Bizarre bedragen. Ook voor het opstellen van dat contract voor Danillo.Duke schreef: di mar 31, 2026 6:48 pm https://archive.ph/9rLKU
Een externe scout die meedeelt in toekomstige transferinkomsten, bij Ajax kan (kon) het.
Scouting, financiele zaken en toekomst
Moderator: mods
- Jinne
- Site Admin
Re: Scouting, financiele zaken en toekomst
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Zou het de kosten dekken? ;-)
I think I lost my fucking headache
Tja, het beleid van Overmars was Russische roulette.Jinne schreef: di mar 31, 2026 7:38 pmBizarre bedragen. Ook voor het opstellen van dat contract voor Danillo.Duke schreef: di mar 31, 2026 6:48 pm https://archive.ph/9rLKU
Een externe scout die meedeelt in toekomstige transferinkomsten, bij Ajax kan (kon) het.
5 miljoen. Wat een bizarre bedragen.
En dat waren dus scouts. Wat doen je eigen scouts dan? 
Die waren blijkbaar niet goed genoeg.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Hans van der Zee had Antony toch ontdekt? 
Hoe gebruikelijk zou het nou zijn bij een club van het kaliber van Ajax dat je met een externe partner werkt voor scouting? Doen vrijwel alle clubs dat of is het een soort noodoplossing geweest omdat er geen vertrouwen was in de interne scouts? Was dat incidenteel, structureel, met één of meerdere partijen, doen we dat nog steeds?
Ik hoor echt al jaren gedoe rondom scouting. Dat er spelers worden gehaald waar de scouts niet positief over zijn. Dat scouts worden genegeerd. We hebben die jongen van City binnengehaald en die is inmiddels weer vertrokken. En ondertussen halen we voor een godsvermogen de ene na de andere miskoop binnen.
Het moet toch niet zo heel erg complex zijn om bij een club als Ajax de scouting enigszins op orde te hebben?
Ik hoor echt al jaren gedoe rondom scouting. Dat er spelers worden gehaald waar de scouts niet positief over zijn. Dat scouts worden genegeerd. We hebben die jongen van City binnengehaald en die is inmiddels weer vertrokken. En ondertussen halen we voor een godsvermogen de ene na de andere miskoop binnen.
Het moet toch niet zo heel erg complex zijn om bij een club als Ajax de scouting enigszins op orde te hebben?
Nil volentibus arduum
Ik snap dat hele gedoe met Paes niet. Officieel is het inderdaad zo dat wanneer een Nederlander een andere nationaliteit aanneemt, dat die persoon hun Nederlandse nationaliteit moet inleveren. Blijkbaar heeft Paes dat niet gedaan, maar daar moet Ajax niet over gaan. Zo lang Paes gewoon een geldige EU (Nederlandse) paspoort en BSN nummer aan zijn werkgever (Ajax) heeft getoond, dan mag de werkgever er gewoon vanuit gaan dat de werknemer mag werken in Nederland. Als werkgever ben je dan niet verantwoordelijk om uit te zoeken of je werknemer zijn Nederlandse nationaliteit bij zijn lokale gemeentehuis had moeten inleveren. Ajax is geen Koninklijke Marechaussee of IND. Het ligt aan de Nederlandse staat, en dus niet aan Ajax of de KNVB, om uit te zoeken of hij nog mag rondlopen met een Nederlandse paspoort. Zoniet, dan moet de staat zijn Nederlandse paspoort werkelijk intrekken (lijkt me sterk dat ze dat gaan doen trouwens, gedoogbeleid is een ding). Pas dan moet Ajax gaan nadenken over een mogelijke werkvergunning voor een Indonesische werknemer. Kort samengevat: voor niets slapende honden wakker gemaakt.Paul1985 schreef: di mar 31, 2026 7:09 pmDenk dat dit verder gaat dan alleen Ajax eerlijk gezegd, zal wel op meer plekken gebeuren. Geeft vooral aan hoe pervers dit wereldje is.Duke schreef: di mar 31, 2026 6:48 pm https://archive.ph/9rLKU
Overigens, las dat Ajax de zaken met Paes en de werkvergunning goed geregeld heeft. Betekent wel dat jullie ruim 600.000 per seizoen betalen voor een beoogde tweede keeper. En nog een matige ook in mijn ogen…
Tja, er valt tegenwoordig niet meer zoveel te ontdekken, de meeste spelers zijn bekend. Doorgaans liggen ze ook vast bij managers die de markt kennen. Die spelen clubs tegen elkaar uit en eisen hun deel.
Antony was Braziliaans jeugdinternational dus bepaald niet anoniem? Hoe haal je zo'n jongen binnen? Daarvoor betaal je dus transfersom + doorverkooppercentage + plus fees aan allerlei partijen die meeprofiteren. Komt je op zo'n hoog totaalbedrag uit dat je die hem daarna móet verkopen aan een van de rijkere clubs in Europa. Salaris is navenant, voor een startersloon komt hij niet.
Kan een keer werken, maar in feite is het onverantwoord. Ajax gaat dit ook nooit meer doen. Je kunt er niet op rekenen dat je trainer naar een wanhopige PL-club gaat en daar net zo lang doordramt tot hij zijn gewenste speler binnen heeft voor het dubbele van zijn marktwaarde.
Niet voor niets kopen Nederlandse clubs geen Braziliaanse talenten meer, dat is veel te duur.
Secuur scouten is de tekenen verstaan. Laten we Gloukh als voorbeeld nemen, waarom mocht hij niet door naar Leipzig of naar een andere BuLi-club? Die weg ligt voor de hand als het gaat om talenten van RBS. Dan is de vraag of hij in Nederland wel uit de verf zou komen, en of hij zich nog kan verbeteren.
Antony was Braziliaans jeugdinternational dus bepaald niet anoniem? Hoe haal je zo'n jongen binnen? Daarvoor betaal je dus transfersom + doorverkooppercentage + plus fees aan allerlei partijen die meeprofiteren. Komt je op zo'n hoog totaalbedrag uit dat je die hem daarna móet verkopen aan een van de rijkere clubs in Europa. Salaris is navenant, voor een startersloon komt hij niet.
Kan een keer werken, maar in feite is het onverantwoord. Ajax gaat dit ook nooit meer doen. Je kunt er niet op rekenen dat je trainer naar een wanhopige PL-club gaat en daar net zo lang doordramt tot hij zijn gewenste speler binnen heeft voor het dubbele van zijn marktwaarde.
Niet voor niets kopen Nederlandse clubs geen Braziliaanse talenten meer, dat is veel te duur.
Secuur scouten is de tekenen verstaan. Laten we Gloukh als voorbeeld nemen, waarom mocht hij niet door naar Leipzig of naar een andere BuLi-club? Die weg ligt voor de hand als het gaat om talenten van RBS. Dan is de vraag of hij in Nederland wel uit de verf zou komen, en of hij zich nog kan verbeteren.
Tegelijkertijd moet je het misschien ook wel meer dan ooit van dat soort spelers hebben. Iemand die elders niet direct doorstroomt en waar dus misschien iets mee is of waar twijfels bestaan. Het komt er dan op aan of je een juiste inschatting kunt maken over het vermogen van een speler om zich bij Ajax verder te ontwikkelen. Valt er te werken aan zwakke plekken?
Bij Ajax zien we nu al jaren dat we stuurloos zijn op dit gebied. Er lijkt bovengemiddeld veel geld naar externe partijen te gaan. Interne scouting krijgt geen prominente rol. Is dat deel van de organisatie nou zo slecht en is er reorganisatie nodig? Of negeren we goede adviezen om wat voor een reden dan ook?
Ajax zou juist heel goed moeten zijn in scouten van talenten. Want als je er op tijd bij bent hoef je niet de hoofdprijs te betalen. En misschien kunnen we dan ook eens een speler voor een positie kopen die daar ook daadwerkelijk uit de voeten kan.
Bij Ajax zien we nu al jaren dat we stuurloos zijn op dit gebied. Er lijkt bovengemiddeld veel geld naar externe partijen te gaan. Interne scouting krijgt geen prominente rol. Is dat deel van de organisatie nou zo slecht en is er reorganisatie nodig? Of negeren we goede adviezen om wat voor een reden dan ook?
Ajax zou juist heel goed moeten zijn in scouten van talenten. Want als je er op tijd bij bent hoef je niet de hoofdprijs te betalen. En misschien kunnen we dan ook eens een speler voor een positie kopen die daar ook daadwerkelijk uit de voeten kan.
Nil volentibus arduum
Dit inderdaad...Jinne schreef: di mar 31, 2026 7:38 pmBizarre bedragen. Ook voor het opstellen van dat contract voor Danilo.Duke schreef: di mar 31, 2026 6:48 pm https://archive.ph/9rLKU
...Als intermediair verdiende hij ook 800.000 euro voor de hulp bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst van Danilo...
Dit is toch volslagen idioot? Een arbeidsovereenkomst met een voetballer. Hoeveel hebben we er daarvan al afgesloten door de jaren heen? Dat doe je toch gewoon zelf.
Nil volentibus arduum
Het verklaart waarom Ajax na het vertrek van Overmars in een zwart gat viel: er lekte veel te veel geld weg en de expertise was niet in huis om het anders te doen.
Blijkbaar leunde Overmars zwaar externen, die vet betaald werden voor hun diensten.
Blijkbaar leunde Overmars zwaar externen, die vet betaald werden voor hun diensten.
Externen inschakelen kan een gevolg zijn van de constatering dat de zaken intern niet op orde zijn. Het idee is dan doorgaans wel dat je daar ondertussen iets aan probeert te doen of je moet besluiten om sommige zaken definitief buiten de deur te laten uitvoeren.
Maar iets eenvoudigs als een contract opstellen dat moet toch nog wel lukken zou je zeggen. Net zoals een club als Ajax toch een fatsoenlijk scoutingsapparaat moet hebben. Dat je hier of daar een zaakwaarnemer moet inschakelen om een deal tot stand te brengen geloof ik wel. Dat lijkt in het voetbal momenteel noodzakelijk te zijn. Of je moet bereid zijn om sommige deals daarop te laten lopen. Ik denk dat je dan bijvoorbeeld heel Zuid Amerika wel kunt overslaan. Maar het kan zomaar zijn dat de beperking nog veel groter is dan dat.
Dan is het op zichzelf nog wel te overzien als dat geld kost alleen moet je dan wel af en toe een voltreffer hebben met je transfers. En dan kom je weer uit bij je scoutingsapparaat en je TD. We maken onder verschillende mensen al jaren vrijwel alleen maar foute keuzes met het transferbeleid.
Maar iets eenvoudigs als een contract opstellen dat moet toch nog wel lukken zou je zeggen. Net zoals een club als Ajax toch een fatsoenlijk scoutingsapparaat moet hebben. Dat je hier of daar een zaakwaarnemer moet inschakelen om een deal tot stand te brengen geloof ik wel. Dat lijkt in het voetbal momenteel noodzakelijk te zijn. Of je moet bereid zijn om sommige deals daarop te laten lopen. Ik denk dat je dan bijvoorbeeld heel Zuid Amerika wel kunt overslaan. Maar het kan zomaar zijn dat de beperking nog veel groter is dan dat.
Dan is het op zichzelf nog wel te overzien als dat geld kost alleen moet je dan wel af en toe een voltreffer hebben met je transfers. En dan kom je weer uit bij je scoutingsapparaat en je TD. We maken onder verschillende mensen al jaren vrijwel alleen maar foute keuzes met het transferbeleid.
Nil volentibus arduum
Ik denk dus dat die missers het gevolg waren van het gebrek aan structuur/beleid. Overmars deed alles hap-snap, en hij betaalde links en rechts fees. Met zulk beleid gaat het er vooral om dat je héél veel betaalt. Toen kwam het moment dat Ajax terug moest in begroting. Dan zijn al die profiteurs zo verdwenen.
Eerder las ik ergens dat Overmars niets vastlegde op papier, dat hij amper aandacht besteedde aan de organisatorische kant. De scouting hing er een beetje bij, daar werkten oudere mannen die het wel best vonden. Er was geen systematiek bij de scouting. Ook de jeugdopleiding was een rommeltje en ging snel achteruit. John Steen Olsen kon doen wat hij wilde terwijl hij al jaren geen voltreffers meer uit Scandinavië haalde. Enzovoort.
Eerder las ik ergens dat Overmars niets vastlegde op papier, dat hij amper aandacht besteedde aan de organisatorische kant. De scouting hing er een beetje bij, daar werkten oudere mannen die het wel best vonden. Er was geen systematiek bij de scouting. Ook de jeugdopleiding was een rommeltje en ging snel achteruit. John Steen Olsen kon doen wat hij wilde terwijl hij al jaren geen voltreffers meer uit Scandinavië haalde. Enzovoort.
Het lijkt me dat dit probleem groter is dan het beleid van Overmars. Want in al die jaren na zijn vertrek is het min of meer hetzelfde gegaan. Enige verschil is dat Overmars in tegenstelling tot zijn opvolgers met enige regelmaat wel een succesvolle transfer had.
Nil volentibus arduum
Natuurlijk is het probleem groter, het is al sinds jaar en dag zo bij Ajax, maar het ging hierboven over de fee die Overmars aan een agent betaalde.
Wat de problemen van Ajax betreft: haben sie eine Stunde?
Een belangrijk probleem is dat niemand een langetermijnvisie heeft binnen Ajax. Het is hopen op instant succes, zodat men in de polonaise kan lopen. Daarbij geldt, hoe minder de TD zich bezighoudt met de 'echte' clubmensen, hoe beter het voor hem is.
Verder is het Nederlandse clubvoetbal in zijn geheel in de negentiger jaren blijven steken, ouderen maken de dienst uit.
Hopelijk kan Jordi een portie Spanje importeren.
Wat de problemen van Ajax betreft: haben sie eine Stunde?
Een belangrijk probleem is dat niemand een langetermijnvisie heeft binnen Ajax. Het is hopen op instant succes, zodat men in de polonaise kan lopen. Daarbij geldt, hoe minder de TD zich bezighoudt met de 'echte' clubmensen, hoe beter het voor hem is.
Verder is het Nederlandse clubvoetbal in zijn geheel in de negentiger jaren blijven steken, ouderen maken de dienst uit.
Hopelijk kan Jordi een portie Spanje importeren.
Ja, de wijsheid zal uit het buitenland moeten komen. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik wilde het niet teveel op Overmars richten omdat we na hem dus hetzelfde blijven zien. Nog altijd gaan er bovengemiddeld veel bedragen naar zaakwaarnemers. Ik hoop wel dat we het HR beleid inmiddels weer zelf doen. Al duurt dat vaak wel erg lang.
Mijn grote vraag is eigenlijk vooral of onze scouting nou inderdaad zo waardeloos is en waarom het dan maar niet lukt om dat probleem op te lossen. Als je goed scout moet je beter kunnen worden met mindere uitgaven. Waarom geven wij structureel teveel geld uit aan matige spelers?
Ik wilde het niet teveel op Overmars richten omdat we na hem dus hetzelfde blijven zien. Nog altijd gaan er bovengemiddeld veel bedragen naar zaakwaarnemers. Ik hoop wel dat we het HR beleid inmiddels weer zelf doen. Al duurt dat vaak wel erg lang.
Mijn grote vraag is eigenlijk vooral of onze scouting nou inderdaad zo waardeloos is en waarom het dan maar niet lukt om dat probleem op te lossen. Als je goed scout moet je beter kunnen worden met mindere uitgaven. Waarom geven wij structureel teveel geld uit aan matige spelers?
Nil volentibus arduum
- Jinne
- Site Admin
Wat zou de scouting nu kosten? Hoeveel FTE is dat voor sec scouting eerste team?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Klopt uiteraard, het is een structureel probleem bij Ajax. Het is ook een kwestie van recrutering: neem een TD die de club toekomstbestendig wil inrichten, in plaats van zich alleen op het aan- en verkoopbeleid te richten. Daar zit mijn teleurstelling: Overmars heeft er jaren gezeten, had de ruimte en het geld om écht iets neer te zetten, maar heeft dat nagelaten. Zelfs de jeugdopleiding is verwaarloosd tijdens zijn bewind.Ik wilde het niet teveel op Overmars richten omdat we na hem dus hetzelfde blijven zien. Nog altijd gaan er bovengemiddeld veel bedragen naar zaakwaarnemers.
Het is ook een ego ding. Elke keer komt zo'n clique voormalige voetballers met grote ego langs en willen alles opnieuw uitvinden om een andere clique voormalige voetballers met grote ego ongelijk te geven. En dan heb je een club die om de drie/vier een revolutie moet ondergaan. Dat is niet goed voor groei en stabiliteit. Wat je eigenlijk nodig heeft zijn van die onzichtbare helden die een organisatie goed runnen en alles langzaam maar zeker ontwikkelen, en doorbouwen op wat er al staat. Helaas hebben supporters weinig geduld en er zijn er altijd bekende voetballers met grote ego die hun connecties in de media gebruiken om de supporters te beïnvloeden en zo de zoveelste revolutie door te drukken.
Dat is ook waarom Jari mijn favoriete Ajax clubicoon is. Heeft geen grote ego, en heeft nooit zijn mening in de media geprobeerd te verkopen of een baan geprobeerd to veroveren bij Ajax. Gewoon stilletjes de club steunen.
Dat is ook waarom Jari mijn favoriete Ajax clubicoon is. Heeft geen grote ego, en heeft nooit zijn mening in de media geprobeerd te verkopen of een baan geprobeerd to veroveren bij Ajax. Gewoon stilletjes de club steunen.
Het is ook een ego ding. Elke keer komt zo'n clique voormalige voetballers met grote ego langs en willen alles opnieuw uitvinden om een andere clique voormalige voetballers met grote ego ongelijk te geven.
Nou ja, de laatste jaren hadden we Mislintat en Kroes, die kon je moeilijk verwijten dat ze goed konden voetballen.
Daarbij, trainers en managers zijn meestal ex-voetballers. Zou iemand van Nijenrode geschikter zijn? LVG heeft een enorm ego, en hij heeft altijd tegen Cruijff opgebokst: ongeschikt?
Ik vind het juist prima dat ex-(top)voetballers iets willen toevoegen. Het is aan de clubs om de juiste inschatting te maken.
Het probleem van Ajax is niet dat ex-topvoetballers er af en toe werken, dat loopt soms wel, soms niet goed af. Het probleem is dat de clubculcultuur zo gefragmenteerd en hysterisch is, dat dan weer het ene, dan weer het andere kamp een Verlosser wil binnenhalen. Zo hebben we onlangs gezien dat Kroes het even ging doen, op basis waarvan?
Ik heb niet tegen oud voetballers zolang ze maar wel met de tijd meegaan én bloedfanatiek blijven. Je ziet te vaak dat ze het wel leuk vinden om in het voetbal actief te blijven maar dat het toch niet met honderd procent toewijding is én dat de lessen van gisteren voor hun nog altijd tellen als die van vandaag en morgen.
Ze blijven dan te veel de oud speler in plaats van de nieuwe trainer.
Ze blijven dan te veel de oud speler in plaats van de nieuwe trainer.
Nil volentibus arduum
-
GangstaRiB
Kroes heeft van GAE een stabiele Eredivisie (zelfs linkerrijtje) club gemaakt.Yopii schreef: vr apr 03, 2026 10:35 amHet is ook een ego ding. Elke keer komt zo'n clique voormalige voetballers met grote ego langs en willen alles opnieuw uitvinden om een andere clique voormalige voetballers met grote ego ongelijk te geven.
Nou ja, de laatste jaren hadden we Mislintat en Kroes, die kon je moeilijk verwijten dat ze goed konden voetballen.![]()
Daarbij, trainers en managers zijn meestal ex-voetballers. Zou iemand van Nijenrode geschikter zijn? LVG heeft een enorm ego, en hij heeft altijd tegen Cruijff opgebokst: ongeschikt?![]()
Ik vind het juist prima dat ex-(top)voetballers iets willen toevoegen. Het is aan de clubs om de juiste inschatting te maken.
Het probleem van Ajax is niet dat ex-topvoetballers er af en toe werken, dat loopt soms wel, soms niet goed af. Het probleem is dat de clubculcultuur zo gefragmenteerd en hysterisch is, dat dan weer het ene, dan weer het andere kamp een Verlosser wil binnenhalen. Zo hebben we onlangs gezien dat Kroes het even ging doen, op basis waarvan?![]()
Mislintat had overal een bende achtergelaten.
Maar laat onverlet dat ik het met je eens ben dat de structuur van Ajax niet goed in elkaar zit en dat er veel te veel geroddel en achterklap is van allerlei mensen die het beter denken te weten. En als er een paar wedstrijden niet goed wordt gepresteerd, dan steekt er altijd een paniek op waar niemand tegen bestand is.
Whitey on the moon.
Probleem is dat we nooit van die structuur gaan afkomen want dan zou de vereniging z'n eigen macht uit handen moeten geven. Die mensen zitten er vooral om bij Ajax te horen en zichzelf daarop voor te staan dus dat doen ze nooit.
Ik denk dat Mislintat en Kroes hier allebei last van hebben gehad. Dat wil zeker niet zeggen dat ze geen domme fouten hebben gemaakt maar dat Ajax zo moeilijk bestuurbaar is helpt niemand. We zijn nu incidenteel succesvol ondanks de structuur, niet dankzij. Maar zoals gezegd, dan kun je nog steeds fouten maken. Zoals een selectie samenstellen die totaal niet in balans is
Ik denk dat Mislintat en Kroes hier allebei last van hebben gehad. Dat wil zeker niet zeggen dat ze geen domme fouten hebben gemaakt maar dat Ajax zo moeilijk bestuurbaar is helpt niemand. We zijn nu incidenteel succesvol ondanks de structuur, niet dankzij. Maar zoals gezegd, dan kun je nog steeds fouten maken. Zoals een selectie samenstellen die totaal niet in balans is
Nil volentibus arduum