Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

zeux

Re: Wielrennen

Bericht door zeux »

Marillion schreef: vr mei 15, 2026 10:52 amEn dit was geen kamikaze gedrag maar gewoon een gevaarlijke aankomst. Iedereen wist van te voren dat ze gingen vallen.
Ze stuurden heel bewust behoedzaam die bocht in. En vielen toch.

Daarom dat ik denk dat iedereen die voorop reed zou zijn gevallen. Door de valpartij kwam alles vrijwel tot stilstand en konden ze op slakkengang de bocht door. Dat is onmogelijk als je op een rechte weg met enige snelheid (waarbij ze al flink remden) komt aanrijden.
Dus ironisch genoeg hadden de Rockets - met deze wetenschap - nìèt zo goed gepositioneerd (voorop) moeten zitten. Tegen de wielerwetten in. Beetje zoals Verstappen een bocht niet vol kan nemen, omdat zijn accu moet opladen, wat tegen alle essenties van racen in gaat.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het lastige is dat de aankomst naar het einde toe volgens mij nog wat afliep. Uit de bocht eerst nog een klein beetje oplopend en daarna richting de meet licht omlaag. Dan is het makkelijker om in de laatste meters je snelheid vast te houden. Begin je de sprint van te ver dan is de kans groot dat je er niet meer overheen komt.

Alles bij elkaar is dit gewoon een gevaarlijke aankomst. En dat allemaal om de zee in het shot van de finish te krijgen ten koste van de veiligheid van de renners. Het moet toch met alle drone mogelijkheden die we hebben en een stad als Napoli aan de kust toch wel op een andere manier mogelijk zijn om aan iets van city marketing te doen.

De UCI en de organisatie geven niets om de veiligheid. En de ploegen accepteren het uiteindelijk toch altijd weer allemaal. Zo kom je hier dus nooit uit.
Nil volentibus arduum
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Pellizari is niet goed. Dat is toch wel een tegenvaller voor de spanning in het klassement. Al waren die verwachtingen al niet hoog.

Vingegaard dus met z'n tweede ritwinst. Ik neem het vaak voor hem op maar waarom hij nou niet even een paar keer overneemt van Gall? Dat maakt zoveel uit voor je gunfactor en hij hoeft echt niet bang van hem te zijn.

Arensman zal heel tevreden zijn over zijn eerste week. Hij heeft gewoon echt prima kansen om voor het podium te rijden.
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Marillion schreef:Pellizari is niet goed. Dat is toch wel een tegenvaller voor de spanning in het klassement. Al waren die verwachtingen al niet hoog.

Vingegaard dus met z'n tweede ritwinst. Ik neem het vaak voor hem op maar waarom hij nou niet even een paar keer overneemt van Gall? Dat maakt zoveel uit voor je gunfactor en hij hoeft echt niet bang van hem te zijn.

Arensman zal heel tevreden zijn over zijn eerste week. Hij heeft gewoon echt prima kansen om voor het podium te rijden.
Ja het is eigenlijk jammer dat Vingegaard meedoet. De Giro en Vuelta zijn vaak leuker als Pogi en Vingegaard niet meedoen. Dan had je een leuke strijd om het roze gehad met Gall, Arensman en Pellizari. Nu vrees ik dat de verschillen na de tijdrit van morgen al gigantisch zijn.
Arensman eerste week idd goed doorgekomen. Podium zou mooi zijn. Die Portugees die nu in het roze rijdt houdt ook verrassend goed stand.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Arensman pakt meer dan minuut op Vingegaard als het zo doorgaat!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, doet 'ie goed vandaag. Wat een explosie van Ganna overigens. :biggthumpup.gif:

Arensman is echt wel een kandidaat voor het podium. Al is het nog wel de vraag hoe de verhoudingen bergop straks zijn in de derde week. Felix Gall is in principe een betere klimmer maar is op andere punten wel weer kwetsbaar. Hindley is oud Giro winnaar en zal kopman zijn omdat Pellizzari niet top is. En renners als O'Connor, Storer en Gee kunnen ook allemaal podium rijden.

Leuk zo'n vlakke flinke tijdrit in de eerste helft van het schema. Want nu moeten verschillende renners dus gaan aanvallen om hun achterstand in te halen.
Nil volentibus arduum
columbus

Bericht door columbus »

Zeker een mooie tijdrit. Arensman erg sterk, maar Ganna, poh. Trapt zoveel meer vermogen weg op zo'n parcours. En dan zie je zo'n klein en licht mannetje als Vingegaard. Die, ondanks zijn tijdverlies, er gewoon meer dan prima voor staat. Ook Bax een hele goede rit
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Eigenlijk zou een grote ronde altijd zo'n tijdrit moeten bevatten. Gewoon echt vlak en een kilometer of 40 lang. Want het is natuurlijk heel leuk om renners bergop te zien rijden maar dit is ook mooi. Vooral met diezelfde klimmers die er dan ineens totaal hulpeloos uitzien.

In de tijd van Indurain was het niet leuk want die besliste gelijk de ronde. Maar het kan de spanning ook verhogen. Kijk bijvoorbeeld naar de Giro die Dumoulin won. Daar moesten Nibali en Quintana in de bergen proberen te repareren wat ze verloren in een tijdrit en daar krijg je mooie koers van.

Wat zou iemand als Evenepoel wel niet kunnen pakken in zo'n tijdrit? Dan moet de rest toch aan de bak hoor.
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Marillion schreef:Eigenlijk zou een grote ronde altijd zo'n tijdrit moeten bevatten. Gewoon echt vlak en een kilometer of 40 lang. Want het is natuurlijk heel leuk om renners bergop te zien rijden maar dit is ook mooi. Vooral met diezelfde klimmers die er dan ineens totaal hulpeloos uitzien.

In de tijd van Indurain was het niet leuk want die besliste gelijk de ronde. Maar het kan de spanning ook verhogen. Kijk bijvoorbeeld naar de Giro die Dumoulin won. Daar moesten Nibali en Quintana in de bergen proberen te repareren wat ze verloren in een tijdrit en daar krijg je mooie koers van.

Wat zou iemand als Evenepoel wel niet kunnen pakken in zo'n tijdrit? Dan moet de rest toch aan de bak hoor.
Ja klopt. Indurain reed de rest altijd op minimaal 3 minuten. Denk dat ze daarom zijn afgeschaft. Ze dachten hierdoor meer spanning te creëren. Maar nu doet een Pogi hetzelfde in de bergen. Een echt vlakke tijdrit van een km of 40 zou idd wel goed zijn en hoort ook bij een grote ronde vind ik. Al is het commercieel wellicht minder aantrekkelijk.

columbus

Bericht door columbus »

Absoluut eens. Het is ook echt tof om te zien, vind ik dan. Sommige zitten zo mooi op de fiets en beuken heel wat Watts weg. Vingegaard wint die verloren tijd (wat voor het klassement best meeviel) in de bergen zo weer terug. Gall zat overigens helemaal niet mooi op de fiets, vraag me af of ze überhaupt aan aero doen. Hij zat zo wat recht op
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Franse ploegen doen daar traditioneel niets aan. Bardet en Pinot verloren ook altijd vele minuten. Mede daardoor verdwenen tijdritten ook uit de Tour. En Gall had ook niet eens een vizier op zijn helm wat aantoonbaar tijdswinst brengt.

Het tijdperk limonade in de bidon is daar inmiddels echt wel voorbij. Decathlon presteert dit seizoen gewoon heel goed. En ze zullen hier ook wel werk van gaan maken, in ieder geval met Seixas, als ze echt mee willen doen in een grote ronde. Maar het stond duidelijk niet bovenaan het lijstje.
Nil volentibus arduum
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Geweldige aanval van Segaert vandaag zeg! Echt zo'n ouderwetse goed aanval in de slotfase van een rit. Perfecte timing en ook technisch mooi opgezet met een versnelling door de bocht heen. Dat had 'ie honderd procent zeker vooraf bekeken.
Nil volentibus arduum
columbus

Bericht door columbus »

Met dank aan Visma
zeux

Bericht door zeux »

columbus schreef:Met dank aan Visma Afbeelding
Ook dat is strategie natuurlijk. Visma controleert kop peloton en als je dan weet dat ze geen interesse in je hebben, kun je er vandoor gaan met hen als ‘buffer’.

"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ja, slim gereden. Hun doel was om Vingegaard zonder problemen aan de finish te krijgen. Niet om de etappe te winnen. Daarbovenop sluit ik overigens niet uit dat Campenaerts eerder een trap minder dan meer heeft gedaan omdat hij ook van dit soort aanvallen is. Maar als de ploegen van de overgebleven sprinters kans hadden willen maken hadden ze meer alert moeten zijn.

Dat is ook het leuke van dit soort finales. Niet alle sprinters zitten nog in de groep en dan krijg je twijfel en dus kansen voor aanvallers. Vandaag weer zo'n rit. Kan zomaar nummer vier voor Narvaez worden. Want dat is wel de andere kant. Gek genoeg zijn er weinig van dit soort renners in deze Giro actief terwijl er veel kansen liggen.
Nil volentibus arduum
columbus

Bericht door columbus »

Haha. Zeker. Campenaerts hield zeker even wat in. Visma zat daar om Vingegaard veilig naar huis te brengen maar snap niet waarom de sprint ploegen dit zo makkelijk lieten gebeuren. Op dat moment kom je er ook niet meer makkelijk tussen maar de aanloop naar de finale hebben ze wel zitten slapen
zeux

Bericht door zeux »

Marillion schreef: vr mei 22, 2026 8:37 am Ja, slim gereden. Hun doel was om Vingegaard zonder problemen aan de finish te krijgen. Niet om de etappe te winnen. Daarbovenop sluit ik overigens niet uit dat Campenaerts eerder een trap minder dan meer heeft gedaan omdat hij ook van dit soort aanvallen is. Maar als de ploegen van de overgebleven sprinters kans hadden willen maken hadden ze meer alert moeten zijn.

Dat is ook het leuke van dit soort finales. Niet alle sprinters zitten nog in de groep en dan krijg je twijfel en dus kansen voor aanvallers. Vandaag weer zo'n rit. Kan zomaar nummer vier voor Narvaez worden. Want dat is wel de andere kant. Gek genoeg zijn er weinig van dit soort renners in deze Giro actief terwijl er veel kansen liggen.
Die Narvaez is wel een prachtig nummer. UAE wordt onthoofd en boem, plan B ligt op tafel en Narvaez wint er drie. Arrieta er nog bij. Wat een ploeg. Winnen een derde van de ritten.
columbus

Bericht door columbus »

UAE is zeker een topteam. Al die jongens zouden in andere ploegen gewoon absoluut kopman zijn
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Marillion schreef:Geweldige aanval van Segaert vandaag zeg! Echt zo'n ouderwetse goed aanval in de slotfase van een rit. Perfecte timing en ook technisch mooi opgezet met een versnelling door de bocht heen. Dat had 'ie honderd procent zeker vooraf bekeken.
Zeker mooi. A la Jelle Nijdam en Erik Dekker. Wordt wel een beetje moe van die Belgische commentator van Eurosport. Die gast komt bijkans klaar als er een Belg wint.

zeux

Bericht door zeux »

Trab schreef: vr mei 22, 2026 9:42 am
Marillion schreef:Geweldige aanval van Segaert vandaag zeg! Echt zo'n ouderwetse goed aanval in de slotfase van een rit. Perfecte timing en ook technisch mooi opgezet met een versnelling door de bocht heen. Dat had 'ie honderd procent zeker vooraf bekeken.
Zeker mooi. A la Jelle Nijdam en Erik Dekker. Wordt wel een beetje moe van die Belgische commentator van Eurosport. Die gast komt bijkans klaar als er een Belg wint.

Geloof dat Karsten ook wel eens moe van hem wordt. :-)
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Als duo zijn ze echt geweldig. Ik kan uren luisteren naar dat gebabbel over van alles en nog wat als achtergrond van m'n middag.

Laatst nog een hele verhandeling over espresso machines. Heel leerzaam ook. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Marillion schreef:Als duo zijn ze echt geweldig. Ik kan uren luisteren naar dat gebabbel over van alles en nog wat als achtergrond van m'n middag.

Laatst nog een hele verhandeling over espresso machines. Heel leerzaam ook. :smallgrin.gif:
Mwah. Karsten kan ik wel naar luisteren, maar die Belg vind ik bloedirritant. Doe mij maar Boogerd bij de NOS of Jose bij Sporza.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Ik moest een beetje aan hem wennen in het begin maar inmiddels kan ik hem heel goed hebben. Hij is bijzonder goed geïnformeerd en ook echt een koersliefhebber. En de combinatie met Karsten Kroon werkt voor mij heel goed.

Bij Eurosport kan ik dan weer totaal niet tegen Jan Hermsen. Die zit er werkelijk altijd naast. Ik snap gewoon echt niet hoe je zoveel koers kunt kijken en dan totaal geen inzicht hebt weten te ontwikkelen.
Nil volentibus arduum
columbus

Bericht door columbus »

Vind het ook wel een mooie combi, Karsten en Jeroen. Soms ook wat irritaties enzo haha. Gisteren ging Jeroen helemaal los

Bij de NOS vind ik het duo Boogerd en Lamaine ook fijn. Prettige en rustige stemmen en Boogerd is ook een wandelende wieler encyclopedie
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab »

Marillion schreef:Ik moest een beetje aan hem wennen in het begin maar inmiddels kan ik hem heel goed hebben. Hij is bijzonder goed geïnformeerd en ook echt een koersliefhebber. En de combinatie met Karsten Kroon werkt voor mij heel goed.

Bij Eurosport kan ik dan weer totaal niet tegen Jan Hermsen. Die zit er werkelijk altijd naast. Ik snap gewoon echt niet hoe je zoveel koers kunt kijken en dan totaal geen inzicht hebt weten te ontwikkelen.
Hij is zeker goed geïnformeerd. Het is meer dat ik zijn stem irritant vindt. En al helemaal als hij hysterisch gaat doen. ‘Het is Alec dames en heren, het is Alec!’ Snurk. Doe gewoon normaal. Overdreven gedoe omdat het een Belg is. Kijk José de Cauwer is ook chauvinistisch, maar op een normale manier. Die zegt gewoon godverdomme als van Aert nipt geklopt wordt. Dat vind ik dan weer humor haha

Plaats reactie