Wielrennen
Moderator: mods
- Liberty
- Contacteer:
Re: Wielrennen
Ja, voor het dopingagentschap zelf is de zaak grotendeels afgedaan. Voor de UCI niet natuurlijk.
Tijd voor iets nieuws.
Dat vind ik dus niet natuurlijk. Zo gaat het namelijk nooit. Bovendien zijn die organisaties aan elkaar gelieerd.
- Liberty
- Contacteer:
Volgens mij krijgt elke renner de kans om zijn onschuld te bewijzen hoor. In ieder geval, wanneer er natuurlijk twijfel bestaat. Soms is het bewijs al direct overduidelijk. Maar je onschuld bewijzen lukt vrijwel nooit natuurlijk en vrijwel iedere gepakte renner geeft later toe toch gebruikt te hebben. En ook Contador hoort een kans te krijgen. Al denk ik persoonlijk dat hij gebruikt heeft. Het is niet de eerste keer dat hij met een dopingzaak in aanraking komt en de vorige keer kwam hij heel goed weg, zoals overigens de meeste Spaanse sporters dat 'heel verrassend' deden.
Tijd voor iets nieuws.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Ik denk niet dat hij gebruiktheeft. Daar is deze waarde veel te klein voor, want het is 400x minder dan een laboratorium waar zou kunnen nemen en het is daarnaast ook nog eens geen redmiddel. Het is bloeddoping en anders gewoon pure pech.
Ze moeten sowieso betere richtlijnen stellen voor dergelijke stoffen, want dit gaat nergens over. Voer dergelijke controles bij het voetbal in en iedereen is een dopingzondaar.
Ze moeten sowieso betere richtlijnen stellen voor dergelijke stoffen, want dit gaat nergens over. Voer dergelijke controles bij het voetbal in en iedereen is een dopingzondaar.
En wanneer is er twijfel? Vanaf hoeveel (pico)gram?In ieder geval, wanneer er natuurlijk twijfel bestaat. Soms is het bewijs al direct overduidelijk.

Bij die Chinees (knecht van Armstrong, goh

- Liberty
- Contacteer:
Tja, maar die Chinees is natuurlijk een kleine vis. En dan heb je sneller pech.Jöhnk schreef:En wanneer is er twijfel? Vanaf hoeveel (pico)gram?In ieder geval, wanneer er natuurlijk twijfel bestaat. Soms is het bewijs al direct overduidelijk.![]()
Bij die Chinees (knecht van Armstrong, goh) was er ook geen twijfel.
En wanneer is er twijfel? Ik weet het niet, ik ben geen dopingexpert en geen hormonenexpert. Maar ik kan me best voorstellen dat er twijfel gevallen zijn, zoals nu blijkbaar.
Tijd voor iets nieuws.
En daar kan jij je in vinden?Liberty schreef:Tja, maar die Chinees is natuurlijk een kleine vis. En dan heb je sneller pech.
Waar zit die twijfel 'm precies in dan? Het goedje is aangetroffen, tot tweemaal toe, dus daar bestaat geen twijfel over. Wel kun je je afvragen hoe Contador het binnen heeft gekregen. Maar dat geldt voor elk geval, ook voor de zogenaamd overduidelijk gevallen. Weet je nu eenmaal nooit, dus die bewijslast is helemaal niet aan de orde.
Overigens zeg ik niet dat Contador zijn onschuld niet aan zou mogen tonen. Dat mag iedere renner, graag zelfs.
- Liberty
- Contacteer:
Nee, natuurlijk niet. Ook hij verdient een eerlijke kans. Maar ja, je weet hoe het gaat. Die Chinees kent niemand en Contador heeft drie keer de Tour gewonnen. Kleine vis, grote vis. Dan is de kleine vis sneller de l*l.Jöhnk schreef:En daar kan jij je in vinden?Liberty schreef:Tja, maar die Chinees is natuurlijk een kleine vis. En dan heb je sneller pech.
Bepaalde waarden in het bloed kunnen slechts door doping stijgen cq dalen, denk ik. Ik ben geen medicus, maar ik betwijfel het of je voor elk geval een leuke en geloofwaardige smoes kunt verzinnen.Waar zit die twijfel 'm precies in dan? Het goedje is aangetroffen, tot tweemaal toe, dus daar bestaat geen twijfel over. Wel kun je je afvragen hoe Contador het binnen heeft gekregen. Maar dat geldt voor elk geval, ook voor de zogenaamd overduidelijk gevallen. Weet je nu eenmaal nooit, dus die bewijslast is helemaal niet aan de orde.
Overigens zeg ik niet dat Contador zijn onschuld niet aan zou mogen tonen. Dat mag iedere renner, graag zelfs.
