Olympische Winterspelen 2014

Alles over de Olympische droom.
Yopi
Erelid

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Yopi » wo feb 12, 2014 4:35 pm

Jammer voor Shani. Hij zal er nu wel mee stoppen, denk ik.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo feb 12, 2014 4:40 pm

Shani heeft genoeg gewonnen. Leuk voor Groothuis! Weer eens schaatser die groot is geworden op de ijsbaan van Deventer! :onfire.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo feb 12, 2014 4:47 pm

Dit wordt lachwekkend.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo feb 12, 2014 4:53 pm

Het gaat inderdaad rap achteruit. Nu nog maar twee van de drie medailles. :smallgrin.gif:

Gaaf voor die gast. Heeft het als ik het goed heb begrepen persoonlijk behoorlijk lastig gehad (depressief). Knap dat je daar dan doorheen kunt knokken en uiteindelijk olympisch goud pakt.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo feb 12, 2014 5:30 pm

Depressie, is dat geen bijwerking van anabolen? :666.gif:

beelzebub

Bericht door beelzebub » wo feb 12, 2014 5:36 pm

Het programma betaalt zich uit. :ajaxsmiley.gif:

Maar even zonder gekheid, ik denk dat het OKT/trials ook goed zijn geweest voor onze schaatsers. Voorheen gingen vaak schaatsers naar de spelen die het jaar ervoor goed gepresteerd hadden en aangewezen waren of die in oktober al goed in vorm waren. Ook geen ge-eikel met skate offs enzo. Gewoon knallen in december en in februari.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » wo feb 12, 2014 5:40 pm

Alexander schreef:Wat knap zeg van die jongen. Had het niet verwacht, vond het een beetje een faalhaas.
Vond ik ook al. Twee keer over z'n eigen poten struikelen op de 500....deed me een beetje denken aan mijn eerste pogingen op de ijsbaan, al heb ik ze toen ook maar meteen gestaakt. Gewoon knap dat je dan toch goud pakt in de herfst van je carriere.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo feb 12, 2014 6:07 pm

Alle Nederlandse schaatsters starten (en finishen) morgen op de 1000 meter in de binnenbaan.

Duke

Bericht door Duke » wo feb 12, 2014 6:19 pm

Groothuis had de laatste buitenbocht.

Salvador Dali

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo feb 12, 2014 6:28 pm

Dat klopt, maar Groothuis prefereert de buitenbocht omdat hij de tweede binnenbocht niet houdt. Ik geloof wel in de theorie van Brigade Zuid.

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » wo feb 12, 2014 6:30 pm

Je bedoelt dat alles doorgestoken kaart is...?!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo feb 12, 2014 6:36 pm

Lotingen zijn doorgestoken kaart, ja. Maar dat is niet uniek voor het schaatsen. Zie bijvoorbeeld ook de Champions League.

Ramona

Bericht door Ramona » wo feb 12, 2014 7:32 pm

OS breed dus en niet enkel voor de Nederlanders.
Brood ende spelen voor het volk.

Tja.

zeux

Bericht door zeux » wo feb 12, 2014 8:29 pm

LucaS schreef:Nederland heeft nooit een topgeneratie sprinters gehad.
Bos/wennemars/Van Velde? Die hebben toch flink gewonnen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS

Bericht door LucaS » wo feb 12, 2014 8:53 pm

Soms ja, maar nooit langdurig overheersend. Een wereldkampioen of OS winnaar op de 500 meter? Een medaille was al uitzonderlijk.
I think I lost my fucking headache

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo feb 12, 2014 10:47 pm

Thijs schreef:
Alexander schreef:Wat knap zeg van die jongen. Had het niet verwacht, vond het een beetje een faalhaas.
Vond ik ook al. Twee keer over z'n eigen poten struikelen op de 500....deed me een beetje denken aan mijn eerste pogingen op de ijsbaan, al heb ik ze toen ook maar meteen gestaakt. Gewoon knap dat je dan toch goud pakt in de herfst van je carriere.
Was maar doorgegaan. Nu weet je wat je hebt laten liggen. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » do feb 13, 2014 8:39 am

'Zonder Ester had ik hier niet geschaatst'
Door: Carl Mureau

Sotsji 2014 Het had niet veel gescheeld of Stefan Groothuis had in 2011 zijn auto in volle vaart tegen een boom gereden. De schaatser zat in een diepe depressie. Bètablokkers, valium én zijn vrouw Ester hielden hem op de been. Gisteren werd hij olympisch kampioen. 'Zonder Ester had ik hier niet geschaatst.'

De eerste knuffels na zijn gouden race waren gisteren voor zijn coach Jac Orie, die hij altijd trouw was gebleven en wiens bril bijkans sneuvelde in de gespierde omhelzing. Wat volgde was een ererondje op het ijs, met de Nederlandse vlag trots in zijn handen. En toen ging de olympisch kampioen naar de bocht waar zijn vrouw Ester zat. Zij daalde snel van de tribunes af, leunde over de kussens en liet zich innig omhelzen.

Wat ze tegen elkaar zeiden? 'We hebben ook privé genoeg shit meegemaakt samen', zei Groothuis, doelend op de inktzwarte periode in zijn leven, pas drie jaar geleden. 'Zij is altijd achter me blijven staan. Daar heb ik haar even heel erg voor bedankt, want zonder haar had ik hier niet geschaatst.'

Zelfmoord
Stefan Groothuis zag 'zwarte mist' in de zomer van 2011. De WK afstanden in Inzell waren verprutst, de schaatser had de grote verwachtingen weer eens niet waargemaakt. Van zijn spaargeld had hij een veel te duur huis gekocht. En dan zag hij ook nog op tegen zijn aanstaande vaderschap. Groothuis dacht zichzelf in de put. 'Ik ben echt van het pad af geweest, helemaal kierewiet', biechtte hij een jaar later op.

Die zomer overleefde hij als een zombie. 'Of ik dichtbij zelfmoord was? Daar ben ik denk ik best wel dichtbij geweest', zei hij daarover. 'Dat is best wel shocking om te zeggen. Iedereen kan zichzelf een hel in zijn hoofd creëren, wanneer hij dat soort gedachten krijgt. Alles is dan zwart. Pikzwart. Alles kon me gestolen worden.'

Psychiater
Met hulp van een psychiater en zijn vrouw Ester krabbelde Groothuis op. Medicijnen - valium en bètablokkers - bleken eveneens nodig te zijn om hem uit het diepe dal te halen. 'Daar werd ik rustiger van.' Hij hield de depressie geheim, in zijn ploeg wist alleen vriend Jan Smeekens ervan. Hij werd vader van zoon Luuk en kreeg zichzelf mentaal weer op de rit. De krachtpatser uit Empe werd zelfs zo sterk, dat hij begin 2012 in Calgary voor het eerst in zijn loopbaan wereldkampioen sprint werd. Vanuit zijn hart klonk de oerkreet: 'Eindelijk!'

Vier jaar geleden, bij zijn vorige Spelen in Vancouver, werd hij twee weken voor zijn race plots ziek. Veertig graden koorts. Het verzwakte lijf hielp hem niet verder dan een vreselijke vierde plek. Uit balorigheid zette hij het daarna op een zuipen. In Turijn, vier jaar eerder, had hij zijn race zelf verknoeid. Toen trok hij van woede de bergen in. Nee, aan de Winterspelen bewaarde Groothuis (32 inmiddels) geen fijne herinneringen. In Sotsji lag zijn laatste kans op olympisch succes.
www.ad.nl

Salvador Dali

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do feb 13, 2014 11:49 am

Manisch depressief is te hoge pieken en te lage dalen. Wat dat betreft heb ik denk ik nog nooit een athleet zo uit zijn bol zien gaan. Anderen met goud zijn ook in extase, maar lopen niet tien minuten later nog alles en iedereen te omhelzen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do feb 13, 2014 12:45 pm

Nog nooit? :confused.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do feb 13, 2014 1:03 pm

Tien minuten een gat in de lucht springen? Nee. Nooit. Ik zie Cruijff al. haha.

Dit alleen in het licht van die depressie. Het zal mij verder een zorg zijn.

Duke

Bericht door Duke » do feb 13, 2014 1:42 pm

Salvador Dali

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr feb 14, 2014 2:48 am

Monkey Tonk schreef:Tien minuten een gat in de lucht springen? Nee. Nooit. Ik zie Cruijff al. haha.
:smallgrin.gif: Bedoelt u mij? Oder der gröBe Johan?

Nee, ik vind het gigantisch logisch dat Groothuis volledig uit zijn plaat gaat. Johan Cruijff was met afstand de allerbeste in zijn sport, doelpunten scoren was voor hem doodgewoon, ingetogen en cool reageren bij de meest bizarre wereldgoals of een 0-5 overwinning in Bernabeu een vanzelfsprekende eigenschap in zijn karakter.

Stefan Groothuis heeft jaren met onzekerheden geleefd en laat zich volledig gaan nu hij zijn levensdoel heeft bereikt. Super tof voor deze sportman, die in mijn ogen geen faalhaas is maar als voorganger van Michel Mulder ook al op een vrij indrukwekkende manier de wereldtitel sprint op een volledig terechte manier mee naar Nederland nam.

Duke

Bericht door Duke » vr feb 14, 2014 8:59 am

'Amerikaanse schaatspakken lijken niet getest'

Volgens de fabrikant van de Nederlandse en Russische schaatspakken, Bert van der Tuuk, zouden de schaatspakken van de Amerikanen de reden kunnen zijn voor de tegenvallende prestaties van Team USA op de Olympische Winterspelen. "Het kan veel schelen als een pak niet goed in elkaar steekt", zegt hij.

De Amerikaanse ploeg stelt tot nu toe teleur in Sotsji. Woensdag werd Shani Davis, tweevoudig olympisch kampioen en topfavoriet voor de 1000 meter, teleurstellend achtste op de kilometer. Donderdag konden ook Brittany Bowe (de wereldrecordhoudster) en gouden medaillekandidaat Heather Richardson niet met de besten mee.

Uit de opbouw van de races meent Van der Tuuk op te kunnen maken dat de pakken niet de snelheid bieden die de Amerikanen van tevoren claimden. Voor de Spelen klopte de ploeg zich op de borst dat ze het 'snelste pak ter wereld' zouden hebben, maar Van der Tuuk ziet dat anders. "Ze hebben duidelijk een aerodynamisch probleem. De rijders komen wel goed op gang aan het begin van de race, een teken dat ze wel het vermogen hebben, maar het doorrijden op hoge snelheid kost te veel kracht."

Ventilatiegat
Op het oog denkt Van der Tuuk dat het ventilatiegat op de rug van de Amerikaanse tenues, tussen de schouderbladen, de grootste boosdoener is. Drie jaar geleden experimenteerde hij zelf ook met zo'n opening op de rug. Niet zoals de Amerikanen dat bedoeld hebben voor koeling, maar om de luchtdoorstroming door het pak te verbeteren.
Uit de testresultaten bleek zo'n ventilatiegat funest voor de aerodynamische eigenschappen van de kleding. "Het pak liep als het ware vol met lucht en kreeg daardoor meer volume naarmate de snelheid toenam." "Toen ik de Amerikanen hier met zo'n pak zag verschijnen was ik heel verbaasd. Ik dacht: óf wij hebben toen fouten gemaakt óf zij hebben niet getest. En ik denk dat 't het laatste is."

Aangepast
Voor de 1000 meter vrouwen van donderdag werd het Amerikaanse tenue aangepast. Het ventilatiegat werd gedicht, erkent Richardson, die met een zevende plek erg tegenviel. "Ze hebben er een stuk rubber overheen gedaan, maar het heeft niet geholpen." Een terugkeer naar het normale wedstrijdpak van voor de Spelen is geen optie. "We kunnen niet terug naar het oude pak omdat de kleding voor de Spelen allemaal is goedgekeurd en daar kan niet meer van worden afgeweken. Maar ik weet ook niet zo goed hoe dat allemaal werkt en ik wil daar ook niet mee bezig zijn."

Volgens Bowe, die met een achtste plek ook niet naar behoren reed, is het niet vast te stellen of het schaatspak de slechte resultaten van de Amerikanen kan verklaren. "Dat is niet te zeggen. Er zijn honderden variabelen die een race bepalen. Je kunt de uitkomst ervan niet vastpinnen op één onderdeel."

Geen idee
Ryan Shimabukuro, coach van de Amerikanen, wil niet op de kledingmisère ingaan. "Ik kan daar niets over zeggen. We hebben deze pakken en daar moeten we in rijden. Het zijn goede pakken." "Ik weet niet waar het misgaat. Ik weet het echt niet", zegt hij. Ook aan de voorbereiding op de Spelen kan het niet gelegen hebben, denkt hij. "We hebben precies hetzelfde gedaan als voor de Spelen in Turijn en daar ging het perfect."

Tegen alle teleurstellingen in houdt Bowe vast aan het geloof in een positieve ommekeer op de Spelen. "Zijn we waar we willen zijn? Nee, dat denk ik niet. Maar ik ben er zeker van dat we de zaken weer op kunnen pakken. Het is belangrijk dat we positief blijven."
www.nusport.nl

Salvador Dali

Ramona

Bericht door Ramona » vr feb 14, 2014 12:56 pm

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr feb 14, 2014 1:49 pm

Heb je dit dan gezien, het was zo warm gisteren..... :excited.gif:

Afbeelding
Afbeelding
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent