Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

columbus

Re: Wielrennen

Bericht door columbus »

Zeker. Minder spiermassa en hij is een paar kilo lichter. Maar dan komen er weer andere dingen bij, minder spiermassa dat dat dat met zijn rug? Minder explosief in het voorjaar? Ik denk dat hij moet gaan kiezen of op de weg of op de maontainbike, in beide disciplines ligt het niveau inmiddels zo hoog dat je het ene er niet meer even bij doet. Persoonlijk kijk ik liever naar een steengoed voorjaar en Tour dan naar het mountainbiken
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Dan moet hij inderdaad kiezen. De cross er tussenuit kan ook. Combi van een kort voorjaarsprogramma met een paar grote klassiekers. Als hij een paar kilo lichter zou zijn kan hij wellicht nog een keertje Luik doen. En dan de mountainbike.

Volgend jaar is het WK trouwens in Val di Sole. Daar heeft hij in het verleden al eens een World Cup gewonnen.
Nil volentibus arduum
Sandro

Bericht door Sandro »

columbus schreef: ma sep 15, 2025 7:58 am Persoonlijk kijk ik liever naar een steengoed voorjaar en Tour dan naar het mountainbiken
Ik ook. Naar MTB kijkt normaal toch niemand naar om.

Misschien dat hij er richting OS 2028 wel weer meer een doel van maakt.
"Hate it or love it, the underdog's on top".
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

De gewetenskwestie van het peloton bij het WK in Rwanda: "Wielrennen is extreem kwetsbaar door labiel economisch model"

Zondag begint het WK wielrennen in Rwanda, maar door de reputatie van het organiserende land is er niet echt sprake van een feeststemming in het peloton. De kwestie ligt bijzonder gevoelig en weinig hoofdrolspelers durven zich openlijk uit te spreken. Waarom? "De UCI zegt dat politiek en sport niet vermengd mogen worden, maar zij zetten net de deur wagenwijd open voor politiek."
Ex-renner, wielerjournalist en podcastmaker Thijs Zonneveld trapte met zijn podcast In De Waaier de WK-voorbeschouwing op gang met een spraakmakende aflevering waarin journalist en ervaringsdeskundige Thomas Sijtsma een onthutsend beeld schetst van Rwanda, organisator van het WK wielrennen.

"Dit WK is doordrenkt met bloed", is de titel van de episode. Leeft dat gevoel ook in het peloton?

"Te weinig, denk ik", vertelde Zonneveld vanochtend bij Radio 1. "Er wordt nu meer gezegd en geschreven dat renners of mensen rondom hen er zich in willen verdiepen." "Maar ik denk dat heel veel renners kiezen voor de makkelijkste, meest logische en menselijke weg: je kop in het zand steken." Zegt het peloton dan: dit is niet onze taak? "Ja. En deels hebben ze daar gelijk in. Het is de primaire taak van de UCI en nationale sportbonden, niet per se van de sporters zelf. Dat wordt heel vaak verward." "Sporters krijgen het vaakst de vraag of ze dit WK niet moeten boycotten. Denk ook aan het WK voetbal in Qatar. Maar de echte vragen moeten worden gesteld aan de UCI en aan het regime in Rwanda." "Daar is sprake van een façade en dictatuur, waar dit WK eigenlijk deel van uitmaakt. Ze willen laten zien dat er niets aan de hand is en dat je perfect als toerist naar dit mooie land kan gaan."

Zak geld

Knaagt het geweten bij de renners te weinig? "Dat gebeurt zeker, maar kijk naar Pello Bilbao. Hij sprak zich uit over Israel-Premier Tech en kreeg heel wat over zich." "Veel renners denken dan ook: "Hier heb ik geen zin in. Ik wil focussen op het sportieve en op mijn carrière." "Veel sporters hebben het gevoel dat ze er zoveel slechter van worden als ze zich uitspreken. Dat is het hen niet waard." Controversiële regimes proberen hun blazoen op te poetsen met sportswashing. Ook in de wielersport.

"Sport is er kwetsbaar voor en dat heeft te maken met geld. Je ziet het in het voetbal en in de F1. Dubieuze regimes of vervuilende sponsoren willen hun merk via sport een beter imago geven." "Maar wielrennen is extreem kwetsbaar omdat het zo'n labiel economisch model heeft. Er zijn zoveel ploegen alleen maar bezig met overleven en geld is zo moeilijk te vinden."

"Er is in het wielrennen geen ticketing, geen merchandising en tv-gelden worden niet of nauwelijks gedeeld. Sponsoren hebben zoveel te zeggen dat er geen tegendruk is als iemand een zak geld neerzet om een ploeg te sponsoren of een groot evenement te organiseren." "Niet voor niets rijden in deze sport ploegen rond als UAE, Bahrain Victorious en Israel-Premier Tech, wordt dit WK in Rwanda gehouden en in de achtergrond hebben figuren die banden hebben met Poetin veel macht."

Kobalt en lithium
De problematiek lijkt nu een bedenkelijke climax te krijgen bij dit eerste WK in Afrika. "De UCI zegt dat politiek en sport niet vermengd mogen worden, maar zij zetten de deur wagenwijd open voor politiek." "Dat geldt voor Israel-Premier Tech, maar ook voor plaatsen waar koersen georganiseerd worden. Rwanda is daar het dieptepunt van."

"In eerste instantie vond ik dit eerste WK in Afrika geweldig, maar als je je verdiept in dit land, dan pas zie je wat er aan de hand is." "Oppositieleiders worden in de cel gegooid of vermoord, Rwanda sponsort de burgeroorlog in Congo en ze roven kobalt- en lithiummijnen leeg om die grondstoffen aan ons te verkopen."

"Dat moeten we beseffen: onze telefoons zijn veelal gemaakt met stoffen die afkomstig zijn van een conflict waarbij veel mensen sterven. Het is pijnlijk dat we daar nu een leuk WK'tje zullen organiseren."

"Ik zal zelf zeker kijken", besluit Zonneveld, "want als journalist moet je alle kanten van de sport belichten. Maar een deel van de lol is er wel af. Het is heel belangrijk dat we met z'n allen oog hebben voor de negatieve kanten van dit WK."

Bron: sporza.be
Ik heb de genoemde podcast geluisterd. Pijnlijk verhaal.
Nil volentibus arduum
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Marlen Reusser pakt de titel op de tijdrit. Ik kijk er eerlijk gezegd een beetje van op dat ze die nog nooit had gewonnen. Leuke winnaar in ieder geval.

Saillant detail voor Nederland. Vollering en Van der Breggen zijn onder meer op de tijdrit gezet zodat ze samen op pad waren en er iets van teambuilding gedaan kon worden omdat de verhouding wat stroef is. Nu eindigt oudgediende Van der Breggen vóór Vollering op plek 2. Ben benieuwd of de vrouwen er volgende week in de wegrace in slagen om een keer als team te rijden. Zal nodig zijn met een sterke Reusser en vooral een hele sterke Ferrand-Prevot.
Nil volentibus arduum
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

Ook Giro dell’Emilia weert Israel-Premier Tech: “Willen niet dat onze koers wordt verstoord

Israel-Premier Tech zal op 4 oktober niet deelnemen aan de Giro dell’Emilia. De organisatie nodigt het ProTeam namelijk bewust niet uit. Dit uit veiligheidsoverwegingen na de gebeurtenissen tijdens de voorbije Vuelta a España.

In de Vuelta a España moesten meerdere ritten worden ingekort vanwege hevige pro-Palestina-demonstraties. De slotrit in Madrid werd zelfs helemaal geannuleerd. Deze protesten waren (ook) gericht op de deelname Israel-Premier Tech.

In aanloop naar de Giro d’Emilia melden lokale actiegroepen dat ze een stokje wilden steken voor de deelname van de ploeg aan de Italiaanse najaarskoers. Ze riepen op tot ‘het blokkeren van de wedstrijd’ als de ploeg zich niet terug zou trekken.

“Het team zal helaas niet aan de start kunnen verschijnen”, verklaart Adriano Amici, voorzitter van de organisatie van de Giro dell’Emilia, nu bij persbureau AFP. “Die beslissing hebben we genomen om de openbare veiligheid te kunnen garanderen. De sfeer is erg gespannen, waardoor zowel Israel-Premier Tech als andere renners gevaar lopen. We willen het risico niet lopen dat onze koers wordt verstoord. Het is geen beslissing uit sportief oogpunt, maar omdat we geen andere keuze hadden.”

In navolging van O Gran Camiño
De organisatie van de Giro dell’Emilia is niet verplicht om Israel-Premier Tech uit te nodigen. Het betreft namelijk een Pro-koers, geen WorldTour-wedstrijd. Eerder liet de organisatie van de Spaanse rittenkoers O Gran Camiño (2.1) al weten Israel-Premier Tech niet te zullen uitnodigen voor de komende editie in het voorjaar van 2026. Voor WorldTour-wedstrijden krijgt het team automatisch een invitatie.

Wielerflits.nl
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

Marillion schreef: zo sep 21, 2025 12:13 pm Marlen Reusser pakt de titel op de tijdrit. Ik kijk er eerlijk gezegd een beetje van op dat ze die nog nooit had gewonnen. Leuke winnaar in ieder geval.
Twee weekenden op rij goud voor Zwitserland dus.
Kun jij voor morgen bij de Belgen iemand aanwijzen die voor onze zuiderburen dat kunstje kan herhalen?

Voor met name Pogacar is het een loodzwaar seizoen geweest en het parcours zal morgen ongetwijfeld uitputtend zijn. Dat het in het mannen wielrennen gelukkig nog mogelijk is wanneer op en un momento dado de sterren gunstig staan een absolute outsider de topfavorieten verslaat, hebben we o.a. bij de Amstel Gold Race gezien.
Zuidema schreef: vr mei 09, 2025 1:20 am Mijn "favoriete" renster Demi Vollering
Zuidema schreef: vr mei 09, 2025 1:20 am Vollering tactisch onbenul
Zuidema schreef: vr mei 09, 2025 1:20 am Mentally strong? Really?

https://www.youtube.com/shorts/xCN7Qniopu4
Marillion schreef: vr mei 09, 2025 7:34 am Nou ja, ze is wel zo sterk dat ze over dit soort dingen wat durft te zeggen. Ik vind het wel dapper van haar dat ze zoveel van zichzelf laat zien.
Zuidema schreef: vr mei 09, 2025 8:38 am Van mij mag het wel een kilootje minder. Ook die beelden dat ze daar zit uit te hijgen na de finish. Het is allemaal gewoon zo overdone voor de zoemende camera's. Voelt als een act. Kijk mij toch eens lijden, dat werk. Niks mentally strong. Nog steeds een labiele trut en dramaqueen, schreeuwend om aandacht. Je bent verdomme een wereldtopper, geloof dat nou eens een keertje. Dat theater heb je allemaal niet nodig. Vergeleken met haar zijn Vos, Van der Breggen en Van Vleuten vrouwen met kloten. Figuurlijk gesproken dan. :excited.gif:
Magdeleine Vallieres, een Zwitserse renster zonder een contract bij een World Tour team is wereldkampioene bij de dames. Je favoriet Demi Vollering won het sprintje om de 7e plaats. Riejanne Markus was op de 5e plaats de beste Nederlandse.
Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? »

Zullen we net doen of Valliers Canadese is?
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: za sep 27, 2025 8:49 pm Zullen we net doen of Valliers Canadese is?
Oooops, ja laten we haar echte nationaliteit maar niet van haar afpakken. :blush.gif:
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Cruijff schreef: za sep 27, 2025 8:34 pm
Je favoriet Demi Vollering won het sprintje om de 7e plaats. Riejanne Markus was op de 5e plaats de beste Nederlandse.
Ik heb achteraf vernomen dat de halve NL-selectie aan de broekhoest zat, waaronder mijn ''favoriet'' Vollering. 175 km op een loodzwaar parcours op hoogte onder uitputtende weersomstandigheden en dan met broekhoest toch nog vijfde en zevende worden is best wel knap. Zelfs Madam Demi mag dan klagen dat ze zich weer eens niet in orde voelde.

Toch wel bijzonder. Al het mogelijke werd gedaan bij NL om besmettingsgevaar in te dammen en dan wordt er toch een clubje rensters ziek. Hoe kan dat? Heeft iemand binnen de ploeg soms niet de vereiste discipline gehanteerd? Of kwam het ergens anders vandaan? 80% van het peloton zou zich niet fit hebben gevoeld.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:
elliquido

Bericht door elliquido »

Dat belooft wat voor vandaag
NOOIT meer Berghuis a.u.b.
Sandro

Bericht door Sandro »

Zuidema schreef: zo sep 28, 2025 7:34 am
Je favoriet Demi Vollering won het sprintje om de 7e plaats. Riejanne Markus was op de 5e plaats de beste Nederlandse.
Ik heb achteraf vernomen dat de halve NL-selectie aan de broekhoest zat, waaronder mijn ''favoriet'' Vollering. 175 km op een loodzwaar parcours op hoogte onder uitputtende weersomstandigheden en dan met broekhoest toch nog vijfde en zevende worden is best wel knap. Zelfs Madam Demi mag dan klagen dat ze zich weer eens niet in orde voelde.

Toch wel bijzonder. Al het mogelijke werd gedaan bij NL om besmettingsgevaar in te dammen en dan wordt er toch een clubje rensters ziek. Hoe kan dat? Heeft iemand binnen de ploeg soms niet de vereiste discipline gehanteerd? Of kwam het ergens anders vandaan? 80% van het peloton zou zich niet fit hebben gevoeld.
Het lijkt me vrijwel onmogelijk om dit te voorkomen. Ze zitten op een compleet andere continent, voor meer dan een paar dagen. Dan ontkom je er niet aan dat je toch aan iets van bacteriën daar blootgesteld gaat worden in de vorm van voedsel of drank.
Sandro

Bericht door Sandro »

elliquido schreef: zo sep 28, 2025 8:27 am Dat belooft wat voor vandaag
Ja ben benieuwd. Kan weleens een verassende uitslag gaan worden. Wie kan er goed tegen de hoogte, wie heeft er nog wat in de tank aan het einde van het seizoen, wie heeft er niets onder de leden.
Khraa

Bericht door Khraa »

In ieder geval een relatief serieuze kopgroep nu met 1 Nederlander. Debutant Huising.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Sandro

Bericht door Sandro »

De eerste echte verrassing: Pidcock na 20 km gelost
columbus

Bericht door columbus »

Ja inderdaad. Misschien ook ziek? Sam Oomen is ook niet gestart door buikgriep
Sandro

Bericht door Sandro »

En Del Toro schudt nu al aan de boom. Wat gaat er allemaal nog gebeuren?!
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Tjonge. Gaan Pogacar en Del Toro echt voor een solo van 100 km? Onder deze omstandigheden??? Waarin je op den duur voor een extreme inspanning een forse rekening gepresenteerd krijgt? Ik moet steeds denken aan The Rumble in the Jungle. Maar dan op wielen. Superzuinig rijden, geen trap teveel. En dan op het slot proberen toe te slaan. Of staan deze jongens boven de natuurwetten. Achtervolgende pelotonnetje op driekwart minuut. Het lijkt nog niet gedaan.
columbus

Bericht door columbus »

De versnelling van del Toro was bizar.

En nu Pogacar solo weg met 66 km te gaan. Ongekend
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Ongelooflijk. Pogacar loopt in zijn eentje zelfs nog uit op de achtervolgers.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Zwaar indrukwekkend weer. Vooral ook omdat hij in de slotfase zijn voorsprong nog wist uit te breiden terwijl hij al die tijd alleen heeft gereden

Ik ben wel benieuwd hoeveel tegenstand Evenepoel had kunnen bieden zonder dat gedoe met fietswissels. Daar verloor hij kostbare tijd mee en het koste ook energie door frustratie. Maar ik denk dat er ook voor hem dan nog niets aan te doen was.
Nil volentibus arduum
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

Zuidema schreef: zo sep 28, 2025 7:34 am
Nee. Die resultaten zijn helemaal niet zo slecht. En er lijkt dit keer tactisch niet geblunderd.
Je zou bij wijzen van spreken ook zeggen gelukkig voor het mondiale wielrennen dat niet bij elke grote wedstrijd Nederland op 1, 2 en 3 eindigt.
Elisa Longo Borghini en Pauline Ferrand-Prévot waren ab-so-lu-te topfavorieten en ook zij kwamen er op dit heel zware parcours niet aan de kans.

Als sportkijker ook wel mooi dat soms een verrassende naam gewoonweg de sterkste van allemaal blijkt, dat ben je misschien wel met me eens.
Zuidema schreef: zo sep 28, 2025 7:34 amToch wel bijzonder. Al het mogelijke werd gedaan bij NL om besmettingsgevaar in te dammen en dan wordt er toch een clubje rensters ziek. Hoe kan dat? Heeft iemand binnen de ploeg soms niet de vereiste discipline gehanteerd?
Zuidema schreef: zo sep 28, 2025 7:34 amOf kwam het ergens anders vandaan? 80% van het peloton zou zich niet fit hebben gevoeld.
Er kan een virusje rond zijn gegaan.
Of in Rwanda word je gewoonweg makkelijk ziek. Zelfs in een rennershotel is het allemaal op en top gezond, de airco staat of heel hard of brengt juist vuile lucht in circulatie in plaats van dat je lucht ververst.

Ook als elke ploeg een eigen kok meeneemt en alles probeert voor te bereiden, kan je na een dag of 10 in Rwanda alsnog gewoon ziek worden, hè.
Vollering en Van der Breggen deden ook de tijdrit, die was vorige week al. Ze zullen niet pas 1 dag voor die tijdrit geland zijn, dus die zijn gewoon al minimaal 11 dagen in Rwanda. De topsporter leeft zo op het randje van net topvorm of net overbelast, of het weer is snikheet, of de regen valt met bakken uit de regen. Al heel gauw loopt iemand een verkoudheidje (of zoals Van der Poel in de Tour een forse longontsteking) op. Dan is zo'n WK ook nog eens laat in het seizoen, als 85% van een peloton zo ongeveer op de laatste benen loopt.
Zuidema

Bericht door Zuidema »

Cruijff schreef: zo sep 28, 2025 9:25 pm En er lijkt dit keer tactisch niet geblunderd.
Goddank niet. Nog zo'n serie blunders van Vollering als vorig jaar in Zürich had ik niet overleefd. Werkelijk, werkelijk, werkelijk, nog nooit iemand zo stompzinnig zien koersen als toen. Zelfs niet bij de amateurs. Gelukkig werd Madam vandaag niet voor tactische dilemma's geplaatst, want dan gaat het gegarandeerd mis. Er zijn zelfs rensters die spelen op die tactische kortsluitingen van Vollering, zoals Reusser in de Tour de Suisse Femmes 2025.
Je zou bij wijzen van spreken ook zeggen gelukkig voor het mondiale wielrennen dat niet bij elke grote wedstrijd Nederland op 1, 2 en 3 eindigt.
Een Nederlandse 1-2-3 is in het wielrennen volgens mij nog nooit gebeurd. In ieder geval niet bij WK's. Wel bij internationale schaatswedstrijden, waar het vaak wel open nationale kampioenschappen lijken. Inderdaad booooring.
Als sportkijker ook wel mooi dat soms een verrassende naam gewoonweg de sterkste van allemaal blijkt, dat ben je misschien wel met me eens.
Zeker als er echt voor gevochten wordt, zoals bij Vallieres gisteren.
Er kan een virusje rond zijn gegaan. Of in Rwanda word je gewoonweg makkelijk ziek. Zelfs in een rennershotel is het allemaal op en top gezond, de airco staat of heel hard of brengt juist vuile lucht in circulatie in plaats van dat je lucht ververst. Ook als elke ploeg een eigen kok meeneemt en alles probeert voor te bereiden, kan je na een dag of 10 in Rwanda alsnog gewoon ziek worden, hè.
Op de Belg werd daar vanmiddag ook over gesproken hoe gemakkelijk je iets kan oplopen. José de Cauwer bestelde bijvoorbeeld in een tropisch land eens een whiskey. ''Met ijs?'' vroeg de ober. ''Graag,'' zei José automatisch. De dagen daarna is hij niet van de wc-pot afgeweest.
Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff »

Zuidema schreef: zo sep 28, 2025 11:17 pm
Cruijff schreef: zo sep 28, 2025 9:25 pm Je zou bij wijzen van spreken ook zeggen gelukkig voor het mondiale wielrennen dat niet bij elke grote wedstrijd Nederland op 1, 2 en 3 eindigt.
Een Nederlandse 1-2-3 is in het wielrennen volgens mij nog nooit gebeurd. In ieder geval niet bij WK's. Wel bij internationale schaatswedstrijden, waar het vaak wel open nationale kampioenschappen lijken. Inderdaad booooring.
Op het WK is het nooit gebeurd, bij andere wielerkoersen wel.
Of dat er in een etappekoers na 5 etappes 4 verschillende winnaressen waren, maar het waren wel alle vier Nederlandse dames (één Nederlandse won twee etappes.)
Zuidema schreef: zo sep 28, 2025 11:17 pm
Er kan een virusje rond zijn gegaan. Of in Rwanda word je gewoonweg makkelijk ziek. Zelfs in een rennershotel is het allemaal op en top gezond, de airco staat of heel hard of brengt juist vuile lucht in circulatie in plaats van dat je lucht ververst. Ook als elke ploeg een eigen kok meeneemt en alles probeert voor te bereiden, kan je na een dag of 10 in Rwanda alsnog gewoon ziek worden, hè.
Op de Belg werd daar vanmiddag ook over gesproken hoe gemakkelijk je iets kan oplopen. José de Cauwer bestelde bijvoorbeeld in een tropisch land eens een whiskey. ''Met ijs?'' vroeg de ober. ''Graag,'' zei José automatisch. De dagen daarna is hij niet van de wc-pot afgeweest.
Al in het "Europese" Turkije kan dat super makkelijk gaan.
Ben gelukkig sinds 2005 al niet meer in Turkije geweest en zal er nooit naar zo'n All Inclusive Resort gaan, maar over het algemeen worden de ijsblokjes daar gewoon met kraanwater gemaakt. En het kraanwater is van vreselijke kwaliteit. Honderden, zo niet duizenden Nederlanders per jaar lopen daar voedselvergiftiging op.

Menigeen moet dan met een infuus vocht toegediend worden omdat ze er zo super beroerd van raken dat ze letterlijk geen hap eten of slok drinken meer kunnen binnenhouden. En als gevolg daarvan dreigt uitdroging.

In november ga ik opnieuw naar Indonesië, voorlopig moet ik het nog even afkloppen. Maar heb daar inmiddels zes weken door gebracht en ben er niet ziek geworden. Alleen op de dag dat ik vertrok voelde ik het in mij darmen een beetje borrelen. Een dag of twee wat dunnere ontlasting bleef het enige symptoom. Totaal niet te vergelijken met het voorbeeld hierboven van het infuus.

En dan hoor ik bijna iedereen super verbaasd reageren met "je bent geen moment ziek geweest in Indonesië? binnen 4 dagen had ik al een 'Bali-belly', net als iedere toerist". :blush.gif: Rwanda is in geen enkel opzicht een gezond land, vooral protesteren tegen de overheid is er niet goed voor je gezondheid. :blush.gif:
Maar ook wanneer mensen bijvoorbeeld de gewoonte om hun mond open te houden tijdens het douchen, zelfs als ze via hun neus wat douchewater binnen krijgen, zijn er talloze plaatsen op aarde waar je van dat water doodziek kunt worden.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Water binnen krijgen tijdens het douchen. Gewassen groente. Het kan snel gedaan zijn. Daar komt bij dat wielrenners op dit gebied doorgaans zo extreem goed worden verzorgt dat ze weinig weerstand hebben. Iets wat sowieso vaak al een probleem is als je zo scherp staat en als je zware inspanningen aan het leveren bent. Wanneer de reguliere teams op pad zijn zouden ze naar een lokatie als deze waarschijnlijk al het eten meenemen en zal bereiden in mobiele keukens maar de bonden hebben daar geen budget voor.
Nil volentibus arduum
Plaats reactie