Daarom weet ik niet of het vlees-verhaal van Contador uberhaupt te bewijzen valt.
Tijd voor iets nieuws.
Wacht even hoor. vergeef me als ik niet alles terug lees, maar deze niet-academicus (sorry) met laboratorium verleden heeft even bijles nodig.Peter schreef:het is 400x minder dan een laboratorium waar zou kunnen nemen
Als de minimum waarde dat een lab zou kunnen waarnemen 400x hoger ligt. Hoe is die waarde die 400x onder die ondergrens ligt dan gemeten?
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Ik snap niet zo goed waarom ie clenbuterol gebruikt zou hebben. Ik ken clenbuterol uit het bodybuilding wereldje en het is meer een middel om droger te worden, niet sterker. Het enige wat kan is dat het de luchtwegen breder maakt, maar verder?
- peter
In Keulen. Dat is het enige lab die dit wel kan meten, namelijk. Krom uitgedrukt door mij dus.M schreef:Wacht even hoor. vergeef me als ik niet alles terug lees, maar deze niet-academicus (sorry) met laboratorium verleden heeft even bijles nodig.Peter schreef:het is 400x minder dan een laboratorium waar zou kunnen nemen
Als de minimum waarde dat een lab zou kunnen waarnemen 400x hoger ligt. Hoe is die waarde die 400x onder die ondergrens ligt dan gemeten?
'Nieuw bewijs tegen Contador'
KEULEN - Nieuwe beschuldigingen aan het adres van Alberto Contador. Daags nadat uitkwam dat in de urine van de Spanjaard de spierversterker clenbuterol is aangetroffen, berichten de Franse krant L'Equipe en de Duitse omroep ARD over uitslagen van bloedcontroles.
Bij Contador zouden weekmakers zijn aangetroffen. De zogenoemde 'plasticizers' zouden wijzen op het gebruik van een infuus, bijvoorbeeld voor het toedienen van een verboden bloedtransfusie. Het toedienen van een infuus is - zonder medische reden - sowieso verboden.
Een geëmotioneerde Contador liet donderdag tijdens een persconferentie in zijn woonplaats Pinto weten dat de positieve test het gevolg is van het eten van besmet vlees. De drievoudig Tourwinnaar heeft de nieuwe beschuldigingen al tegengesproken.
Blij met de punten ...
Goh, verrassend.....
- peter
Hier even het bewijsmateriaal van de bron Seppelt:

Contador maakt gebruik van weekmakers, De UCI verdoezelt deze feiten, maar de bron is niet bekend. Echt, dit is journalistiek van de hoogste orde, hoor.“There are other, very, very incriminating suspicious facts against Contador. Other values have appeared that are ten times over the higher value from so-called plasticizers [such as di-(2-ethylhexyl)phthalate (DEHP) – ed.] which are used in blood bags. These values were measured one day before the positive dope control. These blood bag softener values could indicate that autologous blood doping may have been performed.”
“The UCI completely kept this under the covers,” he continued. “They didn't say anything to this yesterday. Again the question about the credibility of the UCI comes up.” Seppelt didn’t reveal the source for his information about the plasticizer values,

-
- AT Toto winner 10/11
Hushovd wereldkampioen. Héérlijke race. De laatste 100 kilometer non-stop aanvallen en ontsnappingen van alle favorieten. Hushovd de hele dag niet gezien, tot 150 meter voor de finish.
Nederlanders verrassend sterk, veel in de aanval. Moerenhout, Terpstra en Poels erg aanwezig in de finale en de eerste twee zijn in de top 20 geëindigd.
Nederlanders verrassend sterk, veel in de aanval. Moerenhout, Terpstra en Poels erg aanwezig in de finale en de eerste twee zijn in de top 20 geëindigd.
- peter
Eens. Mooie koers, al was het parcours net niet scherp genoeg helaas.
Sporza"De kok van Astana was helemaal niet overtuigend"
Agusti Bernaus werkt voor de Spaanse internetkrant sport.es. Zoals andere collega's in de Tour zocht hij naar een verhaal voor de "nieuwsluwe" rustdag in de Tour. Hij kwam uit bij de kok van Astana, Paco Olalla.
"Olalla vertelde me toen onder meer wat hij zou koken. Hij zei me dat hij vlees had gekocht in Pau. Op de markt of in een supermarkt, dat weet ik niet meer", zegt Bernaus. "Dat had ik niet opgeschreven. Het leek me ook niet belangrijk."
