Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Al het nieuws over onze nationale helden

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Bericht door Cruijff » do okt 15, 2015 6:04 pm

Le T. schreef:Enerzijds zou ik nu niemand weten die geschikter dan Koeman is om er in de zware kwalificatiewedstrijden voor het WK wat uit te slepen.
Le T. schreef:Anderzijds zie ik het niet goed gaan wanneer de groep twee maanden met Koeman in een hotel zit.
Haha nee heb je gelijk in het is inderdaad niet bepaald 't goede voorbeeld wanneer de bondscoach in het hotel buitenechtelijk het ene na het andere grietje op een kamer neukt. :smile-ajax.gif:

Mooi spandoek op de F-side hing er toen die keer over Koeman en z'n buitenechtelijke escapades. :smallgrin.gif:

zeux

Bericht door zeux » do okt 15, 2015 6:07 pm

Hmmm, niet ieder optreden in de media is een 'mediacampagne'.

Voetbal is een mediasport. Er zijn tig kranten, sites, televisiezenders die - het liefst iedere dag - iets willen weten van spelers, trainers, beleidslui.
Praten ze niet, dan zijn het eikels, praten ze wel dan zijn ze volgens jou slijmerds. Zo is het altijd 'fout'.

We leven ook niet in een stalinistische cultuur waarin maar bepaalde vragen zijn toegestaan aan journalisten.

Koeman wordt om een reactie gevraagd en die geeft hij. Natuurlijk heeft hij belangen. Iedere speler/trainer/bobo heeft belangen. En de media zijn daar instrument in. Bij iedereen. Zo bezien zit je bij jou altijd fout.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do okt 15, 2015 6:11 pm

zeux schreef:Hmmm, niet ieder optreden in de media is een 'mediacampagne'.

Koeman wordt om een reactie gevraagd en die geeft hij. Natuurlijk heeft hij belangen. Iedere speler/trainer/bobo heeft belangen.
Oh wat je nu zegt over de uitspraken die Koeman gisteren heeft gedaan heb je gelijk in hoor. Prima wat Koeman heeft geroepen en ook op welk moment hij het roept. Er is ook geen speld tussen te krijgen.

Maar waar Le T. op doelt is dat, toen Louis van Gaal nog bondscoach was, Ronald Koeman heel opzichtig campagne voor zichzelf heeft lopen voeren. Ronald heeft toen herhaaldelijk zoooo vaak in allerlei media lopen roepen dat hij het tijd voor die job vond dat de KNVB directeur wellicht dacht 'bekijk het maar, wie het wordt dat bepaal ik'.

Le T. schreef:na anderhalf jaar Koeman is de sfeer doorgaans beneden vriespunt en duurt het niet lang meer voor de klad erin komt. Ja, hij heeft enerzijds gelijk, anderzijds had Van Oostveen gelijk dat het niet de bedoeling is dat bondscoaches zichzelf kandidaat stellen en een perscampagne opzetten om zichzelf op te dringen.

zeux

Danny Blind, de nieuwe bondscoach

Bericht door zeux » do okt 15, 2015 6:17 pm

Kun je mij een quote - graag met context - bezorgen waarin hij expliciet campagne voor zichzelf voert? (waar ik op voorhand overigens niet meteen iets tegen heb, lobbyen - ook via de media - hoort bij het vak. We leven in een mediacratie).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do okt 15, 2015 6:57 pm

zeux schreef:Kun je mij een quote - graag met context - bezorgen waarin hij expliciet campagne voor zichzelf voert? (waar ik op voorhand overigens niet meteen iets tegen heb, lobbyen - ook via de media - hoort bij het vak. We leven in een mediacratie).
Je wilt quotes waar Koeman opzichtig campagne voor zijn eigen bondscoachschap voerde? Die zijn er echt in overvloed. :biggthumpup.gif:

Ik ga nu naar de bioscoop. Ongetwijfeld zal Le T. al binnen een dag een paar hele goede hebben kunnen vinden.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 15, 2015 7:03 pm

Waarom zou Koe die baan niet mogen ambiëren? :confused.gif:

Dáár kijk je toch niet naar? Je moet een trainer beoordelen op geschiktheid.

Wouter

Bericht door Wouter » vr okt 16, 2015 8:59 am

Ik blijf het ongelooflijk vinden dat Blind, die tot dusver alleen maar gefaald heeft als trainer, bondscoach is geworden.

Trainer is een vak.

Mano

Bericht door Mano » vr okt 16, 2015 9:08 am

Zelfde als;
MVB die bondscoach werd, Rijkaard die bondscoach werd.
beide op een moment dat ze nog niets hadden bewezen op dat vlak.

