De Boertjes waren toch bewust aan het klagen omdat ze weg wilden? Of heb ik dat mis?bryan schreef: wo mei 06, 2026 11:12 amZo was het ook met Morten Olsen. Zo lang het goed ging, moest iedereen hun bek houden. Vielen de resultaten ff tegen, gingen de insiders hem allemaal ondermijnen. Frank en Ronald hebben openlijk lopen klagen dat ze de trainingen te saai vonden en zo.columbus schreef: ma mei 04, 2026 11:24 am Ik geloof niet dat Farioli sowieso was weg gegaan. En de totale onkunde die werd blootgelegd bij de aanstelling van Heitinga was al veel eerder ingezet. De totale zelfoverschatting, arrogantie, Ajax DNA en “wij weten alles beter” werd op dat moment alleen enorm zichtbaar. Farioli heeft richting het einde van het seizoen aanbevelingen gedaan op kadering en spelersgroep. Dat werd allemaal links gelegd wat gaat een Italiaan ons nu vertellen. Daar uit heeft hij zijn conclusies getrokken. Zo ervaar ik de wisseling van de wacht
Olsen was ook zo eentje zoals FF met een lange termijn visie en professionaliseringslag. Kijk wat ie daarna heeft gepresteerd met Denemarken. Was niet alleen de trainer daar voor de lange termijn, maar heeft ook nog de hele jeugdopleiding gemoderniseerd. En Denemarken plukt nog steeds daar de vruchten van. Wij gingen verder met Jan Wouters.
Ex-trainer Francesco Farioli
Moderator: mods
- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Re: Ex-trainer Francesco Farioli
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Ja, ze wilden een transfer forceren naar Barcelona en hebben de kritiek op Olsen ingezet als breekijzer. Ze hebben later aangegeven daar spijt van te hebben. Maar daar had Olsen natuurlijk niets meer aan.
Nil volentibus arduum
Tja, ze voelden zich daar later erg schuldig over, zoveel fatsoen zie je niet vaak in de voetbalwereld. Denk niet dat Zlatan zich schuldig voelt omdat hij een vertrek bij Ajax heeft geforceerd.
- Liberty
- Contacteer:
Nou kan je veel van de Boertjes zeggen, maar het zijn wel echte Ajacieden. Frank speelde ruim 10 jaar in het eerste en ook Ronald had er al flink wat jaren op zitten.
Ze zagen jongere jongens als Kluivert, Overmars, Davids en Seedorf het grote geld verdienen en wilden, inmiddels ook achter jn de 20, ook weleens naar het buitenland.
Hebben ze alleen totaal verkeerd aangepakt. En dat besef hadden ze tenminste nog, later. Dat het niet netjes was.
Ze zagen jongere jongens als Kluivert, Overmars, Davids en Seedorf het grote geld verdienen en wilden, inmiddels ook achter jn de 20, ook weleens naar het buitenland.
Hebben ze alleen totaal verkeerd aangepakt. En dat besef hadden ze tenminste nog, later. Dat het niet netjes was.
Tijd voor iets nieuws.
Bwrouw achtwraf is altijd zo makkelijk. Zeker als je je doel hebt gehaaldYopii schreef: wo mei 06, 2026 5:02 pm Tja, ze voelden zich daar later erg schuldig over, zoveel fatsoen zie je niet vaak in de voetbalwereld. Denk niet dat Zlatan zich schuldig voelt omdat hij een vertrek bij Ajax heeft geforceerd.
I think I lost my fucking headache
En zeker als je later nog eens een baantje ambieert bij Ajax. Moeten even die vlekjes weggepoetst worden.LucaS schreef: wo mei 06, 2026 6:20 pmBwrouw achtwraf is altijd zo makkelijk. Zeker als je je doel hebt gehaaldYopii schreef: wo mei 06, 2026 5:02 pm Tja, ze voelden zich daar later erg schuldig over, zoveel fatsoen zie je niet vaak in de voetbalwereld. Denk niet dat Zlatan zich schuldig voelt omdat hij een vertrek bij Ajax heeft geforceerd.
Dit zei Frank in 2023:
Toen was hij allang niet meer uit op een baantje, zoals jij veronderstelt.De Boer: "Spijt van arbitragezaak tegen Ajax"
Frank de Boer heeft er spijt van dat hij in 1998 een arbitragezaak startte om een vertrek bij Ajax te forceren. Dat heeft de inmiddels 37-jarige oud-international laten weten in Sportweek. De Boer wilde via een gang naar de rechter een transfer naar Barcelona forceren, maar verloor de arbitragezaak. Enkele maanden later kreeg hij echter alsnog zijn zin en verkaste hij, met broer Ronald, naar Catalonië.
Nu, negen jaar na dato, betreurt De Boer deze gang van zaken. "Het dieptepunt van mijn loopbaan, daar ben ik nu heel eerlijk over, is dat we onze vriend Morten Olsen (de toenmalige trainer van Ajax, red.) door het slijk gehaald hebben. We gingen over lijken, omdat we dachten dat we niets anders meer konden doen om weg te komen bij Ajax. Vreselijk, achteraf, dat we het zo gedaan hebben. We zagen toen geen uitweg meer, maar wat hielp het nou? Niks. Als ik iets terug zou mogen draaien, is dat het."
Volgens de tekst is dat uit 2007, niet uit 2023.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Ik herinner me inderdaad ook dat ze hier al veel eerder op zijn teruggekomen.
Blijft toch altijd wat lastig. Ik snap best dat situaties veranderen en dat je soms een aanbod krijgt wat dermate aantrekkelijk is dat je daar toch op wil ingaan. Maar wat is de waarde van een contract wanneer je als club altijd maar moet meewerken? De situatie destijds was, als ik het me goed herinner, dat ze net een langdurige overeenkomst met Ajax hadden afgesloten.
Kies dan als speler niet voor zo'n lange overeenkomst als je je handen vrij wil houden.
Blijft toch altijd wat lastig. Ik snap best dat situaties veranderen en dat je soms een aanbod krijgt wat dermate aantrekkelijk is dat je daar toch op wil ingaan. Maar wat is de waarde van een contract wanneer je als club altijd maar moet meewerken? De situatie destijds was, als ik het me goed herinner, dat ze net een langdurige overeenkomst met Ajax hadden afgesloten.
Kies dan als speler niet voor zo'n lange overeenkomst als je je handen vrij wil houden.
Nil volentibus arduum
- Liberty
- Contacteer:
Ja, ze hadden een half jaar eerder tot 2003 ofzo bijgetekend. Dat maakte het ook zo bitter. Maar dit was net na het Bosman-arrest, dus spelers waren nog niet zo handig hierin. Tegenwoordig ligt er veel meer macht bij de spelers en hebben ze allemaal een handige spelersmakelaar die van alles voor ze regelt. Toen was het vaak nog pa of schoonpa die de onderhandelingen deden. Ging er anders aan toe.Marillion schreef: do mei 07, 2026 9:15 am Ik herinner me inderdaad ook dat ze hier al veel eerder op zijn teruggekomen.
Ze werden, niet geheel ten onrechte, afgeschilderd als geldwolven. Maar zoals gezegd, ze speelden op hun 28e nog bij Ajax. En ze zullen vast leuk verdiend hebben in die jaren, maar het echte geld lag natuurlijk in Engeland, Spanje of Italie. Dus het was begrijpelijk dat ze op die leeftijd wel eens wat anders wilden. Tegenwoordig staan ze op hun 18e al te springen.
En Barcelona was natuurlijk een aantrekkelijke club. Je kan het misschien meer Van Gaal kwalijk nemen dat hij ze gek heeft gemaakt.
Dus nee, ik neem het ze niet kwalijk dat ze weg wilden. Maar de manier waarop verdiende niet de schoonheidsprijs. En dat besef hebben zij tenminste zelf ook nog. Er zijn, zeker in de voetballerij, genoeg mensen die nooit eens in de spiegel kijken en kritisch op zichzelf durven te zijn.
Tijd voor iets nieuws.
Van 2025 dan:
Ajax had die jongens moeten laten gaan, na tien jaar trouwe dienst. Ze hebben zich toen laten opstoken door Rob Cohen. Maar ja, Van Os stelde dat ze onder geen voorwaarde weg mochten. Dat was niet slim. Dan drijf je spelers in een hoek. Leuk dat ze bijgetekend hadden, maar op dat moment was Van Gaal er nog. De situatie bij Ajax was ingrijpend veranderd.
Als ik het me goed herinner bood Frank zelfs aan om bij Ajax te blijven als Ajax Ronald liet gaan. Ook dat was onbespreekbaar. Het was voor altijd bij Ajax blijven. Daarmee slachtofferde Van Os de braafste jongetjes van de klas. De rest vertrok en zij mochten NOOIT meer weg, zelfs niet een jaar later of zo.
Helaas kunnen ze zich er bij Ajax niet bij neerleggen dat het minder gaat. Dat konden ze toen niet, en nu nog steeds niet. Dat is juist het begin van de ellende, elke keer weer. Als het goed gaat, moet Ajax Europese top blijven en wordt de opleiding verwaarloosd. Dan gaat men kopen, kopen, kopen. Dat werkt niet, waardoor de neerwaartse lijn leidt naar de afgrond.
ASVolgens Frank hebben de twee broers 'fantastische jaren' gehad als speler bij Ajax. ' De UEFA Cup, de Champions League, al die kampioenschappen, het was één lange roes', legt hij uit. Na tien seizoenen lieten ze Ajax achter voor een avontuur bij FC Barcelona. 'Alleen ons afscheid was wel een zwarte bladzijde, vind ik, althans in hoe je met mensen omgaat. We hebben die transfer naar Barcelona uiteindelijk zelf geforceerd, over de rug van onze trainer Morten Olsen. Daar ben ik nog steeds niet trots op. Die man kon er helemaal niets aan doen.'
'Soms moet je in de voetbalwereld aan jezelf denken', stelt Ronald, die een jaar eerder naar Arsenal kon verkassen. 'Ondanks een toezegging werkte Ajax toen niet mee. Dat speelde mee toen we een jaar later naar Barcelona konden. Ik heb nooit spijt gehad van dat vertrek zelf, in Barcelona zijn we echt wereldburgers geworden, ik had het voor geen goud willen missen. Maar in menselijk opzicht verdiende het allemaal niet de schoonheidsprijs.'
Ajax had die jongens moeten laten gaan, na tien jaar trouwe dienst. Ze hebben zich toen laten opstoken door Rob Cohen. Maar ja, Van Os stelde dat ze onder geen voorwaarde weg mochten. Dat was niet slim. Dan drijf je spelers in een hoek. Leuk dat ze bijgetekend hadden, maar op dat moment was Van Gaal er nog. De situatie bij Ajax was ingrijpend veranderd.
Als ik het me goed herinner bood Frank zelfs aan om bij Ajax te blijven als Ajax Ronald liet gaan. Ook dat was onbespreekbaar. Het was voor altijd bij Ajax blijven. Daarmee slachtofferde Van Os de braafste jongetjes van de klas. De rest vertrok en zij mochten NOOIT meer weg, zelfs niet een jaar later of zo.
Helaas kunnen ze zich er bij Ajax niet bij neerleggen dat het minder gaat. Dat konden ze toen niet, en nu nog steeds niet. Dat is juist het begin van de ellende, elke keer weer. Als het goed gaat, moet Ajax Europese top blijven en wordt de opleiding verwaarloosd. Dan gaat men kopen, kopen, kopen. Dat werkt niet, waardoor de neerwaartse lijn leidt naar de afgrond.
Er zat bij Ajax natuurlijk destijds wat chagrijn onder in verband met een aantal spelers die transfervrij waren vertrokken. Op zichzelf was de uitkomst van het Bosman arrest natuurlijk volstrekt logisch maar het raakte Ajax wel bijzonder ongelukkig binnen de context van het voetbal ecosysteem. Ik schat zo in dat ze als reactie daarop met lange contracten zijn gekomen voor de familie De Boer. En toen was de inkt net droog en wilden ze alsnog weg. Voordeel was natuurlijk voor de club dat er nu wel een transfersom aan vast zat.
Erg fraai was het van beide kanten niet denk ik. Frank en Ronald die Morten Olsen onder de bus gooide en Ajax via Arie van Os die niet het gesprek aan wilde gaan.
Erg fraai was het van beide kanten niet denk ik. Frank en Ronald die Morten Olsen onder de bus gooide en Ajax via Arie van Os die niet het gesprek aan wilde gaan.
Nil volentibus arduum
Tja, een 7 jarig contract geeft niet alleen de club zekerheid. Spelers hebben de mogelijkheid om elk jaar transfervrij te zijn, maar doen dat toch niet. Dan moet je ook niet zeiken vind ik
Dat is ook mijn dubbele gevoel bij dit soort zaken.
