Ricardo Kishna

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: Ricardo Kishna

Bericht door Yopi » vr jul 17, 2015 12:16 pm

wimpey schreef:Dat laatste is wel heel erg overdreven, MT. Aan wie heeft bijv. Daley Blind z'n carrière te danken? Het lijkt me ook geen toeval dat gasten als Eriksen, Vertonghen, Alderweireld e.c. nog steeds vol lof over hem zijn. FdB kan echt wel wat, naast zijn gebreken...
Braaf, braver, braafst. Daar houdt De Boer van.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr jul 17, 2015 12:45 pm

Nee hoor, FdB eist gewoon op en top proffesionaliteit. Leerpunt voor FdB is dat ze niet allemaal hetzelfde zijn als Frank. En als dat gebeurt vindt hij het moeilijk om daar mee om te gaan.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Rooie

Bericht door Rooie » vr jul 17, 2015 1:07 pm

Opvallend hoe het niet to uiting komen van de kwaliteiten van Kishna ge-externaliseerd wordt. Het ligt aan De Boer, het ligt aan z'n zaakwaarnemer...

De verwachtingen waren bij mij persoonlijk hoog na hem te hebben zien spelen in de jeugd. Ik kan niet anders zeggen dat het tot nu toe erg tegenvalt. Daar zijn best wat factoren voor aan te wijzen, zoals de bovenstaande. Daarnaast heeft die jongen een verschrikkelijke blessure gehad. Op het veld zie ik echter iemand die erg weinig betrokken is in het spel en er weinig energie in stopt om dat te veranderen.

Rouwig zou ik niet zijn om een vertrek. Wellicht dat hij zich in het buitenland kan ontpoppen tot een goede speler, maar het verleden leert dat spelers die dusdanig presteren bij Ajax in het buitenland niet opeens toppers blijken te zijn.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jul 17, 2015 1:22 pm

Zuidema schreef: Vergelijkbaar met hoogleraren die helemaal niks kunnen met VMBO-ers? Speelt FdB dat ook parten? Eriksen, Vertonghen, Siem en Blind kon hij dan wel bereiken, omdat die qua gogme al aanleunden tegen zijn level?
Die parallel zie ik dus absoluut niet. FdB blonk er immers juist in uit om van niet bovenmatig getalenteerde spelers een hecht collectief te smeden, dat moeilijk te verslaan was. Daar waar andere Ajax-trainers faalden, hoewel die veel beter materiaal ter beschikking hadden... Nou is FdB zelf natuurlijk debet aan het afkalven van z'n selecties, maar toch...

De man is een goede, bevlogen trainer. Maar Ajax heeft z'n organisatie niet op orde, daar waar het gaat om hem optimaal te ondersteunen. In de ideale wereld heb je een dominante TD die de rode draad bewaakt en die FdB de puzzelstukjes aanreikt waarmee ie het moet doen. Zowel qua spelersmateriaal (aankopen, doorstroming) als qua staf.

Nu mag (moet) FdB zelf mee puzzelen, gezien de aanwezigheid van natte wind Overmars, en dat levert problemen op. Hij is het slachtoffer geworden van zijn eigen succes, want hij heeft daardoor een status aparte gekregen binnen de club. Maar FdB blijkt juist behoefte te hebben aan een controle-technische functiescheiding. Hij is simpelweg (nog?) niet berekend op het oplossen van vraagstukken op diverse gebieden.

Het TH is kampioen zuinig en afkeurend kijken. Je ziet ze denken: "nog niets bereikt, maar wel een grote bek"... "Toen ik zo oud was, reed ik op de fiets naar de training"... Maar daar bereik je een gast als Kishna niet mee. Die heeft meer met iemand als Gery Vink, een ppl manager waarvoor ie door het vuur gaat. Daarom moet Ajax, als de wiedeweerga, investeren in een omni-aanwezige + bewezen TD. Dat kan Ling zijn, of weet ik wie.

Maar het moet i.i.g. iemand zijn die bóven de partijen staat. En dus geen junior prutser als Overmars, die niet eens weet wat een rode draad is en die zich afvraagt waar ie een rode draad kan vinden als ie een paar stonewashed jeans draagt.

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » vr jul 17, 2015 1:23 pm

Ik denk ook dat ze bij Ajax erg twijfelen aan zijn fitheid, hij heeft wel erg weinig de 90 minuten volgemaakt! Waarschijnlijk ook een reden waarom zijn contract nooit opengebroken is!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 19, 2015 10:47 am

wimpey schreef: Hij is simpelweg (nog?) niet berekend op het oplossen van vraagstukken op diverse gebieden.
En dat geldt dus wat mij betreft ook voor FdB als coach. Hij is inderdaad een bevlogen, fanatieke coach. En zeker een winnaarstype, rood-wit hart, overduidelijk gekneed als speler in de leerschool van Van Gaal. Neemt een schat aan ervaring mee met zijn jarenlange carriere als internationaal topverdediger. Heeft inderdaad ook enkele malen bewezen een team langdurig solide te kunnen laten spelen en ondanks veel onrust (fluwelen revolutie) uiteindelijk op titelkoers te krijgen en te houden. Prima, niks mis mee, van harte welkom.

Daar tegenover staan echter ook een 4,5 jaar Frank de Boer als coach vol nukken en grillen. Bijvoorbeeld het langdurig en koppig blijven trekken aan dode paarden, het doordrukken van onbegrijpelijke aankopen bij een inderdaad veel te slappe Overmars, het zeer geregeld maken van opstellingen of wissels waarvan elke lul de behanger kon voorspellen dat die compleet verkeerd zouden uitpakken. Dat pleit allemaal niet echt voor hem.

En dat uit zich wat mij betreft ook bij het beter maken van spelers naar Ajax-normen. Heb jij Van Rhijn, Moisander, Veltman, Schöne en noem de rest middelmatige spelers maar op (overigens mede door Franks toedoen aangekocht), iets van fundamentele progressie zien maken de afgelopen jaren? Dat ze in ieder geval de basics nu wat beter beheersen? Qua techniek, qua inzicht/gogme? Als individu, als kollektief? Gericht op aanvallend, echt dominant voetbal? Helemaal niks van dat alles, het blijven al tijden toch vooral allemaal dezelfde middelmatige spelers op hetzelfde niveau in een degelijk maar oersaai en best wel angstig spelconcept. Simpel voorbeeld: Van Rhijns voorzetten verdwijnen nog steeds voor een groot deel achter het doel in de 2e ring. Nu, maar een paar seizoenen geleden ook al. Dat is toch trainbaar? Vind ik opmerkelijk bij een coach die kennelijk pretendeert een opbouwtrainer te zijn. Dat zal zeker aan die spelers liggen. Maar volgens mij ook aan De Boer die voor het opkrikken van middelmaat kennelijk didactisch en empathisch vermogen lijkt te missen.

Ander punt: dat Frank een elftal niet zo kan samenstellen/neerzetten dat het echt structurele stappen maakt in het Ajax-spel. Dat gebeurt al jaren niet. Ik wil op dat laatste wel dieper ingaan, maar dan wordt mijn posting weer veel te lang en dus onleesbaar. Een rijtje steekwoorden daarom maar: opbouw via het centrum of via de vleugels, positiespel /spelpatronen, veldbezetting, forechecking/pressing, doorschakeling naar de aanval, compact spelende linies, samenwerking tussen de linies, roofbouw op spelers (met name de middenvelders), mix ervaring/talent, mix creativiteit/vuil werk.

Je hebt het hierboven overigens over een niet bovenmatig getalenteerde spelersgroep. Dat ben ik voor wat betreft de eerste 2-3 titels zeker niet met je eens. De Boer trof toen een kern in de selectie die afdoende kwaliteit had om nationaal potten te kunnen breken, die alleen nog wel wat bijgevijld moest worden in het teamwork.En dat kan je aan De Boer op zich wel overlaten, als hij met jongens moet werken die tegen zijn niveau aanleunen. Dat pikten die jongens ook vrij rap op, na een paar keer onnodig langdurige experimenten van Frank met flink wat puntverlies. Het Rijkaard-effect dus zoals gezegd. Ga maar na: Frank had toen Vertonghen met zijn leiderschap en diepgang en strijd tot ver in de vijandelijke 16, Anita die spelbepalend en diep aansluitend een erg prettige invulling aan de 6 gaf, de ervaren Siem op 9 die dé sluw meevoetballende spits was die ook nog scoren kon, Eriksen als half met zijn enorme loopvermogen en geniale momenten en Blind als het ideale glijmiddel voor het balbezit en positiespel. En daarom heen vooral wat middelmaat, dat vooral dienstbaar moest zijn aan die kern en verder niet teveel in de weg moest lopen.

