De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » do dec 15, 2011 9:54 am

Heb laatst een heel stuk over het voetbalbedrijf Bayern gelezen en heb me verbaasd dat we ons daarmee willen gaan spiegelen. De kopstukken van Duitsland zitten namelijk in dat voetbalbedrijf.

Het gaat dus om de bedrijfstak en ik zal wat quotes pakken van wiki, omdat ik het stuk nergens meer kan lezen:
Die FC Bayern München AG ist eine Aktien- und Tochtergesellschaft des Fußballvereins FC Bayern München sowie von Audi und Adidas. Sie betreibt insbesondere die professionelle Fußballabteilung des FC Bayern. Ihr Vorstandsvorsitzender ist Karl-Heinz Rummenigge, Aufsichtsratsvorsitzender ist Uli Hoeneß. Ihre Aktien werden nicht an der Börse gehandelt. Ein Börsengang ist für die nächsten Jahre auch nicht geplant.

Vorstand

Karl-Heinz Rummenigge (Vorstandsvorsitzender)
Karl Hopfner (stellvertretender Vorstandsvorsitzender)
Andreas Jung (stellvertretendes Vorstandsmitglied[5])

Aufsichtsrat
Vorsitzender: Uli Hoeneß (Präsident des FC Bayern München e. V.)
Stellvertretender Vorsitzender: Herbert Hainer (Vorstandsvorsitzender der adidas AG)
Stellvertretender Vorsitzender: Rupert Stadler (Vorstandsvorsitzender Audi AG)
Timotheus Höttges (Vorstand Deutsche Telekom AG)
Helmut Markwort (Herausgeber des Focus / Vorstand Hubert Burda Media Holding GmbH & Co KG)
Dieter Rampl (Vorsitzender des Verwaltungsrates der UniCredit Group)
Fritz Scherer (1. Vizepräsident des FC Bayern München e. V.)
Edmund Stoiber (Ministerpräsident a. D. von Bayern)
Martin Winterkorn (Vorstandsvorsitzender der Volkswagen AG)
Dit is dus de Directie en de Raad van Commissarissen. Vergelijk dat eens met vdAat, Slop als directie en de huidige RvC van Ajax (of de vorige van mijn part). Wil je meedoen met de top, dan moet je in alle geledingen ook toppers hebben zitten.

Zo'n Hopfner is dus bijvoorbeeld verantwoordelijk voor financiën. Kijkt u even mee:
Geschäftsjahr Umsatz Gewinn / Verlust*
1998/1999 127,7 Mio. Euro 12,3 Mio. Euro
1999/2000 144,7 Mio. Euro 8,7 Mio. Euro
2000/2001 173,2 Mio. Euro 16,5 Mio. Euro
2001/2002 176,0 Mio. Euro 9,8 Mio. Euro
2002/2003 162,7 Mio. Euro 0,4 Mio. Euro
2003/2004 166,3 Mio. Euro -3,4 Mio. Euro
2004/2005 189,5 Mio. Euro 6,6 Mio. Euro
2005/2006 204,7 Mio. Euro 4,8 Mio. Euro
2006/2007 225,8 Mio. Euro 18,9 Mio. Euro
2007/2008 286,8 Mio. Euro 2,1 Mio. Euro
2008/2009 268,7 Mio. Euro 2,5 Mio. Euro
2009/2010 312,0 Mio. Euro 2,9 Mio. Euro
2010/2011 290,9 Mio. Euro 1,3 Mio. Euro.
*na aftrek belastingen
Dit zegt alles. Vooral over Ajax. Het model Bayern is leuk als referentiekader, maar het is een utopie dat wij daar ooit gaan komen.

Marcel

Bericht door Marcel » do dec 15, 2011 10:20 am

Peter schreef:Heb laatst een heel stuk over het voetbalbedrijf Bayern gelezen en heb me verbaasd dat we ons daarmee willen gaan spiegelen. De kopstukken van Duitsland zitten namelijk in dat voetbalbedrijf.

