Italië
Moderator: mods
Re: Italië
Wat een treurig verhaal. Het is ook niet makkelijk als je als jonge speler zo in de schijnwerpers komt te staan. Als je dan niet de goede mensen om je heen hebt of je bent niet heel stabiel kan het zomaar de verkeerde kant op gaan.
Nil volentibus arduum
-
Wie kent Cees de Wolf nog?
Een kleine parallel is hier met Ihataren te trekken, die ook op jonge leeftijd zijn vader verloor.
- Jinne
- Site Admin
Gatusso nieuwe bondscoach van Italië. Dat is van het niveau: welke Italiaan is er vrij?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
www.ad.nlIngeburgerd én onwennig: Noa Lang en Sam Beukema hebben ieder eigen status bij Napoli
De ene Nederlander is een onomstreden basisspeler bij de Italiaanse landskampioen, de ander snakt voorlopig naar speelminuten én vertrouwen. Sam Beukema en Noa Lang hebben ieder hun eigen status bij Napoli, misschien wel de meest intense club van Zuid-Europa. Deze site zocht ze op. „Dat rauwe randje hier, dat is zo mooi.”
Sjoerd Mossou
Napoli heeft zojuist met 2-1 van Sporting gewonnen, woensdagavond in de Champions League, als Sam Beukema en Noa Lang samen voorop gaan richting de Curva ‘A’, één van de fanatieke supportersgroepen in het Stadio Diego Armando Maradona.
Invaller Lang zwaait een keer kort naar de uitzinnige fans. Beukema slaat zijn gebalde vuisten ritmisch in de lucht, exact op de manier zoals de Italiaanse supporters dat zelf ook vaak doen.
„Ik heb echt genoten van de intense sfeer op de tribunes vanavond”, zegt de verdediger even later in de catacomben van het beroemde stadion, in vloeiend Italiaans. Zonder haperen en grammaticaal foutloos staat de voetballer de verzamelde lokale pers te woord, vertellend over de emotie die hij voelde bij het horen van de Champions League: „l’inno della Champions League mi ha emozionato”.
De ene is soepel ingeburgerd, de ander nog wat onwennig: beide Nederlanders hebben vooralsnog een verschillend soort status bij Napoli. Tegen Sporting mag Lang zowaar weer eens invallen van trainer Antonio Conte, na 69 minuten bij een 1-1 stand. De voormalig PSV’er speelt niet per se slecht, maar komt in de slotfase weinig in het stuk voor.
„Noa is zich nog aan het aanpassen”, zegt Conte na afloop, gevraagd naar het beperkte aantal speelminuten (pas 51 over vier invalbeurten) voor ‘Noano’. „Dit is een competitie met een andere dimensie dan hij in Nederland gewend was, ook tactisch. Maar dat wisten we van tevoren. We hebben hem heel gericht gehaald. Zijn momenten komen nog wel.”
Rasmus Højlund, een andere aankoop, scoort uiteindelijk twee keer tegen Sporting, beide keren op aangeven van routinier en vedette Kevin De Bruyne: 2-1. Brullend viert het volle stadion de zege.
Beruchte trainingssessies
Noa Langs landgenoot Beukema speelt wederom wél de hele wedstrijd, in het centrum van de verdediging van de Italiaanse landskampioen. Hij doet dat overtuigend, zo onderstrepen ook zijn wedstrijdstatistieken, waarover straks meer. Lang levert in de hectische slotfase vooral verdedigende arbeid, ballen wegkoppend rondom zijn eigen doelgebied.
„Ik dribbel heel graag”, had hij een paar maanden geleden nog gezegd bij zijn presentatie. En met zijn typische gevoel voor bravoure: „Ik ben een speler voor wie de mensen naar het stadion komen. Het liefst dribbel ik eerst langs de ene tegenstander, en daarna langs de andere.”
Maar Lang is voorlopig nog zoekende in Napels. Niet voor niets houdt de media-afdeling van Napoli hem voorlopig weg bij de pers: Conte geeft zijn aanwinst van 28 miljoen euro slechts sporadisch speelminuten. Op zichzelf is dat geen schande, Lang koos deze zomer bewust voor een zeer veeleisende trainer, bij een grote club, in een competitie waar in alle opzichten méér wordt gevraagd dan in de eredivisie.
„Ik wil hier een completere voetballer worden”, vertelde Lang daar onlangs zelf over. „Juist deze trainer kan mij daar als geen ander bij helpen. Ik leer hier nog iedere dag.”
Glimlachend verklapte de aanvaller die dag welk Italiaans woord hij als eerste had geleerd in Napels: ‘stanco’. Moe. De trainingssessies van Conte zijn zó intensief, dat spelers tot het absolute uiterste worden gedreven. „Maar ik zie dat als iets positiefs”, aldus Lang. „Op die manier word ik uit de comfortzone gehaald die ik bij PSV lange tijd gewend was.”
Beukema moet gelijk lachen als de beruchte werkcultuur van Conte ter sprake komt. De verdediger was de laatste twee jaar bij Bologna al best wat gewend in de Serie A, waar fysiek immer hoge eisen worden gesteld.