De individuele inbreng van deze kwaliteitsspelers gaf vaak de doorslag in de wedstrijden zelf. En camoufleerde toen eigenlijk ook al de nodige gebreken in de speelwijze/visie van De Boer (zie steekwoorden boven). Toen die kern aan kwaliteit echter fasegewijs verkaste naar de PL, Ajax noodgedwongen die jongens niet 1 op 1 kon vervangen en het meer en meer aankwam op De Boers eigen inventiviteit met de resterende middelmaat, maakte het Vlaggenschip seizoenenlang wel verdacht veel water. Dat was volgens mij niet alleen door verlies aan kwaliteit, maar ook omdat Frank niet goed wist hoe hij die nieuwe situatie moest aanpakken. Toen ging hij wat mij betreft definitief zwalken en ging het van kwaad tot erger.

Dat we met vaak erg armoedig voetbal, dat er om smeekte afgestraft te worden, toch nog 1 titel pakten en tweede werden mag eigenlijk een godswonder worden genoemd en zegt ook veel over het voetbalniveau in Nederland tegenwoordig. De 4e titel was natuurlijk welkom, het CL-geld ook, maar er lijkt me bitter weinig aanleiding voor hosannah en hallelujah met die afgelopen 2 seizoenen. Ik schaamde me in ieder geval diep voor die 4e titel, vond het echt helemaal niks dat we als Ajax zo kampioen werden.

Want de gebreken van De Boer en zijn speelwijze kwamen die twee seizoenen volop naar boven, zonder dat De Boer serieus ingreep, laat staan dat hij de problemen leek te voorzien. Schrijnender nog: door niemand bij Ajax werd het gevaar toen kennelijk gezien, terwijl hier op AT de rode lampjes al bij diverse forumleden brandden. Je voorstellen naar een andere structuur/poppetjesinvullerij bij Ajax deel ik dan ook zeker. Het volslagen bezopen verhaal van die hersenhelften is nu wel genoeg ontmaskerd.

De Boer zou ik gezien het bovenstaande een 7 geven als coach. Niet echt goed, maar ook niet superslecht. Misschien wordt dat de komende 10-20 jaar nog een 8, maar volgens mij nooit een 9. De basis na zoveel jaar zal ie zeker in de vingers hebben, maar op de levels daarboven gaat ie volgens mij vooralsnog te vaak nat. Vooral als het moeilijk wordt, als ie echt moet gaan nadenken, de faciliteiten niet geweldig zijn en het op inventivteit, creativiteit en visie aankomt. En anders schiet ie zichzelf wel weer in de voet met zijn eigen merkwaardige megakronkels (onbegrijpelijke aankopen, opstellingen, wissels enz).

Ondanks al mijn kritiek op Frank: ik wil niet dat ie straks ontslagen wordt en met de staart tussen de poten vertrekken moet via de achterdeur. Dat verdient ie absoluut niet. Daarvoor heeft hij als speler en ook als coach gewoonweg teveel voor Ajax betekend. Ik hoop daarom van harte dat hij op een nette manier volgend jaar zomer kan vertrekken naar een mooie club in Spanje of Engeland. En dat hij hopelijk, ondanks allerhande irritante tekortkomingen, toch nog met een mooie prijs van ons afscheid mag nemen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo jul 19, 2015 10:44 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jul 19, 2015 10:59 am

In deze selectie zit wel degelijk talent, vind ik. Maar dat zie ik niet altijd terug op het veld. Letterlijk: vorig seizoen mochten we eindeloos aankijken tegen een compleet falende Moisander, bijvoorbeeld, terwijl talent Riedewald op zijn nagels zat te bijten in de dug-out. En figuurlijk: er komt vaak niet uit wat erin zit, en dat niet alleen bij Kishna. Spelers maken weinig progressie.

De jongens die toch wel in zichzelf geloven (Eriksen, AEG, enz) redden het wel, maar er bestaat ook een ander type: de gevoelige, flegmatieke voetballer. Zoals Kishna. De Boer weet zulke jongens niet te raken met zijn 'niet lullen maar poetsen.'

