Babel

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

Baseman

Bericht door Baseman » do mei 31, 2007 6:28 pm

Vanuit het perspectief van PSV zie ik Babel liever blijven bij Ajax :icon_biggrin.gif:
Thomas schreef:Fijn dat je het met me eens bent, maar zie je Kone nog wel beter worden, Base? Die heeft ook geen overzicht, weinig inzicht en is al en stuk ouder.
Koné is gegroeid bij PSV. Al is Babel zjin balaanname inderdaad wat beter geworden.
Koné zijn doelpuntenproductie laat nog achter, maar hij heeft meer goals gemaakt dan Babel en meer assists gegeven. Daarbij was hij belangrijker voor PSV dan Babel voor Ajax. Koné is fysiek ook stukken sterker.

Daarentegen heeft Koné aardig wat gekost en Babel niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » do mei 31, 2007 8:44 pm

Baseman schreef:Daarentegen heeft Koné aardig wat gekost en Babel niet.
Ja, een kleine terzijde: Babel is een speler uit de eigen jeugd van 20 en Koné een peperdure aankoop. Voor negen miljoen zou ik Babel niet kopen, net zo min als ik Koné voor dat bedrag zou kopen.
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jun 01, 2007 11:01 pm

Jong Oranje: alle ballen op Babel

De aard van Ryan Babel ligt niet voor iedereen voor het oprapen. Stoer en stoïcijns kan hij ogen, maar zijn klank is beleefd en bedachtzaam.
Verwacht van Babel geen vlammende betogen in de kleedkamer van Jong Oranje. Over het WK van afgelopen zomer met het Oranje van Marco van Basten wil hij best vertellen, maar alleen als zijn ploeggenoten daar zelf naar vragen. ,,Ik wil niet overkomen alsof ik het allemaal al heb meegemaakt,’’ vertelt Babel. ,,Andere jongens moeten zich niet minder voelen, dat is nergens voor nodig. Ik ben hier met leeftijdsgenoten. Als ik jongens heel geforceerd ga aansturen, kan dat verkeerd overkomen. Dat wil ik niet.’’

Zijn vader Guno hield hem van jongs af aan een spiegel voor. Babels opvoeding was er niet één van aaien over de bol of bemoedigende schouderklopjes. De weg naar volwassenheid was streng maar rechtvaardig. Zodra Babel junior ook maar dreigde te gaan zweven, was er altijd een hand die hem terug op aarde bracht. Wie hem kent noemt hem introvert, maar zelfkritisch en puur.

,,Hij uit zich in zijn daden,’’ zegt bondscoach Foppe de Haan. ,,Het is geen leiderstype, eerder een jongen die goed luistert naar anderen. Babel geeft zichzelf niet snel bloot aan de rest van de wereld. Maar als het om voetbal gaat, is hij heel leergierig. Daar kan je juist heel goed met hem over praten.’’

Babel is een klassieke liefhebber. Gedisciplineerd legt hij zichzelf steeds een nieuw examen op, om iedere dag beter te worden. Bij Jong Oranje gaf hij zelf aan graag aan zijn traptechniek en afwerking te willen werken. Tijdens én na de training. ,,Bij Ajax was ik daar ook al mee bezig,’’ aldus Babel. ,,Ik kijk goed naar Huntelaar, Sneijder en Perez. Naar hoe ze een bal raken, hoe ze hun techniek gebruiken. Daar kan ik veel van leren.’’

De Haan nam Babel op het trainingskamp in Doorwerth direct apart op het oefenveld. ,,Ik vertelde hem hoe Jon Dahl Tomasson dat altijd deed. Die legde tien ballen op een rij en schoot ze achter elkaar in precies dezelfde hoek. Daarna deed hij aan de andere kant hetzelfde. Zo wilde Jon zijn gevoel voor de goal versterken. Hij wilde feilloos weten wáár het doel was. Daar kon Ryan wel wat mee, zei hij. Hij schiet nog wat te ongecontroleerd, er gaat nogal eens wat naast of over. Dat is techniek en daar moet hij aan werken. Maar als speler is Ryan geweldig vooruit gegaan. Hij is écht beter geworden.’’