„Maar dit was wel echt van een andere orde”, zegt Beukema, inmiddels in het Nederlands. „We begonnen in de voorbereiding meteen met twee trainingskampen, waar we vrijwel altijd twee lange sessies per dag hadden, vaak zonder een bal te zien. Dat is nu wat anders met al die doordeweekse wedstrijden, maar nog steeds maken we heel veel meters. Ik ben volgens mij nog nooit zo fit geweest. Uiteindelijk moet dat het verschil gaan maken in onze wedstrijden.”
Zijn carrière voltrekt zich nog relatief onder de radar in Nederland. Beukema werd in de jeugd van FC Twente ooit te licht bevonden en speelde nooit voor een van de drie traditionele Nederlandse topclubs. Hij brak door bij eerst Go Ahead Eagles en later AZ.
Een kans in Oranje bleef vooralsnog uit, niet in de laatste plaats door de enorme concurrentie op de posities centraal achterin, waar bondscoach Ronald Koeman keus te over heeft. „Dat is wat het is”, zei Beukema daar eerder al over. „Het enige wat ik kan doen, is iedere wedstrijd een zo hoog mogelijk niveau proberen te halen.”
De Italiaanse landskampioen Napoli had deze zomer alvast 31 miljoen euro voor hem over, na twee uitstekende seizoenen bij Bologna. Beukema veroverde ogenschijnlijk moeiteloos een plek in het elftal van Conte, speelde al vier volledige wedstrijden en krijgt lovende kritieken in de Italiaanse pers.
Woensdagavond tegen Sporting speelde hij aan de bal volledig foutloos, volgens databureau Partenopei goed voor een passnauwkeurigheid van 100 procent. Ook defensief haalde Beukema uitstekende cijfers, onder meer zichtbaar in het aantal balveroveringen, tegen Sporting zonder één overtreding te maken.
„Ik voel me vanaf de eerste dag echt heel goed hier”, zegt Beukema. „Er worden hier nog hogere eisen gesteld dan ik gewend was, we spelen ook tactisch op een andere manier dan bij Bologna, maar ik krijg - mede door wat blessures - al best snel veel speelminuten. En dat gaat wel aardig, denk ik. De uitdaging wordt nu om dat vast te blijven houden.”
Intenser, groter, extremer
De druk in Napels is beduidend groter dan in de kalme provinciestad Bologna, merkt de 26-jarige voetballer aan alles. „Alles is hier in Napels intenser, groter, extremer. Het is totale gekte, maar dan in positieve zin. Dat rauwe randje vind ik juist heel mooi.”
Een groter contrast met het Overijsselse dorp Diepenveen, waar hij opgroeide, is amper denkbaar. Om de hectiek van Napels echt te doorgronden, moet je je er eigenlijk een keer onder laten dompelen. In de grootste stad van Zuid-Italië wordt voetbal als een religie beleefd, op een manier die je in Europa vrijwel nergens zo ziet.
Oud-speler Ruud Krol, in de vroege jaren tachtig een absolute clubheld bij Napoli, vertelde Beukema er deze zomer nog uitgebreid en met liefde over. „En natuurlijk weet ik ook wat Diego Maradona hier voor de mensen heeft betekend”, zegt de verdediger. „Hij was een God hier. Het is ongelooflijk hoeveel ze hier van hem houden, tot op de dag van vandaag.”
Maar ook in het heden is Napoli weer een absolute topclub. Afgelopen voorjaar werd de vierde landstitel uit de clubgeschiedenis nog op meeslepende wijze gevierd: boven de stad hing letterlijk een azuurblauwe gloed van vlagvertoon en vuurwerk. Het leverde verpletterende beelden op.
„De mensen zijn hier echt helemaal idolaat van voetbal”, zegt Beukema. „Ook dat wilde ik per se meemaken, dat was één van de redenen om voor deze club te kiezen.”
Privé vraagt dat soms veel van spelers, want Napels omarmt je met duizend armen. Het is alom bekend hoe Maradona tussen 1984 en 1991 werd opgeslokt en haast verpletterd door de voetbalgekte van Zuid-Italië, waar hij amper privacy had, voortdurend achtervolgd en belaagd door journalisten, supporters en fotografen. Ook een speler als Dries Mertens kon jaren later zelden rustig uit eten in de stad.
Anno 2025 wordt Napoli-spelers aangeraden zich niet al te vaak in de levendige, soms vuige binnenstad te begeven. Beukema en Lang, maar ook spelers zoals Scott McTominay en De Bruyne wonen om die reden niet ver van het trainingscomplex in Castel Vurtorno, op een half uur rijden van het centrum. Op afgesloten, beveiligde compounds hebben ze veel meer rust, orde en regelmaat dan Maradona in Napels ooit heeft gekend.
„Het is allemaal niet te vergelijken met Nederland, maar ik heb het echt heel erg naar mijn zin hier”, aldus Beukema. „Ook dankzij het niveau, met al die topspelers om me heen. Iemand als De Bruyne alleen al, daar word je vanzelf door uitgedaagd, iedere dag opnieuw. In mijn carrière is het tot nu toe gelukt om steeds een stap omhoog te klimmen. Ik ga er alles aan doen om dat hier ook te bereiken.”
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
- Jinne
- Site Admin
Lang blijft niet lang zo lijkt het. Galatasaray zijn reddingsboei.
- Jinne
- Site Admin
Malen in Italië is een goede match. Al bijna nummer 2 op de topscorerslijst na zijn hattrick gister. Zie hem ook liever dan Depay in Oranje, dus war betreft jammer dat ie er pas zo vroeg af moest tegen Ecuador.