De T.KNOKKEN OP AFSPRAAK
Hooligans kiezen velden Almelose amateurclubs als strijdperk
ALMELO, dinsdag
Hooligans van betaaldvoetbalclubs die hun slepende vetes uitvechten op de velden van amateurverenigingen? In Almelo gingen dit weekend tientallen zichzelf supporters noemende vechtersbazen met elkaar op de vuist.
In Almelo zijn ze heel zeker van hun zaak. Hoewel de autoriteiten nog een slag om de arm houden, was het volgens de amateurclubs de harde kern van FC Twente, die het heilige gras van de onbezoldigd voetballers had uitverkozen tot hun slagveld.
Naar verluidt hadden fans van aartsrivalen Heracles en FC Twente via internet elkaar uitgedaagd tot een heuse ’knokdate’. De matpartij zou in de buurt van het Heraclesstadion plaats moeten vinden, maar om nog onbekende reden rukte de FC Twente-aanhang ineens op naar het complex van amateurclub La Première.
Harde kern
Pikant detail: Hendrie Krüzen, zo ongeveer ’Mister Heracles’ en assistent-trainer bij de profs, begon ooit zijn carrière bij ’LAP’, zoals de club in de volksmond heet. LAP kent dus nogal wat fanatieke fans van Heracles. Krüzen, die op het moment van de ’inval’ aanwezig was bij zijn oude liefde, heeft al laten weten dat het voor hem vaststaat dat het aanhangers van Vak P – de harde kern van FC Twente – waren die de invasie uitvoerden.
Ook voor Hans Kuipers, preses van La Première, lijdt dat geen enkele twijfel. De politieverbalisant, waar later op de avond aangifte werd gedaan, bevestigde dit namelijk nog eens tegenover hem. „Die lieden hadden vermoedelijk al wat andere amateurclubs bezocht, maar toen gebeurde er niets. Daardoor waren ze totaal opgefokt toen ze bij ons kwamen. Door drank en wat nog niet meer. Vervolgens moest het bij ons dus gaan gebeuren. Terwijl de rest buiten wachtte, bestelden twee mannen een biertje. De lege flesjes gooiden ze vervolgens door de kantine, terwijl ze stoelen omschopten. Buiten werden fietsen vernield.”
Twee jeugdspelertjes raakten lichtgewond toen ze werden geraakt door het rondslingerende glas.
Volksclub
De relschoppers die, gepokt en gemazeld door de rellen in het betaald voetbal, meenden in de aanhang van de amateurclub een gemakkelijke prooi te hebben gevonden, kwamen van een koude kermis thuis. LAP staat bekend als een echte volksclub. Een paar telefoontjes naar leden in de buurt om versterking waren voldoende. „We hebben die gasten verjaagd. Onze leden zijn ze vervolgens achterna gegaan en hebben ze bij Oranje Nassau aangetroffen onder de leden van een elftal van Vogido uit Enschede, dat daar juist moest spelen.”
Vervolgens kwam het tot een treffen tussen de aanhangers van beide amateurclubs. Vogido ontkent echter iedere betrokkenheid bij de rellen. „Volgens ons waren het gewoon Heracles-supporters die ons belaagd hebben”, zegt vice-voorzitter Ben Pikula.
Zowel de KNVB als de politie stelt nu een onderzoek in.
Woordvoerder Rob de Leede van de KNVB zegt er nog niet eerder van te hebben gehoord dat de harde kern van een profclub uitwijkt naar de velden van een amateurvereniging. „Het is wel eens voorgekomen dat Feyenoord-aanhangers naar een wedstrijd gingen waar de amateurs van Ajax moesten spelen, waarop de wedstrijd niet doorging. Maar wat afgelopen weekend in Almelo is gebeurd, is nieuw voor ons.”
Veldslag
De bekendste uitzondering dat rivaliserende supportersgroepen elkaar op neutraal terrein opzochten, is volgens de zegsman de beruchte veldslag in een weiland bij Beverwijk in de jaren negentig.
Woordvoerder Richard Peters van FC Twente zegt de geruchten te kennen: „Maar in dit stadium kunnen we daar niets mee. We wachten het politieonderzoek af. Afhankelijk daarvan treffen we eventueel maatregelen.”