Maar vorige week raakte de positieve plas van Contador bekend en voerde de Spanjaard het "vlees-verhaal" op. Hij vertelde dat een vriend slecht vlees had meegebracht uit Spanje en dat dat de reden was voor de clenbuterol in zijn bloed. Bernaus: "Waarom zou ik liegen over dat vlees uit Pau? Voor mijn verhaal maakte dat niets uit."
De Spaanse journalist belde de kok vorige week, na de persconferentie van Contador, weer op. "Olalla zat er duidelijk verveeld mee. Hij klonk ongelukkig. Hij bleef bij de nieuwe "Spaans vlees"-versie, maar overtuigend was het zeker niet."
Toen L'Equipe schreef dat er - behalve clenbuterol - ook plastic was gevonden in Contadors bloed (wat kan wijzen op bloeddoping), wees Contador op de vacuüm-verpakking van dat Spaanse vlees. Het Pau-vlees was niet vacuüm verpakt, een detail van formaat dus.
Contador schreef afgelopen zomer een derde Tour op zijn naam. Vorige week raakte bekend dat hij op de rustdag in Pau positief testte. De UCI onderzoekt de zaak op dit moment nog.
nu.nlNieuwe tegenvaller voor Contador
AMSTERDAM – Alberto Contador heeft een nieuwe tegenvaller te verwerken gekregen in de strijd tegen zijn positieve dopingtest. Volgens de New York Times is er namelijk niet sprake van één, maar twee positieve tests. Ook zou het gehalte weekmakers in zijn bloed acht maal zo hoog zijn als het voorgeschreven minimum.De Amerikaanse krant sprak een persoon die de resultaten van zijn onderzoek onder ogen zou hebben gehad. De bron wil anoniem blijven, omdat er een afspraak is gemaakt dat hangende het onderzoek naar de positieve test van Contador alle resultaten geheim moeten blijven.
Schorsing
De Spaanse renner werd afgelopen week door de internationale wielrenunie UCI geschorst, omdat er in een tijdens de Tour afgenomen urinestaal sporen zijn gevonden van het verboden middel clenbuterol. Volgens de UCI gaat het om een bijzonder kleine hoeveelheid van de spierversterker. Contador weerlegde de beschuldigingen door te zeggen dat de microdosis clunbuterol in zijn bloed van een kalfsbiefstuk komt. Bij de herkomst van het stuk vlees worden echter vraagtekens geplaatst.
Weekmakers
De Duitse tv-zender ARD en de Franse krant L’Equipe meldden niet lang na de positieve test dat er ook weekmakers bij de 27-jarige renner gevonden zijn. Dit zou erop duiden dat Contador een bloedtransfusie heeft ondergaan, hetgeen verboden is volgens de voorschriften van de mondiale antidopingautoriteit WADA.
Dopingexpert Rasmus Damsgaard is ervan overtuigd dat de Spanjaard zich met eigen lichaamsbloed ingespoten heeft, dat enkele maanden daarvoor is afgetapt. Er zou in dat bloed clenbuterol hebben gezeten.
Tweemaal positief
Volgens de bron van de Amerikaanse krant vond de test met de bloedtransfusie echter een dag voor zijn clenbuterol-test plaats. Dit zou betekenen dat hij tweemaal positief zou zijn getest.
Ook zou uit de eerste test blijken dat het gehalte weekmakers acht maal zo hoog is dan toegestaan.
Het stinkt aan alle kanten!
Daar is vast wel een verklaring voor. Gisteravond dronk ik een colaatje en zat ik opeens op plastic te kauwen dat mee was gekomen met de ijsblokjes uit de ijsblokjeszak. 

Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Je leest het, het moet allemaal geheim blijven. Hij zal er dus wel mee wegkomen. Die Chinees was al acht keer geschorst geweest.joey schreef:Nieuwe tegenvaller voor Contador
AMSTERDAM – Alberto Contador heeft een nieuwe tegenvaller te verwerken gekregen in de strijd tegen zijn positieve dopingtest. Volgens de New York Times is er namelijk niet sprake van één, maar twee positieve tests. Ook zou het gehalte weekmakers in zijn bloed acht maal zo hoog zijn als het voorgeschreven minimum.De Amerikaanse krant sprak een persoon die de resultaten van zijn onderzoek onder ogen zou hebben gehad. De bron wil anoniem blijven, omdat er een afspraak is gemaakt dat hangende het onderzoek naar de positieve test van Contador alle resultaten geheim moeten blijven.
- Liberty
- Contacteer:
Dat zal wel heel erg moeilijk zijn want hij heeft inmiddels de schijn wel heel erg tegen. Als dit dus in de doofpot verdwijnt dan kan Contador natuurlijk nooit meer geloofwaardig fietsen. Bij elke winst zullen de critici zich afvragen wie er gewonnen heeft, hij of de doping.
Nee, Contador zal toch echt moeten aantonen dat hij onschuldig is, lijkt me. Maar het ziet er steeds slechter voor hem uit.
Nee, Contador zal toch echt moeten aantonen dat hij onschuldig is, lijkt me. Maar het ziet er steeds slechter voor hem uit.
Tijd voor iets nieuws.
-
- AT Toto winner 10/11
Hert net lijkt zich te sluiten, ja. Maar het wordt nu wel tijd dat de UCI duidelijkheid geeft over die weekhouders in zijn bloed. Want als dat écht het geval is heeft Contador twee dingen uit te leggen en wordt het vrij lastig voor hem.
- peter
Exact. Ik lees nu van alles en nog wat en de een pretendeert nog betrouwbaarder dan de ander te zijn, maar voorlopig wacht ik gewoon op de officiële kanalen.
Nou Peter, dan gooien we er speciaal voor jou een bericht uit La Bella Italia tegenaan:
Mee eens?Aanklager CONI: Alle renners gebruiken dope
ROME - Ettore Torri van het Italiaans olympisch comité CONI heeft dinsdag hard uitgehaald naar de wielerwereld. Volgens de aanklager in dopingzaken gebruiken alle renners in het profpeloton verboden middelen. ,,Dat is niet alleen mijn mening. Het is wat de hele wielerwereld weet. Elke renner die ik ondervraag, bevestigt het'', aldus de Italiaan.
Volgens Torri zou het legaliseren van doping een oplossing kunnen zijn. ,,Op voorwaarde natuurlijk dat de gezondheid van de renners niet in gevaar gebracht wordt. Selchts een klein percentage van de dopingzondaars wordt betrapt. Eén op de honderd valsspelers eruit halen is ook niet rechtvaardig. Doping blijft zich steeds verder uitbreiden en dat zal niet stoppen.''
De wielerwereld kreeg afgelopen week weer te maken met grote dopingzaken. Tourwinnaar Alberto Contador is voorlopig geschorst omdat bij hem clenbuterol is aangetroffen. Ook Ezequiel Mosquera, de nummer twee van de Vuelta, werd gepakt. (ANP/DHE)
Het stinkt aan alle kanten!
-
- AT Toto winner 10/11
Wordt lastig voor Vacansoleil.Tien teams zeker van ProTourlicentie
AIGLE - De Internationale Wielrenunie UCI heeft dinsdag een lijst met tien wielerploegen vrijgegeven die voor volgend jaar zeker zijn van een ProTourlicentie. Tot die formaties behoort ook de Rabobank. Opvallend is dat Astana, waar drievoudig tourwinnaar Alberto Contador dit seizoen voor reed, niet tot de ploegen behoort. De formatie uit Kazachstan - met Alexandre Vinokourov in de gelederen - heeft volgens de mededeling van de UCI geen ProTourlicentie voor volgend jaar aangevraagd.
De UCI heeft nog acht licenties voor de hoogste divisie van het profwielrennen te vergeven. Daarvoor zijn nog tien ploegen in de race, onder meer het Nederlandse Vacansoleil. De licentie is nodig om zeker te zijn van startrecht in de wedstrijden van de World Tour, waar alle belangrijke klassiekers en de drie grote ronden in zijn opgenomen. Skil-Shimano heeft de status van Pro Continentale aangevraagd.
Naast Astana ontbreekt ook de nieuwe Australische ploeg Pegasus op de lijst van de UCI. Volgens aanwinst Robbie McEwen hebben de Australiërs zich wel degelijk op tijd ingeschreven voor een ProTourlicentie. Het is onduidelijk waarom de teams niet op de lijst van de UCI staan. Milram verdwijnt in 2011 en teammanager Gerrie van Gerwen heeft de aanvraag voor een toplicentie in 2011 ingetrokken.
Om in aanmerking te komen voor de hoogste divisie, moeten teams aan diverse voorwaarden voldoen. Ze moeten sponsorcontracten en een bankgarantie overleggen en minimaal twaalf renners onder contract hebben. Nieuwe ploegen moeten ook gegevens over de teamopzet inleveren.
De tien ploegen die al zeker zijn van de ProTourlicentie in 2011, zijn Rabobank, AG2R, Katusha, Lampre, Omega Pharma-Lotto, QuickStep, Saxobank Sungard, Garmin, Sky en RadioShack.
De tien ploegen die een aanvraag hebben ingediend, zijn Vacansoleil, BMC, Cofidis, Euskaltel, FDJ, Geox, Liquigas, Luxembourg Pro Cycling Project, Telefonica Movistar en HTC Columbia.
Telegraaf.nl