Wielrennen

F1, tennis, schaatsen, wielrennen en nog veel meer.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 24, 2007 9:26 pm

Ik heb het gezien. Daar kun je echt stuk gaan als je te vroeg gaat.

Voor Boogerd is het niet ongunstig. Zo is hij tenminste niet bij voorbaat kansloos als hij met een klein groepje zou aankomen.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma sep 24, 2007 9:30 pm

Kut dat AJAX uitgerekend thuis moet met het WK en dan nog tegen VVV ook.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 24, 2007 9:34 pm

Tja, jammer. Maar ik sla Ajax maar even een keertje over.

Het WK belooft een prachtige strijd te worden en het is de laatste van Boogerd. Voor mij reden genoeg om de Arena een keer over te slaan voor zo'n potje tegen VVV. Dat zie ik dan wel even via internet.

Als ik een wedstrijd van Ajax niet wilde missen heb ik nog wel eens een klassieker opgenomen. En dan na de wedstrijd snel naar huis zonder de uitslag te horen. Dat laatste valt niet mee maar het is me toch een paar keer gelukt.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di sep 25, 2007 8:28 am

Rasmussen was kansloos
door Rik Elfrink en Ad Pertijs

Dinsdag 25 september 2007 - EINDHOVEN - Michael Rasmussen had de Tour nooit gewonnen, ook als de Rabobank hem niet voortijdig uit de ronde had gehaald.

Toen de Rabobank ingreep, was het lot van de Deen toch al bezegeld, omdat hij te veel officiële waarschuwingen op zak had. Rasmussen kreeg al drie dagen na de start een derde officiële waarschuwing wegens het missen van dopingtesten en het niet opgeven van zijn verblijfplaatsen. Volgens de internationale wielerunie UCI leidt zo'n derde 'prent' altijd tot schorsing. Dat blijkt uit onderzoek van BN/DeStem. "Afgaand op de regels kon je inderdaad toen al stellen dat hij de Tour nooit had gewonnen", zegt Anne Gripper, anti-dopingcommissaris van de UCI.

De internationale wielerunie gaat er immers vanuit dat het de derde officiële waarschuwing betrof. Ook worden bij zo'n sanctie alle resultaten geschrapt van wedstrijden waaraan de renner deelnam tijdens of na de derde waarschuwing. "Dus ook een eventuele eindzege in de Tour. Die was hem dan alsnog afgepakt", stelt Gripper.

Rabobank en Rasmussen stelden tijdens de Tour dat de Deen pas één waarschuwing op zak had. De bank ging er vanuit dat waarschuwingen van de UCI en het Deense anti-dopingbureau ADD niet bij elkaar opgeteld konden worden. Nog nooit eerder werd een renner aangeklaagd voor het ontvangen van drie waarschuwingen.

Naast de sanctie die Rasmussen op grond van de waarschuwingen boven het hoofd hangt, ligt er een veel zwaardere bom onder hem te wachten op ontsteking. De UCI is bezig zijn leugen, die leidde tot het terugtrekken uit de Tour en het ontslag door Rabobank, te onderzoeken.
Rabobank is er inmiddels voor honderd procent van overtuigd, dat de Deen 'enig moment niet in Mexico, maar in Italië is geweest op het moment dat hij in Mexico had behoren te zijn'. Gripper is blij met dat statement. "We hebben inmiddels veel meer in handen dat duidt op een leugen", zegt ze. Volgens haar kan het zijn dat Rabobank niet heeft geweten van de officiële status van de derde waarschuwing aan Rasmussen. "Omdat de procedure alleen voorziet in een melding aan de renner en diens bond.

De 'leugen' over zijn verblijfplaats kan Rasmussen op een schorsing van twee jaar komen te staan. "Omdat die overtreding van zwaarder kaliber is dan het ontvangen van drie waarschuwingen", aldus Gripper. Ze kan niet zeggen wanneer de beide zaken voor de tuchtrechter komen.

De UCI spreekt zich formeel niet uit over de rol van Rabobank. "Eind juni had ik een bezorgde Theo de Rooij (toen nog manager van de ploeg, red.) aan de lijn. Naar aanleiding van een afschrift van een brief van de Deense bond aan Rasmussen. De Rooij vroeg of Rasmussen mocht starten in de Tour. 'Formeel wel', heb ik toen geantwoord. Ik heb hem ook laten doorschemeren dat er nog meer aan zat te komen."

Ze doelt op de derde waarschuwing die hem sowieso het geel zou hebben gekost. "Zelf kon de UCI toen niet ingrijpen omdat we niet vooruit mogen lopen op wat de tuchtrechter beslist. De Rooij kende echter de risico's."

De Rooij beriep zich op de officiële reglementen. Hij werd in de Tour onder druk gezet door onder meer andere ploegen, die hem herinnerden aan de ethische code.
www.bndestem.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman

Bericht door Baseman » wo sep 26, 2007 9:53 am

‘Sterk antidopingbeleid basis van alles’

Hij was afgelopen weekeinde getuige van de zegetocht van Denis Menchov in de Ronde van Spanje, en hij duikt deze week ook weer op bij de wereldkampioenschappen wielrennen in Stuttgart.

Henri van der Aat, de nieuwe, tijdelijke roerganger binnen de gelederen van Rabobank, inventariseert, informeert en trekt conclusies. De eerste, en wat hem betreft ook directde voornaamste conclusie: het antidopingprogramma van de gehele wielrennerij op het hoogste niveau moet véél beter worden.

,,En dat gaat ook gebeuren,’’ zegt de 50-jarige oud-zeiler, evenementenorganisator en directeur van marketingbureau Trefpunt, die vorige maand – na het verdwijnen van Theo de Rooij als gevolg van de affaire-Rasmussen - werd aangesteld als manager van Rabobank.

,,De ploeg is altijd goed gerund, alles zat prima in elkaar toen ik de zaken overnam van Theo. Maar de wielersport kan nog best professioneler. Er moet een veel beter antidopingprogramma komen, dat is de basis van alles. Als je een heel streng systeem invoert, zul je heel intensief contact met je renners moeten onderhouden, omdat je dan steeds op de hoogte moet zijn waar ze zitten. Dat betekent weer dat de begeleiding van de renners moet worden geïntensiveerd.’’

Heeft u bij de overdracht door Theo de Rooij niet gevraagd waarom er dan geen beter antidopingbeleid is geweest binnen het team?

,,Nee, toen ik begon dacht ik dat er een strenge aanpak bestond, georganiseerd vanuit het Wereld Antidoping Agentschap (WADA) of de internationale wielrenunie (UCI). Ik vind namelijk dat het niet de taak van een ploeg zelf is. Er zijn door het jaar heen wel gezondheidscontroles bij de ploegen, maar er bestaat geen systeem waarvan je kunt zeggen: de hele sport is wel oké. Per 1 januari krijgen alle ProTour-coureurs minimaal drie controles per maand, uit te voeren door een onafhankelijke instantie zoals het WADA.

,,Vorige maand is er een bijeenkomst geweest van twaalf teams, waarbij de aanpak van T-Mobile en CSC is bekeken. Iedereen was het erover eens dat álle teams die benadering moeten overnemen. Anders houd je het probleem dat men elkaar met modder blijft bekogelen, omdat men elkaar niet vertrouwt. Alleen door nog meer buiten de competities om te testen bereik je iets. De UCI doet op dit moment gemiddeld niet eens één onverwachte controle per renner op jaarbasis! Dat kan toch niet?

,,Door iedereen gedurende het hele jaar drie tot vier keer per maand te controleren, breng je een revolutie op gang. Want je legt de renners voortdurend onder de loep. Zo zie je of bloedspiegels veranderen en ontstaat er meer zekerheid over een schone sportbeoefening.’’

U trekt het breed, maar ga nu eens terug naar Rabobank. Verder professionaliseren is het doel. Leg eens uit.

,,Gericht op de toekomst kunnen er altijd dingen beter. De totale begeleiding van de coureurs kan doelgerichter worden. Neem het analyseren van wedstrijden. In sporten als voetbal en hockey worden duels tot op het bot ontleed; in de wielersport gebeurt dat niet. Door dat wel te doen, kun je veel kennis vergaren. Dat geldt ook voor de training - qua intensiteit en begeleiding.’’

Maar welke afspraken zijn er, als het gaat over de begeleiding? Komt er uitbreiding?

,,Ik praat met de ploegleiding en medische staf om die richting op te gaan, zodat je vanaf januari een nieuwe weg kunt inslaan. Maar ondertussen is het whereabouts- verhaal heel belangrijk geworden. Dat moet eerst in de revisie. Er moet een centraal systeem komen via internet, via een aparte server die toegankelijk is voor alle renners, zodat het eenvoudig is op te geven en na te gaan waar iedereen verblijft. Dat is in gang gezet.’’

Terug naar de voorgenomen uitbreidingen. Komen er meer ploegleiders bij?

,,Ik denk dat je het eerder moet zoeken in het verzorgende personeel en de begeleiding buiten de wedstrijden. In de Vuelta waren vier soigneurs. Verdeel die over negen coureurs. Elke massage na een koers neemt een uur in beslag. Dat houdt in dat de laatste renner twee uur moet wachten. Dat is niet goed. Ideaal zou negen masseurs zijn, maar dat is een illusie. Maar je moet in elk geval vijf masseurs hebben voor zulke wedstrijden.

,,Iets anders: trainers bij het team. Een paar jaar geleden had Rabobank geen enkele trainer. Momenteel is er één, Louis Delahaije, die het hartstikke goed doet. Dan lijkt het me logisch dat je je de vraag stelt of er niet meer gekwalificeerde mensen bij moeten komen. Want dertig renners is wel wat veel voor één man. Ik wil gewoon de omstandigheden optimaliseren.’’

Waarbij het van groot belang is dat er veel meer contact is tussen renners en leiding.

,,Contact is essentieel. Niet er meer bovenop zitten, maar intensiever begeleiden. Niet de controleur uithangen, wél meer bezig zijn met de mensen. Misschien moet je ook wel mentale ondersteuning leveren. Zie de loodzware etappes in de Vuelta, denk terug aan hoe de renners voor Rasmussen hebben gereden tijdens de Tour. Marc de Maar die op kop sleurt in Spanje, terwijl hij een dag voordien niet vooruit raakt. Dat is een mentaal verhaal. Dikwijls ondervinden renners dat ze veel meer kunnen dan ze zelf denken. Dat signaal moet je oppakken.’’

Tot slot: Freire en Menchov schitterden in de Vuelta. De buitenlanders voeren de boventoon. Maar wat wordt de koers van Rabo in de komende seizoenen?

,,Als filosofie houden we nu vast aan het streven een overwegend Nederlandse ploeg te hebben die structureel tot de top-5 van de wereld behoort. Versterking van over de grens kan alleen komen, wanneer we die specifieke kwaliteit niet in eigen land kunnen vinden.

,,Het is duidelijk dat Thomas Dekker en Robert Gesink aan het doorbreken zijn en dat Bauke Mollema in aantocht is. Iemand als Tour-winnaar Alberto Contador zullen we niet contracteren, omdat zo’n coureur de ontwikkeling van de Nederlandse jongens tegenhoudt. Want dan moeten ze voor Contador rijden en nu kunnen ze voor de eigen kans gaan.’’

Kortom, Menchov is de laatste buitenlandse kopman geweest die is aangetrokken.

,,Dat zeg ik niet. De ploeg moet wel sterk genoeg blijven. En dan heb je de sponsor nog. Als die internationale wensen heeft, luister je daarnaar. Maar vanaf 2008 krijgen de Nederlanders de kansen. Menchov en Freire bezorgen ons nu een internationaal tintje en hebben ook de klasse om te kunnen winnen. De beloftevolle Nederlanders moeten zich optrekken aan dat niveau. We hebben die twee dus nodig. En ik moet erkennen: Menchov heeft voor de ploeg meer waarde dan ik dacht.

,,Hij heeft zinnige dingen te vertellen, hij valt goed in de groep en is geen eenling die toevallig in een Rabobank-shirt fietst. Zo’n vent houd je er liever bij, dan dat je steeds op die positie van personen wisselt.’’

www.ad.nl

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo sep 26, 2007 9:56 am

De UCI ontkent de 3de waarschuwing:

De UCI weerlegt de eerdere beichten waarin gezegd werd dat Rasmussen net voor de start van de Tour zijn derde officiële waarschuwing kreeg. Blijkbaar heeft een Nederlandse journalist bepaalde informatie verkeerd geïnterpreteerd.

In de loop van de dag werd het nieuws verspreid dat de Deen een eventuele Tourzege daardoor onmiddellijk weer zou moeten inleveren. Rasmussen kreeg een derde waarschuwing wegens het missen van dopingcontroles en het niet doorgeven van zijn verblijfplaats. Maar daar blijkt nu niets van aan, zo meldt de UCI.
nieuwsblad

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo sep 26, 2007 10:58 am

Tijdrit bij de espoirs is nu live te volgen op de Belg. Lars Boom heeft voorlopig met afstand de beste tijd, maar alle favorieten moeten nog komen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 26, 2007 11:09 am

Leuk, zou mooi zijn als hij een medaille uit het vuur weet te slepen. Goud zal het niet zijn want normaal gesproken gaat Ignatiev dit winnen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo sep 26, 2007 11:24 am

Halverwege heeft Boom de snelste tussentijd. Iedereen is gepasseerd.

Alleen Ignatiev lijkt hem nog te kunnen bedreigen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 26, 2007 11:27 am

Zo, dat klinkt goed zeg. Dus zelfs een betere tussentijd dan Ignatiev? Wat is het verchil en hoeveel kilometer moet Ignatiev nog?
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo sep 26, 2007 11:31 am

Vijf seconden slechts. Na 19 kilometer. Maar na 12 kilometer lag Ignatiev tien seconden voor, dus er lijkt wel wat verval op te zitten bij de rus.

Tijdrit is in totaal 38 kilometer.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo sep 26, 2007 11:40 am

Na 31 km tien seconden bonus voor Boom. Coppel derdes op 49 seconden.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo sep 26, 2007 11:42 am

Ignatiev redt het niet. Boom wereldkampioen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 26, 2007 11:42 am

Het ziet er dus naar uit dat hij dit gewoon gaat winnen. Knappe prestatie hoor. Da's een goed begin van het wk voor de Nederlandse ploeg.

En deze jongen gaat zich na dit wk voor de komende twee jaar dus volledig op het veldrijden richten. Doodzonde als je het mij vraagt. Maar goed, hij moet natuurlijk doen wat hij zelf wil....
Nil volentibus arduum

Baseman

Bericht door Baseman » wo sep 26, 2007 12:31 pm

Ontzettend knap inderdaad en doodzonde dat hij zich gaat richten op het veldrijden !
Boom pakt wereldtitel bij beloften

STUTTGART - De Nederlander Lars Boom heeft woensdag bij de wereldkampioenschappen wielrennen in Stuttgart de eerste te vergeven regenboogtrui veroverd. Boom won de individuele tijdrit voor beloften over ruim 38 kilometer in 48.57.

Lars Boom. FOTO VINCENT JANNINK/ANP
Tweede werd de Rus Michail Ignatjev (49.06), het brons was voor de Fransman Jerome Coppel: 49.43.
Boom, 21 jaar en afkomstig uit Vlijmen, werd eerder dit jaar al wereldkampioen veldrijden bij de beloften.
(ANP)

www.ad.nl

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo sep 26, 2007 8:51 pm

Morgen is de tijdrit voor de profs. Voor Nederland komen Stef Clement en Joost Posthuma in actie. Beide renners hebben de Vuelta gereden en komen volgens mij met een goede vorm uit Spanje. Clement werd daar in de afsluitende tijdrit zelfs 3e en Posthuma reed uit mijn hoofd naar de 12e plek. Het podium zullen ze normaal gesproken niet halen maar ik verwacht dat ze wel een goede prestatie gaan afleveren. Top 10 is een reëel doel.