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 19, 2015 11:42 am

Yopi schreef:In deze selectie zit wel degelijk talent, vind ik.
Zeker wel. Er zijn ook een aantal jongens beslist goed begonnen aan het nieuwe seizoen. Toch (ik zal wel wat te vroeg zijn) gaan er volgens mij al weer wat zaken in het teamwork niet goed. We hebben in de pot tegen Wolfsburg voetballend/aanvallend een veelbelovend middenveld gezien met Bazoer, Klaassen en Sink. Maar ook een middenveld dat zonder bal, als het op controleren/verdedigen aankomt, erg kwetsbaar is. Dat vooral teveel meters moet maken in een wedstrijd. Want (nog?) geen periodisering bij forechecking, linies (nog?) niet kort genoeg op mekaar, veldbezetting/positiespel klopt (nog?) niet. Opbouw van achteruit gaat daardoor ook (nog?) steeds erg moeizaam. Volgens mij pleeg je zo roofbouw op die middenlinie. Daar krijgen we later in het seizoen rekeningen voor gepresenteerd als daarin niks verandert. Misschien al tijdens wedstrijden op korte termijn.

Dat is niet een nieuw fenomeen trouwens. Dat zie je al jaren bij Ajax onder FdB gebeuren, zonder dat Frank echt lijkt in te grijpen. Op het veld zie ik dat tenminste tot dusver niet terug. Ik ben dan ook heel benieuwd of Frank dat nu wel op een hoger plan weet te krijgen. En dan bedoel ik dus niet: weer lekker veilig terugschakelen naar het gebruikelijke safety first-voetbal, maar Ajax durven doorontwikkelen naar een avontuurlijker, echt dominante speelstijl met spel naar voren inclusief forechecking en pressing. Waarbij ook de voorste 3 eindelijk eens meer gaan samenwerken met mekaar en met de linies achter hen. Dat Frank dus bovengenoemde elementen nu wel op een aanvaardbaar niveau weet te krijgen.

Want dat oeverloze angstige geneuzel op balbezit kennen we nou wel. Laat nou eens zien wat je echt in je mars hebt als AJAX-trainer, na zoveel jaar coachschap. Ook met deze selectie, waar je kennelijk met je volle verstand voor gekozen hebt.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 19, 2015 12:08 pm

Yopi schreef: De jongens die toch wel in zichzelf geloven (Eriksen, AEG, enz) redden het wel, maar er bestaat ook een ander type: de gevoelige, flegmatieke voetballer. Zoals Kishna. De Boer weet zulke jongens niet te raken met zijn 'niet lullen maar poetsen.'
De Boer lijkt inderdaad het empathisch vermogen te missen om daarin te kunnen schakelen. Blijft voor mij wel staan dat Kishna zelf ook eens goed in de spiegel moet gaan kijken. Meneer lijkt wat ik zo allemaal zie, lees en hoor wel erg forse voorschotten te nemen op het vedetteschap .

Ik kan me goed voorstellen dat FdB zich daaraan doodergert. Dan moet je als coach van verdomd goede huize komen om daarover heen te stappen. En toch de gevoelige snaren bij die arrogant/lui/zelfvoldaan ogende Kishna te zoeken en te pakken te krijgen. Lijkt me al met al wat te hoog gegrepen bij Frank. Inderdaad, niet lullen maar poetsen. Stamppot-boerenkool-met-worst. En hooguit een kuiltje jus bovenop. Maar verder geen fratsen. Anders wordt het een gekkenhuis. Controle boven alles.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jul 19, 2015 12:44 pm

Cruijff zei ooit: 'Jonge spelers zijn een beetje gek.' Hij wist als geen ander dat uit talenten nog profspelers moeten groeien. Van Basten stond bij Ajax regelmatig met een kater op het trainingsveld. Zlatan hing de F1-coureur uit op de ringweg, Sneijder stak voor een vol stadion zijn middelvinger op naar Koe. Het gaat om jochies van wie de hersenen nog niet eens volgroeid zijn. Die moeite hebben met de verantwoordelijkheid en de druk. Cruijff wist dat als geen ander, hij zei niets tegen Van Basten. Wel mocht Van Basten extra aan de bak op de training, zodat hij goed voelde hoe brak hij was. Straatjongens met name moeten hun wilde haren kwijt, het duurt even voor ze de status bereiken van ideale schoonzoon.

Leo B. begreep als geen ander dat die macho uitstraling van zulke jongens een façade was. Hij legde soms een arm om de schouder van Zlatan en zei: 'Jij bent de toekomst van Ajax.' Zlatan is hem er nog dankbaar voor.

Ricardo Kishna heeft een air, maar volgens mij is het een gevoelige jongen.

Het is juist de kunst om zulke talenten richting top te leiden. Christian Eriksen trainen of Siem de Jong, dat kan iedereen.

Wat het tactische aspect betreft, De Boer vertelde afgelopen week trots dat Jong Ajax zich het snot voor de ogen had gelopen in een oefenpotje. Zo en zoveel kilometer gemiddeld, het was ongehoord! We staan er goed op! Fantastisch, dan hebben ze de conditie om het hele veld terug te rennen als er weer eens een gat op het middenveld valt. Pfff. Terwijl het vaak niet meer is dan metertje naar links of een metertje naar rechts. It's de details, stupid. :1evil.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 19, 2015 2:03 pm

Of juist die paar meter vooruit in plaats van achteruit...
Yopi schreef: Wat het tactische aspect betreft, De Boer vertelde afgelopen week trots dat Jong Ajax zich het snot voor de ogen had gelopen in een oefenpotje. Zo en zoveel kilometer gemiddeld, het was ongehoord! We staan er goed op! Fantastisch, dan hebben ze de conditie om het hele veld terug te rennen als er weer eens een gat op het middenveld valt. Pfff.
Dat meen je niet! Heeft hij dat echt gezegd?

Natuurlijk, het voetbal is veel dynamischer en atletischer geworden. Je moet in topconditie zijn om mee te kunnen met de internationale (sub)top. Ik hoop dan maar dat Frank daarop doelt.

Maar dat betekent natuurlijk niet een vrijbrief om spelers compleet naar de kloten te laten lopen en daardoor roofbouw te plegen, omdat je organisatie/veldbezetting niet goed staat. :excited.gif:

Vwb Kishna: MT omschreef hierboven nog heel mooi een ander facet:
Maar het gaat op intuitie. Als je er eerst over na moet gaan denken, zit je meteen in een hele andere wereld. In de positive situatie zit jij in de kop van de verdediger. In de negatieve situatie zit de trainer in jouw kop. Kishna.
.

Dat is ook een aspect dat je bij FdB's spel tot dusver niet onderschatten moet. Met zijn balbezitvoetbal vol bedachtzaamheid is de mindset eigenlijk op angst, op voorkomen en rationaliteit gericht. Die spelintentie wreekt zich bij spelers die juist avontuur, durf en intuitie in hun spel moeten leggen om te kunnen renderen en floreren. Bij Kishna zal dat zeker ook spelen. En nee, het is beslist niet het hele verhaal, maar het is wel een factor in de hele problematiek. Eigenlijk voor alle jongens bij Ajax die wel dat avontuur willen zoeken. zelfs nodig hebben. En anders met de rem erop tegen hun natuur moeten spelen. Hopelijk is de wedstrijd tegen Wolfsburg een signaal dat die mindset bij Frank toch fors aan het veranderen is.

Maar ook dat kan trouwens weer per speler verschillen. AEG zou je dan juist moeten afremmen met al zijn rushes en vastlopers. Die kan daar weer helemaal in doorschieten. Die zou je eerder bij de kladden willen grijpen van: "kijk nou verdomme eens een keertje om je heen, voordat je ook die vijfde man op rij wilt gaan passeren."

Le T.

Bericht door Le T. » zo jul 19, 2015 3:31 pm

Zuidema schreef: Natuurlijk, het voetbal is veel dynamischer en atletischer geworden. Je moet in topconditie zijn om mee te kunnen met de internationale (sub)top. Ik hoop dan maar dat Frank daarop doelt.

Maar dat betekent natuurlijk niet een vrijbrief om spelers compleet naar de kloten te laten lopen en daardoor roofbouw te plegen, omdat je organisatie/veldbezetting niet goed staat. :excited.gif:
De groep fit krijgen is natuurlijk ook een belangrijke verantwoordelijkheid van de trainer. Het is ook iets waar de trainer maximaal invloed op heeft, dus is dat iets wat hem tevreden zal stemmen. Echter hebben trainers ook vaak de neiging om datgene waar ze heel veel invloed op hebben als belangrijker te zien dan waar ze weinig of slechts indirecte invloed op hebben.

Vwb Kishna: MT omschreef hierboven nog heel mooi een ander facet:
Maar het gaat op intuitie. Als je er eerst over na moet gaan denken, zit je meteen in een hele andere wereld. In de positive situatie zit jij in de kop van de verdediger. In de negatieve situatie zit de trainer in jouw kop. Kishna.
.

