De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

LucaS

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za apr 11, 2015 9:34 am

O gelukkig, het ligt aan de niet oud-topvoetballers. Ik zeg vervangen door iemand uit het rijtje Roy, Vink, Dick, Stapleton, Gasselich.
Er heerst binnen Ajax veel onvrede over algemeen directeur Michael Kinsbergen en financieel directeur Jeroen Slop. Dat onthulde Johan Derksen vrijdagavond in het voetbalpraatprogramma Voetbal International.

"Het gaat er om dat de twee directeuren zonder voetbalachtergrond alles bepalen en dingen doordrukken", sprak de oud-hoofdredacteur van het gelijknamige weekblad. "Er zitten daardoor bij Ajax veel mensen niet lekker in hun vel. Nu wordt Cruijff gedirigeerd om langs te komen en orde op zaken te stellen, maar dat wil hij niet."

"Hij heeft die voetbaljongens daar neergezet op sleutelposities en dacht dat het wel goed zou lopen, maar er is een ontzettende strijd gaande. Dat gaat niet om kleine verschillen", aldus Derksen. Deze week kwam al naar buiten dat Wim Jonk als hoofd jeugdopleiding niet meer aanschuift bij vergaderingen van het technisch hart van Ajax.

Jonk voelt zich niet serieus genomen en bovenal gepasseerd. Vooral over de speelstijl, het aankoopbeleid en het laten doorstromen van jeugdspelers heerst onenigheid bij Ajax.

Lees verder: http://www.soccernews.nl/news/312559/De ... z3WzIaY5q6
I think I lost my fucking headache

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za apr 11, 2015 9:57 am

FdB zit te lang op zijn positie en ziet het niet meer. Ajax lijdt alweer een maand of zestien balbezit, en hij verandert daar echt niks meer aan. Met het kampioenschap van de baan zou je de rest van het seizoen vrijuit kunnen spelen, en proberen om een sterke basis neer te zetten voor volgend seizoen, uiteraard met sprankelend voetbal. De wedstrijd tegen Utrecht was wat dat betreft een aanfluiting. Heb je eindelijk twee vleugelspitsen, verzint Frank allerlei redenen om ze niet allebei op te stellen. Hoe lang roepen we hier nou al niet hetzelfde over die IJslandse boerenkoolspits? De enige op de wereld die het toch in hem ziet zit bij Ajax op de bank. Ajax hoort het publiek aan zich te binden met de manier waarop gevoetbald wordt, en FdB is daar niet of nauwelijks in geinteresseerd. Dan houdt het op. Bedankt voor de kampioenschappen Frank, maar het is tijd voor een nieuwe wind.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za apr 11, 2015 10:15 am

Ik vermoed zo maar eens dat het "vrijuit spelen voor de rest van het seizoen" niet opgaat zolang de tweede plaats niet veilig gesteld is en daarmee (in ieder geval een theoretische) kans op deelname aan de CL komend seizoen.en dus krijgen we in de hersenkronkels van FdB de sterkste opstelling met Sigh en Boil.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za apr 11, 2015 10:41 am

Inderdaad. Gezien onze vorm vrees ik dat op zijn hoogst de laatste pot wordt dat we nog een paar jonkies zien.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 11, 2015 11:05 am

LucaS schreef:O gelukkig, het ligt aan de niet oud-topvoetballers. Ik zeg vervangen door iemand uit het rijtje Roy, Vink, Dick, Stapleton, Gasselich.
Blind! :alc.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » za apr 11, 2015 1:45 pm

Die komt niet in aanmerking, geen sympathie van Cruijff en geen opleiding aan diens universiteit.

Misschien zou Jongkind een goede TM/TD zijn!?

HR
Nu gaat blijken of Cruijff godvergeten geniaal is, of een beetje

Volgens zijn vrienden Keje Molenaar en Tscheu La Ling wordt het tijd dat Johan Cruijff nu eindelijk eens neerdaalt vanaf zijn berg in Barcelona, want de 'fluwelen revolutie' moet als de wiedeweerga gered worden. Liefst nog voordat het te laat is.

Sjaak Swart, óók een trouwe vriend, zei het erg mooi in de krant van gisteren. ,,Ruzie is er overal,'' zei Sjaak, met een jaloersmakende stelligheid. ,,Maar nu wordt het wel tijd dat Johan een weekje langs komt op de Toekomst om de boel te lijmen.''

De vanzelfsprekendheid die erin weerklinkt is het allermooist, vind ik.

Ruzie is er overal, en bij Ajax al helemaal blijkbaar, maar we moeten daar vooral niet te ernstig over doen. Straks komt de Verlosser van zijn berg en dan wordt het allemaal vanzelf weer opgelost. Een weekje, hooguit. Eventjes de boel lijmen en klaar is Kees.

Ik vind dat een grote geruststelling, want om heel eerlijk te zijn: ik zag het even niet meer zitten. Ik dacht dat die hele revolutie een totaal onontwarbare knoop was geworden, vol achterdocht en gekonkel, vol open eindjes en vicieuze cirkels.

Dat Technisch Hart alleen al, waarvan niemand weet wie er nu nog precies inzitten, en waar hun verantwoordelijkheid nu exact begint of eindigt. De totale wirwar van directeuren/technisch harters zonder noemenswaardige managementervaring, allemaal met hun eigen interpretaties op de waarheid.

Al die oud-voetballers die ondertussen al de benen hebben genomen, uit onvrede met de grote Ruben Jongkind, een ex-looptrainer die de ene na de andere nieuwe 'performance coach' aanstelt, maar zelden tot nooit een oud-voetballer.

Al die hiaten in dat plan-Cruijff van een paar A4-tjes, waarvan Jongkind eigenhandig een soort plan-Jongkind heeft gemaakt, met de arme Wim Jonk in zijn kielzog.

Toen de revolutie losbrak was het tenminste nog tamelijk overzichtelijk allemaal. Toen was iedereen gewoon een klootzak. Iedereen moest oprotten - en snel een beetje. Van boven tot onder moest de hele boel eerst worden uitgerookt, en daarna werd er snel een vrachtwagentje met 'voetballers' naar binnen gereden, met kort daarachter een aanhangwagen vol lakeien en ja-knikkers. Dat werd me ook nog een chaotische toestand, maar het principe was tenminste simpel. Je had de vrienden links en de vijanden rechts. Wie niet per se voor was, was tegen.

Nu lijkt me de boel nog een stuk ingewikkelder - en al helemaal vanuit Cruijffs perspectief. Nota bene zijn eigen volgelingen zijn aan het muiten geslagen. Het plan-Cruijff/Jongkind is alle kanten opgevlogen, als een religie waar iedereen zijn eigen interpretatie op loslaat. Van 'de voetballers' van weleer is niets meer over, allemaal verzopen in een groot schemergebied van onduidelijkheid en scepsis.

Ja, de jeugdopleiding moet centraal staan bij Ajax. Tot zover zijn ze het nog wel eens. Maar wie weet een antwoord op de hamvraag, namelijk: hoe doorbreek je de spiraal waarin structureel je beste spelers worden verkocht, nog ruim voor de oogsttijd? Ga je op de bonnefooi voortaan met 18-jarige jochies voetballen, of laat je Marc Overmars liever nog wat (verkeerde) spelers kopen?

Eerst leek het me een logisch idee om met spoed een commissie in het leven te roepen, want Ajax heeft natuurlijk een fijne, rijke traditie van commissies. Maar misschien heeft Cruijff aan een weekje 'de boel lijmen' wel gewoon genoeg.

Als er iemand een meester is om van heel ingewikkelde problemen iets doodeenvoudigs te maken, dan is hij het wel. Wij stervelingen zouden denken: hoe schep je in vredesnaam orde in een chaos die je zelf hebt gecreëerd? Hoe kies ik positie in een nieuwe machtsoorlog, waarbij ik alle kiftende generaaltjes nota bene zelf heb benoemd?