Voor het goud gok ik op Cancellara. Hij moet dit parcours wel aankunnen en bovendien zijn er een aantal concurrenten afwezig.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do sep 27, 2007 3:18 pm

Zozo, Clement op medaillekoers.

Duke

Bericht door Duke » do sep 27, 2007 3:24 pm

Geen goud, brons dus. Netjes!

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 27, 2007 3:32 pm

Prachtige prestatie van Clement. Een medaille waar hij trots op mag zijn. Nederland heeft nu toch al één keer goud en één keer brons binnen. Netjes hoor.

Cancellara was oppermachtig. Wat een klasbak is dat.
Nil volentibus arduum

Duke

Bericht door Duke » do sep 27, 2007 9:33 pm

Di Luca trekt zich terug van WK
**Danilo di Luca verschijnt zondag niet
aan de start op de WK in Stuttgart.

De Italiaanse renner,die verdacht wordt
van dopinggebruik,trok zich terug toen
hij vernam dat het anti-dopingbureau
van het Italiaans olympisch comité vier
maanden schorsing tegen hem gaat eisen.
De WK-organisatie wilde Di Luca,leider
in de ProTour en Giro-winnaar,al weren
vanwege zijn banden met de Italiaanse
'dopingarts' Santuccione.

Paolo Bettini is eveneens niet gewenst
in Stuttgart.Vrijdag dient er een kort
geding waarin een startverbod voor de
de wereldkampioen wordt geëist omdat
hij de 'verklaring van goed gedrag'
van de UCI niet heeft ondertekend.
NOS Teletekst

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do sep 27, 2007 9:41 pm

Kan nou niemand die Boom aan zn verstand brengen dat ie zich op het wielrennen moet concentreren ipv die Belgische folklore wedstrijdjes in de modder.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 27, 2007 10:04 pm

Goed, Di Luca valt dus af. Dat is weer één concurrent minder voor Boogerd. Overigens hoeft dit voor Italië helemaal zo slecht nog niet te zijn. Die ploeg heeft echt veel te veel ego's. Daar kun je geen team van maken.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do sep 27, 2007 10:07 pm

brigade zuid schreef:Kan nou niemand die Boom aan zn verstand brengen dat ie zich op het wielrennen moet concentreren ipv die Belgische folklore wedstrijdjes in de modder.
Hij ziet het veldrijden in eerste instantie als een tijdelijk uitstapje. In de komende twee seizoenen wil hij daar alles winnen om daarna waarschijnlijk weer terug te keren naar de weg. Hij redeneert dat je op de weg toch pas kunt winnen als je wat ouder bent en dus wil hij eerst voor de prijzen in het veldrijden gaan.

Wat mij betreft erg jammer want je bent toch twee jaar met een andere sport bezig en je moet maar afwachten op welk niveau je daarna op de weg kunt terugkeren. Veldrijden is wel loodzwaar maar het vergt een hele andere conditie.

Nu is het seizoen voor veldrijden natuurlijk korter dus hij zal ook nog wel wat op de weg doen. Maar jammer is het wat mij betreft wel.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do sep 27, 2007 10:10 pm

Bij mijn weten wil hij het nog steeds gaan combineren. Daardoor mist hij natuurlijk wel de stap naar Rabo TT1 die hij normaal gesproken had gemaakt. Maar goed, in TT3 vallen er natuurlijk ook nog genoeg leuke koersjes te rijden.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr sep 28, 2007 12:56 pm

Het is nauwelijks te combineren. Ok, je kunt best gaan veldrijden en verderop in het seizoen weer op de weg koersen maar als je echt wilt presteren is het bijna niet te doen.

De basis voor een goed seizoen op de weg leg je in de winterperiode door veel duurtraining te doen. En dat botst met het veldrijden waar je in die periode juist meer hebt aan interval. Daarnaast is het gevaar aanwezig dat je seizoen te lang gaat worden. Ook rust is een belangrijke factor.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd maar top zijn in beide sporten lijkt me zo goed als onmogelijk. Dan moet hij inderdaad naar de kleinere koersen op de weg maar of hij daar veel sterker van zal worden?
Nil volentibus arduum

Plaats reactie