Feyenoord

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: Feyenoord

Bericht door Peter » vr jul 31, 2020 1:29 pm

Yopii schreef:
vr jul 31, 2020 11:25 am
Ik had niet voor F. willen spelen als ik prof was geweest. Voor PSV trouwens ook niet. Ik ben dan ook een echte supporter. De meeste voetballers hebben wel een voorkeur, maar hun eigen carrière telt iets zwaarder.
Het gaat er ook een beetje om waar je past he. Ik denk dat ik als (fictieve) speler ook niet zo goed zou passen in de Brabantse hoempapa. Maar goed, ik zou sowieso andere keuzes maken. Kan me niet voorstellen dat je voor je lol 3 jaar in Norwich of Burnley gaat zitten ofzo. Leuk zo'n Premier League, maar dan voetbal ik toch liever bij Genoa of Betis ofzo.

Wouter

Bericht door Wouter » vr jul 31, 2020 1:44 pm

Peter schreef:
vr jul 31, 2020 1:29 pm
Yopii schreef:
vr jul 31, 2020 11:25 am
Ik had niet voor F. willen spelen als ik prof was geweest. Voor PSV trouwens ook niet. Ik ben dan ook een echte supporter. De meeste voetballers hebben wel een voorkeur, maar hun eigen carrière telt iets zwaarder.
Het gaat er ook een beetje om waar je past he. Ik denk dat ik als (fictieve) speler ook niet zo goed zou passen in de Brabantse hoempapa. Maar goed, ik zou sowieso andere keuzes maken. Kan me niet voorstellen dat je voor je lol 3 jaar in Norwich of Burnley gaat zitten ofzo. Leuk zo'n Premier League, maar dan voetbal ik toch liever bij Genoa of Betis ofzo.
Ach, man, Nederland is een postzegel met precies dezelfde winkels in elke stad. Ik heb op allerlei plekken in NL gewoond. Het is echt niet een enorme cultuurschok als je naar Brabant of Groningen gaat hoor.

Peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door Peter » vr jul 31, 2020 1:54 pm

OK ik ervaar dat toch echt anders. Het is niet zo'n megaverschil als Burnley versus Genoa of Norwich versus Sevilla, maar toch. Rotterdam is toch echt anders dan Eindhoven. Net zo goed dat Amsterdam heel anders is dan Enschede.

Wouter

Bericht door Wouter » vr jul 31, 2020 4:46 pm

Amsterdam is anders omdat het hypertoeristisch is en er veel expats wonen. Maar verder? Qua "cultuur"? Is het zo anders dan bijvoorbeeld Rotterdam?

Een collega van me heeft wel eens gezegd dat het voornaamste verschil is dat de lagere middenklasse in Rotterdam, die vaak op de PVV stemt, nog deels binnen de gemeentegrenzen woont en in Amsterdam in Almere. Daar zit wel wat in.

Ik vind NL in het algemeen heel erg op elkaar lijken, zeker qua cultuur. Het enige wat cultureel echt flink afwijkt van de mainstream in NL zijn de Bijbelgordel en de moslimwijken. Het grappige is dat bijvoorbeeld Yopi de bibbers krijgt van de refo's maar zelf in Amsterdam bij net zulke aartsconservatievelingen om de hoek woont.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma aug 03, 2020 6:09 pm

Wouter schreef:
Een collega van me heeft wel eens gezegd dat het voornaamste verschil is dat de lagere middenklasse in Rotterdam, die vaak op de PVV stemt, nog deels binnen de gemeentegrenzen woont en in Amsterdam in Almere. Daar zit wel wat in.
En waarom is dat?

Wouter

Bericht door Wouter » ma aug 03, 2020 9:06 pm

Omdat het centrum van Amsterdam vol expats en andere rijkaards zit. En natuurlijk vol Airbnb-graaiers. Die drukken de rest naar buiten. Daarnaast zijn er wat meer studenten. Tot slot kan Rotterdam door de hoogbouw veel meer mensen per vierkante meter kwijt.

Je moet de analyses van Josse de Voogd over het stemgedrag in steden eens lezen. Interessant en heel herkenbaar. In de meeste steden zie je ongeveer hetzelfde patroon.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma aug 03, 2020 10:22 pm

Dat expatgedoe was 40-50 jaar geleden toch nog niet echt aan de orde? Toen vertrokken er wel al volop Amsterdammers naar Almere en Purmerend.