LAP-voorzitter Hans Kuipers hoopt dat toestanden zoals afgelopen weekend hem en zijn club in de toekomst bespaard blijven: „Bij alle amateurverenigingen hier in Almelo heb je supporters van Heracles. Dat lijkt me vrij logisch. Het is toch te gek voor woorden dat de harde kern van FC Twente dan deze amateurclubs onveilig komt maken. Dat is onacceptabel!”
FC Twente
hier dan maar ..
Blij met de punten ...
Opvallend:
voetbal.nl
Werder Bremen aast op Niemeyer
02 november 2006, 16:17 uur
Werder Bremen heeft zijn oog laten vallen op Peter Niemeyer. "Het is goed mogelijk dat het volgend seizoen lukt", antwoordde manager Klaus Allofs donderdag tegenover het Duitse blad Kicker op de vraag of hij de verdediger van FC Twente wil aantrekken. Niemeyer speelde nooit in de Bundesliga. De Duitser maakte in 2003 zijn debuut voor Twente.
Niemeyer heeft inmiddels 98 Eredivisiewedstrijden achter zijn naam staan. Voor Twente zou een vertrek van de jeugdinternational in de zomer van 2007 ongelukkig zijn. Hij is na dit seizoen transfervrij.
voetbal.nl
- brabantse jood
www.ad.nlDebuut om van te dromen
Door EDDY VAN DER LEY
ENSCHEDE - Met twee goals en twee assists beleefde de 19-jarige Sergio Zijler een droomdebuut als basisspeler bij FC Twente. De door Ajax afgedankte rechterspits ontpopte zich tot de beul van FC Groningen: 7-1. ,,Ik ga de samenvatting minstens twintig keer bekijken,’’ zei een lachende Zijler, een branieachtige Amsterdammer met Rotterdamse roots.
In het pandemonium na de onwaarschijnlijke 7-1 overwinning op FC Groningen leek alles in het Arke-stadion gistermiddag om Zijler te draaien. De bantamgewicht uit de Ajax-opleiding werd bedolven onder complimenten, ging op de schouders bij zijn ploeggenoten en kreeg van de symbolische ‘man of the match’ Sander Boschker, die zijn 424ste wedstrijd voor FC Twente speelde en legende Epi Drost uit de boeken verdreef, diens bos bloemen in handen gedrukt.
,,Die geef ik aan mijn moeder,’’ glom de in Rotterdam geboren en in Amsterdam getogen Zijler van trots. ,,Normaal gesproken is ze bij elke wedstrijd aanwezig, maar uitgerekend vandaag moest ze werken, in de verzorging. Erg jammer, want ik had deze momenten graag met haar gedeeld. Ze is één van mijn grootste fans. Heeft me altijd gesteund, ook in moeilijke tijden.’’
Zoals eind vorig seizoen, toen Zijler bij Ajax het predikaat ‘overbodig’ opgespeld kreeg. De rappe rechterspits was kampioen geworden met de A1, maar zou bij Jong Ajax niet verder reiken dan de reservebank. ,,Mij werd duidelijk gemaakt dat Tom de Mul de voorkeur kreeg op rechts. Ik had geen trek in een rol op het tweede plan. Gelukkig wilde FC Twente me hebben, assistent-trainer Erik ten Hag kende me nog van de onderlinge duels.’’
In Enschede kwam Zijler aanvankelijk maar moeizaam los van het Ajax-dogma. ,,Ik speelde als een echte rechterspits, vastgeplakt aan de zijlijn, zoals ik dat in Amsterdam had geleerd. Maar bij FC Twente wilden ze dat ik meer naar binnen trok en acties maakte. Dat was wennen, maar het gaat al beter.’’
Wat heet. De schier ongrijpbare Zijler, in de basis begonnen als vervanger van de geblesseerde Sharbel Touma, brak het duel der subtoppers uitgerekend open met een individuele actie in het hart van de Groningse defensie, waar hij over het uitgestoken been van Goran Lovre tuimelde en Blaise N'Kufo de toegekende penalty zag benutten (1-0). Na de Groningse gelijkmaker en de 2-1 van Kennedy Bakircioglü gaf Twente-trainer Fred Rutten de wedstrijd met een slimme wissel (Karim El Ahmadi voor Wout Brama) een beslissende wending, maar Zijler bleef - nu vanaf rechts - de meeste aandacht opeisen.
Na de 3-1 van Bakircioglü gunde hij Blaise N'Kufo een niet te missen kans op 4-1 en na de 5-1 van Luke Wilskhire scoorde hij zelf nog twee keer, via een spetterende solo (6-1) en een intikkertje (7-1). ,,Het heeft geen zin om een lange neus naar Ajax te trekken,’’ bleef hij na afloop bescheiden. En coach Rutten: ,,Dit is fantastisch voor Sergio, maar hij heeft nog een lange weg te gaan. Het is een guitig en brutaal Amsterdammertje in een Armani-jas, maar op het veld moet hij nog leren dat een wedstrijd niet alleen bestaat uit balbezit. Ook mentaal moet hij nog weerbaarder worden, maar daar is hij jong voor.’’
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Het leekt me meer dan logisch dat je dat niet doet na 1 goede wedstrijd. Helemaal niks bescheiden aan, vind ik.Duke schreef:www.ad.nl,,Het heeft geen zin om een lange neus naar Ajax te trekken,’’ bleef hij na afloop bescheiden.
Twente wil UEFA Cup-finales en Oranje
13/11/2006 22:56
EXCLUSIEF - FC Twente heeft ambitieuze plannen. De Tukkers willen het huidige Arke stadion, dat plaats biedt aan 13.250 toeschouwers en vrijwel altijd vol zit, uitbreiden tot een thuishaven met een capaciteit van 36.000 plaatsen.
Een speciale werkgroep heeft het nieuwe stadion van Arsenal als voorbeeld genomen. Zodra de verbouwing rond is, hoopt Twente gastheer te kunnen zijn bij UEFA Cup-finales en interlands van het Nederlands elftal.
FC Twente betrok het huidige Arke stadion in 1998. Op 10 mei won het met 3-0 van PSV. Het nieuwe stadion verving het zwaar verouderde Diekman stadion.
vi.nl
-
- AT Toto winner 15/16
-
- AT Toto winner 15/16
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
23.000 zijn er altijd nog 10.000 meer dan dat men nu heeft zitten. Ik vraag me af (afvragen in de zin van onderzoeken) of de vraag voor een plekkie bij Twente zo groot is? Ik zou het namelijk niet weten. Wat ik wel weet is dat het stadion nu vol zit, behalve als PSV komt. Dan is het uitvak namelijk weer eens halfleeg. ;)
-
- AT Toto winner 15/16
Er is wel een wachtlijst bij Twente, ik weet alleen niet hoe groot die is. Het viel me wel op hoe snel er moeiteloos 30.000 kaarten verkocht werden voor de bekerfinale destijds.
Laatst gewijzigd door brigade zuid op di nov 14, 2006 1:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
-
- AT Toto winner 15/16
Ik ben het met je eens dat het afwachten is, maar NEC vind ik geen goed voorbeeld. Die hebben een leuk jaar gehad in de historie, een paar jaar geleden toen ze Uefa Cup haalden. Toen zullen die plannen daar wel ontwikkeld zijn. Ondertussen is NEC weer een lelijk eendje in het rechter rijtje, waar uitbreiding van het stadion niet nodig is.brigade zuid schreef:Idd eerst maar eens zien of het ook daadwerkelijk gebeurd, NEC zou eerst ook een tweede ring bouwen en daar is ook niks van terechtgekomen.
Twente, Heerenveen, Vitesse, AZ, Groningen, Utrecht. Dat zijn de echte subtop clubs in Nederland. Roda JC en NAC hebben ook de capaciteit hiervoor.
- DCLXVI
- Locatie: Top Secret Beroep: Kwade Genius Schoenmaat: 42 Übermoderator Incognito
- Contacteer:
Als Ramona niet snel op dieet gaat is dat McDOS-stadionnetje binnenkort te klein.Arwin schreef:Ondertussen is NEC weer een lelijk eendje in het rechter rijtje, waar uitbreiding van het stadion niet nodig is.
Curator van de handelingsonbekwaam verklaarde, in een aftandse Polo rondtuffende WeekendCees
Volgens zaten er in de jaren '90 gemiddeld 7000 toeschouwers in het oude Diekman. Het nieuwe stadion had een capaciteit van ruim 13.000. Dat is al een forse stap. Ik denk niet dat ze hadden verwacht dat het zo zou gaan lopen. Overigens gaan ze een gemiddelde van 25.000 toeschouwers makkelijk halen. :yes:ASR_AFCA schreef:10000 ...
Dan laten ze toch een bak met geld liggen daar in Twente!!
- Daily Blind