Kasper Dolberg
Moderator: mods
Re: Kasper Dolberg
Na zijn optreden van gisteren staat Dolberg er denk ik toch weer wat anders op bij een aantal? Natuurlijk, één zwaluw maakt geen zomer en het is niet zo dat hij met twee doelpunten de wedstrijd heeft beslist. Maar het was wel een goede prestatie waarin hij liet zien dat hij echt wel kan voetballen.
Je moet je daarom echt afvragen of het nou persé nodig is om twee spitsen te vervangen. Hou het gewoon bij één nieuwe spits.
Je moet je daarom echt afvragen of het nou persé nodig is om twee spitsen te vervangen. Hou het gewoon bij één nieuwe spits.
Nil volentibus arduum
Hij moet het langer volhouden dan een helft, en dat elke week opnieuw.
Dat geldt voor allemaal. Niet dat het in de eerste helften allemaal geweldig was, maar als Ajax de tweede helften op het niveau van de eerste helften was geweest, was Ajax 'gewoon' 2e geworden. Het is bizar dat de fitgeid dusdanig slecht is dat 2e helften bijna allemaal waardeloos zijn
I think I lost my fucking headache
WW speelde een week geleden ook zijn beste pot... Wat wil je nou beweren over Dolberg? Ze zijn allebei gewoon bij lange na niet geschikt als eerste spits.
Dolberg heeft nooit hele wedstrijden de vereiste intensiteit gebracht, vandaar dat zijn carrière is blijven hangen beneden zijn technische niveau. Het lijkt een karakterkwestie te zijn. Misschien heeft hij ook de fysieke voorwaarden niet, dat is lastig te beoordelen.LucaS schreef: zo mei 03, 2026 11:00 am Dat geldt voor allemaal. Niet dat het in de eerste helften allemaal geweldig was, maar als Ajax de tweede helften op het niveau van de eerste helften was geweest, was Ajax 'gewoon' 2e geworden. Het is bizar dat de fitgeid dusdanig slecht is dat 2e helften bijna allemaal waardeloos zijn
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Cruijff en Garcia hebben het continu over fitheid en eagerness. Ik denk dat hun conclusie is dat die jongen 45 minuten heel aardig kan voetballen, maar dat zodra de intensiteit omhoog gaat, hij de eerste is die afhaakt en dat je daar dus geen kampioensploeg op bouwt. De vraag of ze denken dat daar progressie in zit. Met zijn diabetes type-1 en buikwandproblematiek vinden ze zo’n helftje heerlijk en hopen ze dat er een club te vinden is die hier 7-8 mio voor neer tikt.Marillion schreef: zo mei 03, 2026 10:42 am Na zijn optreden van gisteren staat Dolberg er denk ik toch weer wat anders op bij een aantal? Natuurlijk, één zwaluw maakt geen zomer en het is niet zo dat hij met twee doelpunten de wedstrijd heeft beslist. Maar het was wel een goede prestatie waarin hij liet zien dat hij echt wel kan voetballen.
Daarom moet je er ook een volwaardige tweede spits bij halen. Zodat je niet volledig afhankelijk van hem bent. Hij mag zich dan laten zien als hij zijn kansen krijgt (zoals gisteren zo'n situatie was). Doet hij het goed speelt hij misschien wat meer. Is de ander beter dan speelt hij minder.Yopii schreef: zo mei 03, 2026 11:27 amDolberg heeft nooit hele wedstrijden de vereiste intensiteit gebracht, vandaar dat zijn carrière is blijven hangen beneden zijn technische niveau. Het lijkt een karakterkwestie te zijn. Misschien heeft hij ook de fysieke voorwaarden niet, dat is lastig te beoordelen.LucaS schreef: zo mei 03, 2026 11:00 am Dat geldt voor allemaal. Niet dat het in de eerste helften allemaal geweldig was, maar als Ajax de tweede helften op het niveau van de eerste helften was geweest, was Ajax 'gewoon' 2e geworden. Het is bizar dat de fitgeid dusdanig slecht is dat 2e helften bijna allemaal waardeloos zijn
Dit moet je ook in de context zien dat we op andere posities ook al moeten versterken en het budget beperkt is. Het is dan gewoon niet slim om twee spitsen te halen (die vaak relatief duur zijn) als je in ieder geval nog een controlerende middenvelder en een keeper nodig hebt. Vergeet ook niet dat Dolberg nu verkopen ook zal betekenen dat je geld verliest want zijn seizoen was natuurlijk niet sterk.
