Onze nieuwe Technisch Directeur?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Wie moet Kroes opvolgen?

Max Huiberts
2
18%
Johan Lange
0
Geen stemmen
Marc Overmars
4
36%
Grétar Steinsson
0
Geen stemmen
Jordi Cruijff
3
27%
Marc van Hintum
0
Geen stemmen
Paul Mitchell
0
Geen stemmen
Danny Blind
1
9%
Jordy Zuidam
0
Geen stemmen
Anders, nl
1
9%

Totaal aantal stemmen: 11

LucaS

Re: Onze nieuwe Technisch Directeur?

Bericht door LucaS »

Maar ligt het dan aan die mensen of aan de structuur van die club?
I think I lost my fucking headache
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Allereerst de mensen. Een organisatie met goede mensen en slechte structuur zal beter presteren dan omgekeerd. Er is geen (procesmatige) remedie voor incompetentie. Is mijn ervaring in ieder geval.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Cluijffert schreef: ma nov 17, 2025 8:05 am Misschien zou de discussie moeten gaan over wat nou een goed geleide voetbalclub is. En over een periode van 3-5 jaar kijken hoe een club het doet op aspecten als bijvoorbeeld:
  • resultaat (in competities)
  • transferresultaat
  • herkenbaarheid (duidelijke lijn qua voetbal en uitstraling)
  • talentmanagement
Als je een lijst hebt van clubs die voetbal technisch goed geleid worden, dan weet je ook wat voor mensen er mogelijk interessant zouden zijn. Anders dan random namen noemen.
Daarom noemde ik in een ander topic Chris O'Loughlin van Union Saint Gilloise als voorbeeld:
Marillion schreef: vr nov 14, 2025 4:56 pm Ondanks de flater met Mislintat heb ik geloof ik de voorkeur voor iemand van buitenaf. Een TD die bij een andere club al heeft bewezen om te kunnen zorgen voor stabiliteit. Niet 1 of 2 keer een hoogtepunt omdat alles toevallig op de goede plek viel maar constante prestaties die aan de bovenkant zitten van wat je van een club mag verwachten.

Het is lastig om dat concreet te vertalen naar personen want ik ken de markt gewoon heel erg slecht. Maar als voorbeeld: een club die het al meerdere jaren heel goed doet is Union Saint Gilloise en daar is Chris O'Loughlin de TD. Daar zit 'ie sinds 2019 dus dat is een mooie periode en ook echt het tijdperk waarin die club de stap naar de top in Belgie heeft gemaakt. Hoe hij werkt en wat het geheim bij die club is weet ik niet maar dit is denk ik wel een profiel van iemand die interesse zou hebben omdat Ajax dan echt wel een stap groter is.

Risico is dat zo'n type kandidaat intern weinig steun heeft omdat hij niemand kent en niet uit een kamp komt. Dus zo iemand moet snel succesvol zijn.
Die club is onder zijn leiding echt structureel beter geworden. Al beoordeel ik het slechts oppervlakkig en kan ik zijn rol daarom natuurlijk niet inschatten. Maar ze zijn structureel aangesloten bij de top in Belgie. Kopen voor kleine bedragen in en verkopen regelmatig met een mooie winst. En ze slagen er vervolgens met vervangers in om weer gelijk een goed niveau te halen.

Hij zit daar sinds 2019, dat is ook een mooie periode om iemand te beoordelen over een lange termijn. Dit is het type kandidaten waar ik naar zou zoeken. Inderdaad in de eerste plaats gebaseerd op de prestaties van de club. Er zijn ongetwijfeld meer van dit soort voorbeelden te vinden.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Goede suggestie!

Wat bij het beoordelen natuurlijk niet helpt is TDs van zeer vermogende clubs als target voor een club als ajax (zeker op dit moment), dat het altijd heeft moeten hebben van 'slimme aankopen' die eigen kweek aanvulden.

Net zo min als een geweldige scout verantwoordelijk maken, terwijl die op de andere vlakken weinig tot geen competenties heeft laten zien.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
zeux

Bericht door zeux »

Er zit wel een cruciaal verschil tussen Union Saint Gilloise en Ajax kwa context, historie en omringende dynamiek.

Ik zou dus een vijfde criterium toevoegen: mate van stressbestendigheid om bij een club te werken die geregeld meerdere 'colonnes' heeft en afwisselend haaienvijver en slangennest is. Met ook nog eens een complexe clubstructuur, waarbinnen allerlei figuren (te veel) macht hebben, zowel formeel als informeel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Cluijffert

zeux schreef: ma nov 17, 2025 10:50 am Er zit wel een cruciaal verschil tussen Union Saint Gilloise en Ajax kwa context, historie en omringende dynamiek.

Ik zou dus een vijfde criterium toevoegen: mate van stressbestendigheid om bij een club te werken die geregeld meerdere 'colonnes' heeft en afwisselend haaienvijver en slangennest is. Met ook nog eens een complexe clubstructuur, waarbinnen allerlei figuren (te veel) macht hebben, zowel formeel als informeel.
  • resultaat (in competities)
  • transferresultaat
  • herkenbaarheid (duidelijke lijn qua voetbal en uitstraling)
  • talentmanagement (incl. networking)
  • stressbestendigheid & organisatiesensitiviteit
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

zeux schreef: ma nov 17, 2025 10:50 am Er zit wel een cruciaal verschil tussen Union Saint Gilloise en Ajax kwa context, historie en omringende dynamiek.

Ja, dat is een lastige component. Hoeveel clubs zijn er uberhaupt die de complexiteit van Ajax benaderen?

Ik zou het misschien eerder zoeken in de vraag hoeveel ruimte er is voor een minder seizoen. Bij een club als AZ of Union kun je inderdaad wel een keer 3e, 4e of 5e worden. Maar daarmee beperk je jezelf ook wel heel erg. Je komt dan snel bij topclubs terecht en hoeveel TD's stappen op dit moment van een topclub over naar Ajax?
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Bij Anderlecht was en Man Utd is er ook nooit het geduld en begrip voor een daadwerkelijk opbouw seizoen. Misschien wel de belangrijkste driver van al die adhoc beslissingen die uiteindelijk tot de ondergang van deze voormalige topclubs heeft geleid.

Misschien begint het daar wel bij, acceptatie…
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het frustrerende is natuurlijk dat afgelopen seizoen het opbouwseizoen had moeten zijn. En dat het dat feitelijk ook was. Tot men helaas besloot om, in plaats van door te bouwen, de boel opnieuw met de grond gelijk te maken.

Nu moeten we blij zijn als we onszelf in de positie manoeuvreren om volgend seizoen weer een opbouwseizoen te hebben. Want daarvoor moeten we eerst een nieuwe TD en een nieuwe trainer vinden. En dat moet twee keer raak zijn. Of we dit seizoen die 3e plek nog pakken interesseert me eerlijk gezegd niet zo. Vergeet die CL nou maar even, je komt toch niet door die voorronde heen.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Nou, juist omdat afgelopen seizoen zo'n verfrissende en noodzakelijke breuk met het standaard ajax-verleden leek, was het alleen maar extra teleurstellend dat de incestueuze boezem van de club - en ik las gisteren dat dit blijkbaar met de beste bedoelingen gebeurt - er vervolgens (want geen geduld en geil op invloed uitoefenen) het netwerk ervoor heeft gezorgd dat FF werd 'weggepest'.

Positief is wel dat eindelijk de spotlight wordt gezet op het gekonkel van de bestuursraad/vereniging om hun macht uit te oefenen onder het mom van 'het beste voor de club'.

De nieuwe TD zal zich enerzijds daar tegen moet wapenen. Anderzijds moet de organisatie structuur dermate veranderen dat de professionele organisatie beschermd wordt tegen de gebruikelijk gladde groot Amsterdamse dealmakers die het allemaal veel beter denken te weten.
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Alle mensen binnen Ajax hebben nu ook een belang om naar de bestuursraad te wijzen he. Het leidt lekker af van het complete falen van Kroes en Hetinga. Vorig jaar heb ik niemand gehoord over de bestuursraad en in de tijd van Overmars en Ten Hag al helemaal niet. Het is bij Ajax vooral een rommeltje als het voor geen meter draait. De bestuursraad zal best invloed hebben, maar als je als Kroes je oren laat hangen naar Danny en de bestuursraad en je roeptoetert vervolgens in interviews ook dat Heitinga het nieuwe wereldwonder is, dan ben je gewoon een oelewapper. En dat geldt ook voor Beuker, Geelen of wie dan ook. Je bent toch geen knip voor de neus waard als je als directeur deze keuzes maakt? Jij moet toch tekenen? Jij bent toch de directeur met de grote waffel? Het leest wel heerlijk weg om dan te lezen dat Heitinga niet jouw keuze was, Keizer niet, Peereboom niet, Moro was de keuze van Farioli. Jaros van Heitinga. O'Connell idem. Soort van windowshoppen naar succesjes die je dan wel op je eigen conto kan schrijven.
Yopii

Bericht door Yopii »

De bestuursraad zal best invloed hebben, maar als je als Kroes je oren laat hangen naar Danny en de bestuursraad en je roeptoetert vervolgens in interviews ook dat Heitinga het nieuwe wereldwonder is, dan ben je gewoon een oelewapper. En dat geldt ook voor Beuker, Geelen of wie dan ook. Je bent toch geen knip voor de neus waard als je als directeur deze keuzes maakt?
Het is lastig werken als je constant ondermijnd wordt. Een directeur kan een club niet runnen vanuit een ivoren toren.

Kijk welke directeuren en commissarissen in de loop der tijd gesneuveld zijn, dat zijn echt niet allemaal sukkels geweest.

Veel kandidaten bedanken voor de eer, dat is niet voor niets. Zonder steun van de grootaandeelhouder (=vereniging=bestuursraad) begin je blijkbaar weinig. De lijntjes van binnen de vereniging naar de media zorgen ervoor dat directieleden en commissarissen worden beschadigd, de achterban neemt dat dan over.

Binnen de vereniging is bijvoorbeeld weerstand tegen vrouwen in bestuurlijke functies, het is een klef mannenwereldje. Lenderink en Gehrels werden zwartgemaakt, dickpics en billenknijpen geen probleem. Binnen Ajax zijn heel veel oudere tot oude leden met een belegen wereldbeeld.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Yopii schreef: wo nov 19, 2025 12:40 pmKijk welke directeuren en commissarissen in de loop der tijd gesneuveld zijn, dat zijn echt niet allemaal sukkels geweest.
En al was dat wel zo, dan is het wellicht verstandig om te overwegen in hoeverre de perverse invloed van bepaalde verenigingsleden er niet voor zorgt dat de niet-sukkels ofwel niet in aanmerking komen, ofwel geen interesse hebben.
Veel kandidaten bedanken voor de eer, dat is niet voor niets. Zonder steun van de grootaandeelhouder (=vereniging=bestuursraad) begin je blijkbaar weinig. De lijntjes van binnen de vereniging naar de media zorgen ervoor dat directieleden en commissarissen worden beschadigd, de achterban neemt dat dan over.
Dit dus ondermeer.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Yopii

Bericht door Yopii »

Wat Jordi betreft, waarom komen ze bij hem uit? Wat biedt zijn CV? Welke ervaring heeft hij als TD, hoe heeft hij het gedaan bij zijn vorige clubs?

Op basis van zijn naam mag je hem uiteraard niet aanstellen. Hij is niet zijn vader, hij is Jordi. Hij is geen Amsterdammer maar een Spanjaard met Nederlandse roots, bijvoorbeeld.

