De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

wimpey

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » wo sep 04, 2013 9:08 am

Columbus schreef: Als je die jongens nu in het diepe gooit laat je ze ook zwemmen zonder reddingsvest.
Dat reddingsvest zal de ervaring van Moisander - Poulsen - Siem moeten zijn, lijkt me.

Ajax, Twente en psv zitten dit seizoen in hetzelfde schuitje. Ze mogen stuk voor stuk gaan werken aan een stabiel elftal, terwijl ze tegelijkertijd veel jeugd in moeten passen. Dan is het 'Umfeld' dus beslissend: dat je niet in de war raakt op het moment dat die paar onvermijdelijke dips in een seizoen komen.

Ik heb de indruk dat Ajax goed bezig is. Aan talent geen gebrek... Zie alleen het waarom achter de komst van Bojan niet plus dat ik niet begrijp dat je 5 buitenspelers laat gaan en er niet één voor terug haalt. Blijkbaar staat het niet op de planning om met buitenspelers te spelen...

999

Bericht door 999 » wo sep 04, 2013 9:49 am

Je loopt ook nog een risico dat Siem in de winterstop vertrekt ..
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo sep 04, 2013 9:51 am

Wat ben je somber, Voetske. Waarom zou hij dat doen? :confused.gif:

999

Bericht door 999 » wo sep 04, 2013 10:19 am

Somber ?.Ik denk dat we weer gewoon kampioen worden ..

Het vertoonde spel, nu ook al weer drie seizoenen, valt me wel vies tegen ...

Maar de woorden van De Jong senior, daar zal Siem junior toch ook wel mee instemmen ...
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » wo sep 04, 2013 3:11 pm

wimpey schreef:
Columbus schreef: Als je die jongens nu in het diepe gooit laat je ze ook zwemmen zonder reddingsvest.
Dat reddingsvest zal de ervaring van Moisander - Poulsen - Siem moeten zijn, lijkt me.

Ajax, Twente en psv zitten dit seizoen in hetzelfde schuitje. Ze mogen stuk voor stuk gaan werken aan een stabiel elftal, terwijl ze tegelijkertijd veel jeugd in moeten passen. Dan is het 'Umfeld' dus beslissend: dat je niet in de war raakt op het moment dat die paar onvermijdelijke dips in een seizoen komen.

Ik heb de indruk dat Ajax goed bezig is. Aan talent geen gebrek... Zie alleen het waarom achter de komst van Bojan niet plus dat ik niet begrijp dat je 5 buitenspelers laat gaan en er niet één voor terug haalt. Blijkbaar staat het niet op de planning om met buitenspelers te spelen...
Ik zie eerlijk gezegd het talent niet begaafd met een potentiele buitencategorie. Misschien Fischer, maar de rest heeft ontzettend veel tijd nodig (lees: ze hebben nog niks laten zien, zoals Bazoer en Andersen). Tevens zijn 'talenten' als Blind, Van Rhijn, Kolbein en wie heb je nog meer, blijven steken op een bepaald niveau. Kun je die jongens niet kwalijk nemen, meer het TH dat weigert te anticiperen op onvermijdelijke transfers of domweg doorselecteren. Regeren is vooruitzien.
Whitey on the moon.

zeux

Bericht door zeux » do sep 05, 2013 12:24 am

Na ongeveer 2,5 jaar 'revolutie' zijn we denk ik aangekomen bij de 'nulmeting'.

De huidige selectie is de resultante van het 'Cruijff'-denken in de afgelopen transferperiodes: vertrekkende 'sterkhouders' niet één op één vervangen, maar van onderop, vanuit de jeugd, opbouwen. Inmiddels is die groep sleutelspelers wel ongeveer opgedroogd en zijn vrijwel alle spelers vertrokken die je als 'sterkhouder' kunt zien (een speler waarvan het verlies je team wezenlijk verzwakt). Alleen Siem is nog over. Er is volgens mij verder geen speler meer waarvan je denkt: oei als die vertrekt, worden we echt minder. Althans ik zie die niet.

We kunnen nu dus (eindelijk) echt gaan kijken of de 'Cruijff-filosofie' werkt. Dit is de route.

Dat op zich wordt nu wel interessant, ook al had ik zelf liever gezien dat de kwaliteit van de selectie meer op peil was gebleven met gerichte aankopen (en ik ook geloof dat talenten beter tot wasdom komen in een omgeving met ervaren spelers en 'sterkhouders' op het veld).
Terugkijken heeft echter geen zin, dus nu maar met hoop in het hart vooruit kijken.

Ik denk overigens dat dit een tussenjaar gaat worden. Deze selectie is vrees ik nog te jong en onevenwichtig om meteen al een topseizoen te draaien. Als de filosofie werkt, zal er daarom denk ik pas in augustus 2014 een team staan dat een serieuze contender is op zowel nationaal niveau als in de voorronde CL/latere rondes EL (wat niet wil zeggen dat de titel niet zomaar onze kant op kan vallen, wat dat betreft is de eredivisie een onvoorspelbare competitie).

In augustus 2014 kunnen we gaan zien of de 'Cruijff-filosofie' werkt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do sep 05, 2013 8:13 am

En dat bepaal jij? :confused.gif:

Eerst moeten er goede spelers uit de jeugdopleiding komen. Ze hebben altijd gezegd dat met de huidige B1 de nieuwe koers vruchten moet gaan afwerpen. De jongens uit dat team zijn nu zestien jaar, en ongelukkigerwijs is de beste speler ook de lichtste en de kleinste.

LucaS

Bericht door LucaS » do sep 05, 2013 5:17 pm

Natuurlijk niet. Er is er maar 1 die bepaalt of de Cruijffdoctrine werkt, en dat is uiteraard Cruijff zelf.
I think I lost my fucking headache

Rednose

Bericht door Rednose » do sep 05, 2013 10:44 pm

Yopi schreef:En dat bepaal jij? :confused.gif:

Eerst moeten er goede spelers uit de jeugdopleiding komen. Ze hebben altijd gezegd dat met de huidige B1 de nieuwe koers vruchten moet gaan afwerpen. De jongens uit dat team zijn nu zestien jaar, en ongelukkigerwijs is de beste speler ook de lichtste en de kleinste.
Als ik het dus goed begrijp mogen we pas over een jaar of 3 of 4 oordelen?
Dat meen je (denk ik) niet.
Als het een tijd duurt voor er echt goede spelers uit de jeugdopleiding komen zal je toch moeten kopen?
Of tegen de supporters zeggen...." jammer, het duurt nog even".
Je weet zelf best dat we (jawel, wij hier op dit forum) daar het geduld niet voor hebben.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr sep 06, 2013 7:43 am

Ach, zolang Cruijff tevreden is met de ontwikkeling, zijn wij het toch ook? :confused.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr sep 06, 2013 7:54 am

LucaS schreef:Natuurlijk niet. Er is er maar 1 die bepaalt of de Cruijffdoctrine werkt, en dat is uiteraard Cruijff zelf.
en die zal aangeven dat de doctrine werkt, daar heeft hij weinig columns voor nodig.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di sep 10, 2013 5:52 am

Van vi.nl
VI: 'Technisch Hart ziedend'
Door Lorenzo van Gortel, 9 september 2013 21:01, 5486 views, Bron: VI | Wed 50 euro gratis op wedstrijden
OPSCHUDDING - Het Technisch Hart van Ajax is ziedend op de bestuursraad van de club, dat onlangs heeft besloten om Henri van der Aat opnieuw voor te dragen als lid. Dat meldt Johan Derksen althans.

'Het Technisch Hart noemt de voordracht Van der Aat een schoffering', aldus Derksen maandagavond in de televisie-uitzending van Voetbal International. 'Het is duidelijk dat het niet lekker zit tussen Johan Cruijff, zijn mannen en de bestuursraad'.

Onlangs kwam in het nieuws dat de bestuursraad van Ajax Van der Aat opnieuw zal voordragen als clublid. De voordracht van Van der Aat is opmerkelijk te noemen, aangezien hij ten tijde van de machtsstrijd bij Ajax koos voor de zijde van de raad van commissarissen onder leiding van Steven ten Have. Eerder al kwamen diverse supportersgroepen in actie tegen de voordracht.
Het TH ziedend? Heeft het TH niets anders te doen? Moet er niet van Barcelona gewonnen worden? Van PEC? Het is drie jaar na Real Madrid (2-0, volgens mij zonder Suarez en Vertonghen), worden "de voetballers" bang? Moet de aandacht worden afgeleid, de bestuursraad is schuldig aan de onrust en daarmee aan de nederlaag tegen "maakt-niet-uit-welk-team"?

Ooit had ik als onderschrift: "Geef het volk een vijand en je hebt de massa in je greep". Dit is een mooi voorbeeld, de aandacht afleiden van het slechte spel en anderen de schuld even van de onrust die nu ontstaat. Supporters zijn het ermee eens? Ze zullen wel moeten, anders krijgen ze dezelfde behandeling, via VI en De Telegraaf.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 7:07 am

LucaS schreef:Natuurlijk niet. Er is er maar 1 die bepaalt of de Cruijffdoctrine werkt, en dat is uiteraard Cruijff zelf.
Volgens mij bepaalt de ranglijst in Mei of het beleid deugt. Maar wie ben ik...

Baseman

Bericht door Baseman » di sep 10, 2013 7:20 am

Dus als je kampioen wordt deugt het beleid altijd?

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 7:36 am

Baseman schreef:Dus als je kampioen wordt deugt het beleid altijd?
Ajax is 3 keer op rij kampioen geworden en staat er financieel veel beter voor dan daarvoor. Komt nog bij dat het aangekondigde beleid in de praktijk vrij consequent wordt omgezet.

Maar juist dat laatste is menigeen tegen het zere been: Ajax kiest voor doorstroming van onderaf i.p.v. het geld te laten rollen. Wanneer je je als Ajacied met dát beleid niet kunt identificeren, dan heb je het natuurlijk zwaar...

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » di sep 10, 2013 7:43 am

wimpey schreef:
Ajax is 3 keer op rij kampioen geworden en staat er financieel veel beter voor dan daarvoor. Komt nog bij dat het aangekondigde beleid in de praktijk vrij consequent wordt omgezet.

Maar juist dat laatste is menigeen tegen het zere been: Ajax kiest voor doorstroming van onderaf i.p.v. het geld te laten rollen. Wanneer je je als Ajacied met dát beleid niet kunt identificeren, dan heb je het natuurlijk zwaar...
Zolang ze uitwedstrijden in die ongeluk shirts afwerken heeft het weinig zin om het over een kampioenschap te hebben. Gewoon uitzitten dit seizoen en wachten op 14/15.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 8:08 am

wimpey schreef:

Jeugd is inderdaad een steunpilaar (altijd al geweest), maar ook technisch verzorgd en goed voetbal. En dat heb ik de laatste jaren niet gezien. Vandaar dat ik me niet 100% kan identificeren met het huidige beleid. Ik vind het goed dat aankopen a la Sulejmani tot het verleden behoren, maar ik vrees dat Ajax nu te ver doorschiet naar de andere kant.

Ik heb het al eens eerder gezegd: als De Boer of het TH de kans hadden om Zlatan te contracteren onder dezelfde omstandigheden als toen hij destijds bij Ajax kwam, gaven ze hem dan een kans? Zlatan had toen al een grote mond en had z'n nukken. Het is een zeer hypothetisch geval, maar als je ziet dat er eigenlijk alleen maar brave schoonzoontjes in Ajax 1 spelen geeft het wel te denken.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 8:24 am

GangstaRiB schreef: Ik heb het al eens eerder gezegd: als De Boer of het TH de kans hadden om Zlatan te contracteren onder dezelfde omstandigheden als toen hij destijds bij Ajax kwam, gaven ze hem dan een kans? Zlatan had toen al een grote mond en had z'n nukken. Het is een zeer hypothetisch geval, maar als je ziet dat er eigenlijk alleen maar brave schoonzoontjes in Ajax 1 spelen geeft het wel te denken.
Je bedoelt dus dat de TD van nu tegen de Zlatan van nu zou zeggen: we worden zonder jou ook wel kampioen. :hypocrite.gif:

Ajax wilde dokken voor Ginkel, Djuricic, Chadli. En heeft gedokt voor Moisander, Hoorn en 'ideale schoonzoon' Duarte.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 10, 2013 8:33 am

wimpey schreef:Je bedoelt dus dat de TD van nu tegen de Zlatan van nu zou zeggen: we worden zonder jou ook wel kampioen. :hypocrite.gif:
:biggthumpup.gif: :smallgrin.gif:

Natuurlijk zou Ajax ook nu zo'n jongen halen. Als hij goed genoeg is, is hij normaal genoeg. Zo werkt het in het voetbal. Van de beste spelers wordt veel geaccepteerd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di sep 10, 2013 8:52 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Ik heb het al eens eerder gezegd: als De Boer of het TH de kans hadden om Zlatan te contracteren onder dezelfde omstandigheden als toen hij destijds bij Ajax kwam, gaven ze hem dan een kans? Zlatan had toen al een grote mond en had z'n nukken. Het is een zeer hypothetisch geval, maar als je ziet dat er eigenlijk alleen maar brave schoonzoontjes in Ajax 1 spelen geeft het wel te denken.
Je bedoelt dus dat de TD van nu tegen de Zlatan van nu zou zeggen: we worden zonder jou ook wel kampioen. :hypocrite.gif:

Ajax wilde dokken voor Ginkel, Djuricic, Chadli. En heeft gedokt voor Moisander, Hoorn en 'ideale schoonzoon' Duarte.
Maar ja, ze spelen er niet. Daarentegen zijn er wel een hoop twijfelaars gekocht. Daarom vind ik dat ze te ver doorschieten in hun beleid.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di sep 10, 2013 9:21 am

Dat begrijp ik niet. Ze willen toch betalen?

Van Ginkel mocht niet naar Ajax, Chadli en Djuricic kozen voor andere, lucratievere opties. Doe je niets aan. Of misschien: zestien miljoen voor de club en het dubbele salaris van wat nu geboden werd voor de speler. Zou je daar een voorstander van zijn geweest?

Over Van der Aat: die faalhaas heeft Ajax miljoenen gekost. Moet je hem nodig bij wijze van beloning het lidmaatschap aanbieden. :confused.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » di sep 10, 2013 9:34 am

Yopi schreef:Dat begrijp ik niet. Ze willen toch betalen?

Van Ginkel mocht niet naar Ajax, Chadli en Djuricic kozen voor andere, lucratievere opties. Doe je niets aan. Of misschien: zestien miljoen voor de club en het dubbele salaris van wat nu geboden werd voor de speler. Zou je daar een voorstander van zijn geweest?
Toch is dat naadje hoor. Ik heb recent wat trainingen bij Nederlandse amateurclubs gezien en waar loopt de jeugd in? De helft in Barca shirts, een kwart in Madrid, 20% in overig buitenland (EPL, Serie A en Turkse clubs). Dan nog een paar in Oranje, eentje in Ajax, eentje in Feyenoord en eentje in ADO. Dat is het wel zo'n beetje. Niet alleen voor de profs is de Eredivisie blijkbaar niet meer interessant maar het zit veel dieper. En als Ajax dan misschien es een seizoentje aan kan haken dan hebben we liever 12 miljoen dan nog een jaar Eriksen. Mij frustreert het.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 9:43 am

GangstaRiB schreef: Maar ja, ze spelen er niet. Daarentegen zijn er wel een hoop twijfelaars gekocht. Daarom vind ik dat ze te ver doorschieten in hun beleid.
'Hoop' is een kwestie van definitie. TH en TD zijn in deze samenstelling 3 transferperiodes onderweg. Sana en Bojan zijn m.i. dramatisch. Tegen de overige acquisities heb ik weinig in te brengen. Je gaat Eriksen en Vertonghen als Nederlandse club niet effe vervangen door nog betere spelers.

Een KJH, Suarez biedt zich voor Ajax niet jaarlijks aan. De categorie Atouba, Kerlon, Luque natuurlijk wel. :excited.gif: Dan heb je nog de categorie Mounir, Demy. Die 5-6 M kunnen we wat mij betreft liever elders investeren. Liever 3 M voor Duarte. Of 1 M voor Andersen. Clubjes als Doyen houdt Ajax wat mij betreft buiten de deur.

Dus ik kan me wel vinden in het beleid. Met de aantekening dat je je uiterste best doet om jongens als Ginkel, Djuricic, Tadic zo vroeg / goedkoop mogelijk te tracken en vast te leggen. Dan kom je immers ook niet in de verleiding om in de categorie Sana en Bojan te shoppen.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » di sep 10, 2013 9:48 am

wimpey schreef:Met de aantekening dat je je uiterste best doet om jongens als Ginkel, Djuricic, Tadic zo vroeg / goedkoop mogelijk te tracken en vast te leggen. Dan kom je immers ook niet in de verleiding om in de categorie Sana en Bojan te shoppen.
Djuricic beter dan Bojan? Dacht het niet.

wimpey

Bericht door wimpey » di sep 10, 2013 9:57 am

Dubbel schreef: Djuricic beter dan Bojan? Dacht het niet.
Hou op zeg. Bojan heeft zo'n witte stok met rode bandjes nodig. Gozer kan er geen r-u-k van.

Plaats reactie