Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Wielrennen

Bericht door Marillion » za mei 11, 2013 7:38 pm

Het is ook afwachten wat hij de komende weken mag doen. Het ziet er voorlopig naar uit dat Gesink voor het podium moet kunnen gaan strijden. Dat zal betekenen dat Kelderman voor hem moet werken. Dat kan hem tijd kosten voor zijn eigen klassement. Maar ik geef 'm zeker goede kans om die trui te winnen.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » za mei 11, 2013 8:31 pm

Denk dat het meevalt. Zolang Gesink niet zelf de leiderstrui heeft, moet ie gewoon zo lang mogelijk bij Gesink blijven. Dat levert automatisch ook een goede klassering op. Veel kopwerk hoeft hij dan nog niet te verrichten.
Kunnen hoe dan ook nog twee hele leuke weken worden!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mei 11, 2013 8:44 pm

Er kunnen zich natuurlijk allerlei situaties voordien waarin hij vol aan de bak zal moeten. Maar misschien valt dat mee. Ik heb in ieder geval wel vertrouwen in een mooi klassement voor hem. Die trui is een haalbaar doel.

En Gesink moet echt voor het podium gaan. Na de tijdrit voorsprong op Wiggins. Daar had vooraf natuurlijk iedereen voor getekend. Ik ben echt heel benieuwd naar de verhoudingen in het hooggebergte straks. Er zitten een aantal prachtige etappe's bij. Volgend weekend ga ik het allemaal weer eens live bekijken. Zin an!
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mei 11, 2013 9:20 pm

Natuurlijk moet Gesink volle bak voor het podium gaan. Goede zaak dat hij zich niets heeft aangetrokken van mensen die kritiek leverden op zijn afwezigheid in het voorjaar en met name bij de Amstel Gold. Die hoogtestage voor de Giro is zich aan het uitbetalen, je zult zien dat Gesink tijdens de Giro telkens een stukje beter wordt, net als het geval was in de jaren dat hij goed presteerde in Tour en Vuelta. En het zorgt ervoor dat de mindset direct goed is, hij heeft als doel om te presteren in de Giro en gaat er ook echt voor. Het zou me niets verbazen als Gesink in de echt zware etappes nog een paar keer een aanval gaat doen.

Kelderman moet inderdaad Gesink helpen, net als Weening. Maar dat zal inderdaad niet zo heel slecht voor hun klassement zijn. Weening kan zomaar in de top 10 eindigen en Kelderman in de witte trui daar durf ik wel een bet op te plaatsen.

Leuke gast trouwens die Dowsett. En met z'n zus was ook weinig mis. :wink1.gif:

Iniesta

Bericht door Iniesta » za mei 11, 2013 9:40 pm

Dan zal Weening eerst een ander shirtje moeten aantrekken;) je bedoelt wellicht Kruiswijk?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za mei 11, 2013 10:51 pm

Oeps, dat Weening (vorig jaar natuurlijk ook al) voor GreenEdge rijdt dat wist ik natuurlijk nog wel. Foutje. :ajaxsmiley.gif: Maar nee, Kruiswijk gaat niet in de top 10 van het klassement eindigen, al vind ik wel dat hij goed bezig is. Echt dé secondant die geen seconde van Gesink zijn zijde wijkt. Bovendien heb je meer aan een echt goede knecht dan aan een 'halve prijs rijder'.

Maar ik vind dat 'Rabo nestverlater Weening' erg lekker bezig is, in de Ronde van Baskenland was hij top, daarvoor eigenlijk ook al en nu in de Giro vliegt hij er ook lekker in. Het lijkt erop dat hij dit jaar meer vertrouwen heeft dan voorheen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 12, 2013 3:27 pm

Wiggins heeft een daalprobleem. Moet de groep bergaf in de regen laten gaan zodat Sky nu in de achtervolging mag. Ik zie 'm op deze manier uit de Giro stappen. Dit gaat zo niet voor een kopman.
Nil volentibus arduum

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo mei 12, 2013 3:44 pm

Ik volg wielrennen echt van een grote afstand maar als ik iets zie rijden rijdt die SKY ploeg altijd voorop. Hebben jullie nu ook zoiets van...... nou die gebruiken iets wat nog niet op te sporen is.
YNWA

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo mei 12, 2013 3:57 pm

Momenteel zie je ze vooraan de groep van achtervolgers..

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mei 12, 2013 4:20 pm

Betancur. :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo mei 12, 2013 7:02 pm

Die was inderdaad even niet helemaal scherp. De lach van Pantano op de achtergrond was ook wel grappig. Dat Team Colombia laat zich lekker zien trouwens. Leuk.
InnerHarbour schreef:Ik volg wielrennen echt van een grote afstand maar als ik iets zie rijden rijdt die SKY ploeg altijd voorop. Hebben jullie nu ook zoiets van...... nou die gebruiken iets wat nog niet op te sporen is.
Nee, Sky vertrouw ik zeker niet. Periodes waarin een ploeg collectief zo sterk is zijn per definitie verdacht. Wat voor hun spreekt is dat er een fors budget is en dat ze dat deels gebruiken om hun renners professioneel te begeleiden. Maar ze hebben daar ook gewoon iemand als dokter Leinders (oa voormalig Rabo) in dienst gehad.

Maar ik steek voor geen enkele sporter mijn handen in het vuur. En als ik naar sport kijk ben ik ook niet continu met die vraag bezig. Als ik dat wel zou hebben zou ik iets anders gaan doen met m'n tijd. Het gaat mij gewoon om het schouwspel. En daarbij ga ik er gewoon vanuit dat niet iedereen volgens de regels speelt. Net als in de maatschappij zeg maar.

Van de kanshebbers verloor vandaag uiteindelijk titelverdediger Hesjedahl nog een minuut op de slotklim. Die gaat z'n succes van vorig jaar niet herhalen.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » zo mei 12, 2013 7:22 pm

Evans leek overigens erg sterk, schijnbaar zonder moeite tijdens die slotsprint terwijl iedereen meer levend dan dood leek na een zware regenetappe

Sky was vorig jaar wel dominant, ze zouden volledig zoek zijn gereden door de postaltrein van Lance.
Ze liepen ook wel voorop door constructieve teamtrainingen, waar tot dusverre vaak individueel getraind werd door veel wielrenners. Je ziet dit jaar bijvoorbeeld Blanco ook veel meer collectief optreedt.

Neemt natuurlijk niet weg dat je het nooit zeker weet, dat is wellicht de belangrijkste les van de afgelopen periode.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma mei 13, 2013 2:26 pm

InnerHarbour schreef:Ik volg wielrennen echt van een grote afstand maar als ik iets zie rijden rijdt die SKY ploeg altijd voorop. Hebben jullie nu ook zoiets van...... nou die gebruiken iets wat nog niet op te sporen is.
Tuurlijk. Net zoals ik er van uit ga dat de Duitse medici kortgeleden iets hebben ontdekt wat hun Spaanse en Engelse collegas nog niet hebben, met de Deutsche cl finale als gevolg. In deze tijden van doping, staatssteun en matchfixing moet je niet te diep nadenken of stoppen met kijken.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 14, 2013 9:34 am

Vandaag finish bergop. Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen liggen. Kan Gesink met de beste omhoog? Weet Wiggins zich te herpakken na zijn mentale problemen in de eerste week?
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di mei 14, 2013 9:51 am

Wat denk je?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 14, 2013 10:02 am

Net even de profielen bekeken maar het is een hele lastige klus. Echte Giro beklimmingen... :icon_razz.gif:

Ik heb goede hoop op een spannende strijd. De verschillen lijken me niet heel groot te zijn tussen Nibali, Evans, Gesink en Scarponi. Die gaan zeker om het podium strijden. Wiggins is echt een lastig vraagstuk. Mentaal absoluut niet goed maar fysiek toch wel in orde. Hij was in die tijdrit op de klim bijvoorbeeld wel degelijk de snelste. Hij zal in ieder geval hopen dat het droog is, want als hij in de regen moet dalen begint hij de slotklim met een achterstand. Als hij de knop om kan zetten doet hij mee. Ik schat in dat hem dat niet gaat lukken en dat hij afhaakt. Nibali zal hem in de afdalingen gaan aanvallen.