Ik mag hopen dat hij het niet ziet als een morele plicht.
Arthur

Bericht door Arthur »

Yopii schreef: do nov 20, 2025 10:37 am Wat Jordi betreft, waarom komen ze bij hem uit? Wat biedt zijn CV? Welke ervaring heeft hij als TD, hoe heeft hij het gedaan bij zijn vorige clubs?

Op basis van zijn naam mag je hem uiteraard niet aanstellen. Hij is niet zijn vader, hij is Jordi. Hij is geen Amsterdammer maar een Spanjaard met Nederlandse roots, bijvoorbeeld.

Ik mag hopen dat hij het niet ziet als een morele plicht.
De vraag stellen is hem beantwoorden.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Tot nu toe heeft hij nooit interesse gehad in een rol bij Ajax. Ik kan me niet voorstellen dat het nu ineens anders ligt. Uitgerekend op het moment dat er sprake is van de ultieme slangenkuil. En dan met zijn profiel erin stappen?

Dit nog los van de vraag hoe geschikt hij überhaupt is als kandidaat. Want zo dik is zijn CV inderdaad niet.
Nil volentibus arduum
Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty »

Heeft Jordi Cruijff überhaupt een gevoel bij Ajax? Zoveel tijd heeft hij niet doorgebracht op de club en zijn band is vooral als de zoon van. Lijkt me toch wel een andere manier van kijken naar Ajax-DNA.

Het is verder lastig te beoordelen of hij echt geschikt is, zoals Marilion ook aangeeft. De succesjes in kleine voetballandjes zijn leuk, maar is dat dan voldoende? Zou hij genoemd worden als mogelijke kandidaat wanneer zijn naam niet Cruijff was? Want dat zou het criteria moeten zijn. Er is van de zomer al gekozen voor een trainer met een Ajax-verleden die dankzij het Ajax-DNA de job kreeg die hij anders nooit zou hebben gekregen op basis van zijn CV. Laten we alsjeblieft niet weer een soortgelijke fout maken met de TD.
Tijd voor iets nieuws.
Arthur

Bericht door Arthur »

Op zich is hij wel een kandidaat waar zowel degenen die Ajax-DNA belangrijk vinden als degenen die liever een buitenstaander willen achter kunnen staan.
Maar uiteraard valt of staat alles met kwaliteit en ik kan die niet beoordelen.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter »

Krijgen we zometeen Patje Kluivert als trainer ofzo.

Kan me echt niet voorstellen dat ze bij Cruijff uitkomen. Kun je net zo goed Seedorf weer eens bellen en kijken hij weg wil bij die Iraanse club. :smallgrin.gif:
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Hij is 7 jaar TD geweest bij andere clubs... Hij heeft dus 7 jaar meer ervaring dan Kroes toen die begon?

Yopii

Bericht door Yopii »

Heeft Jordi Cruijff überhaupt een gevoel bij Ajax? Zoveel tijd heeft hij niet doorgebracht op de club en zijn band is vooral als de zoon van. Lijkt me toch wel een andere manier van kijken naar Ajax-DNA.
Indirect. Zijn vader hield van Ajax. Hij hield en houdt van zijn vader.
Jordi Cruijff vertelt over onverwoestbare band tussen vader Johan en Ajax: 'Rode draad in zijn leven'
18 maart 2025 09:10 door Bart Veenstra 16
Bron De Telegraaf

Wie aan Ajax denkt, denkt al snel aan clubicoon Johan Cruijff. In een interview met De Telegraaf vertelt Jordi Cruijff over de 'onverwoestbare band' die zijn vader had met de Amsterdamse club, die dinsdag zijn 125ste verjaardag viert. 'Als je drie of vier keer terugkomt bij een club – als speler, een soort technisch directeur, trainer en om via de Fluwelen Revolutie Ajax weer op koers te krijgen –, dan weet je gewoon: dat is wederzijdse liefde', zegt hij.

'Die onverwoestbare band is ontstaan toen mijn vader 12 was en zijn vader, mijn opa, op 45-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartstilstand overleed', vertelt Jordi Cruijff in het interview. Hij geeft aan dat je in slechte tijden je vrienden leert kennen. 'Ajax hielp mijn vader elke keer overeind als hij was gevallen en werd samen met FC Barcelona zijn beste vriend. Ajax en Cruijff zijn altijd één.'

De vader van Johan Cruijff overleed al op vroege leeftijd en dat zorgde ervoor dat het leven van Johan op zijn kop stond. De groentewinkel (van zijn vader) ging dicht en moeder Cruijff stond er met twee kinderen alleen voor. 'Op die jonge leeftijd je vader verliezen, kan je leven op een heel negatieve manier veranderen en ervoor zorgen dat je de balans kwijtraakt', zegt Jordi Cruijff. 'Maar Ajax heeft hem goed opgevangen, voelde in die moeilijke fase als een tweede huis waar hij altijd terechtkon en werd de rode draad in zijn leven. Een voetballer die de top haalt, zal nooit vergeten waar zijn jeugd lag.'

'Als ik zie hoe gerespecteerd en geliefd Cruijff na zo veel jaar nog is, dan is dat superspeciaal'
Cruijff won bij Ajax vele prijzen en dat maakt zijn zoon Jordi trots. 'Maar uiteindelijk gaat het over het leven. Wat je achterlaat. En als ik zie hoe gerespecteerd en geliefd hij na zo veel jaar nog is, dan is dat superspeciaal. In Nederland en Spanje, maar ook ver daarbuiten, kom ik mensen uit verschillende generaties tegen die Johan Cruijff op hun eigen manier hebben beleefd en geëmotioneerd raken als het over hem gaat.'
Ik heb nooit ergens gehoord of gelezen dat Jordi zelf speciale gevoelens bij Ajax heeft, hij is op jonge leeftijd naar Barcelona vertrokken.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Voor het eerst in zo'n zware functie, uitgerekend bij de club waar het stadion de naam van je vader draagt? Dan zou hij in een positie komen waar hij misschien wel meer dan ooit de zoon van is.
peter schreef: do nov 20, 2025 3:46 pm Krijgen we zometeen Patje Kluivert als trainer ofzo.

Kan me echt niet voorstellen dat ze bij Cruijff uitkomen. Kun je net zo goed Seedorf weer eens bellen en kijken hij weg wil bij die Iraanse club. :smallgrin.gif:
Hij werkte erg goed samen met Bosz geloof ik. Haalt 'ie hem weg uit Eindhoven. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum
Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules »

Yopii schreef: do nov 20, 2025 4:33 pm Indirect. Zijn vader hield van Ajax. Hij hield en houdt van zijn vader.
Is dat nog steeds zo na het lezen van de biografie van Auke Kok? Of is de liefde voor zijn vader ietwat bekoeld? :hypocrite.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.
Yopii

Bericht door Yopii »

Dat boek ligt inmiddels waar het hoort:

https://ramsj.nl/winkel/johan-cruijff/

Die pulp lees ik niet. :smallgrin.gif:
Voor het eerst in zo'n zware functie, uitgerekend bij de club waar het stadion de naam van je vader draagt? Dan zou hij in een positie komen waar hij misschien wel meer dan ooit de zoon van is.
Daarom zou ik het niet doen als ik hem was.
Lionel

Bericht door Lionel »

Arthur schreef: do nov 20, 2025 3:40 pm Op zich is hij wel een kandidaat waar zowel degenen die Ajax-DNA belangrijk vinden als degenen die liever een buitenstaander willen achter kunnen staan.
Maar uiteraard valt of staat alles met kwaliteit en ik kan die niet beoordelen.
Dit dus.

Tegelijkertijd kan zijn naam ons ook wel helpen. Scheelt wel of je Cruijff heet of Kroes.
IK GELOOF!!!!!!
Plaats reactie