Maar Johan Cruijff denkt helemaal niet zo. Die denkt nu eenmaal anders, en de komende tijd gaan we zien of Cruijff alomvattend en godvergeten geniaal is, of slechts een beetje.

http://www.ad.nl/ad/nl/5598/Sportcolumn ... etje.dhtml
HR

zeux

Bericht door zeux » za apr 11, 2015 2:06 pm

Is Cruijff niet gewoon anarchist? Als voetballer en trainer hield hij erg van relletjes en conflicten, dat hield de boel scherp. Op het veld werkte dat. Nu nog in de bestuurslagen van eenvoetbalclub.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za apr 11, 2015 3:04 pm

De Evangaallisten cq aanhangers van die doorgeleerde achterbakse professor hebben het prima naar hun zin als het wat minder gaat met hun clubje. Maar goed hun eigen 'gelijk' halen is natuurlijk veel belangrijker. :hypocrite.gif:
YNWA

LucaS

Bericht door LucaS » za apr 11, 2015 3:09 pm

Zeker, iedereen die niet in de polonaise achter Cruijff loopt hoopt op degradatie :excited.gif:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za apr 11, 2015 7:08 pm

Het feit dat mensen hier blijven hangen in termen als Evangaalisten en doorgeleerde achterbakse professor geeft wel aan wat ze belangrijker vinden: het voetbal of de machtsstrijd.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo apr 12, 2015 9:51 am

LucaS schreef:Zeker, iedereen die niet in de polonaise achter Cruijff loopt hoopt op degradatie :excited.gif:
Zal met jou niet veel schelen, een jaar onderduiken om pas weer tevoorschijn te komen als het resultaten minder worden zodat je fijn elke posting met je bekende zure sausje kan overgieten.
YNWA

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 12, 2015 10:19 am

Ik was een jaar weg vanwege mensen die op de man spelen en ruzie zoeken. zoals je weer lekker aan het doen bent. Hulde!

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » zo apr 12, 2015 10:25 am

Ja dat zal jij nu nooit doen. :smallgrin.gif: Heerlijk zo'n (s)links bord voor je kop.
YNWA

Rednose

Bericht door Rednose » zo apr 12, 2015 4:01 pm

InnerHarbour schreef:Ja dat zal jij nu nooit doen. :smallgrin.gif: Heerlijk zo'n (s)links bord voor je kop.
Ha, de Wilders tactiek wordt weer van stal gehaald :kots:
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo apr 12, 2015 6:27 pm

Dus zondag a.s zien we een glimp van het Ajax volgend seizoen.. Tenslotte is plek 2 nu wel veilig gesteld..
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. :blush.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo apr 12, 2015 7:11 pm

Cruijff stort zich opnieuw op problemen Ajax

12-04-2015 20:02

Johan Cruijff gaat zich vanaf maandag weer bezig houden met de interne problemen bij Ajax. Zo meldt Voetbal International zondagavond. 'Het is niet de bedoeling dat het nu gaat escaleren bij Ajax.'

Volgens de beroemde oud-Ajacied is het niet raar dat juist nu de problemen in Amsterdam naar boven komen drijven. 'Dat gebeurt vaker als een topclub een jaar geen kampioen wordt', zo vertelt de clubadviseur. 'En zeker bij Ajax hoort dit soort dingen er al bij sinds de oprichting van de club. We hebben hier te maken met verstandige jongens met enorm veel voetbalkennis. Nu gaat het om de bereidheid naar elkaar te luisteren en de juiste vervolgkoers te bepalen. Het is niet de bedoeling dat dit gaat escaleren. En daar ben ik ook niet bang voor.'
Bron: AS
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo apr 12, 2015 7:23 pm

Mooi zo.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 12, 2015 7:26 pm

Toch klinkt het een beetje out of character hoor. Cruijff die langs moet komen zodat er na zijn verschijnen harmonie is ipv conflict. Nou ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 12, 2015 7:29 pm

LucaS schreef:Toch klinkt het een beetje out of character hoor. Cruijff die langs moet komen zodat er na zijn verschijnen harmonie is ipv conflict. Nou ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Jij hebt het niet zo op Cruijff he?! :hypocrite.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 12, 2015 7:34 pm

Ik vond het een fantastische voetballer. Maar als mens heb ik hem niet zo hoog zitten nee. Een intrigant van het zuiverste soort. Op zich ben ik niet tegen/bang voor conflicten, maar ik hou niet van geniepige types.
En sinds Cruijff brave hardwerkende medewerkers van ajax heeft bedreigd, kots ik van die man en hoop ik dat ie eerder vroeger dan later niets meer met onze mooie club te maken heeft. Resultaat van zijn machtsgreep is, naast zakelijk gewin voor hem, dat de ruzies onze club zowel op verenigings als supportersnivo compleet verdeeld hebben. Maar goed, dat is een rode draad in zijn leven.

columbus

Bericht door columbus » zo apr 12, 2015 7:55 pm

Vind het allemaal maar bloedirritant. Cruijff die even langskomt om bij te babbelen en even de boel weer gladstrijkt, de arrogantie alleen al. Daarnaast de Boer die na Heracles uit ook weer onzin uitkraamt. Een Veltman die denkt dat het volgend jaar, zonder aankopen, allemaal wel goed komt. Een Overmars die eerder tetterde dat dit de beste selectie in jaren is. Ze hebben allemaal echt geen flauw idee hoe de vlag er bij hangt...

