Feyenoord
Alleen vergissen sommigen zich wel eens wie de oorzaak zijn van een escalatie.. dat waren wij niet in 010 vorig jaar.. en dat waren de fransen niet in nancy afgelopen donderdagNeefkens schreef:De verontwaardiging hier is er altijd als er zoiets gebeurt, onafhankelijk van de club. Dit soort mensen maakt namelijk het voetbal kapot. :sad:
-
- AT Toto winner 15/16
O ja? waarom gebeurd het dan steeds bij Fnoord in europa en nooit bij Roda of Twente bij wijze van spreke. Fnoord heeft een enorme slechte naam bij de uefa, een strafdossier waar je u tegen zegt, de laatste jaren is het zo vaak fout gegaan en er zullen best dingen slecht geregeld zijn in Nancy maar het is gewoon veiliger voor Europa als fnoord ff een tijdje binnen de landsgrenzen blijft.Neefkens schreef: Bij elke club zitten "supporters" die "hun" club als excuus gebruiken om te rellen en dat is al erg genoeg.
ADSnel weg uit deze waanzin
NANCY - In het donker van Nancy richt de woede van de hooligans zich zelfs op de spelers van Feyenoord. ,,Kankerlijers,...
... durven jullie hierheen te komen?’’
Het veld van Stade Marcel-Picot ligt er weer vredig bij. Een uur geleden was het hier nog een gekkenhuis met rennende en schreeuwende officials en suppoosten. Er was ook een keeper die geveld door traangas op de tast de spelerstunnel zocht. Nu rapen diezelfde stewards in stilte de laatste tribunestoelen van het natte gras.
Ze zijn in blinde woede losgerukt en van meters afstand op het veld gesmeten. In de vier ‘Hollandse’ vakken gaapt telkens om de zoveel rijen een gat. Op één plek leidt dat in alle treurigheid nog tot een grappig effect. Daar ontbreken stoeltjes in de vorm van een kruis.
Ze staan er naar te kijken, de Feyenoord-functionarissen Onno Jacobs en Gido Vader. Het was geen enkel probleem om vanuit de catacomben op het veld te geraken. De laatste keer dat dat zo makkelijk ging, was toen Feyenoord in 2004 op bezoek was bij de Noorse amateurclub Odd Grenland.
,,De spelers hadden eigenlijk direct na de wedstrijd nog willen uitlopen,’’ zegt Onno Jacobs. ,,Maar dat hebben ze maar achterwege gelaten. Man, wat een klap is dit voor de club.’’
Een kwartier eerder heeft hoofdrolspeler Henk Timmer dan al zijn verhaal van de bizarre avond gedaan. ,,Eerst dacht ik: het ligt aan mij dat ik zoveel moet hoesten en niezen,’’ zei de aangeslagen keeper. ,,Maar plotseling kon ik ook niks meer zien. Ja, dan weet je dat het menens is. Ze hebben me het veld af geholpen en in de kleedkamer beleef je daarna de totale desillusie. De dokter heeft mijn ogen moeten verdoven. Na een tijdje kon ik me gelukkig weer wat oriënteren en nog een paar minuten later kon ik weer zien. Het was een onwerkelijke ervaring. Niemand van ons heeft dit zo eerder meegemaakt.’’
Timmer staat ongedoucht en op slippers voor de camera's. Het komt erop neer dat door zijn toedoen de wedstrijd nog is uitgespeeld. De Noorse arbiter had gevraagd wat Timmer wilde. ,,Toch maar doorspelen,’’ was zijn antwoord. ,,Dat is het beste voor Feyenoord. Laat ons in hemelsnaam niet voor een jaar of twee uit Europa vliegen.’’
Terug in de hal bij de kleedkamers staat een man met een leren jack die zijn toegangskaartje toont. Hij is aanhanger van Feyenoord en vertelt hoe gemakkelijk het is geweest om op eigen houtje een ticket aan te schaffen. Gewoon even met een paar maten naar Nancy gereden en dertig euro neergeteld. Het schijnt dat je zelfs in de supermarkt aan kaarten kon komen. Zeker is dat er Nederlanders bij de kassa’s van het stadion zijn geweest die passe-partouts voor 200 personen vroegen. Zonder slag of stoot hebben ze de hele stapel meegekregen.