Schijnt in Nederland normaal te zijn, doen clubs ook....

ik vind het kansloos
aan de andere kant, ik ben ook wel klaar met de ouwe garde: Marwijk, Advocaat, Hiddink
Die leken onderling die Bondscoach taak te verdelen.

misschien iemand van Buiten Nederland?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr okt 16, 2015 11:03 am

Mano schreef:Zelfde als;

ik vind het kansloos
De ploeg die de laatste jaren de Champions League heeft gewonnen doet het ook hé. Barcelona kwam eerst met de onervaren Guardiola en later met Luis Enrique.

Rijkaard haalde met goed voetbal op een haar na de finale van een toernooi. De Boer, Kluivert, Stam of bosvelt had gewoon fokking 1 of 2 penalties binnen moeten schieten. Roekeloos van Rijkaard was wellicht wel dat hij zo bruut en onverwachts opstapte. De spelers waren flabbergasted, hadden nooit verwacht dat Rijkaard hem zou smeren. Rijkaard lichtte na die halve finale tegen Italië meteen de media in over zijn vertrek, de spelersgroep wist nergens van.

Allicht was dat een teken van onervarenheid, want naar mijn mening is dat natuurlijk niet de manier.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr okt 16, 2015 12:22 pm

Wouter schreef:Ik blijf het ongelooflijk vinden dat Blind, die tot dusver alleen maar gefaald heeft als trainer, bondscoach is geworden.

Trainer is een vak.
Dat komt omdat Blind heel goed kan 'netwerken', om het netjes uit te drukken.

Ik vind het wel grappig. Blind bij Ajax vindt men altijd een prima idee, vooral bepaalde journalisten en supporters van andere clubs. Dus ik zou zeggen: veel plezier met Blind.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 12:38 pm

Zeker, ze mogen hem hebben. :smallgrin.gif:

Ik gun hem een baan waar dan ook, zolang het niet bij Ajax is.

Mano

Bericht door Mano » vr okt 16, 2015 12:42 pm

Cruijff schreef:
Mano schreef:Zelfde als;

ik vind het kansloos
De ploeg die de laatste jaren de Champions League heeft gewonnen doet het ook hé. Barcelona kwam eerst met de onervaren Guardiola en later met Luis Enrique.

Rijkaard haalde met goed voetbal op een haar na de finale van een toernooi. De Boer, Kluivert, Stam of bosvelt had gewoon fokking 1 of 2 penalties binnen moeten schieten. Roekeloos van Rijkaard was wellicht wel dat hij zo bruut en onverwachts opstapte. De spelers waren flabbergasted, hadden nooit verwacht dat Rijkaard hem zou smeren. Rijkaard lichtte na die halve finale tegen Italië meteen de media in over zijn vertrek, de spelersgroep wist nergens van.

Allicht was dat een teken van onervarenheid, want naar mijn mening is dat natuurlijk niet de manier.

Je hoeft me niet te vertellen hoe het toen liep :smallgrin.gif:
Het pakte goed uit, Rijkaard bleek een goede coach te zijn. Heeft bij Barca ook goed gepresteerd alleen bij Sparta wat minder :blush.gif:
Zowel bij Ned Elftal als Barca had hij wel erg goed spelers materiaal.

Nu is spelersmateriaal klein beetje minder :hypocrite.gif: en dan heb je wel een gelouterde coach nodig.
Dat lijkt me niet het moment om te experimenteren met DB, MvB, RK

in die lijn bedoelde ik het meer.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr okt 16, 2015 12:53 pm

Mano schreef:Je hoeft me niet te vertellen hoe het toen liep :smallgrin.gif:
Het pakte goed uit, Rijkaard bleek een goede coach te zijn. Heeft bij Barca ook goed gepresteerd alleen bij Sparta wat minder :blush.gif:
Zowel bij Ned Elftal als Barca had hij wel erg goed spelers materiaal.
Klopt spelersmateriaal met wereldkampioen potentie had hij zelfs.
Maar ik vrees dat niet alleen Louis van Gaal, maar ook Rijkaard medeschuldig was aan het niet kwalificeren voor Japan & Zuid-Korea 2002.

Dat hij opstapte sloeg zo hard in als een bom, de spelers waren daar echt van ondersteboven. De teleurstelling over die bizarre strafschoppenwedstrijd tegen Italië (5 van de 6 gemist) was zo groot, in mijn ogen had Rijkaard samen met zijn spelersgroep de brokken moeten oprapen.

