House of Cards aan de Amstel: afrekencultuur en intriges houden Ajax in onmogelijke wurggreep
Trainer John Heitinga is ontslagen, technisch directeur Alex Kroes vertrekt binnenkort. Voor de zoveelste keer was het deze week bijltjesdag in Amsterdam. Maar de vraag is inmiddels wie er nog trek heeft in deze Amsterdamse slangenkuil. Iemand als Erik ten Hag zeer waarschijnlijk niet. Of is er een mirakel denkbaar?
Sjoerd Mossou, Johan Inan / AD.nl
Erik ten Hag en Alex Kroes spraken elkaar de laatste jaren wel vaker. Dus toen de twee afgelopen maandagochtend uitgebreid koffie dronken in het Noord-Hollandse Huizen, thuis bij de Ajax-directeur, betrof dat géén sollicitatie- of kennismakingsgesprek.
Maar toch, slechts ‘een al langer geplande koffie-afspraak’, zoals de betrokkenen het zelf luchtig trachtten te omschrijven, was het onderhoud nu ook weer niet.
De timing van het gesprek, en de aanwezigheid daarbij van Ten Hags zaakwaarnemer Kees Vos, zei natuurlijk wel iets. Uiteraard ging het niet uitsluitend over het mooie herfstweer, of over de leuke prestaties van Go Ahead Eagles in de Europa League. Het ging óók over Ajax.
Logische opvolger
Want dat Ten Hag in Amsterdam een zeer logische opvolger is voor de donderdag ontslagen trainer John Heitinga, kan iedereen wel bedenken. De Tukker heeft niet alleen veel draagvlak in Amsterdam, de nu werkloze trainer beschikt ook over de ervaring en kwaliteiten om het huidige Ajax weer structuur, professionaliteit en vastigheid te geven.
Niet voor niets polste Kroes de trainer afgelopen zomer ook al. Maandagmorgen lag er in de bossen bij Huizen nog geen contract klaar, maar vanzelfsprekend staat Ten Hag ook nu hoog op de kandidatenlijst bij Ajax.
De vraag is vooral of hij nog is over te halen - en die kans lijkt niet al te groot. Terugkeren is bij een club nooit een garantie voor succes. Ten Hag zal zijn vorige succesperiode bij Ajax (2018-2022) vrijwel onmogelijk kunnen overtreffen bovendien, al is het maar omdat er nu veel minder financiële middelen beschikbaar zijn. De voortdurende bestuurlijke onrust in Amsterdam? Dat is al helemaal geen aanbeveling.
Sportieve revanche
Toch zijn er voor Ten Hag ook best redenen om wél na te denken over een rentree. Het kan sportief alleen maar beter gaan, bijvoorbeeld. De Tukker zint bovendien op persoonlijke en sportieve revanche na zijn mislukte en pijnlijke avontuur bij Bayer Leverkusen.
En los daarvan: de uitgangssituatie bij Ajax leek bij zijn eerste aanstelling in december 2017 ook weer niet zo rigoureus anders dan nu. Ook toen nam Ten Hag eerst een halfjaar de tijd om de boel te stutten en piketpalen te slaan - om vervolgens te gaan bouwen.
Het grote verschil met acht jaar geleden is alleen: er was geld én er was relatieve rust. Bij het huidige Ajax is werkelijk alles wankel en onzeker.
Het personeelsverloop in zowel de organisatie als de clubleiding is al jarenlang schrikbarend. De club is een combinatie geworden tussen een duiventil en House of Cards, de serie waarin de ene politicus voortdurend wordt meegesleept in de val van de ander.
Typerend: nog voordat Kroes deze week een vervolgafspraak had kunnen maken met Ten Hag over een baan in Amsterdam, stelde de technisch directeur donderdag zélf zijn positie ter beschikking. ,,Ik werd vanochtend wakker met het gevoel dat ik dit moest doen’’, zei Kroes. De directeur voelt zich medeverantwoordelijk voor het debacle rondom Heitinga en vertrekt zodra er een opvolger voor hem is.
Stimulans verdwijnt
Terecht of niet, daarmee verdwijnt er voor Ten Hag meteen een belangrijke stimulans om in te stappen. Als zelfs een clubman als Kroes verdwaalt in het web van intriges en bemoeizuchtige geledingen, dan zegt dat veel, zo niet alles.
Ten Hag werd tussen 2018 en 2022 juist zo succesvol dankzij zijn innige samenwerking met ‘td’ Marc Overmars. Ten Hag en zijn werkvriend vormden een complementair duo dat elkaar door en door vertrouwde, en dat vrijwel dezelfde kijk op voetbal had. Ook destijds was Ajax al een complexe club, maar intern waren de lijnen kort.
Erik ten Hag en Marc Overmars.
Een dergelijke twee-eenheid had hij nu wellicht met Kroes kunnen vormen, iemand die hij al jaren kent. De technisch directeur was ooit mede-oprichter van het makelaarskantoor SEG, waar Ten Hag inmiddels alweer jaren cliënt is.
Kees Vos, de zaakwaarnemer van de trainer vanuit datzelfde bedrijf, is weer een goede jeugdvriend van Kroes. Ten Hag en Kroes delen allebei een verleden bij Go Ahead Eagles bovendien, al werkten ze niet concreet samen in Deventer.
Maar nog vóórdat een dergelijke samenwerking überhaupt onderzocht kon worden, is het volgende poppetje alweer omgevallen in het Amsterdamse dominospel. Kroes is de zoveelste in een steeds langere rij van mensen, variërend van tamelijk onbekende commissarissen tot gevallen hoofdtrainers, van voorzitters tot technisch directeuren en alles daartussenin.
Omgekeerde wasstraat
Sinds Overmars in februari 2022 moest vertrekken vanwege grensoverschrijdend gedrag is de werkvloer er bij Ajax - in een compleet ander opzicht - niet bepaald ‘veiliger’ op geworden. In de haast ongekende Amsterdamse afrekencultuur overleeft vrijwel niemand. Doorgewinterde clubmensen niet, buitenstaanders niet, volstrekte onbekenden ook niet.
Of ze nu Georgette Schlick heten of Michael van Praag, Sven Mislintat of Alfred Schreuder, Danny Blind of Pier Eringa, Jan van Halst of Maurice Steijn, Hermine Voute of Gerry Hamstra: ofwel ze stapten zelf op, ofwel ze werden met pek en veren de Arena uitgejaagd, compleet met spandoeken of massale hoon.
In extreme mate geldt bij Ajax de metafoor van de ‘omgekeerde wasstraat’. Je gaat er schoon in, maar je komt eruit in een soort drek van stront, kots en blubber. In drieënhalf jaar tijd versleet Ajax alleen al zeven hoofdtrainers. De samenstelling van de raad van commissarissen verandert zo snel, dat nog amper is bij te houden wie er precies in zitten.
Intern op de schopstoel
,,We hebben het altijd samen gedaan, dat gaan we ook nu doen’’, zei Kroes donderdagmiddag monter, over de zoektocht naar een nieuwe trainer. De ironie van zijn eigen uitspraak zal de directeur vermoedelijk niet zijn ontgaan.
Uiteraard zijn er nog steeds volop trainers of clubbestuurders te vinden die best in willen stappen bij Ajax. De club heeft nog altijd een enorme aantrekkingskracht in zowel Nederland als daarbuiten. Maar een trainer als Ten Hag, die zowel financieel als geestelijk onafhankelijk is? Een grote naam zoals Xavi Hernandez? Een buitenstaander als Alex Pastoor of Mark van Bommel?
Zodra ze de moeite nemen hun huiswerk te doen, zullen ook zij concluderen dat het krachtenveld alsmaar onaantrekkelijker is geworden. Intern zit iedereen voortdurend op de schopstoel, daarbuiten verandert iedereen vroeg of laat in aangeschoten wild. Autonoom werken is bij het huidige Ajax schier onmogelijk geworden.
‘Geen Ajax-voetbal’
Zelfs de trainer die vorig seizoen tegen alle verwachtingen in Champions League-voetbal haalde - Francesco Farioli - werd al heel snel hevig bekritiseerd, zowel intern als bij zogenoemde clubmensen, oud-spelers en in de media, bovenal omdat hij zogezegd ‘geen Ajax-voetbal’ zou spelen met zijn ploeg.
De Italiaan vergooide vanaf medio april vooral zélf de titelkansen van Ajax, maar ook Farioli voelde al heel vroeg: deze strijd viel niet te winnen. Zelfs een trainer die bij een groot deel van de supporters nog altijd zeer populair is, ging ten onder in het Amsterdamse krachtenveld.
Het leidde ertoe dat Kroes zich in zijn zoektocht naar een opvolger vooral liet leiden door sentiment en politiek: de nieuwe man Heitinga had zogezegd wél Ajax-dna. Iemand uit de boezem van de club kreeg wellicht wél wat meer krediet.
Maar nee, ook die keuze pakte desastreus uit. Ook deze clubman werd al heel snel weggehoond. Woensdagavond na de 0-3 nederlaag tegen Galatasaray publiceerde supportersclub AFCA een statement: zo kon het niet langer. De clubleiding moest nú ingrijpen.
Een dag later werd Heitinga inderdaad ontslagen en Kroes vertrekt straks ook, terwijl eerder ook technisch commissaris Blind zijn vertrek al aankondigde. Nog los van de inhoud van die beslissingen is dat het volgende bewijs: bij dit Ajax is er geen enkel uitzicht op continuïteit.
Algemeen directeur Menno Geelen is één van de weinigen die al jaren alle stormen miraculeus overleeft, maar ook hij staat nu vol in de schijnwerpers. De zeer ambitieuze directeur voetbal Marijn Beuker is bij een deel van de achterban populair, maar op de werkvloer een stuk minder. Louis van Gaal? Beuker is in zekere zin zijn protegé, maar het is nog maar de vraag of Van Gaal na het vertrek van commissaris Blind nog trek heeft in een rol als adviseur.
Garantie op rugdekking
Potentiële nieuwe trainers zullen dat ook zien. Een coach die nu instapt, zal éérst een garantie willen hebben op rugdekking. Als Ajax enige kans wil maken op Ten Hag, dan zal het om te beginnen alle eisen moeten inwilligen die hij stelt - en ook daar zitten weer onvermijdelijke risico’s en complicaties aan.
Wat als Ten Hag pleit voor een terugkeer van Marc Overmars? Wat als hij zélf alle macht opeist als technisch directeur annex trainer tegelijk? Is zijn tijd bij Manchester United, waar veel spelers op Ten Hags voorspraak binnenkwamen, dan wel een aanbeveling?
Gezien alle complicaties valt niet geheel uit te sluiten dat interim-coach Fred Grim voorlopig blijft zitten
Gezien alle complicaties valt niet geheel uit te sluiten dat interim-coach Fred Grim voorlopig blijft zitten. Ajax heeft intern eerst zóveel orde op zaken te stellen, dat een herhaling van de seizoenen 2022/23 en 2023/24 best realistisch is. Destijds werden eerst Alfred Schreuder en daarna Maurice Steijn al vroeg in het seizoen ontslagen.
Ajax zong die seizoenen uit met een tussenpaus uit eigen kring. Eerst Heitinga als vervanger van Schreuder, een jaar later John van ‘t Schip als stand-in voor Steijn. Daarmee hoopte de clubleiding tijd te winnen om in de zomer alsnog een juiste keuze te maken. De seizoenen zelf gingen zo goed als verloren.
,,Ajax is voor veel mensen nog een hele mooie club’’, zei Kroes donderdag, alsof hij zichzelf hardop wat moed insprak. ,,Ik denk dat ook nu een nieuwe trainer te vinden is.’’
Onze nieuwe Technisch Directeur?
Moderator: mods
- Cluijffert
Onze nieuwe Technisch Directeur?
Een stukje context bij de keuze...
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Re: Onze nieuwe Technisch Directeur?