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo apr 12, 2015 8:06 pm

Yopi schreef:Mooi zo.
Ben benieuwd op wat voor vervolgkoers Ajax gaat uitkomen. Alle betrokkenen hebben waarschijnlijk het beste met Ajax voor. Alleen zijn de meningen van wat het beste voor Ajax is bij iedereen blijkbaar weer verschillend en kunnen de egootjes daarbij flink opspelen. Waar zit de gulden middenweg tussen jeugdopleiding (toekomst en lange termijn) en Vlaggenschip (toch vooral korte termijn, met name borging resultaten nu)? En wordt nu eindelijk de scouting, Ajax' andere pilaar, ook eens serieus onder handen genomen? Of blijven we op 1 poot door hinkepinken?
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 12, 2015 8:42 pm

LucaS schreef: Op zich ben ik niet tegen/bang voor conflicten, maar ik hou niet van geniepige types.
En sinds Cruijff brave hardwerkende medewerkers van ajax heeft bedreigd, kots ik van die man en hoop ik dat ie eerder vroeger dan later niets meer met onze mooie club te maken heeft.
Ik heb niet de indruk dat Cruijff geniepig is. In het geniep bandopnames maken vind ik dan weer geniepig. En een crimineel type als vd Boog een beetje onder druk zetten vond ik wel een mooi iets.

Cruijff was een prima klokkenluider destijds, want Ajax was een sleeping giant geworden. Ik lees hier vaak dat Ajax 4 keer kampioen werd door falende concurrentie. Dan stelt zich de vraag waarom Ajax in 14 seizoenen daarvoor slechts 3 keer kampioen werd, want toen faalde de concurrentie meestal ook. Cruijff is echter geen man van de oplossingen. Hij zet er een paar man neer en die moeten het dan maar uitzoeken. Hij heeft geen A-Z oplossing paraat.

Maar al met al staat Ajax er op ieder vlak beter voor dan in 2010 het geval was. Dat heeft Cruijff destijds toch maar mooi in gang gezet met z'n buddy's van De T. :smallgrin.gif: Een absoluut rampseizoen eindigt met een 2e plek, na 4 titels. Daar maken ze elders een DVD van. Overmars eruit (als ie dreigt te blijven :hypocrite.gif: ), een paar zinvolle aankopen erbij, FdB effe duidelijk maken dat voetbal ook voor het publiek wordt gespeeld en niet alleen voor de prijzenkast en z'n CV...

... en dan zetten we de lijn omhoog volgend seizoen weer in. Met Cruijff, want Cruijff hoort bij Ajax.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 12, 2015 10:09 pm

Je vroeg me naar de persoon Cruijff en niet naar de ontwikkelingen bij Ajax. Nou valt daar ook wel iets over te zeggen, maar die discussie is wel klaar wat mij betreft

Niet alleen Cruijff hoort bij Ajax, ook mensen als Blind, Keizer, van Gaal en Endt, om er een paar te noemen, horen bij Ajax.

Toppie

Bericht door Toppie » ma apr 13, 2015 7:33 am

Het gaat niet erom als het slecht gaat je er wat over kan zeggen maar toen Cruijff kwam en zijn 3 daagse aanwezigheid de boel wel even ging veranderen heeft totaal niks opgeleverd. Dat blijkt wel als je naar het voetbal kijkt al jaren niet om aan te gluren. En dat gaat JC echt niet veranderen ook niet met nog 10 titels, het veldspel moet 10x beter maar misschien kunnen we dat soort spelers niet meer betalen en zullen we het moeten doen met wat we hebben want Pisvee en Feyenooit spelen ook geen beter voetbal :blush.gif:

Plaats reactie