Het is vanavond het zoveelste bewijs dat het sympathieke AS Nancy geen flauw idee had van wat er bij een Europese risicowedstrijd komt kijken. Maar wat wil je ook? Twee jaar geleden speelde het clubje waar Michel Platini als prof debuteerde nog in de Franse tweede divisie. Problemen bij voetbalwedstrijden zijn hier nog nooit geweest. Het was beangstigend en tegelijkertijd lachwekkend hoe simpel de Feyenoord-fans door de wand van plexiglas konden breken. Het leek wel bordkarton. En waar was de bufferzône die in elk Nederlands stadion het uitvak scheidt van het eerste vak met thuissupporters?
Op het veld hadden de spelers en trainers meteen gezien hoe het mis ging. ,,Natuurlijk zie je na de 1-0 ineens tientallen Nancy-fans bang van de tribune rennen,’’ aldus trainer Erwin Koeman. ,,Eerlijk gezegd had ik al een voorgevoel. Een uur voor de wedstrijd was ik al ingelicht over ongeregeldheden in de stad. We hebben de spelers daar niets over verteld. Waarom niet? Tja, waarom wel? Wat word je wijzer van die informatie als je zelf nog aan de bak moet?’’
Of Koeman nog zin heeft om in deze situatie trainer van Feyenoord te zijn? Na een korte stilte: ,,Ik blijf mijn uiterste best doen. Op dit moment kan ik niet vergeten wat hier is gebeurd. Maar aan de andere kant: 95 procent van de fans is goedwillend. Het is altijd die vijf procent die het voor de rest verpest. Dat het slechts om een heel kleine minderheid gaat, moet je je altijd blijven realiseren. Wat een gepaste strafmaat is, weet ik niet. Maar een jaar eruit zou wel heel triest zijn.’’
Op het binnenplein voor de ingang van het stadion staat de spelersbus. De touringcar is veilig ingemetseld tussen hoge hekken. Ali Boussaboun en Jonathan De Guzman hebben hun tas in het bagagerek gesmeten en staan druk gebarend te bellen. Clubdokter Robbart van Linschoten staart juist stilletjes voor zich uit. Assistent-trainer John Metgod blijft onverstoorbaar over voetbal praten. Hij analyseert een situatie uit de wedstrijd met Serginho Greene. Veel spelers zijn ook al in de bus gaan zitten en zien niet dat een groepje hooligans zich bij de hekken meldt.
,,Kankerlijers, durven jullie hierheen te komen?,’’ schreeuwen ze met wijdopengesperde ogen. En nog eens: ,,Kankerlijers. Nee, ga maar lekker verder uitrusten tot aan de wedstrijd van zondag tegen Heerenveen.’’ En weer: ,,Vuile vieze kankerlijers.’’
Erwin Koeman zucht maar weer eens diep. De trainer heeft al lang besloten dat hij alle ellende die hij bij Feyenoord meemaakt als een goede leerschool ziet. Door er zo mee om te gaan, krijgen ze hem niet meer gek. Maar op zijn gemak is hier natuurlijk niemand.
Koeman hoort het schelden en tieren en biedt aan om een eindje met de bus mee te rijden. ,,Stap maar in hoor. We loodsen je hier wel weg. We kunnen beter allemaal zo snel mogelijk weg uit deze waanzin.’’
bndSTEM‘Ze gingen tekeer als wilde beesten’
Zaterdag 2 december 2006 - PRAAG – „Ze gingen tekeer als wilde beesten. Alles wat ze in hun handen kregen, sloopten ze en gooiden ze het veld op.“ Dat heeft de UEFA-waarnemer bij het duel Nancy-Feyenoord, de Tsjech Jaroslav Dudl, gezegd in een interview met het Tsjechische persbureau CTK.
Dudl, die al vele jaren UEFA-waarnemer is, liet weten zo'n toestand nog nooit te hebben meegemaakt. „Toen ze het stalen hek van hun sector vernielden, dreigden ze dat ze de Franse fans zouden aanvallen.“ Volgens Dudl heeft de Franse politiecommandant een fout gemaakt toen hij besloot ongeveer 500 Feyenoord-aanhangers die zich zonder kaartjes voor het stadion bevonden, naar binnen te laten. „Hij ging er kennelijk vanuit dat de onrust anders in de straten door zou gaan en koos voor de in zijn ogen minst erge oplossing“, aldus Dudl.