In de basis vind ik het gezond om met spelers in gesprek te gaan als ze een transferwens hebben. Maar je tekent wel allebei een overeenkomst voor een x aantal jaren en daar staat gewoon een hele mooie beloning tegenover. Daarbij staat het je tijdens de onderhandelingen ook vrij om afspraken te maken over clausules voor ontbinding en afkoop van de overeenkomst.
Een club voert selectiebeleid mede op de looptijd van overeenkomsten met spelers. Maar als iemand dan weg wil en daar geen afspraken over heeft gemaakt moet je toch altijd maar meewerken? Nogmaals, ik snap best dat het handig is om dan met elkaar in gesprek te gaan maar een club heeft ook rechten.
In de basis vind ik het gezond om met spelers in gesprek te gaan als ze een transferwens hebben. Maar je tekent wel allebei een overeenkomst voor een x aantal jaren en daar staat gewoon een hele mooie beloning tegenover. Daarbij staat het je tijdens de onderhandelingen ook vrij om afspraken te maken over clausules voor ontbinding en afkoop van de overeenkomst.
Een club voert selectiebeleid mede op de looptijd van overeenkomsten met spelers. Maar als iemand dan weg wil en daar geen afspraken over heeft gemaakt moet je toch altijd maar meewerken? Nogmaals, ik snap best dat het handig is om dan met elkaar in gesprek te gaan maar een club heeft ook rechten.
Nil volentibus arduum
LucaS schreef: do mei 07, 2026 10:59 am Tja, een 7 jarig contract geeft niet alleen de club zekerheid. Spelers hebben de mogelijkheid om elk jaar transfervrij te zijn, maar doen dat toch niet. Dan moet je ook niet zeiken vind ik
Die contracten zijn er voor de transfersom. Uiteindelijk kreeg Ajax minder dan Barcelona aanvankelijk wilde betalen. Goed gedaan, Van Os!
De Boertjes waren vooral naïef, ze dachten dat ze een goede relatie met Van Os hadden.
Van Os schoot meteen in een stress: de heren De Boer dit en en de heren De Boer dat... Ga het gesprek aan en peil hoe het ervoor staat. Uiteindelijk als spelers écht niet meer voor je club willen uitkomen houdt het op. Je wilt wel optimaal gemotiveerde spelers.Erg fraai was het van beide kanten niet denk ik. Frank en Ronald die Morten Olsen onder de bus gooide en Ajax via Arie van Os die niet het gesprek aan wilde gaan.
De omstandigheden waren veranderd. Die jongens waren toppers, die wilden op hoog niveau spelen. Bij Ajax ging het bergafwaarts. Toen konden ze ook nog naar Van Gaal.
Ik neem het eerder Van Gaal kwalijk, die had bij zijn vertrek plechtig beloofd dat hij geen Ajacieden zou halen. Wat deed hij? Hij bracht De Boertjes het hoofd op hol. En laten we wel zijn, élke Nederlandse voetballer wil naar Barcelona. Dat die kans zich zou voordoen konden De Boertjes niet weten op het moment dat ze dat contract bij Ajax tekenden.
In hun positie had ik nooit dat contract getekend, ik had het er lekker op laten aankomen.
Overigens, nu ik erover nadenk, bij Van Os zag je hetzelfde als onlangs bij Kroes: clubliefde en eigenliefde zitten een gefundeerd oordeel in de weg. In zo'n positie moet je de zaken wel in proportie zien en niet de beledigde majesteit uithangen als het niet gaat zoals je wilt. Op de lange termijn heeft de club meer aan een TD of FD die kan relativeren.
Contracten zijn er niet alleen voor een transfersom. Want als ze twee maanden na ondertekening van hun contract een zware blessure hadden opgelopen dan waren ze verzekerd van hun inkomsten. Spelers hebben ook iets aan een langdurige overeenkomst.
En spelers laten zich natuurlijk vertegenwoordigen bij de contractbesprekingen. Dan is naiviteit wel van tafel hoor.
Natuurlijk, Van Os was een bestuurder van de oude stempel. Maar spelers hebben ook niet alleen rechten maar ook plichten.
En spelers laten zich natuurlijk vertegenwoordigen bij de contractbesprekingen. Dan is naiviteit wel van tafel hoor.
Natuurlijk, Van Os was een bestuurder van de oude stempel. Maar spelers hebben ook niet alleen rechten maar ook plichten.
Nil volentibus arduum
Ja, voor de transfersom (club) en voor de zekerheid (speler).
Vind je dat Van Os dit goed heeft aangepakt? Er waren toch alleen maar verliezers?
Ik snap dat het zuur was, maar zo werkt het nu eenmaal: op een bepaald moment is een speler toe aan een volgende stap.
Bij Ajax dachten ze destijds (zoals wel vaker) niet zo helder. De clubadvocaat betoogde dat Barcelona geen stap vooruit was. Dan leef je in een ander universum.
Vind je dat Van Os dit goed heeft aangepakt? Er waren toch alleen maar verliezers?
Ik snap dat het zuur was, maar zo werkt het nu eenmaal: op een bepaald moment is een speler toe aan een volgende stap.
Bij Ajax dachten ze destijds (zoals wel vaker) niet zo helder. De clubadvocaat betoogde dat Barcelona geen stap vooruit was. Dan leef je in een ander universum.
Maar ern club moet de contractduur respecteren (en ja ik weet dat ze spelers wegpesten als ze niet voldoen). En elje speler kiest er voor om niet elk jaar transfervrij te zijn. Dan teken je gewoon steeds voor een jaar. Er was -meen ik- ook een afspraak dat 1 van de 2 wel zijn contract zou uitdienen
Ja, dus Frank wilde blijven als Ronald weg mocht. Alleen kon Van Os zich die afspraak niet meer herinneren.
In het echte leven geniet de werknemer ook meer rechten dan de werkgever. De werkgever heeft immers macht over de werknemer. Een werknemer kan zijn arbeidscontract opzeggen, de werkgever kan de werknemer niet zomaar ontslaan.
De clubs hechten enorm aan het voortbestaan van het transfersysteem, in die mate zelfs dat ze jammeren dat hun voortbestaan in het geding is als het afgeschaft wordt. Dat zal wel niet voor niets zijn.
In het echte leven geniet de werknemer ook meer rechten dan de werkgever. De werkgever heeft immers macht over de werknemer. Een werknemer kan zijn arbeidscontract opzeggen, de werkgever kan de werknemer niet zomaar ontslaan.
Dat willen clubs niet, tenzij het gaat om oudere spelers zonder zogenaamde restwaarde.En elje speler kiest er voor om niet elk jaar transfervrij te zijn. Dan teken je gewoon steeds voor een jaar.
De clubs hechten enorm aan het voortbestaan van het transfersysteem, in die mate zelfs dat ze jammeren dat hun voortbestaan in het geding is als het afgeschaft wordt. Dat zal wel niet voor niets zijn.
De werknemer geniet inderdaad betere bescherming maar als werknemer kun je een contract voor bepaalde tijd niet per definitie zomaar opzeggen zonder gevolgen hoor.
Ajax heeft het destijds zeker niet handig aangepakt. In de werkelijkheid moet je toch met elkaar in gesprek. Maar als voetballer mag je jezelf er ook wel van bewust zijn dat je handtekening onder een contract ook wel van waarde is.
Ajax heeft het destijds zeker niet handig aangepakt. In de werkelijkheid moet je toch met elkaar in gesprek. Maar als voetballer mag je jezelf er ook wel van bewust zijn dat je handtekening onder een contract ook wel van waarde is.
Nil volentibus arduum
Nu.nl:
En het originele stuk op ESPN:Farioli vertrok bij Ajax vanwege politieke spelletjes: 'Was onmogelijk om te blijven'
Trainer Francesco Farioli is afgelopen zomer bij Ajax vertrokken vanwege "politieke spelletjes" bij de club, zegt hij in een woensdag gepubliceerd interview met sportzender ESPN. De Italiaan werd onlangs landskampioen met FC Porto.
"Ik vertrok bij Ajax met veel pijn, omdat ik de stad liefheb", zegt Farioli tegen ESPN. "Mijn familie en ik houden van Amsterdam, de club en de mensen binnen de club. Ik ben echt blij met wat we hebben meegemaakt."
Ajax verspeelde onder leiding van Farioli in de slotfase van de Eredivisie een zeker lijkende landstitel aan PSV, maar eindigde na jaren van malaise wel op de tweede plaats en kwalificeerde zich weer voor de Champions League. Toch leverde Farioli al na één seizoen zijn contract in bij Ajax, om later bij FC Porto aan de slag te gaan.
Farioli noemt het werken met voorzitter en oud-trainer André Villas-Boas bij FC Porto het grootste verschil met zijn tijd bij Ajax. "Ik wil niet alles beslissen, maar ik heb wel vaak gezegd dat ik graag de touwtjes in handen heb. In de hedendaagse rol als manager moet je proberen alles zo goed mogelijk te coördineren. Daarbij is ook de snelheid van de beslissingen van heel groot belang."
"Ajax is een enorme club, maar er worden zoveel politieke spelletjes gespeeld, er is zoveel politiek belang en strijd binnen de club. Om eerlijk te zijn: dit gaat de club niet verder brengen en dit gaat niet helpen om de club weer competitief te krijgen."
'Te veel beslissingen worden genomen door mensen die niet uit voetbal komen'
Voor Farioli was het onder deze omstandigheden "onmogelijk om te blijven". "Te veel beslissingen binnen de club worden genomen door mensen die niet uit het voetbal komen. Dat vertraagde alles zo erg", zegt hij tegen ESPN.
Farioli noemt in het interview geen namen. Hij werkte onder leiding van technisch directeur Alex Kroes, maar die kondigde in november zijn vertrek aan na een dramatische seizoensstart. Hij is inmiddels opgevolgd door oud-speler Jordi Cruijff.
De resultaten zijn daarmee nog niet beter geworden. Ajax is door een vijfde plaats in de Eredivisie veroordeeld tot het spelen van play-offs om een ticket voor de tweede voorronde van de Conference League. Donderdag speelt de ploeg van trainer Óscar García in de halve finales tegen FC Groningen.
Toch denkt Farioli dat Ajax snel de weg omhoog gaat vinden. "Ik geloof oprecht en hoop dat onder het nieuwe management de club weer een stap zet. Want ik ben nog steeds een Ajax-supporter en dat zal ik altijd blijven."
Farioli noemt reden voor vertrek bij Ajax: "Dit maakte het onmogelijk voor mij om door te gaan"
Francesco Farioli heeft in een uitgebreid interview met ESPN een boekje opengedaan over zijn vertrek bij Ajax. In het interview, dat zaterdag in zijn geheel verschijnt, kijkt de Italiaan voor het eerst terug op zijn tijd in Amsterdam en het landskampioenschap met FC Porto.
Wat Farioli in Amsterdam niet lukte, is in zijn eerste seizoen in Portugal wél gelukt: landskampioen worden. Met Ajax lag de weg naar het kampioenschap open, maar gaf de ploeg in de laatste speelrondes een zekere landstitel weg aan PSV. Maar ondanks dat de titel niet werd binnengesleept, noemt Farioli in een eerder fragment van het interview, zijn werk bij Ajax beter dan wat hij in Portugal heeft laten zien.
Een jaar na het mislopen van de titel kan Farioli goed de verschillen tussen beide clubs benoemen. Dat heeft alles te maken met de leiding. "Ik kan niet ontkennen dat dit het grote verschil is", begint Farioli zijn verhaal, als hem wordt gevraagd naar André Villas-Boas, de voorzitter van Porto. "Ik wil niet alles bepalen, maar ik heb wel vaak gezegd dat ik graag de touwtjes in handen heb. In de hedendaagse rol als manager moet je proberen alles zo goed mogelijk te coördineren. Daarbij is ook de snelheid van de beslissingen van heel groot belang."
"Dit vertraagde alles zo erg"
Door de manier van werken bij Porto, werd het Farioli nog duidelijker wat er mis was bij Ajax. "Het is een enorme club, maar er worden zoveel politieke spelletjes gespeeld, er is zoveel politiek belang en strijd binnen de club. Om eerlijk te zijn gaat dit de club niet verder brengen en gaat dit niet helpen om de club weer competitief te krijgen", legt Farioli de vinger op de zere plek.
Farioli voelde zich tegengewerkt door alle politieke spelletjes binnen Ajax en benoemt nog een punt waarop het voor hem fout ging. "Te veel beslissingen binnen de club worden gemaakt door mensen die totaal geen voetbalkennis hebben. Dit vertraagde alles zo erg."
De politieke spelletjes die Farioli benoemt, hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat hij geen toekomst meer voor zichzelf zag bij de Nederlandse recordkampioen. "Zoals ik het zag was het onmogelijk voor mij om onder die omstandigheden te werken. Samen met de mensen die dicht bij mij stonden binnen Ajax, heb ik gezien hoe moeilijk het is om een goede connectie te krijgen met elkaar binnen zo’n grote club."
De special met Francesco Farioli is zaterdag om 18.15 uur te zien op ESPN 1 en te lezen op de website en app.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Het zal kansloos zijn maar dit bericht zou men binnen de club nou eens serieus moeten nemen. Want de kans dat een volgende trainer hier ook weer tegenaan gaat lopen lijkt me honderd procent.
En dan niet weer een dik rapport gaan schrijven wat vervolgens ergens in een bureaula verdwijnt. Eigenlijk zou je op basis van praktijkvoorbeelden op zoek moeten naar verbetering. Eigenlijk zou iemand als Cruijff nog eens met Farioli moeten praten. Waarom werkte het nou niet?
Mijn vermoeden is dat de vereniging hier ook weer voor een deel tussenzit. Als ik het goed heb moeten zijn bijvoorbeeld veranderingen op de Toekomst accorderen. Wellicht is dat bij de BVO tak net zo? Of hebben we naast de vereniging ook binnen de BVO nog een hele verzameling mensen zonder verstand van zaken?
En dan niet weer een dik rapport gaan schrijven wat vervolgens ergens in een bureaula verdwijnt. Eigenlijk zou je op basis van praktijkvoorbeelden op zoek moeten naar verbetering. Eigenlijk zou iemand als Cruijff nog eens met Farioli moeten praten. Waarom werkte het nou niet?
Mijn vermoeden is dat de vereniging hier ook weer voor een deel tussenzit. Als ik het goed heb moeten zijn bijvoorbeeld veranderingen op de Toekomst accorderen. Wellicht is dat bij de BVO tak net zo? Of hebben we naast de vereniging ook binnen de BVO nog een hele verzameling mensen zonder verstand van zaken?
Nil volentibus arduum
Degenen die hier iets mee zouden moeten zijn zelf het probleem, dus 0% kans dat die dit oppakken.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Ja, daar ben ik ook bang voor.
Maar als er een kans ligt dan is het nu. Jordi Cruijff is net binnen en heeft kennelijk een positie gekregen waar hij veel mag beslissen. Nu zitten we diep in de put en je kunt dit commentaar aangrijpen om er wat mee te doen. Een beter moment om te reorganiseren krijg je niet.
Maar als er een kans ligt dan is het nu. Jordi Cruijff is net binnen en heeft kennelijk een positie gekregen waar hij veel mag beslissen. Nu zitten we diep in de put en je kunt dit commentaar aangrijpen om er wat mee te doen. Een beter moment om te reorganiseren krijg je niet.
Nil volentibus arduum
Oké, hij is dus zelf vertrokken. Is dat raadsel opgelost. Hij gaf ook aan dat hij in februari al contact had met Porto.Mede dankzij die politieke spelletjes besloot Farioli om Amsterdam na één seizoen alweer te verlaten. Hij licht dat ook nog even toe bij ESPN. 'Zoals ik het zag, was het onmogelijk voor mij om onder die omstandigheden te werken. Samen met de mensen die dicht bij mij stonden binnen Ajax, heb ik gezien hoe moeilijk het is om een goede connectie te krijgen met elkaar binnen zo’n grote club.'
Er zijn mensen die alles overleven bij Ajax, dat zegt veel over hen. De gemiddelde persoon rent gillend weg. Het is keer op keer hetzelfde: wie iets wil veranderen wordt zwart gemaakt door degenen die alles zo willen houden als het is. Het probleem zelf wordt nooit aangepakt.
Voor de schuldigen kijk ik dan naar de stromingen binnen de vereniging. De stroming waar Kroes toe behoorde, is nu even stil. Dan komen andere ratten uit de riolen.
In feite is er niet te werken bij Ajax. Zonder instant succes overleeft niemand. Jordi zal ook wel sneuvelen, het gezaag aan zijn stoelpoten begint nu al.