Wouter

Bericht door Wouter » di aug 04, 2020 7:57 am

In 1985 had Almere nog maar 40 duizend inwoners hoor. Inmiddels meer dan 200 duizend. Ten opzichte van 1995 (toen ruim 100 duizend) is de bevolking verdubbeld.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di aug 04, 2020 8:58 am

Hmm, Amsterdam heeft een lange historie van mensen die vertrokken omdat het ze te druk werd. Rotterdam veel minder. Dat vind ik toch een opmerkelijk verschil.

Yopii

Bericht door Yopii » di aug 04, 2020 10:00 am

Mwah, de lagere middenklasse van de zestiger en zeventiger jaren vertrok niet omdat het zo druk was, maar omdat de woningen elders groter en beter waren.

Ook komt niet iedereen die in Almere woont al dan niet oorspronkelijk uit Amsterdam. Almere is een stad op zich, waar je redelijk strategisch zit voor de noordelijke Randstad.

De laatste tien jaar stroomt de binnenstad inderdaad vol expats en is AirBnB razendsnel opgekomen, maar daarvoor was dat niet zo. Voorheen vielen woningen onder de zestig vierkante meter automatisch in de sociale sector. De regering VVD-PvdA vond het nodig om dat te veranderen, zodat er meer doorstroming zou komen en minder druk op de woningmarkt. Uiteraard gebeurde het tegenovergestelde: woekerhuren voor kleine appartementjes.

Mijn waarneming: bijna alles wat vrijkomt hier verdwijnt uit de sociale sector en wordt verhuurd aan expats. De woningbouwvereniging houdt alleen nog een reserve aan voor mensen die geherhuisvest moeten worden vanwege stadsvernieuwing of zo.

Amsterdam kun je niet vergelijken met Rotterdam, het heeft veel meer aantrekkingskracht. Telkens als ze de regels verruimen, neemt de vraag door de aanzuigende werking toe.

elliquido

Bericht door elliquido » di aug 04, 2020 11:04 am

Vraag en aanbod,

Gezinnen wilden niet meer leven in kleine appartementen.
Toenemende bevolking
Ghetto vorming. (Bijlmer bijv)

Mind you, in de jaren 80 was amsterdam echt geen veilige stad. Gezinnen vluchtten dus naar de omliggende gemeenten.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Yopii

Bericht door Yopii » di aug 04, 2020 11:34 am

Gezinnen vertrekken áltijd naar omliggende gemeenten. Een stad als Amsterdam heeft niet genoeg eengezinswoningen in de aanbieding, zeker niet met tuin en zo.

Amsterdam is wel heel erg veranderd sinds de tachtiger jaren, opgeknapt zou ik zeggen. Sommige mensen vinden juist dat de stad vertrut is. Het is maar hoe je het bekijkt.

Bepaalde buurten waren toen inderdaad onveilig, met name de Bijlmer. Verder waren er hier en daar nog slechte stukken, zoals de Zeedijk en de Staatsliedenbuurt. Voor de rest was die onveiligheid meer reputatie dan werkelijkheid.

Op dit moment loopt de Randstad vol door bevolkingsgroei en concentratie van werkgelegenheid. Dat zal nog wel even doorgaan. Misschien komt er enige verlichting als Wouter gelijk krijgt, maar ik betwijfel het.

999

Bericht door 999 » wo aug 05, 2020 10:01 am

Feyenoord met, Ajax zonder

Feyenoord laat zondag maximaal 7000 supporters toe bij de oefenwedstrijd tegen Sparta Rotterdam in De Kuip. De club ziet het duel als een belangrijke testcase voor het nieuwe seizoen. Feyenoord zegt de richtlijnen van de overheid en het RIVM te volgen. Ajax speelt het oefenduel van zaterdag tegen RKC Waalwijk zonder publiek in de Johan Cruijff ArenA. De gemeente Amsterdam heeft geen vergunning vrijgegeven en de club heeft daardoor niet de formele toestemming die nodig is om de gewenste 9000 toeschouwers toe te laten.

Ajax hoopt tegen FC Utrecht wel supporters te kunnen toelaten.
De T.

Plaats reactie