Scouting, financiele zaken en toekomst
Moderator: mods
Re: Scouting, financiele zaken en toekomst
Ik las ook dat Heitinga de man achter het succes van Slot was. Haha.
Haha, Valentijn Driessen in de bocht, hoe krijgen ze het uit hun toetsenbord. 

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Dries WIL gewoon heel graag een lek als Keizer of Heitinga i.p.v. een professionele vakman als Farioli.
-
Haha.. Keizer..
Heitinga.. voor wat het waard is.. Slot was wel enorm onder de indruk van de rol die Heits bij Liverpool vervult.
Maar toch is volledige verantwoordelijkheid iets anders dan een assistent-schap. Je ziet het ook bij die ex assistent van Klopp.. Pepijn Reijnders ofzo? Die flopt zodra hij het zelf moet doen.
De trend is nu toch gericht op work-aholics die zich volledig op de job richten en niet tussentijd naar Ibiza reizen. En op harde werkers die onder aan de trap zijn begonnen in plaats van ex-vedettes die zich niet kunnen inleven in spelers met beperktere capaciteiten dan ze ooit zelf hadden.
Heitinga.. voor wat het waard is.. Slot was wel enorm onder de indruk van de rol die Heits bij Liverpool vervult.
Maar toch is volledige verantwoordelijkheid iets anders dan een assistent-schap. Je ziet het ook bij die ex assistent van Klopp.. Pepijn Reijnders ofzo? Die flopt zodra hij het zelf moet doen.
De trend is nu toch gericht op work-aholics die zich volledig op de job richten en niet tussentijd naar Ibiza reizen. En op harde werkers die onder aan de trap zijn begonnen in plaats van ex-vedettes die zich niet kunnen inleven in spelers met beperktere capaciteiten dan ze ooit zelf hadden.
Whitey on the moon.
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Ik ga er zomaar vanuit dat Heitinga wil gaan cashen. Een beetje zoals Ruud bij Leicester (we hebben gezien hoe goed dat gegaan is...), van assistent tot hoofd coach. Dus even een charme offensief ertegenaan vanuit de Telegraaf en kijken welke ongelukkige club de gok wil wagen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
- Liberty
- Contacteer:
Zoals je zelf al zegt, voor wat het waard is. Slot kan ook niet echt wat anders zeggen. Heeft hem zelf gehaald naar Liverpool. Terwijl Heitinga wel een oud speler van Everton is. Dan kan je wel een steuntje in de rug gebruiken op Anfield en neem je als hoofd-coach ook een bepaald risico.GangstaRiB schreef: ↑di apr 29, 2025 1:10 pmHeitinga.. voor wat het waard is.. Slot was wel enorm onder de indruk van de rol die Heits bij Liverpool vervult.
Tijd voor iets nieuws.
Daarbij, goed werk leveren als assistent is nog iets anders dan hoofdtrainer zijn. Ga je over een taartpunt of over de hele taart.
Nil volentibus arduum
Slot bepaalt alles zelf. Komen zijn assistenten ook goed uit de verf.Slot was wel enorm onder de indruk van de rol die Heits bij Liverpool vervult.
Ik vind het trouwens komisch dat hier op AT wordt gedaan alsof ik iemand uit het OBN wil. Ik heb juist keer op keer gepleit voor een buitenlandse coach. Ik ben er mordicus tegen om Keizer of Heitinga aan te stellen, al is het maar omdat ze al een keer mislukt zijn bij Ajax en elders niet hebben laten zien dat ze toptrainers zijn.
INTERVIEW Financieel directeur Shashi Baboeram Panday werkt aan maatregelen voor robuuste organisatie
’Ajax wil meer vet op botten’
Ajax hoeft door de verbeterde financiële situatie niet per se spelers, onder wie bijvoorbeeld Kenneth Taylor (tweede van links), te verkopen.FOTO Getty Images
Riemen vast. Welkom in de achtbaan Ajax. Shashi Baboeram Panday (45) zat achttien jaar op zijn plek bij Talpa van John de Mol, maar kon de lokroep van de Amsterdamse club niet weerstaan. Inmiddels weet de nieuwe financieel directeur dat het voetballeven er een met een lach en een traan is.
Ajax nam een voorsprong van negen punten op PSV, verspeelde de titel alsnog en zag trainer Francesco Farioli een dag later zijn vertrek aankondigen. De opvolger van Susan Lenderink neemt in zijn kantoor in de Johan Cruijff ArenA uitgebreid de tijd om wat vragen te beantwoorden. Duidelijk wordt dat Baboeram Panday Ajax weer kerngezond wil maken.
Hoe bevalt je nieuwe baan tot dusver?
Baboeram Panday: „Heel goed. Wat me wel opvalt, is dat Ajax nog vele malen groter is dan je vooraf denkt. De impact die Ajax maakt, is gigantisch. Nu pas zie ik hoe groot de club is. En de organisatie is mooi en heeft een gave dynamiek. Die heb ik als warm bad ervaren.”
Wat vond je van de koude douche die volgde?
„Toen ik begon, zaten we sportief gezien in een goeie periode. Het is ongelooflijk zuur dat we na zo’n waanzinnig mooie reeks ongeslagen wedstrijden de voorsprong op de ranglijst niet hebben kunnen vasthouden. Dat doet wel wat met de mensen. Je gunt hier bij Ajax iedereen een prijs, zeker na de afgelopen jaren. Er wordt door de hele organisatie hard gewerkt om stappen vooruit te zetten en dat gaat goed. Ook vanuit dat oogpunt maakt dat het slot van de competitie zo wrang.”
Zag jij het vertrek van Farioli aankomen en hoe ging de afhandeling van het contract?
„Je moet in de voetballerij overal rekening mee houden, daar hoort ook het vertrek van spelers en trainers bij. Als club moet je daar zo goed mogelijk op voorbereid zijn. Al had ik deze – qua moment – niet verwacht. Over de afhandeling kan ik zeggen dat er goede gesprekken zijn gevoerd, waarbij iedereen zich keurig naar elkaar heeft opgesteld.”
Francesco had een gelimiteerde afkoopsom in zijn contract. Ontvangt Ajax nog wel een vergoeding als hij binnen twee jaar bij een nieuwe club tekent?
„Over details van contracten en over zulke afspraken laat ik me niet uit, dat is vertrouwelijk. Ik vind het niet netjes om daar iets over te zeggen.”
Hoe anders beleef je de wedstrijden op de tribune nu je directeur van Ajax bent?
„Ik zit wel met wat meer spanning te kijken, moet ik eerlijk zeggen. Ook omdat ik regelmatig de consequentie van elke tussenstand in mijn hoofd doorreken. Van het definitief bereiken van de tweede plaats kon ik door de wrange afloop van het seizoen vanzelfsprekend nog niet heel erg genieten. Maar het is voor de club sportief en financieel gezien ontzettend belangrijk.”
Waar komt je liefde voor Ajax vandaan en hoelang bestaat die al?
„Zelf heb ik fanatiek getennist. Dankzij een vriendengroep uit mijn jeugd ben ik me gaan interesseren in het voetbal. En een van mijn beste vrienden tot op de dag van vandaag is een heel fanatieke Ajax-fan. Hij heeft mede de liefde aangewakkerd.”
Waarom was het noodzakelijk om de organisatie te herstructureren (lees: bijna 60 volledige banen te schrappen)?
„Zoals je weet stond Ajax er financieel wat minder rooskleurig voor.”
Dat is zachtjes uitgedrukt.
„Terugkijken heeft geen zin. Met de huidige directie werken we aan structurele financiële duurzaamheid. Om die zonnige toekomst te bereiken, is een pakket maatregelen samengesteld en daar werken we nog steeds aan. Een onderdeel daarvan was helaas ook afscheid nemen van collega’s. Maar dat was niet het enige. Zo zijn bijvoorbeeld ook in het salarishuis van de spelers ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Alles met het doel ervoor te zorgen dat Ajax er nu stabieler voorstaat, zodat we de rekeningen ook kunnen betalen als Ajax géén Champions League speelt of zelfs geen Europa League.”
Wat versta je precies onder financieel duurzaam?
„Dat wij qua operationeel resultaat – dus zonder de transfersommen, afschrijvingen op de spelers en de kosten van de jeugdopleiding – break even willen draaien. Om dat te bereiken is een pakket maatregelen opgesteld dat enkele tientallen miljoenen euro’s moest opleveren.”
Wanneer denk je operationeel break even te draaien?
„Dat vind ik lastig te zeggen. Het is een doorlopend proces, maar we staan er nu financieel in elk geval beter voor dan een jaar geleden.”
Maar je hebt toch wel een stip op de horizon gezet?
„Het kan mij natuurlijk niet snel genoeg gaan. Maar we hebben nog wel even nodig.”
Wat kun je zeggen over de nieuwe spelerscontracten en bemoeilijken die nieuwe aankopen?
„Er komt niemand meer bij ons binnen die niet in die nieuwe realiteit past. En ook bij contractverlengingen wordt het nieuwe beleid gehanteerd. De salarissen zijn afhankelijk van het toernooi waarin we spelen en het aantal speelminuten. Dus een speler die in de Champions League uitkomt, zal meer verdienen dan in het Europa League-scenario. Alles staat in het teken van de robuustheid van onze organisatie.”
Hoe zou je de financiële situatie van Ajax nu omschrijven?
„Die is op zich prima. We hebben geen cashproblemen, want we kunnen onze rekeningen betalen, hoeven geen geld te lenen, geen transferinkomsten naar voren te halen en geen zaken te verpanden om aan onze verplichtingen te voldoen.”
Waarom dan al die paniek?
„Ik heb geen paniek gezien of gevoeld. Maar we willen meer vet op de botten. Naar hetgeen we in het verleden hadden: standaard een behoorlijk bedrag op de bank, want dat hebben we vandaag de dag niet meer. Die vetlaag is nodig als we bijvoorbeeld een speler uit een buitencategorie willen halen, maar ook voor de investeringen die we nu op de Nieuwe Toekomst doen. Het eerste gebouw staat al, maar we gaan het complex doorontwikkelen en daar is geld voor nodig. Het is dan lekker als je dat cash hebt. En tegelijkertijd willen we klappen, zoals tijdens de coronacrisis, kunnen opvangen.”
Hoe penibel is de situatie geweest en kwamen er nog lijken uit de kast vallen?
„Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet in het verleden heb gegraven. De situatie bij binnenkomst heb ik als startpunt genomen. In het verleden werd er standaard op deelname aan de Champions League begroot en daar was de organisatie dus ook op ingericht. Dan loop je harde klappen op als je een paar jaar niet present bent. De beslissingen die voor mijn tijd zijn genomen, daar heb ik geen invloed op. Ik heb te dealen met de uitvloeiselen daarvan. Het is natuurlijk wel mijn taak te kijken wat er toen is afgesproken en die afspraken in goede banen te leiden. Als directie streven we nu naar flexibiliteit, zodat we kunnen opschalen als we in de Champions League spelen, maar ook in staat zijn af te schalen als dat niet het geval is.”
Wat zegt het dat Ajax in het verleden een kredietfaciliteit van twintig miljoen euro heeft moeten afsluiten?
„Dat er op enig moment misschien onvoldoende direct vrije liquide middelen beschikbaar zouden zijn om aan kortetermijnverplichtingen te voldoen. Ik vind het persoonlijk fijn dat dit vangnet er momenteel is. Zie het als even rood kunnen staan.”
Hoeveel lucht krijgen jullie door het behalen van de competitiefase van de Champions League?
„Het bereiken van de hoofdfase betekent qua inkomsten ongeveer veertig miljoen euro extra, dus dat is veel geld. Al zijn er ook kosten aan verbonden, zoals wedstrijdkosten en hogere spelerssalarissen.”
Wat vind je ervan dat de terugkerende aankopen van Sven Mislintat door plaatsing voor de Champions League veel meer verdienen?
„Dat is niet zo gek. We willen dat uiteindelijk in alle contracten komt te staan dat spelers meer verdienen als we in de Champions League spelen, want dan komt er meer geld binnen. En je wilt dat spelers minder verdienen als we minder inkomsten hebben wanneer we niet in de Champions League uitkomen.”
Wat is (de meesten van) hun te kennen gegeven?
„De ene speler heeft hier volgend seizoen meer kansen dan de ander. Maar het is niet aan mij daar iets over te zeggen. Dat is aan Alex Kroes en aan de nieuwe trainer.”
Met hoeveel miljoen euro in zijn portemonnee kan Alex Kroes de transfermarkt op?
„In de nieuwe realiteit zullen we niet snel een speler van twintig, dertig of veertig miljoen halen. Dat we nu dankzij de Champions League extra geld hebben, betekent niet dat we ermee gaan smijten. In de toekomst is het niet uit te sluiten dat er een speler van vijftien miljoen euro komt als de collega’s die hier over gaan, inclusief commissaris Danny Blind, het een absolute meerwaarde vinden. Het is ook een mooie ontwikkeling dat nu weer veel jeugdspelers doorbreken.
De vorige transferwindows moest Ajax eerst verkopen om te kunnen kopen. Dat hoeft nu niet, dus als we spelers willen behouden, dan kan dat gewoon. Het liefst houden we de selectie zo stabiel en intact mogelijk.”
Blij met de punten ...
Niet overdrijven, het voetbal was vaak heel matig.Het is ongelooflijk zuur dat we na zo’n waanzinnig mooie reeks ongeslagen wedstrijden de voorsprong op de ranglijst niet hebben kunnen vasthouden.
Dit klinkt toch weer anders dan de berichten die ik op AT lees dat er een grote uittocht gaat komen.De vorige transferwindows moest Ajax eerst verkopen om te kunnen kopen. Dat hoeft nu niet, dus als we spelers willen behouden, dan kan dat gewoon. Het liefst houden we de selectie zo stabiel en intact mogelijk
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
de uittocht is toch vooral een wens?
Ik zie alleen in Sutalo, Hato en Baas spelers die wat toevoegen. De rest kan toch gewoon weg?
Ik zie alleen in Sutalo, Hato en Baas spelers die wat toevoegen. De rest kan toch gewoon weg?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
nou ja, als je iedereen aan het contract kan houden dan heb je dus komend jaar
1e keeper / pasveer
1e RB/ Rosa Sutalo /johnson Baas / Janse Hato / wijndal
1e RM / Regeer Taylor / flitz jim
Mokio / Klaasen
Rasmussen / Berghuis Brobbey / Weghorst / Konadu Godts / Edvardsen
Verkopen kun je gaaei ,henderson, evt brobbey, vd bomen , akpom, forbes, traore, axel van dongen, kaplan en de keeperts.
Kopen moet je dus een keeper (ik heb echt geen idee) , een goede rechtsback, (milan van ewijk?) en een middenvelder (eriksen imo)
en je hebt nog wat jongere jeugd achter de hand. (de faberski, steur , bounida jetten enz.)
Dan staat er toch een prima elftal voor een jaar eredivisie en CL. Kan iedereen zich in de kijker spelen, desnoods maak je afspraken over de verkoop over een jaar waar beide partijen beter van worden.
1e keeper / pasveer
1e RB/ Rosa Sutalo /johnson Baas / Janse Hato / wijndal
1e RM / Regeer Taylor / flitz jim
Mokio / Klaasen
Rasmussen / Berghuis Brobbey / Weghorst / Konadu Godts / Edvardsen
Verkopen kun je gaaei ,henderson, evt brobbey, vd bomen , akpom, forbes, traore, axel van dongen, kaplan en de keeperts.
Kopen moet je dus een keeper (ik heb echt geen idee) , een goede rechtsback, (milan van ewijk?) en een middenvelder (eriksen imo)
en je hebt nog wat jongere jeugd achter de hand. (de faberski, steur , bounida jetten enz.)
Dan staat er toch een prima elftal voor een jaar eredivisie en CL. Kan iedereen zich in de kijker spelen, desnoods maak je afspraken over de verkoop over een jaar waar beide partijen beter van worden.
Laatst gewijzigd door elliquido op ma mei 26, 2025 1:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
Wat een ellende, die opsomming van jou. Het is wel ontnuchterend om te zien. Op Sutalo na is er geen speler van Mislintat meer bij en nog is de kwaliteit zwaar onder de maat.
Taylor gaat ongetwijfeld weg. Dan is het middenveld helemaal niets meer.
Waar je Bergwijn vandaan haalt, is me trouwens een raadsel.
Taylor gaat ongetwijfeld weg. Dan is het middenveld helemaal niets meer.
Waar je Bergwijn vandaan haalt, is me trouwens een raadsel.
wijndal
corrected.. bergwijn blijft als een spook in mijn geheugen
Taylor dus niet laten gaan, en goede afspraken maken.

Hato met back up wijndal? (en de jeugd die op de deur klopt)
Gezien de begroting lijkt me dat het meest reele
Taylor? dat lijkt me een prima middenvelder voor nog 1 jaar.
Gezien de begroting lijkt me dat het meest reele
Taylor? dat lijkt me een prima middenvelder voor nog 1 jaar.
-
Berghuis, Bergwijn, Wijndal… we zullen op zoeken moeten naar een Huiswijn.elliquido schreef:wijndalcorrected.. bergwijn blijft als een spook in mijn geheugen
je bent sarcastisch toch?
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!
-
Scouting, financiele zaken en toekomst
Terwijl daar best wat leuks rondloopt momenteel. Santiago Lopez bijvoorbeeld, een linksbuiten van Rosario; Lautaro di Lollo, RCV van Boca, lange gozer, verdedigende middenvelder Juan Nardoni, van Racing Club. Als je snel handelt ben je er misschien op tijd bij…
ja ik denk ook dat we daar talent kunnen oppikken
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dave Vos wordt genoemd bij Go Ahead.
Remko Pasveer, Davy Klaassen, Steven Berghuis, Jordan Henderson,Wout Weghorst, Dusan Tadic én Daley Blind???
Parkeerplaats bij de trainingsvelden van Ajax, seizoen 2025/2026:

Parkeerplaats bij de trainingsvelden van Ajax, seizoen 2025/2026:

Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''