Als ik op dit moment twee namen moet geven die voor het roze gaan strijden zijn het Evans en Nibali. Niet toevallig ook nu al de nummers 1 en 2. Evans maakte een uitstekende indruk in de eerste week. Niveau van zijn tourwinst.

Voor de ritwinst zullen de Colombianen de knuppel wel weer in het hoenderhok gooien. Zou leuk zijn als de strijd daardoor vroeg begint.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » di mei 14, 2013 10:13 am

De afdalingsangst is in Wiggins hoofd gekropen. Thijs Zonneveld heeft er een mooie column over geschreven op de NUsport site.
Oma Wiggins

Het was er. Zomaar, ineens, zonder aankondiging of waarschuwing. Er had zich een fobie onder het schedeldak van Bradley Wiggins genesteld: afdalingsbibberitis.

Door Thijs Zonneveld

Het was alsof er een knopje in zijn hoofd was omgezet. Het ene moment gleed hij, cool als hij was, in een zwarte bolide met kogelvrije ramen naar de Giro-zege, het volgende moment daalde hij af als een omaatje in een mintgroene Nissan Micra. Soms ging hij zo langzaam dat hij werd ingehaald door de kilometerpaaltjes langs de kant van de weg.

Ach Bradley, arme jongen toch. Met de billen samengeknepen en zeven kleuren in zijn koersbroek kruipt hij in deze Giro van iedere berg naar beneden. Zijn handen trillen, zijn tanden klapperen en het angstzweet loopt in stroompjes over zijn rug. Hij hoeft maar een viaduct af te rijden of hij moet lossen uit het peloton; zodra hij in de verte ook maar iets ziet dat op een bocht lijkt gooit hij de ankers uit. Onderaan iedere afdaling zijn de remmen van zijn Nissan Micra zo heet dat je er een eitje op kan bakken.

Daalangst is zoiets als faalangst, maar dan erger. Nou ja, voor een wielrenner dan. Een wielrenner die niet durft te dalen, dat is als een zwemmer die niet dieper dan het kinderbadje durft te poedelen, als een hardloper met hijgangst of een brandweerman die vuur heel eng vindt. Wielrennen & daalangst, dat is een combinatie uit de categorie Ajax & Ivan Gabrich. Dat gaat niet. Dat lukt niet. Dat slaat als een tang op een varken.

Wiggins is niet de enige wielrenner met angst. David Moncoutié daalde ook af met een ei in zijn broek, Remmert (dat is ook geen naam voor een wielrenner) Wielinga was te bang om in een peloton te fietsen en Angel Gomez Marchante stapte tijdens de Tour bovenop een berg huilend in een ploegleiderswagen omdat hij niet meer naar beneden durfde.

Blinde paniek

Bij Wiggins' ploeg is inmiddels blinde paniek uitgebroken: alles wordt uit de kast gehaald om de fobie uit het hoofd van de kopman te halen. Bradleys ploegleider gilt, schreeuwt en tiert tegen hem, zijn knechten spreken hem moed in, zijn vrouw fluistert 's avonds urenlang lieve woordjes tegen hem en zijn mental coach organiseert meditatiesessies met aromatherapieën en oud-Tibetaanse klankschalen - maar niets helpt.

Want het ergste van daalangst is dat je er nooit meer vanaf komt. Bradley is bang voor iedere afdaling die nog gaat komen - vooral als die er nat bij ligt. En zijn concurrenten zullen hem keer op keer aan zijn fobie herinneren: ze vallen Wiggins aan in iedere afdaling, want in het wielrennen bestaat geen genade. Hij verliest er de Giro door, en straks ook de Tour.

Hij zal op spreekuren en in praatgroepen terechtkomen; hij zal vertrekken op daaltrainingskamp; hij zal zijn daalangst proberen te verzuipen in een oceaan van bier - maar met iedere poging om de fobie de kop in te drukken wordt de angst alleen maar groter.

Je kunt nu eenmaal niet leren om níet te denken aan iets waaraan je niet mag denken. Probeer maar eens ontzettend hard NIET aan een roze olifant te denken als je deze zin leest. Zie je wel, dat kan niet.

