Aankopen SUGGESTIES

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Demosthenes

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door Demosthenes » zo apr 16, 2017 11:35 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Afgelopen donderdag waren er ruim 50.000 Ajacieden die hem een warm hart toedragen, waaronder uw Weekend Cees. Kreeg een staande ovatie toen hij het veld in kwam. Ik kan me even niet herinneren wanneer een oud-Ajacied beter werd ontvangen. Zelfs Suarez en Zlatan niet. Hij zal kennelijk toch wel "iets" goed hebben gedaan in die paar jaar bij Ajax. Bijvoorbeeld topscoorder worden in de eredivisie.
Topscorer worden is niet alles, pr is veel belangrijker. Werd ene Jansen niet topscorer van de eredivisie, Vlemincks van NEC misschien ook wel. Op http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10- ... er-tijden/ staan de topscorers met, maar zijn het ook de beste spitsen?

De ontvangst in de Arena zegt niet alles over kwaliteit, wel over populariteit.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo apr 16, 2017 11:54 pm

Populariteit in de Arena, met haar kritische publiek, krijg je alleen als je die verdient.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » ma apr 17, 2017 7:43 am

Goals gemaakt bij Ajax, Real Madrid, AC Milaan en Schalke 04, prachtige carrière gehad maar is hij opnieuw de nieuwe Ajax spits?
YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma apr 17, 2017 9:56 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Populariteit in de Arena, met haar kritische publiek, krijg je alleen als je die verdient.
Publiek is niet altijd even kritisch, zie discussies over Veltman of Tete, waarbij Tete vele malen populairder is en meer kwaliteiten wordt toegedicht; de invloed van van der Gijp? Tete maakte nogal wat fouten o.a. tegen Rostov uit de 1-0, maar wie hoor je daar over? Met een andere blik naar beiden kijken? https://www.whoscored.com/Teams/130/Sho ... lands-Ajax

Talent is wel te herkennen, een jeugdspeler krijgt, terecht, eerder applaus, maar je zag ook dat KJH over een goede pr beschikte, bij PSV "in een Ajaxpyjama willen slapen" is daar een voorbeeld ("Broodje Aap"?) van. Populair werd KJH door de doelpunten die hij scoorde, maar dat maakt hem nog niet tot een geweldige voetballer, want zou hij dat zijn geweest, dan had hij nu nog bij RM gespeeld.

KJH scoorde veel doelpunten en als Younes dat gaat doen, zal ook Younes populair worden, of, nog gekker: Traore. KJH bleek voor de echte top tekort te komen, dat is geen schande, iedere Ajacied had het liever anders gezien. De KJH die nu bij Schalke voetbalt kan ik niet beoordelen, maar hij lijkt mij niet de gewenste aanwinst als Ajax verder wil kijken dan het huidige niveau.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Alexander

Bericht door Alexander » ma apr 17, 2017 10:15 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Populariteit in de Arena, met haar kritische publiek, krijg je alleen als je die verdient.
Huntelaar heeft natuurlijk ook heel vaak laten weten dat er voor hem eigenlijk maar 1 club is. Dat zal ook wel een beetje helpen. Hij heeft zich meer Ajacied getoond dan jongens die jaren in de jeugdopleiding hebben gespeeld.

Le T.

Bericht door Le T. » ma apr 17, 2017 12:09 pm

Demosthenes schreef:
Was hij ooit goed genoeg? Voor Ajax uberhaupt of voor dit Ajax?
:ajaxsmiley.gif:
Kan me de discussies over KJH nog herinneren, voor sommigen "beter dan Suarez", een wereldtopper, voor mij iemand die de jeugdopleiding van Ajax niet zou hebben voltooid, omdat hij niemand kan passeren, geen snelheid heeft en niet goed was in de combinatie. Hij scoorde wel vaak, maar dat doet Tom Boere (ex-Ajax) voor Top Oss ook (https://www.whoscored.com/Regions/155/T ... ler-League)

KJH moet genieten van zijn carrière en misschien houdt hij van vissen.
Het is dan een misvatting dat het Ajax-publiek kritisch is. Het kan wel heel negatief zijn, maar dat is wat anders. Het kan ook heel positief zijn, en dat is zeker wat anders. Kritisch vermogen gaat om onderscheid maken op de relevante kwaliteiten. Meestal heeft dat oordeel namelijk heel weinig met voetbalkwaliteit te maken en alles met randzaken. Het gros van het publiek laat zich ook nogal makkelijk mennen, de ene keer door de Telegraaf, de andere keer door Derksen & co, en als die twee jaar in jaar uit hetzelfde zeggen dan slaan ze helemaal los van enige inhoudelijke beoordeling op voetbalkwaliteit.

Nou wil ik niet beweren dat jij daarbij hoort, maar Huntelaar scoorde helemaal niet vaak bijvoorbeeld, daar heeft zelfs bij jou de macht van de herhaling al lichtjes toegeslagen. Als ik het me goed herinner scoorde hij in zijn eerste volledige seizoen maar in 1 op de 3 wedstrijden competitiewedstrijden, en dat is wat weinig voor een spits die er staat om te scoren bij een topclub. Het is extreem weinig voor een spits die 'overal en altijd' scoort. Met Suarez die de intikkertjes klaarlegde ging het wat beter, maar toen het blok aan diens been verdwenen was maakt hij die doelpunten gewoon zelf. Bij Schalke heeft hij ook maar één echt productief seizoen gehad, aan de zijde van Raul, voor de rest is een goal of 12 per seizoen, en reeksen van 500 tot 1000 minuten droogstaan tussendoor. Als hij niet zoveel geld had gekost was hij daar na een half jaar al op een zijspoor beland.

Een waardig opvolger van de mythe uit Geffen dus. Als zo'n benevelde gelegenheidsvoetballiefhebster ter gelegenheid van een EK of WK-wedstrijd in een of andere kroeg zeker meent te weten dat het een mentaal sterke absolute topspits is die overal en altijd scoort dan is dat niet meer dan een amusante praktijkdemonstratie van het Dunning-Kruger effect, maar een serieuze doorgewinterde zichzelf kritisch noemende supporter? Ik kan er oprecht niet bij.
Wollt ihr den totalen Mensch?

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma apr 17, 2017 2:16 pm

Zullen we het ook even over Van Persie hebben, dan pak ik even de popcorn erbij.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma apr 17, 2017 3:02 pm

maar Huntelaar scoorde helemaal niet vaak bijvoorbeeld, daar heeft zelfs bij jou de macht van de herhaling al lichtjes toegeslagen.

Zoiets controleer ik natuurlijk, want ook Demosthenes kan ernaast zitten :ajaxsmiley.gif:

Ik zie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas-Jan_Huntelaar dat KJH in de 136 wedstrijden voor Ajax 105 keer heeft gescoord, 0,77 doelpunt per wedstrijd, vind ik geen slecht gemiddelde, iets meer dan de 0,64 die hij bij Heerenveen haalde. In mijn herinnering scoorde hij wel vaak tegen De Graafschaap en misschien wel zelden in een topwedstrijd, maar over die gegevens beschik niet. Bij Milan en RM is zijn gemiddelde veel lager, op zich niet verrassend, want zo goed is hij niet.

Vergelijken we zijn cijfers met Suarez, dan is KJH's gemiddelde bij Ajax zelfs hoger: 0,77 tegenover 0,70. Suarez stond bij Ajax echter niet in de spits. Bij Liverpool haalt Suarez een gemiddelde van 0,84, bij Barcelona 0,85.

Voor het Nederlands elftal is zijn gemiddelde ook niet slecht: 42 doelpunten in 76 wedstrijden (maar hoe vaak 90 minuten?) = 0,55 doelpunt per wedstrijd. Van Persie (iemand noemde hem) 50 doelpunten in 101 wedstrijden, net 0,50 gemiddeld, minder dan KJH. Bergkamp 0,47 gemiddeld.
http://www.voetbalstats.nl/spelernedxi.php?persid=1547

Het beeld dat KJH vaak scoorde geldt volgens mij wel voor Ajax en het Nederlands elftal, dat hij geen groots voetballer is, heb ik al duidelijk gemaakt toen hij bij Ajax voetbalde. Ooit schreef ik dat hij bij Ajax uit de jeugdopleiding zou zijn gezet, maar dat is me toen niet in dank afgenomen :ajaxsmiley.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma apr 17, 2017 5:41 pm

Demosthenes schreef:
maar Huntelaar scoorde helemaal niet vaak bijvoorbeeld, daar heeft zelfs bij jou de macht van de herhaling al lichtjes toegeslagen.

Zoiets controleer ik natuurlijk, want ook Demosthenes kan ernaast zitten :ajaxsmiley.gif:

Ik zie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas-Jan_Huntelaar dat KJH in de 136 wedstrijden voor Ajax 105 keer heeft gescoord, 0,77 doelpunt per wedstrijd, vind ik geen slecht gemiddelde, iets meer dan de 0,64 die hij bij Heerenveen haalde. In mijn herinnering scoorde hij wel vaak tegen De Graafschaap en misschien wel zelden in een topwedstrijd, maar over die gegevens beschik niet. Bij Milan en RM is zijn gemiddelde veel lager, op zich niet verrassend, want zo goed is hij niet.
Dat is het gemiddelde, daar had ik het niet over. De 3-0 t/m de 7-0 scoren tegen de Graafschap en dan 6 weken droogstaan is niet 'altijd en overal' scoren, ook niet figuurlijk. Dat is soms veel scoren, en dan hier en daar. Als je bijvoorbeeld kampioen zou willen worden met een spits die er staat om te scoren, dan is het wel van belang dat die regelmatig scoort, als het nodig is, en het liefst ook tegen de concurrenten. In zijn eerste volledige seizoen bij Ajax scoorde hij er iets van 23 inclusief penalties, wat al niet veel is als je er 80 moet maken en de andere spelers hem in stelling moeten brengen, en scoorde hij in de ruime meerderheid van de wedstrijden dat hij meedeed helemaal niet. Dan schiet het natuurlijk niet op met kampioen worden, zeker als hij dan ook nog eens niet thuisgeeft op zijn specialiteit in de kampioenschapswedstrijd, veel scoren tegen een kleintje, om op doelsaldo kampioen te worden.

De cijfers bij Schalke zijn: 8,29,10,12,9,12 en dit seizoen staat hij op één. Bij zulke aantallen hoeven we het niet eens over vaak scoren te hebben omdat veel al niet eens lukt. Wat denkt een club nou te bereiken dan als een spits die zoveel van een team vraagt zo weinig teruggeeft? Dat zijn, op dat ene seizoen na, cijfers voor een spits die er staat om anderen te helpen te scoren.
Het beeld dat KJH vaak scoorde geldt volgens mij wel voor Ajax en het Nederlands elftal, dat hij geen groots voetballer is, heb ik al duidelijk gemaakt toen hij bij Ajax voetbalde. Ooit schreef ik dat hij bij Ajax uit de jeugdopleiding zou zijn gezet, maar dat is me toen niet in dank afgenomen :ajaxsmiley.gif:
Nee, dan krijg je een meute over je heen die vinden dat hij zo'n goeie uitstraling heeft, zijn vuistje balt en de tanden ontbloot als een echte winnaar, die zwijmelen bij zijn interviews zich verheugend op die leuke lach. Om daarna weer gewoon de kritische supporter uit te hangen. Toen de onderhandelingen met Heerenveen begonnen schreef ik al dat ik me afvroeg waarmee hij die top ging halen. Niet snel, niet groot en sterk, niet technisch, niet behendig, niet ijskoud, subtopper in de Bundesliga was zijn absolute max, toen was de wereld te klein. Dat was dan weer te kritisch.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma apr 17, 2017 9:41 pm

Ik denk dat de meeste spitsen hun doelpunten maken tegen de zwakke tegenstanders; ik heb er geen cijfers van gezocht, maar dat van De Graafschap noemde ik, omdat ik me dat meen te herinneren. Het kan zijn dat Suarez ook de meeste doelpunten tegen (onderin) het rechter rijtje heeft gemaakt, daar staan namelijk de ploegen die het zwakst zijn, de ploegen met de meeste tegendoelpunten.

Ik meen me ook te herinneren dat Van Persie voor het Nederlands elftal weinig doelpunten heeft gemaakt tegen sterke landen/op WK en EK. Kluivert scoorde, weer voor mijn gevoel, vaker in dergelijke duels dan Van Persie, maar ook hij had het voordeel van het uiteenvallen van het Oostblok (nu ineens veel landen i.p.v. de SU), waar een Van Basten weer niet of nauwelijks mee te maken had, zo zijn er altijd verschillen als je spelers met elkaar wilt vergelijken.

KJH werd in zijn eerste wedstrijden door Blind niet in de spits opgesteld, maar als nummer 10. KJH kan alleen niet zo goed voetballen en zal vanaf die plek niet vaak gescoord hebben, afgezien van de gewenning aan het spel van Ajax. Het begin van KJH is dan ook niet maatgevend.

Ik blijf bij wat ik al eerder schreef en voor Le T. Mijn opvatting is wel door je weersproken, maar niet weerlegd :ajaxsmiley.gif:

Mano

Bericht door Mano » di apr 18, 2017 2:44 pm

Wie gaan er volgend seizoen weg en waar moet je vervangers voor halen? (denken jullie)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di apr 18, 2017 3:03 pm

een tweede spits, tenzij Sierhuis kan gaan aanhaken is geen overbodige luxe.

Daarnaast denk ik dat alleen Klaassen er goed op staat in het buitenland, die kunnen we intern wel opvangen denk ik.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di apr 18, 2017 3:04 pm

@ Mano

Ligt eraan of Europa besluit om ze nog een jaartje te laten rijpen Onana, Sanchez, Dolberg of dat ze deze nu al pakken voor erbij nu ze nog relatief goedkoop zijn. Klaassen speelt volgend seizoen sowieso Bundesliga of PL. Met een beetje pech is Ajax Ziyech ook kwijt.
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op di apr 18, 2017 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
YNWA

Mano

Bericht door Mano » di apr 18, 2017 3:22 pm

en dan heb je nog de spelers die vinden dat het tijd wordt voor een volgende stap.
Veltman, Viergever...
Je gaat ze misschien niet ECHT missen maar je moet wel vervangers hebben klaarstaan.

m.a.w.
volgend jaar gewoon weer een geheel nieuw team dus... (als we pech hebben)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

beelzebub

Bericht door beelzebub » di apr 18, 2017 8:09 pm

Zivkovic is definitief afgeschreven bij Ajax? Door de club of door ons?
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di apr 18, 2017 8:22 pm

beelzebub schreef:Zivkovic is definitief afgeschreven bij Ajax? Door de club of door ons?
Als je uitgeleend wordt en zelfs bij Willem II en nu ook Utrecht ernaast komt staan.....
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di apr 18, 2017 9:32 pm

Tot jouw post had ik al een tijd niet meer aan hem gedacht, Beel'...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr apr 21, 2017 10:21 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Afgelopen donderdag waren er ruim 50.000 Ajacieden die hem een warm hart toedragen, waaronder uw Weekend Cees. Kreeg een staande ovatie toen hij het veld in kwam. Ik kan me even niet herinneren wanneer een oud-Ajacied beter werd ontvangen. Zelfs Suarez en Zlatan niet. Hij zal kennelijk toch wel "iets" goed hebben gedaan in die paar jaar bij Ajax. Bijvoorbeeld topscoorder worden in de eredivisie.
Tsja.. Seedorf werd uitgefloten terwijl hij de CL met Ajax had gewonnen. KJH werd toegezongen terwijl hij nooit iets heeft gewonnen met Ajax.
Ik vond hem afgelopen 2 wedstrijden tegen Ajax ook niet echt sterk hoor. Ik heb hem gisteren amper gezien. Ver weg van blijven als ik Ajax was.
Whitey on the moon.

Alexander

Bericht door Alexander » vr apr 21, 2017 10:32 am

Viel gisteren juist geweldig in.

Le T.

Bericht door Le T. » vr apr 21, 2017 11:19 am

Demosthenes schreef:Ik denk dat de meeste spitsen hun doelpunten maken tegen de zwakke tegenstanders; ik heb er geen cijfers van gezocht, maar dat van De Graafschap noemde ik, omdat ik me dat meen te herinneren. Het kan zijn dat Suarez ook de meeste doelpunten tegen (onderin) het rechter rijtje heeft gemaakt, daar staan namelijk de ploegen die het zwakst zijn, de ploegen met de meeste tegendoelpunten.
Het gaat dan ook helemaal niet om de aantallen. Een spits die er staat om te scoren en verder niet zoveel kan rendeert niet zozeer door veel te scoren maar door vaak te scoren. Week in week uit de 1-0 en de 2-1's maken, en het liefst zonder al te hoge eisen aan de aanvoer te stellen.

Een ongetwijfeld teleurgesteld Schalke fan formuleerde het als volgt:
mit Huntelaars Einwechslung hatte sich der Vorteil der Überzahl erledigt
KJH werd in zijn eerste wedstrijden door Blind niet in de spits opgesteld, maar als nummer 10. KJH kan alleen niet zo goed voetballen en zal vanaf die plek niet vaak gescoord hebben, afgezien van de gewenning aan het spel van Ajax. Het begin van KJH is dan ook niet maatgevend.
Hij scoorde toch ook de eerste 10 wedstrijden of zo niet? Blind was toen van het zoveel mogelijk centrumspitsen opstellen als het maken van doelpunten niet lukte. Blind had sowieso al bij de aankoop gezegd dat als hij niet de komende 3 jaar topscorer zou worden we te duur zouden hebben betaald. Dat is op zich ook een redelijke eis, wie zou er anders topscorer moeten worden dan de afmaker van de topclub? Alleen lukte dat niet, terwijl er nog meer nodig is voor succes zoals een kampioenschap.

Yopii

Bericht door Yopii » vr apr 21, 2017 2:39 pm

KJH is altijd een balletjesafwachter geweest; nu is hij nog op leeftijd ook. Ik zie niet in hoe hij de fysieke arbeid gaat leveren die Bosz van zijn spelers verwacht. Niet doen, dus.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 21, 2017 6:53 pm

Ik zie dat ook echt niet zitten. Het is ook niet voor niets dat hij bij Schalke geen basisspeler meer is natuurlijk.

Je kunt hem alleen gebruiken in situaties waarin je op zoek bent naar een doelpunt dat niet wil vallen en je de tegenstander wel onder druk hebt. Zet 'm dan in de zestien meter en met een beetje geluk schiet hij er één binnen. Maar verder voegt Huntelaar niet veel toe. Hij kan niet mee in het spel dat Ajax normaliter wil spelen. En, puur op basis van de verhalen die je zo links en rechts weleens hoort, lijkt hij mij niet de ideale bankzitter.

Gezien de in mijn ogen teleurstellende ontwikkeling van Cassierra zou het goed zijn om er een spits bij te halen. Maar dan liever één die completer is.
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr apr 21, 2017 7:32 pm

Je kunt hem alleen gebruiken in situaties waarin je op zoek bent naar een doelpunt dat niet wil vallen en je de tegenstander wel onder druk hebt. Zet 'm dan in de zestien meter en met een beetje geluk schiet hij er één binnen.
Als een soort Mike v.d. Hoorn, maar dan duurder?

Alexander

Bericht door Alexander » vr apr 21, 2017 9:31 pm

Als ik Ajax was zou ik eens een belletje wagen naar Manchester. Mensah vind ik een geweldige verdediger en past bij Ajax. Krijgt nauwelijks speeltijd in Engeland. Voor een miljoentje of 8 is hij vast op te halen.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » vr apr 21, 2017 10:00 pm

Alexander schreef:Als ik Ajax was zou ik eens een belletje wagen naar Manchester. Mensah vind ik een geweldige verdediger en past bij Ajax. Krijgt nauwelijks speeltijd in Engeland. Voor een miljoentje of 8 is hij vast op te halen.
Daar heb ik een dubbel gevoel over. Ik zie liever de jongens slagen die Ajax trouw zijn gebleven. De Ligt, Zeefuik, Tete, investeer in die jongens in plaats van de clubkas van Manchester United te spekken. Het is van de pot gerukt dat Ajax geld zou moeten betalen aan het schatrijke Man U om een speler over te nemen die we gvd zelf hebben opgeleid. Daarmee beloon je ook nog eens dat ze onze talenten wegroven. Aan de andere kant, soms moet je ook pragmatisch zijn. Zijn kwaliteiten kan ik niet goed inschatten, daarvoor heb ik hem te weinig zien spelen.
Ajax!

Plaats reactie