Met een goede trainer en een beter elftal zal ook hij beter renderen.
Nil volentibus arduum
Inderdaad, WW is bijna weg. Gewoon een eerste spits halen en dan kan je Dolberg lekker de laatste 20 minuten inbrengen als je iets uit het niets moet creëren...
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ja denk je? Ik denk dat er weinig trainers zijn die Dolberg inzetten als de nood aan de man is. Een toekomstige trainer kiest dan eerder voor Woutje Passie en Vuur denk ik.
Dat kan ook maar we kunnen niet allebei behouden... Dan moet je Dolberg verkopen en WW een nieuw contract aanbieden, dat is een stuk lastiger dan Dolberg behouden (wie gaat daar >5m voor bieden)
We gaan Dolberg toch niet verkopen? Prima eerste spits met erachter een talentvolle jongen.
Als WW blijft blijf ik volgend jaar een heel jaar thuis. Ik trek hem zo slecht. Hij is alles waar Ajax niet voor staat.
Als WW blijft blijf ik volgend jaar een heel jaar thuis. Ik trek hem zo slecht. Hij is alles waar Ajax niet voor staat.
IK GELOOF!!!!!!
Vind ik ook. Als iemand de ideale Ajax spits belichaamt is hij het wel. Ongelofelijk dat die Spanjool voor Weghorst kiest. Hij heeft het vorig seizoen goed gedaan, vooral omdat Brobbey faalde, maar voor volgend seizoen moet je gewoon afscheid van hem nemen.Lionel schreef:We gaan Dolberg toch niet verkopen? Prima eerste spits met erachter een talentvolle jongen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Allebei verkopen. Een spook wordt niet opeens een complete spits.
Je kan je geld maar één keer uitgeven hé? En spitsen zijn relatief de duurste spelers. Als we er daarvan twee halen gaat dat ten koste van andere versterkingen.
Ik zie Dolberg overigens niet als pinchhitter maar gewoon als één van de twee spitsen. Er raakt eens iemand geblesseerd, er is iemand uit vorm. Je hebt twee volwaardige spitsen nodig in je selectie met daarachter een talent zoals wellicht Da Silva als die zich goed ontwikkeld.
Mocht je Dolberg wel goed kunnen verkopen en hij heeft interesse kan het wellicht interessant zijn. Maar ik zou hem dus echt niet actief in de markt zetten. Vorig jaar heeft Kroes zo gehandeld en die kreeg toen de kritiek dat hij de prijs omlaag bracht.
Ik zie Dolberg overigens niet als pinchhitter maar gewoon als één van de twee spitsen. Er raakt eens iemand geblesseerd, er is iemand uit vorm. Je hebt twee volwaardige spitsen nodig in je selectie met daarachter een talent zoals wellicht Da Silva als die zich goed ontwikkeld.
Mocht je Dolberg wel goed kunnen verkopen en hij heeft interesse kan het wellicht interessant zijn. Maar ik zou hem dus echt niet actief in de markt zetten. Vorig jaar heeft Kroes zo gehandeld en die kreeg toen de kritiek dat hij de prijs omlaag bracht.
Nil volentibus arduum
Nou ja, hij heeft toch suikerziekte.Yopii schreef: zo mei 03, 2026 11:27 amDolberg heeft nooit hele wedstrijden de vereiste intensiteit gebracht, vandaar dat zijn carrière is blijven hangen beneden zijn technische niveau. Het lijkt een karakterkwestie te zijn. Misschien heeft hij ook de fysieke voorwaarden niet, dat is lastig te beoordelen.LucaS schreef: zo mei 03, 2026 11:00 am Dat geldt voor allemaal. Niet dat het in de eerste helften allemaal geweldig was, maar als Ajax de tweede helften op het niveau van de eerste helften was geweest, was Ajax 'gewoon' 2e geworden. Het is bizar dat de fitgeid dusdanig slecht is dat 2e helften bijna allemaal waardeloos zijn
Eens. Een half fitte Dolberg voegt nog meer toe aan Ajax dan een volledige fitte Weghorst.Trab schreef: zo mei 03, 2026 12:47 pmVind ik ook. Als iemand de ideale Ajax spits belichaamt is hij het wel. Ongelofelijk dat die Spanjool voor Weghorst kiest. Hij heeft het vorig seizoen goed gedaan, vooral omdat Brobbey faalde, maar voor volgend seizoen moet je gewoon afscheid van hem nemen.Lionel schreef:We gaan Dolberg toch niet verkopen? Prima eerste spits met erachter een talentvolle jongen.
Hij is, met al zijn gebreken, in ieder geval niet ons grootste probleem.
Nil volentibus arduum
Natuurlijk niet. Zorg dat je een jonge talentvolle spits erachter hebt. Die kun je flink wat minuten beloven.Marillion schreef: ma mei 04, 2026 7:01 am Hij is, met al zijn gebreken, in ieder geval niet ons grootste probleem.
IK GELOOF!!!!!!
Ik kwam op Ajaxshowtime tegen wat Kenneth Perez over hem zei:
Het niveau van zijn optreden als spits gisteren heb ik al een tijdje niet gezien bij Ajax op die positie hoor. Dan zit het er dus gewoon in. En we moeten ook eerlijk zijn de andere kant op. Als hij geen gebreken zou hebben dan speelde hij wel bij Barcelona. Zorg er nou gewoon voor dat we een volwaardig alternatief erbij hebben en dan kan hij enorm van waarde zijn. Hij zal het elftal niet op sleeptouw nemen maar als Ajax beter gaat voetballen dan gaat hij daar absoluut in mee.
Misschien zit er wel heel veel waarde in deze constatering. Laat hem zichzelf zijn. Natuurlijk moet hij ook gewoon zijn taak uitvoeren. Maar probeer hem niet te dwingen in een rol die niet bij hem past. Hij is geen Weghorst die met z'n armen staat te zwaaien maar hij is wel Dolberg die een bal in één beweging goed kan aannemen.'Het is bij Dolberg nooit te peilen, omdat hij superintrovert is', stelt Perez, die opmerkt dat Óscar García recent niet te spreken was over het niveau van de aanvaller. 'Je kunt zeggen dat hij het even wilde laten zien, maar ik heb geen idee. Hij straalt niets uit in de zin van dat hij het eens even zal laten zien. Het was een genot om naar te kijken qua balbehandeling en gogme. Hij was echt de spil in het aanvalsspel van Ajax.'
'Hij had totale controle over wat er om hem heen gebeurde', merkt de voormalig speler van Ajax op. 'Hij was eigenlijk degene bij wie al die aanvallen begonnen. In alle situaties wist hij precies wat er om zich heen gebeurde en hij kon het ook uitvoeren. Misschien is hij geprikkeld en gaat hij het verdedigende werk ook doen, maar ook hij kon het maar zestig minuten volhouden.'
Het gezegde één zwaluw maakt nog geen zomer komt aan bod, maar daar gaat Perez niet direct in mee. 'We hebben gezien wat hij kon onder Peter Bosz. Ik geloof niet zo in een schop onder zijn kont. Zulke introverte jongens moeten gewoon zichzelf mogen zijn. Die vinden het heel moeilijk om de confrontatie met zo’n trainer aan te gaan.'
'Ik heb een jongste zoon die precies zoals Dolberg is', vertelt de Deen. 'De beste tactiek is dat je ze ontzettend in hun waarde moet laten. Dan komen hun kwaliteiten echt naar voren. Je hebt er soms twijfels over of ze het wel leuk vinden om er te zijn, want ze laten geen enkele emotie zien.'
Overigens kan Perez de mening over Dolberg goed plaatsen. 'Ik begrijp heel goed dat je van buitenaf denkt: kom op, man. Dan heb je die andere en denk je: oh, wow. Maar als je een trainer bent die van voetbal houdt en voetbal kunt waarderen, dan kies je toch tien van de tien keer voor dit (Dolberg, red.)?'
Het niveau van zijn optreden als spits gisteren heb ik al een tijdje niet gezien bij Ajax op die positie hoor. Dan zit het er dus gewoon in. En we moeten ook eerlijk zijn de andere kant op. Als hij geen gebreken zou hebben dan speelde hij wel bij Barcelona. Zorg er nou gewoon voor dat we een volwaardig alternatief erbij hebben en dan kan hij enorm van waarde zijn. Hij zal het elftal niet op sleeptouw nemen maar als Ajax beter gaat voetballen dan gaat hij daar absoluut in mee.