De Tsjech weerspreekt de versie van Feyenoord dat de onlusten alleen werden veroorzaakt door hooligans en niet door de ‘officiële’ Feyenoord-fans. „Binnen gingen ook degenen tekeer waarvoor Feyenoord instond.“
Dudl zegt dat het gedonder eigenlijk al begon toen AS Nancy in de 22e minuut op een 1-0-voorsprong kwam. „De Nederlanders begonnen stoelen los te trekken, vernielden een plexiglaswand, en verjoegen de Fransen van de naastliggende tribune. Maar de politie kon de zaak nog in de hand houden en de wedstrijd kon doorgaan. Later, na de 70e minuut, ging dat niet meer.“
Op dat moment gebruikte de Franse politie traangas tegen de Feyenoord-aanhang. „Toen moest de wedstrijd wel onderbroken worden. De spelers zagen door de tranen niets meer. Het ergste was, paxadoxaal genoeg, de keeper van Feyenoord er aan toe. Die stond er het dichtst bij.“
Dudl zelf sloeg de gang van zaken gade vanaf de zijlijn, waar ook de Noorse scheidsrecter en diens drie assistenten zich bevonden. „Uiteindelijk besloten wij de wedstrijd uit te spelen. Dat kon pas na 34 minuten, omdat de lucht eerst zo zuiver moest worden zodat je weer kon ademen en de ogen niet meer traanden.“ Bij dat besluit werden ook de artsen van Nancy en Feyenoord betrokken.
Toen de scheidsrechter de wedstrijd tijdelijk had gestaakt, vertrokken de Franse supporters. Alleen de supporters in de Feyenoordvakken moesten in het Stade Marcel Picot blijven. Dudl: „Maar de Feyenoord-aanhang ging door. Die vernielde niet alleen stoelen, maar ook wc's en stalletjes bij het stadion. De eigenaren nemen de schade nog op.“
Dudl moet een officieel, uitvoerig rapport voor de UEFA maken. Op basis daarvan, en van tv-beelden, zal de tuchtcommissie van de UEFA tot een oordeel komen. „Het valt te verwachten dat de straf erg hoog wordt“, aldus Dudl.
Blij met de punten ...
Ja, heb ik (heel veel, jaren geleden) in het Grieks gelezen inderdaad. Maar je haalt twee concepten door elkaar m.i.Neefkens schreef:Ken uw Socrates.
Men kan pas leren denken als men zichzelf wilt leren kennen.
Het gaat hier helemaar niet om relativiteit, maar om het process, het argumenteren en dat heeft niets met zelf kennis te maken.
Het gebeurt overal, alleen feyenoord is er wel "erg goed" in. Misschien zijn ze beter georganiseerd, is de echt harde kern losgeslagen door de jaren frustratie.brigade zuid schreef:O ja? waarom gebeurd het dan steeds bij Fnoord in europa en nooit bij Roda of Twente bij wijze van spreke. Fnoord heeft een enorme slechte naam bij de uefa, een strafdossier waar je u tegen zegt, de laatste jaren is het zo vaak fout gegaan en er zullen best dingen slecht geregeld zijn in Nancy maar het is gewoon veiliger voor Europa als fnoord ff een tijdje binnen de landsgrenzen blijft.Neefkens schreef: Bij elke club zitten "supporters" die "hun" club als excuus gebruiken om te rellen en dat is al erg genoeg.
Als ik dit
lees, dan wordt het gewoon een fikse uitsluiting van Europees voetbal.Dudl moet een officieel, uitvoerig rapport voor de UEFA maken. Op basis daarvan, en van tv-beelden, zal de tuchtcommissie van de UEFA tot een oordeel komen. „Het valt te verwachten dat de straf erg hoog wordt“, aldus Dudl.
Nog even off topic:
Kilroy schreef:Ja, heb ik (heel veel, jaren geleden) in het Grieks gelezen inderdaad. Maar je haalt twee concepten door elkaar m.i.Neefkens schreef:Ken uw Socrates.
Men kan pas leren denken als men zichzelf wilt leren kennen.
Het gaat hier helemaar niet om relativiteit, maar om het process, het argumenteren en dat heeft niets met zelf kennis te maken.