Met name dit seizoen was zijn ontwikkeling spectaculair. Het vertrouwen van trainer Henk ten Cate was daarin cruciaal, denkt Babel. ,,Hij heeft me leren beseffen hoe goed ik kan voetballen,’’ aldus de voetballer. ,,Niet ten nadele van mijn vorige coach (Danny Blind, red.), maar destijds voelde ik niet altijd het echte vertrouwen. Ik twijfelde nogal eens aan mezelf. Dit seizoen ben ik pas gaan zien waar ik toe in staat ben. ‘Dóe het nou, ja kan het goed’, hoorde ik steeds. Op een gegeven moment ga je dat geloven. En dan kán je het ook.’’

Zijn ploeggenoot Urby Emanuelson haakte oververmoeid af voor het EK. ,,Ik heb nog wel geprobeerd hem over te halen, maar ik begrijp zijn keuze wel. Soms moet je aan jezelf denken.’’

Babel zelf was er vrij snel uit. ,,Ik ben ook wel moe, maar voor mijn gevoel heb ik nog wel energie over. Misschien speelt het ook mee dat ik tevreden kan zijn over het afgelopen seizoen. Dan zit het in je hoofd al snel goed.’’

Kritiek was er vooral nog op zijn rendement. In de competitie scoorde de aanvaller vijf keer in 27 wedstrijden. Babel: ,,Weet je wat ik zo grappig vind? Eerst ging het altijd over mijn aanname die niet goed zou zijn. Daar ben ik op gaan trainen en nu hoor je daar niemand meer over. Nu gaat het weer over mijn rendement. Maar ik ben ervan overtuigd dat ook dat goed komt. Ik ben nog jong, ik moet stappen vooruit maken en de laatste tijd lukt dat aardig. Maar ik kan niet in één keer van stap 1 naar stap 10.’’

Bij Jong Oranje is Babel eindelijk weer centrumspits, de positie waar hij zich het lekkerst voelt. ,,Ik ben nog steeds van mening dat het mijn beste plek is,’’ aldus Babel. ,,Ik denk dat ik daar meer mogelijkheden heb. Mensen zeggen vaak dat ik ruimte nodig heb en dat ik daarom beter op de vleugel kan spelen. Daar ben ik het niet mee eens. In de spits kan je óók volop ruimte creëren. In de diepte, links naast je, rechts naast je. Volgens mij kan ik dat.

,,Het jeugd-EK is een mooie plek om dat ook te laten zien. Daarom heb ik er ook echt zin in. Ik ben weer dé spits, zoals ik dat in de jeugd van Ajax ook was. Dat geeft een goed gevoel. In mijn afweging om wel of geen EK te spelen na een zwaar seizoen, heeft dat een rol gespeeld. Het zal even tijd kosten om te groeien op die positie. Mijn ontwikkeling als nummer 9 heeft twee jaar stilgestaan, dus dat lijkt me logisch.’’

Zijn status schept niettemin verwachtingen. Bij geen van de acht deelnemende landen op het jeugd-EK loopt een speler rond met zoveel A-interlands als Babel (veertien, vier goals). ,,Adel verplicht,’’ weet De Haan.

Babel: ,,Ik ben niet bang voor die druk. Mensen mogen ook best iets van me verwachten. Maar het is wel anders dan bij het ‘grote’ Oranje. Daar was ik gewoon één van de 23 spelers, nu ligt dat wat anders. Het verwachtingspatroon ligt hoger Maar zelf hou ik me niet bezig met hoe belangrijk ik ben. Ik doe gewoon wat ik altijd doe.’’

Ismaïl Aissati sprak vorige week al zijn bewondering uit over Babel. Het PSV-talent is slechts anderhalf jaar jonger, maar Aissati zei echt tegen zijn ploeggenoot bij Jong Oranje op te kijken. ,,Grappig, want andersom heb ik dat juist bij Aissati,’’ aldus Babel. ,,Hij is pas achttien, maar het is heel bijzonder hoe ver hij al is. De meeste spelers van 22 of 23 kunnen lang niet wat hij kan.’’

