De Spaanse Armada | Michel trainer Ajax 1

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

zeux

De Spaanse Armada | Michel trainer Ajax 1

Bericht door zeux »

Spaanse coach bij het eerste, Spaanse coach bij de beloften, Spaanse scout, half-Spaanse TD.

Vamos!
Míchel (spreek uit: Mie-tsjel) is de belangrijkste benoeming van technisch directeur Jordi Cruijff. Zoals verwacht koos Cruijff een trainer uit zijn Spaanse netwerk. Eerder nam hij ook zijn persoonlijke scout Joel Lara al mee naar Amsterdam. In onder anderen NEC-trainer Dick Schreuder had Cruijff nooit interesse, hoewel Schreuder verrassend goed presteerde met de Nijmeegse club.

Fijnbesnaarde linkspoot
De 50-jarige Míchel vervangt zijn landgenoot Óscar García, die vijfde werd met Ajax en de club in een play-off naar de voorronde van de Conference League loodste. Ook John Heitinga en Fred Grim stonden afgelopen seizoen voor de groep, maar zij werden vanwege tegenvallende resultaten ontslagen. García staat nog één seizoen onder contract bij Ajax als trainer van het beloftenelftal.

Míchel is een oud-speler van Rayo Vallecano. De fijnbesnaarde linkspoot had geen grote loopbaan als voetballer, maar hij maakte in Spanje wel naam als trainer van kleinere clubs. Niet alleen promoveerde hij tweemaal naar La Liga (met zijn geliefde Rayo Vallecano en Sociedad Deportiva Huesca), ook bereikte hij met FC Girona de derde plek in het seizoen 2023-2024. In de voorbije twee voetbaljaren vocht Míchel echter tegen degradatie met de Catalaanse club. Eind mei degradeerde Girona uit La Liga.

Ajax is voor Míchel de grootste club uit zijn loopbaan. Ook is de Amsterdamse club zijn eerste klus buiten Spanje. Míchel nam naar eigen zeggen lessen Engels om zijn niveau op te krikken, maar het is afwachten hoe goed hij zich kan uitdrukken in die vreemde taal.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
WP_Legend

Re: De Spaanse Armada

Bericht door WP_Legend »

Is dit het Michel topic?
zeux

Bericht door zeux »

Dat was wel de bedoeling. :ajaxsmiley.gif: :ajaxscarf.gif: :blub.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
bryan

Bericht door bryan »

Jordi half-Spanjaard? Zeg dat maar aan de Catalanen.
zeux

Bericht door zeux »

bryan schreef: di jun 02, 2026 11:09 am Jordi half-Spanjaard? Zeg dat maar aan de Catalanen.
Ai,touché.
Lionel

Bericht door Lionel »

Omvolking!
IK GELOOF!!!!!!
zeux

Bericht door zeux »

Duke, voeg anders achter de topictitel toe : Míchel nieuwe trainer
Yopii

Re: De Spaanse Armada | Michel trainer Ajax 1

Bericht door Yopii »

He is natuurlijk wel een gevaar: voor je het weet wemelt het hier van de nep-Spanjolen, moeten we garnalen vreten. Wat is er mis met een gehakbal? :hypocrite.gif:
Arthur

Bericht door Arthur »

Míchel (spreek uit: Mie-tsjel) is de belangrijkste benoeming van technisch directeur Jordi Cruijff. Zoals verwacht koos Cruijff een trainer uit zijn Spaanse netwerk. Eerder nam hij ook zijn persoonlijke scout Joel Lara al mee naar Amsterdam. In onder anderen NEC-trainer Dick Schreuder had Cruijff nooit interesse, hoewel Schreuder verrassend goed presteerde met de Nijmeegse club.
Dat ze het nodig vinden dit erbij te zetten zegt al weer genoeg he.
I'm always ready to learn, although I do not always like being taught.
Arthur

Bericht door Arthur »

Maar wat betreft de Spaanse Armada. Het is maar te hopen dat ze snel gaan presteren, want je hoort de messen al geslepen worden.
columbus

Bericht door columbus »

Mooi! Een nieuwe trainer en ik ben erg benieuwd. Ik ga voorlopig niet mee in al die negativiteit van ‘kenners’ die je leest. Tactische wijsneuzen die frame voor frame alles uitpluizen, allemaal interessant. Wie weet speelde hij bewust met minder hoog druk zetten omdat hij niet de allersnelste achterhoede had. Las ook ergens een argument dat het misschien een gevaar is dat dit zijn eerste klus buiten Spanje is. Maar wel in de zelfde adem Knutsen als een beter alternatief noemen.

Al met al ben ik erg blij met deze keuze. In ieder geval een trainer die zijn vak verstaat en niet een wanna be figuur die trainertje komt spelen. Ajax mag blij hier mee zijn, want welke gek stapt er in.

