Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 11:01 am

Neefkens schreef:
ma jul 31, 2023 10:59 am
Scherrer schreef:
ma jul 31, 2023 10:48 am
Dat klopt helemaal, het moet een tandje minder.

Maar de andere kant is net zo riskant. Als je gaat begroten alsof je nooit CL inkomsten hebt en je ook geen uitgaande transfers hebt, ga je véél te voorzichtig in de wedstrijd zitten. Ajax hoeft helemaal niet ieder jaar winst te maken, zolang het op de langere termijn maar een gematigd positief resultaat heeft.
Daarom zeg ik ook “Iets meer zekerheid inbouwen”. Nu wordt er gedaan of er moeiteloos CL gehaald wordt en er elk jaar tegen grote bedragen verkocht wordt.
Volgens mij zegt niemand 'moeiteloos', maar de kans is dit jaar wel verdubbeld. Met - realistisch gezien - maar vier kandidaten.

Dààr moet je op inkopen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 11:04 am

Het begint met het idee dat je een bepaalde speler per se moet hebben omdat die het verschil gaan maken: Machlas, Sulejmani, Bergwijn, Berghuis, Klaassen, enz.

Je moet ook bedenken wat je met een speler moet als die het niet maakt bij Ajax. Spelers uit bovengenoemde categorie raak je nooit meer kwijt, want die krijgen het nergens beter.

Vorig jaar hadden we peperdure spelers als Bergwijn, Berghuis, Tadic, Klaassen, Alvarez, Timber en in het begin ook nog Blind en toch werden we derde.

Natuurlijk is er een verband tussen geld en succes, maar het is niet zo absoluut als velen denken. Duurdere spelers maken niet altijd een beter team, zeker niet op Nederlands niveau, waar de beste spelers onhaalbaar zijn.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Neefkens » ma jul 31, 2023 11:06 am

zeux schreef:
ma jul 31, 2023 11:01 am
Neefkens schreef:
ma jul 31, 2023 10:59 am
Scherrer schreef:
ma jul 31, 2023 10:48 am
Dat klopt helemaal, het moet een tandje minder.

Maar de andere kant is net zo riskant. Als je gaat begroten alsof je nooit CL inkomsten hebt en je ook geen uitgaande transfers hebt, ga je véél te voorzichtig in de wedstrijd zitten. Ajax hoeft helemaal niet ieder jaar winst te maken, zolang het op de langere termijn maar een gematigd positief resultaat heeft.
Daarom zeg ik ook “Iets meer zekerheid inbouwen”. Nu wordt er gedaan of er moeiteloos CL gehaald wordt en er elk jaar tegen grote bedragen verkocht wordt.
Volgens mij zegt niemand 'moeiteloos', maar de kans is dit jaar wel verdubbeld. Met - realistisch gezien - maar vier kandidaten.

Dààr moet je op inkopen.
OK, dan zegt niemand moeiteloos, maar er wordt wel op begroot. En dat kan wel wat voorzichtiger.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma jul 31, 2023 11:09 am

Vanaf 2020 werd er al flink met geld gesmeten, Zeux. De bedragen die wij hebben ontvangen voor al die spelers zijn wellicht niet de hele waarheid omdat Ajax miljoenen heeft betaald om spelers een jaartje langer te kunnen houden.

Ik ben het ermee eens dat we nu al best wat meer spelers erbij hadden kunnen gebruiken maar kijk eens hiernaar:

Rulli - Gorter

Sanchez - Rensch
Kaplan - ?

Bassey - Hato

Wijndal - Salah


We hebben in een jaar tijd 5 aankopen gedaan voor de verdediging plus de keeper. Daarvan voldoet, aangezien hij onze nummer 1 is komend seizoen, alleen Rulli. We hebben in totaal voor Sanchez (5), Kaplan (9), Bassey (23) en Wijndal (10) 47!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! miljoen betaald. Daarvan hebben we nu dus 22,5 miljoen terug. Maar daar gaan nog allerlei zaken vanaf. Even voor het gemak rekenen dat we nog 27 miljoen verlies hebben geleden op deze aankopen. We kunnen toch niet weer, zonder dat deze spelers verkocht worden, een hele rits met aankopen verwachten? Deze lui verdienen allemaal miljoenen en zijn voorbij gestreeft door jeugdspelers.

Wat verwachten we nou precies? Dat de RVC weer een tas met geld geeft om voor 40 mio spelers te kopen? Dat is 1 deel van het verhaal. Het andere deel is dat de juiste aankopen of ergens anders meer geld kunnen verdienen of naar een betere competitie kunnen of naar een club kunnen waar het geen puinhoop is of naar een club kunnen die wel CL speelt.

Dan kun je het ook weer hebben over de juiste spelers. Is wachten op Sutalo, met alle risico's wel de juiste keuze? Daarover kan gediscussieerd worden.

Maar bovenstaand rijtje kunnen we ook maken voor het middenveld en de aanval. Gaan we nu al een rechtsbuiten kopen omdat we verwachten dat Kudus weggaat? En wat doen we als hij blijft? Dan speelt er eentje niet. Is een Kudus die niet speelt volgend jaar nog wel 40 miljoen waard (ik lees dit soort bedragen online)? Wat doen we met de spits positie? Kopen we daar iemand voor 10 miljoen? Welke spits van 10 miljoen, behalve een Braziliaan van 16, komt bij ons op de bank zitten achter Brobbey? En wat als een dure spits kopen? Wat doen we dan met Brobbey?
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 11:14 am

Zeer juist, Lionel! :biggthumpup.gif:

Op het moment dat je moet bezuinigen wil je vooral niet nóg meer spelers.

De realiteit is dat Kudus, Alvarez en anderen nergens bovenaan het lijstje staan, zoals wel het geval was met Timber en blijkbaar Bassey.

Ik zou graag een echt goede aanvallende middenvelder zien, maar ja, we hebben Taylor, Klaassen, Berghuis, Bergwijn, Kudus. Die kunnen daar allemaal spelen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 11:16 am

Lionel schreef:
ma jul 31, 2023 11:09 am
Vanaf 2020 werd er al flink met geld gesmeten, Zeux. De bedragen die wij hebben ontvangen voor al die spelers zijn wellicht niet de hele waarheid omdat Ajax miljoenen heeft betaald om spelers een jaartje langer te kunnen houden.

Ik ben het ermee eens dat we nu al best wat meer spelers erbij hadden kunnen gebruiken maar kijk eens hiernaar:

Rulli - Gorter

Sanchez - Rensch
Kaplan - ?

Bassey - Hato

Wijndal - Salah


We hebben in een jaar tijd 5 aankopen gedaan voor de verdediging plus de keeper. Daarvan voldoet, aangezien hij onze nummer 1 is komend seizoen, alleen Rulli. We hebben in totaal voor Sanchez (5), Kaplan (9), Bassey (23) en Wijndal (10) 47!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! miljoen betaald. Daarvan hebben we nu dus 22,5 miljoen terug. Maar daar gaan nog allerlei zaken vanaf. Even voor het gemak rekenen dat we nog 27 miljoen verlies hebben geleden op deze aankopen. We kunnen toch niet weer, zonder dat deze spelers verkocht worden, een hele rits met aankopen verwachten? Deze lui verdienen allemaal miljoenen en zijn voorbij gestreeft door jeugdspelers.

Wat verwachten we nou precies? Dat de RVC weer een tas met geld geeft om voor 40 mio spelers te kopen? Dat is 1 deel van het verhaal. Het andere deel is dat de juiste aankopen of ergens anders meer geld kunnen verdienen of naar een betere competitie kunnen of naar een club kunnen waar het geen puinhoop is of naar een club kunnen die wel CL speelt.

Dan kun je het ook weer hebben over de juiste spelers. Is wachten op Sutalo, met alle risico's wel de juiste keuze? Daarover kan gediscussieerd worden.

Maar bovenstaand rijtje kunnen we ook maken voor het middenveld en de aanval. Gaan we nu al een rechtsbuiten kopen omdat we verwachten dat Kudus weggaat? En wat doen we als hij blijft? Dan speelt er eentje niet. Is een Kudus die niet speelt volgend jaar nog wel 40 miljoen waard (ik lees dit soort bedragen online)? Wat doen we met de spits positie? Kopen we daar iemand voor 10 miljoen? Welke spits van 10 miljoen, behalve een Braziliaan van 16, komt bij ons op de bank zitten achter Brobbey? En wat als een dure spits kopen? Wat doen we dan met Brobbey?
Volgens mij schrijf ik in bijna iedere post '22/23' moet niet het ijkpunt zijn.

En wat doe je? Je haalt voorbeelden van 22/23 aan...

Nog een keer dan: in 22/23 ging het gruwelijk mis en daarvan moeten we leren.

Ik geef ook heel duidelijk het verschil aan met de jaren 16/22. Met een lijst aan- en verkopen ter ondersteuning.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 11:22 am

Neefkens schreef:
ma jul 31, 2023 11:06 am
zeux schreef:
ma jul 31, 2023 11:01 am
Neefkens schreef:
ma jul 31, 2023 10:59 am


Daarom zeg ik ook “Iets meer zekerheid inbouwen”. Nu wordt er gedaan of er moeiteloos CL gehaald wordt en er elk jaar tegen grote bedragen verkocht wordt.
Volgens mij zegt niemand 'moeiteloos', maar de kans is dit jaar wel verdubbeld. Met - realistisch gezien - maar vier kandidaten.

Dààr moet je op inkopen.
OK, dan zegt niemand moeiteloos, maar er wordt wel op begroot. En dat kan wel wat voorzichtiger.
Er is een verschil tussen er volop op begroten en er helemaal niet op begroten. Zonder durf is volgens mij geen enkel bedrijf groot geworden.
Overmars durfde het aan. En dat heeft een aantal zeer mooie jaren opgeleverd. Voetballend én financieel (waardoor we nu een heel gezond eigen vermogen - een buffer - hebben). Het kàn dus.

(sterker nog, die jaren hebben er voor gezorgd dat NL nu twee CL-plekken heeft en er dus 2x zoveel kans is om die gewilde inkomsten te genereren)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 11:32 am

Nog een keer dan: in 22/23 ging het gruwelijk mis en daarvan moeten we leren.

Daarvoor ook, dat is het juist...

Het begon ermee dat Ajax 'zekerheidjes' als Berghuis, Klaassen en Haller ging halen tegen hoge transferbedragen en voor Ajax topsalarissen. Spelers voor de breedte er nog bij, want je weet het nooit, hè? Zulke spelers heb je nodig om mee te doen, zogenaamd.

Steeds een beetje riskanter.

Vorige transferzomer was de kroon op het werk, de trend was allang ingezet. Waarom ging men er binnen Ajax mee akkoord dat al die spelers werden gekocht? Omdat Schreuder was beloofd dat Antony c.s. zouden blijven!!!!
Dat is principieel onjuist. Elke speler van Ajax is te koop, en tegen zo'n bizarre prijs moet je helemaal geen seconde twijfelen. Of de trainer dat leuk vindt, maakt daarbij niet uit. Dan wordt hij maar ergens trainer waar hij zulke spelers wel kan behouden. Maar ja, we zouden aanhaken bij de Europese top. Dus werd het drammerige gedrag van Schreuder verkeerd ingeschat. Daarbij moet worden opgemerkt dat een groot deel van de supporters ook zo redeneerde. Er waren er genoeg die 100 miljoen te weinig vonden voor Antony. :aai.gif:

Nu zijn de supporters verontrust, tja... Daar zijn ze supporters voor. Maar de leiding van Ajax moet beter weten. Schoenmaker, blijf bij je leest.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 11:37 am

Yopii schreef:
ma jul 31, 2023 11:32 am
Nog een keer dan: in 22/23 ging het gruwelijk mis en daarvan moeten we leren.

Daarvoor ook, dat is het juist...

Het begon ermee dat Ajax 'zekerheidjes' als Berghuis, Klaassen en Haller ging halen tegen hoge transferbedragen en voor Ajax topsalarissen. Spelers voor de breedte er nog bij, want je weet het nooit, hè? Zulke spelers heb je nodig om mee te doen, zogenaamd.
Volgens mij was Haller topscorer met zes goals in de CL-Poule.
Klaassen heeft in zijn beginjaren als Mr 1-0 zijn waarde ook gehad.

Als jij 16/22 wilt framen als een 'mislukking' dan ben je nog verder heen dan ik dacht.

Sportief én financieel succesvolle jaren.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma jul 31, 2023 11:40 am

zeux schreef:
ma jul 31, 2023 11:16 am
Lionel schreef:
ma jul 31, 2023 11:09 am
Vanaf 2020 werd er al flink met geld gesmeten, Zeux. De bedragen die wij hebben ontvangen voor al die spelers zijn wellicht niet de hele waarheid omdat Ajax miljoenen heeft betaald om spelers een jaartje langer te kunnen houden.

Ik ben het ermee eens dat we nu al best wat meer spelers erbij hadden kunnen gebruiken maar kijk eens hiernaar:

Rulli - Gorter

Sanchez - Rensch
Kaplan - ?

Bassey - Hato

Wijndal - Salah


We hebben in een jaar tijd 5 aankopen gedaan voor de verdediging plus de keeper. Daarvan voldoet, aangezien hij onze nummer 1 is komend seizoen, alleen Rulli. We hebben in totaal voor Sanchez (5), Kaplan (9), Bassey (23) en Wijndal (10) 47!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! miljoen betaald. Daarvan hebben we nu dus 22,5 miljoen terug. Maar daar gaan nog allerlei zaken vanaf. Even voor het gemak rekenen dat we nog 27 miljoen verlies hebben geleden op deze aankopen. We kunnen toch niet weer, zonder dat deze spelers verkocht worden, een hele rits met aankopen verwachten? Deze lui verdienen allemaal miljoenen en zijn voorbij gestreeft door jeugdspelers.

Wat verwachten we nou precies? Dat de RVC weer een tas met geld geeft om voor 40 mio spelers te kopen? Dat is 1 deel van het verhaal. Het andere deel is dat de juiste aankopen of ergens anders meer geld kunnen verdienen of naar een betere competitie kunnen of naar een club kunnen waar het geen puinhoop is of naar een club kunnen die wel CL speelt.

Dan kun je het ook weer hebben over de juiste spelers. Is wachten op Sutalo, met alle risico's wel de juiste keuze? Daarover kan gediscussieerd worden.

Maar bovenstaand rijtje kunnen we ook maken voor het middenveld en de aanval. Gaan we nu al een rechtsbuiten kopen omdat we verwachten dat Kudus weggaat? En wat doen we als hij blijft? Dan speelt er eentje niet. Is een Kudus die niet speelt volgend jaar nog wel 40 miljoen waard (ik lees dit soort bedragen online)? Wat doen we met de spits positie? Kopen we daar iemand voor 10 miljoen? Welke spits van 10 miljoen, behalve een Braziliaan van 16, komt bij ons op de bank zitten achter Brobbey? En wat als een dure spits kopen? Wat doen we dan met Brobbey?
Volgens mij schrijf ik in bijna iedere post '22/23' moet niet het ijkpunt zijn.

En wat doe je? Je haalt voorbeelden van 22/23 aan...

Nog een keer dan: in 22/23 ging het gruwelijk mis en daarvan moeten we leren.

Ik geef ook heel duidelijk het verschil aan met de jaren 16/22. Met een lijst aan- en verkopen ter ondersteuning.
Als alleen de aankopen vorig jaar het probleem waren, waren we er zo klaar mee. We hebben vorig jaar best wat knaken binnengekregen. Maar de jaren ervoor zijn er ook mega salarissen verstrekt aan spelers. En die zijn nog niet allemaal weg.

Ik ga weer een lijstje maken met middenvelders.

We hebben op het middenveld:

Taylor
Klaassen
Branco
Tahirovic
Alvarez
Berghuis

6 man, die vast wel allemaal meer dan een miljoen verdienen. We hebben erachter nog een talent als Vos maar die laten we even buiten beschouwing.

Steijn of Mislintat heeft aangegeven verwacht te hebben dat Alvarez al weg was. In zijn ogen is er zelfs al geanticipeerd op zijn vertrek door het aantrekken van Tahirovic en Brano. Gaan we dan nu nog een middenvelder halen voor een miljoenensalaris? En wat doen we dan met Klaassen? Houd je die op de bank voor 2-3 miljoen per jaar? Gooi je op deze manier de deur voor de jeugd op slot? Zodra Alvarez weg is, en dat is hij nog niet, is er weer ruimte. Klaassen, Berghuis, Alvarez en Taylor zaten er al voor vorig jaar.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 11:46 am

Daar ga je weer met je 'framen'. Zo vermoeiend. :excited.gif:

Je hebt het over spelers die op een PL-salaris zitten. Het kan een keer werken om zo'n jongen aan te trekken, maar als je structureel in die categorie zoekt, ga je nat.

Het transferbeleid van Ajax werd ingegeven door angst. 'Laten we Timber een paar miljoen geven, dan blijft hij nog een jaartje. Anders zitten we.' Verkoop zo'n jongen gewoon. Alvarez idem: zestig miljoen laten lopen en dan moeten constateren dat hij ons niet aan CL-voetbal heeft weten te helpen...

Elke speler is vervangbaar, Ajax is een doorgangshuis. Salarissen moeten verantwoord zijn. Wat is verantwoord? Zes miljoen per jaar voor Bergwijn is dat in elk geval niet, net zo min als miljoenensalarissen voor subtop als Berghuis of Klaassen. Shoppen in de grote competities moet je in principe niet doen als dat inhoudt dat je die jongens marktconform moet betalen. Dan maar geen prestigeaankopen.

Over een paar dagen (4 augustus) begint onze nieuwe hoofdscout. Ik ben benieuwd.

wimpey
Berichten: 52114
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » ma jul 31, 2023 11:50 am

Yopii schreef:
ma jul 31, 2023 11:32 am
Vorige transferzomer was de kroon op het werk, de trend was allang ingezet.
Zie ik ook zo. Ajax was één seizoen Europese top. Omdat er goedkope topspelers waren (Onana, Ligt, Nous, FdJ) en omdat Tadic als speler en persoonlijkheid insloeg als een bom. Waardoor jongens als Blind, Donny, Neres, Nico en Ziyech konden aanpikken. Nog geen jaar later werd Ajax gered door de Corona-gong he.

Ergo: als je er in 3 seizoenen daarna tegen Valencia, Getafe, Atalanta, Roma, Benfica af gaat, dan kun je niet stug blijven volhouden dat de Europese top een ernst te nemen doelstelling is. Terwijl de kosten wel 'top' waren en bleven. :excited.gif: Ajax is historisch sterk wanneer de opleiding bij toeval een toplichting uitspuugt.

Dus is er nu een reset nodig. Al die overbetaalde subtop moet eruit. De opleiding en scouting moeten gepimpt worden. Door die zure appel moet de club effe heen. Liever dat dan dat er nu weer met geld wordt gesmeten in de hoop (want meer is het niet) dat er op korte termijn succes kan worden gekocht. Ajax moet structureel aan de slag.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 12:00 pm

Lionel schreef:
ma jul 31, 2023 11:40 am
zeux schreef:
ma jul 31, 2023 11:16 am
Lionel schreef:
ma jul 31, 2023 11:09 am
Vanaf 2020 werd er al flink met geld gesmeten, Zeux. De bedragen die wij hebben ontvangen voor al die spelers zijn wellicht niet de hele waarheid omdat Ajax miljoenen heeft betaald om spelers een jaartje langer te kunnen houden.

Ik ben het ermee eens dat we nu al best wat meer spelers erbij hadden kunnen gebruiken maar kijk eens hiernaar:

Rulli - Gorter

Sanchez - Rensch
Kaplan - ?

Bassey - Hato

Wijndal - Salah


We hebben in een jaar tijd 5 aankopen gedaan voor de verdediging plus de keeper. Daarvan voldoet, aangezien hij onze nummer 1 is komend seizoen, alleen Rulli. We hebben in totaal voor Sanchez (5), Kaplan (9), Bassey (23) en Wijndal (10) 47!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! miljoen betaald. Daarvan hebben we nu dus 22,5 miljoen terug. Maar daar gaan nog allerlei zaken vanaf. Even voor het gemak rekenen dat we nog 27 miljoen verlies hebben geleden op deze aankopen. We kunnen toch niet weer, zonder dat deze spelers verkocht worden, een hele rits met aankopen verwachten? Deze lui verdienen allemaal miljoenen en zijn voorbij gestreeft door jeugdspelers.

Wat verwachten we nou precies? Dat de RVC weer een tas met geld geeft om voor 40 mio spelers te kopen? Dat is 1 deel van het verhaal. Het andere deel is dat de juiste aankopen of ergens anders meer geld kunnen verdienen of naar een betere competitie kunnen of naar een club kunnen waar het geen puinhoop is of naar een club kunnen die wel CL speelt.

Dan kun je het ook weer hebben over de juiste spelers. Is wachten op Sutalo, met alle risico's wel de juiste keuze? Daarover kan gediscussieerd worden.

Maar bovenstaand rijtje kunnen we ook maken voor het middenveld en de aanval. Gaan we nu al een rechtsbuiten kopen omdat we verwachten dat Kudus weggaat? En wat doen we als hij blijft? Dan speelt er eentje niet. Is een Kudus die niet speelt volgend jaar nog wel 40 miljoen waard (ik lees dit soort bedragen online)? Wat doen we met de spits positie? Kopen we daar iemand voor 10 miljoen? Welke spits van 10 miljoen, behalve een Braziliaan van 16, komt bij ons op de bank zitten achter Brobbey? En wat als een dure spits kopen? Wat doen we dan met Brobbey?
Volgens mij schrijf ik in bijna iedere post '22/23' moet niet het ijkpunt zijn.

En wat doe je? Je haalt voorbeelden van 22/23 aan...

Nog een keer dan: in 22/23 ging het gruwelijk mis en daarvan moeten we leren.

Ik geef ook heel duidelijk het verschil aan met de jaren 16/22. Met een lijst aan- en verkopen ter ondersteuning.
Als alleen de aankopen vorig jaar het probleem waren, waren we er zo klaar mee. We hebben vorig jaar best wat knaken binnengekregen. Maar de jaren ervoor zijn er ook mega salarissen verstrekt aan spelers. En die zijn nog niet allemaal weg.

Ik ga weer een lijstje maken met middenvelders.

We hebben op het middenveld:

Taylor
Klaassen
Branco
Tahirovic
Alvarez
Berghuis

6 man, die vast wel allemaal meer dan een miljoen verdienen. We hebben erachter nog een talent als Vos maar die laten we even buiten beschouwing.

Steijn of Mislintat heeft aangegeven verwacht te hebben dat Alvarez al weg was. In zijn ogen is er zelfs al geanticipeerd op zijn vertrek door het aantrekken van Tahirovic en Brano. Gaan we dan nu nog een middenvelder halen voor een miljoenensalaris? En wat doen we dan met Klaassen? Houd je die op de bank voor 2-3 miljoen per jaar? Gooi je op deze manier de deur voor de jeugd op slot? Zodra Alvarez weg is, en dat is hij nog niet, is er weer ruimte. Klaassen, Berghuis, Alvarez en Taylor zaten er al voor vorig jaar.
Zeker eens dat je moet kijken naar salarissen. Er zijn al een aantal dure jongens weggesanneerd. Dat ruimt op.
Probleem is wel een beetje dat wij alleen weten wat de salarispost (ongeveer) is, maar niet precies hoeveel iedereen verdient. Volgens de een zit Bergwijn op 6 miljoen, volgens een ander lijstje op 4,5 (nog veel, maar da's een kwart minder). In die zin praten we hier in het luchtledige.

Plus: dit is 2023, niet 2010. Salarissen zijn gestegen in de voetbalwereld. Wil je daar niet in mee, dan moet je de 'digitale' keuze maken niet op (wezenlijk) Europees niveau te acteren. Lijkt mij een fact of voetballife.

Het gaat nu gierend mis. Maar dat heeft wel voor een heel belangrijk deel te maken met een exorbitante koopdrift in 22/23. Alle voorzichtigheid werd losgelaten, terwijl daarvoor veel meer met mate in de 'dure' categorie werd geshopt. Naar die discipline moeten we terug. Dan is het aantal 'hoge' salarissen ook meteen dragelijker. Nu zit de halve selectie op topsalarissen. Dàt is niet te dragen. Kortom de fout van 22/23 is teveel salarislast gooien op een selectie met al een aantal dure jongens. Ook daarin dus gedisciplineerder zijn. Niet alleen: hoeveel geld geven we uit aan transfer, maar hoeveel salarissen voegen we (daarmee) extra toe?

Veel van de problemen van nu komen door de floodgate van 22/23.

Brobbey is een hele dure fout. Die had nooit (terug)gekocht mogen worden. Ik ben er naar geneigd hier het potentiële verlies te pakken. Koop een goede spits, maak Brobbey weer supersub (uiteindelijk was dat de rol waarin hij opviel en al die miljoenen heeft 'gemaakt') en kijk of je aan het einde van het seizoen, als hij zijn goals in die rol weer heeft meegepikt, ergens te slijten is met een zo klein mogelijk verlies.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 12:59 pm

Brobbey raak je wel weer kwijt. Er is altijd belangstelling voor een jonge, sterke spits, zeker uit de PL.

Juist de oudere subtoppers zijn het probleem. Klaassen hobbelde anoniem mee in de BuLi, nadat hij was mislukt in de PL. Vervolgens trekt Ajax hem aan voor een hoop geld plus een topsalaris. :confused.gif: Berghuis: big fish in small pond. Die 'hoeft niet uit Nederland weg', met andere woorden: hij vindt het wel best zo.
Wil je daar niet in mee, dan moet je de 'digitale' keuze maken niet op (wezenlijk) Europees niveau te acteren. Lijkt mij een fact of voetballife.
Welkom in de realiteit. :aai.gif:

MU heeft net een miljard binnengehaald door Adidas. Financieel gezien zijn wij een kleine club.

Door secuur scouten en goed opleiden kun je een keer meedoen, als alles klopt. Structureel meedraaien in de Europese top is een illusie.

De dure spelers waarvoor wij grote risico's nemen zijn niet zo goed. Voor dat geld haal je niet structureel zekerheidjes binnen. Het kan een keer passen, maar doe je dat keer op keer, dan betaal je de rekening.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 1:27 pm

Yopii schreef:
ma jul 31, 2023 12:59 pm
Wil je daar niet in mee, dan moet je de 'digitale' keuze maken niet op (wezenlijk) Europees niveau te acteren. Lijkt mij een fact of voetballife.
Welkom in de realiteit. :aai.gif:

MU heeft net een miljard binnengehaald door Adidas. Financieel gezien zijn wij een kleine club.

Door secuur scouten en goed opleiden kun je een keer meedoen, als alles klopt. Structureel meedraaien in de Europese top is een illusie.
Er staat niet 'Europese top', maar '(wezenlijk) Europees niveau'.

Met jouw droogstoppel-idee wordt - vrees ik - Conference League de norm, met hier en daar uitschieter Europe League.

Tussen 16/22 was overleven groepsfase CL een realistische 'norm'. Dàt niveau zou het ijkpunt moeten zijn. Met dan eventueel een jaar waarin je wat verder komt in de CL of in de EL in latere rondes komt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 1:35 pm

Realistische norm? Dat hangt voor een groot deel van de loting af.
Zie ik ook zo. Ajax was één seizoen Europese top. Omdat er goedkope topspelers waren (Onana, Ligt, Nous, FdJ) en omdat Tadic als speler en persoonlijkheid insloeg als een bom. Waardoor jongens als Blind, Donny, Neres, Nico en Ziyech konden aanpikken. Nog geen jaar later werd Ajax gered door de Corona-gong he.
Ajax was dat jaar niet wezenlijk beter dan AZ, zoals Wimpey impliciet aangeeft.

AZ voert een beter beleid dan Ajax: het verkoopt de beste spelers en blijft scouten in een voor die club betaalbare categorie.

Het is onzin dat je dan niet kunt presteren. Ajax zou een stukje beter moeten kunnen dan AZ, omdat het meer middelen heeft. Dan kom je uit op een positie in de Europese subtop. Dat is ook realistisch, in tegenstelling tot aanhaken bij de Europese top.

Uiteindelijk speelde we in dat topjaar niet tegen het City van nu. Alles zat mee, dan kan het een keer.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 1:37 pm

Yopii schreef:
ma jul 31, 2023 12:59 pm
De dure spelers waarvoor wij grote risico's nemen zijn niet zo goed. Voor dat geld haal je niet structureel zekerheidjes binnen. Het kan een keer passen, maar doe je dat keer op keer, dan betaal je de rekening.
Dìt waren de dure spelers tussen '16 en '22 (10m+).
16/17:
Neres: 17.4m -> 12m (21/22) --> plezier van gehad
Ziyech: 11m -> 40m (20/21) --> sportief plezier van gehad

17/18:
Geen

18/19:
Blind: 16m -> transfervrij (22/23) --> sportief plezier van gehad
Tadic: 13.7m -> transfervrij (23/24) --> sportief heel veel plezier van gehad

19/20:
Promes: 15.7 -> 8.5m (20/21) --> even sportief plezier van gehad, daarna niet meer...
Alvarez: 15m --> nog steed sportief plezier van
Marin: 12,5m -> 10m (21/22) --> bust

20/21:
Haller: 22.5m -> 31m (22/23) --> topscorer, veel goals in groepsfase CL
Antony: 15.75m -> 95m (22/23) --> sportief plezier van gehad
Klaassen: 11,7m --> eerste jaren sportief plezier van gehad (Mr 1-0), nu op retour

21/22:
Daramy: 12m --> lijkt bust, maar afwachten wat Steyn met hem doet dit seizoen, dus ik zou zeggen 'jury open'
Wat mij opvalt:
- zowel sportief als financieel prima rendament
- er werden twee, hooguit drie 'dure' aankopen per seizoen gedaan, alleen Haller ietsje boven 20 miljoen.

Dit was gewoon een prima beleid, met - in ieder geval voor mij als Ajax fan - ook weer leuk voetbal op de mat. Weg van het boekhoudersvoetbal van De Boer. Én in die periode bouwde Ajax een eigen vermogen van ca 200 miljoen op...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 1:39 pm

Yopii schreef:
ma jul 31, 2023 1:35 pm
AZ voert een beter beleid dan Ajax: het verkoopt de beste spelers en blijft scouten in een voor die club betaalbare categorie.
Maar niemand ziet in AZ een potentiële landskampioen.

Prima als jij dat ok vindt, I beg to differ.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 1:42 pm

Bizar, ik zeg toch niet dat Ajax dezelfde aankopen moet doen als AZ? Ajax heeft veel meer geld.


AZ is een veel kleinere club dan Ajax, ook dan F. of PSV. Je moet presteren naar je mogelijkheden.

De jeugdopleiding van AZ presteert ook prima, als je in ogenschouw neemt dat men in Alkmaar niet het geld heeft om peperdure buitenlandse talenten als Rasmussen, Kjaer, Bounida of Abildgaard te halen.
Laatst gewijzigd door Yopii op ma jul 31, 2023 1:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48028
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » ma jul 31, 2023 1:43 pm

Andriy Demchenko schreef:
ma jul 31, 2023 10:28 am
Het is heel simpel, hebben we ooit een aankondiging gehad dat Huntelaar aangesteld als Technisch Manager? Eentje zoals deze dus: https://www.ajax.nl/artikelen/gerry-ham ... ager-ajax/ (Is immers beursgevoelige informatie). Nope. Maargoed als jullie op basis van onderstaand verhaal alsnog een exacte evenknie in Hamstra zien laat ik dat lekker aan jullie.
Dit is maart 2022 he. Er is in juli 2022 wel wat veranderd, want er is geen directeur gekomen. Huntelaar heeft drie maanden rondgelopen en per 1 juli zou er een vervanger komen. Die situatie is opnieuw bekeken vlak voor de start van het seizoen en toen is er een en ander aangepast. Huntelaar rapporteert vanaf het begin seizoen direct aan van der Sar vanwege de koers van meer tijd nemen en dus kiezen voor waarneming. Nog eentje dan vanuit de stukken van de AvA:
Het is lastig tegelijkertijd een nieuwe directeur Voetbalzaken en een nieuwe trainer te werven. In overleg met de Directie is besloten met de heren Hamstra en Huntelaar verder te gaan en de aandacht te richten op het zoeken van een trainer. Dat is de heer Schreuder geworden. Gezien de huidige invulling is er geen haast bij het zoeken van een directeur Voetbalzaken. De RvC wacht liever tot er weer een voetbalcommissaris is. De heer Blind is niet in de race om directeur Voetbalzaken te worden. De Raad wil graag dat de heer Blind als voetbalcommissaris terugkomt. Na het WK wordt daar een besluit over genomen. De stelling dat de RvC ingrijpt in transacties is onjuist. Dat is niet de manier waarop de Raad met de Directie opereert. De RvC praat met de Directie en technisch managers over transfers. Daar wordt onder andere aan het begin van de transferperiode veel tijd en aandacht aan besteed.

Als je, als buitenstaander zoals ik, geen inzicht hebt in het contract van Huntelaar, maar wel de stukken van de AvA en de jaarstukken leest (officiële stukken), dan hoop ik in ieder geval dat je iets voor mijn bevinding kan voelen dat het geen "snuffelstage" is. Waarom praat de RvC anders met de technisch managers als we er maar één hebben en waarom rapporteert Huntelaar niet aan Hamstra maar aan van der Sar. Not bad voor een stagiair zou ik dan zeggen, want zo ben ik het in mijn werkgebied in ieder geval nog nooit tegengekomen. Dat de stagiair van een technisch manager overal wordt genoemd als technisch manager en ook nog eens rapporteert aan de statutair directeur.

Maar goed, ik zeg dit allemaal op basis van officiële stukken van Ajax. Jij geeft aan dat je de contracten hebt, inclusief salaris, en de juridische grondslag, maar de rest van AT heeft die stukken niet. Overigens wel echt een aanrader om gewoon eens die AvA stukken te lezen, want ook Lenderink en van der Sar komen er natuurlijk erg slecht uit met alles wat we nu weten.

Overigens is een technisch manager niet per definitie beursgevoelige informatie. Huntelaar was al in dienst en kreeg extra verantwoordelijkheden per 1 juli. Daar hoef je geen melding van te maken. Het kan, maar het hoeft niet. Dat geldt alleen voor commissarissen en bestuurders. Daar ben je het verplicht.

Maar we begraven het inderdaad maar. We kapen hier het hele topic met ons welles nietes discussietje. En dat allemaal omdat ik vooral benieuwd ben/was naar de dynamiek op kantoor.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 1:49 pm

Yopii schreef:
ma jul 31, 2023 1:42 pm
Bizar, ik zeg toch niet dat Ajax dezelfde aankopen moet doen als AZ? Ajax heeft veel meer geld.


AZ is een veel kleinere club dan Ajax, ook dan F. of PSV. Je moet presteren naar je mogelijkheden.
'Grappig'. Je bent vol lof over wat AZ doet 'naar hun mogelijkheden', maar zeikt Ajax tussen '16 en '22 af toen die shopte binnen haar mogelijkheden. :headbang.gif:

Ze moeten shoppen met meer geld, maar als ze shoppen met meer geld zijn ze verkeerd bezig...

Jij bent Waldorf en Statler in één (en dan nog in het kwadraat). Het is nooit goed en het zal zéker nooit deugen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma jul 31, 2023 1:56 pm

Dat is dus het probleem, Zeux. Ajax shopte niet binnen de mogelijkheden.

Als ik morgen €100.000 win in het casino is mijn jaarsalaris ook niet eens X + €100.000.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma jul 31, 2023 2:06 pm

Lionel schreef:
ma jul 31, 2023 1:56 pm
Dat is dus het probleem, Zeux. Ajax shopte niet binnen de mogelijkheden.

Als ik morgen €100.000 win in het casino is mijn jaarsalaris ook niet eens X + €100.000.
Niet in 22/23, wel tussen 16 en 22.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Zuidema » ma jul 31, 2023 2:13 pm

wimpey schreef:
ma jul 31, 2023 11:50 am

Dus is er nu een reset nodig. Al die overbetaalde subtop moet eruit. De opleiding en scouting moeten gepimpt worden. Door die zure appel moet de club effe heen. Liever dat dan dat er nu weer met geld wordt gesmeten in de hoop (want meer is het niet) dat er op korte termijn succes kan worden gekocht. Ajax moet structureel aan de slag.
Prima. Goed plan. Maar wat doen we dan verder op dit moment? Niet investeren, omdat een of andere BoBo-crisismanager beslist eerst de begroting structureel sluitend wil hebben binnen een jaar? Met de huidige selectie en moraal kwalificeren we ons dan hopelijk nog net voor de Conference League, terwijl P. en F. er dankbaar met de CL-miljoenen vandoor gaan. Met alleen Satulo los je dit ook niet op. Als hij al komt. Van de jeugd hoeven we het niet te hebben met hooguit Godts, Vos en Hato als interessant voor het eerste. Overbetaalde subtop eruit? Graag. Maar doen we ook wat met de opengevallen plekken? Of gaan we straks met een selectie van 14-15 spelers het nieuwe seizoen in? Het is en-en. Saneren en investeren. The show must go on. Saneren we alleen maar, dan schieten we in het andere uiterste en zijn we in wezen bijna net zo destructief bezig als in 22/23.
Success will tear us apart.

Yopii
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » ma jul 31, 2023 2:41 pm

Zuidema schreef:
ma jul 31, 2023 2:13 pm
Prima. Goed plan. Maar wat doen we dan verder op dit moment? Niet investeren, omdat een of andere BoBo-crisismanager beslist eerst de begroting structureel sluitend wil hebben binnen een jaar? Met de huidige selectie en moraal kwalificeren we ons dan hopelijk nog net voor de Conference League, terwijl P. en F. er dankbaar met de CL-miljoenen vandoor gaan. Met alleen Satulo los je dit ook niet op. Als hij al komt. Van de jeugd hoeven we het niet te hebben met hooguit Godts, Vos en Hato als interessant voor het eerste. Overbetaalde subtop eruit? Graag. Maar doen we ook wat met de opengevallen plekken? Of gaan we straks met een selectie van 14-15 spelers het nieuwe seizoen in? Het is en-en. Saneren en investeren. The show must go on. Saneren we alleen maar, dan schieten we in het andere uiterste en zijn we in wezen bijna net zo destructief bezig als in 22/23.
Verkopen. :eusa_liar.gif:

Het aantal contractspelers moet worden teruggebracht, dan komt er ook ruimte in het salarishuis.

Waarom denk je dat het zo erg is om de eigen jeugd een kans te geven? Hato is nu al beter dan Bassey, om iets te noemen.

Je moet natuurlijk wel voor elke linie een sterkhouder kopen, maar dat kan pas als er geld binnen is.

Plaats reactie