PSV - Ajax

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

LucaS

Re: PSV - Ajax

Bericht door LucaS »

Het was ook enigszins cynisch. Maar goed, qua resultaat is het iig niet vergelijkbaar met Steijn. Ik zie ons niet in het rechterrijtje komen
I think I lost my fucking headache
Lionel

Bericht door Lionel »

peter schreef: zo sep 21, 2025 6:45 pm Zeven officiële potjes. Drie gewonnen. :smallgrin.gif:

Waarom krijgt dit middenveld trouwens wel een paar potjes “de kans”? Waarop is dat dan weer gebaseerd?
Ik hoop dat Gloukh er voor Klaassen in komt maar dat hij nu nog als belangrijk wordt gezien in de coaching ofzo.
IK GELOOF!!!!!!
LucaS

Bericht door LucaS »

Klaassen speelt niet best dit seizoen
Sandro

Bericht door Sandro »

Ik weet niet goed wat ik er allemaal van moeten vinden. Ja, Ajax was niet best maar PSV toch gewoon net zo matig. Gaan zowel Ajax als PSV het linkerrijtje niet halen dan? Nee natuurlijk niet. Ben dus wel benieuwd waar dit heen gaat, maar Heit moet er hoe dan ook zo snel mogelijk uit.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
zeux

Bericht door zeux »

Sandro schreef: zo sep 21, 2025 7:33 pm Ik weet niet goed wat ik er allemaal van moeten vinden. Ja, Ajax was niet best maar PSV toch gewoon net zo matig. Gaan zowel Ajax als PSV het linkerrijtje niet halen dan? Nee natuurlijk niet. Ben dus wel benieuwd waar dit heen gaat, maar Heit moet er hoe dan ook zo snel mogelijk uit.
F en AZ ook gelijk.

Lijkt er voorlopig op dat geen ploeg dominant gaat zijn. Wat voor Ajax een blessing kan zijn.

Desondanks Heitinga wel wieberen ja.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
elliquido

Bericht door elliquido »

psv vond ons efficient.. nou,,, als ze dit al efficient noemen, mijn hemel.. er werden zeer grote kansen gemist.

Psv was vooral door de lucht gevaarlijk.

kunnen we hier ook positief naar kijken ? psv in toom gehouden, weinig wggegeven en vooral ook genoeg gecreeerd ? hoe gaan we onze luchtmacht organiseren ?
ik twijfel nog.
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

elliquido schreef: zo sep 21, 2025 8:07 pm psv vond ons efficient.. nou,,, als ze dit al efficient noemen, mijn hemel.. er werden zeer grote kansen gemist.

Psv was vooral door de lucht gevaarlijk.

kunnen we hier ook positief naar kijken ? psv in toom gehouden, weinig wggegeven en vooral ook genoeg gecreeerd ? hoe gaan we onze luchtmacht organiseren ?
ik twijfel nog.
Over 90 minuten waren we niet slechter, maar psv was dan ook erg zwak vandaag, en het resultaat kwam bij ons eerder door vechtlust van een aantal en een mooie bevlieging van Gloukh. Het was chaos op het veld, ze deden allemaal maar wat, zonder speelplan en zonder opdrachten. Puur naar ons spel kijkend was dit natuurlijk beschamend.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Yopii

Bericht door Yopii »

Gemengde gevoelens. Opluchting dat we niet in de pan zijn gehakt, maar berusting als het gaat over het spel.

Met het team van vorig seizoen hadden we dik gewonnen van dit PSV, want Hendo herkende wel de momenten. Toen zat er ook 'iets' meer lijn in ons spel.

PSV heeft flink ingeleverd. Dat opent perspectieven.
Nihad

Bericht door Nihad »

Yopii schreef: zo sep 21, 2025 9:01 pm Gemengde gevoelens. Opluchting dat we niet in de pan zijn gehakt, maar berusting als het gaat over het spel.

Met het team van vorig seizoen hadden we dik gewonnen van dit PSV, want Hendo herkende wel de momenten. Toen zat er ook 'iets' meer lijn in ons spel.

PSV heeft flink ingeleverd. Dat opent perspectieven.
De landstitel ligt voor het oprapen en dan komen we met Heit. :excited.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Gloukh moet in ieder geval in de basis. Dat is wel duidelijk na vandaag.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
columbus

Bericht door columbus »

Heb me weer zo nu en dan kapot geërgerd aan Godts. Het is allemaal zo voorspelbaar wat hij doet. Altijd maar naar binnen toe terwijl er soms buitenom ruimte ligt om het wat uit elkaar te spelen. En net als afgelopen woensdag bij die reuze kans, nu ook een reuze kans in de tweede helft waarbij hij helemaal om de bal loopt om
Hem te telefoneren naar de verre hoek.
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Is het niet eigenlijk idioot dat we de misschien wel beste speler van vorig seizoen die nog bij ons speelt (Sutalo) vervangen door Itakura, maar de andere topspelers van vorig seizoen die zijn vertrokken (Henderson, Hato) niét met een soortgelijke speler vervangen? McConnell kan vooralsnog nauwelijks als vervanger worden gezien en Hato is niet eens vervangen, waardoor we naar tegenwoordig vaste basisspeler Wijndal aan zitten te kijken. En de overige aankopen staan nauwelijks in de basis.

Wat een puinhoop.
columbus

Bericht door columbus »

Trab schreef:Gloukh moet in ieder geval in de basis. Dat is wel duidelijk na vandaag.

Hij viel goed in. Het spel werd een stuk bewegelijker en verrassender
Alexander

Bericht door Alexander »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: zo sep 21, 2025 9:27 pm Is het niet eigenlijk idioot dat we de misschien wel beste speler van vorig seizoen die nog bij ons speelt (Sutalo) vervangen door Itakura, maar de andere topspelers van vorig seizoen die zijn vertrokken (Henderson, Hato) niét met een soortgelijke speler vervangen? McConnell kan vooralsnog nauwelijks als vervanger worden gezien en Hato is niet eens vervangen, waardoor we naar tegenwoordig vaste basisspeler Wijndal aan zitten te kijken. En de overige aankopen staan nauwelijks in de basis.

Wat een puinhoop.
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk stoppen met Wijndal. Probeer het maar 5 potten op rij met Mokio, dat kan nooit slechter zijn dan dit.
LucaS

Bericht door LucaS »

Hij ging op.een gegeven moment.met de bal.naar binnen dribbelen vlak voor ons eigen penaltygebied terwijl.het daar vol.stond met psv'ers. En leverde prompt in. Wie verzint zoiets?
Lionel

Bericht door Lionel »

LucaS schreef: zo sep 21, 2025 9:38 pm Hij ging op.een gegeven moment.met de bal.naar binnen dribbelen vlak voor ons eigen penaltygebied terwijl.het daar vol.stond met psv'ers. En leverde prompt in. Wie verzint zoiets?
Hahahaha bijzonder speler is die Wijndal.

Sutalo MOET terug. Al is het vanwege het koppen. Baas naar de linksback.

Ik moet bekennen dat Rosa mij ook wel mee viel en ook een paar keer goed mee voetbalde en zelfs goed vrij liep (bood zich binnendoor aan uit de rug van Van Bommel). Al heb ik liever Gaaei voor wat loopvermogen.

Edvardsen voegt met zijn loopvermogen en kracht op dit moment ook wel wat toe. Sowieso meer dan Berghuis. Gloukh viel heel goed in MAAR dat was wel in een ongebruikelijke samenstelling. Kan hij wat nu bracht ook als 10? Of hij moet vanaf links gaan spelen in de belangrijkere potjes.
IK GELOOF!!!!!!
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het is echt zo irritant dat we niet op linksback hebben geïnvesteerd maar wel een vervanger hebben gehaald voor Sutalo. Want nu moet je dus inderdaad overwegen om Baas toch door te schuiven naar links maar ik wil hem eigenlijk niet kwijt in het centrum.

Zou Rosa op links nog een optie kunnen worden? In ieder geval in de zin dat hij het beter zou doen dan Wijndal?
Nil volentibus arduum

Ik zou dan net als Alexander tochmaar Mokio proberen. Schieten we voetballend veel mee open hij leert beter verdedigen.

(By the way: wat zouden we vinden van een middenveld met Gloukh op 10 en dan een dubbele 6 met Taylor en Mokio en dan toch maar centrum erachter van Sutalo en Ko. Waarvan met name Ko kan doorschuiven naar het middenveld om het gat tussen de 10 en dubbele 6 niet te groot te laten worden en dan Baas toch maar op lb?)

De visie van Willem Vissers in de VK:
Oscar Gloukh behoedt Ajax voor verlies van PSV met een sprankje genialiteit (2-2)

Het duel tussen PSV en Ajax kwam na een voorzichtige eerste helft pas na de rust echt op gang. De uitslag past aardig bij het beeld van de wedstrijd in Eindhoven: 2-2.