Nee dus.Ten Hag werd tussen 2018 en 2022 juist zo succesvol dankzij zijn innige samenwerking met ‘td’ Marc Overmars. Ten Hag en zijn werkvriend vormden een complementair duo dat elkaar door en door vertrouwde, en dat vrijwel dezelfde kijk op voetbal had. Ook destijds was Ajax al een complexe club, maar intern waren de lijnen kort. Een dergelijke twee-eenheid had hij nu wellicht met Kroes kunnen vormen, iemand die hij al jaren kent. De technisch directeur was ooit mede-oprichter van het makelaarskantoor SEG, waar Ten Hag inmiddels alweer jaren cliënt is.
1. Kroes is geen TD, maar een bedrijfskundige.
2. De facto leg je dan de macht bij SEG.
- Jinne
- Site Admin
Qua Nederlands profiel en trackrecord is alleen Huiberts geschikt. Qua buitenlandse profielen is het een stuk lastiger te bepalen. Dan je moet toch kijken naar iemand die in een kleiner land wat goeds heeft opgezet. Liefst zonder hulp van een Red Bull oid.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
maar de context klopt wel.. het is 1 grote... bij Ajax.. rust in de kamers ( af beurs ) desnoods.. Stel capabele mensen aan en bouw dan richting een TD/ trainer..
op naar wederom nieuwe verkiezingen..
-
GangstaRiB
Je zou gewoon het higher management van AZ moeten opkopen en naar de Arena moeten vervoeren.
Maar wij hebben Scholletje die Frons de Boer voordraagt.
Onderbreek je vijand nooit als hij een fout maakt, aldus Sun Tsu.
Maar wij hebben Scholletje die Frons de Boer voordraagt.
Onderbreek je vijand nooit als hij een fout maakt, aldus Sun Tsu.
Whitey on the moon.
Die mensen kunnen bij AZ in alle rust werken. De druk is er niet hoog en er is weinig bemoeienis van onbevoegden.Je zou gewoon het higher management van AZ moeten opkopen en naar de Arena moeten vervoeren.
- Cluijffert
Nee, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat ook in Eindhoven er veel meer en langer intern rust is vergeleken bij Ajax.
Mij lijkt de 'beste' kandidaat - los van diens competenties die ik niet bij hem kan beoordelen - dat Jordi Cruijff de meest geschikte kandidaat is vanwege zijn achternaam. Zijn pedigree zal namelijk voor meer en langer draagvlak zorgen en de naam Cruijff geeft hem ten opzichte van de bloedzuigers binnen de Bestuursraad en RvC wel extra bescherming.
Huibert - die het ogenschijnlijk erg goed bij AZ doet, heeft die luxe niet. En het ajax-boys network lijkt redelijk 'xenofoob', dus dat wordt bij een beetje tegenwind al zagen aan de stoelpoten van een brit, spanjaard, zweed of Italiaan.
Mij lijkt de 'beste' kandidaat - los van diens competenties die ik niet bij hem kan beoordelen - dat Jordi Cruijff de meest geschikte kandidaat is vanwege zijn achternaam. Zijn pedigree zal namelijk voor meer en langer draagvlak zorgen en de naam Cruijff geeft hem ten opzichte van de bloedzuigers binnen de Bestuursraad en RvC wel extra bescherming.
Huibert - die het ogenschijnlijk erg goed bij AZ doet, heeft die luxe niet. En het ajax-boys network lijkt redelijk 'xenofoob', dus dat wordt bij een beetje tegenwind al zagen aan de stoelpoten van een brit, spanjaard, zweed of Italiaan.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
AZ heeft een lijntje met PSV, ik zie Huiberts naar Eindhoven gaan als ze daar een vacature hebben. Ajax ligt om verschillende redenen niet voor de hand.
Een overstap naar Ajax is dodelijk voor de carrière van een TD of directeur.
Laat ik het zo zeggen: ik ben een geboren Ajacied, maar ik zou nooit voor Ajax willen werken.
Een overstap naar Ajax is dodelijk voor de carrière van een TD of directeur.
Laat ik het zo zeggen: ik ben een geboren Ajacied, maar ik zou nooit voor Ajax willen werken.
Lijkt me voor je carierre niet handig nee
I think I lost my fucking headache
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Bij AZ is het ook wel echt anders werken. Max en Merijn beslissen alles samen. Voor de rest kijkt er niemand mee en gooit er niemand zand in de motor.
Jordi heeft als TD in zijn tijd bij Maccabi Tel Aviv wel wat neergezet (Maccabi had wel een dikke voorsprong op de rest qua budget) en deed het volgens mij in Cyprus ook goed. Niet te vergelijken met Ajax natuurlijk, maar het is wel iemand met een netwerk die doorgaans rustig blijft en iets van beleid uit wil voeren.Cluijffert schreef: za nov 08, 2025 2:14 pm Nee, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat ook in Eindhoven er veel meer en langer intern rust is vergeleken bij Ajax.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Overmars en Ten Hag samen beschikbaar? 
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Lees ik nou de Jong hier en daar? Wat heeft die nou weer als TD laten zien?
I think I lost my fucking headache
-
Wie kent Cees de Wolf nog?
Over welke De Jong zou dat gaan?
Een nuchter besluit. Lijkt me geen leuke werkplek.Laat ik het zo zeggen: ik ben een geboren Ajacied, maar ik zou nooit voor Ajax willen werken.
Maakt het uit? Ik kan er twee bedenken. Siem en Nigel. Allebei hebben ze tot nu toe op geen enkele wijze laten iets laten zien in het betaalde voetbal in een vergelijkbare functie.
Siem de Jong loopt wel rond bij Ajax in de opleiding van oud spelers. Maar ik meen te hebben begrepen dat hij wat meer aan de niet voetbaltechnische kant zou zitten.
Nil volentibus arduum
- Jinne
- Site Admin
TD bij een nationaal elftal is inderdaad wel iets heel anders. Siem lijkt me meer voor de commerciele kant.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Bij Ajax maakt toch niet uit wat je eerder hebt gepresteerd in de functie waar je voor wordt aangenomen. Als je maar in Ajax 1 hebt gespeeld.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Nigel de Jong heeft geen netwerk, wat weet hij van spelers kopen? 
Laat Ajax is gewoon een ervaren technisch directeur nemen, die de markt kent. Met al die nieuwelingen ben ik voorlopig wel klaar.
- Cluijffert
Ja, of 'vrinden' hebt binnen het incestueuze ouwe ajax-jongens krentenbrood clubje.Arthur schreef: zo nov 09, 2025 1:08 pm Bij Ajax maakt toch niet uit wat je eerder hebt gepresteerd in de functie waar je voor wordt aangenomen. Als je maar in Ajax 1 hebt gespeeld.
Ik denk dat voor een groot gedeelte van de groep die Ajax in een wurggreep houdt inderdaad geldt dat ze niet veel verder zijn gekomen dan de jeugdopleiding en Ajax-zaterdag. Het verschil is dat degenen die zelf profvoetballer zijn geworden het vaker tot opleider of hoofdtrainer schoppen, en dus heel zichtbaar zijn.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ik denk dat er een flinke kans is dat Beuker Kroes opvolgt. Niet dat ik overtuigd ben van zijn kunnen (verre van zelfs), maar in feite is hij toch al een soort TD (wtf is directeur voetbal anders?!) en zullen de big guns niet beschikbaar zijn op korte termijn. Voor Ajax dus een makkelijke optie.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
- Cluijffert
Ik vrees dat dit geen onwaarschijnlijk scenario is. Maar aan de andere kant nog altijd beter dan Blind Sr. die op verzoek van Louis de "club komt redden".Mr. Ajax schreef: zo nov 09, 2025 3:42 pm Ik denk dat er een flinke kans is dat Beuker Kroes opvolgt. Niet dat ik overtuigd ben van zijn kunnen (verre van zelfs), maar in feite is hij toch al een soort TD (wtf is directeur voetbal anders?!) en zullen de big guns niet beschikbaar zijn op korte termijn. Voor Ajax dus een makkelijke optie.