Dat is ook een aspect dat je bij FdB's spel tot dusver niet onderschatten moet. Met zijn balbezitvoetbal vol bedachtzaamheid is de mindset eigenlijk op angst, op voorkomen en rationaliteit gericht. Die spelintentie wreekt zich bij spelers die juist avontuur, durf en intuitie in hun spel moeten leggen om te kunnen renderen en floreren. Bij Kishna zal dat zeker ook spelen. En nee, het is beslist niet het hele verhaal, maar het is wel een factor in de hele problematiek. Eigenlijk voor alle jongens bij Ajax die wel dat avontuur willen zoeken. zelfs nodig hebben. En anders met de rem erop tegen hun natuur moeten spelen.
Ik denk dat dat een beetje hetzelfde is als waar Van Gaal bij Di Maria mee te maken heeft. Dat is natuurlijk helemaal een ongeleid projectiel, en die heeft dat ook jaren ongehinderd kunnen zijn. Dan kost het scholen tot voetballer die de juiste beslissingen neemt wat tijd.

Volgens mij is de truc om het impulsieve er niet uit te halen, maar dat een kader te geven. Ik denk niet dat je een buitenspeler buitenom moet sturen bijvoorbeeld, omdat het hebben van twee opties de aanvaller nou juist het voordeel geeft zodat hij er uberhaupt langs kan, een speler die van zijn trainer buitenom moet is veel makkelijker te verdedigen. Het spel tussen de aanvaller en zijn man moet je hem zelf laten spelen. Ik denk dat een trainer moet aangeven wat in welke spelsituatie geen optie is. Dat er situaties zijn waarin je niet vrij bent om te doen wat je wil, en situaties waarin waarin je dat wel bent. Dus die trainer mag in je hoofd zitten, tot het moment daar is dat je impulsief mag zijn.
Hopelijk is de wedstrijd tegen Wolfsburg een signaal dat die mindset bij Frank toch fors aan het veranderen is.
Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar ik sluit niet uit dat Trustful de belangrijkste aanwinst is.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di jul 21, 2015 8:23 am

Het ambitieuze kilometergevreet in de voorbereiding hebben we al gezien bij Frank. Als ik het me goed herinner resulteerde het vroeg in de competitie in twee gezichten. Een controlerend Ajax voor rust en een uitgeblust team na rust. En een coach die zich achter de oren krabte hoe dat nou mogelijk was, want de conditie was eerder juist zo veelbelovend. Dus tenzij de aangescherpte conditie voor het jagen op de bal wordt gebruikt ... (dat zou wat zijn).

Bryan Roy, trainer van Kishna, klapt zowaar uit de school: "vertrek van Kishna hoort niet." Goed gezien, Roy. Het staat haaks op de Ajax-traditie en de FR.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 21, 2015 8:40 am

Zuidema schreef:Of juist die paar meter vooruit in plaats van achteruit...
Yopi schreef: Wat het tactische aspect betreft, De Boer vertelde afgelopen week trots dat Jong Ajax zich het snot voor de ogen had gelopen in een oefenpotje. Zo en zoveel kilometer gemiddeld, het was ongehoord! We staan er goed op! Fantastisch, dan hebben ze de conditie om het hele veld terug te rennen als er weer eens een gat op het middenveld valt. Pfff.
Dat meen je niet! Heeft hij dat echt gezegd?
Ja, maar helaas kan ik de bron niet meer vinden. Heb zoveel gehoord en gelezen de afgelopen week.
Natuurlijk, het voetbal is veel dynamischer en atletischer geworden. Je moet in topconditie zijn om mee te kunnen met de internationale (sub)top. Ik hoop dan maar dat Frank daarop doelt.
Ik ook, want anders krijgt je dit:
Maar eerlijk gezegd vrees ik het ergste.

Aangaande Kishna: van De Boer lees ik steeds uitspraken in de categorie 'Opa vertelt'. Zo van: jonge spelers hebben nog niet door wat er nodig is; toen ik twintig was deed ik maar wat, blabla. Hij lijkt een zwak te hebben voor types 'die er mee bezig zijn', of althans de indruk (willen) wekken dat ze er mee bezig zijn. KIshna heeft een beetje een onverschillige houding, dat werkt De Boer op zijn zenuwen. Dat wil overigens niet zeggen dat Kishna ook onverschillig ís - schijnt bedriegt soms. (Zoals juist bij De Boer zelf het geval was.)

Het probleem is dat supertalenten (de echte toppers) wel vaker die houding hebben. Neem Van Basten, dat was een ontzettende klier. Verwend, arrogant, lui in het veld en vervelend tegen zijn ploeggenoten. Maar allemachtig, wat kon dat joch voetballen. Daar kwam John Bosman, de aardigste voetballer van Noord-Holland en wijde omgeving, in de verste verte niet bij in de buurt.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jul 21, 2015 9:57 am

WP_LeGeNd schreef:Kishna gaat gewoon lekker in het rijtje de Ridder, de Mul, Ebecilio! Ooit talentvol, maar niet waargemaakt!
Wooter, Musampa, ook twee die het nooit waargemaakt hebben maar wel optimaal geprofiteerd hebben van de Ajax-naam. Kishna is binnen 2 seizoenen weer weg uit Rome steeds verder wegzakkend, zal ook wel aan de daar werkzame trainers liggen........ :confused.gif:
YNWA

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo jul 22, 2015 9:26 am

KIshna heeft veel meer talent dan de spelers die jij noemt.

Ajax wil vijf miljoen. Dat is wel het minste, wil je niet de kans lopen mettertijd zwaar voor schut te staan.

Mano

Bericht door Mano » wo jul 22, 2015 9:27 am

Precies!

iedereen kent die mensen ook in zijn directe omgeving.
als het mis gaat altijd naar de mensen om zich heen kijkend en wijzend naar anderen.

Kishna heeft niet de juiste instelling. en met talent alleen kom je wel in het eerste in Nederland maar daarna is het echt werken!
Beste beslissing Kishna is om met Mino in zee te gaan. Die zorgt in ieder geval dat hij financieel onafhankelijk wordt.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do jul 23, 2015 9:47 am

Yopi schreef:KIshna heeft veel meer talent dan de spelers die jij noemt.

Ajax wil vijf miljoen. Dat is wel het minste, wil je niet de kans lopen mettertijd zwaar voor schut te staan.
Ajax staat toch al voor schut.

Ruwe diamond of niet, Kishna is precies het soort speler waarvoor het publiek naar Ajax komt. Dat vleugelspitsen anders denken lijkt me niet alleen normaal, maar praktisch een vereiste. FdB heeft daar niets van begrepen. Als ze allemaal zo voorspelbaar gaan denken als FdB komen ze in het veld meteen tekort aan verrassingsvermogen (daar gaat het juist om bij die spelers!). Onder de begeleiding van iemand als Cruijff was Kishna nu een stuk verder in zijn ontwikkeling geweest. Die had zijn tijd niet verpest met botsen op een persoonlijkheid, en had zich ingesteld op het verbeteren van de sterke punten van Kishna. Daardoor was Kishna een betere voetballer geworden, en was zijn houding vanzelf ook positiever geworden. Niemand is negatief als ze groeien en beter worden. Voorbeeld uit het verleden (onder Cruijff)? Romario. (komt er zo weer iemand aanzetten dat Kishna geen Romario is...)

Mano

Bericht door Mano » do jul 23, 2015 9:56 am

Yopi schreef:Cruijff zei ooit: 'Jonge spelers zijn een beetje gek.' Hij wist als geen ander dat uit talenten nog profspelers moeten groeien. Van Basten stond bij Ajax regelmatig met een kater op het trainingsveld. Zlatan hing de F1-coureur uit op de ringweg, Sneijder stak voor een vol stadion zijn middelvinger op naar Koe. Het gaat om jochies van wie de hersenen nog niet eens volgroeid zijn. Die moeite hebben met de verantwoordelijkheid en de druk. Cruijff wist dat als geen ander, hij zei niets tegen Van Basten. Wel mocht Van Basten extra aan de bak op de training, zodat hij goed voelde hoe brak hij was. Straatjongens met name moeten hun wilde haren kwijt, het duurt even voor ze de status bereiken van ideale schoonzoon.

Leo B. begreep als geen ander dat die macho uitstraling van zulke jongens een façade was. Hij legde soms een arm om de schouder van Zlatan en zei: 'Jij bent de toekomst van Ajax.' Zlatan is hem er nog dankbaar voor.

Ricardo Kishna heeft een air, maar volgens mij is het een gevoelige jongen.
Tuurlijk hoort dat gedrag bij jeugd. Maar de namen die jij noemt en Kishna zijn van een andere orde.
Ondanks hun buitensporige gedrag, presteerde ze wel regelmatiger dan Kishna. En daar zit het verschil.
buitensporig of vervelend gedrag maar wel wat presteren of vervelend gedrag en niets presteren.

Kishna is de laatste categorie.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » do jul 23, 2015 10:08 am

Monkey Tonk schreef:
Yopi schreef:KIshna heeft veel meer talent dan de spelers die jij noemt.

Ajax staat toch al voor schut.

Ruwe diamond of niet, Kishna is precies het soort speler waarvoor het publiek naar Ajax komt. Dat vleugelspitsen anders denken lijkt me niet alleen normaal, maar praktisch een vereiste. FdB heeft daar niets van begrepen. Als ze allemaal zo voorspelbaar gaan denken als FdB komen ze in het veld meteen tekort aan verrassingsvermogen (daar gaat het juist om bij die spelers!). Onder de begeleiding van iemand als Cruijff was Kishna nu een stuk verder in zijn ontwikkeling geweest. Die had zijn tijd niet verpest met botsen op een persoonlijkheid, en had zich ingesteld op het verbeteren van de sterke punten van Kishna. Daardoor was Kishna een betere voetballer geworden, en was zijn houding vanzelf ook positiever geworden. Niemand is negatief als ze groeien en beter worden. Voorbeeld uit het verleden (onder Cruijff)? Romario. (komt er zo weer iemand aanzetten dat Kishna geen Romario is...)
Kishna is geen Romario :biggrin.gif:

We zien het talent van Kishna maar we zien toch ook met z'n alle dat hij 1 wedstrijd op 10 effectief en belangrijk is?
en dus 9 onzichtbaar?
dat is op 'talent-niveau' toch te weinig?

En als hij dan roept: ja de trainer zit in me hoofd, ik kan niet vrij denken....
Dan wens ik hem veel geluk in Italië! Maar denk je dat een Nobody daar de vrijheid krijgt? Nee, die mag ook in dienst gaan spelen van anderen, en als zijn moyenne van 1 op 10 daar plaatsvind, is ie een bankzitter.

Wel financieel onafhankelijk in een heerlijk land dus ik heb geen medelijden met hem!

maar het verschil moet van hem komen. Ik denk dat hij die slag niet kan maken

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do jul 23, 2015 10:32 am

Mogen wij naar Younes kijken. :1evil.gif:

Wat willen jullie van talenten? Dat ze volwassen topspelers zijn?

Soms lees ik: trainer A had X, Y en Z, en toch werd hij geen kampioen, wat een prutser. Maar X, Y en Z waren nog talenten op dat moment, en hadden tijd nodig om naar de top te groeien. Sneijder bijvoorbeeld heeft één goed seizoen gehad bij Ajax, voor de rest was het harken. Dat was wat mij betreft geen reden om hem in te ruilen voor een speler met minder talent.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do jul 23, 2015 11:02 am

Kishna lijkt me een moeilijke gozer om mee te werken. Zelfverzekerd op het arrogante af. Ik denk in het buitenland veel meer 'gepikt' wordt van een speler en dat persoonlijke begeleiding ook veel beter geregeld is. Frank de Boer is een jongen van de gestampte pot, die lijkt zich niet te kunnen inleven in jongens die minder goed in de pas lopen. Hij heeft over het algemeen geen moeite met blanke jonge Nederlanders, Denen en Belgen. Die hebben dezelfde mentaliteit als Frank. Fietsen in de polder met tegenwind, dat maakt je karakter oid.

Ik had verwacht dat Frank wel iets had bijgeleerd in z'n buitenlandse jaren, maar dit is hem niet gegeven.
Whitey on the moon.

zeux

Bericht door zeux » do jul 23, 2015 11:23 am

Monkey Tonk schreef: Onder de begeleiding van iemand als Cruijff was Kishna nu een stuk verder in zijn ontwikkeling geweest.
Dat zou zomaar eens kunnen ja. Geloof ik ook.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do jul 23, 2015 11:47 am

Allemaal aannames. Maakt het wel makkelijk om de argumentatie kracht bij te zetten.

Puur feitelijk heeft Kishna nog amper iets gepresteerd en hij heeft speeltijd genoeg gehad. Slechte coach of niet, maar als hij zo geweldig kan voetballen, dan heeft hij het verdomd goed verborgen gehouden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mano

Bericht door Mano » do jul 23, 2015 12:01 pm

Toekomst zal ons leren of het een fout was.
Maar we wijzen naar FdB dat hij om moet gaan met dit soort spelers. Omgekeerd geldt hetzelfde. kishna moet leren dat hij trainers kan treffen die taken van hem verwachten en dan moet hij OOK presteren.

bij het vertrek van: Sneijder, vdVaart, Zlatan, Maxwell wist ik dat we een topper hadden laten gaan en dat zij er wel kwamen.

Bij Kishna heb je toch absoluut dat gevoel niet? :confused.gif:
Meer het gevoel dat je had bij vertrek van Andy vd Meijde, Babel (vervangbaar)

Plaats reactie