Edgar Davids

Spelers die deel hebben uitgemaakt van de Ajaxselectie

Moderator: mods

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jul 22, 2007 12:30 pm

Bertje schreef:
Thomas schreef:
Bertje schreef:Geen nieuwe aankoop, graag. Dat zou een paniekaankoop zijn. We hebben Vertonghen zo weer terug en anders speelt bijvoorbeeld Anita.
Ook voor de CL-qualifyers?
Natuurlijk. Onze selectie is samengesteld om mee te kunnen strijden in de CL, dus dan moet een kwalificatiewedstrijdje ook wel kunnen.
Ik bedoelde te vragen of hij op tijd fit zal zijn.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jul 22, 2007 12:31 pm

Het gaat ook om de samenstelling, Peter. Een linkerkant met een linkerspits, Urby en Schilder is veel te licht. Zeker als je ook nog met Sneijder achter de spitsen speelt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jul 22, 2007 12:32 pm

Thomas schreef:
Bertje schreef:
Thomas schreef: Ook voor de CL-qualifyers?
Natuurlijk. Onze selectie is samengesteld om mee te kunnen strijden in de CL, dus dan moet een kwalificatiewedstrijdje ook wel kunnen.
Ik bedoelde te vragen of hij op tijd fit zal zijn.
Als hij niet fit is speelt iemand anders.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo jul 22, 2007 12:35 pm

Dan moet je zo'n jongen niet terughalen, Bertje. Je weet immers dat je vast gaat houden aan 4-3-3, waardoor je nergens die Schilder kwijt kan. De enige optie op speeltijd zou een blessure van Urby zijn in dat geval.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jul 22, 2007 12:39 pm

Waarom moet je hem dan niet terughalen? Je moet je selectie wel rond hebben. Schilder is gratis en is op een aantal posities inzetbaar. Ik zie het probleem niet. Niet iedereen kan (veel) spelen.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jul 22, 2007 12:41 pm

Peter schreef:Dan moet je zo'n jongen niet terughalen, Bertje. Je weet immers dat je vast gaat houden aan 4-3-3, waardoor je nergens die Schilder kwijt kan. De enige optie op speeltijd zou een blessure van Urby zijn in dat geval.
Als Davids wel fit is zou Schilder weer wel als linksback kunnen spelen. Waarschijnlijk ook met Vertonghen als linkshalf.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 22, 2007 12:44 pm

Schilder heeft het niveau niet. Vertonghen is gelukkig twee klassen beter.
Ajax!

wimpey

Bericht door wimpey » zo jul 22, 2007 1:59 pm

Giacomo Puccini schreef:Schilder heeft het niveau niet. Vertonghen is gelukkig twee klassen beter.
Davids is niet te vervangen momenteel. Vertonghen is een stylist, compleet andere voetballer dan Davids. Dit is een harde klap, want Ajax heeft behalve Davids eigenlijk geen andere balafpakker pur sang.

Misschien dat Delorge een kandidaat is voor de plek van Davids?!

Lullig trouwens voor HtC, een Go Ahead-man in hart en nieren. Davids kapot, wedstrijd gestaakt, hij zal zich een ander beeld van zijn rentree in Deventer hebben gemaakt...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jul 22, 2007 2:09 pm

Niet alleen dravertjes pakken ballen af. Vertonghen verovert zat. :yes.gif:

Vertonghen is iets minder agressief in de breedte, maar komt dan ook beter tot zijn recht als centrale middenvelder dan als halfspeler, lijkt mij. Bovendien maakt Vertonghen dit goed met zijn positioneel inzicht.

wimpey

Bericht door wimpey » zo jul 22, 2007 2:21 pm

Vertonghen ziet in Vertonghen een centrale verdediger, Bert. Misschien ook iets om rekening mee te houden wanneer Henk erover denkt om hem op het middenveld neer te zetten...

Ik zie in Vertonghen geen breker cq corrector. Veel meer een bouwer, stijlvolle speler, die juist met iemand als Davids naast zich goed uit de verf komt.

Denk dat Delorge voor Davids in het elftal komt. Urby een linie naar voren kan ook. Hoe dan ook, Ajax zal de routine, mentaliteit en speelstijl van Davids node missen. En het is maar de vraag of Edje als 34-jarige ooit weer de oude wordt. Heel jammer.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jul 22, 2007 2:24 pm

Vertonghen ziet zichzelf als een speler die centraal voor de verdediging komt te spelen. Ofwel als inschuivende verdediger ofwel als controleur.

Ik vind Vertonghen juist een erg slimme speler, die op basis van niet alleen kracht maar voornamelijk positioneel inzicht menig aanval kan afbreken. Hij heeft wel een hoge handelingssnelheid en een goede techniek, maar dat je goed kunt voetballen sluit nog niet uit dat je ook op andere gebieden naast het puur voetballende gedeelte van waarde kan zijn. Sowieso iemand die meer rust in je spel kan brengen, wat wij wel kunnen gebruiken.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 22, 2007 4:49 pm

-----------Gentenaar------------

raru----Stam----Vermaelen---Urby

---Gabri-----Heitinga-----Sneijdert

kennedy------------------Goossens
--------------Huntelaar-------------
I think I lost my fucking headache

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo jul 22, 2007 5:31 pm

Overigens kan ik nergens terugvinden dat spelers scheenbeschermers moeten dragen op professioneel niveau. Wel op amateur niveau. Iemand die daar duidelijkheid over kan geven.

Het is natuurlijk wel uitermate dom om het niet te doen, maar dat terzijde.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jul 22, 2007 5:44 pm

wimpey schreef:Ik zie in Vertonghen geen breker cq corrector. Veel meer een bouwer, stijlvolle speler, die juist met iemand als Davids naast zich goed uit de verf komt.
Het is zeker een mooie speler, vooral qua trap. Maar dankzij z'n inzicht en fysieke kracht verovert hij heel wat hoor. Ik denk dat je hem op dat gebied nog wat onderschat. Hij is niet de snelste, maar met z'n loopvermogen en werkethiek zit het ook wel goed.
wimpey schreef:Denk dat Delorge voor Davids in het elftal komt. Urby een linie naar voren kan ook. Hoe dan ook, Ajax zal de routine, mentaliteit en speelstijl van Davids node missen. En het is maar de vraag of Edje als 34-jarige ooit weer de oude wordt. Heel jammer.
Urby kan als back nog niet eens z'n momenten goed kiezen om fel te zijn, laat staan dat je hem gaat opstellen om Davids te doen vergeten. Compleet andere speler, natuurlijk.
LucaS schreef:-----------Gentenaar------------

raru----Stam----Vermaelen---Urby

---Gabri-----Heitinga-----Sneijdert

kennedy------------------Goossens
--------------Huntelaar-------------
Heitinga in de punt naar achteren op een driemansmiddenveld heeft mij nog nooit kunnen bekoren.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 22, 2007 7:38 pm

Voetske schreef:
Bertje schreef:Davids maakte het wat makkelijker, maar doelpunten maken en assists geven deed Sneijder daarvoor ook al. Nee, ik blijf erbij dat de selectie op de twee eerder genoemde aankopen rond was, dus hoeft er geen vervanger te komen. Kom op, zeg. In october of november is hij weer terug. Dan zijn er nog zat wedstrijden waarin hij zijn ding mag doen.
Juist Davids was degene die EINDELIJK voor balans zorgde in dit elftal.Dat je met een meer gerust hart de aanval kon opzoeken, het slotje op de deur. en ook nog eens een aanjager.Dit zou je weleens flink wat punten gaan kosten ...
Ben ik ook bang voor. Kunnen we vanaf eind november weer een leuke inhaalrace op psv en AZ inzetten...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » zo jul 22, 2007 8:11 pm

Ik hoop dat hij 11 November toch weer gewoon wedstrijdfit is...

thaumaturgy

Bericht door thaumaturgy » ma jul 23, 2007 4:50 am

Ajax zoekt vervanger voor Davids
door Yoeri van den Busken
AMSTERDAM - Ajax dacht bijna klaar te zijn met de reeks noodzakelijke aankopen, maar zal toch nog op zoek gaan naar een vervanger voor Edgar Davids. De routinier brak zaterdag tegen Go Ahead Eagles zijn scheenbeen en is zeker drie maanden uitgeschakeld. Hij mist daardoor de belangrijke kwalificatiewedstrijden voor de Champions League en eventueel ook de duels in de eerste ronde.
Edgar Davids staat maanden buitenspel door een scheenbeenblessure.
Edgar Davids staat maanden buitenspel door een scheenbeenblessure.

"Een dikke streep door de rekening. Edgar is niet alleen een heel goede voetballer, ook een grote persoonlijkheid. En die is bijna niet te vervangen" , aldus technisch directeur Martin van Geel, die bevestigde dat Ajax opnieuw buiten de deur gaat kijken. "We moeten proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden." Kleine meevaller is het herstel van Jan Vertonghen, die eventueel ook op de positie van Davids kan spelen. De Belg (enkelblessure) hoopt volgende week maandag alweer voorzichtig in te stromen.

Desondanks vertrekt Ajax morgen met een uitgedunde selectie naar Schotland. Naast de geblesseerde spelers zijn de Zuid-Afrikaanse stagiaires weer huiswaarts gekeerd. De 23-jarige spits Thembinkosi Fanteni is afgetest, maar Ajax blijft de rechterspits Sameegh Doutie nog enige tijd volgen. Hij heeft zijn leeftijd (net 18) mee.

Telegraaf.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jul 23, 2007 9:43 am

Nou, laat het dan in ieder geval een aankoop zijn die in het proces van doorselecteren van waarde kan zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jul 23, 2007 10:03 am

brigade zuid schreef:
joey schreef:Wat een trieste reacties op FN. Daar zijn er genoeg die het net goed vinden voor Davids en hopen dat Sneijder zijn been ook breekt. :1evil.gif:
Kom op, geef toe wij zouden het ook leuk vinden als Lucius ofzo iets zou breken.
Nee! Ik vind dat ook Ajax-onwaardig. Ik wil kampioen worden omdat we de beste club zijn, niet omdat Makaay of Farfan zijn been breekt. Ik wens niemand een gebroken been toe. Niemand.
Maar begrijp ik het goed, is het jouw idee van een ideale zondag dat Lucius een dagje meerijdt in de Tour en in het ravijn stort? :smallgrin.gif:

Over de vervanging van Davids: we hebben middenvelders genoeg. Die moeten het maar doen. Ik zie niets in een tijdelijke oplossing. Geef maar een talent de kans. Ik krijg de indruk dat ze bij Ajax in een stress liggen vanwege de VCL. Moeten ze mee oppassen, straks wordt het een self-fulfilling prophecy.

Beenbreuk Davids ramp voor Ajax

DEVENTER - In de gestaakte vriendschappelijke wedstrijd tussen Go Ahead Eagles en Ajax, zaterdag, brak Edgar Davids zijn scheenbeen. Davids is zo'n drie maanden uit de roulatie, waardoor het geraamte van het team uit elkaar valt. Dat lijkt slecht voor het rendement voor Wesley Sneijder.

Er kwam geen schreeuw aan te pas en ook geen brancard. Maar de wilde tackle die Davids na een half uur inzette op Alper Göbel van Go Ahead Eagles, bleek wél de oorzaak van een scheenbeenbreuk. Op eigen kracht liep Davids van het veld af en op krukken verliet hij de Adelaarshorst. ''Ik hoorde Davids' linkerbeen kraken,'' zei Göbel.

Tijdens de blessurebehandeling van Davids werd op instigatie van de Ajaxspelers besloten de wedstrijd bij een 1-0 stand (doelpunt Klaas-Jan Huntelaar) te staken vanwege dreigementen vanaf de tribunes. Kort daarna moest de technische leiding van Ajax ook besluiten hoe ze de blessure van Davids zullen opvangen.

Tot concrete beslissingen leidde dat nog niet, aldus technisch directeur Martin van Geel. ''We kunnen het weekend allemaal even onze gedachten erover laten waaien. Maandag gaan we om tafel zitten.''

Dat Davids echter een groot gemis is voor Ajax, is duidelijk. Buiten zijn eigen onverzettelijkheid en de gunstige uitwerking die dat heeft op de mentaliteit van heel Ajax, zorgt hij in zijn eentje voor het nodige ontzag bij de tegenstanders. Ook al is Davids al 34 jaar.

Sinds zijn entree, eind januari, verloor Ajax bijvoorbeeld nog maar één van de twaalf resterende competitieduels: de thuiswedstrijd tegen SC Heerenveen (0-1). Dat duel zat 'de pitbull' echter geschorst op de tribune. Voordat Davids was overgekomen van Tottenham Hotspur, had Ajax in 22 duels al vier keer verloren.

Buiten de mentale meerwaarde heeft Davids Ajax echter ook speltechnisch een behoorlijk opkikker gegeven. Met name Wesley Sneijder heeft geprofiteerd van de agressieve controleur in zijn linkerflank. Het is alsof de boog van Ajax mét Davids krachtiger is geworden, waardoor Sneijder zijn pijlen doeltreffender kan afvuren.

Zo scoorde Sneijder vóór de komst van Davids in 22 competitieduels tien keer; een gemiddelde van 0,45. Ná de komst van Davids scoorde Sneijder in 12 competitieduels acht keer; een gemiddelde van 0,67. Dat Sneijder met het oog op de vloeiende samenwerking met Davids afgelopen vrijdag zijn verblijf bij Ajax in ruil voor een soepele uitgeleide in 2008 nog verlengde, is achteraf dan ook een beetje ironisch.

Door de blessure van Davids staat Ajax voor een groot probleem. Over drie weken (op 14 of 15 augustus) spelen de Amsterdammers al de eerste wedstrijd in de voorronde van de Champions League. Van Geel wilde niet kwijt of Ajax op korte termijn een vervanger zal aantrekken. Met de zeventien miljoen euro van de verkoop van Ryan Babel achter de hand en met de dringende noodzaak om tot het hoofdtoernooi van Europa's miljoenenbal toe te treden in het achterhoofd, is het goed mogelijk dat deze week opnieuw een speler wordt gepresenteerd.

Binnen de eigen selectie heeft Ajax wel kandidaten, maar eigenlijk voldoet niemand. Zo is Olaf Lindenbergh inmiddels afgeschreven door de club en hebben spelers als Jan Vertonghen (20), Jeffrey Sarpong (18) en Robert Schilder (21) te weinig ervaring. Wel kunnen Gabri, Hedwiges Maduro of Laurent Delorge ook als linkshalf spelen, maar zij zijn rechtsbenig.

Urby Emanuelson zou wel als linkshalf kunnen spelen, maar hij gedijt op die positie beter in een

4-4-2 systeem. Als Ajax geen geschikte vervanger kan vinden, is het een idee om tot de rentree van Davids met twee spitsen en een viermansmiddenveld te gaan spelen.

In dat geval zou Ajax wel een nieuwe linksback kunnen gebruiken. Linksback Thomas Vermaelen is als vervanger van Emanuelson op de linksbackplaats immers vrij statisch.

Als Ajax-trainer Henk ten Cate echter met Sneijder als nummer tien wil blijven spelen,is Orlando Engelaar (27) een mogelijke vervanger voor Davids. De tweevoudig international van FC Twente heeft veel loopvermogen en een goed overzicht, waardoor Sneijder achter de spits zou kunnen schitteren. Ajax-trainer Henk ten Cate kent Engelaar bovendien goed; hij plukte hem zeven jaar geleden weg bij Jong Feyenoord om hem bij NAC te laten uitgroeien tot een uitstekende eredivisiespeler. Engelaar kost zo'n zeven miljoen euro.

