Max überhaupt volgend jaar nog in F1 te vinden is... Deze autos is toch helemaal niet leuk rijden...
Zuidema

Bericht door Zuidema »

WP_Legend schreef: za mar 14, 2026 3:35 pm Maar ik vraag me af of Max überhaupt volgend jaar nog in F1 te vinden is... Deze autos is toch helemaal niet leuk rijden...
Duidelijk niet, nee. Maar hij heeft nog wel een contract bij RB t/m 2028. Ik neem aan dat dat contract uitsluitend voor een F1-coureur geldt. En zijn eigen sponsors zullen ook niet blij zijn als hij voortijdig de F1 verlaat. Dus vrijkopen van al die verplichtingen zal een erg dure grap worden. Wel schijnt die exit-clausule bij geen competitieve bolide nog steeds in het RB-contract te zitten. Toch denk ik dat Max uit loyaliteit RB nog een tijdje de kans wil geven. Met de pest in zijn lijf, dat wel.

Gelukkig heeft hij dus wat vluchtheuvels voor alle ergernissen:

Verstappen heeft knoop doorgehakt over deelname Nürburgring: Dit is zijn besluit

Max Verstappen heeft de knoop doorgehakt. De Nederlander gaat meedoen aan een voorbereidingswedstrijd op de Nordschleife op 21 maart aanstaande, om vervolgens ook te racen tijdens de 24 uur van de Nürburgring.

Een verrassing is het niet dat Verstappen met zijn eigen Verstappen.com Racing deze maand meedoet aan de vier uur durende race op de Nordschleife van het historische circuit. Op verzoek van Mercedes is namelijk speciaal voor de Nederlander deze wedstrijd verplaatst, zodat hij kan meedoen. De race met de naam NLS2 valt precies tussen de Grands Prix van China en Japan.

Mochten de Grands Prix van Bahrein en Saoedi-Arabië vanwege de oorlog in het Midden-Oosten worden afgelast (inmiddels gebeurd), dan zou dat Verstappen niet eens zo slecht uitkomen. In dat geval kan hij meedoen aan NLS3 en de kwalificatie voor de 24 uur van de Nürburgring. Eerstgenoemde wedstrijd is op 11 april, de kwalificatie volgt een week later.
GPBlog.nl
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Mercedes vs Ferrari. McLarens startten niet eens vandaag. Verstappen uitgevallen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
elliquido

Bericht door elliquido »

its a joke
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Haha Mercedes dominantie...

2 races, 2* zelfde verhaal... Aantal autos halen de start niet. Ferrari megastart maar 4 rondes later heeft Mercedes ze ingehaald... Dan krijg je steeds allemaal mini races waar overtakes geen enkel nut meer hebben want drie bochten later wordt je zelf weer ingehaald... Dan halverwege valt Aston uit en een paar rondes later blaast een RB motor zichzelf op... Aan het einde van de race staat Mercedes met een ronde voorsprong op 1 en 2...
zeux

F1 en andere autosporten

Bericht door zeux »

Het blijft interessant wat de FIA gaat doen, want dit heeft niets meer te maken met een competitie.

Dat lijkt mij slecht voor de marktwaarde.

zeux

Bericht door zeux »

10 april zou mijn F1-abo verlengd worden. Dat heb ik effe maar stopgezet. :-)

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Max Verstappen is teveel in zichzelf gaan geloven. Lance Armstrong praktijken in de F1:
"Ik praat niet tot hij weg is": Max Verstappen zorgt voor opschudding in perszaal door Britse journalist weg te sturen

Een nieuw raceweekend, een nieuwe opspraakmakende gebeurtenis rond Max Verstappen. De Nederlander stuurde voor aanvang van zijn persconferentie in Japan een Britse journalist de zaal uit. De reden? De man in kwestie had vorig seizoen een vervelende vraag gesteld aan de rijder van Red Bull. "Ja", reageerde Verstappen droogjes toen er gevraagd werd of hij het meende.

Opschudding in de perszaal nog voor de GP van Japan.
Max Verstappen kijkt rond in de zaal en ziet plots Giles Richards, een Formule 1-journalist van het Britse The Guardian zitten, en houdt halt. "Ik praat pas als hij vertrekt", verbaast de rijder van Red Bull. Vol ongeloof vraagt de man in kwestie of Verstappen het meent "Ja, maak dat je wegkomt", is het kurkdroge antwoord.