Ook hielp het niet dat Bergkamp in 2000 al voor Oranje bedankte, terwijl hij tot en met 2006 is door blijven spelen bij Arsenal. Bergkamp dacht zelf in 2000 al in de laatste jaren van zijn carrière te zitten en vanwege zijn vliegangst zou hij toch niet naar Japan/Korea gaan.

Dus kapte Dennis Bergkamp volledig met Oranje, terwijl we juist bij die 1e kwalificatiewedstrijd enorm dun in de aanvallers en in de spitsen zaten. De KNVB had Bergkamp gewoon een mooi afscheid moeten geven rondom die wedstrijd tegen Ierland, dan had hij die avond in de Arena ook meteen mee kunnen doen en puntverlies in de 1e wedstrijd allicht kunnen voorkomen....... :blush.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » vr okt 16, 2015 1:04 pm

Alleen LVG is schuldig aan het niet kwalificeren voor WK 2002. Net zoals Hiddink EN Blind EN de spelers schuldig zijn aan dit fiasco.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 1:10 pm

Een trainer moet bij een groep passen. LVG werkt het liefst met jonge spelers. Hiddink juist met oudere.

LVG moet bovendien dagelijks met spelers op het veld staan, zodat hij zijn team kan boetseren. Hij is niet zo geschikt voor het incidentele werk. Nog los van het feit dat hij zich gaat vervelen als hij geen groep heeft en zich dan met dingen gaat bemoeien waar hij geen verstand van heeft (Masterplan).

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr okt 16, 2015 1:28 pm

Het hangt inderdaad vooral af van de samenstelling van de groep. Oranje moet nu met een jonge groep de kwalificatie in. De paar oudere spelers die er nog wel zijn lijken bovendien niet de types die het elftal op sleeptouw nemen. Bovendien is het bij de meeste zeer de vraag hoe lang ze nog op enig niveau blijven spelen. Een lastig moment om in te stappen. Voordeel is wel dat het verwachtingspatroon nu wat omlaag is gegaan.

Ik zou absoluut voor een bewezen vakman gaan. Iemand die een goede organisatie neer kan zetten. Het lijkt me gezien de keuze op de Nederlandse markt geen slecht plan om eens in het buitenland te gaan kijken. Vergis je niet. Nederland is nog altijd een naam. Ik weet zeker dat er genoeg goede trainers zijn die interesse hebben in die klus.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr okt 16, 2015 1:29 pm

Marillion schreef:Ik zou absoluut voor een bewezen vakman gaan. Iemand die een goede organisatie neer kan zetten. Het lijkt me gezien de keuze op de Nederlandse markt geen slecht plan om eens in het buitenland te gaan kijken. Vergis je niet. Nederland is nog altijd een naam. Ik weet zeker dat er genoeg goede trainers zijn die interesse hebben in die klus.
Zeker waar.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 1:32 pm

Dat lijkt me ook. Iemand met een frisse benadering.

Verder moet er dringend een TD komen voor het jeugdvoetbal. Met name de onderbouw moet op de schop.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr okt 16, 2015 1:38 pm

Yopi schreef: Verder moet er dringend een TD komen voor het jeugdvoetbal. Met name de onderbouw moet op de schop.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat niet veel meer iets is dat bij de clubs ligt. Daar zijn ze dagelijks aan het werk met de talenten.

Wat zou de rol van een TD vanuit de KNVB moeten zijn?
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 1:53 pm

Leuk onderwerp. :neutral.gif:

Het Masterplan is gericht op de breedte. Selectieteams trainen vaker, maar alle trainers werken met dezelfde oefenstof. Die is aangeleverd door het Masterplan. Dat is dan bijvoorbeeld: bal inspelen, doorbewegen, schieten op het doel, achteraan de rij aansluiten. Hoeveel balcontacten heeft een kind dat aan die oefening meedoet? Misschien tien in vijf minuten.

Ten eerste dus: nieuwe oefenstof ontwikkelen.

Ten tweede: jeugdcoaches opleiden.

Daarbij moet ruimte komen voor de input van de jeugdcoaches zelf. Leg niet alles op. Laat jeugdcoaches brainstormen. We hebben goede trainers nodig. Die krijg je niet als je volgzaamheid beloont.

Ten derde: je zou de trainingen voor de jeugd gedeeltelijk kunnen centraliseren. Zodat kinderen van selectieteams behalve bij hun club ook een of twee keer per week met de beste talenten van andere clubs trainen. Dan krijg je een piramide waarbij de beste spelers van die centrale trainingen interessant zijn voor profclubs. De profclubs zouden die spelers dan weer kunnen uitnodigen om mee te draaien, zoals ze bij Ajax al doen.
Als het niveau van de profopleidingen omhoog gaat, wordt zelfs in de onderbouw de stap van de amateurs naar de profs te groot.

