Ajax - PSV 24-08-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

zeux

Re: Ajax - PSV 24-08-2014

Bericht door zeux »

wimpey schreef: psv deed het trouwens goed, mag ook gezegd worden. Vielen niet uit elkaar zoals vorig seizoen, Zoet hield er bij 1-0 een paar prima ballen uit, Wijnaldum was een plaag voor het middenveld van Ajax. En Narsingh en De Jong herpakten zich na rust uitstekend.
Vrees ook dat het beter/steviger staat dan vorig seizoen. En dat het duurzamer is. Zou Cocu het toch op de rit hebben?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Laudrup

Bericht door Laudrup »

Een déjà vu deze Ajax - PSV. De periode 1996-2008 dan. Ik was even vergeten hoe pijnlijk die periode was. Nu weet ik het weer. Bedankt Frank, voor het vakkundig om zeep helpen van deze wedstrijd.
15 mei 2011.
Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini »

zeux schreef:
wimpey schreef: psv deed het trouwens goed, mag ook gezegd worden. Vielen niet uit elkaar zoals vorig seizoen, Zoet hield er bij 1-0 een paar prima ballen uit, Wijnaldum was een plaag voor het middenveld van Ajax. En Narsingh en De Jong herpakten zich na rust uitstekend.
Vrees ook dat het beter/steviger staat dan vorig seizoen. En dat het duurzamer is. Zou Cocu het toch op de rit hebben?
Het lijkt er sterk op; PSV heeft 9 uit 3 met een doelsaldo van 12 voor en 3 tegen, en de landskampioen in een uitwedstrijd met 1-3 verslagen.

De proef op de som voor Cocu en PSV zal zijn wanneer ze een keer tegen een nederlaag aanlopen, wat vanzelfsprekend een kwestie van tijd is. Raken ze dan van slag of pakken ze snel de draad weer op; dat maakt het onderscheid tussen titelkandidaat en subtop.
Ajax!
Laudrup

Bericht door Laudrup »

Als PSV het voor elkaar krijgt om wedstrijden in de ArenA te winnen op een manier als in hun beste jaren dan houd ik er serieus rekening mee dat ze dit jaar kampioen worden.
15 mei 2011.
wimpey

Bericht door wimpey »

Ajax Rules schreef:
wimpey schreef:Die nichterige Andersen vliegt er voor 1/9 hopelijk nog uit.
Normaal zou ik dit een niveauloze post vinden, maar eigenlijk kun je de wedstrijd niet beter samenvatten in 1 zin.
Dank je. :smallgrin.gif: De Boer heeft een hoop 'makes' op z'n naam staan. Dit was een echte 'break'.

Ik zat voor de buis, hoorde dat ie erin kwam en had zoiets van: uh huh en wat is het idee achter het inbrengen van deze jonge juffer - waarom breng je Serero of Kishna niet? Het lag werkelijk meteen open, psv kreeg en vond meteen ruimte.

Ik wil trouwens bij deze Baseman feliciteren. psv heeft Ajax flink pijn gedaan vandaag. :blush.gif:
Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh »

Een beetje overdreven allemaal hoor. Hetzelfde geld had psv na 3 wedstrijden ook maar 4 punten kunnen hebben. Dat geldt overigens ook voor Ajax.

psv en Ajax gaan dit seizoen samen uitmaken wie er kampioen wordt. Positief is dat het er allemaal wart frivoler uitziet, maar dat houdt ook in dat we een stuk kwetsbaarder zijn. Maar ja ........ dat willen we toch allemaal! :hypocrite.gif:
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op zo aug 24, 2014 7:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
gaizka

Bericht door gaizka »

Ajax mag ook wel iets minder lief/naïef zijn als er op de helft van PSV balverlies geleden wordt en PSV een counter opzet, pak eens iemand vast bijvoorbeeld. Het kost je een gele kaart maar haalt wel de counter er uit.
Laudrup

Bericht door Laudrup »

Ajaciedjuh schreef:Een beetje overdreven allemaal hoor. Hetzelfde geld had psv na 3 wedstrijden ook maar 4 punten kunnen hebben. Dat geldt overigens ook voor Ajax.