De reden? De Nederlander is nog steeds misnoegd over een vraag die Richards stelde aan het einde van vorig seizoen. Dat over een incident dat erg gevoelig blijft liggen.De frustratie in kwestie: in december vroeg de journalist of Verstappen, die uiteindelijk op 2 punten van de wereldtitel strandde, zijn kansen vergooid had door een onnodig incident met George Russell in Barcelona.

Daar moest de viervoudige wereldkampioen zijn plaats afstaan na een eerdere fout, maar deelde hij nog eens een beuk uit aan de Brit van Mercedes. Een tijdstraf later eindigde Verstappen niet 5e, maar 10e in de Spaanse GP.

"Maakte dat manoeuvre het verschil tussen vier of vijf wereldtitels?"

Het was een veronderstelling die Verstappen allerminst zinde. "Ik wist dat dit zou komen ... Het hoort bij racen", zuchtte hij toen, waarna hij uithaalde. "Zit je daar nu wat stom te grijnzen?" Een reactie die enkele maanden na datum dus nog steeds nazindert.

Bron: Sporza.be
Een journalist uit de zaal willen laten verwijderen omdat hij een keer een vervelende vraag heeft gesteld. Walgelijk. Ik ben benieuwd hoe de journalisten ter plekke hebben gereageerd en wat er uiteindelijk is gebeurd. Eigenlijk zou je massaal weg moeten lopen.
Nil volentibus arduum
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Misschien zijn journalisten wel te veel in zichzelf gaan geloven. Van enig niveau heeft het in ieder geval niets te maken.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Nou ja, binnen de context van die sport lijkt het mij gewoon een relevante vraag. Want als ik het goed begrijp verspeelde Verstappen daar inderdaad punten met een actie waar op z'n minst wat frustratie in zat.

En zelfs als het geen nette vraag zou zijn geweest is het natuurlijk volslagen overreageren om dan maanden later te verwachten dat die man de zaal verlaat voordat je andere journalisten te woord wil staan.
Nil volentibus arduum
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Verstappen zelf over die kwestie. Ik kan er eigenlijk wel begrip voor opbrengen dat hij zo handelt. Je bent dat gezeur daarover op een gegeven moment wel zat. Zeker als dat gezeur met een valse grijns gebeurt.

Intussen blijft het dus dramatisch gaan met Max in de RB22. Niet eens Q3 gehaald, een 11e plek op de startgrid met zo'n anderhalve seconde achter op Antonelli op pole. Akelig, akelig. Zijn (en Mekies') mening daarover:
Max Verstappen weet niet meer wat hij moet zeggen na mokerslag: ‘Ik ben voorbij teleurgesteld’

Tim Hartman 28 maart 2026, 09:16

Max Verstappen weet niet meer wat hij moet zeggen nadat hij zaterdag voor het eerst sinds september 2023 (bij de Grand Prix van Singapore) niet door het tweede deel van de kwalificatie kwam. Daardoor start hij zondag bij de Grand Prix van Japan vanaf P11. „Als je zó veel van huis bent, moet je wel iets doen wat je leuk vindt.”

Of Max Verstappen zijn gevoel kan omschrijven na de totaal mislukte kwalificatie voor de Grand Prix van Japan? De Nederlander zucht eens diep. „Het probleem is”, zo begint hij met zijn poging. „Ik heb er gewoon geen woorden voor. Ik ben niet eens meer teleurgesteld. Daar ben ik al voorbij. Ik weet niet hoe ik het moet noemen. Berusting? Misschien, ja. Maar dat is niet goed.”

Voor een klein clubje Nederlandse journalisten deelt Verstappen op het circuit in Suzuka zijn gevoel nadat nota bene Arvid Lindblad - de rookie van Red Bulls zusterteam (Racing Bulls) - een betere tijd reed waardoor de viervoudig wereldkampioen van P10 naar P11 zakte en al binnen zat voordat het beslissende deel van de kwalificatie was begonnen.

Dat Verstappen er nog om kan glimlachen is misschien wel veelzeggend. Het is dan ook vooral de vraag op welke manier hij dit nog zeventien races vol gaat houden. Een vraag die hij zelf ook niet kan beantwoorden. „Kijk, als ik in de auto zit, geef ik natuurlijk altijd alles”, zegt Verstappen.