Ten vierde: afschaffen van grote velden, rondo, breed spelen. De bal mag alleen naar voren?

Rooie

Bericht door Rooie » vr okt 16, 2015 1:57 pm

Yopi schreef:Dat lijkt me ook. Iemand met een frisse benadering.

Verder moet er dringend een TD komen voor het jeugdvoetbal. Met name de onderbouw moet op de schop.
Ja maar, ja maar, we hebben al een TD....

VZ
Van Oostveen komt niet in actie na oproep Brands, Overmars en Van Geel
Vrijdag, 16 oktober 2015 om 09:07
Bert van Oostveen lijkt niet de noodzaak te zien van een technisch directeur bij de KNVB. De top van de Eredivisie, specifieker gezegd de technisch directeuren van PSV, Ajax en Feyenoord, zouden het verstandig vinden wanneer er een ‘zwaargewicht’ bij de KNVB in dienst treedt die het Nederlands voetbal vooruit kan helpen.

Van Oostveen gaat echter niet over tot actie. In gesprek met De Telegraaf liet hij in het midden of hij het belangrijk vindt dat de oproep van Marcel Brands, Marc Overmars en Martin van Geel gevolgen heeft. “Het is nu niet de tijd om daarover uit te weiden”, meent de directeur betaald voetbal van de KNVB. “Iedereen vergeet te gemakkelijk dat wij al een technisch manager in dienst hebben met Jelle Goes.”

In het interview herhaalt Van Oostveen overigens dat hij geen conclusies verbindt aan de eliminatie van Oranje voor het EK 2016. Over een maand evalueert de Raad van Commissarissen (RvC) zijn functioneren en Van Oostveen verwacht geen problemen. “Ik weet honderd procent zeker dat ik een dag later nog steeds directeur betaald voetbal zal zijn. Of sommige mensen dat nu leuk vinden of niet.”
Jelle Goes, oud-bondscoach Estland, Hoofd Jeugdopleidingen bij PSV en Anzhi Makachacachela. Dat is warempel wel een zwaargewicht hoor!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 2:02 pm

Een vriendje van HB Guus.

Wat doet hij dan precies?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr okt 16, 2015 2:05 pm

Yopi schreef:Een vriendje van HB Guus.

Wat doet hij dan precies?
Wat Jelle Goes in zijn carrière vooral doet?

Doorgaans vooral open deuren intrappen en de grootste talenten (overwegen) van de opleiding weg te sturen omdat ie aan ze twijfelt. :smallgrin.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr okt 16, 2015 2:08 pm

Yopi schreef:Leuk onderwerp. :neutral.gif:

Het Masterplan is gericht op de breedte. Selectieteams trainen vaker, maar alle trainers werken met dezelfde oefenstof. Die is aangeleverd door het Masterplan. Dat is dan bijvoorbeeld: bal inspelen, doorbewegen, schieten op het doel, achteraan de rij aansluiten. Hoeveel balcontacten heeft een kind dat aan die oefening meedoet? Misschien tien in vijf minuten.
Dat doet me denken aan oefeningen die ik vroeger moest doen. Dan speelde je vanaf de middenlijn iemand in die op de zestien meter stond, moest je in volle sprint erachteraan om vervolgens de bal die je terugkreeg op doel te schieten. Heel vreemd, maar dat heb ik in een wedstrijd zelden in de praktijk gebracht. :smallgrin.gif:

In het opleiden van coaches en het ontwikkelen van oefenstof zie ik wel wat. Verder denk ik dat de bond vooral ondersteunend moet zijn ten opzichte van de clubs. Daar zit al allerlei kennis. Je ziet dat verschillende clubs fors investeren in hun opleiding en ook dat het belang van de opleiding steeds groter aan het worden is omdat clubs geen dure spelers kunnen halen.

Als club zit ik er dan niet op te wachten dat ze me vanuit Zeist wel even komen vertellen hoe de wereld in elkaar zit.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr okt 16, 2015 2:26 pm

Haha, met zulke oefeningen kun je net zo goed op atletiek gaan.

Zelf meegemaakt: een jochie van de E11 van club X liep iedereen voorbij, maar zijn trainer wilde hem niet naar een hoger team laten gaan. Hij speelde namelijk niet goed in het systeem. :1evil.gif:
Marillion schreef:Als club zit ik er dan niet op te wachten dat ze me vanuit Zeist wel even komen vertellen hoe de wereld in elkaar zit.
Mee eens.
KNVB moet zorgen voor inspiratie en discussie en niet komen met een dictaat, zoals met het Masterplan gebeurde.

Plaats reactie