Het blijft genieten daar. Weer pech.Boze Beerschot-fans dringen mixed zone binnen, Kuyt gaat gesprek aan
Voor Dirk Kuyt wordt de druk bij Beerschot steeds groter. Na de ontluisterende 0-3 thuisnederlaag tegen Sint Truiden VV, de zevende verliespartij op rij, liep het uit de hand. Boze supporters kwamen verhaal halen en de politie moest ingrijpen.
Kuyt heeft het lek bij Beerschot nog altijd niet boven, ondanks dat er de nodige versterkingen werden binnengehaald aan het einde van de zomerse transferperiode. Tijdens de wedstrijd lieten de Beerschot-fans zich al horen. "Shame on you", klonk het vanaf de tribunes in het Olympisch Stadion in Antwerpen. Na afloop sloeg de vlam echter pas echt in de pan.
Boze supporters drongen door tot de mixed zone en wilde aanvoerder Ryan Sanusi aan de tand voelen. Een enkeling bereikte zelfs de kleedkamer, waar zij uitleg eisten van de spelers. Even later werd de situatie ook aan de poorten van het stadion grimmig, toen een groep fans zich daar had verzameld. Kuyt besloot naar buiten te komen om de achterban tot bedaren te brengen. Desondanks moest de politie ingrijpen en de plek ontruimen.
Beerschot staat ondertussen troosteloos onderaan in de Jupiler Pro League met één punt uit acht duels. "Deze nederlaag komt hard aan", erkent Kuyt bij Sporza. "Voor de wedstrijd hadden we de koppen bij elkaar gestoken, maar we hadden het geluk niet aan onze zijde in de beginfase." Daarmee doelt hij onder meer op de blessure van Thibaud Verlinden na amper tien minuten. De blessure van Thibaud is zuur, het begin van een hele frustrerende namiddag. Je kan niet alles wijten aan pech, maar het zit de afgelopen periode écht niet mee."
Belgie
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: Belgie
Zondag mag 'ie voor de stadsderby op bezoek bij Antwerp. Dat kon wel eens het eindstation zijn als ze er stevig vanaf gaan.
Nil volentibus arduum
En die derby van Antwerpen was ook geen succes voor Dirk. 4-0 eraf, wedstrijd gestaakt doordat Beerschot supporters er klaar mee zijn en uiteindelijk daardoor reglementair met 5-0 verloren.
Ik denk dat hij binnenkort weer veel vrije tijd heeft.
Ik denk dat hij binnenkort weer veel vrije tijd heeft.
Nil volentibus arduum
De playoffs gaan verdwijnen in België. Vanaf seizoen 2026/2027 doen ze weer een normale competitie.
Voor de neutrale kijker was het een aantal keren wel ontzettend spectaculair maar het lijkt me een goed plan. Gewoon uit en thuis tegen elke club en de beste wint.
Voor de neutrale kijker was het een aantal keren wel ontzettend spectaculair maar het lijkt me een goed plan. Gewoon uit en thuis tegen elke club en de beste wint.
Nil volentibus arduum
- Jinne
- Site Admin
Wel spectaculair ja en meermaals een winnaar die in het reguliere seizoen er niet aan te pas kwam. Maar ook wel 6 potjes extra en een reguliere competitie die dan devalueert.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Ach, wat jammer voor hem. 
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Vind ik maar niets. Stel je voor dat wij dat hadden en AZ won opeens de kampioenspoule... Wat mij betreft geen ondenkbaar scenario.Wel spectaculair ja en meermaals een winnaar die in het reguliere seizoen er niet aan te pas kwam.
Loopt er in België geen creatieve 10 rond? We scouten al een tijd niet meer bij onze buren?
Jawel, toch? Mokio, Bounida, Godts...
Veel grote clubs volgen de Belgische competitie. De supertalenten zullen normaal gesproken niet haalbaar zijn. Debruijne, Hazard, die categorie bedoel ik.
Veel grote clubs volgen de Belgische competitie. De supertalenten zullen normaal gesproken niet haalbaar zijn. Debruijne, Hazard, die categorie bedoel ik.
Ik heb het over de Belgische competitie, niet de jeugd... De jeugd scouting zit wel goed!
Alhoewel ik vergat even dat we die linksback van Overmars hadden aangetrokken voor veels te veel geld..
Ik zag dat er een interessante 17 jarige gozer zijn debuut heeft gemaakt, Karetsas.. maar goed ik wil eigenlijk iemand die er meteen staat.
Alhoewel ik vergat even dat we die linksback van Overmars hadden aangetrokken voor veels te veel geld..
Ik zag dat er een interessante 17 jarige gozer zijn debuut heeft gemaakt, Karetsas.. maar goed ik wil eigenlijk iemand die er meteen staat.
Union had wel een paar interessante spelers. Met het risico dat ik wat te veel waarde hecht aan die periode dat ze er bij Ajax aan alle kanten doorheen liepen. Een van de weinige momenten dat Ajax het even niet meer wist in tactisch opzicht.
Nil volentibus arduum
Heeft Ajax geprobeerd, was onhaalbaar. City zat ook achter hem aan.Ik zag dat er een interessante 17 jarige gozer zijn debuut heeft gemaakt, Karetsas..
Ah ok, zoals ik zei de jeugd scouting zit goed in elkaar.Yopii schreef:Heeft Ajax geprobeerd, was onhaalbaar. City zat ook achter hem aan.Ik zag dat er een interessante 17 jarige gozer zijn debuut heeft gemaakt, Karetsas..
- Jinne
- Site Admin
Overmars bij Antwerpen is tot nu toe nog geen jaloersmakende episode. Niemand waarvan je denkt: hadden wij die maar gehaald. Alleen ééntje waar we het liever niet hadden gedaan, maar toch deden. De beste speler die ze hadden was voor Overmars al gehaald (Pacho).
Zijn beste inkomende transfer was Toby. Dat leverde ook de titel op. De gehaalde Nederlanders zijn buiten Jansen max subtoppers. Nu weer een Bijl (via favoriete makelaar Essel).
Zijn beste inkomende transfer was Toby. Dat leverde ook de titel op. De gehaalde Nederlanders zijn buiten Jansen max subtoppers. Nu weer een Bijl (via favoriete makelaar Essel).
- Liberty
- Contacteer:
Vist met Antwerpen natuurlijk wel in een andere vijver. En werd met Antwerpen in zijn eerste, volle, seizoen meteen kampioen. Of hij daar wel of niet geheel de credits voor verdient is inderdaad een discussie, maar het staat wel op zijn cv. En dat telt.
Laatst gewijzigd door Liberty op wo jul 30, 2025 3:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijd voor iets nieuws.
Dat kwam toch door die achterlijke nacompetitie daar? In de reguliere competitie was Antwerp niet de sterkste, als ik het me goed herinner.
Bij Ajax betaalde hij enorme bedragen aan zaakwaarnemers en tussenpersonen, om van de salarissen maar te zwijgen. Dan worden spelers aangeboden, die hoef je niet te ontdekken. Met het vertrek van Overmars nam ook Sinterklaas de benen. Toen bleek dat Ajax amper een scouting had.
Bij Ajax betaalde hij enorme bedragen aan zaakwaarnemers en tussenpersonen, om van de salarissen maar te zwijgen. Dan worden spelers aangeboden, die hoef je niet te ontdekken. Met het vertrek van Overmars nam ook Sinterklaas de benen. Toen bleek dat Ajax amper een scouting had.
- Liberty
- Contacteer:
Klopt, ze waren derde. Maar uiteindelijk doet het er niet toe dat ze kampioen zijn geworden mede dankzij de achterlijke manier van werken in België. Je moet er wel van profiteren.
Tijd voor iets nieuws.
Dat wel, maar het was meer een toevalstreffer dan het resultaat van goed beleid.
https://www.gva.be/sport/voetbal/het-dr ... 53272.html
Inmiddels gaat het iets minder met de club van Overmars. Gelukkig zijn er externe adviseurs ingeschakeld.
Inmiddels gaat het iets minder met de club van Overmars. Gelukkig zijn er externe adviseurs ingeschakeld.
- Cluijffert
Kijk, kijk, kijk. Na oer-Ajacied en renaissanceman Kluivert, komt binnenkort ook onze alfamannetje Overmars weer beschikbaar. Ik zie de contouren van een nieuwe organisatie dat druipt van ajax-deejunah!Yopii schreef: ma nov 03, 2025 2:31 pm https://www.gva.be/sport/voetbal/het-dr ... 53272.html
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Ik ben dan zo ontzettend benieuwd op basis waarvan iemand in Brussel op enig moment zijn naam heeft genoemd. En waarom diegene toen niet de gang op is gestuurd maar dat er instemmend is geknikt ze hem daadwerkelijk zijn gaan bellen.
Wat maakt nou dat Schreuder de trainer is die Anderlecht er weer bovenop moet helpen?
Wat maakt nou dat Schreuder de trainer is die Anderlecht er weer bovenop moet helpen?
Nil volentibus arduum
- Jinne
- Site Admin
Kampioen met Club Brugge geworden. Van Bommel staat er daar ook nog goed op.
Eerder hebben we het al eens gehad over het succes van Union Saint Gilloise. Toen ging het vooral over het feit dat ze als kleine club zo op de voorgrond zijn geraakt door slim technisch beleid waar ze de sleutel lijken te hebben gevonden om succesvol het gebruik van data in te passen bij het samenstellen van hun selectie.
In dat kader is dit ook een interessant artikel, nu over de defensieve organisatie. Met een rol voor Kjell Scherpen als keeper. Al heeft 'ie kennelijk niet veel te doen.
In dat kader is dit ook een interessant artikel, nu over de defensieve organisatie. Met een rol voor Kjell Scherpen als keeper. Al heeft 'ie kennelijk niet veel te doen.
Alleen het FC Porto van Farioli laat dus betere cijfers zien als het gaat om tegendoelpunten. Uiteraard moet je dat altijd binnen de context van een competitie plaatsen maar het zegt echt wel iets over organisatie."Daar geraak je écht niet langs": op zoek naar het tactische wonderrecept van de Union-defensie, die zelfs Kompany aftroeft
Geen afweersysteem zo betrouwbaar als dat van Union. De Brusselaars maken dit seizoen alweer indruk met een ijzersterke defensie, die hen in statistiekenlijstjes zowaar boven de absolute wereldtop zet. Maar wat is het geheim van die onverzettelijke muur? Wij lieten twee tactici los op de sterktes (én de pijnpunten) van onze landskampioen. Quizvraagje voor de voetbaldieren onder ons: wanneer kreeg Union voor het laatst een schot op doel tegen?
Wie begint te zoeken in de twee voorbije wedstrijden in de Champions' Play-offs, is er meteen al aan voor de moeite. 180 minuten lang was doelman Kjell Scherpen praktisch werkloos. Voor het juiste antwoord moeten we nét geen maand terug in de tijd: op 22 maart tegen STVV. Ongezien eigenlijk, al lijkt het bij Union business as usual.
Met Kevin Mac Allister, Christian Burgess en Ross Sykes achterin staat het al maanden als een huis. Voor geen van de drie werd nochtans een dikke som geld neergelegd. Bovendien is het een vrij ongebruikelijke combinatie in ons land: een kleine Argentijn en twee boomlange Britten. Het zou zomaar het begin van een slechte mop kunnen zijn, maar tegenstanders vinden het allerminst een lachertje om het drietal te ontmoeten.
"Nee, ze hebben een paar profielen die echt uitmuntend zijn in het verdedigen van hun doelgebied", grijnst Hayk Milkon. De ex-coach van Dender ondervond dit seizoen aan den lijve hoe zwaar een avondje tegen de landskampioen kan zijn. "Sykes kent het klappen van de zweep, Burgess zet positioneel alles heel slim neer en Mac Allister ... tja, dat is gewoon een machine", getuigt hij. "Daar geraak je echt niet voorbij. Die jongen geeft zijn ziel om toch nog met een teen bij de bal te raken."
Om het even in cijfers uit te drukken: Union slikte in 32 wedstrijden amper 17 tegengoals. In statistiekenlijstjes laten ze zelfs de absolute wereldtop ver achter zich. Barcelona moest al 30 keer vissen in eigen land, het Bayern München van Vincent Kompany 27 keer en Nederlands kampioen PSV kreeg er zowaar al 40 om de oren.
Amper één team aan de Europese top doet wel beter dan onze kampioen: Porto, met 14 tegengoals in 29 wedstrijden.
Rapportje
Cijfers die ook een andere tacticus tot wanhoop drijven. "Je denkt altijd dat er ruimte in de rug van dat drietal ligt, omdat ze niet de snelste zijn, maar hun positiespel is zó goed", zucht Westerlo-coach Issame Charaï.
Ook hij kwam met zijn Kemphanen niet tot scoren tegen de Brusselse muur dit seizoen. "En dat heeft te maken met een aantal zaken, hé", vertelt hij. "Eerst en vooral zijn er de ervaring en de automatismen in die defensie."
"Daarnaast zijn ze ook niet bang om schoten af te blokken én zijn ze machtig in de lucht. Ik laat voor elke match een rapportje opmaken, maar als je dan eens bladert naar die gewonnen luchtduels... Die cijfers zijn enorm."
Voor Sykes ligt dat percentage op 72%, voor Burgess ook boven de 60%. "Je moet dus ook al niet denken dat je goedkope kansen zal krijgen door voorzetten te pompen", pikt Milkon in.
En laat het driekoppige pantser dan toch eens een steek vallen? Dan zijn er nog de twee wingbacks. "Khalaili en Guilherme lopen álles toe als dat nodig is", klinkt het bij beide coaches.
"Enerzijds vangen zij de tegenstanders in de pockets op, waardoor de centrale mannen niet te snel moeten uitstappen. Anderzijds blijven zij ook verantwoordelijk voor de buitenspelers. Zij nemen soms dus een dubbele rol op zich om alles gesloten te houden."
Je zou zowaar medelijden krijgen met de Brugse aanvallers die straks door die gordel moeten raken. En dan hebben we het nog niet eens over dé troef van Burgess en co. gehad: hun 'smeerlapgehalte'.
"Dat typeert eigenlijk die defensie van Union", weet Charaï. "Je staat er niet graag tegen, want ze trekken nooit een voetje terug. Ze gaan zelf graag in duel om hun kracht uit te spelen. Maar als je daarin meegaat, wordt het een strijd in hun voordeel."
"Ik herinner me nog onze eerste match daar dit seizoen. Onze spits, Nacho Ferri, had daar zo'n moeilijke wedstrijd tegen Burgess, terwijl Nacho normaal zelf graag in duel speelt."
"Het werd echt wel duidelijk dat het niet de leukste mannen zijn om tegen te spelen. En ergens heb je het gevoel dat ze altijd nét dat tikkeltje meer kunnen of mogen. Je zou verwachten dat die verdediging veel meer kaarten pakt, toch? Zoek maar eens op hoe vaak ze al rood kregen", knipoogt de Westerlo-coach.
Zo gezegd, zo gedaan: de teller staat op... één. Het was Burgess zelf die tegen Cercle Brugge een rode kaart pakte (en achteraf flink uithaalde op Instagram - "En dan zeggen ze dat Union de scheidsrechter mee heeft", schreef hij).
Milkon lacht als we het over de 'smeerlapjes' hebben. "Ik kan soms heel moeilijk uitleggen hoe ze ermee wegkomen zonder kaarten", zegt hij. "Als Burgess eens op de limiet geweest is, dan komt er volgende keer iemand anders ingrijpen."
Naar het tekenbord
Het zijn allemaal zaken die er mee voor zorgen dat de Union-defensie een onverzettelijke muur geworden is. Eentje die dit seizoen nog geen enkele keer omver werd geworpen in thuismatchen.
En tóch liggen er straks kansen voor Club om er als eerste te gaan winnen. "Ik heb zelfs eens de beelden teruggekeken van onze bekermatch met Dender tegen Union", vertelt Milkon ons aan de telefoon. "Toen zijn we er wel in geslaagd om mogelijkheden af te dwingen."
"De ruimte ligt in de rug van de verdediging. Alleen krijg je amper tijd om de bal daar te leggen. Ofwel sluiten de wingbacks het centrum goed af, ofwel zitten de middenvelders heel agressief op de man met de bal."
"En ook erover lukt niet, met al die grote jongens en een imposante keeper die meedenkt. Tactisch staat het dus héél goed. Maar dan moet je een andere manier vinden."
Daarvoor neemt Milkon er een virtueel tekenbord bij. "Je móét vooruit voetballen tegen Union. En dan zie ik een sleutelrol voor Vanaken en Tzolis bij Club."
"Stel nu: de spits komt uitzakken om de bal te vragen. Op dat moment moet er al een speler in beweging zijn, zodat de spits kan kaatsen én moet er een extra speler in de rug van de defensie lopen. Als je de bal er dan ergens tussenkrijgt..."
Een tactisch plannetje waar Charaï zich in kan vinden. "Het is effectief zaak om in de rug van dat drietal te geraken. Daarvoor heb je lopende spelers uit de tweede lijn nodig."
"En ook met één-tegen-één-situaties kan je hen pijn doen, alleen maken ze dan altijd op het juiste moment een foutje of delen ze een duwtje uit."
Dus is de gouden tip van ons duo richting Ivan Leko glashelder. "Ga voor lopende spelers en infiltraties. Dát is wat Union pijn kan doen."
"En eens je in het laatste derde geraakt, talm dan niet te lang. Ga voor een lage final pass tussen keeper en verdediging of aan het penaltypunt."
Vanaf daar zal de beste aanval in onze competitie er wel raad mee weten. Alleen rest nu de vraag: krijgt Club dankzij de gouden tips van Milkon en Charaï eindelijk een gat in de Brusselse muur?
Bron: Sporza.be
Nil volentibus arduum