„Het begint gewoon met leuk vinden wat je doet en als dat niet zo is, kun je er denk ik ook niet het beste uithalen. De Formule 1 is voor mij niet leuk op dit moment en dat zal misschien ook niet leuk zijn voor andere mensen. Met andere dingen probeer ik het voor mezelf leuk te houden, maar dat houdt natuurlijk ook een keertje op”, zo verwijst hij naar zijn deelname aan de 24 uur van de Nürburgring in mei.

„Kijk”, zo vervolgt hij. „Als je zo veel races van huis bent, moet je echt iets doen wat je leuk vindt in het leven. Dat geldt voor alle sporters, denk ik”, zegt de Nederlander, die even stilt blijft als hij de vraag krijgt of hij uitkijkt naar het maandje vrij na de Grand Prix van Japan. „Ik kijk uit naar andere dingen, laten we het daarop houden”, aldus Verstappen, die geen zin heeft de Formule 1-reglementen wéér onder vuur te nemen. „Daar heb ik alles wel over gezegd.”

Dat er van alles mankeert aan zijn RB22 is duidelijk. Maar Verstappen weet ook dat hij zelf niet het maximale eruit kan halen op dit moment. „Ik heb geen vertrouwen in de auto”, erkent hij. „Ik ben bereid veel risico te nemen, maar dan moet je wel een beetje grip hebben, anders kan je niet aanvallen of pushen. Ik voel me niet comfortabel in de auto en dat is niet met afstellingen op te lossen.”

Berusting. Dat is het gevoel waarmee Verstappen deze zaterdag afdruipt van het circuit in Suzuka. Maar op de vraag of Verstappen nog een uitdaging voor zichzelf ziet dit Formule 1-seizoen sluit hij dan toch nog grappend af. „Nou, ik zou je graag een keer in mijn auto zetten. Dat is een aardige uitdaging, haha!”

De zorgen van Verstappen worden binnen het team breed gedeeld. Hoofdengineer Paul Monaghan stelde al dat het huidige niveau ‘niet voldoet aan onze standaarden en zeker niet aan de standaarden die Max van ons wil zien’ en teambaas Laurent Mekies is in Japan niet veel positiever gestemd.

„Zoals jullie horen aan de opmerkingen van Max en Isack (Hadjar, red.) zitten we er erg ver af van waar we willen zitten”, zo treurt hij. „We zijn er nog niet in geslaagd om ze een auto te geven waarmee ze kunnen pushen. Er zijn nogal wat fundamentele dingen die we op moeten lossen en dat is niet iets wat je wilt, maar het hoort erbij. We moeten zo snel mogelijk de oorzaak van onze beperkingen achterhalen.”

Waar Mekies vooral problemen ziet? „Vooral in de snelle bochten”, zegt de Fransman. „Ik denk niet dat het alleen een probleem is met de balans. Er zijn nog aspecten van de auto die we niet goed onder de knie hebben of nog niet helemaal goed begrijpen. Dat is werk wat we waarschijnlijk de komende weken nog moeten verrichten om terug te komen op het niveau dat we willen hebben.”
AD.nl
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:
zeux

F1 en andere autosporten

Bericht door zeux »

Zuidema schreef:Verstappen zelf over die kwestie. Ik kan er eigenlijk wel begrip voor opbrengen dat hij zo handelt. Je bent dat gezeur daarover op een gegeven moment wel zat. Zeker als gezeur met een valse grijns gebeurt.

Intussen blijft het dus dramatisch gaan met Max in de RB22. Niet eens Q3 gehaald, 11e plek en zo'n anderhalve seconde achter op Antonelli op pole. Akelig, akelig. Zijn en Mekies' mening daarover:
Max Verstappen weet niet meer wat hij moet zeggen na mokerslag: ‘Ik ben voorbij teleurgesteld’

Tim Hartman 28 maart 2026, 09:16

Max Verstappen weet niet meer wat hij moet zeggen nadat hij zaterdag voor het eerst sinds september 2023 (bij de Grand Prix van Singapore) niet door het tweede deel van de kwalificatie kwam. Daardoor start hij zondag bij de Grand Prix van Japan vanaf P11. „Als je zó veel van huis bent, moet je wel iets doen wat je leuk vindt.”