Oma Wiggins is gedoemd om tot in lengte van dagen in een mintgroene Nissan Micra te rijden.

Door: NUsport/Thijs Zonneveld
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 14, 2013 2:37 pm

Valt inderdaad niet mee om er vanaf te komen als dat eenmaal in je hoofd zit. Ben benieuwd hoe hij hier mee om gaat. Het zal al het nodige schelen als het droog ligt. Zijn pech is dat Nibali één van zijn concurrenten is. Een van de beste dalers die er zijn en die gaat 'm natuurlijk vol aanvallen.

Ondertussen is de strijd al voorzichtig losgebroken op de eerste klim. Hesjedahl moet al passen. Die komt niet bij zijn vorm van vorig jaar in de buurt.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » di mei 14, 2013 2:40 pm

Wel leuk om 3 Nederlanders in de aanval te zien in een bergetappe. Helaas gaan ze niet winnen zie ik nu. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 14, 2013 2:55 pm

Nee, Thomas Dekker moet er dan wel heel snel af he? Kan het geen moment meer waarmaken sinds zijn terugkeer in het peloton.

Het gaat hard vandaag. Zal mij benieuwen wat er op de slotklim gaat gebeuren. Daar zitten steile passages bij tot een procent of 20.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » di mei 14, 2013 3:30 pm

Zal die gast altijd zo geprepareerd zijn geweest, ook al in de jeugd?

Alexander

Bericht door Alexander » di mei 14, 2013 4:18 pm

Mooie finish. Ik zal niks zeggen over m'n Nederlandse vrienden....

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mei 14, 2013 6:21 pm

Lekkere rit vandaag hoor. Gelijk in de eerste bergrit is het raak voor wat betreft de strijd tussen de sterke mannen.

Uran stelt zijn kandidatuur voor het podium en het kopmanschap bij Sky. En van de namen die je verwacht lijken Nibali en Evans de sterkste twee. Al moeten die zeker niet te vroeg juichen. Het kan zomaar zijn dat de verhoudingen over één of twee weken anders liggen en dáár ligt het zwaartepunt van de ronde.

Van Nederlandse zijde toch wel een tikje teleurstellend. Gesink weet de schade redelijk te beperken. Wel tijd verloren maar niet door het ijs gezakt. Hij heeft weinig competitie gehad dus ik sluit niet uit dat hij één van de renners is die in de loop van de ronde nog wat zal verbeteren. Kelderman had ik wat korter in de uitslag verwacht. Majka doet zo wel hele goede zaken voor het wit.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mei 16, 2013 2:28 pm

Aardig stukje over Robert Gesink:
Ik houd van Robert Gesink

1. Daar rijdt hij, Robert Gesink. De slotklim is zojuist begonnen.

‘Nu gaat het beginnen, Renaat.’
Waarom weet ik niet, maar wanneer ik Robert Gesink ergens zie rijden, word ik altijd bevangen door een gevoel dat zich het best als ‘mededogen’ laat omschrijven. Het is hetzelfde gevoel dat ik krijg wanneer ik 14-jarige turnstertjes uit Wit-Rusland zeven vreugdeloze flikflaks zie maken om vervolgens met hun blote voeten perfect recht op zo’n beschimmelde sportzaalmat neer te komen, waarna ze bij wijze van orgelpunt hun armen spreiden en hun meest plastic glimlach glimlachen.

Het hoeft niet, denk ik dan, tot ik zo’n in het vak vergrijsde turnbeul met z’n armen over elkaar met z’n hoofd zie schudden en weet: het hoeft wel.
Ik denk aan Robert Gesink en fantaseer op de top van de berg, meteen na de finish, een man met duistere ogen en een verwassen, Pools trainingspak. Ik zie de renner uitgeput over de streep rollen en een hoopvolle blik werpen in de richting van zijn trainer. Die schudt onverbiddelijk zijn hoofd.

