http://www.metronieuws.nl
Andre Onana, de ‘goede doelenman’
door Sander Schomaker
Hij is inmiddels de onbetwiste eerste keeper van Ajax, heeft zelfs zijn eigen liedje bij de harde kern en weigerde naar de Afrika Cup af te reizen omdat hij zijn club belangrijker vindt. Dat wil niet zeggen dat Andre Onana niet meer aan zijn geboorteland Kameroen denkt. Integendeel. Zo doneerde hij begin dit seizoen setjes schoolspullen aan zo’n honderd kinderen die hun ouders hadden verloren door moordpartijen van de meedogenloze terreurbeweging Boko Haram.
,,Boko Haram vermoordt vooral mensen in Nigeria en Tsjaad”, legt Ajax-doelman Onana uit. ,,Maar het begint nu ook in het noorden van Kameroen een probleem te worden. Dat is vreselijk, de mensen willen daar gewoon in vrede leven.”
Toen Onana de berichten hoorde over de jonge weeskinderen in zijn land kwam hij meteen in actie. ,,Wat ik aan ze geef, brengt natuurlijk niet hun vader terug, dat begrijp ik, maar ik probeer te doen wat ik kan. Ik ben blij dat die kinderen nu in ieder geval naar school kunnen en schoolkleding hebben.”
Eto'o
Dankzij de voetbalschool van de voormalige vedette van onder andere FC Barcelona belandde Onana in het Europese voetbal. ,,Ik speelde bij de Samuel Eto’o Academy in Kameroen en mensen zeiden dat ik de beste keeper van het land was in mijn leeftijdsklasse. Vervolgens kwam er interesse van Barcelona voor mij. De club wilde met mijn familie praten. Mijn vader zei toen tegen me: ‘André, ik weet hoeveel je van voetbal houdt. Het is moeilijk voor ons om je te laten gaan, maar dit is een kans die je moet pakken. Dit is goed voor je ontwikkeling. Je kan geen nee zeggen.’ Na dat gesprek met mijn vader was het makkelijker voor me om te gaan. Ik was sowieso blij. Ik ging naar Europa en meteen naar de beste club in de wereld.”
La Masia
Onana was toen een mannetje van 13 jaar. Helemaal alleen reisde hij naar de Catalaanse club waar hij werd opgenomen in La Masia, de jeugdopleiding van het beroemde Barça. ,,Het was niet gemakkelijk om op die leeftijd alles achter te laten, maar gelukkig waren er bij Barcelona veel jongens uit Kameroen. Toch was het in de eerste twee jaar heel moeilijk. Ik sprak de taal niet en werkelijk alles was nieuw. Maar als je jong bent, denk je niet veel na over de gevolgen, je gaat gewoon. Ik was blij dat ik kon voetballen. Ik was er als kind nooit mee bezig dat ik profvoetballer kon worden. Ik wilde gewoon lekker voetballen en wat er morgen zou gebeuren dat zag ik dan wel weer.”
Fabrice Ondoa
Zijn grote steun en toeverlaat bij Barcelona was zijn één jaar oudere neef Fabrice Ondoa. Bizar genoeg volgde Onana exact hetzelfde pad als zijn neef, die momenteel eerste keeper is van Kameroen. Ook Ondoa voetbalde bij de Eto’o Academy en werd op 13-jarige leeftijd opgenomen in de jeugdopleiding van FC Barcelona.
,,Wij hebben echt alles precies hetzelfde gedaan. We speelden zelfs bij dezelfde club in Yaoundé voordat we naar de Academy gingen. En daarna leefden we samen in Barcelona. Hij stond altijd achter me en ik achter hem. Hij is een beetje als mijn tweelingbroer. Ik spreek hem nog steeds elke dag.”
Onana genoot afgelopen zaterdag dan ook met volle teugen toen hij op tv zag dat zijn neef in de kwartfinale van de Afrika Cup tegen Senegal de beslissende penalty stopte. ,,Ik ben heel blij voor hem. Fabrice speelde heel goed en ik wist gewoon dat hij die laatste strafschop zou pakken. Als je er vijf op hem neemt, pakt hij er altijd wel eentje.”
Africa Cup
Onana baalt niet dat hij heeft afgezegd voor de Afrika Cup, ook al staat Kameroen donderdag in de halve finale tegen Ghana. ,,Nee, ik baal totaal niet, ik ben juist heel blij voor mijn neef. Ik weet dat de bond kwaad op me was, maar dit is op de lange termijn beter voor mij en voor Kameroen. Voor mijn carrière is het goed dat ik veel speel bij Ajax en veel leer en uiteindelijk is dat natuurlijk ook goed voor de nationale ploeg.”
Nu Onana vaste keus is onder de lat bij Ajax, wil hij vaker iets voor zijn thuisland betekenen op sociaal gebied. ,,Ik ben van plan om ieder jaar iets te doen voor weeskinderen. En ik denk erover om na mijn loopbaan ook een voetbalschool te beginnen, zoals Eto’o gedaan heeft. Het voelt goed om jonge mensen te helpen.”