Maar 10 tegen 1 dat hij blijft bij PSV.
Ik vind het verhaal mijn vermoedens van een Koemaniaans PSV ook aardig bevestigen. Prioriteit is een nieuwe aanvaller(ha, verrassend, uit wiens koker zou dat nu weer komenjoey schreef:Er zijn veel speculaties geweest in de afgelopen periode over de financiële positie van PSV, maar hoe staat de club er werkelijk voor?
Eindhovens DagbladReker wil bouwen aan toekomst
EINDHOVEN - Voor het eerst in de geschiedenis beschikt PSV over een bezoldigd algemeen directeur in full-time dienst. Jan Reker (59) beleefde gisteren officieel zijn eerste werkdag.
De geboren Eindhovenaar kwam niet met spetterende beloftes („wat goed is moet je bewaren, wat slecht is verbeteren”), maar wil op gedegen wijze het fundament leggen onder een stabiele toekomst van de club.
Reker was de afgelopen maanden achter de schermen al volop in de weer voor zijn nieuwe werkgever. Eenmaal in functie sprak hij gisteren lange tijd met de technische staf en de scouts over de ombouw van het eerste elftal. Nog altijd heeft PSV een forse schuld uit het verleden weg te werken. De 32 miljoen euro die de club afgelopen seizoen incasseerde uit de Champions League-pot is voor tachtig, negentig procent al uitgegeven. „We hebben sowieso vijftien miljoen aan inkomsten uit Europees voetbal nodig om de begroting sluitend te maken”, aldus Reker. „Daarnaast gaat een zeer groot gedeelte van het geld op aan premies voor spelers en trainers. Van de resterende miljoenen zijn enkele nieuwe krachten gekocht.”
PSV gaf zo’n vier miljoen uit aan Lazovic (Vitesse) en versterkte zich verder al met Roorda, Aissati, Bakkal, Jonathan, Fagner, Zonneveld, Van der Leegte en Rajkovic. Verder heeft de komst van een linksbenige aanvaller de hoogste prioriteit. Nu Ajax weigert mee te werken aan de transfer van Perez, verlegt PSV zijn aandacht mogelijk.
Belangrijk uitgangspunt van het beleid is dat PSV weer spelers wil kopen die in de toekomst een grote transferwaarde hebben. Het aantrekken van last minute-versterkingen als Reiziger, Ball en Kluivert is de club slecht bekomen, óók al omdat ze verliesgevend waren. Onder de nieuwelingen bevinden zich talenten van internationale klasse, zoals Jonathan, Aissati en Rajkovic. „Daarnaast gaan we heel duidelijk naar de eigen jeugdopleiding kijken. Die is niet voor niets verkozen tot beste van Nederland”, zegt Reker.
Het mislopen van ervaren krachten als Makaay, Van Bronckhorst en De Cler heeft diverse oorzaken. Van Bronckhorst maakte in een gesprek met trainer Koeman direct al duidelijk dat hij alleen naar Nederland wilde om voor zijn jeugdliefde Feyenoord te spelen. Makaay en De Cler kostten ieder zo'n 3,5 miljoen en hebben over enkele jaren geen restwaarde meer. Bovendien wilde Koeman niet Makaay én Lazovic aantrekken, omdat een van de twee dan op de bank terecht zou komen.
De opvolging van Alex en Cocu – de enige vertrekkers uit het basiselftal – hoopt PSV intern op te lossen. Zo zal Salcido centrumverdediger worden, samen met Da Costa, Addo of Rajkovic. Zonneveld is de nieuwe linksback. Koeman wil voorts met drie spitsen gaan spelen (Farfán, Lazovic, Koné) en denkt op het middenveld genoeg kwaliteit te hebben met Afellay, Aissati, Méndez plus Van der Leegte, Culina en mogelijk De Jong. Ook Väyrynen en Fehèr staan nog onder contract.
Over die aanval: waar heb je dan Perez voor nodig? Die drie + Perez, dat gaat echt niet!

Reker bevestigt dus eigenlijk: PSV heeft geen cent te makken maar heeft nu al wel bijna alles uitgeven aan een spits. Zonneveld wordt de nieuwe linksback. Maar na zijn komst onderhandelde PSV ook nog uitgebreid met Tim de Cler, zoveel vertrouwen hebben ze blijkbaar in Zonneveld (ik dacht dat dat een hard schietende middenvelder was trouwens).
Daarnaast is de grootste prioriteit klaarblijkelijk een linksbenige aanvaller(nog 1). Dat is Perez in elk geval niet en waarom is een linksbenige aanvaller eigenlijk prioriteit nummer 1. Ik herinner me dat de achterhoede een beetje shaky was zonder Alex.
Misschien is dit goed nieuws voor Afellay en Aissaiti, wanneer er geen middenvelders meer bij komen, maar ik zie toch vooral de contouren van een stevig blok met topzware aanval. Dat betekent vast geen A&A in de basis.