Even leek Ajax opnieuw te verliezen door fysieke superioriteit van een tegenstander, PSV deze keer, maar toen was daar Oscar Gloukh. Alsof het zo moest zijn. Een kereltje, 1,70 meter, juist zo’n exponent van wie ze zeggen: kan dat nog wel in het internationale topvoetbal, met al die kleintjes bij elkaar?

Nou ja, dat kan dus, al kan het alleen als die kleintjes heel goed kunnen voetballen, als ze genoeg compensatie bieden voor bijna onvermijdelijk uit spelhervattingen of met kopballen geïncasseerde treffers. En goed is Oscar Gloukh uit Israël, al zit de aankoop van 15 miljoen bij Ajax bijna steeds op de bank.

Hij is een aanvallende middenvelder met puur voetbal als specialiteit. Deze keer viel hij na rust in voor de fysiek aangeslagen spits Kasper Dolberg, want de andere spits, Wout Weghorst, zat geblesseerd thuis. Kort voor tijd maakte hij 2-2, in het eerste topduel in de eredivisie voor de omstreden trainer John Heitinga, sinds zijn rentree bij Ajax dit seizoen. ‘Iedereen heeft een mening in deze tijd’, zei Heitinga over de stroom van kritiek. ‘Ik houd me met de ontwikkeling van de spelers bezig.’

Critici vinden dat Gloukh, en ook andere aankopen, te weinig speeltijd krijgen. Heitinga zegt dat ze tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. De trainer is nog ongeslagen in de competitie, met drie zeges in thuisduels en drie gelijke spelen in uitwedstrijden. Zijn elftal speelde niet geweldig, maar bood weerstand en was in zekere zin de morele winnaar.

PSV leek nochtans te winnen dankzij een doorzetter, namelijk de Spaanse Pool Yarek Gasiorowski, met een machtige kopbal voor 2-1. Ook een typerende goal. Weer rukte de centrale verdediger op naar het middenveld. Hij schoof zijn been een paar keer uit tijdens de grondduels. Hij won er een, hij won er twee, drie, bleef overeind, speelde de bal naar rechts en sprintte intussen verder, op naar het doel.

Ko Itakura en Kian Fitz-Jim keken elkaar vooral aan, nadat Gasiorowski de bal keihard en machtig had ingekopt na de voorzet van Mauro Junior. Weer een kopbal, net als in de eerste helft, toen van Ismael Saibari, en net als woensdag tegen Inter in de Champions League, toen twee stuks van Marcus Thuram.

Maar dan heeft Ajax dus ook genialiteit in de aanbieding, van Oscar Gloukh bijvoorbeeld, uitstekend ingevallen, een prachtige speler met een kapbeweging zoals je die nog maar zelden ziet. Hij had al een keer net naast geschoten en nu, na de prachtige combinatie met Kenneth Taylor, ramde hij de bal ziedend hard in het doel.

Toen PSV en Ajax zondag steeds verder uit de holen van hun defensie kropen, elkaar ruimte gunden en een verbod op goed verdedigen afkondigden, ontstond een spel van opwinding. Aardige tot goede kansen, voor de een en de ander, vooral voor Ismael Saibari, in rap tempo afgewisseld. Emotie genoeg. Het kon eigenlijk niet dat de ruststand van 1-1 tot het einde bleef staan.

De voetbalmachine van Peter Bosz toont de laatste tijd soms rare kuren en is nog lang niet op het niveau van de eerste fase in de twee voorgaande seizoenen, toen PSV kampioen werd. Rare fouten gaan gepaard met prima aanvallen. Bij Ajax is de vechtmachine van Francesco Farioli vervangen door de zoekmachine van John Heitinga, maar in zijn eerste topper stond zijn elftal aardig, al is dat geen garantie voor succes.

Zo is Owen Wijndal, opgepoetst uit het kabinet van mislukte aankopen, bepaald geen zekerheid als soevereine linksback. Hij werkt hard en trekt onverdroten ten aanval, maar haalt soms ook ongekende fratsen uit, door voor zijn doel langs te dribbelen of veel te ver van zijn man verwijderd te zijn.

PSV - Ajax heeft bijna altijd scherpe randen, omdat ze steevast bovenin de ranglijst spelen en elkaar niet zo mogen, ook vanwege de verschillende voetbalcultuur. In Amsterdam kijken ze een beetje neer op PSV, terwijl die club veel succesvoller is en de laatste jaren gemiddeld ook veel beter voetbalt, al won Ajax vorig seizoen beide competitieduels onder Farioli.

PSV en Ajax speelden tot de rust vrij voorzichtig, zelfs de ploeg van Bosz, normaliter de aanval zelf. Duidelijk was dat de ploeg die zou verliezen een duikeling zou maken richting een periode vol stress, na de mislukte start in de Champions League. Vaak was het voetbal armoedig in de eerste helft, met veel onderbrekingen en slechts af en toe een flard van sprankeling. De schitterende solo van Mika Godts bijvoorbeeld, kort voor rust, besloten met een onbesuisd schot, of anders de knal van Ivan Perisic, net naast.

Natuurlijk was het duel weer bijna tien minuten te laat begonnen vanwege vuurwerk, bijna vaste prik tegenwoordig. Een deel van de supporters vindt nu eenmaal dat voetbal zonder ‘pyro’ geen voetbal is.

Het duel sleepte zich in de eerste helft in sommige fasen voort, zeker na de snelle voorsprong van PSV, ontstaan toen Wijndal vrijwel niets deed om de voorzet van Perisic te voorkomen en Taylor wel zag wat Saibari wilde doen, maar vrijwel niets deed om de kopbal te voorkomen.

Taylor scoorde ook, uit een strafschop, nadat de VAR advies gaf aan scheidsrechter Serdar Gözübüyük. Zaterdag duwde verdediger Tim Prins van FC Groningen Tyrese Noslin van Telstar volledig omver, waarna Groningen scoorde. Scheidsrechter Erwin Blank ging naar het beeldscherm en zag geen overtreding. De VAR is een tombola, Dest gaf zondag een duwtje in de rug van Oliver Edvardsen en kreeg dus een strafschop tegen, de aanleiding voor de 1-1.

Dramatisch was de aftocht van linksbuiten Ruben van Bommel in de eerste helft, die bij een scherpe wending ogenschijnlijk een zware knieblessure opliep. Bij Ajax was Dolberg begonnen in de spits, hetgeen ook zo was geweest als Weghorst geen lichte blessure had gehad. Heitinga dacht de ruimte achter de defensie met de Deen te kunnen bespelen. Dat lukte met Dolberg minder dan met anderen, onder wie de onvermoeibare Oliver Edvardsen, en na rust Gloukh, die qua technisch vermogen en inzicht superieur is aan veel van zijn ploeggenoten. Dat liet hij zien, met de 2-2 als beloning.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: zo sep 21, 2025 10:56 pm Ik zou dan net als Alexander tochmaar Mokio proberen. Schieten we voetballend veel mee open hij leert beter verdedigen.

(By the way: wat zouden we vinden van een middenveld met Gloukh op 10 en dan een dubbele 6 met Taylor en Mokio en dan toch maar centrum erachter van Sutalo en Ko. Waarvan met name Ko kan doorschuiven naar het middenveld om het gat tussen de 10 en dubbele 6 niet te groot te laten worden en dan Baas toch maar op lb?)
Ja, klinkt interessant.

Ik wil Gloukh zo onderhand wel zien starten. Dan heb je deze variant, of dat hij speelt op de plek van Godts. Nadeel daarvan is wel dat Godts één van je weinige aanvallers met diepgang is. Ook al lukt het hem meestal niet om daar ook iets mee te doen. Dat zowel hij als Edvardsen snelheid hebben is een wapen.

En achterin moet Sutalo echt terug. Ondermeer om onze luchtmacht enigszins op niveau te krijgen. Inmiddels mis ik gewoon Rugani. :blush.gif:
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik zou dan net als Alexander tochmaar Mokio proberen. Schieten we voetballend veel mee open hij leert beter verdedigen.

Als Mokio het kan opbrengen om gedisciplineerd en taakbewust te spelen is hij natuurlijk de beste optie naast Taylor op het middenveld. Lijkt opeens totaal uit beeld. Derde keus achter Regeer en O’Connell.

LucaS

Bericht door LucaS »

Niet dat we discussie hier moeten overdoen, maar hoe komt dw Volkskrant erbij dat 'psv veel succesvoller is dan Ajax'?
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

LucaS schreef:Niet dat we discussie hier moeten overdoen, maar hoe komt dw Volkskrant erbij dat 'psv veel succesvoller is dan Ajax'?
Waarschijnlijk kijken ze naar de laatste 10 jaar of zo?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
LucaS

Bericht door LucaS »

Het is een rare opmerking
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

LucaS schreef:Het is een rare opmerking