Ajax - Espanyol

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 29, 2006 6:25 pm

Dat is beter. :smartass:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » wo nov 29, 2006 7:18 pm

Ik wil wel weer eens een overwinning(kje)
Blij met de punten ...

Fenerbahce

Bericht door Fenerbahce » wo nov 29, 2006 9:52 pm

Helemaal mee eens .. :xyxthumbs:

2-0, waarvan ééntje van Klaas-Jan en 1 van Wesley en een schitterende redding van Heitinga van de doellijn ... :yes:

Hoeft niet mooi te zijn, gewoon winnen .... :tifoajax:
Before you judge someone, walk for three months in his shoes.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo nov 29, 2006 10:42 pm

Fenerbahce schreef: Hoeft niet mooi te zijn, gewoon winnen ....
Precies, maar volgens velen hier moet je dan maar voor Psv worden. ;)

999

Bericht door 999 » do nov 30, 2006 8:18 am

Espanyol: club zonder landstitels, maar met een sterke Catalaanse identiteit

Spaanse drukte

AMSTERDAM, donderdag
De Oostenrijkse pers liet het vorige maand collectief afweten. In Praag was een dubbelganger van Roy Orbison ingehuurd om drie onduidelijke vragen te vertalen. Aan zulke dingen merkt Ajax dat het om de UEFA Cup gaat en niet meer om de Champions League. Maar gisteren waande Henk ten Cate zich weer even in de wereld van glitter en goud. Microfoons en camera’s werden voor zijn neus opgestapeld en uitgestald, want de tegenstander van vanavond heet RCD Espanyol. Die club is de kleine broer van FC Barcelona. En in die Catalaanse metropool verdiende Ten Cate respect voor het leven.

Ajax en Espanyol worden gezien als de grootste favorieten in groep F. De nummer veertien van de Primera Division voert de ranglijst aan en heeft aan een punt genoeg. Ajax, met vier punten, moet winnen om op eigen kracht de derde ronde te halen. Ten Cate gaf de schrijvende en visuele armada mooie woorden. „Dat Espanyol het goed doet, verbaast me niet. Het Spaanse voetbal is het beste voetbal in Europa. Alle ploegen zijn volwassen en kunnen op resultaat spelen. Wij hebben daar nog moeite mee.”

De hoogbejaarde clubs delen hetzelfde geboortejaar: 1900. Espanyol is feitelijk de eerste vereniging die ook door Spanjaarden (studenten) werd opgericht. Barcelona, van een jaar eerder, is ontsproten aan een Zwitsers brein. In 1912 schonk koning Alfonso VIII Espanyol een koninklijke status. De naam staat simpelweg voor ’Spanje’, maar wordt pas sinds 1995 geschreven in het Catalaans, dus met een y in plaats van een ñ. Dictator Francisco Franco verbood tijdens zijn bewind de Catalaanse taal.

Meer nog dan Barcelona hangt Espanyol aan de verre historie. De clubkleuren blauw en wit zijn afgeleid van het wapenschild dat admiraal en beschermheer Roger de Lluria in de middeleeuwen op zijn schepen meevoerde. Hoe zelfstandig de Catalanen inmiddels zijn, bleek gisteren nog maar weer eens uit de komische persconferentie die speciaal voor Gabri en Roger werd belegd. Zelfs de Spaanse tolk knipperde met zijn ogen toen de ’zonen van Johan Cruyff’ in hun moerstaal antwoord gaven. Het Catalaans werd dus eerst in het Spaans vertaald, daarna in het Nederlands.

Ten Cate haalde zijn schouders op toen de rivaliteit tussen Barcelona en Espanyol ter sprake kwam. „Dat wordt vooral gevoed door de media, niet door de spelers.” Qua prestaties is het verschil ook meer dan duidelijk. Espanyol won in 106 jaar pas vier keer de nationale beker. „Barcelona moet altijd voor alle prijzen gaan. Van die druk heeft Espanyol geen last”, stelt Gabri, de middenvelder die bij Ajax direct een basisplaats had.

Zijn landgenoot Roger bevindt zich in een andere situatie. Een schitterende voetballer, geschapen voor Ajax, doch als centrale pion kwetsbaar in de omschakeling. Hij deed in de laatste acht duels maar één keer mee. Maar gisteren verscheen Roger plotseling op het trainingsveld als belangrijke kandidaat voor de eerste elf, indien Ten Cate kiest voor een middenrif dat uit vier mensen bestaat. „Het komt vaak voor dat spelers tegen hun oude club boven zichzelf uitstijgen en een hoog niveau halen. Dat is zeker iets waar ik rekening mee houd”, lichtte Ten Cate een tipje van de sluier op.

Roger en Gabri, die in de ArenA beleefd poseerden voor een jeugdfoto van Cruyff, ontmoeten vandaag ook hun oude vriend Ivan de la Peña. ’De Kleine Boeddha’ is tegenwoordig minder blessuregevoelig en alweer bezig aan zijn vijfde seizoen. Andere grote namen zijn de aanvallers Raúl Tamudo en Walter Pandiani. In het seizoen 2003/2004 kwamen Jordi Cruyff en Kevin Bobson uit voor Espanyol. Cruyff speelde tenminste nog dertig wedstrijden, Bobsons avontuur mislukte.

Espanyol bracht in de lange geschiedenis weinig grootheden voort. Alfredo di Stefano en Ladislao Kubala deden ooit op hun doortocht de tweede club van Barcelona aan. De belangrijkste icoon is Ricardo Zamora geweest. In de jaren twintig en dertig werd hij algemeen erkend als beste keeper ter wereld. Zamora stond later ook nog onder contract bij Barcelona en Real Madrid. De ’Koninklijke’ kocht hem in 1930 voor negenhonderd euro, toentertijd een record.

Nog altijd herinnert de jaarlijkse prijs voor de minst gepasseerde keeper aan de man met de bijnaam ’De Goddelijke’. Als er over Real Madrid werd gesproken, zei men steevast: Zamora en de rest.

De T.
Blij met de punten ...

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » do nov 30, 2006 9:18 am

Fenerbahce schreef:2-0, waarvan ééntje van Klaas-Jan en 1 van Wesley en een schitterende redding van Heitinga van de doellijn ... :yes:

Optimist... :twisted: :D

Espanyol oogt ontspannen

Amsterdam, 29 nov 2006
Iets na zeven uur kwamen de spelers en trainers van Espanyol aan in de ArenA voor hun eerste kennismaking met het stadion. De ploeg oogde ontspannen. ,,We hebben er zin in", gaf trainer Ernesto Valverde toe.

Niet zo raar natuurlijk die ontspannen houding van de Spanjaarden. Met twee gespeelde wedstrijden gaat de ploeg uit Barcelona fier aan kop van poule F. Zes punten bemachtigden zij al na duels tegen Zulte Waregem en Sparta Praag. De eerste plaats is het logische gevolg van die twee zeges. Trainer Valverde ziet die eerste plaats als inzet van de wedstrijd van donderdagavond. ,,Ik denk dat Ajax ook voor de eerste plaats gaat. Zij spelen om te winnen. Volgens mij kunnen ze ook niet anders, dat zit in hun speelstijl opgesloten. Zij waren in eerste instantie kandidaat voor de Champions League, dat zegt ook wel wat."

Zelf heeft Espanyol aan een punt genoeg om de volgende ronde te behalen. Wat doet dat met de ploeg? ,,We weten dat een gelijkspel een goed resultaat oplevert", beantwoordde de trainer van Espanyol de vraag. ,,Maar het kan gevaarlijk zijn om daarop te spelen. We zullen morgenavond niet al te calculerend bezig zijn."

Uiteraard kent Valverde de oefenmeester van Ajax, Henk ten Cate die immers pas deze zomer weg is uit Barcelona. ,,Dat ik hem ken als zijnde de assistent-trainer van Barcelona is niet belangrijk. Belangrijker is dat we weten dat Ajax voor een bepaalde speelstijl staat. Dat is sinds jaar en dag bij iedereen bekend, ook in Spanje. We zullen het moeilijk krijgen, maar het zal zeker een attractieve wedstrijd worden", verwacht de trainer.

Valverde verwacht niet dat zijn ploeg gas terug zal nemen donderdagavond tegen Ajax vanwege de reeds behaalde zes punten. ,,Een wedstrijd kunnen spelen tegen Ajax motiveert sowieso", gaf de 42-jarige oefenmeester aan. ,,Het aantal punten dat je op dat moment al dan niet hebt, maakt niet uit. We hebben er zin in. Alle ingrediënten zijn aanwezig om er een heerlijke wedstrijd van te maken."

Zondag wacht in de Spaanse competitie een ontmoeting met Sevilla, geen onbelangrijk duel. ,,Alle twee de wedstrijden zijn voor ons belangrijk. Ik kijk niet direct naar zondag. Want morgen zitten de mensen er ook klaar voor. Wij zullen spelen om te winnen. Wie favoriet is voor morgen? Ajax speelt een thuiswedstrijd, speelt normaliter altijd in de Champions League. Maar wie is de favoriet? Ik weet het niet."

Van Ajax kent Valverde wel een aantal spelers. Zo noemt hij in zijn rijtje belangrijke Ajacieden Urby Emanuelson als eerste. ,,Hij is een zeer goede linksback", vindt de oud-speler van onder andere FC Barcelona. Dat hij weet dat Emanuelson er niet bij zal zijn, bleek overigens nergens uit. Hij noemde het niet op. ,,Verder is Sneijder een belangrijke speler. Hij is dynamisch, een ritme bepalende speler. Misschien wel de grootste van Ajax op dit moment. Ook Huntelaar is goed. Vooral in de laatste meters voor het doel."

Bang voor de entourage in de Amsterdam ArenA of voor Ajax is Espanyol niet. ,,Angst voor de tegenstander of geïmponeerd door de entourage zouden wel heel slechte excuses zijn als je hier verliest. Nee, wij zullen gewoon hard moeten werken om hier goed te presteren."

Bron: http://www.ajax.nl/web/show/id=64372

Maare...godverdegodverrrr...kick some ASS strakkiezzz AJAX!!! :blush: :X

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » do nov 30, 2006 11:05 am

Voor ons allemaal veel plezier vandaag of rondom de Arena of voor de Buis.
met kerst grijpt Ajax in en stuurt deze 3 clowns weg.. :blush.gif:

Jim

Bericht door Jim » do nov 30, 2006 12:31 pm

brigade zuid schreef:
Fenerbahce schreef: Hoeft niet mooi te zijn, gewoon winnen ....
Precies, maar volgens velen hier moet je dan maar voor Psv worden. ;)

Gewoon niet te veel en te vaak benadrukken dat het uiteindelijk om niks anders dan winnen gaat, BZ. Want als je dat doet ben je inderdaad natuurlijk geen echte ajacied en moet je maar in Eindhoven gaan supporteren.
En tenslotte zouden er dan nauwelijks nog ajacieden overblijven:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ik moet zeggen: heel, heel, heeel, heeeel langzaam komt dat gevoel van vorig jaar terug, als je naar de Arena ging: "ze gaan toch wel winnen vandaag?"
GangstaRiB schreef: Een verlies of gelijkspel tegen Espanyol is nog geen ramp, omdat je tegen Zulte het nog recht kan trekken. Het valt alleen moeilijk uit te leggen voor de supporters denk ik. Helemaal als je van Espanyol verliest,…
Peter schreef:Dan gaan we in ieder geval weer eens een paar wedstrijdjes winnen. ;)
Ramona schreef: Heeeel langzaam begint 't nu bij mij te kriebelen...en ga ik van een overwinning uit...
Fv schreef: Het oude vertrouwde gevoel van "met hoeveel zullen we vandaag gaan winnen" begon net weer een beetje terug te komen, maar nu is het weer "ze zullen vandaag toch wel gaan winnen??"
Bertje schreef: Ik verwacht in ieder geval niet een duidelijke overwinning voor ons. Er zullen wel sowieso drie punten bij Waregem gehaald moeten worden.
Voetske schreef:Ik wil wel weer eens een overwinning(kje)

Nihad

Bericht door Nihad » do nov 30, 2006 12:37 pm

Je kan is een keer slecht spelen en winnen. Je kan is een keer goed spelen en niet winnen.

Uiteindelijk draait het om winnen. Maar we zijn allen Ajacied genoeg om te weten dat voor een langere periode enkelt winnen niet genoeg is. Winnen met goed voetbal duidt op kwaliteit en op zelfvertrouwen. Slecht spel nooit.

Daarbij koop ik geen seizoenskaart louter voor overwinningen. Ik wil ook vermaakt worden. Ja, dat klinkt gek. :eusa_liar:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do nov 30, 2006 12:39 pm

Uiteindelijk draait alles voor mij om goed en mooi voetbal.

Jim

Bericht door Jim » do nov 30, 2006 1:03 pm

Nihad schreef: Daarbij koop ik geen seizoenskaart louter voor overwinningen.
Bij louter nederlagen koop je op een bepaald moment geen seizoenskaart meer.

Nihad

Bericht door Nihad » do nov 30, 2006 1:14 pm

Jawel, hoor. Al degradeert Ajax. Mijn club blijf ik eeuwig trouw.

Maar echt met veel plezier ging ik het kampioensjaar van een zekere R. Koeman niet naar de Arena. We wonnen 16 van de 17 thuisduels, maar het was af en toe zo verschrikkelijk saai. :sad:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

ferry

Bericht door ferry » do nov 30, 2006 1:15 pm

Ajax moet in ieder geval spelen met de intentie om mooi, aanvallend en technisch hoogstaand voetbal te spelen. Wanneer Ajax, zoals nu het geval is, in een dip zit geldt natuurlijk het resultaat het meest. Met goede resultaten komt het vertrouwen weer, met vertrouwen komt het leuke(re) voetbal weer. Daar hoop ik op.

Toen Ajax met leuk voetbal in en tegen Parma onderuit ging (was het 1994??) stonden de kranten ook bol van het commentaar: dat het naief was en dat je in het huidige voetbal niet op die manier kon spelen. Het jaar daarop wint Ajax op exact dezelfde manier de Champions League. Het kan dus wel. Je hebt alleen visie nodig, en de lef om daaraan vast te houden. En hou in het achterhoofd dat dit niet in een paar maanden te realiseren is.

Deli
Contacteer:

Bericht door Deli » do nov 30, 2006 1:15 pm

Nee, voor de entourage hoeven ze niet bang te zijn bij de 2de club uit Barcelona.
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 1:34 pm

Entourage van Ajax kant hopelijk ook niet!!

Iedereen veel plezier en gewoon winnen! (al heb ik een 0-0 in de toto voorspeld)

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 30, 2006 1:38 pm

Ik las dat er 1000 Spanjaarden meekomen. Volgens mij best uitzonderlijk want die gasten staan niet bepaald bekend om het achterna reizen van hun ploeg toch?

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 1:42 pm

Amsterdam hè??
Een beetje wiet roken, bier drinken en wedstrijdje meepikken lijkt me niet verkeerd als ik fan was een buitenlandse club.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » do nov 30, 2006 2:00 pm

Dat zou vreemd zijn, want een vriend van me zit in 416.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » do nov 30, 2006 2:01 pm

Ja, maar Ajax staat al 106 jaar in Amsterdam en voorgaande jaren nam Valencia en Real Mallorca ook nauwelijks meer dan 75 man mee ofzo. ;)

Dus toch wel een beetje bijzonder, en leuk. :yes:

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 2:08 pm

Thijs schreef:Ja, maar Ajax staat al 106 jaar in Amsterdam en voorgaande jaren nam Valencia en Real Mallorca ook nauwelijks meer dan 75 man mee ofzo. ;)

Dus toch wel een beetje bijzonder, en leuk. :yes:
Kan het zijn omdat Barca iets beter op de route legt?
En qua vliegen misschien goeikoper is?
Zeker heel leuk, als het waar blijkt te zijn.

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » do nov 30, 2006 2:14 pm

Het stikt hier (a'dam) al van de catalanen.
We gaan gewoon winnen, heb een "europees gevoel"qua spanning. 3-1, 2-0 , wat donder het, mooi voetbal en winnen!!

Andy22
Contacteer:

Bericht door Andy22 » do nov 30, 2006 4:33 pm

Ik ga ervanuit dat wij onze plicht vervullen

En Winnen met 4-0!!
:worshippy:

1-0 the Hunter
2-0 Gabri
3-0 Heitinga
4-0 the Hunter

tot straks voor de at-ers die wel gaan!! :D
"I am a Maniac, an AJAX-maniac"