psv en Ajax gaan dit seizoen samen uitmaken wie er kampioen wordt. Positief is dat het er allemaal wart frivoler uitziet, maar dat houdt ook in dat we een stuk kwetsbaarder zijn. Maar ja ........ dat willen we toch allemaal! :hypocrite.gif:
Hoeft niet tegen PSV. Ik kan niet tegen verlies, en al helemaal niet wanneer het tegen PSV is. Iets met trauma enzo....
15 mei 2011.
Mano

Bericht door Mano »

pfff, afgestraft door eigen fouten
Te diep staan zonder enige vorm van rugdekking.

en de wissel AEG/Andersen begreep ik van geen kant.
als AEG iets mankeerde, breng dan Kishna

wat een vertoning. 52min niks aan de hand.
wachten op 2-0 ipv 1-1
2 fouten in 10min en het is klaar.

Ajax heeft ook niks op de bank zitten.
Wie in het veld kan er een man passeren? nobody!
alleen door een combinatie maar dat lukt niet op brandhout tempo
De enige persoon die wel kan passeren wordt gewisseld door een Doorsnee speler als Anderssen :1evil.gif:
die beslissing ging even volledig aan me voorbij!
Waarom ?!

Vervolgens sta je 2-1 achter en heb je niets achter de hand om het spel open te breken.
Sig zwom en doet z'n best maar komt tot niks.
Milik is dus blijkbaar nog slechter en Zivkovic moet wennen :confused.gif:
Laat Zivkovic wennen in Ajax 1 want slechter dan die andere twee kan niet

Ik schrijf dit verlies op domme fouten achterhoede en stomme keuzes TH
Als achterhoede die fouten weglaat, komt PSV tot niks dus die kampioen gedachte snap ik niet helemaal :confused.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

gaizka schreef:Ajax mag ook wel iets minder lief/naïef zijn als er op de helft van PSV balverlies geleden wordt en PSV een counter opzet, pak eens iemand vast bijvoorbeeld. Het kost je een gele kaart maar haalt wel de counter er uit.
Ajax komt dat niet vaak tegen. De meeste eredivisie ploegen spelen zoiets niet uit. Dan kom je er mee weg om fouten te maken. PSV liet een paar keer zien waar onze zwakke plekken liggen. In de eerste helft kwam Wijnaldum bijvoorbeeld ook in scoringspositie in het centrum. Dat mag niet gebeuren. Net zoals zo'n counter op wel erg weinig weerstand stuit.

Ajax heeft daar naar mijn mening echt veel te weinig tegenover gezet. Ok, ze wisten elkaar in de eerste helft vrij makkelijk te vinden. Maar dat was wel grofweg in het gebied van 16 tot 16. Dáár waar het er echt om ging was het over. Wat heeft Ajax nou concreet aan uitgespeelde kansen gehad? Dat is echt niet zo heel veel.
Nil volentibus arduum
Mano

Bericht door Mano »

AEG eruit, ik zat op de tribune en had gelijk de gedachte: GAME CHANGER (Robben EK Portugal)
:blackcat.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs »

El Ghazi was inderdaad geblesseerd, speelde een -ik meen- buikgriepje op.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour »

Tja we verliezen ook weleens een potje of hadden we 34 overwinningen verwacht....... :smile-ajax.gif:
YNWA
Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh »

Wat me inderdaad ook opviel (zag zojuist een tweet daarover): El Ghazi bij corners bij de hoekvlag i.p.v. Voor de goal. Één van de beste koppers moet je voor de goal zetten.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Yopi
Erelid

Bericht door Yopi »

zeux schreef:
PSV won door een paar countertjes. Tegen andere ploegen moeten ze het spel maken. Of ze dat kunnen, staat nog te bezien.
Lionel

Bericht door Lionel »

In de eerste helft kregen ze toch een paar aardige mogelijkheden?
IK GELOOF!!!!!!
Thom

Bericht door Thom »

Thom schreef:Zeer met Marillon eens. Bovendien wordt hier veel te makkelijk en negatief over PSV gesproken. Vergeet ook Wijnaldum niet, die goed uit het WK gekomen is. Ik moet het nog zien allemaal. Vorig jaar liep iedereen te klagen over Van Rhijn, nu is hi opeens een versterking in de defensie tov Ligeon, die het toch niet onaardig eed volgens mij. Moet het nog zien. :excited.gif:
I rest my case. Waarmee overigens niet gezegd is dat we nu weer kansloos zijn, maar PSV heeft goede papieren voor het kampioenschap. Hebben vandaag ook weer die Mexicaan gecontracteerd.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus
elliquido

Bericht door elliquido »

Nee, de wissels waren verre van sterk.
PSV kreeg loon voor hun laffe spel.

Toch vraag ik me af waarom Ajax nooit meer met een 10 speelt. Ik blijf schone op de vleugel een schijnoplossing vinden. Te weinig diepgang
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Yopi
Erelid

Bericht door Yopi »

Lionel schreef:In de eerste helft kregen ze toch een paar aardige mogelijkheden?
Natuurlijk, maar Ajax ook. Het had net zo goed 3-3 kunnen worden, of 4-2, of 2-4. Ik heb vandaag niets gezien waarvan ik depressief werd. Of het moesten de wissels van Frank zijn.

Eerlijk gezegd vond ik Ajax slechter tegen Vitesse. Wat PSV betreft, als ze het al in hun broek doen voor AEG, zullen ze nog tegen een paar klappen oplopen.
Lionel

Bericht door Lionel »

Het ontbreekt Ajax als team aan duelkracht, dynamiek, loopvermogen en de kwaliteiten voor uitspelen van een tegenstander.

Andersen is een leuke dynamische middenvelder met op het middenveld het vermogen om een man te passeren. Dat hij gebruikt wordt als aanvaller slaat nergens op als je kijkt wie er nog meer lopen. Op het middenveld een man passeren (of Boilesen die een aanvaller uitkapt) betekent nog niet dat ze een verdediger uit kunnen spelen die NIET instapt. Daarom snap ik echt niet waarom Frank met 3 aanvallers (2 middenvelders en een afgedankte spits) speelt die geen van allen a) diepgang en b) de individuele kwaliteit hebben om een man te passeren.

Tel daarbij op dat het middenveld bestaat uit dienende spelers met 0,0 talent om een man uit te spelen/steekpass te geven (een pass achter een verdediging met kilometers ruimte tel ik niet mee) en Ajax moet het echt alleen hebben van positiespel en slecht verdedigend werk van vandaag Jeroen Zoet. Wat deed hij bij de goal?
IK GELOOF!!!!!!
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Quote uit column JC in de Telegraaf: "Zo speelde Ajax na rust met een voorhoede met onvoldoende snelheid. Daardoor kon niemand worden uitgespeeld en kwam het uit op combinatievoetbal.Daarvoor heb je weer een hoge balsnelheid nodig, maar dat wordt moeilijk als je op het middenveld én met Blind én met Viergever speelt. Die zijn allebei niet snel en niet technisch genoeg om het spel te versnellen. Het gebrek aan snelheid in de voorhoede en het middenveld kostte Ajax uiteindelijk de wedstrijd."

In plaats dat pannenkoek De Boer in de media af gaat zitten geven op Boilesen en V.Rhijn, kan hij beter kritisch zijn op z'n eigen keuzes qua beginopstelling en wissels. Viergever en Blind kan gewoon niet samen op het middenveld. Na AZ-uit was iedereen euforisch in de media en hier op AT, maar ook toen gaven we onnoemelijk veel ruimte weg in de omschakeling. Verschil was alleen dat AZ het heel slecht uitspeelde.
elliquido

Bericht door elliquido »

Ik deel die mening zeker

Imo staan we betere met

Cilessen

Van Rijn. Veltman. Moisander. Blind

Klaasen Serero

Schone

Aeg. Sig. Khisna
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Trab schreef:Quote uit column JC in de Telegraaf: "Zo speelde Ajax na rust met een voorhoede met onvoldoende snelheid. Daardoor kon niemand worden uitgespeeld en kwam het uit op combinatievoetbal.Daarvoor heb je weer een hoge balsnelheid nodig, maar dat wordt moeilijk als je op het middenveld én met Blind én met Viergever speelt. Die zijn allebei niet snel en niet technisch genoeg om het spel te versnellen. Het gebrek aan snelheid in de voorhoede en het middenveld kostte Ajax uiteindelijk de wedstrijd."

In plaats dat pannenkoek De Boer in de media af gaat zitten geven op Boilesen en V.Rhijn, kan hij beter kritisch zijn op z'n eigen keuzes qua beginopstelling en wissels. Viergever en Blind kan gewoon niet samen op het middenveld. Na AZ-uit was iedereen euforisch in de media en hier op AT, maar ook toen gaven we onnoemelijk veel ruimte weg in de omschakeling. Verschil was alleen dat AZ het heel slecht uitspeelde.
Twee verschillende zaken dus. Cruijff levert vooral kritiek op het Ajax in de opbouw en de aanval, jij meer op het Ajax in de verdediging en de controle. Vwb Cruijff: dat we met een gemankeerde voorhoede en middenlinie werken is al tijden duidelijk. Lionel en Marillion geven hierboven daar ook goed de pijnpunten van aan vwb de individuele spelers en de samenwerking tussen aanval en middenveld. Vwb jouw posting: ook tussen middenveld en verdediging blijkt nog de nodige afstemming nodig. Psv had bijvoorbeeld nooit zo gemakkelijk het middenveld over mogen steken bij counters. Vitesse en Az lieten ook al zien dat de controle bij ons bij de omschakeling enz niet klopt. Volgens mij een kwestie van niet goed bij balverlies staan en enkele spelers die hun controlerende of (terug)verdedigende taken verzaken of niet goed kunnen uitvoeren.

Ondanks die beperkingen en tactische fouten ben ik toch wel dik tevreden met het veldspel van 16 naar 16 van Ajax gistermiddag. In de eerste helft wel te verstaan. Omdat ik toen eindelijk weer de intentie bij Ajax zag om een tegenstander compact en agressief aan te pakken bij geen balbezit en om bij balherovering sneller dan voorheen met vrij behoorlijk positiespel de weg naar voren te zoeken. Dat vind ik een verademing na al dat wedstrijdenlang oeverloze getik breed en terug achterin en passieve gedoe richting tegenstander. Het veldspel met deze intenties heeft zeker nog flink wat afstemming nodig tussen de linies en beslist ook wat meer kwaliteit op sommige plekken. En het is nog maar de vraag of FdB capabel genoeg is om met zijn team die stappen te zetten. Toch hoop ik dat Ajax op deze meer aanvallende koers verder gaat. Dit spel zie ik ondanks een verlies gistermiddag veel liever dan een luizige 1-0 winst met een soort van slaapverwekkend safety first-voetbal.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:
Arthur

Bericht door Arthur »

De Boer heeft elk jaar een paar maanden nodig om de beste opstelling te ontdekken. Dat is een flinke beperking van hem, maar ik maak me er niet druk om. Als straks de stoomtrein weer op gang komt zijn we weer favoriet voor de titel.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

"Zo speelde Ajax na rust met een voorhoede met onvoldoende snelheid. Daardoor kon niemand worden uitgespeeld en kwam het uit op combinatievoetbal.Daarvoor heb je weer een hoge balsnelheid nodig, maar dat wordt moeilijk als je op het middenveld én met Blind én met Viergever speelt. Die zijn allebei niet snel en niet technisch genoeg om het spel te versnellen. Het gebrek aan snelheid in de voorhoede en het middenveld kostte Ajax uiteindelijk de wedstrijd."
Hier kan ik me prima in vinden. Het baltempo is te laag en er was voorin geen enkele explosiviteit en snelheid meer. De vraag is hoe we dat gaan oplossen. Voorin hebben we met El Ghazi een wapen om wat meer diepgang te brengen. Kishna in goede doen voegt ook wat toe en dan hebben we nog jongens als Muric en Fischer achter de hand.

Dat baltempo op het middenveld kon wel eens wat lastiger worden. Serero terug naar de halfpositie en kiezen tussen Blind en Viergever?
Nil volentibus arduum
Plaats reactie