AFC Ajax - FC Groningen zo 30-11 (20:00)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

LucaS

Re: AFC Ajax - FC Groningen zo 30-11 (20:00)

Bericht door LucaS »

Het is niet heel erg goed hè?
I think I lost my fucking headache
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Het is zeker matig. Het is allemaal zo statisch. En ondanks dat Ajax de wedstrijd redelijk controleert, krijgt Groningen toch nog voldoende kansen en dat moet toch wel zorgen baren.

Vraag me ook af wie de slechtere keeper is, Vaessen of Jaros.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

Punten binnenharken. Hoe en wat maakt mij minstens tot de winterstop geen flikker uit.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax »

raymon schreef: di dec 02, 2025 4:09 pm Het is zeker matig. Het is allemaal zo statisch. En ondanks dat Ajax de wedstrijd redelijk controleert, krijgt Groningen toch nog voldoende kansen en dat moet toch wel zorgen baren.

Ik moet het met de Ajax radio doen, maar zo te horen blinkt Jaros juist in positieve zin op?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Mr. Ajax schreef:
raymon schreef: di dec 02, 2025 4:09 pm Het is zeker matig. Het is allemaal zo statisch. En ondanks dat Ajax de wedstrijd redelijk controleert, krijgt Groningen toch nog voldoende kansen en dat moet toch wel zorgen baren.

Ik moet het met de Ajax radio doen, maar zo te horen blinkt Jaros juist in positieve zin op?
2e helft hebben we niet veel grote kansen weggegeven. Wat schoten van afstand die Jaros goed pakte. Grotere kansen waren voor ons. Godts had er wel 4 kunnen maken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alexander

Bericht door Alexander »

Bouwman viel tegen zeg. Leuk dat Nash vandaag heeft gedebuteerd. Die jongen heeft wel iets.
Yopii

Bericht door Yopii »

Na de 2-0 deed Groningen er weinig meer aan. Verbaast me niet, want die TD van hen zeurde al dat de wedstrijd van vrijdag tegen Excelsior zo'n groot probleem zou worden, blabla. :confused.gif:
Punten binnenharken. Hoe en wat maakt mij minstens tot de winterstop geen flikker uit.
Zo moeten we voorlopig maar denken. Hopelijk komt er snel een andere TD die wel een paar versterkingen voor ons binnen kan halen.
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon »

Mr. Ajax schreef: di dec 02, 2025 4:10 pm

Ik vond z'n spel voortzettingen hopeloos. Hij pakt wat ballen van afstand, die vond ik ook niet zo heel spannend. De eerste helft pakt hij goed, maar met wat geluk, een bal die Groningen moet maken maar ik vond 'm een vrij onzekere indruk maken. Ik keek op m'n telefoon terwijl ik in meetings zat, dus misschien heb ik niet alles goed gezien, maar ik vond 'm niet geweldig.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Yopii

Bericht door Yopii »

Wat heel belangrijk is, is dat we succesbeleving met elkaar hebben', geeft de oefenmeester aan. 'Hoe ga je dat in de eerste plaats creëren? Door in een hele compacte en goede organisatie te staan, het de tegenstander heel moeilijk te maken om goals te maken en er zelf snel uit te komen. Dat is nu gelukt en dat zullen we vasthouden. Van daaruit zullen we stap voor stap naar het mooiere voetbal toewerken.'
Succesbeleving, okeeeee... :aai.gif:

Dat krakkemikkige Nederlands van zulke types... :excited.gif:

Hij bedoelt gewoon dat Ajax op de counter gaat spelen. Zeg dat dan.

Groningen kreeg trouwens kansen genoeg.
Godts had er wel 4 kunnen maken.
Dat is typisch Godts, Trab. Af en toe zie je zijn klasse, maar over de hele linie, zelfs over een hele wedstrijd is zijn rendement laag.

Overigens, ze zijn wel bezig het tuig van zondag te identificeren:

https://nos.nl/artikel/2592900-eerste-d ... kant-gezet
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Yopii schreef:
Wat heel belangrijk is, is dat we succesbeleving met elkaar hebben', geeft de oefenmeester aan. 'Hoe ga je dat in de eerste plaats creëren? Door in een hele compacte en goede organisatie te staan, het de tegenstander heel moeilijk te maken om goals te maken en er zelf snel uit te komen. Dat is nu gelukt en dat zullen we vasthouden. Van daaruit zullen we stap voor stap naar het mooiere voetbal toewerken.'
Succesbeleving, okeeeee... :aai.gif:

Dat krakkemikkige Nederlands van zulke types... :excited.gif:

Hij bedoelt gewoon dat Ajax op de counter gaat spelen. Zeg dat dan.

Groningen kreeg trouwens kansen genoeg.
Godts had er wel 4 kunnen maken.
Dat is typisch Godts, Trab. Af en toe zie je zijn klasse, maar over de hele linie, zelfs over een hele wedstrijd is zijn rendement laag.

Overigens, ze zijn wel bezig het tuig van zondag te identificeren:

https://nos.nl/artikel/2592900-eerste-d ... kant-gezet
Ach ja. Het is een beetje de Farioli tactiek met Itakura die inzakt tussen de cv’s. Misschien is dat voor nu wel even het beste.
Godts blijft een speler waar je je aan kan ergeren. Uitstekende techniek en snelheid, maar blinkt niet uit in intelligentie. Als keeper zou ik al in de verre hoek gaan liggen als hij schiet. Schiet vrijwel altijd met binnenkant voet laag in de verre hoek. Als hij meer zou afwisselen zou z’n rendement veel hoger zijn. Maar goed, tov vorig seizoen heeft hij al een stap gezet.
Wat die raddraaiers betreft: ik snap dat stewards daar niks tegen kunnen doen als ze worden weggeduwd en de nooduitgang wordt geforceerd. Maar wat ik dan niet begrijp is dat er geen noodplan in werking komt. Neem aan dat stewards dit meteen communiceren via de telefoon ofzo. Dan moet je als Ajax de wedstrijd uitstellen en niet laten aftrappen voordat het vak doorzocht is. Of desnoods de ME laten komen en het vak ontruimen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
LucaS

Bericht door LucaS »

Ja ik denk ook dat voor nu het beste is. Grim zit daar niet om een stempel te drukken. Schade beperken. Met 2 punten achter op plek 3 is er best nog wat mogelijk
Yopii

Bericht door Yopii »

En dan snel plaatsmaken voor een betere trainer. Hopelijk krijgt de DNA-maffia het niet voor elkaar om hem te laten zitten.
'Ik heb het er aan de voorkant over gehad dat we vertrouwen en succesbeleving nodig hebben', legt de oefenmeester uit.
Wat heeft hij met die voorkant? :confused.gif:
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Die snap ik ook niet helemaal. Ik denk dat ie publiekelijk bedoeld.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Yopii

Bericht door Yopii »

Of juist in de kleedkamer. :confused.gif:

Van Gaal heeft ook een duit in het zakje gedaan:
Van Gaal spreekt van maatschappelijk probleem

Van Gaal, tegenwoordig adviseur van de Raad van Commissarissen van Ajax, omschrijft de vuurwerkactie als 'iets wat niet normaal is'. 'Het was van tevoren ook al bekend', zegt hij. 'Dus dan zou ik als ik algemeen directeur van Ajax was al eventueel maatregelen nemen. Ik kan er verder geen oordeel over geven. Waar ik wel een oordeel over kan geven, is dat het een maatschappelijke vorm van criminaliteit is. Ik vind dat je daar regels voor moet opstellen.'

'Ik ben in 1991 coach geworden van Ajax 1', doet Van Gaal vervolgens uitgebreid zijn verhaal. 'Het eerste wat ik gedaan heb is een A4'tje opstellen met regels, mijn regels. Ik ben opgegroeid in een katholiek gezin met waarden, normen en regels waar iedereen zich aan moest houden. Toen ik het overnam van Beenhakker heb ik regels op papier gezet. Die mocht iedereen mee naar huis nemen en veranderen, maar ik moest het goedkeuren en ondertekenen. Vanaf die dag was ik bezig met normen, waarden en regels.'

Van Gaal was drie tot zes maanden bezig om een veilige kleedkamer te creëren. Hij richt zich vervolgens op tafelgasten Jetten en Henri Bontenbal (CDA). 'Volgens mij moet de politiek dat ook onderschrijven. Zodat we het ook kunnen handhaven en controleren. Nu is het een hellend vlak geworden. Hier zitten twee politieke figuren die gewoon met elkaar omgaan zoals het hoort en met elkaar praten, maar dat was niet. Ook in de politiek werd meteen op de man gespeeld. In mijn ogen is dat het slechte voorbeeld. Een maatschappelijk probleem? Ja, dat denk ik.'
AS

Wat een vergelijking. Die voetballers in 1991 (!) waren afhankelijk van hem. En dan nog was hij er drie tot zes maanden mee bezig.

Hoe stelt hij zich voor dat Ajax dit doet met de harde kern?

Ik heb het niet zo op uitspraken als bij ons thuis hadden we vroeger normen en waarden. Ik hoorde Ronald de Boer ook al zoiets zeggen. Oké, dat zal best, maar wat heeft dat met die pyrotoestand te maken? Andere mensen, andere situatie, andere generatie. Machteloos gereutel.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Na een escalatie van supportersproblematiek weet je één ding zeker. De dagen daarna rolt iedereen over elkaar heen om met krachtige termen te beweren dat het niet kan en dat er opgetreden moet worden. Daarna keert de stilte weer terug.

Het is een complex probleem. Van sociale controle of eenvoudige stewards moet je bij een situatie als deze niets verwachten. Het voelt wat mij betreft ook niet goed dat onschuldige supporters nu de dupe zijn dan de straf. Net als met andere vormen van crimineel gedrag wil je natuurlijk het liefst dat enkel de daders worden aangepakt. Al snap ik ook wel dat je iets moet doen.

Bij Ajax is er, net als bij verschillende andere clubs, sprake van een ongezonde situatie. Een deel van deze mensen heeft gewoon veel te veel invloed en bestuurders zijn niet happig om ze aan te pakken omdat je gewoon met criminelen te maken hebt die bij het minste of geringste in je voortuin staan. Ik denk dat je alleen iets kunt bereiken in samenwerking met de politie maar dan moeten mensen binnen de club dus wel zin hebben om die oorlog aan te gaan.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Na een escalatie van supportersproblematiek weet je één ding zeker. De dagen daarna rolt iedereen over elkaar heen om met krachtige termen te beweren dat het niet kan en dat er opgetreden moet worden. Daarna keert de stilte weer terug.
Tja, veel mensen vinden dat een probleem niet moet bestaan. Hoe het opgelost moet worden weten ze niet, behalve dat er 'eindelijk keihard ingegrepen moet worden' .

Gefeliciteerd, dan.

Het helpt ook niet om te roepen dat je in 1960 bepaalde normen en waarden hebt meegekregen, of dat je in 1991 een bepaalde situatie op een bepaalde manier hebt opgelost. Het is niet meer 1960 of 1991.

Ik vind het te simpel om bestuurders van Ajax hierop aan te kijken. Supportersgeweld bestaat al heel lang. Het is bovendien harder geworden, internationaler, en blijkbaar gelieerd aan criminele activiteiten bovendien. Wat moet een Menno Geelen er dan mee?

Ook spelen de belangen mee van supporters die wel in de buurt waren maar er niets mee te maken hadden. Dat zijn waarschijnlijk duizenden.
Nihad

Bericht door Nihad »

Yopii schreef: ma dec 01, 2025 10:51 am
Nihad schreef: ma dec 01, 2025 12:03 am Ik moet wel zeggen, als ze besluiten een paar wedstrijden geen supporters op Zuid toe te laten, dat er weinig supporters op Zuid er echt heel erg om geven. Onder andere ik. Haha.
Hmm, ik vind het niet grappig. Voor de supporters in het stadion, onder wie veel kinderen, is dit een klap, Nihad.

Het gaat al zo goed met Ajax, we konden nog wel wat slecht nieuws gebruiken. :excited.gif:

Collectief straffen is altijd fout
Ik begrijp je opmerking, Luuk, maar hebben die goeden daar wel iets te vertellen? Iets zegt me dat ze het daar stiekem prachtig vinden. Geslaagde actie, internationale aandacht.

Voor Ajax is het rampzalig, maar dat mag de pret niet drukken.
Hey, ben hier ook niet blij mee. Maar wat kan je doen? Ik zag het voor mijn neus gebeuren. :excited.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: wo dec 03, 2025 2:26 pm
Tja, veel mensen vinden dat een probleem niet moet bestaan. Hoe het opgelost moet worden weten ze niet, behalve dat er 'eindelijk keihard ingegrepen moet worden' .

Gefeliciteerd, dan.

Het helpt ook niet om te roepen dat je in 1960 bepaalde normen en waarden hebt meegekregen, of dat je in 1991 een bepaalde situatie op een bepaalde manier hebt opgelost. Het is niet meer 1960 of 1991.

Ik vind het te simpel om bestuurders van Ajax hierop aan te kijken. Supportersgeweld bestaat al heel lang. Het is bovendien harder geworden, internationaler, en blijkbaar gelieerd aan criminele activiteiten bovendien. Wat moet een Menno Geelen er dan mee?

Ook spelen de belangen mee van supporters die wel in de buurt waren maar er niets mee te maken hadden. Dat zijn waarschijnlijk duizenden.
Ik ben er zeker van dat de meeste supporters hier niet op zaten te wachten maar je doet er niets aan. Op zich vinden mensen een eerbetoon aan een supporter echt nog wel mooi. Wat vuurwerk erbij zal voor een aardig deel ook nog wel smaken. Maar dit was natuurlijk echt volledig doorgeslagen.

Het is heel lastig voor een club. Je hebt niet de mogelijkheden en bevoegdheden van de politie. Dat clubs ervoor kiezen om in gesprek te blijven snap ik mede daarom wel. Het is in de basis ook niet verkeerd als supporters enige vorm van inspraak hebben als het gaat over zaken rondom wedstrijden en stadionbezoek. Probleem is alleen dat het kennelijk doorslaat naar de verkeerde kant. Bovendien klopt de vertegenwoordiging ook niet want het zijn de wensen van een kleine groep. Mijn inschatting is dat een flinke meerderheid van de supporters bijvoorbeeld helemaal niet zit te wachten op met name zwaar knalvuurwerk en ook niet op ontzettende harde herrie als muziek. Toch gebeurd dat bij meerdere clubs wel op voorspraak van een kleine groep.

Nu is er een nooduitgang geforceerd waarna mensen naar binnen zijn gekomen. Tja, zo'n uitgang moet er wel zijn natuurlijk. Ajax moet nu iets doen, ook naar buiten toe. Het resultaat is nu dat er duizenden onschuldige supporters niet naar binnen mogen. Dat voelt niet eerlijk. Maar tegelijkertijd, wat dan wel? Daar heb ik eerlijk gezegd ook niet direct een antwoord op.
Nil volentibus arduum
Lionel

Bericht door Lionel »

Nihad schreef: wo dec 03, 2025 2:35 pm
Yopii schreef: ma dec 01, 2025 10:51 am
Nihad schreef: ma dec 01, 2025 12:03 am Ik moet wel zeggen, als ze besluiten een paar wedstrijden geen supporters op Zuid toe te laten, dat er weinig supporters op Zuid er echt heel erg om geven. Onder andere ik. Haha.
Hmm, ik vind het niet grappig. Voor de supporters in het stadion, onder wie veel kinderen, is dit een klap, Nihad.

Het gaat al zo goed met Ajax, we konden nog wel wat slecht nieuws gebruiken. :excited.gif:

Collectief straffen is altijd fout
Ik begrijp je opmerking, Luuk, maar hebben die goeden daar wel iets te vertellen? Iets zegt me dat ze het daar stiekem prachtig vinden. Geslaagde actie, internationale aandacht.

Voor Ajax is het rampzalig, maar dat mag de pret niet drukken.
Hey, ben hier ook niet blij mee. Maar wat kan je doen? Ik zag het voor mijn neus gebeuren. :excited.gif:
Schuld van de mokro’s dus :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!
Yopii

Bericht door Yopii »

Het is heel lastig voor een club. Je hebt niet de mogelijkheden en bevoegdheden van de politie. Dat clubs ervoor kiezen om in gesprek te blijven snap ik mede daarom wel. Het is in de basis ook niet verkeerd als supporters enige vorm van inspraak hebben als het gaat over zaken rondom wedstrijden en stadionbezoek. Probleem is alleen dat het kennelijk doorslaat naar de verkeerde kant. Bovendien klopt de vertegenwoordiging ook niet want het zijn de wensen van een kleine groep. Mijn inschatting is dat een flinke meerderheid van de supporters bijvoorbeeld helemaal niet zit te wachten op met name zwaar knalvuurwerk en ook niet op ontzettende harde herrie als muziek. Toch gebeurd dat bij meerdere clubs wel op voorspraak van een kleine groep.
Tja...

Die kleine groep is 'in gesprek' met soortgelijke figuren bij andere clubs, het is een wedstrijdje verplassen. Dit gaat de voetbalwereld over, vinden ze prachtig.

Er gaan geruchten dat er supporters van buitenlandse clubs bij betrokken zijn. Die malen niet om een stadionverbod. Het boeit ze ook niet als het vak leeg moet blijven.

Strafrechtelijk gezien heb je ook weinig. Er is niemand bij om het leven gekomen, of zelfs verwond. Ja, Ajax heeft grote schade geleden, maar hoe verhaal je die? Lijkt me lastig.
Tja, als die het hadden gedaan, was het een integratieprobleem. Wat het nu is? :confused.gif: Etnisch profileren werkt blijkbaar niet in dit geval.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Yopii schreef: wo dec 03, 2025 4:02 pm
Tja...

Die kleine groep is 'in gesprek' met soortgelijke figuren bij andere clubs, het is een wedstrijdje verplassen. Dit gaat de voetbalwereld over, vinden ze prachtig.

Er gaan geruchten dat er supporters van buitenlandse clubs bij betrokken zijn. Die malen niet om een stadionverbod. Het boeit ze ook niet als het vak leeg moet blijven.

Strafrechtelijk gezien heb je ook weinig. Er is niemand bij om het leven gekomen, of zelfs verwond. Ja, Ajax heeft grote schade geleden, maar hoe verhaal je die? Lijkt me lastig.
Tja, als die het hadden gedaan, was het een integratieprobleem. Wat het nu is? :confused.gif: Etnisch profileren werkt blijkbaar niet in dit geval.
Klopt, ze hebben hun show gehad en wij blijven met de ellende achter.

Die hele nieuwe supporterscultuur staat me overigens ook niet aan. De spandoeken zijn prachtig maar dat eindeloze getrommel. Dat geschreeuw door een megafoon. Die drang om altijd maar weer naar vuurwerk te grijpen. Ik heb er niets mee.
Nil volentibus arduum
Yopii

Bericht door Yopii »

Halsema piekert er dus niet over om de politie in te zetten om de Arena te beveiligen. Gelijk heeft ze.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, ik denk inderdaad wel dat het terecht is dat ze dat niet wil doen. De kans dat zoiets zorgt voor escalatie is bovendien ook groot. Datzelfde is overigens van toepassing op de inzet van een beveiligingsbedrijf. Wie kan zich de oorlog tussen supporters en beveiligers nog herinneren aan het begin van de Arena periode?

Voor dit specifieke probleem met de nooduitgang is wellicht iets slims te verzinnen. Dat is uiteindelijk gewoon een praktisch vraagstuk. Hoe zorg je ervoor dat een nooduitgang wel direct bruikbaar is als hij nodig is maar dat hij niet kan worden misbruikt door hem op deze manier te forceren zodat hele groepen mensen naar binnen kunnen met slechte bedoelingen.

De rest van het vraagstuk is complexer. Hoe blijf je wel in gesprek met je supporters op een goede manier? Waarbij je als club baas in eigen huis bent maar wel wat kunt doen met wensen van supporters want dat heeft op zichzelf wel iets positiefs. Zolang het maar niet enkel de wensen zijn van een klein groepje met een grote mond. Dat is waar het complex gaat worden.
Nil volentibus arduum
LucaS

Bericht door LucaS »

Je kan er iig voor zorgen dat er een alarm af gaat als zo'n deur wordt opengemaakt
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, maar daar heb je natuurlijk helemaal niets aan bij een situatie als deze. Die gasten staan buiten klaar. Binnen worden een paar stewards opzij gezet en forceren ze deur. Als er dan een alarm afgaat is dat niet meer dan een achtergrond geluid terwijl ze de trappen op lopen naar boven.

Dit is natuurlijk wel een hele uitzonderlijke situatie. Maar wat je in dit geval had moeten hebben is dat buiten tijdig was gezien dat dit aan het ontstaan was met die groep die buiten stond. Ik heb het niet zien gebeuren dus ik weet niet of ze daar langer hebben gestaan of dat het een snelle actie was waarbij ze van verderop kwamen, ik gok dat laatste. Dan komt de vraag of het daar dan het terrein van de politie is of dat je daar als club dan ook wat moet doen. Dat zal niet meevallen.
Nil volentibus arduum
Plaats reactie