Natuurlijk zijn het 2 concepten, maar om echt te snappen dat het denkproces belangrijker is dan het eindresultaat, moet men zelf ook een bepaalde filosofische status hebben. Nu verder via PM. :D
Een supporter ondersteunt. Sla het woordenboek er maar op na. Deze jongens ondersteunen niet, maar maken kapot.Maarten127 schreef:verder zit ik ervan te genieten hoe die kutclub steeds verder naar de kloten gaat.. geholpen door hun eigen supporters.. want wat kenner bertje ook zegt.. dat zijn ze namelijk wél... wanneer ze zouden mogen zouden zij er volgend jaar wél zitten wanneer ze strijden tegen de degradatieplee-offs
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Jij bent hier de kenner jochie.. je hebt helemaal gelijk. Wie ben ik om jouw, met je jarenlange ervaring in het supporterswereldje je ongelijk te bewijzen..... ik hoop dan ook dat u mijn excuses wilt aanvaarden :pukey:Bertje schreef:Een supporter ondersteunt. Sla het woordenboek er maar op na. Deze jongens ondersteunen niet, maar maken kapot.Maarten127 schreef:verder zit ik ervan te genieten hoe die kutclub steeds verder naar de kloten gaat.. geholpen door hun eigen supporters.. want wat kenner bertje ook zegt.. dat zijn ze namelijk wél... wanneer ze zouden mogen zouden zij er volgend jaar wél zitten wanneer ze strijden tegen de degradatieplee-offs
Op andere momenten hebben ze die kakkerlakken wél gesteund.. en zullen ze dat schorem ook weer steunen. Dhr Bertje nodigt me bijna uit tot de vraag hoe vaak hij Ajax eigenlijk wel niet steunt in het stadion. Maar die vraag wordt hier meestal niet gewaardeerd omdat er dan mensen opduiken die het hebben over 'echten' dit of dat. Die discussie ben ik hier redelijk zat. Dhr Bertje is de enige die écht weet hoe het zit en wie er wel en geen supporters genoemd kunnen worden.
Evt wil ik dit gesprekje wel voort zetten in de trein zodadelijk van Leiden naar Amsterdam meneer Bertje.
Evt wil ik dit gesprekje wel voort zetten in de trein zodadelijk van Leiden naar Amsterdam meneer Bertje.
Donderdag zat ik in het stadion, want toen kon ik. Op zondag heb ik echter vrijwel nooit tijd. Als dat niet vaak genoeg is om het woord steunen te rechtvaardigen vind ik dat prima. Ik vraag dan ook niet dat Ajax verantwoording aflegt op het moment dat ik iemand voor z'n porem mep.Maarten127 schreef:Op andere momenten hebben ze die kakkerlakken wél gesteund.. en zullen ze dat schorem ook weer steunen. Dhr Bertje nodigt me bijna uit tot de vraag hoe vaak hij Ajax eigenlijk wel niet steunt in het stadion. Maar die vraag wordt hier meestal niet gewaardeerd omdat er dan mensen opduiken die het hebben over 'echten' dit of dat. Die discussie ben ik hier redelijk zat. Dhr Bertje is de enige die écht weet hoe het zit en wie er wel en geen supporters genoemd kunnen worden.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
-
- AT Toto winner 15/16
1-1 door die belg
en da's 2-1 ... door diezelfde belg...
en da's 2-1 ... door diezelfde belg...
Laatst gewijzigd door Banjavi op zo dec 03, 2006 3:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
Nee, niet beter!Duke schreef:Niet te geloven dat ze blijven winnen. Of zijn ze toch beter dan wij denken? ;)
Net een deel van Studio Voetbal gezien en de conclusie is dat "de ellende in Nancy" weinig met feyenoord te maken heeft. Vraag ik me af, voor hoeveel ellende hebben Ajax, AZ, PSV, Groningen, Heerenveen enz. enz. de laatste 20 jaar in uitwedstrijden gezorgd en voor hoeveel ellende feyenoord?
feyenoord zal altijd winnen als de knvb problemen verwacht, desnoods sturen ze jol of geve ze een penalty! We zullen ze in play-offs treffen!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
-
- AT Toto winner 15/16
Ik denk idd ook dat als Fnoord daar donderdag niet gespeeld had Nancy evengoed kort en klein geslagen was. ;)Demosthenes schreef: Net een deel van Studio Voetbal gezien en de conclusie is dat "de ellende in Nancy" weinig met feyenoord te maken heeft.
Gelukkig denkt de Uefa waarnemer die daar was er heel anders over.