Of Max Verstappen zijn gevoel kan omschrijven na de totaal mislukte kwalificatie voor de Grand Prix van Japan? De Nederlander zucht eens diep. „Het probleem is”, zo begint hij met zijn poging. „Ik heb er gewoon geen woorden voor. Ik ben niet eens meer teleurgesteld. Daar ben ik al voorbij. Ik weet niet hoe ik het moet noemen. Berusting? Misschien, ja. Maar dat is niet goed.”

Voor een klein clubje Nederlandse journalisten deelt Verstappen op het circuit in Suzuka zijn gevoel nadat nota bene Arvid Lindblad - de rookie van Red Bulls zusterteam (Racing Bulls) - een betere tijd reed waardoor de viervoudig wereldkampioen van P10 naar P11 zakte en al binnen zat voordat het beslissende deel van de kwalificatie was begonnen.

Dat Verstappen er nog om kan glimlachen is misschien wel veelzeggend. Het is dan ook vooral de vraag op welke manier hij dit nog zeventien races vol gaat houden. Een vraag die hij zelf ook niet kan beantwoorden. „Kijk, als ik in de auto zit, geef ik natuurlijk altijd alles”, zegt Verstappen.

„Het begint gewoon met leuk vinden wat je doet en als dat niet zo is, kun je er denk ik ook niet het beste uithalen. De Formule 1 is voor mij niet leuk op dit moment en dat zal misschien ook niet leuk zijn voor andere mensen. Met andere dingen probeer ik het voor mezelf leuk te houden, maar dat houdt natuurlijk ook een keertje op”, zo verwijst hij naar zijn deelname aan de 24 uur van de Nürburgring in mei.

„Kijk”, zo vervolgt hij. „Als je zo veel races van huis bent, moet je echt iets doen wat je leuk vindt in het leven. Dat geldt voor alle sporters, denk ik”, zegt de Nederlander, die even stilt blijft als hij de vraag krijgt of hij uitkijkt naar het maandje vrij na de Grand Prix van Japan. „Ik kijk uit naar andere dingen, laten we het daarop houden”, aldus Verstappen, die geen zin heeft de Formule 1-reglementen wéér onder vuur te nemen. „Daar heb ik alles wel over gezegd.”

Dat er van alles mankeert aan zijn RB22 is duidelijk. Maar Verstappen weet ook dat hij zelf niet het maximale eruit kan halen op dit moment. „Ik heb geen vertrouwen in de auto”, erkent hij. „Ik ben bereid veel risico te nemen, maar dan moet je wel een beetje grip hebben, anders kan je niet aanvallen of pushen. Ik voel me niet comfortabel in de auto en dat is niet met afstellingen op te lossen.”

Berusting. Dat is het gevoel waarmee Verstappen deze zaterdag afdruipt van het circuit in Suzuka. Maar op de vraag of Verstappen nog een uitdaging voor zichzelf ziet dit Formule 1-seizoen sluit hij dan toch nog grappend af. „Nou, ik zou je graag een keer in mijn auto zetten. Dat is een aardige uitdaging, haha!”

De zorgen van Verstappen worden binnen het team breed gedeeld. Hoofdengineer Paul Monaghan stelde al dat het huidige niveau ‘niet voldoet aan onze standaarden en zeker niet aan de standaarden die Max van ons wil zien’ en teambaas Laurent Mekies is in Japan niet veel positiever gestemd.

„Zoals jullie horen aan de opmerkingen van Max en Isack (Hadjar, red.) zitten we er erg ver af van waar we willen zitten”, zo treurt hij. „We zijn er nog niet in geslaagd om ze een auto te geven waarmee ze kunnen pushen. Er zijn nogal wat fundamentele dingen die we op moeten lossen en dat is niet iets wat je wilt, maar het hoort erbij. We moeten zo snel mogelijk de oorzaak van onze beperkingen achterhalen.”

Waar Mekies vooral problemen ziet? „Vooral in de snelle bochten”, zegt de Fransman. „Ik denk niet dat het alleen een probleem is met de balans. Er zijn nog aspecten van de auto die we niet goed onder de knie hebben of nog niet helemaal goed begrijpen. Dat is werk wat we waarschijnlijk de komende weken nog moeten verrichten om terug te komen op het niveau dat we willen hebben.”
AD.nl
Hij had het contract van Wolff moeten accepteren… Zeer de vraag of Mercedes volgend jaar Antonelli of Russell wil/kan vervangen als ze 1 en 2 worden in het kampioenschap. Waar RB de winnaar was van de vorige regelwijziging, zijn ze nu de overduidelijke verliezer. By miles.

Wat ik erger vind, is dat racen geen racen meer is. Goed stuk op nu.nl over hoe bochten die vroeger scherprechter waren, ineens gewoon weer bocht in de weg zijn, omdat batterij-management belangrijker is geworden dan (bocht)stuurmanskunst.
Wat mij betreft is het dan klaar met de F1. Het is sim-racen met echte autootjes.

ferry

Bericht door ferry »

Peter Windsor (F1 journalist, ex Williams team manager) zegt in een podcast dat de huidige auto's het talent van coureurs als Charles en Max neutraliseert. Hij zei dat als je de grote coureurs van weleer, Senna bijvoorbeeld, in deze auto zou zetten, ze dan net zo snel zouden zijn als een Lindblat of Hadjar.

Fernando Alonso: "I think at least half of our team's employees can drive in Suzuka. Fast corners have become charging stations for the car, so you no longer need the real qualities of a racing driver."

Er zullen bij de race in Japan wel weer veel inhaalacties zijn waardoor de indruk ontstaat dat het allemaal veel leuker is geworden, maar dat is het toch echt niet? Ik heb bij de vorige GP even gekeken vroeg in de ochtend en heb 15 minuten lang Hamilton en Leclerc stuivertje zien wisselen. Allemaal omdat de een een wat vollere batterij had dan de ander. Ik vond er geen moer aan en ben maar weer gaan slapen.

Voor Red Bull is er wel meer aan de hand trouwens dan alleen de nieuwe regels. Die auto is totaal niet competitief.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

For months the drivers have been pointing out the dangers of high closing speeds brought on by the new hybrid regulations, but these have been disregarded because of team politics and ‘the show’
https://www.autosport.com/f1/news/bearm ... /10809718/
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Niet alleen Red Bull heeft een probleem. Wat dacht je van de FIA?

Ik snap dat ze voor het bestaansrecht van de sport op lange termijn wel mee moeten met de ontwikkeling naar electrisch. Maar dit is echt wel misgegaan als je kijkt naar de hoeveelheid kritiek. Het raakt de essentie van de sport. De vraag is nu of en hoe snel dat te repareren valt.

Overigens ben ik ook wel benieuwd wat de mening is rondom kamp Mercedes/Antonelli. Vinden ze het daar ook niks of zijn de klachten toch vooral het verhaal van teams en coureurs die de slag hebben gemist? Daar volg ik het niet goed genoeg voor.
Nil volentibus arduum
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

De teams (zeker die het nu goed doen) hebben natuurlijk ook boter op hun hoofd, zoals in het artikel hierboven fijntjes wordt gesteld:
In parallel, at senior management level most of the teams remained against immediate change, based on the increased engineering workload this would entail. And, dare we say it, the disruptive effect on various competitive advantages certain teams were eager to guard.
Maar dat de sport een probleem heeft lijkt me duidelijk, zeker als de veiligheid van de rijders in het geding komt. Ik ben benieuwd hoe hard de rijders zich op gaan stellen.
GPDA-voorzitter Sainz fileert de F1 met hard statement, coureurs vormen een blok tegen de teams

De Formule 1 wordt steeds zwaarder onder druk gezet door de Formule 1-coureurs, die geen behoefte hebben om als Mario Kart-figuurtjes te fungeren bij snelheden boven de 300 kilometer per uur. Carlos Sainz, een van de GPDA-voorzitters, heeft hard uitgehaald naar de sport na een onverklaarbaar doel dat ook werd uitgesproken door Laurent Mekies, de teambaas van Max Verstappen.

Als je een welbespraakte coureur voor de camera wil hebben, die de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, heb je een goede voorzitter aan Carlos Sainz. De Williams-coureur heeft dan ook keihard uitgehaald na een wanvertoning van de sport in Japan, waarbij het dieptepunt een zware crash was van Oliver Bearman. De jonge Engelsman stapte strompelend uit na een crash die op het conto van de FIA en de Formule 1-teams kan worden gezet.

Formule 1 mazzelt voor de tweede keer
Sainz deed zijn verhaal onder meer bij Sky Sports F1 en in eigen land bij DAZN. "We hebben hen gewaarschuwd dat het een kwestie van tijd was voordat zo'n ongeluk zou gebeuren", zegt hij over de enorme klap die Bearman te verduren kreeg. Met 'hen' doelt hij niet alleen op de FIA, maar ook op de Formule 1-teams.

Bearman mocht van geluk spreken dat hij kon uitstappen.
Het ongeluk werd veroorzaakt doordat Franco Colapinto zijn batterij aan het opladen was en Bearman verrast werd door de trage Alpine. Bearman probeerde nog uit te wijken, maar omdat de baan voor Spoon naar rechts draait, eindigde hij op het gras en niet veel later in de muur. "We hebben snelheidsverschillen van dertig, veertig, en vijftig kilometer per uur als we de boost gebruiken", gaat Sainz verder. Daar is verder geen talent voor nodig, maar het zorgt wel voor een levensgevaarlijke situatie.

Sainz, die zelf in 2024 werd vervangen door Bearman, weet dat de jonge Engelsman een engeltje op zijn schouder had. "We hebben hier nog het geluk dat er een uitloopzone is. Stel je eens voor dat we naar Bakoe, Singapore, of Las Vegas gaan en dit soort snelheidsverschillen hebben, met grote crashes naast de muren", vraagt de Spanjaard aan de media en aan de fans. Het lijkt dit seizoen oprecht een kwestie van tijd voordat coureurs zware blessures oplopen. Eerder dit seizoen zagen we al bijna een enorme crash tussen Colapinto en Liam Lawson.
Niet naar de teams luisteren

"Als GPDA hebben we de FIA ervoor gewaarschuwd dat deze ongelukken zouden gebeuren met deze reglementen", geeft de 31-jarige voorzitter van de coureursvakbond aan. "We moeten snel iets veranderen als we niet willen dat dit gebeurt. Dit was een klap van 50 g. Ik hoorde dat dit een zwaardere impact was dan ik in Rusland had in 2015, want dat was 46 g", zo vergelijkt hij de crash van Bearman met zijn eigen zwaarste impact uit zijn carrière.

Na de aprilpauze gaan de coureurs naar een semi-stratencircuit, waar de muren vlak naast het circuit staan. Vervolgens is het tijd voor de straten van Montréal en Monte-Carlo, maar het kan nóg erger. "Stel je eens voor wat voor crashes dit zou opleveren in Las Vegas en Bakoe. Ik hoop dat dit als voorbeeld dient en dat de FIA en de FOM naar de coureurs luisteren en niet zozeer naar de teams en de mensen die zeggen dat het racen wel oké was. Dit is niet oké", geeft de emotionele coureur aan.

Teams lijnrecht tegenover de coureurs
Het is normaal in de Formule 1 dat de teams andere meningen hebben dan de FIA en de Formule 1, maar opvallend genoeg spreken de coureurs zich steeds nadrukkelijker uit tegen hun werkgevers. Veel coureurs houden zich gedeisd, omdat ze instructies gekregen hebben van hun teams om niet te kritisch te zijn, maar de coureurs zijn er klaar mee om hun veiligheid op het spel te zetten. Vooral de ervaren mannen, zoals Sainz, Max Verstappen, Lando Norris, Fernando Alonso, en Sergio Pérez, delen dus gewoon hun mening. Ook Bearman had hier voor zijn crash al voor gewaarschuwd.

Het is veelzeggend dat de FIA het incident tussen Bearman en Colapinto geen onderzoek waard vond. Er was dus geen schuldige, en dat bewijst al dat het probleem in de reglementen zit. Het probleem is dat de teams met hun stem dwars kunnen liggen bij regelwijzigingen, nadat ze jarenlang honderden miljoenen hebben uitgegeven om deze motoren te ontwikkelen. Daar heeft Sainz geen boodschap aan. "Ik hoop echt dat de FIA hierop terugkomt en dat de teams zich niet zo hard opstellen, want het is duidelijk dat deze reglementen problemen hebben die moeten worden opgelost voordat we naar Miami gaan."

Sainz geeft aan dat het niet uitmaakt wat het nadeel van zo'n regelwijziging is. "We moeten de oplossing vinden en doen wat er dan ook nodig is. Het interesseert me niks als we een seconde langzamer worden per ronde. Als we het elektrische vermogen moeten terugbrengen om ervoor te zorgen dat het vermogen langer meegaat en we minder superclipping en minder lift and coast hoeven te gebruiken en we minder afhankelijk worden van de boost, dan ben ik ervan overtuigd dat het veiliger wordt. Ik denk dat het dan ook leuker wordt, omdat we dan niet zo afhankelijk zijn van het energiegebruik. Het maakt me niet uit, maar we moeten een oplossing vinden."

FIA met oordoppen in
Mekies liet na de race optekenen dat de teams zich er in de gesprekken op richten om de problemen in de kwalificatie op te lossen en dat de situatie in de race juist goed is. Sainz stipt aan dat de sport daarmee volledig voorbijgaat aan de rol van de veiligheid. "Dit is ook waarom ik enorm verbaasd was toen ze zeiden dat ze de situatie in de kwalificatie willen oplossen en niks willen veranderen aan het racen, omdat het zo opwindend is. Als coureurs zijn we extreem uitgesproken geweest erover dat het probleem niet alleen in de kwalificatie zit, maar ook in het racen."
De teams verdedigen dus niet de belangen van de coureurs, maar komen op voor hun eigen portemonnee. De coureurs hebben zelf officieel geen stem, maar de FIA moet wél de veiligheid waarborgen. Sainz spreekt daarnaast tegen dat de races zo leuk zijn. "De inhaalacties die je ziet, zijn geen inhaalacties, maar we rijden elkaar gewoon voorbij en dan krijg je de plek in de volgende bocht weer terug. Dat is geen Formule 1-inhaalactie. Dit lijkt meer op de snelweg. Je drukt op de boostknop en haalt de ander in als je dat wil doen. We moeten verbeteren als raceklasse en als ze naar de coureurs luisteren, zullen ze veranderingen doorvoeren."
https://www.f1maximaal.nl/formule-1/gpd ... n-de-teams
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Ik heb dit weekend mijn viaplay abonnement opgezegd. Vind er geen hol meer aan.

elliquido

Bericht door elliquido »

F! heeft zich de juist ontwikkelt in de veiligheidsaspecten de afgelopen decennia, met vele positieve voorbeelden. Met deze nieuwe reglementen gooien ze dat weer overboord. Echt een schadelijke ontwikkeling. Als de coureurs het echt menen, gaan ze niet rijden in canada en geven dan nu aan. Dan hebben ze 2 maanden de tijd om de reglementen aan te passen en te implementeren.

Of gaan we weer wachten op een nieuwe Senna.?
LucaS

Bericht door LucaS »

Trab schreef: ma mar 30, 2026 11:44 am Ik heb dit weekend mijn viaplay abonnement opgezegd. Vind er geen hol meer aan.

Daarom gaat het ook veranderen. Op het moment dat velen zich afkeren van de sport en dus ook sponsors het minder interessant gaan vinden, kan er plots heel veel
I think I lost my fucking headache
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

elliquido schreef: ma mar 30, 2026 1:11 pm F! heeft zich de juist ontwikkelt in de veiligheidsaspecten de afgelopen decennia, met vele positieve voorbeelden. Met deze nieuwe reglementen gooien ze dat weer overboord. Echt een schadelijke ontwikkeling. Als de coureurs het echt menen, gaan ze niet rijden in canada en geven dan nu aan. Dan hebben ze 2 maanden de tijd om de reglementen aan te passen en te implementeren.

Of gaan we weer wachten op een nieuwe Senna.?
Mijn gedachte. Maar dat zal nooit gebeuren omdat sporters altijd vanuit hun eigen kansen denken. En deze situatie is voor een aantal coureurs ook weer gunstig.

Zouden sporters wel collectief een grens trekken is er in één keer wel heel veel mogelijk. Want geen sport betekent geen inkomsten.
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

LucaS schreef:
Trab schreef: ma mar 30, 2026 11:44 am Ik heb dit weekend mijn viaplay abonnement opgezegd. Vind er geen hol meer aan.

Daarom gaat het ook veranderen. Op het moment dat velen zich afkeren van de sport en dus ook sponsors het minder interessant gaan vinden, kan er plots heel veel
Mag het hopen. Ik keek vooral voor Max, maar als hij zo kansloos rond rijd en gaat zitten zwaaien als hij ingehaald wordt waar zit ik dan naar te kijken? Al die nieuwe regels druisen volstrekt in tegen wat f1 ooit was. En dan nog los van dat het nog gevaarlijk is ook.

Plaats reactie