Dit zei Cruijff in de VI in juli 1985:
Bekend verhaal? De geschiedenis herhaalt zich, concludeert Bruins Slot.Ajax de beste jeugdopleiding? Ik zie hier spelers van twintig de meest elementaire fouten maken. In de hoogste jeugd zie ik eenbenige voetballers die nauwelijks weten hoe ze hun andere been als standbeen moeten gebruiken. Praten we dan over een goede jeugdopleiding? DE club bestaat uit allemaal verschillende winkels. Elke trainer stelt zijn eigen elftal op. Dat geeft problemen, want er zijn trainers die met een laatste man spelen en anderen met twee spitsen. Dat kan niet, want bij een topclub is geen ruimte voor eigen winkeltjes?
Bruins Slot werd hoofd opleiding in 1982. Aad de Mos was toen trainer van Ajax en Cruijff speler. Bruins Slot wilde zich verdiepen in Ajax en ging op advies van De Mos met Cruijff praten. Vanaf dat moment werkten de twee samen. Cruijff bemoeide zich dus als speler al met de opleiding. Maar hij ging pas echt los toen hij hoofdtrainer werd. Hij bedong toen dat hij het op technisch gebied voor het zeggen kreeg. Daarbij stonden twee dingen voor hem voorop: meer saamhorigheid binnen de club en meer kwaliteit. Bruins Slot zegt:
Volgens mij vergist BS zich hier trouwens. ´Seedorf kwam pas op tienjarige leeftijd naar Ajax.Johan wilde de clubsfeer van vroeger terugbrengen. Destijds was het gebruikelijk dat mensen uit de organisatie zelf in de amateurelftallen van Ajax speelden.Dat was inde loop der tijd verwaterd, waarop Johan de amateurtak nieuw leven heeft ingeblazen. Dat moest de navelstreng van de club worden,het kloppend hart waar de cultuur werd bepaald en bewaakt. Op die manier wilde hij op alle gebieden saamhorigheid tussen alle echte Ajax-mensen creeëren. DAt wilde hij ook terugzien in een goede samenwerking tussen de trainers. Een ander kernpunt was de kwaliteit van de zelf opgeleide spelers. Die moest omhoog. Tot de jaren tachtig was de scouting behoorlijk vrijblijvend. Johan wilde veel gerichter speuren naar talent. Hij formeerde een scoutingscommissie, daarin kwamen echte Ajacieden als Bobby Haarms, Hennie Henrichs, Jany van der Veen, Rolf GRotenboer, Teun Boogaard en Cor van Eijden. Vanaf dat moment werden elk weekend alle velden van Amsterdam en omstreken afgestruind. Bovendien verlaagde Johan de leeftijd waarop jongetjes naar Ajax konden komen. Dat had meteen effect: op dbasis van die nieuwe aanpak hebben we dat eerste jaar Patrick Kluivert en Clarence Seedorf al vroeg ontdekt.
BS zegt dat hij en Cruijff in feite voortzetten waar Leo Beenhakkermee begonnen was:
Niet te geloven, toch?Ajax staat wereldwijd bekend om de opleiding, maar slechts weinig mensen weten dat F. er ooit mee begonnen was. Beenhakker heeft het daar als jeugdtrainer op poten gezet. Eind jaren zeventig stapte Leo over naar Ajax waar hijhet eerste officièle hoofd opleiding werd. Zijn eerste actie was even simpel als verstandig: hijliet tachtig procent van het Amsterdamse jeugdelftal overschrijven naar Ajax. Daar was al op kwaliteit geselecteerd, dus hadden we in een klap de beste jeugdspelers van de stad binnen. Zo is het begonnen.

BS zegt over Cruijff:
En:Ik zie hem nog wegrijden, drie jaar geleden bij de Arena, toen hij het niet eens kon worden met Marco van Basten over de opleiding. Ik dacht:dit was het,die zien we nooit meer terug bij Ajax. Maar Johan blijft iedereen verbazen. Ook mij.
En:Johan staat bekend als een eigenwijs persoon die nooit iets van anderen aanneemt. Dat is complete onzin. Hij houdt juist van input. Hoe meer hoe beter. Alleen zijn er weinig mensen die het spel beter zien dan hij· Maar als je met iets komt waarin hij het ziet zitten, zal hij daar absoluut zijn voordeel mee doen
De Boer, Bergkamp en Jonk gaan een centrale rol in het proces spelen, jongens die uit ervaring weten wat de visie van Cruijff inhoudt en waartoe die kan leiden. Als de hele club het ondersteunt, heeft het project een zeer grote kans van slagen. Die brede steun is essentieel, want zelfs Johan kan het niet alleen.
Demo, zonder Cruijff waren De Boertjes niet naar Ajax gekomen Hij heeft hoogstpersoonlijk de onkostenverzekering voor hun vader geregeld. En hij was altijd heel erg met die jongens bezig, dat waren echt oogappeltjes van hem.
Zo, nu ga ik lekker uit eten.