Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: Hoe ziet jouw ideale RvC / directie / trainersstaf eruit?

Bericht door GangstaRiB »

Dat waren andere tijden. Nu staat er achter ieder talent een heel team aan makelaars/agenten/familie.

Mijn impopulaire mening is dat Kroes wel de professional is/was om Ajax te leiden. Maar goed, dat is geschiedenis.

Het probleem is de amateuristische vereniging die zich mengt in de professionele tak. Ze hebben allemaal goede bedoelingen, maar het is een kakefonie van meningen en belangen.

En ik blijf het vreemd vinden dat Blind zoveel jaar in dienst van Ajax is kunnen blijven, ondaks allerlei uitstapjes met Louis en gesnabbel bij Ziggo. Dat is typisch zo iemand die denkt dat de organisatie het wel red en dat hij op afstand de boel onder controle kan houden. Exact dezelfde reden waardoor hij (Blind), Van Basten, etc etc als trainers ten onder gingen.

Dus het heeft volgens mij ook geen zin om Ajax van de beurs te halen, want die groep van amateurs die snode plannetjes hebben, blijft bestaan. En dan gaan ze niet achter de RVC aan, maar dan is er wel een andere directeur die ze op de korrel nemen.

Ajax heeft iemand nodig in de professionele tak, die schijt heeft aan de vereniging. Farioli had daar schijt aan, verstond de taal niet en nam gewoon een ploeg assistenten mee en deed zijn ding. Overmars en Ten Hag (knabbel en babbel) deden niet voor niets alles met z'n 2-en.
En de vereniging maar zeiken dat Farioli geen 4-3-3 aanvallende voetbal speelde... daarom moest Sjonnie komen... :excited.gif:
Whitey on the moon.
Yopii

Bericht door Yopii »

Dat waren andere tijden. Nu staat er achter ieder talent een heel team aan makelaars/agenten/familie.
Het is juist van alle tijden - ook Van Basten had een groot ego, hij nam niet zomaar iets aan.

Teamgericht opleiden (de AZ/Adriaanse-methode, zeg maar, die ook LVG voorstaat) brengt vooral dienende spelers voort. Een trainer die alles voorkauwt, haalt het creatieve uit spelers. Toppunt van deze benadering was dat een assistent van LVG bij Man. Utd (zijn naam vergeten, was zo'n videoanalist) de aanvallers, allemaal spelers met meer ervaring op het hoogste niveau dan hij, ging vertellen hoe vaak ze in het strafschopgebied de bal moesten raken. Het is de zienswijze van coaches met enorme ego's...

Je ziet het over de hele linie in het Nederlandse voetbal, waar zijn de topaanvallers? :confused.gif:

Cruijff zei daarover: 'Bij de jeugd moet je leraren hebben, geen coaches.'

Je kunt het wel zien, maar dan moet je het ook nog doorhebben, dat wil zeggen: hoe pak je dit aan? Hoe blijf je constant innoveren? Dat moet in een opleider zitten.

Bij Ajax zijn ze enorm tevreden over zichzelf. Dat staat innovatie in de weg. De opleiding is niet goed genoeg, die is veruit de duurste in Nederland en niet eens de beste. Een kudde jeugdinternationals bij andere BVO's wegkopen in de hoop dat er iets bij zit, kan ik ook. :excited.gif:
Ajax heeft iemand nodig in de professionele tak, die schijt heeft aan de vereniging. Farioli had daar schijt aan, verstond de taal niet en nam gewoon een ploeg assistenten mee en deed zijn ding. Overmars en Ten Hag (knabbel en babbel) deden niet voor niets alles met z'n 2-en.
Overmars deed weinig aan de jeugdopleiding en werkte vanuit zijn gevoel, daardoor was hij niet gevaarlijk. Met name de Toekomst/jeugdopleiding is het domein van de vereniging. Structureel heeft hij niets verbeterd, het was ad-hocbeleid.
En ik blijf het vreemd vinden dat Blind zoveel jaar in dienst van Ajax is kunnen blijven, ondaks allerlei uitstapjes met Louis en gesnabbel bij Ziggo. Dat is typisch zo iemand die denkt dat de organisatie het wel red en dat hij op afstand de boel onder controle kan houden. Exact dezelfde reden waardoor hij (Blind), Van Basten, etc etc als trainers ten onder gingen.
Dat zijn verschillende situaties. Ajax is sowieso een moeilijke club, er worden niet voor niets zoveel trainers ontslagen, en zeker niet alleen ex-topspelers. We hebben ze in alle soorten en maten gehad.

Van Basten is heel erg vol van zichzelf, hij is nooit een empathisch persoon geweest. Blind is een meeloper, Heitinga heeft de kwaliteiten niet, enz.

Kijk je naar andere clubs, dan worden daar ook veel trainers ontslagen. Het moet maar net passen. Met name het transferbeleid is erg belangrijk. Ajax kan nu Ten Hag aanstellen, maar die gaat met de huidige groep ook geen potten breken.
Mijn impopulaire mening is dat Kroes wel de professional is/was om Ajax te leiden. Maar goed, dat is geschiedenis.
Hij is niet voor niets geschiedenis, hij heeft de al niet zo sterke selectie nog verder verzwakt. Hij zal het goed bedoeld hebben, maar hij is geen TD. Alleen saneren is niet genoeg.
GangstaRiB

De Toekomst is het domein van de vereniging? Zie je, daar maak jij ook de fout.

De vereniging zijn de amateurs of andere slappe ouwehoeren die lekker op zaterdagmiddag een balletje gehakt moeten eten en daarna op de bank moeten ploffen.

De professionele tak, inclusief de jeugdopleiding moet door professionals geleid worden. En ja, professionals zijn er in alle soorten en maten. Bekende oud-voetballers of ex-gymleraren, het maakt niet uit als ze maar goed zijn.

En dat wordt dus constant ondermijnt door de vereniging met zogenaamd Ajax-dna.

Kijk naar AZ en PSV. Altijd relatieve rust. Maar bij Ajax wil iedere bijdehande lulhannes zich als een wethouder Hekking bemoeien met van alles en nog wat. En als je daar als professionele bestuurder iets aan wil doen, wordt je door diezelfde "vereniging" met een mes in je rug gestoken.

Die vereniging en de invloed daarvan op de professionele tak, lijkt mij de kern van het probleem. Maar ik geloof wel het probleem met 70% van de aandelen. :smallgrin.gif:
Whitey on the moon.
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Kroes was zonder de vereniging nooit TD geworden, Gangsta. Hij is juist een prime example van de foute invloed van de bestuursraad. En hij heeft hopeloos gefaald.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Yopii

Bericht door Yopii »

Mr. Ajax schreef: wo nov 19, 2025 2:51 pm Kroes was zonder de vereniging nooit TD geworden, Gangsta. Hij is juist een prime example van de foute invloed van de bestuursraad. En hij heeft hopeloos gefaald.
Precies. Hij bleek een beginneling te zijn.

Van 5 april 2024:
Nieuwe ontwikkelingen in Amsterdam: een (ruime) meerderheid van de bestuursraad van Ajax pleit voor een terugkeer van Alex Kroes, meldt De Telegraaf. De algemeen directeur is sinds dinsdag geschorst. De bestuursraad is namens de vereniging Ajax met 73 procent van de aandelen grootaandeelhouder en daarmee een belangrijk orgaan binnen de club. Kroes is sinds dinsdag geschorst, omdat hij met voorkennis heeft gehandeld. Volgens de ochtendkrant komt de bestuursraad door de roep om de terugkeer van Kroes 'nog meer op ramkoers te liggen' met de raad van commissarissen. 'Het wegsturen van de commissarissen wordt nu serieus overwogen', klinkt het. De bestuursraad is van mening dat de straf die Kroes heeft opgelegd gekregen 'buitenproportioneel' is. "Alsof hij de doodstraf krijgt voor door rood licht fietsen", zegt een betrokkene. De raad van commissarissen schiet in de controlerende rol tekort volgens de bestuursraad.
De berstuursraad heeft de benoeming van Kroes erdoor geramd.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Wel met de kanttekening dat je die gebeurtenissen moet zien in de tijd waarop het gebeurde. Hij zou TD worden, toen ineens niet, terwijl het seizoen op komst was. Het was een vrij dramatisch moment om last minute af te zien van die benoeming simpelweg omdat je eigenlijk niet de tijd had om nog een andere kandidaat te werven die nog wat zou kunnen doen in die transferperiode.

Maar hij was los van die gebeurtenis natuurlijk al wel een kandidaat met steun uit de vereniging die anders zeer waarschijnlijk niet op de lijst van kandidaten had gestaan. Dat klopt volgens mij wel ja.
Nil volentibus arduum
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

Marillion schreef: wo nov 19, 2025 6:37 pm Wel met de kanttekening dat je die gebeurtenissen moet zien in de tijd waarop het gebeurde. Hij zou TD worden, toen ineens niet, terwijl het seizoen op komst was. Het was een vrij dramatisch moment om last minute af te zien van die benoeming simpelweg omdat je eigenlijk niet de tijd had om nog een andere kandidaat te werven die nog wat zou kunnen doen in die transferperiode.

Maar hij was los van die gebeurtenis natuurlijk al wel een kandidaat met steun uit de vereniging die anders zeer waarschijnlijk niet op de lijst van kandidaten had gestaan. Dat klopt volgens mij wel ja.
Hij was kandidaat om Algemeen Directeur te worden. TD was de quick-fix van zijn vrinden van de zaterdag amateurs om hun maatje toch een fijn baantje binnen ajax te regelen. Dat is de treurige waarheid en toont nog maar eens aan dat (het leeuwendeel) van de bestuursraad er echt alleen voor zichzelf en hun netwerkje zit. Niet voor ajax.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Oh ja, dat is waar ook. Hoe zat het dan ook alweer met de TD positie?

Het gekke was dat hij eerder al TD zou worden maar toen nam Ajax ineens de afslag Mislintat. Toen kwam hij later ineens in aanmerking voor de AD post om na dat aandelen gedoe alsnog TD te worden. Dat geeft wel aan dat het kennelijk voor de vereniging vooral belangrijk was om hem naar binnen te brengen. De specifieke positie leek minder relevant.
Nil volentibus arduum
GangstaRiB

Kroes had z’n sporen verdiend. Dus die keuze was logisch. Maar ik hoor en lees nu via verschillende kanalen dat Kroes ook figuurlijk tegen muren opliep. Uiteindelijk wordt iedereen slachtoffer.
Whitey on the moon.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik denk dat hij oprecht dacht alles in beweging te kunnen krijgen. Wellicht gebaseerd op zijn ervaring bij Eagles. Maar dan heeft 'ie de boel lelijk onderschat. Op zichzelf wel opvallend voor iemand die uit de hoek van de vereniging komt. Ben ook wel benieuwd hoe dat dan ging. Had hij steun om in positie te komen maar niet voor de keuzes die hij wilde maken?

Mijn grootste vraagteken blijft hoe je als club eerst bij Farioli kunt uitkomen en daarna bij Heitinga. Heb helemaal geen zin om iemand specifiek wel of niet de schuld te geven. De aanstelling van een trainer is in goede en in slechte tijden een keuze van de TD. Maar er heeft natuurlijk enorm veel gespeeld in die periode. Dat zou een serie waardig zijn. Misschien nog niet eens zo'n slecht idee want daar valt meer aan te verdienen dan aan onze prestaties op het moment.
Nil volentibus arduum
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

GangstaRiB schreef: wo nov 19, 2025 10:04 pmKroes had z’n sporen verdiend. Dus die keuze was logisch. Maar ik hoor en lees nu via verschillende kanalen dat Kroes ook figuurlijk tegen muren opliep. Uiteindelijk wordt iedereen slachtoffer.
Als wat precies had hij zijn sporen verdiend? Niet als TD in ieder geval. Ook niets als AD trouwens.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
GangstaRiB

Bert schreef: do nov 20, 2025 7:40 am
GangstaRiB schreef: wo nov 19, 2025 10:04 pmKroes had z’n sporen verdiend. Dus die keuze was logisch. Maar ik hoor en lees nu via verschillende kanalen dat Kroes ook figuurlijk tegen muren opliep. Uiteindelijk wordt iedereen slachtoffer.
Als wat precies had hij zijn sporen verdiend? Niet als TD in ieder geval. Ook niets als AD trouwens.
Oprichter van SEG. Medebestuurder GAE, die sindsdien een stabiele subtopper is geworden. Bestuurder bij AZ.

Hij weet hoe het wereldje werkt. Dat in tegenstelling tot, pak-em-beet, Blind die niet verder dan de kleedkamer mores is gekomen. Dat stoort mij zo ontzettend aan deze hele puinhoop. De grootste incapabelen blijven buiten schot, of die gooien zelf stilletjes de handdoek nadat de schade is berokkent.

Daarom ben ik heel erg benieuwd wie er nu aangesteld gaat worden. Kroes krijgt overduidelijk de zwarte piet toegespeeld. De vraag is, wie kan deze olietanker wel omdraaien?
Whitey on the moon.
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert »

Dat is wel heel algemeen allemaal. Laten we een keer mensen aanstellen die bewezen hebben de kwaliteiten te hebben die ze nodig hebben voor de specifieke functie die ze zullen vervullen.

Dan valt Blind gelijk af, want hij heeft weinig kwaliteiten buiten de kroeg. Maar Kroes kan dan ook onmogelijk in aanmerking komen voor een functie als TD, want zaakwaarnemer spelen is heel wat anders dan de verantwoordelijkheid dragen voor de samenstelling van een complementaire selectie. En dat is gebleken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!
Cluijffert

Bericht door Cluijffert »

GangstaRiB schreef: wo nov 19, 2025 10:04 pm Kroes had z’n sporen verdiend. Dus die keuze was logisch. Maar ik hoor en lees nu via verschillende kanalen dat Kroes ook figuurlijk tegen muren opliep. Uiteindelijk wordt iedereen slachtoffer.
Oprechte vraag, vanwaar die bijna blinde adoratie van Kroes? Was het dat kleine jaar in Alkmaar? Of zijn rol als grootaandeelhouder en medebestuurslid bij GA Eagles waarin je causaliteit denkt te herkennen met de promotie vanuit de eerste divisie?

Want het feit dat ie een succesvol voetbalmakelaardij kantoor heeft mede-opgericht, is zonder discussie knap, maar zegt niets over verdiende sporen die relevant zijn voor zijn rol bij ajax - zeker niet het voetbaltechnische deel.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.
Yopii

Bericht door Yopii »

Oprichter van SEG. Medebestuurder GAE, die sindsdien een stabiele subtopper is geworden. Bestuurder bij AZ.

Op basis hiervan gaf ik het een kans, toen Kroes doorschoof naar de functie van TD, nadat zijn morele kompas zoek was geraakt.

Echter, ik vind zijn CV flinterdun, zijn rol voorheen was niet geheel duidelijk: wat deed hij precies? Bij AZ was hij in elk geval geen TD, maar iets onbelangrijks.

Ik vind dat we hem moeten beoordelen op zijn functioneren bij Ajax, hij heeft geen indruk gemaakt. Waarom bleef hij achter Moro aanlopen terwijl iedereen wist dat we andere prioriteiten hadden? Waarom doet hij net alsof het totaal onverwacht was dat Brobbey pas laat werd verkocht, die jongen had stats van niets. Waarom vijftien miljoen neerleggen voor een speler die 'plotseling op de markt kwam', en niet gewoon de prioriteitenlijst volgen? :confused.gif:

Kijken we naar de harde feiten, dan heeft hij gefaald. Dat heeft niets met druk vanuit de vereniging te maken. De aanstelling van Heitinga kun je wel in dat licht zien, maar uiteindelijk kiest hij er zelf voor zijn oren te laten hangen naar al die clubmensen. Zoals Cruijff ooit zei: 'Je kunt beter met je eigen idee ten onder gaan dan met dat van een ander.' Laat ik het zo zeggen: de druk neemt toe als je je gevoelig toont voor die druk. Dat had Kroes moeten weten, hij kent Ajax door en door. Dat een buitenstaander zich op de situatie verkijkt, snap ik wel, maar Kroes? Die wist toch waar hij aan begon? :confused.gif:
GangstaRiB

Cluijffert schreef: do nov 20, 2025 9:13 am
GangstaRiB schreef: wo nov 19, 2025 10:04 pm Kroes had z’n sporen verdiend. Dus die keuze was logisch. Maar ik hoor en lees nu via verschillende kanalen dat Kroes ook figuurlijk tegen muren opliep. Uiteindelijk wordt iedereen slachtoffer.
Oprechte vraag, vanwaar die bijna blinde adoratie van Kroes? Was het dat kleine jaar in Alkmaar? Of zijn rol als grootaandeelhouder en medebestuurslid bij GA Eagles waarin je causaliteit denkt te herkennen met de promotie vanuit de eerste divisie?

Want het feit dat ie een succesvol voetbalmakelaardij kantoor heeft mede-opgericht, is zonder discussie knap, maar zegt niets over verdiende sporen die relevant zijn voor zijn rol bij ajax - zeker niet het voetbaltechnische deel.
Het is geen blinde adoratie. Ik vind hem opereren als een professional en ja, voor de duidelijkheid, hij heeft ook fouten gemaakt, maar hij krijgt de volle laag als titulair TD terwijl de rest stilletjes schuilt of bij Ziggo zit te snabbelen.

Hij zit nu in 2de jaar. Eerste jaar vrij succesvol met een out-of-the-box keuze voor Farioli. Heeft het salarishuis onder controle gekregen. Tweede jaar veel gesaneerd (wat volgens sommigen hier een peuleschil is....) en zat fout met de aanstelling van Heitinga. De selectie an-sich is goed genoeg voor minimaal een top 3 klassering.
Whitey on the moon.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: do nov 20, 2025 10:00 am ... Dat een buitenstaander zich op de situatie verkijkt, snap ik wel, maar Kroes? Die wist toch waar hij aan begon? :confused.gif:
Dat is opmerkelijk ja. Ik ben benieuwd naar zijn gedachten op dat punt. Had hij het idee dat hij de wind mee zou hebben omdat hij een kandidaat vanuit de vereniging was?
Nil volentibus arduum
Toppie

Bericht door Toppie »

Kan het niet zo zijn dat als Cruijff Junior komt alsnog EtH na de winterstop instroomt ?
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, in principe wel. Als Cruijff het ziet zitten om Ten Hag binnen te halen en Ten Hag het ziet zitten om met Cruijff als TD te werken.

Grote voordeel van een trainer halverwege het seizoen aanstellen is dat hij alvast een half seizoen de tijd heeft om de schade op te nemen en een plan te maken richting de zomer en volgend seizoen. Een tussentijdse instap heeft wat mij betreft vooral voordelen richting komend seizoen in plaats van dit seizoen nog iets te proberen te redden.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Hij zit nu in 2de jaar. Eerste jaar vrij succesvol met een out-of-the-box keuze voor Farioli. Heeft het salarishuis onder controle gekregen. Tweede jaar veel gesaneerd (wat volgens sommigen hier een peuleschil is....) en zat fout met de aanstelling van Heitinga. De selectie an-sich is goed genoeg voor minimaal een top 3 klassering.
En zijn aankopen? Die zijn niet best.

Ik vind dat we erop achteruit gegaan is. Saneren door je beste spelers te vervangen door... wie ook alweer... zo kan ik ook saneren. Hij heeft nog niet één vacature ingevuld met een daadwerkelijke versterking.

Minimaal een top-3-klassering, ik moet het nog zien.

Ik vind ook dat de aanstelling van Heitinga niet zomaar een vergissing is. Kroes heeft dus niet de ruggengraat om de druk vanuit de vereniging te weerstaan. Alleen daarom al is hij ongeschikt. Het leidt namelijk tot een zwabberbeleid - Farioli en Heitinga, serious? :confused.gif:
GangstaRiB

Yopii schreef: do nov 20, 2025 1:26 pm

Ik vind dat we erop achteruit gegaan is. Saneren door je beste spelers te vervangen door... wie ook alweer... zo kan ik ook saneren. Hij heeft nog niet één vacature ingevuld met een daadwerkelijke versterking.

Ik vind ook dat de aanstelling van Heitinga niet zomaar een vergissing is. Kroes heeft dus niet de ruggengraat om de druk vanuit de vereniging te weerstaan. Alleen daarom al is hij ongeschikt. Het leidt namelijk tot een zwabberbeleid - Farioli en Heitinga, serious? :confused.gif:
Hato was niet te houden. Hendo idem. Brobbey wilden wij zelfs allemaal van af.

Taylor is een voorbeeld van iemand waarvan de transfer tegengehouden is vanwege zijn marktwaarde. En Taylor was vorig jaar een van de besten.

Ik vind dat er wel degelijk goed is ingekocht, maar de trainer Sjonnie heeft er een teringbende van gemaakt. Iedere vorm van plezier en vertrouwen is eruit gezogen.

En het grappige is dat Farioli (ook door jou) vorig jaar is afgebrand, want het spel was niet om aan te gluren. Dus de druk om hem te vervangen was immens, zowel binnen de organisatie als in de media. Kroes heeft meerdere keren gezegd dat hij eigenlijk FF wilde behouden, maar dat is niet gelukt. Stel dat FF wel was gebleven, dan weet ik zeker dat Kroes daarvoor de volle laag zou krijgen. Want dan zou constant worden teruggegrepen op het mislopen van het kampioenschap.

Dus het is achteraf makkelijk lullen, maar Kroes zijn enige fout is zijn verantwoordelijkheid in het aanstellen van Heitinga. Al blijf ik vermoeden dat dit niet zijn keuze was. Want ons Scholletje was er natuurlijk ook niet vies van om hier en daar te stoken dat Farioli maar niks was.... remember.. Schollettje wilde Frank de Boer ipv FF, dus dat weet je gelijk op welk nivo zo'n vent acteert.
Whitey on the moon.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

GangstaRiB schreef: vr nov 21, 2025 1:33 pm
Yopii schreef: do nov 20, 2025 1:26 pm

Taylor is een voorbeeld van iemand waarvan de transfer tegengehouden is vanwege zijn marktwaarde. En Taylor was vorig jaar een van de besten.

Ik vind dat er wel degelijk goed is ingekocht, maar de trainer Sjonnie heeft er een teringbende van gemaakt. Iedere vorm van plezier en vertrouwen is eruit gezogen.

En het grappige is dat Farioli (ook door jou) vorig jaar is afgebrand, want het spel was niet om aan te gluren. Dus de druk om hem te vervangen was immens, zowel binnen de organisatie als in de media. Kroes heeft meerdere keren gezegd dat hij eigenlijk FF wilde behouden, maar dat is niet gelukt. Stel dat FF wel was gebleven, dan weet ik zeker dat Kroes daarvoor de volle laag zou krijgen. Want dan zou constant worden teruggegrepen op het mislopen van het kampioenschap.

Dus het is achteraf makkelijk lullen, maar Kroes zijn enige fout is zijn verantwoordelijkheid in het aanstellen van Heitinga. Al blijf ik vermoeden dat dit niet zijn keuze was. Want ons Scholletje was er natuurlijk ook niet vies van om hier en daar te stoken dat Farioli maar niks was.... remember.. Schollettje wilde Frank de Boer ipv FF, dus dat weet je gelijk op welk nivo zo'n vent acteert.
Hoe zie jij dan het niet vervangen van twee belangrijke basisspelers in combinatie met je constatering dat er goed is ingekocht?
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

En het grappige is dat Farioli (ook door jou) vorig jaar is afgebrand, want het spel was niet om aan te gluren.
Niet waar, ik heb alleen gesteld dat hij niet echt een oplossing had voor de wedstrijden tegen zwakkere teams. Dat is ons uiteindelijk ook opgebroken.

En nu teruggevallen naar zijn oude niveau. Je moet het ijzer smeden als het heet is, maar Kroes dacht dat Taylor 35-40 miljoen waard was. :aai.gif:
Waar, maar wat is er mis met goede vervangers?
Stel dat FF wel was gebleven, dan weet ik zeker dat Kroes daarvoor de volle laag zou krijgen. Want dan zou constant worden teruggegrepen op het mislopen van het kampioenschap.
Natuurlijk, het was gewoon heel erg slecht.
Of FF ook in zijn tweede seizoen goed had gepresteerd is de vraag. Heel veel ging vorig seizoen op wilskracht. En dan is de selectie ook nog minder geworden.
FF is niet achterlijk, die werkt hard aan zijn CV. Met Kroes aan het roer is er op den duur weinig eer te behalen.
Kroes zijn enige fout is zijn verantwoordelijkheid in het aanstellen van Heitinga. Al blijf ik vermoeden dat dit niet zijn keuze was.
Dit is een karikatuur van de werkelijkheid. Hoe kom je erop? :confused.gif:
'Farioli ontsloeg feitelijk amateuristisch Ajax, ook woeduitbarsting Kroes'

Francesco Farioli vond de organisatie bij Ajax te amateuristisch en zag op korte termijn geen mogelijkheden om door te groeien naar 'Champions League-niveau'. Daarom besloot de Italiaan zelf eieren voor zijn geld te kiezen. Ook Alex Kroes worstelde met de trage besluitvorming, zo blijkt uit het vrijdag verschenen Het Ajax-DNA.

Het boek is kritisch over het opereren van Kroes, meldt Het Parool. De technisch directeur worstelde met de 'stroperige besluitvorming' binnen Ajax. Begin 2025 was de maat vol voor hem toen het niet lukte om aanwinst Oliver Edvardsen op tijd in te schrijven voor de Klassieker tegen Feyenoord. Een woedeuitbarsting volgde. 'Het was een zwarte dag voor Alex', stelt een betrokkene over de 'driftbui'.

Kroes staat echter niet alleen in zijn kritiek op de Ajax-organisatie. Het was voor Farioli reden om het hazenpad te kiezen. De Italiaan vond 'de interne organisatie te amateuristisch om op korte termijn door te groeien naar Champions League-niveau', schrijft Het Parool. 'Daarmee ontsloeg de trainer feitelijk de club, wat zelden is vertoond. Farioli ergerde zich groen en geel aan wat hij binnenskamers ‘het trage Ajax’ noemde.'

In Het Ajax-DNA komt ook de desastreuze ontknoping van de titelstrijd aan bod. De zenuwen in de selectie liepen flink op in die laatste weken. 'De trainer verbood de spelers in de aanloop naar hun eigen wedstrijd de topper tussen Feyenoord en PSV te kijken. Op de training ging in diezelfde periode Wout Weghorst volgens Farioli zo hard de duels in, dat ploeggenoten vreesden voor blessures. De spits verliet hoofdschuddend het trainingsveld', klinkt het.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Waar zou die traagheid nou vandaan komen? Ik begreep van de week dat veranderingen op de Toekomst een traag en moeizaam proces is omdat je dan langs de vereniging moet. Maar dat argument gaat bij het afronden van een transfer niet op neem ik aan.

Hoe kan het nou dat zoiets bij Ajax altijd lang duurt? En zie je dat over de hele breedte van de organisatie?
Nil volentibus arduum
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Marillion schreef: vr nov 21, 2025 6:20 pm Waar zou die traagheid nou vandaan komen? Ik begreep van de week dat veranderingen op de Toekomst een traag en moeizaam proces is omdat je dan langs de vereniging moet. Maar dat argument gaat bij het afronden van een transfer niet op neem ik aan.

Hoe kan het nou dat zoiets bij Ajax altijd lang duurt? En zie je dat over de hele breedte van de organisatie?
Kroes viel/valt echt op met die traagheid van handelen, dat is inmiddels zijn grootste kenmerk. En dat heeft dus echt niet met de vereniging en/of club structuur te maken. We hebben zat TD’s gehad die er geen 6 weken over deden om een speler te halen. Ik vind het dan ook best ironisch/grappig dat hij nu is gevraagd om aan te blijven vanwege zijn onderhandelingsvaardigheden.

Stellen dat ie goed heeft ingekocht vind ik verder niet serieus te nemen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Plaats reactie