Kortom, vamos Michel! Op naar betere tijden en voetbal, al is dat laatste niet heel lastig
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Hij en Jordi gaan dus samen all in voor een periode van 2 jaar. Slim dat we maar voor 2 jaar een overeenkomst zijn aangegaan want een deel van het commentaar op zijn prestaties was toch dat hij over een langere periode niet kon doorbouwen? :smile-ajax.gif:

Goed dat er duidelijkheid is. Nu doorpakken met de selectie.
Nil volentibus arduum
Nihad

Bericht door Nihad »

Michel is iig een ervaren trainer. Weer wat anders dan kneuzen als Heitinga.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Ik ben niet overtuigd als ik de analyses zie... Vooral veel geschuif van achteruit, balletje breed balletje terug... Beetje Farioli beetje FdB voetbal, na 4 jaar wisten de tegenstanders hoe ze moesten worden ingeteugeld.

Vrij defensief in het verleden... Dat zou aan het materiaal kunnen liggen, maar zelfs in dat fantastische jaar bij Girona waren er niet heel veel doelpunten...

Wat ik hoop dat hij erin slijpt: vooral fitte spelers, die geloven in zijn speelstijl.
Een goed organisatie. Veel wisselingen van positie ala NEC.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Het grote voordeel dat hij heeft is dat er al snel wat te winnen is. Begin inderdaad eens met fitheid op peil brengen en iets van een basis organisatie in het elftal. Dat is al een wereld van verschil.

Ik ben wat minder enthousiast over de verhalen over traag opbouwen. Aan de andere kant is dat misschien wel verstandig voor nu. Farioli koos er ook bewust voor om zo te spelen. Als je nog niet fit bent én geen vertrouwen hebt is volop pressie spelen ook gewoon een enorm risico. Dus misschien is het wel gewoon de beste keuze die op dit moment te maken is bij Ajax.

Als je stopt met achterin open huis houden doordat je wel een organisatie hebt staan scheelt dat al snel 10 punten.
Nil volentibus arduum
WP_Legend

Bericht door WP_Legend »

Ja inderdaad slechter kan niet, zelfs met de selectie van nu moet een beetje coach 3e worden.
Alexander

Bericht door Alexander »

Onze hoofd topsport heeft het niet lang uitgehouden in ieder geval. Martijn Redegeld vertrekt binnen een jaar alweer en gaat naar LIDL Trek.
Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion »

Opvallend. Is het hem niet bevallen om uit het wielrennen naar Ajax te gaan of is het Ajax niet bevallen? Als ik moet gokken schat ik in dat het hem is tegengevallen. Hij kwam bij Visma LaB vandaan. Daar is alles gericht op innovatie en verbetering van het topsportklimaat. Tja, en dan kom je bij Ajax.
Nil volentibus arduum
Arthur

Bericht door Arthur »

Marillion schreef: di jun 02, 2026 3:18 pm Hij kwam bij Visma LaB vandaan. Daar is alles gericht op innovatie en verbetering van het topsportklimaat. Tja, en dan kom je bij Ajax.
Nou, inderdaad. Het laat zich wel raden hoe dat gegaan is :drecul.gif:

Hij zal wel te netjes zijn (of een NDA hebben getekend) om uit de school te klappen, maar eigenlijk heeft de club dat gewoon nodig.
bryan

Bericht door bryan »

Arthur schreef: di jun 02, 2026 12:04 pm
Dat ze het nodig vinden dit erbij te zetten zegt al weer genoeg he.
Hij had ooit nooit interesse in mij, kunnen ze ook er bij zetten.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Alexander schreef: di jun 02, 2026 3:08 pm Onze hoofd topsport heeft het niet lang uitgehouden in ieder geval. Martijn Redegeld vertrekt binnen een jaar alweer en gaat naar LIDL Trek.
Niermann van Jumbo ook net die kant op. Lijkt ook meer mogelijk qua voeding dan bij voetbal. Dus ik snap het wel.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Yopii

Bericht door Yopii »

Ik word gek van dat gezanik over Schreuder, wat is dat toch? Al jaren zijn ze die kerel aan het promoten. Zijn broer daarvoor ook, dat werd niets.
columbus

Bericht door columbus »

Yopii schreef:Ik word gek van dat gezanik over Schreuder, wat is dat toch? Al jaren zijn ze die kerel aan het promoten. Zijn broer daarvoor ook, dat werd niets.
Haha! Eens. En ik word ook gek van al die voetbal professoren op de socials. De een weet het nog beter dan de ander en alles wordt op een belerende toon gezegd. “Mis toch een beetje het enorm hoge druk zetten”, of “in de omschakeling verwacht ik toch meer”. Alsjeblieft hou op. Ga lekker als een gek hoog druk zetten en je wordt afgeslacht.

Geloof ook niet dat mensen door hebben in wat voor staat Ajax verkeerd.

Ik ben blij dat er een trainer is die ook echt trainer is en niet acteert. Voor de rest gaan we het zien. Om op voorhand al weer iemand af te schrijven omdat hij “niet enorm hoog druk wil zetten”.

Trainer is binnen nu hopen dat er door wordt gepakt op de selectie
Arthur

Bericht door Arthur »

Hoe groter het lek, hoe meer de media diegene promoot. Het laatste wat De Telegraaf wil is een trainer die stilletjes zijn wedstrijden wint met Ajax.
Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne »

Nu ook officieel de nieuwe trainer.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!
Plaats reactie