www.voetbalnieuws.nlWie is Aaron Bouwman, de tijdelijke vervanger van Sutalo bij Ajax?
Aaron Bouwman staat op het punt om door te breken bij Ajax. De zeventienjarige centrale verdediger gaat tegen Telstar zijn debuut gaan maken in Ajax 1, maar tijdens de oefencampagne liet Bouwman zich ook al zien. Wie is deze piepjonge diamant uit de jeugdopleiding? VoetbalNieuws.nl schetst een profiel.
Wie is Aaron Bouwman?
Aaron Bouwman (2007, 17 jaar, Haarlem) is plotseling volop in beeld bij Ajax 1. De blessure van Josip Sutalo, de beoogde rechter centrale verdediger, heeft ervoor gezorgd dat Bouwman deze voorbereiding een prominente kans krijgt van trainer John Heitinga. In het oefenduel tegen PAOK mocht hij al starten en ook in de aankomende wedstrijden tegen KV Mechelen, Celtic en AS Monaco zal hij vermoedelijk veel speeltijd krijgen. Daarmee dient zich een onverwachte, maar interessante optie aan voor het centrum van de verdediging.
Van spits naar mandekker met opbouwkwaliteiten
Opvallend genoeg begon Bouwman zijn voetbalcarrière als spits in de jeugdopleiding van Ajax. Pas later werd hij omgeschoold tot centrale verdediger, een positie waarin hij inmiddels uitblinkt door zijn fysieke kracht en rust aan de bal. Met zijn lengte van ruim 1,90 meter en zijn natuurlijk ogende positionering maakt hij als zeventienjarige al een volwassen indruk. Afgelopen seizoen speelde hij veertien wedstrijden voor Jong Ajax in de Keuken Kampioen Divisie. Daarin viel hij op door zijn degelijke verdedigende werk én zijn bijdrage in de opbouw.
Farioli was al fan, Heitinga geeft hem nu de kans
Hoewel Bouwman vorig seizoen geblesseerd raakte en maandenlang moest revalideren, bleef voormalig hoofdtrainer Francesco Farioli hem nauw volgen. De Italiaan haalde hem al bij de wedstrijdselectie en liet hem geregeld meetrainen met het eerste. Na zijn herstel keerde Bouwman sterker terug en maakte indruk tijdens de voorbereiding, onder meer door zijn durf om ver door te dekken en zijn snelheid in omschakelmomenten. Heitinga lijkt dat ook op te merken en geeft de jonge verdediger momenteel de voorkeur boven oudere talenten als Nick Verschuren (20) en Ryan van de Pavert (19).
Bouwman als tussenoplossing of doorbraakverhaal?
Ajax is nog altijd actief op zoek naar een extra rechter centrale verdediger, zo meldt Voetbal International. De club wil echter voorkomen dat de ontwikkeling van eigen talenten in de weg wordt gestaan. Juist in dat kader komt Bouwman in beeld: een speler die de komende weken ervaring opdoet in een systeem met hoge pressing en veel ruimte in de rug. Hij is nog niet foutloos, met name in het herkennen van dreiging kan hij groeien, maar zijn profiel past goed in het moderne Ajax-voetbal. Als hij zich ook tegen sterke tegenstanders staande weet te houden, is een officieel debuut op 10 augustus tegen Telstar in de Eredivisie zeker niet ondenkbaar.
Wat mag Ajax van Bouwman verwachten?
Hoewel Bouwman nog altijd leerervaring mist, wat gezien zijn leeftijd logisch is. laat hij in deze voorbereiding zien dat hij beschikt over een combinatie van rust aan de bal, inzicht en fysieke kracht. Zijn snelheid helpt hem bovendien om fouten te herstellen, al blijft het herkennen van dreigende situaties een leerpunt. Toch krijgt hij momenteel dus de voorkeur boven andere jonge verdedigers als Verschuren en Van de Pavert. In de Eredivisiestart tegen Telstar op 10 augustus maakt Bouwman zijn officiële debuut in Ajax 1.
Aaron Bouwman
Moderator: mods
Aaron Bouwman
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Re: Aaron Bouwman
Aardig talent, je ziet dat zo'n jongen positief benaderd wordt. Hij maakte een lelijke inschattingsfout tegen Telstar, doet hij dat tegen PSV, dan loop je achter de feiten aan.
Heeft wel Sutalo en/of Ikatura voor zich, dus voorlopig geen basis.
Heeft wel Sutalo en/of Ikatura voor zich, dus voorlopig geen basis.
Dat zou dan ook echt wel te snel zijn. Laat hem maar veel minuten maken bij Jong Ajax. Aangevuld met invalbeurten bij het eerste elftal als hij goed presteert.
Als Telstar wel scoort bij dat moment en we punten verspelen dan krijgt 'ie het wel om zijn oren. Nu vergeten mensen het vrij snel. Ook omdat er nog veel meer was om je over op te winden als Ajax supporter.
Als Telstar wel scoort bij dat moment en we punten verspelen dan krijgt 'ie het wel om zijn oren. Nu vergeten mensen het vrij snel. Ook omdat er nog veel meer was om je over op te winden als Ajax supporter.
Nil volentibus arduum
Dit zijn wel de momenten die ertoe doen. We spelen niet elke week tegen Telstar.Als Telstar wel scoort bij dat moment en we punten verspelen dan krijgt 'ie het wel om zijn oren. Nu vergeten mensen het vrij snel.
Voor een verdediger is ervaring belangrijk, de Ligt was een uitzondering. Hopen wel dus dat hij zijn minuten krijgt. Zal wel niet met 3 basisklanten voor zich
I think I lost my fucking headache
ik zie het wel gebeuren dat Kroes Sutalo gaat verpatsen. Hij heeft geld nodig.
Ik hoop dat hij nog wel even op dat niveau speelt. Regelmatig minuten maken tegen de sterkere KKD teams, leert hij ook van. Ik vind het een groot talent, maar voordat hij vast minuten kan maken in Ajax 1 moet hij nog ervaring opdoen in het grotenmensenvoetbal. Ik denk dat dat prima in de KKD kan, Jong Ajax is daar vaak niet de bovenliggende partij. Daarnaast zie ik daar ook weinig lijn in het spel, de ideale voorbereiding voor het grote Ajax.Yopii schreef: di aug 12, 2025 10:53 amDit zijn wel de momenten die ertoe doen. We spelen niet elke week tegen Telstar.Als Telstar wel scoort bij dat moment en we punten verspelen dan krijgt 'ie het wel om zijn oren. Nu vergeten mensen het vrij snel.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Precies, rustig brengen.
Met dit zwakke middenveld zullen ook de meer gelouterde CV's het moeilijk krijgen.
Met dit zwakke middenveld zullen ook de meer gelouterde CV's het moeilijk krijgen.
-
Wie kent Cees de Wolf nog?
Hato was ook een uitzondering trouwens. En wat voor eentje.LucaS schreef:Voor een verdediger is ervaring belangrijk, de Ligt was een uitzondering. Hopen wel dus dat hij zijn minuten krijgt. Zal wel niet met 3 basisklanten voor zich
Hmm, eerst zien, dan geloven.Ajax nadert akkoord met talent die al op radar Europese topclubs verscheen'
Ajax staat op het punt om Aaron Bouwman langer te binden. De Amsterdammers naderen een akkoord met de achttienjarige verdediger, die momenteel zijn doorbraak beleeft in de hoofdmacht, over een nieuw, langdurig contract. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Bouwman ligt nu nog tot medio 2027 vast, maar Ajax ziet veel toekomst in hem. Interim-trainer Fred Grim gaf hem een basisplaats tijdens de overwinningen op FC Groningen en Fortuna Sittard. Met een treffer in die eerste wedstrijd en de meeste veroveringen in het tweede duel (acht) hielp hij zijn ploeg om de volle buit binnen te halen.
'Bij Ajax zijn ze er heilig van overtuigd dat Bouwman op den duur onomstreden basisspeler wordt', schrijft het AD. Wel worden zijn oriëntatievermogen en het koppen als verbeterpunten gezien. 'Bouwman verscheen vorig jaar al op de radar van Europese topclubs. Als het aan Ajax ligt, maakt de Haarlemmer die stap pas nadat hij een paar jaar de leider in de Amsterdamse verdediging is geweest. En dan voor tientallen miljoenen euro.'
Voor zijn lengte is hij erg zwak in de lucht en zijn tegenstander is hij ook regelmatig kwijt. In de UYL vond ik hem erg zwak.
Om de een of andere reden is het bij Ajax belangrijker dat een verdediger 'comfortabel aan de bal' is, of 'goed kan opbouwen', dan dat hij kan verdedigen.
Toegegeven, Bouwman is erg jong, maar dan nog, verdedigen vraagt ook ruimtelijk inzicht.
Het lastige is natuurlijk dat je nu moet besluiten. Ik zou hem op dit moment toch ook wel verlengen. Hij kan goed een spelers zijn die nog even tijd nodig heeft om zich door te ontwikkelen. Hij is pas 18 en dat is zeker voor een CV echt wel jong. Niet iedereen is zo vlot volwassen als Hato.
Blijft zijn ontwikkeling achter dan denk ik dat hij wel te verkopen is. Misschien is een traject als dat van Dies Janse nog een optie. Ga maar een seizoen Eredivisie ervaring opdoen.
Blijft zijn ontwikkeling achter dan denk ik dat hij wel te verkopen is. Misschien is een traject als dat van Dies Janse nog een optie. Ga maar een seizoen Eredivisie ervaring opdoen.
Nil volentibus arduum
De lat moet toch veel hoger liggen? Die jongen komt toch gewoon te kort, ja hij is nog jong. Maar ook in Jong Ajax steekt hij er toch niet boven uit? En waarom uitlenen? Dan ben je toch gewoon niet goed genoeg? Die vlieguren zou je toch in Ajax 2 moeten maken, in de KKD heb je als verdediger een prima niveau om je aan op te trekken of te onderscheiden. Tot nu toe is hij net als alle andere talenten van nu en de laatste jaren op alle facetten gewoon net niet. Bij De 1-0 van zaterdag werd hij wel heel makkelijk uitgespeeld, dat Jaros daarna ook nog eens ging grabbelen doet daar niets aan af.
Bij Hato en Timber zag en zie je meteen dat het op alle facetten veel en veel beter is/was.
Bij Hato en Timber zag en zie je meteen dat het op alle facetten veel en veel beter is/was.
Uitlenen kan in mijn ogen juist een uitstekende oplossing zijn. Wel in een scenario dat je eerst in Jong Ajax laat zien dat je potentie hebt. Dies Janse maakt nu gewoon een heel seizoen mee op Eredivisie niveau. Dat is goed voor de ontwikkeling van een speler en daarna heb je veel meer beeld of iemand zich blijft doorontwikkelen of niet. Of dat je daar uberhaupt niet aan spelen toekomt.
Hato en Timber maakte inderdaad veel meer indruk maar dat was in vergelijking met Bouwman wel weer in een andere situatie. En doorgaans heeft een CV toch wel wat vlieguren nodig.
Ik zie Bouwman overigens veel te weinig om hem echt goed te beoordelen hoor.
Hato en Timber maakte inderdaad veel meer indruk maar dat was in vergelijking met Bouwman wel weer in een andere situatie. En doorgaans heeft een CV toch wel wat vlieguren nodig.
Ik zie Bouwman overigens veel te weinig om hem echt goed te beoordelen hoor.
Nil volentibus arduum
Vind ik ook, mits een speler een potentiële basisspeler is voor de toekomst. Anders kun je hem beter verpatsen met een terugkoopclausule.
Voor zulke beslissingen heb je een scherp oog voor talent nodig. Bij Ajax, hmm.
Voor zulke beslissingen heb je een scherp oog voor talent nodig. Bij Ajax, hmm.
- Jinne
- Site Admin
Door zijn fysiek zal ie wel snel elders ook op de radar staan. Vond hem bij Jong Ajax ook niet sterk dit seizoen. Vaak een negatieve rol bij tegengoals.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Een verdediger moet je grotendeels op zijn verdedigende kwaliteiten beoordelen, vind ik. Anders heb je het over een middenvelder.
Spelers als Van Rhijn en Denswil in het verleden werden de hemel in geprezen. Uiteindelijk kwamen ze puur verdedigend tekort.
De opleiding is erg eenzijdig, brengt steeds dezelfde types voort: meevoetballende keepers, verdedigers die 'comfortabel aan de bal zijn', dienstbare middenvelders en aanvallers die bereid zijn de bal af te geven, zodat er tot op de doellijn gecombineerd kan worden.
Beetje achterhaald allemaal.
Spelers als Van Rhijn en Denswil in het verleden werden de hemel in geprezen. Uiteindelijk kwamen ze puur verdedigend tekort.
De opleiding is erg eenzijdig, brengt steeds dezelfde types voort: meevoetballende keepers, verdedigers die 'comfortabel aan de bal zijn', dienstbare middenvelders en aanvallers die bereid zijn de bal af te geven, zodat er tot op de doellijn gecombineerd kan worden.
Beetje achterhaald allemaal.