Het gaat dus om de bedrijfstak en ik zal wat quotes pakken van wiki, omdat ik het stuk nergens meer kan lezen:
Die FC Bayern München AG ist eine Aktien- und Tochtergesellschaft des Fußballvereins FC Bayern München sowie von Audi und Adidas. Sie betreibt insbesondere die professionelle Fußballabteilung des FC Bayern. Ihr Vorstandsvorsitzender ist Karl-Heinz Rummenigge, Aufsichtsratsvorsitzender ist Uli Hoeneß. Ihre Aktien werden nicht an der Börse gehandelt. Ein Börsengang ist für die nächsten Jahre auch nicht geplant.

Vorstand

Karl-Heinz Rummenigge (Vorstandsvorsitzender)
Karl Hopfner (stellvertretender Vorstandsvorsitzender)
Andreas Jung (stellvertretendes Vorstandsmitglied[5])

Aufsichtsrat
Vorsitzender: Uli Hoeneß (Präsident des FC Bayern München e. V.)
Stellvertretender Vorsitzender: Herbert Hainer (Vorstandsvorsitzender der adidas AG)
Stellvertretender Vorsitzender: Rupert Stadler (Vorstandsvorsitzender Audi AG)
Timotheus Höttges (Vorstand Deutsche Telekom AG)
Helmut Markwort (Herausgeber des Focus / Vorstand Hubert Burda Media Holding GmbH & Co KG)
Dieter Rampl (Vorsitzender des Verwaltungsrates der UniCredit Group)
Fritz Scherer (1. Vizepräsident des FC Bayern München e. V.)
Edmund Stoiber (Ministerpräsident a. D. von Bayern)
Martin Winterkorn (Vorstandsvorsitzender der Volkswagen AG)
Dit is dus de Directie en de Raad van Commissarissen. Vergelijk dat eens met vdAat, Slop als directie en de huidige RvC van Ajax (of de vorige van mijn part). Wil je meedoen met de top, dan moet je in alle geledingen ook toppers hebben zitten.

Zo'n Hopfner is dus bijvoorbeeld verantwoordelijk voor financiën. Kijkt u even mee:
Geschäftsjahr Umsatz Gewinn / Verlust*
1998/1999 127,7 Mio. Euro 12,3 Mio. Euro
1999/2000 144,7 Mio. Euro 8,7 Mio. Euro
2000/2001 173,2 Mio. Euro 16,5 Mio. Euro
2001/2002 176,0 Mio. Euro 9,8 Mio. Euro
2002/2003 162,7 Mio. Euro 0,4 Mio. Euro
2003/2004 166,3 Mio. Euro -3,4 Mio. Euro
2004/2005 189,5 Mio. Euro 6,6 Mio. Euro
2005/2006 204,7 Mio. Euro 4,8 Mio. Euro
2006/2007 225,8 Mio. Euro 18,9 Mio. Euro
2007/2008 286,8 Mio. Euro 2,1 Mio. Euro
2008/2009 268,7 Mio. Euro 2,5 Mio. Euro
2009/2010 312,0 Mio. Euro 2,9 Mio. Euro
2010/2011 290,9 Mio. Euro 1,3 Mio. Euro.
*na aftrek belastingen
Dit zegt alles. Vooral over Ajax. Het model Bayern is leuk als referentiekader, maar het is een utopie dat wij daar ooit gaan komen.
Valt het niet op dat in de RvC alleen maar topmensen uit het bedrijfsleven zitten en geen ex-voetballers?!
Goed Rummenigge is een oud voetballer, van Hopfner en Jung heb ik geen idee wat hun achtergrond is.

peter

Bericht door peter » do dec 15, 2011 10:24 am

Dat is de Directie. Een voetbalman als uithangbord en Hopfner en Jung die de zakelijke kant regelen. Dus de Financiën en Jung de marketing. Hopfner doet dit volgens mij sinds halverwege de jaren 80 en dat met 'enig succes'. Bij ons zou dat dan van Gaal, vdAat en Slop zijn. Ach ja, je moet ergens beginnen. :smallgrin.gif:

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do dec 15, 2011 10:34 am

Peter schreef:Heb laatst een heel stuk over het voetbalbedrijf Bayern gelezen en heb me verbaasd dat we ons daarmee willen gaan spiegelen. De kopstukken van Duitsland zitten namelijk in dat voetbalbedrijf.
[...]
Want we hebben die mensen niet in Nederland of ze hebben geen zin om bij Ajax te werken?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do dec 15, 2011 10:38 am

Ik heb altijd gehoopt en hoop, vermoedelijk tegen beter weten in, op iemand als Van Wijk. Topbestuurder (geweest) bij topbedrijf en heeft in de jeugd gevoetbald. Maar goed. Dat zal een utopie zijn.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do dec 15, 2011 10:42 am

Peter schreef:Dat is de Directie. Een voetbalman als uithangbord en Hopfner en Jung die de zakelijke kant regelen. Dus de Financiën en Jung de marketing. Hopfner doet dit volgens mij sinds halverwege de jaren 80 en dat met 'enig succes'. Bij ons zou dat dan van Gaal, vdAat en Slop zijn. Ach ja, je moet ergens beginnen. :smallgrin.gif:
Dat kan bij Ajax niet. Cruijff kan maximaal een jaar z'n mond houden, daarna gaat ie zich vervelen en moet er weer een bestuur sneuvelen.
Whitey on the moon.

peter

Bericht door peter » do dec 15, 2011 10:44 am

Jinne schreef:
[...]
Want we hebben die mensen niet in Nederland of ze hebben geen zin om bij Ajax te werken?
Dat laatste natuurlijk. Je denkt toch niet dat een witte raaf zijn kop in dit wespennest steekt? Ajax barst van de structuren en van de incompetente mensen. Ik zie het al voor me dat een Wijffels, Niek Hoek of een Zalm het financieel beleid van Ajax gaat controleren. :smallgrin.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do dec 15, 2011 10:48 am

Peter schreef:
Jinne schreef:
[...]
Dat laatste natuurlijk. Je denkt toch niet dat een witte raaf zijn kop in dit wespennest steekt? Ajax barst van de structuren en van de incompetente mensen. Ik zie het al voor me dat een Wijffels, Niek Hoek of een Zalm het financieel beleid van Ajax gaat controleren. :smallgrin.gif:
Hhaha inderdaad. Die zien dan ene J. Cruijff die geen officiele functie heeft, maar wel aan de touwtjes trekt. Geen wonder dat niemand daar z'n vingers aan durft te branden. Ten Have heeft het geprobeert, maar die is de slag (helaas) ook aan het verliezen. Als het deze J. Cruijff niet zint, wordt de Telegraaf ingeschakeld, die vervolgens zoveel stront uitstort dat iedereen het begint te geloven. Zodra deze sneeuwbal rolt, stappen ook de supportersverenigingen aan boord omdat ze de materie niet begrijpen en kant kiezen voor de eeuwige jongen uit Betondorp.
Whitey on the moon.

Le T.

Bericht door Le T. » do dec 15, 2011 11:23 am

666 schreef:
LucaS schreef:Het is vrij gebruikelijk dat in een RvC een commissie bestaande uit RvC-leden zich bezig houdt met de voorbereiding van een agendapunt/besluit, waar vervolgens in de vergadering over wordt gediscussieerd.
Het is vrij gebruikelijk dat zo'n commissie wordt benoemd met medeweten van alle RvC-leden, dat zo'n commissie alle overige RvC-leden laat weten wat ze gaan doen en hoe ze dat gaan doen, en dat dat allemaal schriftelijk wordt vastgelegd vóórdat zo'n commissie aan het werk gaat. Het werk van een RvC moet immers controleerbaar zijn. Het is niet gebruikelijk dat een stel RvC'ers een commissie instelt buiten de vergaderingen om zodat er niks wordt vastgelegd met als doel voor de rest van de RvC te verzwijgen dat zo'n commissie überhaupt bestaat.

Het is weer wél gebruikelijk dat een commissie de overige leden van de RvC tussen de vergaderingen door schriftelijk op de hoogte houdt van de vorderingen.

Het is uiterst ongebruikelijk dat een commissie het resultaat van hun werk er in een spoedvergadering doorheen probeert te drukken die wordt aangekondigd op de ochtend nadat het RvC-lid dat je er niet bij wil hebben naar huis is gevlogen. Zeker niet als je vantevoren precies wist wanneer ie zou vertrekken en het voor iedereen duidelijk is dat je doelbewust op dat moment hebt gewacht. Het is ook uiterst ongebruikelijk dat in de uitnodiging voor een spoedvergadering niet wordt vermeld dat er een kandidaat-AD is gevonden, dat er twee kandidaat-interim's op de agenda staan, en dat er een directiepost wordt (her)ingevoerd die eerder was afgeschaft. Al was het maar omdat de deelnemers aan de bijeenkomst op deze manier geen enkele gelegenheid hebben om zich op de agendapunten voor te bereiden.

Het is zeldzaam ongebruikelijk dat een deel van de RvC al deze omissies afdoet met een onzinargument van het type "de zoektocht naar een nieuwe directie staat bij elke vergadering op de agenda."

Spoedvergaderingen die een paar uur van tevoren worden aangekondigd zijn zowieso uiterst ongebruikelijk voor een RvC waarvan alle leden parttimers zijn die het RvC'en in hun vrije tijd doen buiten hun eigenlijke werk om. Zeker als ze in verschillende landen wonen en werken. Bovendien was er geen enkele reden waarom het resultaat van een maandenlange procedure er halsoverkop doorheengejast moest worden en betrof het controversieelste agendapunt de aanstelling van iemand die pas over meer dan een half jaar beschikbaar is.

Wedden dat er géén spoedvergadering was geprikt op een datum waarop ten Have verplichtingen zou hebben gehad bij ABN AMRO, op een tijdstip waarop Olfers bij een promotie moet opponeren, of op een dag waarop Davids zich voor de rechter moet verantwoorden voor een gevalletje huiselijk geweld? In dat geval was de "spoedvergadering" gewoon verplaatst naar een dag en tijd waarop alle leden die de agenda hadden opgesteld wél aanwezig konden zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: de 4 RvC'ers hebben er doelbewust op aangestuurd het 5e RvC-lid buiten de procedure te houden en de kans dat ie bij de spoedvergadering aanwezig zou zijn zo klein mogelijk te houden. Daar kan een goede reden voor zijn, maar ga er dan niet omheendraaien met formele miereneukerij over wat in een RvC gebruikelijk zou kunnen zijn. Met zaken die in RvC's gebruikelijk zijn heeft dit hele circus niks te maken.
Er is natuurlijk voor gekozen om Cruijff te verrassen met een voorgenomen besluit. Dat kun je best een streek noemen, eigenlijk bestaat die streek dan in het formeel correct handelen in de wetenschap dat Cruijff dat niet doet. Het niet komen opdagen bij vergaderingen, het niet bereikbaar zijn, stukken niet lezen en de urgentie van de opdracht, taken en verantwoordelijkheden niet erkennen door Cruijff wordt dan als de norm genomen. "Want zo is Cruijff nou eenmaal." Ik vind dat helemaal niet zo'n logisch uitgangspunt. Cruijff dacht lekker de kantjes ervan af te lopen, af en toe eens langs te komen om wat ruzie te maken, en verder het lekker traineren en op zijn beloop laten. Daarop is hij gepakt, alleen door voor de verandering even te doen alsof Cruijff wel een verantwoordelijke commissaris is.

De kern van de kwestie is dat Cruijff het agendapunt nieuwe AD niet belangrijk genoeg vond om langs te komen, tot die voorgenomen AD Van Gaal bleek te zijn, toen was het ineens wel heel belangrijk.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel

Bericht door Lionel » do dec 15, 2011 11:49 am

Heb jij een plaat voor je hoofd?
IK GELOOF!!!!!!

jabu

Bericht door jabu » do dec 15, 2011 12:10 pm

Lukt het jou om meer dan twee zinnen na elkaar te schrijven?
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik heb altijd gehoopt en hoop, vermoedelijk tegen beter weten in, op iemand als Van Wijk. Topbestuurder (geweest) bij topbedrijf en heeft in de jeugd gevoetbald. Maar goed. Dat zal een utopie zijn.
Dat denk ik ook. En waarom zou hij? Het verwijt dat hij geen echte voetbalman is ligt natuurlijk al op tafel bij Derksen en de Telegraaf. Het afbreukrisico is simpelweg te groot. Volgens mij begint het een steeds groter probleem te worden om kundige bestuurders te vinden.

Arthur

Bericht door Arthur » do dec 15, 2011 1:01 pm

Hoezo een steeds groter probleem? Jij wilt beweren dat wij hiervoor wel kundige bestuurders hadden?

Le T.

Bericht door Le T. » do dec 15, 2011 1:08 pm

Jabu schreef:Lukt het jou om meer dan twee zinnen na elkaar te schrijven?
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik heb altijd gehoopt en hoop, vermoedelijk tegen beter weten in, op iemand als Van Wijk. Topbestuurder (geweest) bij topbedrijf en heeft in de jeugd gevoetbald. Maar goed. Dat zal een utopie zijn.
Dat denk ik ook. En waarom zou hij? Het verwijt dat hij geen echte voetbalman is ligt natuurlijk al op tafel bij Derksen en de Telegraaf. Het afbreukrisico is simpelweg te groot. Volgens mij begint het een steeds groter probleem te worden om kundige bestuurders te vinden.
Klopt, maar niet alleen omdat je dan kapotgeschreven en bedreigd gaat worden. Maar ook omdat je dan onder eigen verantwoordelijkheid mag uitvoeren wat Cruijff je opdraagt. Kundige bestuurders doen dat niet, daar zijn ze kundige bestuurders voor, die willen zelf kundig besturen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » do dec 15, 2011 1:14 pm

Toch ff een lachje tussendoor..

Afbeelding
Afbeelding
Vakkie 129

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do dec 15, 2011 1:18 pm

Arthur schreef:Hoezo een steeds groter probleem? Jij wilt beweren dat wij hiervoor wel kundige bestuurders hadden?
Het moeilijker vinden van goede bestuurders (huidige moeras, passen ze in het voetbalprofiel, hebben ze er in zin, etc) hangt toch niet per se samen met de kundigheid van de huidige mensen?

Arthur

Bericht door Arthur » do dec 15, 2011 1:20 pm

Jinne schreef:
Arthur schreef:Hoezo een steeds groter probleem? Jij wilt beweren dat wij hiervoor wel kundige bestuurders hadden?
Het moeilijker vinden van goede bestuurders (huidige moeras, passen ze in het voetbalprofiel, hebben ze er in zin, etc) hangt toch niet per se samen met de kundigheid van de huidige mensen?
Jawel, want als we hiervoor ook al geen kundige bestuurders konden krijgen dan is er dus geen sprake van een groter worden probleem. Dan is er hooguit sprake van een voortdurend probleem.

LucaS

Bericht door LucaS » do dec 15, 2011 1:32 pm

Misschien hadden we hiervoor best kundige bestuurders, of iig een paar, maar is de structuur en atmosfeer bij Ajax zo dat goed functioneren haast onmogelijk is. Ik geloof Kales bijv wel als hij zegt dat alle technische beslissingen via de vereniging kwamen en dat de 'NV' zich daar nauwelijks mee bemoeide. Ik vind het wel grappig dat de matige prestaties van jaren nu meer en meer op het bordje van directieleden wordt geschoven en dat de technische mensen en/of de club daar opeens heel weinig verantwoordleijk voor worden gehouden.
I think I lost my fucking headache

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do dec 15, 2011 2:23 pm

Arthur schreef:
Jinne schreef:
Jawel, want als we hiervoor ook al geen kundige bestuurders konden krijgen dan is er dus geen sprake van een groter worden probleem. Dan is er hooguit sprake van een voortdurend probleem.
Een voortdurend probleem kan toch ook groter worden? Zoals ik zei zijn de kwalificatie-eisen dusdanig verscherpt dat je als niet voetbalman al haast geen kans meer maakt. Mocht je dan ook nog willen dat ze succesvol zijn geweest in het bedrijfsleven (sigarenzaak runnen telt ff niet mee) dan blijft er zeer weinig over. Mocht je je toch nog door deze regels kunnen wurmen omdat de RvC (-4) je graag mag dan is het de vraag of je nog wel zin hebt. Zeker als je nog midden in een carriere zit.

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 15, 2011 3:08 pm

Jinne schreef: Zoals ik zei zijn de kwalificatie-eisen dusdanig verscherpt dat je als niet voetbalman al haast geen kans meer maakt.
Maar de niet-voetbalmensen en voetbalmensen hebben er beiden eendrachtig een klerezooi van gemaakt.

Neem Slop. Geeft MvB 30 miljoen om te verbrassen. Geld dat na 2 seizoenen zonder CL rechtstreeks uit het EV kwam. Gefiatteerd door RvC-voorzitter Coronel by the way.

Jol kreeg carte blanche van Boog. Mocht miljoenen verbrassen voor types als Lodeiro, Atouba, z'n broer Cock, Mido en EH. Wederom: gefiatteerd door RvC-voorzitter Coronel.

De krullenjongen was als trainer dan wel directeur verantwoordelijk voor een lijst miskopen waar je U tegen zegt: Menzo, Verlaat, Nieuwenburg, Winter, Machlas, Lindenbergh, Rosenberg, Juanfran. Zal een miljoentje of 30 ofzo gekoste hebben, al met al. Misschien wel meer.

Dan hadden we Kales nog met z'n buitenlandse deelnemingen, die volk als Mokoena, Valencia, Obodai etc. opleverden. Kostte ook miljoenen... Jaakke was ook al geen succes.

En dan heb je nog figuren als Henrichs, Blocks, Van Os, Coronel (natuurlijk) die op de voor- dan wel achtergrond telkens hun invloed hebben op allerlei processen binnen de club.

Dus denk ik: breek nou eens met die vicieuze cirkel en beoordeel mensen op hun prestaties, merites en competentie. I.p.v. op hun achternaam of o.b.v. het aantal jaren dat ze lid zijn.

Het meubilair (Henrichs, Blind, Coronel, Slop etc.) heeft z'n kans gehad. Ze hebben gefaald. Niet 1 keer, niet 2 keer, niet 3 keer. Neem de krullenjongen: hij is binnen Ajax sinds 1999 aan zijn zevende functie toe. Lekker voor de continuiteit. Er wordt telkens wat anders voor hem gezocht, omdat hij overal rokende puinhopen achterlaat.

In een volwassen (topsport)organisatie zou voor zo'n iemand geen plek zijn. Rendement is nihil, de man ontwikkelt zich niet en kost tonnen aan salaris. Dan lig je er dus uit. Coronel heeft als voorzitter RvC miljoenenuitgaven gefiatteerd die amper rendement opleverden. Die moet dus ook weg. Slop is het financiele brein achter vrijwel jaarlijkse verliezen van minimaal 10 miljoen. Ongeschikt.

Wat Ajax m.i. nodig heeft, is een onafhankelijk onderzoek dat dit old boys network ontrafelt en enkel kijkt naar merites. De meelopers en faalhazen trap je eruit. En die komen er dan ook niet meer in. En vervolgens ga je op zoek naar geschikte mensen, die vrij denken en handelen, affiniteit met de materie hebben en die zich dienstbaar maken aan het eindproduct i.p.v. aan hun eigen interesses.

Zó stelde ik me eigenlijk Ten Have voor, als change manager. Hij schijnt zo intelligent te zijn. Nog niets van vernomen eigenlijk, want ook Ten Have bewandelt enkel platgereden paden.

Arthur

Bericht door Arthur » do dec 15, 2011 3:20 pm

Jinne schreef:Een voortdurend probleem kan toch ook groter worden?
Als er geen verschil is met het verleden weet ik niet hoe je kunt concluderen dat het probleem groter wordt.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do dec 15, 2011 3:26 pm

De waarde van Cruijff voor Ajax als speler/trainer is onschatbaar. Als bestuurder is hij echter eerder een molensteen. Ik stond achter de coup die hij gepleegd heeft, maar het hele gevolg dat er in zijn kielzog meekomt (Telegraaf, VI, Molenaar, Barend, Ling) maakt me lichtelijk onpasselijk. Dat aan de andere kant namen als Slop, Van der Aat en Blind belangrijk blijven stemt me evenmin vrolijk. Dit spel kent alleen maar verliezers, hoe de uitkomst ook zal zijn. En Ajax is de grootste verliezer.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do dec 15, 2011 3:32 pm

Arthur schreef:
Jinne schreef:Een voortdurend probleem kan toch ook groter worden?
Als er geen verschil is met het verleden weet ik niet hoe je kunt concluderen dat het probleem groter wordt.
Volgens mij bemoeit Cruijff zich er op dit moment toch meer mee dan de jaren hiervoor, dus dan is er wel degelijk een verandering geweest. (Wat weer niet wil zeggen dat het allemaal door JC komt, voordat mensen daar weer op gaan reageren...)

Marcel

Bericht door Marcel » do dec 15, 2011 4:21 pm

Duke schreef:De waarde van Cruijff voor Ajax als speler/trainer is onschatbaar. Als bestuurder is hij echter eerder een molensteen. Ik stond achter de coup die hij gepleegd heeft, maar het hele gevolg dat er in zijn kielzog meekomt (Telegraaf, VI, Molenaar, Barend, Ling) maakt me lichtelijk onpasselijk. Dat aan de andere kant namen als Slop, Van der Aat en Blind belangrijk blijven stemt me evenmin vrolijk. Dit spel kent alleen maar verliezers, hoe de uitkomst ook zal zijn. En Ajax is de grootste verliezer.
Precies, zo denk ik er ook over.
Cruijff prima, geweldig, maar wel een Cruijff die zich gedraagt binnen de organisatie zoals elke werknemer zich dient te gedragen. Dus niet wegblijven bij bijeenkomsten wanneer het je uitkomt. Geen vriendjes en dubieuze aanhang naarbinnen werken. Al helemaal niet een peleton aan media meenemen waar de overige werkenemers publiekelijk terechtgesteld worden als ze het even niet eens zijn (kortom Cruijff dient alle banden met media verbreken en dus geen columns en dergelijke meer). Verantwoordelijkheid nemen en er ook op afgerekend worden, zoals dat bij iedereen dient te gebeuren.
Kortom... een gang van zaken die in elke organisatie de normaalste zaak van de wereld is.

Het kan toch niet zo zijn dat Ajax Cruijff wil behouden en al het overige maar voor lief neemt? Waar ben je dan mee bezig?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » do dec 15, 2011 4:46 pm

Laten we nou niet doen alsof Ajax een normaal bedrijf is. Amateuristischer dan Ajax vind je ze niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » do dec 15, 2011 4:57 pm

Bertje schreef:Laten we nou niet doen alsof Ajax een normaal bedrijf is. Amateuristischer dan Ajax vind je ze niet.
Ja dat geloof ik best, maar wat wil je hier mee zeggen?

Plaats reactie