2. Daar rijdt hij, Robert Gesink, steeds een plekje verder weg zakkend in de kopgroep. Hij staat derde in het klassement. Nu nog wel.
‘Straks komen de steile stroken pas, Jose.’
Amechtig. Het heeft iets onmiskenbaar amechtigs, dat klimmen van hem. Als er al esthetisch verantwoorde klimmers zouden bestaan, dan hoort Robert Gesink daar niet bij. Zijn bovenlijf is te lang en te smal, het wiegt te onritmisch, het is het schokschouderen van iemand die aan een stuk door geen idee heeft.

Amechtig. Wat een fijn woord is dat toch. Amechtigamechtigamechtig. Het doet vermoeden dat er ook zoiets bestaat als mechtig. “Contador reed weer allemachtig mechtig vandaag, Mart.” “Dat kun je wel zeggen Maarten, het was weer een genot om naar te kijken.” Zullen ze nooit over Gesink zeggen, mechtig.
Weer verliest hij een plekje aan een onbetekenende Italiaan in een kauwgomballentenue. Het schokschouderen wordt een geluidloze hoestbui.

3. Daar rijdt hij, Robert Gesink. Hij verheft zich uit het zadel met de gratie van een mol op stilettohakken.
‘Hier begint het steile gedeelte, Renaat. Twintig procent.’
Met lange halen gaat een Varssevelds lijf van links naar rechts. Een palmboompje in de storm. Ware Michel Wuyts hier aanwezig geweest, hij zou de volgende zin hebben uitgesproken: ‘Gesink. Amai, die is aan de zwadder.’
Waarom doet een mens dit zichzelf aan? Is het zelfhaat? Geldzucht? Of de diepgevoelde behoefte anderen gelukkig te maken?

Zonder Gesink zouden de Nederlanders intussen alweer op het derde uitslagenblad verzeild geraakt zijn. Kruijswijk is al vroeg gelost en ook de veelbelovende Kelderman hebben we zojuist live rochelend zien afhaken.
Zonder Robert Gesink stellen wij niets voor. En misschien is dat andersom ook wel zo.

4. Daar rijdt hij, Robert Gesink. Tussensprintje.
‘Daar rijdt Gesink. Het gaat te snel.’
Het is niet slechts omdat Gesink op het moment supreme vaak niet kan volgen dat het bijna fysiek pijn doet om naar hem te kijken. Ook als hij vooruit rijdt, als hij glorieus soleert naar een prachtige zege, zoals vorig jaar in de Ronde van Californië, is het om eerlijk te zijn geen gezicht. Gesink en zijn fiets is als een moeder die haar zoontje naar de kapper probeert te sleuren. De een wil, de ander moet. De tegenstand bestaat niet alleen uit zoiets onnozels als de zwaartekracht, maar uit een onwil van de fiets om mee te werken.
Dit is wat men in het jargon wel ‘harken’ noemt. De hersenen van Robert Gesink komen zo meteen via zijn oren uit de oven die zijn hoofd is. Te serveren met peper en zout en lauwwarm opdienen als antipasti.
Och, man toch. Zoveel overgave.

5. Daar rijdt hij niet meer, Robert Gesink.
Overal op de berg vlekjes die renners voorstellen, als vogels op het schilderij van een blauwe lucht. Hij is er niet meer bij.
‘Santambrogio, Scarponi, Wiggins, Niemiec, Pellizotti; allemaal gelost.’
Zijn naam wordt niet meer genoemd, zelfs niet wanneer men bezig is de losers op te sommen.
Twintig minuten later zal Robert Gesink de streep passeren. Als op hol geslagen blaasbalgen pompen zijn longen de zuurstof door het uitgeputte twijgje van een lichaam.

Hij heeft alles gegeven.
Hij heeft meer dan alles gegeven. Het was niet genoeg. Veertiende.
Verloren, maar nog niet verslagen.
Het is geen wielrenner om zomaar halsoverkop verliefd op te worden, Robert Gesink. Maar vroeg of laat ga je onherroepelijk en diep gemeend van hem houden. Ik tenminste wel.

Bron: Frank Heinen, HP de Tijd.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do mei 16, 2013 4:08 pm

Die arme Wiggins weer in de problemen op een kleine maar natte afdaling. Ik heb er gewoon medelijden mee.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie