Sven Mislintat

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

De Dominee
Berichten: 5921
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Sven Mislintat

Bericht door De Dominee » wo sep 06, 2023 12:34 pm

Mwoah, die waren ook wel over hun hoogtepunt heen hoor. Overmars werd lui en EtH kreeg de selectie ook niet meer aan de praat. Strompelend naar het eind. Prima: iedereen heeft een houdbaarheidsdatum.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Sven Mislintat

Bericht door Trab » wo sep 06, 2023 1:00 pm

Monkey Tonk schreef:
Yopii schreef:
wo sep 06, 2023 11:03 am
Anders zit Ten Hag nog bij Ajax en heb je de leegloop niet.
Denk je dat echt? Die was een keer vertrokken... Zag ook dat de aanstormende jeugd minder was.
Hij had net bijgetekend, volgens mij. Overmars/ten Hag was een ideale combo. Dat wisten ze zelf ook wel.
Overmars was 100% voor Bosz gegaan. Die was echt niet met Steijn aangekomen. Of hij had een jaar ervoor Slot gehaald. Die had gewoon 7 mio op tafel gelegd om hem af te kopen. Nu zitten we met de gebakken peren. Onze concurrenten hebben de beste trainers van de eredivisie en spelen hartstikke leuk voetbal. Wij spelen vierkant voetbal met Steijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mano » wo sep 06, 2023 2:14 pm

Overmars was te druk met zijn Ondermars.
Dus wat hij allemaal wel of niet zou hebben gedaan is niet relevant
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mano » do sep 07, 2023 8:28 am

Wel grappig om te lezen hoe de ongefundeerde aanval op Sven is ingezet.
Een partij'tje geschiedenisvervalsing maar dat terzijde.

Overmars stapte in toen Ajax alweer een tijdje geen kampioen was geweest. Wel met harde restrictie als 1mio per jaar betalen.
Zijn eerste batterij aankopen waren niet geweldig, later had hij meer geld en nog steeds voldoende missers. (het verhaal van elke TD) Het is dat FdB kampioen werd maar ook dat was een kampioenschap van de armoede.
Als ik het me goed kan herinneren stonden we een keer 10punten achter.
Ten tijde van Bosz, werd er langzaam een ommezwaai gemaakt en het plafond losgelaten.
Dat viel mooi samen met geweldige jeugd die doorbrak.

Diezelfde jeugdopleiding is onder Overmars ook weer als een plumpudding ingestort. Daar komt tegenwoordig weinig spectaculairs uit.
Zeg ik, terwijl ene Hato van 17 de achterhoede domineert :blush.gif:
Vorig jaar na incidentje Marc. O is er mede door het niet hebben van TD en een slappe AD er een enorme puinhoop ontstaan.
100mio door het putje aan miskopen, 2 trainers die er niks van konden en een AD die opstapt.

Nu staat daar Mislintat. Hij heeft een plan (uitgelegd) en is gaan winkelen. volgens sommige te laat maar de CFO outranks hem en zegt: eerst verkopen, gat dichten en daarna mag je kopen. Dan heeft hij te luisteren. Een eventuele sterke CEO zou dat kunnen overrulen. En wat meer risico nemen (als in: alvarez en kudus verkopen we wel, we gaan vast kopen)

De aankopen moeten zich uiteraard allemaal nog bewijzen (en steijn ook)
En er zitten 100% zeker missers tussen want zo werkt dat nu eenmaal. Ik ben bang dat zijn eerste misser steijn is.

Maar de enige persoon die iets van structuur en/of een plan heeft, is degene die wordt aangevallen door de media en analisten. Alles wat hiervoor heeft afgespeeld en de opstart van Overmars, wordt volledig terzijde geschoven. De agenda is zo duidelijk.

Zet er een CEO boven en een goeie trainer onder en je bent weer volledig op de rit. Jeugdopleiding innoveren en gaan met die banaan.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Sven Mislintat

Bericht door Monkey Tonk » do sep 07, 2023 8:36 am

Trab schreef:
wo sep 06, 2023 1:00 pm
Monkey Tonk schreef:
Yopii schreef:
wo sep 06, 2023 11:03 am


Denk je dat echt? Die was een keer vertrokken... Zag ook dat de aanstormende jeugd minder was.
Hij had net bijgetekend, volgens mij. Overmars/ten Hag was een ideale combo. Dat wisten ze zelf ook wel.
Overmars was 100% voor Bosz gegaan. Die was echt niet met Steijn aangekomen. Of hij had een jaar ervoor Slot gehaald. Die had gewoon 7 mio op tafel gelegd om hem af te kopen. Nu zitten we met de gebakken peren. Onze concurrenten hebben de beste trainers van de eredivisie en spelen hartstikke leuk voetbal. Wij spelen vierkant voetbal met Steijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Cubisme. De bal is vierkant. Helemaal Picasso!
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47500
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » do sep 07, 2023 8:38 am

Trab schreef:
wo sep 06, 2023 1:00 pm
Monkey Tonk schreef:
Yopii schreef:
wo sep 06, 2023 11:03 am


Denk je dat echt? Die was een keer vertrokken... Zag ook dat de aanstormende jeugd minder was.
Hij had net bijgetekend, volgens mij. Overmars/ten Hag was een ideale combo. Dat wisten ze zelf ook wel.
Overmars was 100% voor Bosz gegaan. Die was echt niet met Steijn aangekomen. Of hij had een jaar ervoor Slot gehaald. Die had gewoon 7 mio op tafel gelegd om hem af te kopen. Nu zitten we met de gebakken peren. Onze concurrenten hebben de beste trainers van de eredivisie en spelen hartstikke leuk voetbal. Wij spelen vierkant voetbal met Steijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haha VI PRO gelezen, Trab?
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Yopii » do sep 07, 2023 10:10 am

Dus? Bosz heeft nog nooit wat gewonnen. Bij al zijn clubs in het buitenland is hij mislukt. Die man een garantie voor succes noemen is ietwat overdreven. Als ETH over een jaar of zo in de Nederlandse media hengelt naar een baantje bij een Nederlandse topclub, dan weten we wel hoe laat het is. :smallgrin.gif:

Daarbij is in bedrijven over het algemeen gebruikelijk om een werknemer niet terug te halen als die met problemen vertrokken is. Geldt voor Bosz, maar ook voor Lang. Op het moment dat DD een trainer moest aanstellen, zat Van der Sar er nog. Die kon niet door één deur met Bosz.
Los van dat alles weet de DD van Dortmund hoe Bosz is, maar ja, tussen Klopp en Bosz zit nogal wat. Bosz is bij lange na geen Klopp, als coach of als mens.

DD heeft rekening gehouden met de emoties en een Nederlandse trainer aangesteld. Dat had hij beter niet kunnen doen. Echter, zijn keuze werd op dat moment, tenminste van de kant van de media, met applaus begroet. DD kende Steijn natuurlijk amper, dat is zijn valkuil geweest.

Mr. Ajax
Berichten: 14558
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mr. Ajax » do sep 07, 2023 10:58 am

Yopii schreef:
do sep 07, 2023 10:10 am
Dus? Bosz heeft nog nooit wat gewonnen. Bij al zijn clubs in het buitenland is hij mislukt. Die man een garantie voor succes noemen is ietwat overdreven. Als ETH over een jaar of zo in de Nederlandse media hengelt naar een baantje bij een Nederlandse topclub, dan weten we wel hoe laat het is. :smallgrin.gif:

Daarbij is in bedrijven over het algemeen gebruikelijk om een werknemer niet terug te halen als die met problemen vertrokken is. Geldt voor Bosz, maar ook voor Lang. Op het moment dat DD een trainer moest aanstellen, zat Van der Sar er nog. Die kon niet door één deur met Bosz.
Los van dat alles weet de DD van Dortmund hoe Bosz is, maar ja, tussen Klopp en Bosz zit nogal wat. Bosz is bij lange na geen Klopp, als coach of als mens.

DD heeft rekening gehouden met de emoties en een Nederlandse trainer aangesteld. Dat had hij beter niet kunnen doen. Echter, zijn keuze werd op dat moment, tenminste van de kant van de media, met applaus begroet. DD kende Steijn natuurlijk amper, dat is zijn valkuil geweest.
Sven en Steijn hebben beide aangegeven dat de eerste gesprekken nog een paar maanden voor de aanstelling van Sven hadden plaatsgenomen. Dat Sven hem amper kende is dus niet waar denk ik. Hij heeft hem echt wel “geanalyseerd” en uitvoerig met hem gesproken. Hoe die analyse en gesprekken tot een positief oordeel hebben geleid is echter nog altijd een dikke raadsel.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Yopii » do sep 07, 2023 11:15 am

Ik bedoelde uiteraard op het moment dat Steijn in beeld kwam.

Iedereen weet dat er heel wat kan zitten tussen de indruk die iemand maakt tijdens een sollicitatiegesprek en de praktijk. Steijn wilde dolgraag trainer van Ajax worden, dus waarschijnlijk was niets een probleem voor hem op dat moment.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Zuidema » do sep 07, 2023 11:15 am

Mr. Ajax schreef:
do sep 07, 2023 10:58 am
Hoe die analyse en gesprekken tot een positief oordeel hebben geleid is echter nog altijd een dikke raadsel.
Overperforming no matter how or what is kennelijk ontzettend aantrekkelijk voor Mislintat.
Success will tear us apart.

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Yopii » do sep 07, 2023 11:18 am

Voor elke TD, denk ik. Een trainer doet het ergens goed en krijgt dan de kans bij een grotere club.

Kan goed of fout gaan, uiteindelijk is het heel wat anders om trainer van Ajax te zijn dan om trainer te zijn bij Utrecht of Twente of zelfs AZ.

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mano » do sep 07, 2023 11:30 am

Machlas en Sonck waren ook serieus aan het 'overperformen' toen zij naar Ajax werden gehaald. Alleen niet structureel hebben we later gemerkt :blush.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15193
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Sven Mislintat

Bericht door Mano » do sep 07, 2023 11:39 am

Dit lijkt me meer dan een normale werkwijze.
Het ontbreken van een CEO is hierin wel duidelijk. Die kan op bepaalde moment overrulen


Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Sven Mislintat

Bericht door Trab » do sep 07, 2023 2:50 pm

Lionel schreef:
Trab schreef:
wo sep 06, 2023 1:00 pm
Monkey Tonk schreef: Hij had net bijgetekend, volgens mij. Overmars/ten Hag was een ideale combo. Dat wisten ze zelf ook wel.
Overmars was 100% voor Bosz gegaan. Die was echt niet met Steijn aangekomen. Of hij had een jaar ervoor Slot gehaald. Die had gewoon 7 mio op tafel gelegd om hem af te kopen. Nu zitten we met de gebakken peren. Onze concurrenten hebben de beste trainers van de eredivisie en spelen hartstikke leuk voetbal. Wij spelen vierkant voetbal met Steijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haha VI PRO gelezen, Trab?
Nee niet. Ik heb mijn abonnement opgezegd vorig seizoen. Kan geen pro stukken meer lezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Yopii
Berichten: 18830
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Yopii » do sep 07, 2023 5:15 pm

Trab schreef:
do sep 07, 2023 2:50 pm
Lionel schreef:
Trab schreef:
wo sep 06, 2023 1:00 pm

Overmars was 100% voor Bosz gegaan. Die was echt niet met Steijn aangekomen. Of hij had een jaar ervoor Slot gehaald. Die had gewoon 7 mio op tafel gelegd om hem af te kopen. Nu zitten we met de gebakken peren. Onze concurrenten hebben de beste trainers van de eredivisie en spelen hartstikke leuk voetbal. Wij spelen vierkant voetbal met Steijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haha VI PRO gelezen, Trab?
Nee niet. Ik heb mijn abonnement opgezegd vorig seizoen. Kan geen pro stukken meer lezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jammer, dan kun je niet meer die lyrische stukken lezen over onze aankopen. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Zuidema » do sep 07, 2023 6:26 pm

Trab schreef:
do sep 07, 2023 2:50 pm
Lionel schreef:
Trab schreef:
wo sep 06, 2023 1:00 pm
Wij spelen vierkant voetbal met Steijn.
Haha VI PRO gelezen, Trab?
Nee niet. Ik heb mijn abonnement opgezegd vorig seizoen. Kan geen pro stukken meer lezen.
Oh??? Plaats ik nota bene op jouw verzoek op AT dat VI PRO-artikel over vierkant voetbal bij Ajax, je bedankt mij er nog voor, maar je leest het niet eens? Tssssss... :666.gif:

https://www.ajaxtalk.nl/viewtopic.php?f ... l#p1695227
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Sven Mislintat

Bericht door Trab » do sep 07, 2023 6:41 pm

Zuidema schreef:
Trab schreef:
do sep 07, 2023 2:50 pm
Lionel schreef: Haha VI PRO gelezen, Trab?
Nee niet. Ik heb mijn abonnement opgezegd vorig seizoen. Kan geen pro stukken meer lezen.
Oh??? Plaats ik nota bene op jouw verzoek op AT dat VI PRO-artikel over vierkant voetbal bij Ajax, je bedankt mij er nog voor, maar je leest het niet eens? Tssssss... :666.gif:

https://www.ajaxtalk.nl/viewtopic.php?f ... l#p1695227
Oh ik wist niet dat het over dat stuk ging Afbeelding. Die heb ik zeker gelezen. Ik dacht dat er weer een nieuw stuk op VI stond. Nee ik ben heeeeeeeel blij dat je ze post Zuidema! Niks dan lof Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Zuidema » do sep 07, 2023 7:00 pm

Trab schreef:
do sep 07, 2023 6:41 pm
Oh ik wist niet dat het over dat stuk ging Afbeelding. Die heb ik zeker gelezen. Ik dacht dat er weer een nieuw stuk op VI stond. Nee ik ben heeeeeeeel blij dat je ze post Zuidema! Niks dan lof Afbeelding
Ach ja, er zijn ook zoooooveel VI PRO-artikelen over vierkant voetbal bij Ajax. Ik kan me wel voorstellen, dat je dan wat in de harriewarrie raakt. Oké, ik ben nu stom toevallig in een milde bui. Dus zand erover. :whip.gif:

Maar een volgende keer... :icon_frown.gif: :666.gif:
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Zuidema » vr sep 15, 2023 7:30 pm

Ajax in de greep van controverse tussen Maurice Steijn en Sven Mislintat
Johan Inan, Sjoerd Mossou en Maarten Wijffels 15-09-23, 19:40 Laatste update: 19:48

RECONSTRUCTIE*

Sinds trainer Maurice Steijn vorige week de confrontatie zocht met zijn baas Sven Mislintat, staat Ajax op tal van fronten onder hoogspanning. Maar wat speelt er allemaal achter de schermen van dit conflict, en hoe liggen de kaarten zo’n twee weken later? Een reconstructie.

Pas afgelopen donderdag komen Maurice Steijn en Sven Mislintat elkaar weer in levenden lijve tegen. Ze hebben beiden de interlandperiode benut voor al geplande vakanties in Ibiza, de Côte d’Azur en Dortmund. Trainer en technisch directeur drinken een kop koffie en later op de dag spreken ze om de beurt sponsoren toe op een businessavond van Ajax. Ze praten met elkaar op professionele basis, maar de ergernis en onderlinge meningsverschillen zijn niet opeens verdwenen.

Mislintat is elf dagen eerder vooral stomverbaasd over de uitspraken van Steijn, die kort na het gelijkspel in Sittard (0-0) openlijk de aanval op hem heeft gekozen. Dat gebeurt impulsief, maar ook duidelijk met voorbedachten rade: Steijn doet zijn beklag niet alleen voor twee verschillende camera’s, maar ook op de persconferentie na afloop.

De trainer hekelt daar expliciet de werkwijze van Mislintat, die op geheel eigen wijze twaalf nieuwe spelers met negen verschillende nationaliteiten haalde, het merendeel onbekend ofwel spelend in lagere divisies. Steijn, zo zegt de trainer zelf onomwonden, moet allemaal nog maar zien of ze goed genoeg zijn. ,,Met een speler als Josip Sutalo kan ik prima leven, maar met de rest moeten we het nog maar afwachten.’’

De twee hoofdrolspelers hebben daags na Fortuna alleen even kort telefonisch contact. Intern bij Ajax is iedereen verrast en verbaasd. Niet zozeer over wat Steijn beweert, want al veel langer leeft verwondering en ergernis over de werkwijze van Mislintat, zowel binnen de trainerskamer als daarbuiten. Wel zijn stafleden, spelers en clubmedewerkers verbaasd over de timing en impact van de openlijke aanval.

Waar de technisch directeur vooraf in Sittard tracht om zijn coach juist tijd en credits te geven met een nieuwe ploeg, zet Steijn de man die hem een paar maanden eerder – tegen de stroom en verwachtingen in – aanstelde, een paar uur later in zijn hemd. Ook zijn er zorgen over het zogenoemde groepsproces: feitelijk heeft de trainer zijn nieuwe spelers al min of meer gediskwalificeerd, live op televisie, nog voor ze goed en wel begonnen zijn. Hoe is daar in vredesnaam nog een eenheid van te maken?

Interim-directeur Jan van Halst laat intern merken ‘not amused’ te zijn over dit openbare, ordinaire moddergevecht. Al bij zijn aanstelling was Steijn uitgebreid geïnformeerd over de onderlinge verhoudingen en besluitvorming: Mislintat ging als ‘td’ een eigen autonome koers varen bij Ajax, op een manier die in Duitsland heel gebruikelijk is.

Bij Ajax was dat laatste een doelgerichte keuze. Mislintats voorganger Marc Overmars trok een stuk inniger op met trainers, in het bijzonder met werkvriend Erik ten Hag. Sportief leverde dat ontegenzeggelijk successen op, maar financieel bracht dat in de ogen van de raad van commissarissen grote risico’s en te weinig interne controle met zich mee.

En dan was er nog het afgelopen rampseizoen. Toezichthouders zagen toen hoe een nieuw technisch trio de netto transferinkomsten – grofweg 130 miljoen euro – net zo snel weer uitgaf, innig samenwerkend met trainer Alfred Schreuder en diens zaakwaarnemer Milos Malenovic. Ajax eindigde als derde. Nu de Champions League na vijf jaar was misgelopen, moest de salarishuishouding meteen grondig op de schop.

Mislintat voldoet onmiskenbaar aan die opdracht, zo oordeelt de rvc al snel. Hij laat grootverdieners als Dusan Tadic, Edson Álvarez, Jurriën Timber, Mohammed Kudus en Davy Klaassen gaan. Het vertrek van Francisco Conceição past misschien nog wel beter in het nieuwe beleid. Het salaris van tussen de 2 en 3 miljoen euro waarmee de 20-jarige Portugese buitenspeler een jaar eerder naar Ajax is gehaald, is in de ogen van Mislintat een ultiem bewijs van de totaal ontspoorde salarishuishouding.

De Duitser heeft veel meer zekerheid ingebouwd bij nieuwe contracten. De financiële verdiensten van de nieuwe Ajax-spelers zijn wél gekoppeld aan het Europese niveau waarop de club actief is. Mislintat wil niet alleen lagere salarissen, maar vertimmert ook het premiesysteem: spelers gaan pas significant meer verdienen als de Champions League daadwerkelijk wordt gehaald.

Niettemin staat Steijn bij Ajax zeker niet alleen in zijn kritiek op Mislintat. Ook een deel van de scouting voelt zich gepasseerd door de Duitser, al haalt de td daar zelf luchtig zijn schouders over op. Binnen Ajax heeft Mislintat al meerdere keren zijn verbazing uitgesproken over de amateuristische wijze van samenwerken binnen de scoutingstaf.

Zo zijn de scouts Michel Doesburg en de inmiddels vertrokken Henk Veldmate volledig gebrouilleerd geraakt met collega Hans van der Zee. Er is nog amper overleg of communicatie. Niet voor niets stelt Mislintat al snel Kelvin de Lang van Manchester City aan als nieuwe hoofdscout.

Mislintat heeft eerder opgevangen dat er structureel naar de media wordt gelekt vanuit het oude scoutingteam. Sommige transfers deelt hij daarom beperkt met collega’s; een aanpak die effect lijkt te hebben. De namen van spelers zoals Carlos Forbs, Benjamin Tahirovic en Borna Sosa duiken eerst op in buitenlandse media of op de officiële clubkanalen van Ajax, daarna pas bij Nederlandse media.

Dat neemt niet weg dat de twijfels over Mislintats koers wel degelijk wortel schieten in de weken en maanden daarna. Niet alleen sommige scouts voelen zich gepasseerd, ook de technische staf ervaart dat op die manier. In het geval van de Kroatisch international Sutalo trekt Mislintat wél nadrukkelijk op met Steijn en co, ook in de gesprekken met de voetballer zelf. Maar dat gebeurt lang niet bij alle aankopen.

In hun ogen hanteert Mislintat een soort overvalstactiek. De analyse van een speler wordt door hem in een kort gesprekje gedeeld met de staf, aangevuld met wat statistieken en videobeelden. Niet veel later wordt betreffende speler opeens voor meerdere jaren vastgelegd door de Duitser.

Ofwel, zo leeft de gedachte: op sluwe wijze doet Mislintat net alsof hij alles keurig communiceert, verbaal begaafd en slim als hij is, om in werkelijkheid juist zijn eigen plan te trekken. Dat doet hij niet per se helemaal alleen: met hoofd data-analyse Vosse de Boode en later ook hoofdscout De Lang screent Mislintat doelwitten en kan hij lezen en schrijven.

De achterdocht neemt in de laatste weken van de transferperiode toe als Ajax, na aanvankelijk zuinig beleid, plots toch flink met miljoenen smijt voor nieuwe spelers. De late transfers van Kudus en Álvarez spelen daarin een rol, maar onder de streep wordt in totaal toch nog grofweg 110 miljoen euro uitgegeven.

Het geklaag en gemopper daarover neemt toe bij Steijn en co, maar wel met de rem erop. Intern bij Ajax wordt de Duitse hoofdanalist Max Lesser, een oude bekende uit Mislintats VfB Stuttgart-tijd, als het verlengstuk van diens landgenoot beschouwd. De vrees bestaat dat besprekingen in de trainerskamer via Lesser alsnog op het directiekantoor belanden. Het onderlinge vertrouwen is klein en kwetsbaar.

Ondertussen is bekend geworden dat Alex Kroes pas medio maart mag beginnen als nieuwe directeur van Ajax. Door een non-concurrentiebeding met zijn vorige werkgever AZ mag de voormalige spelersagent tot die tijd geen contact hebben met mensen binnen Ajax. Bemoeit Kroes zich wel met de dagelijkse leiding, of voert hij gesprekken met de directieleden, dan kan dat juridische gevolgen hebben.

Toch zit Kroes beslist niet stil. De voormalig eigenaar van managementkantoor SEG en grootaandeelhouder van eredivisionist Go Ahead Eagles blijft op gepaste afstand van de werkvloer en de clubleiding, maar gaat wel met tal van mensen rond Ajax in gesprek. Spelersmakelaars, oud-medewerkers, clubdirecteuren en andere stakeholders: Kroes benut zijn uitgebreide netwerk om een goed beeld te krijgen van wat zich bij Ajax allemaal afspeelt, en waar de prioriteiten voor de komende jaren moeten liggen.

Ook de werkwijze van Mislintat komt in die gesprekken uitgebreid ter tafel. Logisch: Kroes kent als geen ander de wetten van de transfermarkt, de logica van contracten en de potentiële transferwaardes van specifieke spelers. Zijn kennis en netwerk zijn op dat vlak minstens zo uitgebreid als dat van Mislintat zelf.

Juist ook in die kringen van agenten, voetbalbestuurders en spelersmakelaars is de kritiek op de Duitser niet mals. Nog los van het feit dat Mislintat veelal buitenlandse spelers haalt van relatief kleine clubs, wekken de hoge transfersommen die Ajax voor sommige spelers betaalt veel verbazing en scepsis. Oók bij Kroes. Voor een speler zoals Georges Mikautadze van het Franse FC Metz wordt bijvoorbeeld 14 miljoen euro betaald, voor Chuba Akpom van Middlesbrough 12 miljoen.

Twee spelers die bij hun clubs op het tweede niveau speelden, en die door kenners van de markt worden ingeschat op maximaal de helft van die afkoopsommen. Waarom betaalt Ajax hier zóveel, nota bene voor spelers voor wie – gezien hun status – bepaald geen verpletterende concurrentie bestaat in de top van Europa?

Die thematiek schiet binnen en rond Ajax steeds meer wortel. Verschillende vragen leven bij betrokkenen: als Ajax 12 miljoen betaalt voor een speler die volgens insiders hooguit 6 miljoen had hoeven kosten, waar gaat die overige 6 miljoen dan exact naartoe, zodra Middlesbrough zijn transfersom binnen heeft? Naar agenten, dealmakers of andere tussenpersonen wellicht? En zo ja, waarom en wie zijn dat dan precies?

Binnen de huidige Ajax-top weet Mislintat zijn transferbeleid en uitgavenpatroon te verantwoorden, vaak helder communicerend. Over aanvaller Mikautadze schetst hij bijvoorbeeld eerst uitgebreid hoeveel interesse er was uit topcompetities, waardoor de prijs werd opgedreven. De Duitser heeft een goede werkrelatie met Van Halst, die vanuit de rvc is aangesteld op titulaire basis met beperkte tekenbevoegdheid. De oud-speler is vooral benoemd om de tijd te overbruggen tot de entree van Kroes.

Dat Mislintat spelers zoals Donny van de Beek, Hakim Ziyech en Davinson Sánchez voor Ajax niet als serieuze opties beschouwt, kan hij intern eveneens vrij moeiteloos uitleggen. Te hoge salarissen, te blessuregevoelig, te weinig speelminuten en te weinig restwaarde, aldus Mislintat. Keeper Nick Olij? De jongere Diant Ramaj kan straks nog met dikke winst verkocht worden, aldus de Duitser, die Olij daarnaast als kwetsbaar beoordeelt bij hoge ballen vanaf de zijkant.

Serieus tegenwicht vanuit de Ajax-top krijgt Mislintat bij afwezigheid van Kroes niet. Van Halst is een interimmer, de huidige rvc is vrijwel nieuw. Maar dat de huidige situatie niet lang houdbaar is, is voor iedereen bij Ajax inmiddels wel duidelijk. Ook Steijn blijft allerminst vrij van kritiek en twijfels. Niet alleen is het voetbal in de eerste weken van het seizoen hondsberoerd, ook in het dagelijkse werk rond het eerste elftal ontbreekt een duidelijke aansturing door de Hagenaar.

De wederzijdse verantwoordelijkheden worden binnen de staf als diffuus ervaren, mede omdat Steijn in tactisch opzicht wel erg nadrukkelijk leunt op de relatief onervaren assistent Hedwiges Maduro. Ook qua karakter zijn er twijfels. Na de wanvertoningen tegen Loedogorets en Fortuna Sittard komen het venijn en de emoties van Steijn wel erg hevig aan het oppervlak: kan deze trainer de druk wel aan van het werken bij zo’n grote club?

De coach werd bij vorige clubs geroemd als een pragmatische teambuilder, vaak werkend met een kern van dragende spelers met wie hij een succesvolle vertrouwensband afdwong. Maar de ironie wil: bij Ajax zijn ondertussen amper dragende spelers over. Met tal van nationaliteiten is het bovendien extreem lastig geworden een eenheid te smeden. Spelers zoals Sutalo en Mikautadze spreken amper Engels. Van Steijns voornemen om Nederlands weer de voertaal te maken bij Ajax, is voorlopig niets terechtgekomen.

Daar komt bij dat Steijn geen bewezen ‘ontwikkeltrainer’ is, zoals voorgangers als Erik ten Hag en Peter Bosz dat wel waren. Of Steijn jonge spelers beter kan maken vanuit een herkenbare voetbalfilosofie, weet niemand, maar die kwaliteit wordt wél gevraagd bij Ajax.

De vraag is of Steijn daartoe überhaupt de tijd wel krijgt. De komende paar weken wachten zware wedstrijden tegen achtereenvolgens FC Twente, Olympique Marseille en Feyenoord. De trainer heeft binnen en rond Ajax niet de status om nog méér zware tegenwind zomaar te overleven, zo voelt hij zelf ook.

De steun van Mislintat heeft Steijn sinds Fortuna-uit echter zelf in de waagschaal gelegd. Hooguit krijgt hij zijn rugdekking straks wellicht van Kroes, van wie onder betrokkenen glashelder is dat hij zeer grote twijfels heeft over Mislintat.

Inmiddels zal de aanstaande algemeen directeur vooral blij zijn dat hij pas in maart hoeft te beginnen, wanneer de stofwolken van dit grondgevecht normaal gesproken zijn opgetrokken. Kroes kan vanaf de veilige zijlijn toekijken wie er als eerste sneuvelt: de trainer of toch de technisch directeur, en misschien wel allebei.

Het concurrentiebeding van Kroes, en de standvastige houding van AZ bij diens overstap, zijn dankzij Steijn en Mislintat ondertussen geen last of nadeel meer. Eerder een geluk bij een onvermijdelijk ongeluk.

* Deze reconstructie kwam tot stand na een uitgebreide rondgang langs direct betrokkenen, zowel binnen Ajax als rond de Amsterdamse club. Om relaties te beschermen spraken deze bronnen op eigen verzoek ‘off the record’.
Success will tear us apart.

Neefkens
Erelid
Berichten: 571
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Neefkens » vr sep 15, 2023 7:34 pm

Allemaal lekker off the record…

Zoals ik al eerder zei: we zitten in the storming fase. Moeten we even doorheen.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7367
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Sven Mislintat

Bericht door Trab » vr sep 15, 2023 8:08 pm

Dank voor het plaatsen zuidema!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De Dominee
Berichten: 5921
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Sven Mislintat

Bericht door De Dominee » vr sep 15, 2023 8:14 pm

Hmm. Interessant. Jammer dat Kroes het niet lijkt te zien zitten in Mislintat. Ondanks alles ben ik vooralsnog wel voorstander van de 'lijn' Mislintat, Kelvin de Lange.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Neefkens
Erelid
Berichten: 571
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door Neefkens » vr sep 15, 2023 8:30 pm

Ja natuurlijk. Kroes gaat off the record vertellen dat hij Mislintat niet ziet zitten.

columbus
Berichten: 5407
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Sven Mislintat

Bericht door columbus » vr sep 15, 2023 9:02 pm

Waarom zou Kroes het niet in Mislintat zien zitten? De man is pas over een jaar in dienst van Ajax.

Lionel
Berichten: 47500
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Sven Mislintat

Bericht door Lionel » vr sep 15, 2023 10:57 pm

Neefkens schreef:
vr sep 15, 2023 8:30 pm
Ja natuurlijk. Kroes gaat off the record vertellen dat hij Mislintat niet ziet zitten.
Haha is toch echt genieten.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie