Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cluijffert

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door Cluijffert »

GangstaRiB schreef: di dec 02, 2025 11:53 am
Cluijffert schreef: ma dec 01, 2025 10:18 pm
GangstaRiB schreef: ma dec 01, 2025 9:24 pm

Aahhh ja natuurlijk. De arme Menno. 7,5 ton tegen wil en dank. Bij tegenwind niet te vinden en gooit hij alles en iedereen voor de bus.

Let op hè.. dit is een lichtgewicht die Ajax ten gronde richt. Commercieel is Ajax niks. Een paar shirts. Een contract met Adidas die al jaren loopt en nog komt uit de tijd dat Ajax sportief interessant was, niks te danken aan Menno.

Kroes heeft de boel financieel op de rit gekregen. Een speler goed verkopen is 1000 maal meer waard dan een lokale glaszetter die zich “Ajax partner” mag noemen.
Los van of Menno gisteren verstoppertje speelde, en of ie een betere commerciële manager dan algemeen directeur is (kan ik niet beoordelen)….

… Geef maar toe Gangsta… jij bent stiekem Alex… want anders is die blinde adoratie van Kroes en irrationele en emotionele uitbarstingen eigenlijk niet te verklaren.
Wat ik zie gebeuren is dat de ene (Farioli) na de andere (Kroes) professional in het stof bijt en dat de zwakke broeders (Geelen oa) blijven zitten. Misschien is het exemplarisch voor de club. Het verval zit aan alle kanten.

Kroes is nu verleden tijd. Ik ben heel benieuwd welke TD en trainer wel bereikbaar zijn voor dit Ajax. Geelen is aan zet. Dezelfde Geelen die we al 6 maanden niet hebben gehoord of gezien, terwijl de club in lichterlaaie staat. Of valt dat ook niet in zijn portefuille :smallgrin.gif:
Nou, ik ben het met je eens in de zin dat er met Farioli een professional is weggepest. Kroes zou ik hooguit 'een professionele werk-achtergrond' willen toeschrijven, zeker niet dat ie professioneel dan wel competent in zijn huidige rol was/is.

Menno Geelen was aantoonbaar een erg goede commerciële manager die, uit armoede dan wel gebrek aan betere opties voorhanden, is gepromoveerd tot Algemeen Directeur (daarin maakt ie in de afgelopen periode inderdaad geen sterke indruk).

Aan de andere kant, de functie van Algemeen Directeur is er overduidelijk een waar binnen ajax laagdunkend over gedacht wordt, aangezien - op dat gebied - bewezen onbenullen als Van de Sar en Kroes daarvoor aangewezen zijn.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Maar dat rijmt dan toch niet met het salaris van zo'n functie? Mijn punt is dat Geelen natuurlijk op dit baantje zat te azen. In een eerdere Branie podcast zeggen de Parool journalisten ook dat Menno afkeek bij Sar hoe die functioneerde als AD. En Sar ontdook ook alle commotie. Dus Geelen heeft helemaal geen eigen visie of gevoel ontwikkeld hoe hij wil optreden als AD. Hij doet gewoon het slechte kunstje van Sar na.

De een na de ander sneuvelt bij Ajax, maar dit soort gasten blijven buiten schot. De club staat in brand. Farioli en Kroes hebben Ajax een seizoen weten te laten pieken. Farioli omdat ie 24 uur met het vak bezig was, Kroes die hem zo veel mogelijk in staat stelde om (binnen de financiele kaders) te laten presteren. Maar zodra een van die twee weg zijn, staat Ajax op de 6de plaats en steken de supporters de Arena in de fik.

De club wordt letterlijk gedragen door passanten. Als ze goed zijn, ETH en Marc of FF en Kroes, dan stijgt Ajax direct naar de Top 2. Als de passanten minder goed zijn, Steijn en Mislintat, dan duiken we op de ranglijst. Ik zie een patroon. En de organisatie is gewoon rot. En de AD mag zich dit aantrekken.
Whitey on the moon.
Lionel

Bericht door Lionel »

Om maar meteen alle onzin van Gangsta te weerleggen:

President-commissaris Michael van Praag kan zich zodoende bij Ajax weer volledig op zijn rol als lid en voorzitter van de raad van commissarissen richten. Hij hoeft de directie niet meer bij te staan in de hoedanigheid van gedelegeerd commissaris, wat hij sinds 2 april was.