Babel geniet van voetballen met Aissati, de speler die hem veelvuldig moet bedienen op het EK. ,,Ik voetbal echt heel graag met hem. Net als met bijvoorbeeld Haris (Medunjanin, red.). Zij voelen aan wat ik wil en andersom. Heb je de training gezien gisteren? Daar was een moment dat Haris opendraaide toen hij vanaf rechts de bal kreeg. Het meest logisch was om Daniel de Ridder aan te spelen, die linksbuiten stond. Maar Haris legde de bal juist terug in de ruimte die op rechts ontstond, precies toen de verdediger al een stap opzij deed. Dat soort dingen zie je heel vaak bij Barcelona en nu lukte dat ook bij ons op de training. Dat vind ik mooi.’’

Het zijn de momenten waarop Babels geloof in een succesvol toernooi groeit. ,,Ik hoor en lees dat de selectie van vorig jaar in Portugal veel sterker was, maar ik moet dat nog maar zien. Volgens mij hebben we gewoon een heel sterk team. Ik geloof ik onze kansen.’’
AD

cento

Bericht door cento » do jun 07, 2007 12:30 pm

'Arsenal ziet definitief af van Ryan Babel'

De Engelse krant The Independent weet te melden dat Arsenal definitief af ziet van een poging om Ryan Babel aan zich te binden. De club volgde de aanvaller van Ajax dit seizoen lange tijd.

In de winterstop waren er veel geruchten over een mogelijke overgang naar Arsenal. Die club zou echter niet overtuigd zijn of Babel die laatste stap naar de absolute top echt kan maken en zou zich nu richten op Florent Malouda.
ajax.blieb

joey
Erelid

Bericht door joey » za jun 09, 2007 10:45 pm

De oude rot in het vak Joop Brand zegt net op radio 1: 'Ik hoop dat Babel topscorer van de EK onder-21 wordt. Deze jongen heeft zo verschrikkelijk veel kwaliteiten. Niet alleen als linksbuiten maar ook als centrumspits. Dat heeft hij ook in de jeugd laten zien. Het wordt tijd dat alle schroom van zich af gooit en laat zien wat hij werkelijk kan.'

HtC is dus niet de enige. :smallgrin.gif:

De insiders zijn het er wel over eens: Babel kan veel meer dan hij tot nu toe heeft laten zien. Foppe de Haan zegt het bijvoorbeeld ook: Ryan is veel te bescheiden. Hij is lief, verlegen, bijna een doetje zelfs. Ik zal nooit zijn eerste optreden vergeten bij FCG. Barbara Barend, die toen nog de presentatie deed, moest hem af en toe geruststellen, want hij zat erbij alsof hij elk ogenblik naar buiten kon rennen. Hij bracht bijna geen woord uit van verlegenheid, je kon door zijn donkere huid heen zien dat hij bloosde.
En die verlegenheid is de reden dat HtC het steeds voor Ryan Babel opneemt. Niet omdat Babel zijn lievelingetje is, maar omdat Babel het nodig heeft. In het veld zíe je Babel vaak twijfelen: kan ik dit wel? Dan lijdt hij prompt balverlies. Een Sneijder hoef je niet te bevestigen, maar Babel wel.

Zo, nu mogen jullie weer zeggen dat hij er niets van kan. :ajaxsmiley.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » zo jun 10, 2007 8:38 am

Hij kan er niets van
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jun 10, 2007 8:39 am

Natuurlijk heeft Babel kwaliteiten en het is vast een aardige jongen. Maar hij is natuurlijk ook het lievelingetje van de trainer. Geeft niets hoor: iedere trainer heeft zijn voorkeuren.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jun 10, 2007 8:42 am

joey schreef: In het veld zíe je Babel vaak twijfelen: kan ik dit wel? Dan lijdt hij prompt balverlies.
Babel lijdt constant balverlies omdat hij in het veld maar drie dingen ziet, zijn linkervoet, zijn rechtervoet en een rode waas. En ik betwijfel als je zo'n vreselijk gebrek aan in- en overzicht hebt, dat je dat nog aangeleerd krijgt

gaizka

Bericht door gaizka » zo jun 10, 2007 9:42 am

joey schreef:De oude rot in het vak Joop Brand zegt net op radio 1: 'Ik hoop dat Babel topscorer van de EK onder-21 wordt. Deze jongen heeft zo verschrikkelijk veel kwaliteiten. Niet alleen als linksbuiten maar ook als centrumspits. Dat heeft hij ook in de jeugd laten zien. Het wordt tijd dat alle schroom van zich af gooit en laat zien wat hij werkelijk kan.'