Nil volentibus arduum
We moeten af van kneuzen die niet kunnen voetballen en alleen maar zogenaamde passie brengen.
Weghorst was even leuk maar is nu wel klaar. Rosa idem. Heeft gewoon niks wat hem geschikt maakt voor waar Ajax naartoe wil.
Gaaei heeft nog wel een aantal kwaliteiten die je kunt gebruiken met een goede trainer.
Maar we gaan Dolberg toch niet verkopen alleen omdat hij wat minder goed druk zet? Die jongen laat anderen beter voetballen. Laat ons hele elftal een beetje fatsoenlijk voetballen.
Weghorst was even leuk maar is nu wel klaar. Rosa idem. Heeft gewoon niks wat hem geschikt maakt voor waar Ajax naartoe wil.
Gaaei heeft nog wel een aantal kwaliteiten die je kunt gebruiken met een goede trainer.
Maar we gaan Dolberg toch niet verkopen alleen omdat hij wat minder goed druk zet? Die jongen laat anderen beter voetballen. Laat ons hele elftal een beetje fatsoenlijk voetballen.
IK GELOOF!!!!!!
Dolberg hebben we nu al een heel seizoen mogen aanschouwen he... 1 goede wedstrijd...
3 doelpunten in 20 wedstrijden Eredivisie is gewoon absoluut schandalig...
3 doelpunten in 20 wedstrijden Eredivisie is gewoon absoluut schandalig...
Hoe beter het elftal, hoe beter Dolberg functioneert. Ga er maar aanstaan als spits van Ajax met een keeper die geen uittrap aan ziet komen en verdedigers en middenvelders die niet kunnen opbouwen.Lionel schreef:We moeten af van kneuzen die niet kunnen voetballen en alleen maar zogenaamde passie brengen.
Dolberg heeft weinig gepresteerd na zijn vertrek bij Ajax destijds. Constant presteren op topniveau heeft hij niet in zich.
Het is typerend voor Ajax en de omgeving van Ajax dat Dolberg wordt opgehemeld na een paar leuke balaannames, hij is elegant en zo. Wat kan mij dat schelen? Die jongen dwingt haast niets af.
Het is typerend voor Ajax en de omgeving van Ajax dat Dolberg wordt opgehemeld na een paar leuke balaannames, hij is elegant en zo. Wat kan mij dat schelen? Die jongen dwingt haast niets af.
Ik denk dat hij in een goed functionerend elftal waar hij dus ook bruikbare ballen krijgt zo'n 10 tot 15 doelpunten moet kunnen leveren. Dat is niet enorm maar als je daarbij ook voetballend van waarde bent is het wel interessant.
Vrijwel elke speler presteert dit seizoen onder zijn kunnen omdat er niets klopt van het elftal. De momenten waarop hij het wel laat zien zijn te weinig maar bieden wel perspectief.
Daarbij heb ik de indruk dat je de realiteit van het moment wat uit het oog verliest. Normaals, de prioriteiten liggen op andere posities als het gaat om versterkingen en het budget zal beperkt zijn. Het vervangen van Dolberg zou niet in de top vijf actiepunten van Jordi Cruijff moeten staan.
Vrijwel elke speler presteert dit seizoen onder zijn kunnen omdat er niets klopt van het elftal. De momenten waarop hij het wel laat zien zijn te weinig maar bieden wel perspectief.
Daarbij heb ik de indruk dat je de realiteit van het moment wat uit het oog verliest. Normaals, de prioriteiten liggen op andere posities als het gaat om versterkingen en het budget zal beperkt zijn. Het vervangen van Dolberg zou niet in de top vijf actiepunten van Jordi Cruijff moeten staan.
Nil volentibus arduum
Hij was 5 jaar geleden toch 1 van de uitblinkers op het EK met Denemarken? Daarna bij Anderlecht ook goed gedaan. Ik heb nog steeds vertrouwen in hem. Hopelijk heeft de nieuwe coach dat ook.Yopii schreef:Dolberg heeft weinig gepresteerd na zijn vertrek bij Ajax destijds. Constant presteren op topniveau heeft hij niet in zich.