Geelen reageert als volgt op het digitale huis van de club: “Ik kijk ernaar uit deze rol tijdelijk op me te nemen. Organisatorisch zijn we hiermee voor de komende periode op orde en creëren we de bestuurlijke rust die nodig is. De voortgang van het werk op voetbalvlak heeft nu de hoogste prioriteit. Alex Kroes en Marijn Beuker moeten samen met de mensen om hen heen vol door kunnen. Mijn taak is onder meer om ervoor om te zorgen dat zij zich hier op kunnen richten en dat tegelijkertijd ook alle andere afdelingen en collega’s optimaal kunnen functioneren.”

Fabian Nagtzaam, directeur-bestuurder van Supportersvereniging Ajax, reageert uitermate verheugd op de interim-aanstelling van Geelen als algemeen directeur van Ajax. “Wij werken al jaren zeer fijn en intensief samen met Menno. Dat hij de club nu uit de brand wil helpen en zelf voorstaat dat een CEO ook een Ajaxvoetbalachtergrond moet hebben, steunen wij volledig.”

https://www.ajaxlife.nl/articles/2024/m ... r-van-ajax
IK GELOOF!!!!!!
Lionel

Bericht door Lionel »

GangstaRiB schreef: di dec 02, 2025 1:58 pm Maar dat rijmt dan toch niet met het salaris van zo'n functie? Mijn punt is dat Geelen natuurlijk op dit baantje zat te azen. In een eerdere Branie podcast zeggen de Parool journalisten ook dat Menno afkeek bij Sar hoe die functioneerde als AD. En Sar ontdook ook alle commotie. Dus Geelen heeft helemaal geen eigen visie of gevoel ontwikkeld hoe hij wil optreden als AD. Hij doet gewoon het slechte kunstje van Sar na.

De een na de ander sneuvelt bij Ajax, maar dit soort gasten blijven buiten schot. De club staat in brand. Farioli en Kroes hebben Ajax een seizoen weten te laten pieken. Farioli omdat ie 24 uur met het vak bezig was, Kroes die hem zo veel mogelijk in staat stelde om (binnen de financiele kaders) te laten presteren. Maar zodra een van die twee weg zijn, staat Ajax op de 6de plaats en steken de supporters de Arena in de fik.

De club wordt letterlijk gedragen door passanten. Als ze goed zijn, ETH en Marc of FF en Kroes, dan stijgt Ajax direct naar de Top 2. Als de passanten minder goed zijn, Steijn en Mislintat, dan duiken we op de ranglijst. Ik zie een patroon. En de organisatie is gewoon rot. En de AD mag zich dit aantrekken.
Kroes heeft Farioli alleen maar tegengewerkt. Hoe verzin je toch al die onzin van je?
IK GELOOF!!!!!!
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

GangstaRiB schreef:Maar dat rijmt dan toch niet met het salaris van zo'n functie? Mijn punt is dat Geelen natuurlijk op dit baantje zat te azen. In een eerdere Branie podcast zeggen de Parool journalisten ook dat Menno afkeek bij Sar hoe die functioneerde als AD. En Sar ontdook ook alle commotie. Dus Geelen heeft helemaal geen eigen visie of gevoel ontwikkeld hoe hij wil optreden als AD. Hij doet gewoon het slechte kunstje van Sar na.

Farioli en Kroes hebben Ajax laten pieken? Hahaha. Je bedoelt dat Farioli ondanks Kroes heeft weten te pieken. Of ben je de soap met de linksbuitens en rechtsbacks vergeten? Geelen is o.a. verantwoordelijk voor de langdurige sponsorcontracten met Ziggo en Adidas, het iconische Bob Marley shirt en heeft zelfs awards gewonnen en stond ook in de belangstelling van Premier League clubs. Google het ff voordat je onzin uitkraamt. Heeft zelf vaak genoeg gezegd dat hij liever geen AD wil zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Lionel schreef:
GangstaRiB schreef: di dec 02, 2025 1:58 pm Maar dat rijmt dan toch niet met het salaris van zo'n functie? Mijn punt is dat Geelen natuurlijk op dit baantje zat te azen. In een eerdere Branie podcast zeggen de Parool journalisten ook dat Menno afkeek bij Sar hoe die functioneerde als AD. En Sar ontdook ook alle commotie. Dus Geelen heeft helemaal geen eigen visie of gevoel ontwikkeld hoe hij wil optreden als AD. Hij doet gewoon het slechte kunstje van Sar na.

Kroes heeft Farioli alleen maar tegengewerkt. Hoe verzin je toch al die onzin van je?
Haha. Idd. Niet normaal toch?

Yopii

Bericht door Yopii »

Farioli en Kroes hebben Ajax een seizoen weten te laten pieken. Farioli omdat ie 24 uur met het vak bezig was, Kroes die hem zo veel mogelijk in staat stelde om (binnen de financiele kaders) te laten presteren. Maar zodra een van die twee weg zijn, staat Ajax op de 6de plaats en steken de supporters de Arena in de fik.
Er is geen verband tussen dat vuurwerkvandalisme en de prestaties van Ajax. Die hoolies leven in hun eigen werkelijkheid. Naar verluidt wilde die dode hoolie dat de wedstrijd werd gestaakt.

Farioli presteerde ondanks Kroes en niet dankzij Kroes. De selectie wordt alleen maar slechter. De aankopen/geleende spelers van Kroes zitten op de bank. Het is godsgeklaagd hoe slecht hij heeft ingekocht. Nu zitten we elke week tegen Wijndal, Regeer, Klaassen en ga zo maar door aan te kijken. Voor welke positie is Gloukh trouwens gehaald? :confused.gif:
GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB »

Check. Kroes is alle bron van het kwaad. Kroes is weg, dus probleem opgelost. :hypocrite.gif:

De karikatuur die jullie van Kroes maken is lachwekkend.

Ik snap de frustraties op dit forum, maar de echte schuldigen blijven buiten beeld en dat probeer ik aan te geven. Maar nee het is Kroes dit, Kroes dat.
Whitey on the moon.
Yopii

Bericht door Yopii »

Kroes heeft gewoon gefaald. Het had gescheeld als hij goede spelers had gehaald voor de probleemposities.

Wie heeft het over de FD of de AD als Ajax wint? :confused.gif:
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

GangstaRiB schreef:Check. Kroes is alle bron van het kwaad. Kroes is weg, dus probleem opgelost. :hypocrite.gif:

Ik snap de frustraties op dit forum, maar de echte schuldigen blijven buiten beeld en dat probeer ik aan te geven. Maar nee het is Kroes dit, Kroes dat.
Wie wou je anders de schuld geven van het aanstellen van Heitinga, het niet halen van een 6 en linksback en het verbrasten van 50 miljoen aan middelmatige spelers? Geelen?

Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

GangstaRiB schreef: di dec 02, 2025 3:31 pm Check. Kroes is alle bron van het kwaad. Kroes is weg, dus probleem opgelost. :hypocrite.gif:

Nee, het is geen karikatuur. Kroes heeft onder aan de streep gewoon zwaar onvoldoende gefunctioneerd. Daar doen de zaken die hij (wellicht) voldoende of goed heeft opgepakt verder niets aan af.

Maar... Kroes is wat mij betreft het symptoom, niet de kwaal. Dus ik deel je mening zeker dat hij weliswaar mede-schuldig is aan de huidige malaise, maar zeker niet de enige oorzaak en verantwoordelijke.

Maar dan kijk ik eerder naar de bestuursraad, die vrijblijvende adviseurs en de RvC (met name die op het gebied van voetbalzaken).
Die houden namelijk een verziekend organisme in stand, een cultuur waar excellentie altijd het verliest van ajax-deejunah en vriendjespolitiek.

Dat is de reden waarom een vdSar zolang mocht falen als AD, waarom een seksueel roofdier zolang ongestraft zijn dickpics kon sturen naar vrouwelijke medewerkers, waarom o.a. een zeer capabele Jonk en een overperformende italiaanse coach werden weggepest, waarom een beoogde Algemeen Directeur met de schijn van fraude opeens TD mocht worden zonder dat hij daar enige competenties op dat vlak had, maar ook waarom een lichtgewicht coach en een gefaalde ex-trainer een hernieuwde kans kregen. Of de reden waarom de jeugdopleiding en levensader van ajax in zwaar weer verkeert.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

Trab schreef: di dec 02, 2025 3:38 pm
GangstaRiB schreef:Check. Kroes is alle bron van het kwaad. Kroes is weg, dus probleem opgelost. :hypocrite.gif:

Wie wou je anders de schuld geven van het aanstellen van Heitinga, het niet halen van een 6 en linksback en het verbrasten van 50 miljoen aan middelmatige spelers? Geelen?

Precies dit. :biggthumpup.gif:

Alles draait toch om Ajax1?
Dat is de reden waarom een vdSar zolang mocht falen als AD, waarom een seksueel roofdier zolang ongestraft zijn dickpics kon sturen naar vrouwelijke medewerkers, waarom o.a. een zeer capabele Jonk en een overperformende italiaanse coach werden weggepest, waarom een beoogde Algemeen Directeur met de schijn van fraude opeens TD mocht worden zonder dat hij daar enige competenties op dat vlak had, maar ook waarom een lichtgewicht coach en een gefaalde ex-trainer een hernieuwde kans kregen. Of de reden waarom de jeugdopleiding en levensader van ajax in zwaar weer verkeert.
Dat is zeker waar, het is een chronisch probleem.

Kroes was nooit TD geworden zonder zijn vriendjes van bij de Ajax-zaterdag en de Bestuursraad.

De flop met Kroes is een waarschuwing. Ga niet af op de grote bek van kandidaten, maar neem iemand met bewezen kwaliteiten.
Lionel

Bericht door Lionel »

GangstaRiB schreef: di dec 02, 2025 3:31 pm Check. Kroes is alle bron van het kwaad. Kroes is weg, dus probleem opgelost. :hypocrite.gif:

https://www.voetbalzone.nl/lijsten/stev ... b0c96b4da6

Zeker ook de schuld van Menno Geelen.
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Ajax schaakt op vier borden tegelijk
Vandaag om 07:00

Lentin Goodijk
Journalist VI

Terwijl de spelers eindelijk weer weten wat winnen is, blijft de clubleiding van Ajax zoeken naar versterking, in alle geledingen. De club zoekt nieuwe commissarissen, een nieuwe technisch directeur, een nieuwe hoofdtrainer én nieuwe spelers. Idealiter ook in die volgorde, maar dat zal niet helemaal lukken. Over schaken op vier borden tegelijk en de complexe dynamiek die daardoor ontstaat.

De kans dat Ajax op 1 januari een nieuwe technisch directeur heeft, wordt met de dag kleiner, over die zoektocht straks meer. Voor nu betekent dat vooral dat de club moet doorschakelen. De winterse transferwindow staat immers voor de deur en daar zullen opnieuw de nodige reparatiewerkzaamheden nodig zijn. Om nog iets van het seizoen te maken, moet er kwaliteit en balans aan de selectie worden toegevoegd én zullen er spelers moeten vertrekken. Maar wie gaat dat proces vormgeven? Sinds technisch directeur Alex Kroes op 6 november zijn afscheid heeft aangekondigd, is er wat dat betreft een lastige dynamiek ontstaan. Kroes wil niet over zijn graf regeren en neemt daarom geen voortrekkersrol in de zoektocht naar de nieuwe hoofdtrainer en nieuwe spelers. Voor voetbalcommissaris Danny Blind geldt in principe hetzelfde. Daarom is directeur voetbal Marijn Beuker nu in the lead bij het spelersbeleid, uiteraard in nadrukkelijk overleg met Kelvin de Lang en zijn scoutingsteam en de technische staf onder leiding van Fred Grim. Ook die zit slechts tijdelijk op zijn post, al zal Grim zijn oude functie van Head of Coaching weer innemen als er een nieuwe hoofdtrainer is gevonden.

Het is een vergelijkbare situatie met twee jaar geleden, toen Kroes officieel nog niet begonnen was en Beuker en De Lang samen het technische beleid vormgaven en er met John van ’t Schip een interim-trainer voor de groep stond. Nog een overeenkomst: Ajax is op zoek naar een nummer 6, het liefst met ervaring en leiderschapskwaliteiten. Destijds kwam Jordan Henderson, nu moet er juist een opvolger van de Engelsman komen.

DE TRANSFERWINDOW
Toch is de eerste winterversterking er één voor een andere positie. Beuker was laatst in Japan voor een bezoek aan partnerclub Gamba Osaka en gebruikte die trip ook om het gesprek aan te gaan met Takehiro Tomiyasu. De 27-jarige verdediger revalideert in zijn vaderland van een knie-operatie die hij in februari onderging. Daarmee hoopt hij eindelijk een einde te maken aan de constante fysieke malheur die hem de afgelopen seizoenen veelvuldig aan de kant hield. Tomiyasu speelde in 2024 zijn laatste officiële minuten en heeft dus geen enkel wedstrijdritme, maar heeft de afgelopen maanden individueel hard getraind en daarmee grote progressie geboekt in zijn fitheid, zo verzekert zijn omgeving. De volgende stap voor de verdediger is nu om weer aan te haken bij groepstraining. Daar zal dan ook duidelijk worden hoe ver hij van zijn oude niveau en ritme af zit. Ajax biedt hem die kans. Waren er geen vraagtekens over zijn fitheid, dan was Tomiyasu ook nooit haalbaar geweest voor de Amsterdammers. Hij was een zeer gewaardeerde kracht bij Arsenal, in de absolute top van Europa dus. Ook nu was er meer interesse voor de verdediger, onder meer uit de Premier League, Bundesliga en Serie A. Maar Tomiyasu is enthousiast over het verhaal van Ajax. Het nieuwe topsportgebouw op De Toekomst biedt hem mooie faciliteiten om topfit te worden, hij treft met Ko Itakura een landgenoot in de selectie met wie hij al vele (jeugd)interlands samenspeelde en misschien wel het belangrijkste: er is volop perspectief op speeltijd. Tomiyasu speelde in zijn jongste jeugd als controlerende middenvelder, belandde later centraal achterin en ontwikkelde zich bij Arsenal als tactische troef op de backposities. Dat is ook de rol die Ajax voor hem in gedachten heeft. Op beide defensieve flanken kan de ploeg van Grim wel een impuls gebruiken.

Als Tomiyasu volgende week zijn medische keuring in Amsterdam doorstaat, zal hij een soort prestatiecontract tot komende zomer tekenen, met de optie om de samenwerking met een jaar te verlengen. Dat is voor beide partijen prettig: Tomiyasu kan zich focussen op topfit worden, het WK halen en uiteindelijk eventueel een terugkeer naar een topcompetitie. Ajax vermijdt op zijn beurt al te veel financiële risico’s en kan in de zomer een definitieve beslissing nemen als de nieuwe technisch directeur en hoofdtrainer er zijn. Want dat is hoe Ajax nu zijn keuzes moet maken. Het laatste wat de club wil, is de toekomstige td en trainer opzadelen met spelers waar ze niet enthousiast over zijn. Dat is in het verleden te vaak gebeurd en killing voor de continuïteit. Ajax wil nog een nummer 6 en eventueel een extra vleugelverdediger halen, maar dat luistert dus nauw.

Voor beide posities heeft Ajax heel wat kandidaten in beeld, zo is het geen geheim dat onder anderen Stije Resink wordt gezien als interessante optie voor het middenveld. De geboren Amsterdammer is komende zomer voor een schappelijk bedrag op te halen, maar dat geldt niet voor deze winter. Gaat Ajax dan nu diep in de buidel tasten? Of kiest de club voor een andere variant, door bijvoorbeeld een ervaren controleur te huren, die met het oog op het WK op zoek is naar speeltijd? Voor die variant komen ook genoeg opties voorbij.

Zelf zal Ajax ook wat spelers uitzwaaien in januari, zo is de verwachting dat James McConnell terugkeert naar Liverpool. Verder bestaat de kans dat Kian Fitz-Jim, die nauwelijks meer speeltijd krijgt, zal vertrekken en behoort een transfer van Kenneth Taylor tot de mogelijkheden, aangezien zijn contract nog slechts anderhalf jaar doorloopt. Ook die contractonderhandelingen met spelers zijn lastig, nu Kroes aan zijn laatste maanden als verantwoordelijke bezig is. Voor Taylor is Ajax bereid om iets te zakken ten opzichte van de stevige vraagprijs van minstens 25 miljoen euro, die het afgelopen zomer hanteerde. Taylor staat er internationaal nog altijd redelijk goed op, onder meer bij het FC Porto van Francesco Farioli. Afgelopen zomer vond Ajax het bod van de Portugezen te laag, nu zou hetzelfde bedrag wellicht wel acceptabel zijn.

DE TECHNISCH DIRECTEUR
Hoe dan ook dwingt de situatie Ajax dus tot creativiteit en improvisatie op de transfermarkt. Makkelijker was het geweest als er op 1 januari een nieuwe technisch directeur zou zijn, die direct zijn stempel kan drukken op het spelersbeleid. Maar dat lijkt dus een lastig verhaal te worden. Ajax pakt de aanstelling van de nieuwe td zorgvuldig aan. De club heeft daarbij meerdere, vooral buitenlandse opties overwogen, naast natuurlijk de geboren Amsterdammer Jordi Cruijff. Net als Maxwell kwam hij al naar Amsterdam voor fysieke gesprekken met Ajax. Cruijff heeft op dit moment de beste papieren, hij heeft de kwaliteiten, de ervaring en het draagvlak dat Ajax zoekt. De 51-jarige bestuurder sprak inmiddels met verschillende geledingen binnen de club en heeft daarin een goede indruk gemaakt.

Er spelen ook andere dingen mee, zoals de privésituatie van Cruijff, wiens dochter Danae net hersteld is van een ernstige ziekte, zo vertelde hij deze week in het programma The Overlap van oud-ploeggenoot Gary Neville. Cruijff raakte zijn vader natuurlijk ook al kwijt aan kanker. Dan is een voetbalcarrière ineens totaal onbelangrijk. Danae vertelde in hetzelfde programma dat ze weer gezond en gelukkig is.

Jordi Cruijff staat in ieder geval open voor een terugkeer bij Ajax. Beide partijen zullen met elkaar op één lijn moeten komen. Hoe kan Cruijff de club het beste helpen, hoe verhoudt zich dat tot Marijn Beuker en moet daar eventueel nog een assistent/technisch manager bij? Als de nieuwe technisch directeur op 1 januari begint, zou die eerder vandaag dan morgen het roer moeten nemen voor de winterwindow. Dat is geen ideale basis voor zorgvuldig beleid. Daarom is de kans groter dat de td in februari begint en zich zal richten op de belangrijke keuzes voor komende zomer.

DE TRAINER
Dat betekent dat Fred Grim vermoedelijk ook in 2026 nog voor de groep staat bij Ajax 1. Ajax wil immers eerst een technisch directeur aanstellen, voor er een nieuwe hoofdtrainer gekozen wordt. Dat wil niet zeggen dat de zoektocht naar trainers nu helemaal stilligt. Uiteraard zijn er meerdere kandidaten in kaart gebracht. Trainers als Jacob Neestrup en Iñigo Perez worden door Ajax al langer gevolgd, maar dat geldt voor meer oefenmeesters uit Nederland, Spanje, België en andere landen. Concrete toenadering is er logischerwijs nog niet. Zodra de nieuwe td er is, kan dat in gang gezet worden. Komt Ajax eruit met Cruijff, dan brengt die bijvoorbeeld een breed Spaans netwerk met zich mee.

De vraag is dan ook wat een logisch instapmoment is voor de trainer. Daarvoor is de winterstop natuurlijk ideaal. Lukt dat niet, dan moet het middenin de tweede seizoenshelft en daar zijn trainers vaak niet al te happig op. Bovendien is een aantal van de kandidaten die Ajax op het oog heeft sowieso pas komende zomer beschikbaar. De kans bestaat daarom ook dat Fred Grim met zijn huidige staf het seizoen afmaakt als interim-trainer van Ajax. Natuurlijk zal dat ook afhangen van de ontwikkeling van het elftal en de resultaten, maar daar is de laatste tijd in ieder geval een voorzichtig stijgende lijn zichtbaar. Door drie zeges op rij heeft Ajax weer zicht op de derde plaats en een minieme kans op Europese overwintering. Die topdrie-notering is cruciaal voor de nieuwe wederopbouw van Ajax, perspectief op Champions League-deelname maakt alle zoektochten een stuk eenvoudiger. Zolang Ajax daarvoor op koers ligt, is er in ieder geval geen noodzaak om tussentijds in te grijpen.

DE RVC
Voor al die processen zou het Ajax helpen als er snel weer een volwaardige raad van commissarissen wordt gevormd. De club is al een tijdje op zoek naar drie nieuwe leden, waarvan één de rol van voetbalcommissaris moet gaan invullen. Momenteel bestaat de rvc alleen uit Dirk Anbeek en Sirik Goeman, met Danny Blind die zijn vertrek maanden geleden al heeft aangekondigd. Dat is geen wenselijke situatie, om goed toezicht te houden op een voetbalbedrijf met honderden werknemers, waar een aantal cruciale keuzes voor de lange termijn gemaakt moeten worden. Het streven van Ajax was om voor de jaarwisseling in ieder geval een nieuwe voetbalcommissaris aan te dragen. Een naam die intern veel valt, is die van Edo Ophof. Hij speelde in de jaren ‘80 ruim honderdvijftig wedstrijden voor Ajax en is sinds 2023 actief in de bestuursraad van Ajax. In die hoedanigheid is Ophof regelmatig op de tribune of langs het veld te vinden. Hij kan wellicht dus overstappen van bestuursorgaan, maar wat die move enigszins compliceert, is dat de club volgens het geldende quotum sowieso eerst een vrouwelijke commissaris moet aanstellen. Uiteindelijk moeten er twee vrouwen in de rvc komen. Die had Ajax met Hermine Voûte en Carolien Gehrels, maar die namen vanwege interne strubbelingen binnen de rvc binnen een jaar alweer afscheid.

Zo schaakt Ajax op vier borden tegelijk, waarbij de club er alles aan doet om een patstelling te voorkomen. Aan algemeen directeur Menno Geelen en directeur voetbal Marijn Beuker met adviseur Louis van Gaal en de onthoofde rvc de taak om de club uit deze situatie te manoeuvreren. Ajax heeft op korte termijn oplossingen nodig om nog iets van dit seizoen te maken en perspectief te houden op een snelle wederopbouw. Tegelijkertijd is het nu belangrijker dan ooit om uit te zoomen en de juiste keuzes in de juiste volgorde te maken.
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke »

Er wordt nu bevestigd dat Ajax in gesprek is met Edo Ophof als opvolger van Danny Blind als lid van de RvC.
https://www.vi.nl/nieuws/rvc-ajax-in-ge ... ging-blind
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Laten we inderdaad eens een keer iets heel anders proberen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Yopii

Bericht door Yopii »

Van de Bestuursraad naar de RVC, veelbelovend, hoor. :excited.gif:
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het zal niemand verbazen. Onder de streep maakt de vereniging de dienst uit. Ik denk overigens dat het al lastig genoeg zal blijken te zijn om überhaupt drie kandidaten te vinden. Je moet er maar zin in hebben als je terugkijkt op hoe het andere RvC leden is vergaan. En dan moeten er ook nog eens verplicht twee vrouwen bij zitten begrijp ik? Wat de opdracht nóg wat complexer maakt.
Nil volentibus arduum
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Marillion schreef: di jan 06, 2026 1:06 pmEn dan moeten er ook nog eens verplicht twee vrouwen bij zitten begrijp ik? Wat de opdracht nóg wat complexer maakt.
Vooral omdat de leidende groeperingen binnen de vereniging voornamelijk uit oude (witte) mannen bestaan. Als dat niet zo was geweest, dan was het natuurlijk heel makkelijk om ongekwalificeerde vrouwen te vinden, net als het nu heel makkelijk is om ongekwalificeerde mannen te vinden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Bert schreef: di jan 06, 2026 9:39 am Laten we inderdaad eens een keer iets heel anders proberen.
Zagen we inderdaad mijlenver aankomen dit. Ook echt weer zo’n “naam” die al dertig jaar rond en binnen Ajax hangt. Wordt in mei 67 jaar oud. Klinkt als een heel toekomstbestendige keuze dus ook.

Het wachten is op meer Ajax DNA binnen allerlei (nieuwe) functies.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Zou het heel erg uitmaken welke drie personen we nu naar binnen schuiven?

Het is al met zoveel mensen kort achter elkaar niet gelukt dat alleen daarmee al lijkt te zijn aangetoond dat het probleem in de structuur zit. Eigenlijk zou je daarmee aan de slag moeten maar we weten allemaal dat dit ook niet zal gebeuren want de vereniging gaat op geen enkele manier zelf iets van macht uit handen geven.
Nil volentibus arduum
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Juiste DNA. Je moet met Sir Alex gewerkt hebben.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Yopii

Bericht door Yopii »

Tja, ze hopen dat het overwaait als Ajax punten pakt.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Stewart was kennelijk ook nog gepolst voor de functie van TD.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Yopii

Bericht door Yopii »

Ja, lachen. Alsof hij dat zou doen. :blush.gif:
Plaats reactie