HtC is dus niet de enige. :smallgrin.gif:

De insiders zijn het er wel over eens: Babel kan veel meer dan hij tot nu toe heeft laten zien. Foppe de Haan zegt het bijvoorbeeld ook: Ryan is veel te bescheiden. Hij is lief, verlegen, bijna een doetje zelfs. Ik zal nooit zijn eerste optreden vergeten bij FCG. Barbara Barend, die toen nog de presentatie deed, moest hem af en toe geruststellen, want hij zat erbij alsof hij elk ogenblik naar buiten kon rennen. Hij bracht bijna geen woord uit van verlegenheid, je kon door zijn donkere huid heen zien dat hij bloosde.
En die verlegenheid is de reden dat HtC het steeds voor Ryan Babel opneemt. Niet omdat Babel zijn lievelingetje is, maar omdat Babel het nodig heeft. In het veld zíe je Babel vaak twijfelen: kan ik dit wel? Dan lijdt hij prompt balverlies. Een Sneijder hoef je niet te bevestigen, maar Babel wel.

Zo, nu mogen jullie weer zeggen dat hij er niets van kan. :ajaxsmiley.gif:
Hij is zeker niet de enige, ook Foppe en Ruud Gullit denken dat Babel een ''hele grote'' kan worden hoorde ik gister op tien. Foppe zij ook dat Babel sinds 2 jaar geleden een enorme progressie heeft gemaakt, met name qua persoonlijkheid.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jun 10, 2007 10:04 am

Babel moet zich steviger opstellen. Hij heeft moeite om voor zichzelf op te komen. Zo zei hij in de VI dat hij aan de slag ging met kritiek die hij kreeg, ook als hij het met die kritiek niet eens was. Ook zei hij (in een ander interview) dat ze hem vaak plaagden bij Ajax, dan lachte hij maar wat.
HtC is met Babel aan de slag gegaan, hij probeert hem zelfbewuster te maken, weerbaarder. Hij moet die actie durven maken, dat is een kwestie van lef.

Aristides

Bericht door Aristides » zo jun 10, 2007 1:43 pm

Benieuwd wat hij op het EK doet.

Speelt hij 20 minuten goed en krijgt hij van de pers de Quincy-behandeling (20 minuten tegen een Japanse rechtsback was voldoende voor een enorme status) dan zullen velen in hem ineens een "groot speler" zien. Ik kan me alle verhalen van twee jaar geleden over de slechte jeugdopleiding van Ajax nog herinneren, Quincy's score volgens VI

2004/05 Arsenal 1 0 Premiership
2005/06 Arsenal 4 0 Premiership
2006 Spartak Moskou 14 1 Rusland
2007 Spartak Moskou 5 0 Rusland

Niet echt de score van een gyga-talent.

Scoort Babel vijf keer dit toernooi, dan komt dat door de goed bezette vleugels, is het argument van zijn tegenstanders. Scoort hij niet, kan hij niet voetballen. Discussie gesloten?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo jun 10, 2007 2:14 pm

Zullen we eerst maar even afwachten hoe hij speelt? Ik ben sowieso niet tegen een Ajacied.

Aristides

Bericht door Aristides » zo jun 10, 2007 2:27 pm

Jöhnk schreef:Zullen we eerst maar even afwachten hoe hij speelt? Ik ben sowieso niet tegen een Ajacied.
Ik ook niet, zeker niet als het om een (ex-)jeugdspeler gaat.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jun 10, 2007 3:28 pm

joey schreef:Babel moet zich steviger opstellen. Hij heeft moeite om voor zichzelf op te komen. Zo zei hij in de VI dat hij aan de slag ging met kritiek die hij kreeg, ook als hij het met die kritiek niet eens was. Ook zei hij (in een ander interview) dat ze hem vaak plaagden bij Ajax, dan lachte hij maar wat.
Sneijder deed het laatst ook na de gewonnen bekerwedstrijd. Vroeg hij aan Babel gedurende de euforie of Ryan ook nog mee had gedaan.

Desondanks wil Babel keihard werken aan z'n tekortkomingen en gaat hij niet zoals een De Mul roepen dat de sfeer in de kleedkamer zo hard is. Ik mag die jongen wel. Ik hoop dat hij er komt. Het zal een kwestie van voetbalintelligentie ontwikkelen blijken.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo jun 10, 2007 5:49 pm

Voordat Babel doorbrak hadden we op links voorin Boukhari, Mitea of Sikora rondlopen. Het lijkt wel alsof sommige mensen terugverlangen naar deze geweldenaren...

Doe mij dan maar 100x liever Babel, een onberekenbare speler maar wel eentje die een wedstrijd voor je kan beslissen. Dat hij nog veel moet verbeteren is een feit, maar daarom speelt hij ook nog bij Ajax en is hij pas 20 jaar.

Jongen die een grote toekomst tegemoet gaat.
Ajax!

wimpey

Bericht door wimpey » zo jun 10, 2007 7:32 pm

Jöhnk schreef:Natuurlijk heeft Babel kwaliteiten en het is vast een aardige jongen. Maar hij is natuurlijk ook het lievelingetje van de trainer. Geeft niets hoor: iedere trainer heeft zijn voorkeuren.
Perfecte beschrijving van de voetballer Babel. :yourock.gif:

Als ie nog eens leert koppen, wat met links leert doen, een liefdevolle verhouding met dat dekselse speeltuig weet op te bouwen en leert regelmatig te scoren, komt Monsieur Arsène vast nog wel een keer kijken. Om dan wederom vast te stellen dat Babel het inzicht van een topvoetballer mist. En dat KJH een veel completere aanvaller is.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jun 10, 2007 7:34 pm

Inderdaad. Babel kan eigenlijk helemaal niets.

Je zou bijna denken dat sommige mensen een hekel hebben aan een bepaalde Ajax-speler.

Robbins

Bericht door Robbins » zo jun 10, 2007 7:36 pm

Bijna ? :hypocrite.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo jun 10, 2007 7:39 pm

Je leest het wimpey, je mag eigenlijk geen kritiek hebben op Babel. :wink.gif:

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jun 10, 2007 7:41 pm

Nee hoor, ik vind het prima. Zoals jij zelf ook weet heb ik genoeg kritiek op Babel. Maar als Wimpey en Lucas (toevallig de mensen met een aversie tegen Ten Cate) gaan beweren dat hij eigenlijk helemaal niets kan komt het bij mij inderdaad op dat ze hem het gewoon niet zouden gunnen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo jun 10, 2007 7:43 pm

Dat is wimpeys stijl, dat weet jij ook wel.

Toen Sikora het slachtoffer was van wimpeys tirades vonden we het nochtans allemaal prachtig.

Robbins

Bericht door Robbins » zo jun 10, 2007 7:43 pm

Ik vond Babel toenet vreselijk zwak, hij zat duidelijk niet in de wedstrijd.

wimpey

Bericht door wimpey » zo jun 10, 2007 7:43 pm

Jöhnk schreef:Je leest het wimpey, je mag eigenlijk geen kritiek hebben op Babel. :wink.gif:
:biggrin.gif:

Weet ik toch: HtC en Babelachtig zijn boven alle twijfel verheven.

Het is slechts bon ton om KJH en Perez af te zeiken: die hebben immers een veel lager rendement dan Babelachtige Ryan. :wink.gif:

Robbins

Bericht door Robbins » zo jun 10, 2007 7:44 pm

KJH mag ik erg graag zien spelen. Perez kán het wel, maar liet het te weinig zien dit seizoen zeker als ie in de basis begon.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jun 10, 2007 8:33 pm

Thomas schreef:Nee hoor, ik vind het prima. Zoals jij zelf ook weet heb ik genoeg kritiek op Babel. Maar als Wimpey en Lucas (toevallig de mensen met een aversie tegen Ten Cate) gaan beweren dat hij eigenlijk helemaal niets kan komt het bij mij inderdaad op dat ze hem het gewoon niet zouden gunnen.
Ik ben niet harder over Babel dan menigeen over Rosenberg. En ja, ik vind Rosenberg een betere voetballer dan Babel. Afkraken mag, als het maar door de meerderheid gebeurt?

Plaats reactie