Morgen vertrekt Ajax voor een trainingskamp naar Schotland. Door de snelle transfers van Dennis Rommedahl, Ismael Urzaiz en de op handen zijnde transfer van Luis Suárez leek de club ná het vertrek van Tom de Mul, Ryan Babel en Kenneth Perez in de oefenwedstrijden tegen de Glasgow Rangers en Falkirk eindelijk te kunnen beginnen met de finetuning voor de duels in de voorronde van de Champions League. Door de blessure van Davids moet Ten Cate echter plots gaan puzzelen in het geraamte van het team.

© Het Parool, 23-07-2007
Zeven miljoen euro voor een speler die een dik jaar geleden nog uitgekakt werd bij Genk? Ja, dááááág! :aai.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma jul 23, 2007 11:30 am

Als het maar niet een speler wordt van het niveautje Ricky Kruys ofzo.

LucaS

Bericht door LucaS » ma jul 23, 2007 12:02 pm

Heb je inmiddels de helft van de CL-kwalificatie winst alweer weggegooid
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jul 23, 2007 12:05 pm

Laten de scouts en MVG zelf eens iets bedenken ipv kennissen van HtC binnen te halen! :1evil.gif:

Toegegeven, HtC heeft over de hele linie (tot op heden) betere ideeën dan de scouts en MVG. Maar dat is juist iets waarover ik me zorgen maak. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma jul 23, 2007 12:28 pm

joey schreef:Laten de scouts en MVG zelf eens iets bedenken ipv kennissen van HtC binnen te halen! :1evil.gif:

Toegegeven, HtC heeft over de hele linie (tot op heden) betere ideeën dan de scouts en MVG. Maar dat is juist iets waarover ik me zorgen maak. :excited.gif:
Wij weten toch niet in hoeverre HTC zich inmengd in het aankoopbeleid? Urzaiz is wellicht uit de koker van HTC gekomen, maar Rommedahl en Suarez lijken mij het werk van Van Geel.

En de naam Engelaar zie ik nu steeds vaker vallen... als die wordt gezien als de vervanger van Davids, dan begrijp ik er niks van.

Harm

Bericht door Harm » ma jul 23, 2007 12:36 pm

Dus de blessure van Davids wordt nu alvast als excuus gebruikt om eventueel wederom 4-4-2 te gaan spelen? :headbang.gif:

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » ma jul 23, 2007 1:04 pm

'Engelaar mogelijk vervanger Davids'
Orlando Engelaar wordt door Het Parool genoemd als mogelijke vervanger bij Ajax voor de geblesseerde Edgar Davids. De krant baseert die suggestie op de eerdere samenwerking tussen Engelaar en coach Henk ten Cate.

Volgens de Amsterdamse krant moet de 27-jarige middenvelder van FC Twente zo'n zeven miljoen kosten. Die vraagprijs zou voor Ajax geen probleem zijn, nadat het Ryan Babel voor liefst zeventien miljoen euro aan Liverpool verkocht.

De scheenbeenbreuk van Davids is binnen de huidige selectie van Ajax lastig op te vangen. De aanwezige alternatieven (Lindenbergh, Sarpong, Vertonghen, Schilder) zijn allen kwalitatief onvoldoende of nog te onervaren. Urby Emanuelson kan wel in de Davids-rol spelen, maar doet dat liever in een 4-4-2 systeem. En juist in dat concept rendeert Wesley Sneijder weer minder.

Met die theorie in het achterhoofd vermoedt Het Parool dat Ajax vrijwel zeker een vervanger zal kopen, waardoor kwalificatie voor de Champions League in geen geval in het geding kan komen. Volgens de krant is Engelaar een voorname kandidaat. Hij werd eerder door Ajax-trainer Henk ten Cate in diens tijd bij NAC succesvol weggeplukt bij Jong Feyenoord. In Breda groeide de Rotterdammer uit tot een zeer gewaardeerde kracht.
voetbalprimeur. (gerucht)
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Plaats reactie